Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä



Jurpu
13.06.2018, 10.57
Maantieajot tullut tähän mennessä suoritettua cyclolla. Tänävuonna harjoittelin Pirkan pyöräilyyn niin jotenkin kipinä iski ja tekisi mieli ostaa uusi pyörä. Canyonin outlet sivuja tullu katseltua .
Kannattaako odotella syksyä että hinnat alenee?
Budjetti olisi maximissaan 2000e. Onko kellään mitään mielessä mitä suosittelisi.
Pituutta 170cm.

JackOja
13.06.2018, 11.04
Kannattaako odotella syksyä että hinnat alenee?


Ei jos haluat ajaa ennen ensi kesää. Jos taas haluat ajamisen sijaan säästää jonkun kympin niin odota ihmeessä.

hcf
13.06.2018, 11.50
Tai laittaa maantierenkaat cycloon. Onko suuri ero?
Aattelin testaa mutta ei oo joutanu viel.

JackOja
13.06.2018, 12.03
Tai laittaa maantierenkaat cycloon. Onko suuri ero?


Etkö huomannut mitä Jurpu sanoi?


...tekisi mieli ostaa uusi pyörä....

Ei tuohon ole muuta reseptiä kuin uuden pyörän ostaminen. Ei nyt aleta hannaamaan vastaan!

Jurpu
13.06.2018, 12.21
Jos se kympeistä on kiinni ni ei kannata odotella. Aikonaan kun ostin tuon cyclon oli säästö satoja euroja.
Ei oi niin kauhee kiima ettei vois hiukan odottaa. Tietty tota vannehommaa vois kanssa harkita.

Vivve
13.06.2018, 15.29
Canyonin alet taitaa olla 100-400€ riippuen lähtöhinnasta. Tour de Francen aikaan on yleensä ekat alet.

Jim717
13.06.2018, 16.06
Tietty tota vannehommaa vois kanssa harkita.
Todennäköisesti cyclon vanteisiin menee esim 25 mm renkaat. Continental GP 4000 II rullaa hyvin.
Ainakin oman kokemukseni mukaan maantierenkaat cyclossa toimivat, mutta usein cyclo on hieman maantiepyörää raskaampi ja varsinkin vanteet ovat painavammat. Tämä tekee ajosta aavistuksen raskaamman tuntuista

MacKonte
13.06.2018, 18.55
Cyclo maantierenkailla auttaa ensi hätään, mutta maantiepyörä on maantiepyörä.
Jos taskussa olisi varattuna aloittajan esittämä summa, hakisin kaupasta Cannondale Synapse Carbonin tai CAAD12, molemmat budjettiayiatä 105 osasarjalla.

travelleroftime
13.06.2018, 19.31
Muutamalla satasella kiekot cycloon, ja kun maantiepyörän hankinnan aika niin ostaa vanteille sopivan pyörän. Lopputuloksena vakiota parempi maantiepyörä, koska kiekot.

TemMeke
13.06.2018, 20.18
Tai laittaa maantierenkaat cycloon. Onko suuri ero?
Aattelin testaa mutta ei oo joutanu viel.

Mä oon kokeillu maantierenkaita vanteineen cyclossa. On se ero lopulta aika iso maantiepyörään, ainakin omalla kalustolla. Cyclo on painavampi, mikä muistuttaa itsestään jokasessa mäessä ja jotenkin saa koko fillarin tuntumaan kömpelömmältä ja hitaammalta, jos nyt fiiliserojakin haluaa huomioida. Lisäksi cyclossa ajoasento jää pystymmäksi, eikä siinä saa mukavasti yhtä "aeroa" asentoa ku maantiepyörällä. Tää voi toki olla ihan kalustokohtasta.

Mut on se cyclo maantierengastuksella toki istuvampi maantielle ku cyclorengastuksella. Ja tollasenaankin paljon parempi maantielle ku vaikka kunnon läski. Pärjää tietty oikein hyvin noinkin, jos ei paremmasta tiiä (tai välitä). :)



Pyöräkuumekaan tuskin laskee vanteita vaihtelemalla... :D

Kanuuna
13.06.2018, 21.09
Ittellä on käytössä syklo modattuna maantiemyyräksi kiekkoja ja renkaita vaihtamalla. On toki maantiepyöräkin erikseen, mutta tolla cyclolla tulee käytyä töissä. Omassa kalustossa ajoasento ei eroa hirveästi, mutta tuntuma on tosiaan erilainen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jurpu
13.06.2018, 21.25
Tuon cyclon jättäisin työmatka pyöräksi. Matkalla aina jotain tietöitä ,soraa ynm.
Siinä hyvä olla kestävät renkaat. Ei mulla mikään pakko canyonia ole saada et muukin käy.
Cannondalea myy ilmeisesti pääkaupunkiseudulla Velosport?

YocceT
13.06.2018, 21.35
Cannondalea myy ilmeisesti pääkaupunkiseudulla Velosport?

Lundberg Keravalla myös. Kai senkin voi laskea pääkaupunkiseutuun.

TemMeke
13.06.2018, 22.33
Tuon cyclon jättäisin työmatka pyöräksi. Matkalla aina jotain tietöitä ,soraa ynm.
Siinä hyvä olla kestävät renkaat.

Mulla oli alussa ihan sama ajatus cyclon ja maantiepyörän työnjaosta. Cyclossa täyspitkät lokarit, ettei vesi lennä ja tarakkakin kassin kuljetusta varten. Silti tullu käytyä taas maantiepyörällä töissä joka päivä siitä lähtien ku harjasivat sepelit pois, on se vaan niin paljon mukavampaa matkantekoa. Vaikka tietyöt onkin kesällä jatkuva riesa ja kotoa pitää taiteilla 400m pehmeää hiekkasoratietä ennen asfaltille pääsyä. Parin vuoden ajoilla kerran joutunu vaihtamaan sisurin työmatkalla, ei niitä onneks useammin mee.

Makuasioita varmaan, mut oo varovainen, ettei käy samoin. :)

vectori
13.06.2018, 23.36
Tuon cyclon jättäisin työmatka pyöräksi. Matkalla aina jotain tietöitä ,soraa ynm.
Siinä hyvä olla kestävät renkaat. Ei mulla mikään pakko canyonia ole saada et muukin käy.
Cannondalea myy ilmeisesti pääkaupunkiseudulla Velosport?

Osta vaan Canyon, suosittelen!

Ei tarvitse sitten vaihdella cykloon vanteita/renkaita työmatkalle ees ja taas. Cyklossasi on myös tod. näk. pienemmät rattaat edessä kuin maantiepyörässä? Jos ostat Canyonin, osta sellainen malli, jota on jo varastossa. Muuten saattaa toimitus venähtää kuukausia. Oman sain postissa viikossa maksun jälkeen.

Jurpu
14.06.2018, 01.46
Osta vaan Canyon, suosittelen!

Ei tarvitse sitten vaihdella cykloon vanteita/renkaita työmatkalle ees ja taas. Cyklossasi on myös tod. näk. pienemmät rattaat edessä kuin maantiepyörässä? Jos ostat Canyonin, osta sellainen malli, jota on jo varastossa. Muuten saattaa toimitus venähtää kuukausia. Oman sain postissa viikossa maksun jälkeen.


Ei ole tietoa noista rattaista. Minulla on jo canyonilta maastopyörä joten tiedän tuon systeemin. Täältä vaan jos ostaa pääsee kokeilemaan ensin.

TERU
14.06.2018, 06.59
Canyonilla on hyvin toimiva kokosuositusten taulukko, ja kun kerrot kokopituutesi ja haaramitan, huiskautamme täältä vahvistusta kokovalintaan. Kokopituutesi olikin jo alussa.
Hyvä idea hommata maantiepyörä krossarin kanssa samaan talliin, tiedän omasta kokemuksesta, arkipyörä on erikseen, omasta tallista löytyy myös suoratankoinen ja sekin tiekäyttöön. Uusi väline eikä mitään hybridin kehittelyä.🤗

hsr
14.06.2018, 11.07
Toisin kuin monet täällä, olen oman kokemukseni perusteella hiukan eri mieltä tuosta, kannattaako cyclon omistajan hankkia maantiepyörä. Tietysti, jos käyttää cycloa työmatkapyöränä jossa on kiinteät lokarit ja ehkä tarakka, on lenkkikäyttöön fiksua hankia maantiepyörä jos lenkit pääasiassa ovat maantietyyppistä ajoa. Itselläni on lenkkikäytössä alumiinirunkoinen cyclo, jossa renkaina 28 mm 4 seasonit ja alkuperäiset, monien palstalaisten mielestä varmaan umpisurkeat ja hirvittävän raskaat kiekot. Ajan usein maantiellä, enkä ole kokenut maantiepyörän hankkimista tarpeelliseksi. Etelän leireillä olen muutaman viikon ajanut hiilarirunkoisella melko hyvällä maantiepyörällä, eikä ero cyclooni ole tuntunut niin isolta että olisi alkanut tehdä mieli hankkia oma maantiepyörä. Olen tosin painava ja hidas, ehkä kevyempi ja nopeampi kuski huomaa eron selvemmin.

CamoN
14.06.2018, 11.14
Olen tosin painava ja hidas, ehkä kevyempi ja nopeampi kuski huomaa eron selvemmin.

Täältä päin katsoen ero on samaa luokkaa kuin kevään/syksyn ja kesän ajovarusteilla ajaessa. Cyclo toimittaa maantiepyörän virkaa ihan pätevästi alku- ja loppukaudesta, kun on vielä paksua takkia, hanskaa ja housua päällä ja kaikki on vähän kankeampaa. Sitten kun kesä tulee, maantiepyörällä ja lyhyillä varusteilla pääsee kiinni siihen maantiepyöräilyn varsinaiseen olemukseen.

Jos ei huomaa ajamisessaan mitään kausivarusteiden aiheuttamaa eroa, ei varmaan huomaa myöskään cyclon ja maantiepyörän eroa maantiellä.

Jurpu
14.06.2018, 11.18
Mun cyclossa ei oo tarakkaa eikä kiinteitä lokareita. Et sinänsä kiekkojen vaihto helppoa.
Levyjarrut pitäisi myös olla maantiekiekoissa.

hsr
14.06.2018, 11.44
Täältä päin katsoen ero on samaa luokkaa kuin kevään/syksyn ja kesän ajovarusteilla ajaessa. Cyclo toimittaa maantiepyörän virkaa ihan pätevästi alku- ja loppukaudesta, kun on vielä paksua takkia, hanskaa ja housua päällä ja kaikki on vähän kankeampaa. Sitten kun kesä tulee, maantiepyörällä ja lyhyillä varusteilla pääsee kiinni siihen maantiepyöräilyn varsinaiseen olemukseen.

Jos ei huomaa ajamisessaan mitään kausivarusteiden aiheuttamaa eroa, ei varmaan huomaa myöskään cyclon ja maantiepyörän eroa maantiellä.

Kyllä minäkin selvästi huomaan eron ajamisessa lyhyillä kesävarusteilla ja kylmemmän kelin kamppeilla. Enkä kiistä sitäkään että cyclossa ja maantiepyörässä eroa on maantiepyörän hyväksi maantieajossa, mutta ero, ehkä painostani ja hitaahkosta vauhdistani johtuen, ei ole niin iso että olisi tullut maantiepyöräkuumetta.
Hiukan syrjähtäen: onnistuuko levyjarrulliseen pyörään kiekkojen vaihto yleensä heittämällä vai joutuuko jarruja ja ehkä vaihteitakin joka kerta säätämään kun vaihtaa kiekot? Olen välillä miettinyt että voisi hankkia toiset kiekot maantierenkaille ja käyttää nykyisiä gravel grinding/cyclotyyppiseen ajoon siihen paremmin soveltuvilla renkailla. Tosin kyllä noilla 4seasoneillakin aika hyvin pärjää kaikentyyppisessä ajossa.

JackOja
14.06.2018, 11.54
...onnistuuko levyjarrulliseen pyörään kiekkojen vaihto yleensä heittämällä vai joutuuko jarruja ja ehkä vaihteitakin joka kerta säätämään kun vaihtaa kiekot?

Yleensä onnistuu, toisinaan ei.

kuovipolku
14.06.2018, 11.58
Jos ei huomaa ajamisessaan mitään kausivarusteiden aiheuttamaa eroa, ei varmaan huomaa myöskään cyclon ja maantiepyörän eroa maantiellä.

Tässähän tämä oli, tiivistettynä ja älyttömän kauniisti sanottuna (vaikka ehkä hiukan töksähtäen sellaisen korvaan joka saattaa tuosta tunnistaa itsensä vaikkei haluaisikaan).

Joskus tässä vertailussa nostetaan esiin saman kuskin eri pyörillä ajettujen lenkkien toteutuneita keskareita ja pidetään pientä tai olematonta eroa osoituksena siitä että cyclo on ihan yhtä hyvä, mutta keskari on tunnetusti yksi huonoimmista kuvaajista sen suhteen millainen lenkki on ollut - ja se on erityisen huono kuvaaja sille miltä ajaminen oin tuntunut.

Se miltä maantielenkin ajaminen tuntuu riippuu tietysti alla olevan pyörän lisäksi siitä millainen ajotapa ja millaiset mieltymykset kuskilla on. Jos ajaminen on etupäässä matkan taittamista jokseenkin tasaiseen tahtiin - oli se sitten rauhallista, peekoota, omaa puolikovaa, mellanmjölkiä, sweet spottia tai mitä lie - yksin tai parin samanhenkisen kaverin kanssa, cyclo on siihen aivan varmasti omiaan ja myös fiilisero maantiepyörään verrattuna voi olla täysin merkityksetön tai jopa jäädä kuskilta huomaamatta.

Jos hakee lenkeillä ajamisen iloa myös esimerkiksi kiihdyttelyistä, mäkien noususta putkelta, kylttikireistä itseä tai kavereita vastaan, segmenttiennätysten jahtaamisesta tai muuten kisahenkisestä menosta, huomaa varsin pian nauttivansa nimenomaan siitä miten erilaiselta maantiepyörä tämäntyyppisissä tilanteissa tuntuu.


Eli lyhyesti: tässäkin asiassa on tärkeämpää tuntea itsensä ja tietää mitä haluaa kuin kuunnella kovin tarkkaan mitä mieltä yleisesti ollaan tai mikä on niin sanottu vallitseva totuus:cool:

CamoN
14.06.2018, 14.41
Hiukan syrjähtäen: onnistuuko levyjarrulliseen pyörään kiekkojen vaihto yleensä heittämällä vai joutuuko jarruja ja ehkä vaihteitakin joka kerta säätämään kun vaihtaa kiekot? Olen välillä miettinyt että voisi hankkia toiset kiekot maantierenkaille ja käyttää nykyisiä gravel grinding/cyclotyyppiseen ajoon siihen paremmin soveltuvilla renkailla. Tosin kyllä noilla 4seasoneillakin aika hyvin pärjää kaikentyyppisessä ajossa.

Sanoisin että aina kannattaa varautua säätämiseen, ellei shimmitä jarrulevyjä siihen tarkoitetuilla aluslevyillä.

Omaan cycloon löytyy tällä hetkellä maastokiekot ja maantiekiekot (tulevat arki- ja talvikiekot). Käytössä siis kaksi erilaista napaparia joiden pitäisi olla mm. jarrustandardiltaan tasan samanlaisia. Kuitenkin tällä hetkellä takajarrulevyt ovat arviolta noin millin eri kohdassa suhteessa navan keskilinjaan. Levyn ja palojen välys on arviolta yli 0,5mm, jolloin jarrusatulaa ei saa mitenkään säädettyä laahattomaksi kummallakin setillä. Eikä männät keskity millään taikavoimalla kahvasta pumppailemalla kiekon vaihdon jälkeen, koska jarrulevy myötäilee aina puristusta eivätkä männät sen takia palaudu eri etäisyyksille. Tuo jarrusatula on onneksi helposti "tähystettävissä" välyksien osalta ja kun tietää miten se käyttäytyy pultteja kiristäessä, keskittäminen on muutaman minuutin homma.

Takanavoista poiketen etujarrulevyt ovat jostain syystä lähes tarkalleen samalla etäisyydellä napojen keskilinjasta, jolloin niitä ei tarvitse säätää ollenkaan. Vaihteiden toiminnassa pakalla on vaikutusta (maantie- vai maasto-11-lehtinen, Shimano vai SRAM) mutta olen pärjännyt rajoitinruuveja säätämättä puolikkaan kierroksen tai kierroksen vaijerikireyden hienosäädöllä.

Nyt noin vuoden piirustuspöydällä pyörinyt maantiekiekkoprojekti cycloon alkaa ehkä realisoitua loppukesästä, joka tulee tarkoittamaan kolmatta erilaista napaparia. Setin ohessa hankin myös niitä jarrulevyn aluslevyjä jotta tuo keskittämisen tarve vähenisi tai katoaisi kokonaan. Olen tähän mennessä pitäytynyt 6-pulttikiinnitteisissä jarrulevyissä ja navoissa, mutta tuo projekti tullee vaatimaan eteen centerlock-jarrulevykiinnityksen jonka sovitan 6-pulttilevylle adapterilla. En usko että siitä rakenteesta tulee mitoiltaan täysin yhtenevä varsinaisiin 6-pulttikiinnityksiin verrattuna.

Jurpu
14.06.2018, 16.03
Cyclo maantierenkailla auttaa ensi hätään, mutta maantiepyörä on maantiepyörä.
Jos taskussa olisi varattuna aloittajan esittämä summa, hakisin kaupasta Cannondale Synapse Carbonin tai CAAD12, molemmat budjettiayiatä 105 osasarjalla.


Voiko tuon valita millä spekseillä ottaa?

MacKonte
14.06.2018, 16.39
^Kyllä, vaihtoehtoja tekniikan osalta on. Vaikuttaa hintaan. Vaikkapa Velosportin sivuilta löytyy vaihtoehtoja:

https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/maantiepyorat-6/?va=Cannondale

Jurpu
14.06.2018, 17.18
Kävin katsomassa noita pyöriä . Caad 12 oli mieleisempi ajettavuudeltaan.
52 oli ainoa koko ja aattelin oisko se vähän iso.

Jurpu
15.06.2018, 23.07
Kiitos taas asiantuntija kommenteista. Tuli ostettua vähän käytetty maantiepyörä ens hätään.