Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Mistä _Pitkä_jalkaiselle lyhyt ja korkearunkoinen yleispyörä?

Hartzan
06.06.2018, 23.20
Mun lukittu Rockhopper 29" comp varastettiin viime talvena lukitusta taloyhtiön pyörävarastosta :mad:
Se oli mun eka maasturi ja niillä tiedoilla, ajokokemuksella jne. vähän sinnepäin. Nyt haussa paremmin omiin mittoihin sopiva jäykkäperäinen yleisfillari, jolla ajan ihan kaiken - työmatkat, satunnaiset 50km maantiekeikat, polut, hiekkatiet, rupiset kaupunkiasvaltit ja muut kummalliskuntoiset suomalaiset tiet. Joku pyöräilyluokitus jos pitäisi mainita, niin traili saattaisi olla lähimpänä ohjaamassa pyörävalintaa käyttötarkoitukseen.
Haluan joustoa keulaan haarukalla ja sen lisäksi renkaasta, joka samalla keventää ahterituntumaa. 29-tuumaista tavoittelen, läski ei nappaa, mutta plussakoko voisi olla hyvinkin paikallaan. Haluan pystyn ajoasennon, koska niskat eivät tykkää yhtään matalamman ajoasennon vaatimasta kanittamisesta ylös, että edes jotain näkisi.
Ongelma on vaan mun omat mitat. 190 cm ruoto ei vielä kerro mitään, mutta Bikefitissä todennettu 98 cm inseam ja siitä seuraava lyhyt yläkroppa tekevät yhtälöstä rungon osalta haastavan. Bikefitin antamat stack 686mm ja reach 425mm antavat osviittaa siitä mihin pitäisi tähdätä.

Nyt sitten kysymys tänne, asian harrastajille:
Onko olemassa joku valmistaja, joka tekee olennaisesti lyhyttä ja korkeaa runkoa tuollaiseen ajoon?
Onko joku pyörämalli, jonka runko olisi tuonne päin? Edes sen verran, että siitä saisi kalustamalla ajoasennon kohdalleen?

Trekkejä ajettu, Gianteja kokeiltu, joku Felt, satunnaisia korkeita läskejäkin, myös Spessuja aikanaan ... Spessun Stumpjumper, jonka myyjä halusi laittaa alle ihan nähdäkseen miten se istuu mittoihin, tuntui yllättäen ajoasennon kohdalla sopivalta, mutta kun on täysjousto ja 2k€ liian kallis.

Antakaa ajatuksia, jos on, niin pystyn jättämään lähiliikkeestä löytämäni Nishikin 405 Hybridin jossain kohtaa talliin ja hätävarapyöräksi!

-Hrtzn-

Kemizti
06.06.2018, 23.22
Cube pyörät ovat yleensä olleet lyhyitä pituuteensa nähden. 23" taitaa olla isoin koko..

Mohkku
06.06.2018, 23.33
Genesiksen CdF on lyhyt ja korkea, olisiko sama piirre muissakin malleissa?

En puutu pyörätyypin valintaan, koska taatusti tiedät sen minua paremmin. Speksit vaan kuulostaa minun korviini krossarilta/gg:ltä/tms. paksurenkaiselta kippurasarvelta.

Hartzan
07.06.2018, 00.06
Mä mitään _oikeasti_ tiedä :rolleyes: toistelen vaan pyöräkauppiaan kanssa käydyssä hyvässä keskustelussa esille tulleita asioita. Mua saa kyllä oikaista, jos siltä tuntuu!
Kippurasarvet vie ajoasennon vaarmaan liian matalaksi, joten suoraa tankoa taitaa pukata.

Vivve
07.06.2018, 00.41
Kippurasarvet vie ajoasennon vaarmaan liian matalaksi, joten suoraa tankoa taitaa pukata.

Kippurasarvisia on ns. korkeitakin pyöriä kuten retkipyörät yleensä. Kannattaa ainakin kokeilla. Pelagolla on muuten käsittääkseni myös korkeita pyöriä.

SotkuPekka
07.06.2018, 01.16
Riippuu varmaan työmatkan pituudesta mutta jos painotus on maantie ja matkanteko niin ääni krossari/gg/retkipyörälle täältäkin.

nure
07.06.2018, 10.02
Taitaa trail aika kaukana siitä pyörätyypistä mitä haet.

kni94
07.06.2018, 19.27
Eikö trail pyörät ole yleensä täysjoustomaastureita. Työmatkoille ja 50km tieajoille en välttämättä ottaisi mitään maasturia, omat ajot 29 jäykkäperällä on 20-30km korvilla minkä tuollaisella ajaa mielellään ja alle 10km siirtymiä asfaltilla. Jos tietää tykkäävänsä maasturista asfaltillakin pitkällä retkellä niin tietenkin kannattaa sellainen ostaa.

Eikö joku täysjäykkä leveärenkainen olisi parempi vaihtoehto jos tekniselle polulle ei mene viikottain vaan on enempi tasapolkutyyppistä/retkeilyajoa? Vaikea sanoa kun ei tiedä minkä tyyppistä ajoa tulee eniten ja missä olosuhteissa.

Birchforestgump
07.06.2018, 23.45
https://public.tableau.com/profile/alexander.sollie#!/vizhome/BikeAnalysis_0/StackandReach tälläinen tuli vastaan netin syövereistä yksi kerta. Saattaa olla apua.

travelleroftime
09.06.2018, 10.42
Eikö trail pyörät ole yleensä täysjoustomaastureita. Työmatkoille ja 50km tieajoille en välttämättä ottaisi mitään maasturia, omat ajot 29 jäykkäperällä on 20-30km korvilla minkä tuollaisella ajaa mielellään ja alle 10km siirtymiä asfaltilla. Jos tietää tykkäävänsä maasturista asfaltillakin pitkällä retkellä niin tietenkin kannattaa sellainen ostaa.

Eikö joku täysjäykkä leveärenkainen olisi parempi vaihtoehto jos tekniselle polulle ei mene viikottain vaan on enempi tasapolkutyyppistä/retkeilyajoa? Vaikea sanoa kun ei tiedä minkä tyyppistä ajoa tulee eniten ja missä olosuhteissa.

Trail pyörät ovat trail pyöriä geometrialtaan. Väliä ei ole onko takana joustoa vai ei.

Maasturilla pitkä matka on ajettavissa kun alla on 29" sekä rullaava rengas. Matala ajoasento vrt. trail tyyppisiin pyöriin auttaa myös. Yleensä xc-pyörät ovat sellaisia pitkän matkan kiitureita.

Loppujen lopuski tuolla ei ole väliä jos kuski ei ole ajokykyinen matalassa asennossa. Se vaatii hyvää kuntoa sekä asennetta.

Metsämuija
09.06.2018, 13.48
Cube tuunattuna lyhyemmällä stemmillä toimi tälle pitkäsäärelle. Varmaan joudut etsimään pari metriselle tarkoitettua pyörää. Esim oma pyörä sopii samalla 13cm pidemmälle miehelle(ni), edellinen koko on näille jaloille auttamatta pieni. Cubessa varmasti tuo 23” on ainoa jota kannattaa koeajaa.