PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tuubirenkaan uudelleen liimaus

kristian
17.06.2018, 12.29
Tuubi ei ole jostain syystä mennyt paikalleen ja on venttiilin kohdalta hieman korkeammalla (tuntuu ajossa). Liekö mennyt paksummin liimaa vai mistä johtunee.
ONko tietoa voiko sitä yrittää korjata yksinkertaisesti irrottamalla tuubin ja liimaamalla sen uudestaan? Vai pitääkö hommata uusi rengas?

CamoN
17.06.2018, 13.01
Tuubi kestää irti repimisen, ei huolta sen osalta. Tietysti kerran liimattu tuubi voi olla vielä hieman hankalampi liimata siististi.

En erota maantiekiekon 1-2mm pystyheittoa edes etukiekossa kovassa vauhdissa, joten melkein epäilisin renkaan rakennevikaa jos tuubi on niin pahasti epätasapainossa, että sen tuntee ajaessa (ja oletetaan kiekko suoraksi). Venttiili on ehkä jäänyt hieman sivuun venttiilireiästä tms. joka voisi tietysti ahdistaa rengasta. Ilmanpaine huolehtii varmasti liiman levittymisestä sitten kun rengas on paikallaan, ja renkaan ulkokehämitta huolehtinee siitä ettei rengas jää epätasapainoon vaikka jossain kohdassa kehää olisi vanhaa liimaa tms.

kristian
17.06.2018, 13.17
Ihmettelen itsekin, että eikö liima muka tasoitu ilmanpaineiden lisäämisen yhteydessä. Ajossa sen huomaa kevyenä "nykimisen/pomputtamisen" tunteena. Kiekko on silmämääräisesti katsoen suorassa (sivuheitto). Pystysuunnassa erottuu silmämääräisesti sellainen 1-2 mm heitto ja näyttäisi siltä, että renkaassa oleva merkintäkin olisi heiton kohdalla aavistuksen kauempana vanteen reunasta kuin muualla. Vastaavasti toinen puoli renkaasta samalla kohdalla saattaa olla aavistuksen lähempänä, jolloin kyseessä lienee keskittämisvirhe. Vaikuttaisiko se mainitulla tavalla?

kuovipolku
17.06.2018, 17.32
Tuommoista nykimisen tai pomputtamisen tunnetta mulla on yhdessä (taittuvassa) avorenkaassa. Silmämääräisesti heittoa on enintään saman verran (eli sen reilun millin) ja juuri siten että renkaan kyljessä kulkeva viiva on samalta kohtaa toiselta ("vasemmalta") puolelta saman verran kauempana kuin mitä se toiselta ("oikealta") puolelta on lähempänä vanteen reunaa. Rengas pon toisin sanoen ikään kuin kiertynyt vinoon,

Useammallakaan yrityksellä - rengas tyhjäksi, "leipomista" molemmin puolin tai renkaan nosto vanteelta ja uudelleen vanteelle samalta kohtaa - en ole saanut ongelmaa poistumaan. Reunalangan kohdalla ei tunnu mitään erityistä eikä se vaikuta taittuneen tai katkenneen.

Pieni mysteerio eikä tietenkään kuulu tämän otsikon alle muuten kuin sikäli että oireet vaikuttavat prikulleen samanlaisilta. Itsekin epäilisin rakennevikaa eli valmistusvirhettä - ja jos kyseessä olisi uusi eli kaupasta ostettu rengas, veisin sen takaisin ja vaatisin uuden tilalle, mutta kun rengas on käytetty, syytän vain itseäni siitä etten arvannut epäillä myyjän vilpittömyyttä...

fiber
17.06.2018, 18.14
Käytettynä ostamissani kiekoissa oli takatuubissa sama juttu, parin millin pompottava pystyheitto. Olin niin tyhmä, että luotin myyjän sanaan renkaiden kunnosta "vain muutama kuntoajo parina kesänä, katso kuvat kulutuspinnasta". Ostin sitten poistomyynnistä Vittoria Corsa Elitet ja lähipuodin huoltomies laittoi nyt teipillä. Saan sitten tarvittaessa itsekin vaihdettua uuden vaikka samalle teipille.

kauris
17.06.2018, 22.00
Joo mutta voit siis repiä renkaan irti, laitat yhden uuden kerroksen tuoretta liimaa vanteeseen ja rengas huolellisesti asetellen takaisin. Aloitat takaisin laiton tietty venttiilinkohdasta ja koitat kiskoa ja painaa sen huolella. Voit myös renkaan asetettuasi rullata painaen venttiilin kohtaa maahan asetettua esim harjanvartta vasten. Rengas tyhjänä. Tulee sitten tiiviisti ja hyvin kyseinen kohta vannetta vasten.

pulmark
17.06.2018, 23.51
Tuubia liimatessa saattaa joskus käydä niin että rengasta joutuu venyttämään äärimmilleen että sen saa nousemaan vanteelle venttiilin vastakkaiselta puolelta. Continentalin tuubit ovat monesti aika kireitä ellei niitä ole esivenyttänyt ennen liimaamista. Silloin käy niin että venttiilin vastakkaiselle puolelle syntyy ikäänkuin "kuoppa" joka sitten ajossa saattaa tuntua että pompottaa. Kyseessä ei ole varsinainen keskittämisvika vaan se että rengasta venytetään yhdestä kohdasta liikaa jotta sen saa nousemaan vanteelle.

Tuota ei voi oikein korjata uudelleen liimaamalla. Kannattaa siis tarkistaa näyttääkö rengas olevan liian "syvällä" venttiilin vastakkaisella puolella verrattuna venttiilin kohtaan. Toinen vaihtoehto on se että rengas ei painu kunnolla venttiilin kohdalta vannetta vasten.

Tuubirenkaan paikalleen laitto on vähän taitolaji että sen saa nousemaan tasaisella kireydellä vanteelle. Kun rengas laitetaan oikein vanteelle niin ei sitä viimeistä osaa venttiiliä vastapäätä yleensä tarvitse kovasti punnertaa että sen saa nousemaan vanteelle vaan se pitäisi osata nostaa vanteelle tasaisemmin eli kiristetään rengasta heti alusta lähtien kun aletaan laittaa sitä vanteelle venttiilin kohdalta. Continentalin tuubit ehkä poikkeus, mutta niihin kuten muihinkin tuubirenkaisiin auttaa esijännitys ennen liimaamista.

Ohessa video miten tuubi laitetaan vanteelle tasaisesti kiristäen. Kannattaa katsoa varsinkin miten tuubin kiinnitys aloitetaan. Toisella kädellä painetaan tuubi vanteelle venttiilin kohdalta ja sitten venytetään toisella kädellä tuubia ja venytyksen jälkeen painetaan se vanteelle ja sama toistetaan toisella puolella:

https://www.youtube.com/watch?v=NkMCNU9WvmM

Monesti näkee että tuubia aletaan laittaa vanteelle venttiilin molemmilta puolilta molemmin käsin, mutta mun mielestä ylläolevalla tavalla sen saa paremmin venytettyä jo alusta lähtien niin ettei sitä tarvitse lopussa erityisemmin punnertaa. Samoin venttiilin kohdan saa keskitettyä paremmin videolla esitetyllä tavalla.

kauris
18.06.2018, 11.43
No kyllä pirun nopeasti kiskoi herra videolla just tuon päälle laiton. Mä olen tehnyt kyllä siten, että laitan venttiilin kohdan kiinni tämän kohdan vanteesta ollessa ylöpäin ja sitten vähän kuin vannetta halaten venytän molemmilla käsillä sitä tosiaan molempiin suuntiin poispäin.

ks. tämän videon kohta 6 minuutista eteenpäin.
https://www.youtube.com/watch?v=2DLSG2WT0mc
Siinä on näytetty myös sivu ja pystyheiton korjausta. Kun liima ei ole ehtinyt kuivahtaa ja renkaassa on painetta tyyliin enintään 1 bar, sitä voi kiskoa käsin kokonaan uudelleen ilmaan vanteelta ja asettaa paitsi keskelle niin myös varmaan samalla vapautuu se mahdolliseti liika jännitys tai veto joistain kohdista (kuten just venttiiliä vastapäätä)

Toinen mikä muuten kiinnitti huomioita pulmark tuossa sun linkittämässä videossa oli toi liiman levittäminen. Melko nopeaa ja huoletonta. Mutta edellytti sitten tietty huolellisen ylimääräisten liimojen poispyyhinnän jälkikäteen. No ei työkseen liimailevat varmaan ehdi nysvätä.
Itse levitän liimaa putkilosta vain yhden pinnanvälin ja sormella tai pensselillä levitän tarkasti ohuen kerroksen. Ja sitten taas puristan seuraavaan väliin pikkisen lisää. Myös renkaan tartuntapinnan laittelen pienet pätkät kerrallaan ja tarkasti. Herra vetäisi liimat kerralla koko kierrokselle ja sohi vähän penssellillä perään :)

Vähän valmistajasta (liiman ja renkaan) riippuen tuubin liimailukin on ohjeistettu tekemään joko kerrasta valmiiksi tai sitten useamman päivän operaationa. Jotkin ohjeethan käskevät levittää renkaaseen ja vanteelle kerroksen, sitten kuivatellaan päivä, levitetään uutta (ja ooteltiikohan taas) ja vikalla kerralla sitten vielä kerros pelkästään vanteelle ja perään asennus. Ja taas odottelua 24 h. Tämä viimeinen odottelu renkaat täydeksi pumpattuna on erityisen tärkeää levitti liimat sitten useamman päivän tai yhden päivän aikana.

pulmark
18.06.2018, 21.13
Uskon että ammattitallien mekaanikot tietää mitä tekee. Saattaa olla mekaanikon ura lopussa jos tuubi ei ole laadukkaasti liimattu ja pahimmassa tapauksessa kuskin henki/ura vaarassa.

Tuolla liima levittämisellä tuolla tavalla saavutetaan kaksi asiaa: liiman saa levitettyä tasaisesti vanteelle pitkällä, samaan suuntaan tehdyllä pyyhkäisyllä ja myös sen että liimaa nousee vanteen reunalle. Renkaan pysymisen kannalta on tärkeää että liimaa on vanteen sisäpuolen yläreunassa ja samoin renkaan pohjanauhan reunoissa. Silloin renkaan reuna tarttuu hyvin vanteen reunaan kiinni. Nyhräämällä liimaa pinnaväli kerrallaan, syntyy helposti vaan klimppejä jos yrittää sutia sitä edestakaisin.

Yksikään ammattimekaanikko, jonka tiedän ei laita kosteita/märkiä liimapintoja vastakkain koska liima tarraa silloin voimakkaasti kiinni ja sen keskittäminen on sen jälkeen todella vaikeaa. Vähän liimasta riippuen annetaan liiman kuivua hetken aikaa (10min - 60min). Viimeinen kerros liimaa aina vanteeseen. Rengas on valmis asennettavaksi kun liima on kosketyskuivaa eli ei tartu enää sormeen.

Asennettaessa rengasta vanteelle aivan oleellista on että saa sen venttiilin puolen puoliskon venytettyä ja painettua vanteelle niin että sen jälkeen toisen puoliskon asentamiseen riittää vain sen nosto vanneuraan niin ettei voimaa juuri tarvitse käyttää. Tapoja ensimmäisen puoliskon asennukseen on monia, itselle on helpointa tehdä se kuten esittämässäni videossa tehdään, kumpikin puoli erikseen eikä vannetta "halaten".

Itse laitan liiman ensin tuubin pohjanauhaan ja sitten vanteeseen, odottelen 15-60min ja sitten rengas paikalleen ja tarvittaessa keskitys. Renkaaseen laitan vähän ilmaa ennen vanteelle laittamista. Kun rengas on keskitetty, niin sitten renkaaseen lähes maksimipaineet. Lattialla rengasta voi sitten rullailla, tarkistaa että se on suorassa ja varsinkin venttiilin kohta on asettunut hyvin paikalleen. Parin tunnin päästä voi lähteä ajelulle. Jos kyseessä on vanne johon aikaisemmin ei ole laitettu liimaa niin laitan vanteeseen pohjakerroksen jonka annan kuivua yön yli. Helppoa kuin heinänteko.

kristian
21.06.2018, 20.31
Hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Syy selvisi ja korjaantui yllätys yllätys varsin helposti. Venttiilin varren ympärille kierretty teflonteippi oli mennyt sen verran myttyyn, että rengas jäi kohdilleen. Selvisi kun laskin ilmat pois ja nyin venttiiliä. Nyt pelittää!

kristian
21.06.2018, 20.32
Hyviä vinkkejä. Kiitos niistä. Syy selvisi ja korjaantui yllätys yllätys varsin helposti. Venttiilin varren ympärille kierretty teflonteippi oli mennyt sen verran myttyyn, että rengas jäi koholleen. Selvisi kun laskin ilmat pois ja nyin venttiiliä Nyt pelittää!

kauris
22.06.2018, 08.51
Pienellä varauksella suhtautuisin pulmarkin viimeiseen viestiin. Tai ainakin kannattaa tiedostaa, että se on vastoin valmistajan ohjeita. Niissä on toki varmuusvaraa ja eihän meidän kotoisilla teillä toki tule renkaalle samanlaista rasitusta kuin jossain alppiserpentiinilaskuissa. Eli parinkin tunnin kuivumisella todellisuudessa pärjää kuten pulmark on itse todennut.

Mutta kaikki minun lukemat ohjeet (mukaan lukien yleisimpien liimavalmistajien Contin ja Vittorian) käskevät antaa liiman kuivua kunnolla ennen ajoa. 24 h yleisin, minimi yön yli tai 12 h.
Myös siinä suhteessa on eroa, että minun lukemissa nimenomaan laitetaan rengas kiinni käytännössä välittömästi (1-5 min) sen viimeisen vanteelle vain laitetun kerroksen jälkeen. Näin olen myös itse toiminut.
Ja linkittämässäsi Lotto soudalin mekaanikko-videossakin asennetaan rengas heti liiman perään (toki ei voi tietää onko leikattu video) ja eiköhän nuo liimaukset tehdään mekaanikkojen toimesta tyyliin tourilla illalla päivän päätteeksi ja renkaalla ajetaan sitten kunnon kuivumisen jälkeen aikaisintaan seuraavana päivänä puolilta päivin.

https://m.youtube.com/watch?v=zKpRSKYKACI
https://www.parktool.com/blog/repair-help/tubular-tire-gluing-sew-up
https://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-how-to-fit-tubular-tyres-23929/
https://www.continental-tires.com/bicycle/service/videocenter/manuals-tubular-tyres
https://roadbikeaction.com/rba-tech-how-to-install-your-first-tubular-tire/ (tässä vikan liimakerroksen annettiin kuivua enne renkaan asennusta 30 min ja loppukuivuminen vain 8 h / yön yli).

Mutta toki jos renkaan joutuu vaihtamaan tienpäällä, niin uutta liimaa ei levitellä ja kuivumista odotella. Tällöinhän vanha revitään pois ja tilalle asennetaan vararengas, jossa on ollut valmiiksi levitettynä ja kuivuneena kerros-pari liimaa. Tällä pääsee kotiin / lenkin loppuun mutta kovavauhtisia kurveja ei kannata ajaa kuten normaalisti liimatuilla. Kotona sitten vararenkaan uudelleen paremmin asennus.

CamoN
22.06.2018, 09.43
Onko minkään liimavalmistajan asennusohjeissa määritelty minkäänlaista jälkitarkastusta? Voiko liimauksen onnistumista todentaa?

Olen tullut omissa empiirissä tutkimuksissani siihen tulokseen, että tuubilla uskaltaa ajaa jos renkaan ja kehän reunat eivät lähde erkanemaan, kun renkaassa on vajaa ajopaine ja rengasta yrittää taittaa kämmenpohjilla sivulle pois kehältä. En ole kuitenkaan käytännössä kokeillut kuinka paljon sivuttaista kuormaa renkaaseen voi kohdistaa ajossa, jos reunat saa erkanemaan käsin. Ajopaineessakin olevan liimaamattoman tuubin saa rullattua kehältä yllättävän vähällä sivuttaisella voimalla.

kauris
22.06.2018, 14.59
Yhdessä noista ohjeista tai videoista oli kuva, jossa näytettiin miltä renkaan reunan tulee näyttää ja miltä sen ei tule näyttää, kun rengasta taivuttaa sivulle (vääntää peukaloilla itsestä poispäin eli reunasta taittaa keskellä päin). Eli venyvää liimarihmastoa tulee näkyä välissä eikä liimatonta kohtaa. (edit: oli tuo linkittämäni Parktoolin ohje)
Itse olen välillä koittanut muutamista kohdista vääntää ja todennut, että kiinni pysyy aika hyvin. Ja toki se vanteen muoto ja renkaan paine osaltaan sitä paikoillaan pitää. Muutoin olen luottanut siihen, että huolellinen asennus (pari kerrosta liimaa molemmissa pinnoissa koko leveydeltä ja kuivattelut ohjeiden mukaisesti välissä ja lopussa riittää hyvään lopputulokseen. Minä olen myös jättänyt tasan venttiilin vastakkaiselle puolelle reilun sentin verran liimattoman alueen vanteen puolen liiman osalta. Siitä kohdasta sitä on sitten edes vähän helpompi lähteä kiskomaan rengasta irti.
Joka tapauksessa liimalla ja aikanaan teipillä rengas on ollut niin kovin kiinni, että kerran teipin jäljiltä ja viimeksi toisen vanteen osalta liiman jäljiltä kuituisesta kiekosta on lähtenyt pieni pala kuitupinnoitetta pois renkaan mukana, kun renkaan revin irti. Kiekkoina mulla ffwd:n 6r:ät. Irroinneet palat ovat olleet kuitenkin sen verran pieniä ja ohuita etten ole reklamoinut vanteen valmistajalle enkä usko niiden vielä mitenkään heikentäneen rakennetta.

pulmark
22.06.2018, 16.01
^^ Itselle riittävän hyvin liimattu tuubi tarkoittaa sitä, että sen saa vaivalloisesti irti kehältä normaaliajossa jos tulee ajaessa tarve vaihdaa. Yleensä mulla menee renkaan vaihtoon 10-20min ja käytän muovista rengasrautaa että saan tuubin irti kehältä, peukalot ei mulla tahdo riittää. Pari kertaa on käynyt niin että renkaan pohjateippi on revennyt irroitettaessa. Vararenkaana käytössä on rengas (Vittoria Rally) jossa liima useita vuosia vanhaa ja edelleen se tarttuu vähän kiinni vaikka sidos ei vahva olekkaan. Jatkuvassa ajossa en sitä käytä.

Tuubia paikallaan pitävät voimat ovat vanteen reuna, renkaan ilmanpaine ja liima. Tuubiliima on kontaktiliima, joka tarttuu hyvin itseensä ja kovaan pintaan kuten alumiini ja hiilikuitu. Kankaaseen sidos on huonompi, sen vuoksi joidenkin renkaiden pohjateippeihin kannattaa laittaa useampi kerros. Toinen ominaisuus, mikä tuubiliimalla on että liimasidos tarttuu uudestaan kiinni jos se löystyy. Vasta sitten kun irtoamisia tapahtuu useampia kertoja sidos kontaminoituu niin ettei se kiinnity kunnolla uudestaan.

Tapoja liimata tuubi on varmaan monia kuten myös odotuksia ja ajo-olosuhteita. Crossikäytössä tarvitaan parempi liimasidos, koska renkaissa pienemmät paineet. Jotkut haluaa niin pomminvarman sidoksen, että tuubi ei lähde kehältä kuin pihdeillä repimällä ja kappaleina. Samoin renkaita, vanteita ja liimoja on erilaisia. Continentalin pohjateippi imee liimaa enemmän kuin Vittoria, Veloflex, Challenge yms. Ammattimekaanikot karhentavat kiiltäväpintaisen hiilikuitukehän vannenuran hiekkapaperilla ja poistavat myös Vittorian tuubeista pohjateipin pinnoitteen jotta liimasidos olisi kestävämpi.

Itse olen omasta mielestäni löytänyt sopivan "kultaisen keskitien" ja kompromissin missä käytetty aika ja tuubien liimaus & paikalleenlaitto on helppoa eikä tarvitse pelätä renkaan irtoamista, mutta saa renkaan vaihdettua alle puolessa tunnissa ilman erikoistyökaluja. Valmistajien suosituksia en pidä on/off asiana vaan ne ovat... vain suosituksia. Kuten CamoN kirjoitti, renkaan pysymistä voi testata laittamalla siihen vajaat ajopaineet, vaikka 4bar maantieajossa, ja sitten kokeilee kammeta rengasta pois.

Laitetaan vielä yksi videoklippi, jossa havainnollistetaan vähän paremmin miten rengas laitetaan helposti vanteelle niin että siihen kohdistuu tasainen venytys eikä sitä loppuosaa tarvitse väkisin punnertaa:

https://www.youtube.com/watch?v=mabw5iVxpyQ&feature=youtu.be

Jos pelkää tuubin irtoamista voi käyttää myös Loctiden Teroson/Terokal 2444 teollisuudessa käytettyä kontaktiliimaa. Jotkut väittää että tuolla saavutettaisiin pienin vieräntävastus, mutta tuubi ei irtoa kehältä muuten kuin kappaleina. Aika-ajoissa ja ratapyörissä tuota vissiin enimmäkseen käytetään.

http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8802604351489

PS. Tuubi on kyllä varmasti riittävän lujasti kiinni jos kiekosta alkaa palasia lähtemään irti.