Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : DeponAir ilmajousen päivitys RockShox:iin

Antza44
06.06.2018, 09.19
Tuli taannoin pidennettyä oma Pike RC-A2, Charger 2 keula 120mm->140mm ja en tietysti talvella, kun ostin uuden pidemmän ilmaruodon tajunnut, että olisi pikku lisä investoinnilla voinut päivittää tähän uuteen DebonAir ilmajouseen mikä pitäisi antaan herkempää reagointi vastetta isomman negatiivisen ilmatilan avulla.

Onko porukka päivitellyt DebonAiria maksaako vaivan vielä uudelleen vaihtaa ilmajousi? Hinnan kiroushan tuo ei ole, vai onko mainos miesten marginaali päivitys. Taas se tieto lisäsi tuskaa:D.

https://www.sram.com/rockshox/technologies/debonair
Ilmaruoto: https://www.bike-components.de/en/RockShox/DebonAir-Upgrade-Kit-for-Pike-Revelation-starting-from-2014-Model-p63790/

https://www.youtube.com/watch?v=9v2pRj_-8_Q

villho
06.06.2018, 12.15
Kannattaa myös huomioida, että 2018 ja 2019 -mallisten DebonAirien välillä on eroa.

Spessun Levossa tuli 2018-mallinen 150 mm Revelation, joka ei miellyttänyt lainkaan (vakiona MoCo-vaimennin ja 1.gen DebonAir). Heti lähti tilaukseen Charger 2, joka paransi tilannetta huomattavasti, mutta kaipasin yhä enemmän alkuherkkyyttä. Mietin jo LuftKappen tilaamista (olisi tarvinnut myös Piken ilmaruodon), mutta sitten bongasin, että 2019-mallisiin keuloihin oli tullut päivityksiä DebonAirin suhteen. Eilen sitten tulikin Bike24:stä 160 mm 2.gen DebonAir-ruoto, jonka vaihdoin saman tien illalla. Kasaus SlickHoneylla ja vaihdoin myös SKF:n stefat. Tokenit vähensin kahdesta yhteen (testasin myös kokonaan ilman tokeneita) ja paineita nostin 70 psi -> 78 psi. Pidempää lenkkiä en ehtinyt vielä heittää, mutta persdyno sanoo, että nyt on keula mieleinen.

Siuntiosta saisi parilla kympillä 35 mm putkilla varustettuihin Pike/Revelation -keuloihin 150 mm gen 1. DebonAir -ruodon :)

Antza44
06.06.2018, 12.53
Kannattaa myös huomioida, että 2018 ja 2019 -mallisten DebonAirien välillä on eroa.

Spessun Levossa tuli 2018-mallinen 150 mm Revelation, joka ei miellyttänyt lainkaan (vakiona MoCo-vaimennin ja 1.gen DebonAir). Heti lähti tilaukseen Charger 2, joka paransi tilannetta huomattavasti, mutta kaipasin yhä enemmän alkuherkkyyttä. Mietin jo LuftKappen tilaamista (olisi tarvinnut myös Piken ilmaruodon), mutta sitten bongasin, että 2019-mallisiin keuloihin oli tullut päivityksiä DebonAirin suhteen. Eilen sitten tulikin Bike24:stä 160 mm 2.gen DebonAir-ruoto, jonka vaihdoin saman tien illalla. Kasaus SlickHoneylla ja vaihdoin myös SKF:n stefat. Tokenit vähensin kahdesta yhteen (testasin myös kokonaan ilman tokeneita) ja paineita nostin 70 psi -> 78 psi. Pidempää lenkkiä en ehtinyt vielä heittää, mutta persdyno sanoo, että nyt on keula mieleinen.

Siuntiosta saisi parilla kympillä 35 mm putkilla varustettuihin Pike/Revelation -keuloihin 150 mm gen 1. DebonAir -ruodon :)Eikös tuo minun linkkaamani ole juuri se uudempi ruoto https://www.bike-components.de/en/RockShox/DebonAir-Upgrade-Kit-for-Pike-Revelation-starting-from-2014-Model-p63790/ ? Minulla onkin tosiaan Pikessä Charge 2 vaimennnin jo tehtaalta tullessaan.

villho
06.06.2018, 13.20
Eikös tuo minun linkkaamani ole juuri se uudempi ruoto [...]
On juu, mutta oma kommenttini olikin ihan yleinen - eli että DebonAireissakin on siis eroja.

EDIT: Ja erot tulevat siis tuosta negapuolen "tulpasta", joka on muovin sijaan alumiinia ja jonka tiivistys on O-renkaan sijasta jonkinlainen stefa. Mm. tuon ansiosta se liukuu paremmin ja koska negapuoli on aiempaa isompi, niin alkupään herkkyys on parempi. Ja tosiaan: kun molemmat ilmaruodot oli kädessä, niin 2019-mallinen oli "liukkaampi".

hana79
28.06.2018, 11.02
Näköjään ovat suosittuja, en löydä mistään omaan Lyrikkiin (170mm). Odotellaan että tulee johonkin varastoon...

t3mppu
04.07.2018, 16.29
Näköjään ovat suosittuja, en löydä mistään omaan Lyrikkiin (170mm). Odotellaan että tulee johonkin varastoon...
Nuo on MY2019 kamaa, niistä ei juuri ole vielä saatavuutta pidempinä ja ilman keulaa.

Hienoa kyllä jos oikeasti negatilavuus on mitä luvataan, tekee kappet tarpeettomiksi ja hintakin on järkevä.

Tkau
09.07.2018, 09.30
Tuli päivitettyä debonair ilmajousi rokkarin yari keulaan jossa charger 2 dampperi entuudestaan eli taitaa olla nyt lyrikkiä vastaava keula.
tulee mukavasti herkkyyttä lisää suosittelen!

jankki
13.08.2018, 12.15
https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Air-Shaft-Upgrade-Kit-DebonAir-150-mm-Pike-B1-Revelation-A1-from-My-2018 pitäisi kaiketi sopia 2018 Canyon Spectraliin?

hakpas
13.08.2018, 23.01
Omassa 2018 Spectralissa on tällaiset keulan speksit
Jos ymmärsin oikein niin tässä ei ole viimeisin DeponAir versio?

FS-PIKE-RC-B1 - 04t80464190
SERIAL NO 04T80464190
PART NO 004019528005
MODEL ID FS-PIKE-RC-B1
MODEL NAME Pike RC
WHEEL SIZE 27.5" B
TRAVEL 150MM
STEERER TAPERED
AXLE BOOST™ 15X110MM
DAMPER ADJUST CROWN
SPRING DEBONAIR
SPRING RATE N/A
COLOR DIFFUSION BLACK
FORK OFFSET 46MM
MIN ROTOR SIZE 180MM

jankki
14.08.2018, 08.54
Omassa 2018 Spectralissa on tällaiset keulan speksit
Jos ymmärsin oikein niin tässä ei ole viimeisin DeponAir versio?

FS-PIKE-RC-B1 - 04t80464190
SERIAL NO 04T80464190
PART NO 004019528005
MODEL ID FS-PIKE-RC-B1
MODEL NAME Pike RC
WHEEL SIZE 27.5" B
TRAVEL 150MM
STEERER TAPERED
AXLE BOOST™ 15X110MM
DAMPER ADJUST CROWN
SPRING DEBONAIR
SPRING RATE N/A
COLOR DIFFUSION BLACK
FORK OFFSET 46MM
MIN ROTOR SIZE 180MM
Itsellä sarjanumero alkaa 16T8..., eli viikko 16 vuonna 2018 = MY2018. Uusin DebonAir on MY2019, eli samaan lopputulokseen päädyin myös.

mattim
16.08.2018, 11.53
On tilauksessa 2018 lyrikkiin 160 mm upgrade ruoto. Tuskin maltan odottaa että pääsee testaamaan... Bike componentsilla aika hyvä saatavuus.

Reba
19.08.2018, 21.23
Hei, aion päivittää Rockshox Revelation RC 2018 29" 140mm boostin, Charge 2 vaimentimella ja uudemmalla 2019 ilmaruodolla. Mitä tarkoittaa A1 tai B1 ja kumpiko tämä 2018 malli on? Voisiko joku ystävällinen laittaa mulle tilausnumeron tästä vaimentimesta ja ruodosta, ettei tule vääriä osia tilattua, kiitos jo etukäteen.

villho
19.08.2018, 21.44
Jätän tämän vain tähän: https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/rockshox_spc_reve.pdf

jankki
22.08.2018, 17.28
Hei, aion päivittää Rockshox Revelation RC 2018 29" 140mm boostin, Charge 2 vaimentimella ja uudemmalla 2019 ilmaruodolla. Mitä tarkoittaa A1 tai B1 ja kumpiko tämä 2018 malli on? Voisiko joku ystävällinen laittaa mulle tilausnumeron tästä vaimentimesta ja ruodosta, ettei tule vääriä osia tilattua, kiitos jo etukäteen.
Tarkasta https://trailhead.rockshox.com/en/search/ kautta tarkat tiedot. Tuolta saa myös tarkat osanumerot kohdasta "Upgrade kits"

Reba
22.08.2018, 19.08
Kiitos paljon tiedoista. Samoja palikoita itse katselin, mutta näillä tiedoilla homma varmistui.

jankki
29.08.2018, 10.54
Eka lenkki päivityksen jälkeen ajettu ja kyllähän tuo tuntuu toimivammalta etenkin juurakossa. Toimenpidekin onnistui ekakertalaiselta 50 tunnin huollon yhteydessä vaivaisessa kolmessa tunnissa :D

kauris
29.08.2018, 13.16
Mä hain ko. osan tänään postista samoin kuin tilaamani 0W-30 öljyn. Voi olla, että en vielä pariin viikkoon jaksa asennella. Äsken rullailin Spectralilla ihan vain syömään ja ärsyttävä klonk kuuluu aina välillä, kun jatkaa polkemista rullaamisen jälkeen. Onko sitten vaihtajan säädöissä vika vai onko vapaaratas rikki vai mikä lie. Pientä naksuntaa kuuluu myös jo sieltä täältä. Satulan kiinnityskohdasta tai satulatolpasta ainakin mutta mielestäni myös keskiön seudulta.

hana79
08.09.2018, 19.00
Lyrik RC 170mm vm.2017 päivitetty. Ja hyvältä vaikuttaa, suosittelen päivitystä. Minulla lukee vaimentimen putkessa 180 ja joustomatkaa pitäisi olla 170mm. Tuon kun olisin tiennyt, olisin tilannut pitemmän ilmaruodon. Noh eipä mittää näillä mennään :)

Antza44
19.10.2018, 11.08
Eilen tuli laitettua omaan 140mm 29+ RC-A2 Pikeen (2017) tuo 140mm DebonAir ilmajousi (00.4019.931.008). Olihan kutkuttava hetki, kun keula ilmaa pumpatessa noin 180mm pitkä tä mitä ihmettä mikä on nyt vialla. Kyllä se siitä rauhoittui 145mm tietämille keulan painelun seurauksena, kun se sai negatiivisenkin paineen. Vetämällä tuosta tulee hitusen lisää, mutta palautuu kyllä tuonne 145mm tietämille. Keula on ihan oikein kasassa ja ilmajousen sokka varmasti paikallaan.

Vertasin jo ennen asennusta jä jännäilin, että pitääkö kutinsa edelleen tuo, että 29" 130mm ruoto antaa 29+ keulaan 140mm. Tuota varmistelin vielä Sramin Suomi guruillta, kun uusissa taulukoissa ei puhuta 29+ enään mitään. Sieltäkin tuli ensin väärä vastaus, mutta kun kyseen alaistin muuttivat kantansa.

Vanhassa Solo air ruodoissa ja DebonAir ruodossa oli kokonaismitassa noin vajaa 5mm mittaeroa, mutta paljon lyhempihän tuossa Debonissa on tuo negatiivi asetelma alue, joten ulommashan tuo ruoto pääsee tuonkin mukaan, eli siitä lienee johtuu tuo aiempi ihmetys.

Mailmalla ovat laittaneet Yari ruotojakin 29+ Pikeen ja toiminee sekin, koska ennenhän Solo Air aikakaudella ne oli samoja molemmissa. Tosin DebonAir Yari versiossa näyttäisi olevan tuo asetelma pidempi. Eli se olisi lähempänä vanhaa Solo air asetelmaa ja ei luultavasti tulisi kasatussa keulassa, niin ulos. Se miksi nuo Yarin ja Piken asetelmat on nykyään erilaiset ei ole mitään hajua. Ylempi Yarin DebonAir ja alempi Piken DebonAir ja tälläinen minulla.

Onko muut havainnut tuota keulan outoa pituutta DebonAirilla ilman painetta? Jotenkin aina olin kuvitellut, että keulan maksimi on kullonkin kyseisellä ilmajousella se kuinka ulos se maksimissaan tulee ilman painetta. Tietysti ei ole edes muistikuvaa, kuinka käyttäytyi Solo Air ilmajousella.

https://static.bike-components.de/cache/p/z1/6/3/RockShox-DebonAir-Upgrade-Kit-for-Lyrik-Yari-starting-from-2016-Model-universal-type-6-63788-214042-1524041405.jpeghttps://static.bike-components.de/cache/p/z1/6/3/RockShox-DebonAir-Upgrade-Kit-for-Pike-Revelation-starting-from-2014-Model-universal-type-12-63790-214101-1524058289.jpeg

ealex
19.10.2018, 11.31
Itse veikkaisin kovasti että 29+ rungossa 140mm ruoto tarkoittaa jotain muuta, kuin 140mm. Itse asiassa minun vanhassa ruodossa lukeekin kaksi mittaa, 29+ rungolle ja muille rungoille, en muista, kuinka paljon niillä on eroa. Uusissa ei lue mitään eikä Sramiltakaan oikein löydy yksiselitteistä tietoa kuinka pitkäksi tietyllä ruodolla muuttuu erirunkoiset keulat.

Antza44
19.10.2018, 11.39
Itse veikkaisin kovasti että 29+ rungossa 140mm ruoto tarkoittaa jotain muuta, kuin 140mm. Itse asiassa minun vanhassa ruodossa lukeekin kaksi mittaa, 29+ rungolle ja muille rungoille, en muista, kuinka paljon niillä on eroa. Uusissa ei lue mitään eikä Sramiltakaan oikein löydy yksiselitteistä tietoa kuinka pitkäksi tietyllä ruodolla muuttuu erirunkoiset keulat.Juuri näin se onkin, mutta minulla pitäisi olla tuo huomiotu. Minulla on nyt Pike 29" 130mm DebonAir ruoto, niin kuin oli Solo Airkin. Eli vanhassa Solo Airissa lukee Yari,Lyrik 140mm ja Pike 29" 130mm ja tuo antoi sen 140mm 29+ Pikeen, niin kuin Sramin vanhat dokkaritkin kertoo.

Yarin 140mm DebonAir ruoto antaisi aika varmasti edelleen 29+ 140mm jouston, mutta Piken omaan päädyin, koska Sramin setup guidekin tarjoaa sitä vaikka ei kerro 29+ mittaa. Uskon kyllä, että ruoto on oikean mittainen, mutta olisiko sittenkin tuo Yari korkeamman ilma asetelmallaan ollut oikeampi? Tosin kuvasta vertaamalla asetelman ero luokka 10mm eli ei suurta vaikutusta. Vaikea on. Pitäs saada langan päähän joku gurujen guru, joka tietää käytännössä eikä vaan lue pumaskaa.

No keulahan on siis paineisena juuri 140mm ,niin kuin pitääkin. Tänään käytännön testiä.

Sambolo
19.10.2018, 22.41
Mulla yari rc debon air. Vm 18 mutta onko tää nyt kuitenkin 17? Varmaa ainaki vanhempi tuo ilmajousi? Ps musta jännä että 160mm keulan liukuputki tasan 160mm, foxeissa ollu itellä aina joku 1.5cm ylimäärästä.
https://i.imgur.com/zrOKwjE.jpg

Antza44
20.10.2018, 00.59
Kyllähän eron alku herkkyydessä huomasi selkeästi. Kovuus oli tipotiessään. 140mm keula ilman tokeneja ennen 105 psi nyt 120psi ja paljon herkempi ja kantaan samoin kuin ennen. Sägiä vähempi nyt noin 20%. Vajaan metri dropista edelleen käyttämättä noin 25mm joustosta.

ealex
23.10.2018, 09.38
Yarin ilmaruodossa luki: Lyrik/Yari 150, Pike 27-160, Pike 29-140mm. Eli muistin väärin, 29+ alajalkoja ei mainita ollenkaan.

Uusi 160mm DebonAir ilmaruoto on kiinnityskohdasta mitattuna sentin 150mm vanhaa pitempi. Keulan max. joustomatka manuaalisesti venytettynä on tasan 160mm, mutta normaalitilassa se on 150mm. Olisi pitänyt mitata päätiivisteestä pituudet molemmille ilmaruodoille, mutta en mitannut… :rolleyes:

Itse en huomannut mitään eroa herkkyydessä, kun verrataan samalla Slickhoneylla huollettuun alkuperäiseen ilmaruotoon. Päätiiviste niissä onkin samanlainen, pikkutiivisteen eron huomaa juuri ja juuri, kun ruoto on kädessä, mutta se hukkuu täysin koko keulassa.

Antza44
23.10.2018, 13.49
Toisella lenkillä tuntui ihan kuin eroa ei olisi ollut, mutta pitkos puilla huomaa hyvin, kuin vanhalla ajo päin puunverran noin 5cm korkeammalla olevaan ns rappuun. Vanha oli selkeästi kova tösäys ja tämä DebonAir menee smootisti. Aikoinaan oli laina pyörässä, joku Factor Fox ja se meni tuollalailla smuutisti myös.

Täytyy viellä kokeilla laittaa tokeneita tiputtaa pikkasen paineita miltä sitten tuntuu.

hakpas
23.10.2018, 15.19
2018 mallin Pike RC:n 150mm korvattu uudella 160mm ilmajousella. Mielestäni varsinainen herkkyys ei parantunut juuri lainkaan.
Suurin muutos tuntuu olevan alkupäästä hieman lineaarisemmassa jousessa. Vanha jousi tuntui jo puolivälissä tosi kantavalta, nyt tämä tukevampi alue on hieman syvemmällä.

järtsy
23.10.2018, 19.01
Oletteko kasanneet keula sisäänpainettuna vai pitkänä? Tuo pitäisi kuulemma kasata pitkänä, itse kasasin sisäänpainettuna ja siitä seurasi se että vetää osan joustosta(n.10mm) sisään ja pilaa alkuherkyyden.

ealex
23.10.2018, 19.40
^ Tämä on ikuisuuskysymys, keula käyttäytyy täysin eri tavalla, jos sen kasaa pitkänä tai sisäänpainettuna… DebonAir asennusmanuaalista: ”Slide the lower leg assembly along the upper tubes until it stops and the spring and damper shafts are visible through the lower leg bolt holes.” https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005734_service_manual_debonair_upgrade_ kit.pdf

Eli edelleen käskevät kasata sisäänpainettuna. Itse kasasin puoliksi sisäänpainettuna, mutta seuraavaksi kokeilen tasata paineet silloin kun se on pitkänä… :rolleyes:

Antza44
23.10.2018, 21.58
^Eikö keula tasaa aina +ja- paineet samaksi kulkiessaan sen paineen tasaus uran ohi oli lähtö tilanne ennen keulan painelua mikä tahansa? Tuntus aika ihmeelliseltä, että kasaus pituudella voisi vaikutta pysyvästi ja saada. esim negatiivi paine isommaksi. Kuulostaa, kyllä aika legendalta koko juttu.

Minä kasasin tosiaan 140mm keulani pitkänä ja keula oli paineet pumpatessa noin 170mm ja kun painelin keulan eli tasasin paineet lopputulos oli noin 145mm, niin kuin pitääkin.

Alajalan voitelu öljyhän laitetaan, kun keula on molemmilla liukuholkeilla ja tuossa vaiheessa ruotojen päät pitää jättää sen verran vaille alajalkojen päitä, että öljy pääsee vielä alajalkoihin.

En ymmärrä miten paineen tasaus onnistuu pitkänä, koska paineen tasaus ura on vielä +alueella ja paine ei oikeasti pääse -puolelle ennen keulan painelua.

Tuossa DebonAir ohjeessahan käsketään vetää ilmaruoto ulos ja Slide the lower leg assembly onto the upper tube assembly justenough to engage the upper bushing with the upper tubes.

ealex
23.10.2018, 22.32
Ilmajousessa ilma tasaantuu tietenkin, mutta alajaloissa oleva ilma ei tasannu kovin nopeasti. Alajaloissa olevaĺla ilmalla ei ole mitään tekemistä jouseessa (sekä negatiivisessa että positiivisessa) olevan ilman kanssa. Kun yläjalat työntyvät alajalkoihin, alajaloissa oleva ilma puristuu kasaan.

TMo
24.10.2018, 12.13
Ilmajousessa ilma tasaantuu tietenkin, mutta alajaloissa oleva ilma ei tasannu kovin nopeasti. Alajaloissa olevaĺla ilmalla ei ole mitään tekemistä jouseessa (sekä negatiivisessa että positiivisessa) olevan ilman kanssa. Kun yläjalat työntyvät alajalkoihin, alajaloissa oleva ilma puristuu kasaan.On ehkä vähän lillukanvarsia miettiä tuota alajalan paineen vaikutusta. No joo onhan sillä marginaalisesti vaikutusta mutta kun ei sinne pistetä painetta niin sen merkitys on melko olematon. Ja jos kasaat ilmajousi kasaanpainettuna ni siellä alajalassahan on silloin alipaine kun keula on täydessä mitassa - ja sitä sun pitää kompensoida suuremmalla paineella ilmajousessa?? NOT - se alajalan paine on vähän niinku pieru saharassa verrattuna siihen ilmajousen paineisiin sekä pos että neg puolella. Ja kun luet sen kasausohjeen niin ei siinä missään mainita että se pitäisi kasata se ilmaruoto kasaan painettuna.

ealex
24.10.2018, 14.51
On ehkä vähän lillukanvarsia miettiä tuota alajalan paineen vaikutusta. No joo onhan sillä marginaalisesti vaikutusta mutta kun ei sinne pistetä painetta niin sen merkitys on melko olematon. Ja jos kasaat ilmajousi kasaanpainettuna ni siellä alajalassahan on silloin alipaine kun keula on täydessä mitassa - ja sitä sun pitää kompensoida suuremmalla paineella ilmajousessa?? NOT - se alajalan paine on vähän niinku pieru saharassa verrattuna siihen ilmajousen paineisiin sekä pos että neg puolella. Ja kun luet sen kasausohjeen niin ei siinä missään mainita että se pitäisi kasata se ilmaruoto kasaan painettuna.
Huh-huh, minkäköhän tiedon perusteella asialla ei ole käytännön merkitystä? Luuletko oikeasti, että tästä olisi keskusteltu, jos asialla ei olisi käytännön merkitystä? Käytännössä 150mm keulassa, pelkästään tarvittavassa ajopaineessa on aika paljon eroa, riippuen miten keula on kasattu, minun tapauksessa:
- jalat pitkänä – 70psi, eikä keula pohjaa ikinä
- jalat sisäänpainettuna – 110psi, ja keula voi silti pohjata epäonnistuneessa ojan ylityksessä

Eli muutos on +57%, onko tämä pieru saharassa? :) Tämän lisäksi jostokäyrä muuttuu melkoisesti...

Vaikutus tosin on sitä pienempi, mitä vähemmän joustoa keulassa on, eli mitä vähäisempi on alajalkojen ilmatilavuuden muutos.

Ja kun luet sen kasausohjeen niin siellä lukee mustaa valkoisella, että pitää kasata keula kasaan painettuna (kuten kasausohjeesta lainasin ylempänä). :rolleyes:

Antza44
24.10.2018, 15.23
https://youtu.be/5ir-wUrWaTs
Tuossa video DebonAirin asennuksesta. No olihan se siinä öljyn lisäyksen jälkeen, että paina sisään kunnes stoppaa.

Taidampa koittaa ottaa ilmat pois ja kopauttaa ruodot irti alajalosta ja painaa sisään ja takas kasaan. Huomaanko sitten eroa? No näin se on ainakin tarkoitettu kasata.

ealex
24.10.2018, 15.29
^ Itse muutan alajalkojen ilmamäärän työntämällä varovasti pienen nippusiteen pään pölytiivisteen reunasta sisään (sileä puoli kohti tiivistettä), sen jälkeen kun alajalat ovat halutussa asennossa.

TMo
24.10.2018, 15.47
^ ja ^^ ja vielä ^^^Tämä lause ”Slide the lower leg assembly along the upper tubes until it stops and the spring and damper shafts are visible through the lower leg bolt holes.” kylläkin tarkoittaa sitä että ne liukuputken työnnetään alajalkoihin "until it stops". Ei siinä puhuta mitään siitä männänvarren ("Shaft") sisääntyöntämisestä. Ja sivulla 13 edellisen kerran kohdassa 5 käsketään vetämään se männänvarsi sieltä ulos - ei työntämään sisään. Jos hetken vielä mietitte sitä ilmamäärää mikä sinne alajalkoihin jää kun se kasataan pitkänä ja siitä kun se menee vaikka siihen 150mm:iin kasaan niin se paineenmuutos on siellä kyllä melko marginaalinen. Jos sieltä sihahdus kuuluu tai että sitä pitää kompensoida 75 vs 110psi paineilla niin sillon on aika vaihtaa se ilmamännän tiivistepesä koska sieltä se vuotaa ne ilmat sinne alajalkoihin.

ealex
24.10.2018, 15.58
^ ja ^^ ja vielä ^^^Tämä lause ”Slide the lower leg assembly along the upper tubes until it stops and the spring and damper shafts are visible through the lower leg bolt holes.” kylläkin tarkoittaa sitä että ne liukuputken työnnetään alajalkoihin "until it stops". Ei siinä puhuta mitään siitä männänvarren ("Shaft") sisääntyöntämisestä. Ja sivulla 13 edellisen kerran kohdassa 5 käsketään vetämään se männänvarsi sieltä ulos - ei työntämään sisään. Jos hetken vielä mietitte sitä ilmamäärää mikä sinne alajalkoihin jää kun se kasataan pitkänä ja siitä kun se menee vaikka siihen 150mm:iin kasaan niin se paineenmuutos on siellä kyllä melko marginaalinen. Jos sieltä sihahdus kuuluu tai että sitä pitää kompensoida 75 vs 110psi paineilla niin sillon on aika vaihtaa se ilmamännän tiivistepesä koska sieltä se vuotaa ne ilmat sinne alajalkoihin.
Taas tulee lisää varmaa tietoa, ilman minkäänlaista kokemusta… Kannattaisiko kuitenkin itse kokeilla, onko vaikutusta vai ei? Saat toki itse tulkita ihan miten haluat ”until it stops” (alajalat pysähtyy vasta kun ovat pohjassa ja siinä vaiheessa molemmat ruodot työntyvät sisään), mutta minkä ihmeen takia pitää kirjoitella jostain, mistä ei ole minkäänlaista omaa kokemusta (alajaloissa olevan ilmamäärän vaikutuksesta)?

Ja selvityksenä, ei todellakaan ollut ilmajousen tiivisteen vuodosta johtuvaa ylimääräisiä paineita alajalassa, olen säätänyt alajalkojen ilmamäärän useamman kerran edes-takaisin. Mutta jos olisit itse kokeillut, olisit tiennyt tämän… :rolleyes:

TMo
24.10.2018, 16.35
^No annetaan lukijoiden tehdä omat johtopäätökset tästä :)

Antza44
24.10.2018, 16.47
https://youtu.be/q71iSEEuiw0
50H Service videossa 5.25min kohdassa näytetään tuo sisään painaminen kunnes stoppaa ja tuossa sillä kyllä tarkoitetaan selkeästi kohtaa missä alajalat kohtaa varsien päät eikä pohja pohjaa.

Teksti ilman kuvaa jättää tulkinnan varan, mutta tuo video ei.

ealex
24.10.2018, 17.03
50H Service videossa 5.25min kohdassa näytetään tuo sisään painaminen kunnes stoppaa ja tuossa sillä kyllä tarkoitetaan selkeästi kohtaa missä alajalat kohtaa varsien päät eikä pohja pohjaa.

Teksti ilman kuvaa jättää tulkinnan varan, mutta tuo video ei.
Joo, kuten aiheesta jo kesällä kirjoitin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?44447-Jousituksen-pienet-kysymykset&p=2791474#post2791474 tämä asia on vähintäänkin epämääräinen, oma keula tehtaalta ei ollut alipaineiseksi kasattu alajalkojen osalta enkä usko, että monikaan kasaa alipaineiseksi.

Kesän kokeilun alkuinnostuksen jälkeen itsekin palasin neutraalipaineisiin alajalkoihin. Tämän Debonair päivityksen myötä kasasin keulan puoliksi sisään painettuna ja jo tässä vaiheessa palasin neutraalipaineisiin alajalkoihin. Nimittäin oma pyörä on todella matala, joten se että alipaineiset alajalat ”syövät” jouston alkupäästä n. sentin, ei ole kovin toivottava ominaisuus.

Tämä ei silti tarkoita, että ei olisi mitään vaikutusta sillä, kummin päin keulan kasaa… :rolleyes:

Vertti83
24.10.2018, 17.21
Jos katsoo vaikka tuota Antzan linkkaamaa videota ajatuksen kanssa, niin tuossa kohdassa ~5:55 työnnetään alajalkoja kevyesti siihen asti kunnes ilmaruoto ja vaimentimen ruoto ottavat alajalkojen pohjaan, eikä siis runnota niin että koko keula pohjaa...

Sillä kyllä hyvinkin saattaa olla merkitystä tasaako alajalkojen paineen(esim nippusiteellä) keulan ollessa pitkänä vai kasassa. Jos esim Pikeä miettii, niin 150mm liike vastaa (V=pi*r^2*h = pi * 1,75cm^2 * 15cm = ~144cm^2) 144 kuutiosentin tilavuutta, joka on kyllä ihan merkittävä siinä alajalan ilmatilavuudessa. Jos alajalan "ilmaa" keulan ollessa pohjassa, jää sinne "lepotilassa" alipaine, joka vetää keulaa kasaan ja se pitää sitten kompensoida kovemmalla paineella ilmakammio(i)ssa. Pölytiivisteen funktio on kai pääosin pitää pöly ulkopuolella ja öljy sisäpuolella, joten sen ei ole välttämättä tiivis jatkuvassa (yli- tai ali-)paineessa joka tuossa syntyy. Eli näkisin että näitten valossa alajalat pitäis "ilmata" keulan ollessa pitkänä...

JMJP
27.10.2018, 13.28
160mm Yari RC A1:llä ajelua vakiona vuoden verran. Sitten vaimenninpuolelle päivitys Charger2 RCT3. Muutama ajopäivä lisää pariin viikkoon ja DebonAir päivitys keulaan joustomatkaa muuttamatta. Ajettu Sappeeta, Järvsöä ja perus maastolenkkiä. Itsellä sellainen fiilis että jos nuo päivitykset olisi tehnyt peräkkäisten ajopäivien välillä tai jopa kesken ajopäivän niin olisin ehkä jopa osannut analysoida muutosta. Teoreettisen maastopyöräilyn harrastaja varmasti osaisi heti kertoa mikä ominaisuus muuttui ja mihin suuntaan, mutta 20+ hissipyöräilypäivää kaudessa ei kuitenkaan itselle ole tuonut sellaista tatsia että olisin huomannut nyt ajavani selkeästi paremmalla keulalla. Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?

järtsy
27.10.2018, 17.51
Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?
Minä olen pariin kertaa Shockwiziä käyttänyt ja hiukka ristiriitaiset fiilikset tuosta. Periaatteessa hyvä laite mutta itselle ei tuonut juuri mitään muutosta säätöihin vaikka en ollut juurikaan säätöihin koskenut. Toisella kertaa eniten ihmetystä aiheutti kun laitteen mielestä kaikki ok vaikka sain takapään pohjaamaan suht helposti ihan polkuajossa, pieni mahdollisuus toki on että jotain olisi mennyt pieleen kalibroinnissa.

Ehkä ajan kanssa säätäessä Shockwiz voisi jotain hyötyä tuoda varsinkin iskareissa joissa laajat säätömahdollisuudet.

Sambolo
27.10.2018, 20.53
160mm Yari RC A1:llä ajelua vakiona vuoden verran. Sitten vaimenninpuolelle päivitys Charger2 RCT3. Muutama ajopäivä lisää pariin viikkoon ja DebonAir päivitys keulaan joustomatkaa muuttamatta. Ajettu Sappeeta, Järvsöä ja perus maastolenkkiä. Itsellä sellainen fiilis että jos nuo päivitykset olisi tehnyt peräkkäisten ajopäivien välillä tai jopa kesken ajopäivän niin olisin ehkä jopa osannut analysoida muutosta. Teoreettisen maastopyöräilyn harrastaja varmasti osaisi heti kertoa mikä ominaisuus muuttui ja mihin suuntaan, mutta 20+ hissipyöräilypäivää kaudessa ei kuitenkaan itselle ole tuonut sellaista tatsia että olisin huomannut nyt ajavani selkeästi paremmalla keulalla. Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?

Kiitos tästä, vahvistaa omaa ajatusta että jätän päivitykset väliin ja teen vain huollon. Erinomainen keula mielestäni vakionakin :)

hana79
01.11.2018, 12.10
Kiitos tästä, vahvistaa omaa ajatusta että jätän päivitykset väliin ja teen vain huollon. Erinomainen keula mielestäni vakionakin :)

Oman Lyrikin kun päivitin siis vain DebonAirin niin alkuherkkyys parani paljon. Mielestäni halpa ja hyvä päivitys, varsinkin jos meinaa huollon tehdä kuitenkin.

Sambolo
02.11.2018, 11.53
Veikkaan että se suurin herkkyys tulee kuitenkin siitä itse huollosta? Kun kuullu että nuo rokkarit aika kuivia tehtaalta tullessa. Huollon ajattelin tällä kertaa ehkä teettää ammattilaisella, niin saattais tuo päivitys maksaa jo hieman enempi suhteessa keulan hintaan.

Antza44
02.11.2018, 13.32
Varmasti vaikutta huoltokin herkkyyteen, jos on ajettu 100-200H ilman huoltoa. DebonAir päivitys muuttaa silti keulan toimintaa minusta ainakin positiivisesti.

Terho P
04.11.2018, 14.10
Itselläni alkaa olemaan keula vähintäänkin huoltoa vailla. Tarvisin vähän jeesiä kun olen melko nöösi näissä fillari/iskari hommissa. Iskarin tyyppinro on:14T65374191
Kun klikkaan upgrad kits niin tuleepas vaihtoehtoja:
https://trailhead.rockshox.com/en/upgrade-kits/14T65374191

piisaisko tuo .004 päätteinen ostettavaksi? 00.4019.932.004
Air Spring Upgrade Kit - DebonAir 140mm (Includes DebonAirAssembly, sealhead) - YARI A1+ (2016+)
Vai pitääkö/pitäskö/kannattaako tuosta valkata jokin dampperisarja vai mikä tässä nyt olisi oikein? Hiukan tuos sanasto uutta ja työkalut pysynee kädessä jne. Alkuherkkyyttä kaipaan eniten. siihenkin vissiin löytynee parempia stefoja yms ... Kiitos etukäteen..

hakpas
04.11.2018, 16.14
^Oikea Deponair kitti olisi tämä: https://r2-bike.com/ROCK-SHOX-Air-Shaft-Upgrade-Kit-DebonAir-140-mm-Yari-A1-from-My-2016
Taitaa olla myös halvin ostaa juurikin ko. liikkeestä. Tuon päivityksen hyvyydestä on monia mielipiteitä, mutta kukaan ei ole sanonut keulan huonontuneen.

Vertti83
05.11.2018, 12.42
Veikkaan että se suurin herkkyys tulee kuitenkin siitä itse huollosta? Kun kuullu että nuo rokkarit aika kuivia tehtaalta tullessa. Huollon ajattelin tällä kertaa ehkä teettää ammattilaisella, niin saattais tuo päivitys maksaa jo hieman enempi suhteessa keulan hintaan.

Debonair ja Luftkappe -konversioilla on kyllä ihan merkittävä vaikutus ilmajousen toimintaan. Kun negatiivijousen tilavuus (suhteessa positiivijouseen) kasvaa, niin keula on alkujoustossa merkittävästi "herkempi"... Suurentunutta negatiivijousta joutuu sitten vastaavasti kompensoida hiukan korkeammalla paineella (että sägi pysyy samassa kohdassa), mutta kaikenkaikkiaan tuon suuremman negatiivijousen ansiosta keula liikkuu alkujoustossa helpommin, mikä useimmille käyttäjille lienee positiivnen asia.

ealex
05.11.2018, 13.56
Harmi, että itsellä oli niin kiire asentaa uusi DebonAir ruoto, että en oikein vertaillut sitä kunnolla vanhan ruodon kanssa. Tämän mukaan edes negatiivijousen tilavuus ei juuri muutu Yari/Lyrikissa: :rolleyes:
"For 2018, the Pike's Solo Air spring was updated to be more similar to the Lyrik/Yari, which had a larger negative chamber than the Pike. Lyrik/Yari were essentially unchanged except the shape of the topout bumper. All of them were given the "Debonair" name even though only one of them changed substantially. 2018 Pikes, Lyriks and Yaris benefit every bit as much from the Luftkappe as the previous generations." (https://vorsprungsuspension.com/products/vorsprung-luftkappe-upgrade-air-piston-kit-for-rockshox-pike-lyrik)

Sambolo
05.11.2018, 14.46
Uskon että voi olla vaikutusta mutta en ole vakuuttunut että itse huomaisin mitään. Nyt kyllä olin huomaavinani että keula ois parempi kun laitoin ekaa kertaa tehdassuositukset. Mutta en kovin analyyttinen ajaja ole, en esim huomannu eroa tubleksen ja tuubien välillä :D

JMJP
09.12.2018, 16.23
Pitäisikö seuraavaksi laittaa ostoslistalle vaikka Shockwiz jotta saisi kovaa dataa kun persdynon perusteella tässä on nyt tullut heiteltyä helmiä sialle?

Piti laittaa kun CRC:ltä sai alle 300:lla ränkylällä. Ajokelejä odotellessa.. :D

Lukija5
27.04.2020, 12.04
Nyt olisi tästä 2020 versio olemassa.. kuulemma TOSI hyvä :D Ostakaa pois!

Melkein tungin 40 euroa tuohon mutta jään vielä miettimään... onko pelkkää hypeä?

https://www.pinkbike.com/news/first-ride-rockshoxs-updated-debonair-air-spring-pond-beaver-2020.html

kauris
27.04.2020, 12.52
Mä en lähde vielä vaihtamaan. Minulla ei 2019 debon airilla juurikaan tapahdu tuota, että koko ajan olisi sagia sen 10 % vaikka kuski ei istu pyörän päällä eli se mitä tuolla uusimmalla 2020 muutoksella on pyritty "korjaamaan". Ja vaikka vähän sagia negatiivisen puolen suhteellisen suuruuden takia olisikin, ei se haittaa kun olen pidentänyt keulan muutenkin 150 millistä 160 milliin.

edit. Niin se oli 5-10 mm eikä prosenttia mitä se 2019 mallin debonairin "autosag" aiheutti. Joku 5 mm saattaa minulla olla mutta ei haittaa.

+€+
27.04.2020, 13.08
https://trailhead.rockshox.com/en/specs/12t96647195

Löytyy tällainen keula. Onko tietäjillä tietoa mitä upgradeja tuohon on saatavilla? Kaikki mitä nähnyt on A1 malliin ja tuo A2 on joku kummajainen josta ei juuri ota selkoa. Onko se parempi vai huonompi? Mites tuo Debonair, onko varaa parantaa vai mistä näen mitä se on laatuaan?

Laars
27.04.2020, 13.54
Nyt olisi tästä 2020 versio olemassa.. kuulemma TOSI hyvä :D Ostakaa pois!

Melkein tungin 40 euroa tuohon mutta jään vielä miettimään... onko pelkkää hypeä?

https://www.pinkbike.com/news/first-ride-rockshoxs-updated-debonair-air-spring-pond-beaver-2020.html

Viime viikolla ruuvasin tuon 2020 mallin Pike Select+ keulaan. Jos nyt viilataan, niin kyseessä on käsittääkseni 2021 mallin Debonair.
Kohtalaisen hyvä vertailukohta löytyy, kun toisessa pyörässä on samalla 140mm joustolla varustettu Revelation sillä edellisellä Debonairilla ja Pikessä nyt tämä uusin.

Pelkkää hypeä tuo ei ole, muutos on hyvinkin selkeä. Onko muutos hyvään vai huonoon suuntaan, siitä voi olla eri mieltä. En lähtisi kaikille tuota päivitystä suosittelemaan suorilta käsin.
Nyt olessa paikallaan liukuputkea näkyy n. 144mm, entisen 140mm (tai vähän alle) sijasta. Sägiä on huomattavasti vähemmän, suositus olikin laskea paineita n. 5 psi.
Aiemmin pidin 90 psi, nyt laitoin 84 psi, ja samalla laitoin reboundia pari kliksua hitaammalle, jotta keulan sai tuntumaan suunnilleen samalta.

Miten tuota nyt kuvailisi, keula on paljon "jäntevämpi", ei mene niin syvällä joustossa ja tuntuu napakammalta läpi alueen. Alkuherkkyyttä on kiistatta vähemmän, mutta sitä kuitenkin on. Jos tykkää yber plush tyylisestä notkumisesta, niin sitä tämä ei tarjoa. Itse kyllä tykkään päivityksestä, mutta ajan yleensäkkin aika jäykällä keulalla, vaikka en mikään kisakuski olekkaan. Kaikkiin kuoppiin sukeltelu tuppaa syömään vauhtia liikaa vaikka vähän rujolta tuntuu.

Huomattava yksinkertaistus: Jos olet kisakuski tai ajat muuten kovaa tai alla on eBike, niin päivitys on varmasti hyvä. Muutoin en välttämättä vaihtaisi.
Eron kyllä huomaa.

SSGT-92
27.04.2020, 13.57
^^ Kun klikkaa tuon linkkisi auki ja menee sinne alareunaan ja klikkaa sitä UPGRADE KITS = https://trailhead.rockshox.com/en/upgrade-kits/12t96647195 .
eikös tuossa kerrota kysymäsi,juurikin tuon (A2) osalta.

+€+
27.04.2020, 14.04
^^ Kun klikkaa tuon linkkisi auki ja menee sinne alareunaan ja klikkaa sitä UPGRADE KITS = https://trailhead.rockshox.com/en/upgrade-kits/12t96647195 .
eikös tuossa kerrota kysymäsi,juurikin tuon (A2) osalta.

Tuolla ei ole ainuttakaan osaa A2 Revelationille. Pike A2 löytyy kyllä.

Ei kai se tarkoita että ko. keulalle ei ole olemassa mitään osaa? Revelation A1+(2018+) ja Revelation B1/2018+ löytyy myös mutta ei kait nuo yhteensopivia ole?

Antza44
27.04.2020, 15.01
Viime viikolla ruuvasin tuon 2020 mallin Pike Select+ keulaan. Jos nyt viilataan, niin kyseessä on käsittääkseni 2021 mallin Debonair.
Kohtalaisen hyvä vertailukohta löytyy, kun toisessa pyörässä on samalla 140mm joustolla varustettu Revelation sillä edellisellä Debonairilla ja Pikessä nyt tämä uusin.

Pelkkää hypeä tuo ei ole, muutos on hyvinkin selkeä. Onko muutos hyvään vai huonoon suuntaan, siitä voi olla eri mieltä. En lähtisi kaikille tuota päivitystä suosittelemaan suorilta käsin.
Nyt olessa paikallaan liukuputkea näkyy n. 144mm, entisen 140mm (tai vähän alle) sijasta. Sägiä on huomattavasti vähemmän, suositus olikin laskea paineita n. 5 psi.
Aiemmin pidin 90 psi, nyt laitoin 84 psi, ja samalla laitoin reboundia pari kliksua hitaammalle, jotta keulan sai tuntumaan suunnilleen samalta.

Miten tuota nyt kuvailisi, keula on paljon "jäntevämpi", ei mene niin syvällä joustossa ja tuntuu napakammalta läpi alueen. Alkuherkkyyttä on kiistatta vähemmän, mutta sitä kuitenkin on. Jos tykkää yber plush tyylisestä notkumisesta, niin sitä tämä ei tarjoa. Itse kyllä tykkään päivityksestä, mutta ajan yleensäkkin aika jäykällä keulalla, vaikka en mikään kisakuski olekkaan. Kaikkiin kuoppiin sukeltelu tuppaa syömään vauhtia liikaa vaikka vähän rujolta tuntuu.

Huomattava yksinkertaistus: Jos olet kisakuski tai ajat muuten kovaa tai alla on eBike, niin päivitys on varmasti hyvä. Muutoin en välttämättä vaihtaisi.
Eron kyllä huomaa.
Eli tällä kumottiin ne hienoudet mitä edellisellä päivityksellä tekivät:D.

rndm
27.04.2020, 15.33
Tätä samaa asiaa jo vähän käytiin läpi tuossa toisessa ketjussa. Itsellä 150mm pikessä tosiaan lähes 10mm sagia ilman kuskia, joka on mielestäni kyllä liikaa. Vaihtoehtojahan tähän on kaksi: ostaa tuo upgrade kitti tai pidentää vaan keula 160mm jolloin pysyisi tuo debonair 2 fiilis. Kokeilematta ei vaan tiedä kumpi parempi.

IHD
27.04.2020, 16.22
Itellä sama juttu Revelationin kanssa, 10 milliä sägiä ilman kuskia ja muutenkin koko keula tuntuu todellä puiselta verrattuna toisessa fillarissa olevaan Fox Floatiin Performace Grippiin. Tuntuu ettei tota RS:ää saa millään
mieleiseksi /herkäksi jollei käytä naurettavan pieniä paineita. Oliskohan tuosta uudesta 2021 mallisesta ilmaruodosta tuohon ongelmaan jotain apua ?? Jostain myös lueskelin että noissa RockShoxeissa oli liikaa rasvaa
vakiona joka estää paineiden tasoittumista. Täytynee ensihuollossa varmaan puhdistella koko p*ska ja vaihtaa uusi pitempi ilmaruoto (130 -> 140) tilalle jos sillä tuosta saisi paremman.

kauris
27.04.2020, 16.33
Mulla ei ole ollut foxin keuloja 10 vuoteen, joten vertailukohtaa ei onneksi ole :)

rndm
27.04.2020, 16.59
Alkuherkkyyttä tuo päivitys ei tuo lisää, vaan päinvastoin vähentää sitä jonkin verran. https://forums.mtbr.com/shocks-suspension/rockshox-debonair-2021-a-1133399.html tuolla on enemmänkin keskustelua aiheesta ja heti aloituspostauksessa on hyvin selitetty koko juttu. Myös Laarsin postaus edellisellä sivulla kiteyttää mitä tuo käytännössä tekee.

Sambolo
27.04.2020, 17.34
Itellä kans meinaa olla 10%sägiä lyrikissä ilman kuskia, nostamalla pyörää ja varovasti alas kyllä normaali. Herkkä on kyllä toiminnalta, mut niin oli myös vanha yarini eikä siinä ollut ylimäärästä sagia. Maksimipituudessa tuota liukuputkea on esillä muutenkin alle 170mm minkä verran pitäis olla. 170mm täyttyy liukuputken stefan alaosasta mitattuna. Foxeissa ollu järestää 1.5cm ylimäärästä. Lisäks tuon sägin takia pitää olla painetta sen verta että jouston lopusta jäänyt ~pari senttiä tän hetken ajoilla. Oisko tossa 170mm keulassa sit joku max 140mm oikeesti hyötykäytössä :D Noh, voishan tuonki pidentää 180 tarvittaessa.

IHD
28.04.2020, 09.34
Eli jos haluaa että alkuherkkyyttä on niin tuota uutta ilmaruotoa ei kannata vaihtaa ja jos haluaa että ei tuota 10 mm sägiä näy ilman kuormitusta niin
ratkaisuna laitetaan 130 mm ilmaruodon tilalle 140 millinen ? Kuinka paljon tuota 130 millisen 29" ilmaruotoa voi muuten pidentää ??- voiko tuohon laittaa 150 millisen niin
saa tolla vanhemman mallisella ruodolla saa 140 millisen keulan :)? Eipä oo vielä tullut pelattua niin paljon näiden keulojen kanssa jotta niistä jotain ymmärtäisi...

No olipa kätevä tuo RockShockin Trailhead -palvelu: sarjanumero sisään ja sieltä sai suoraan upgrade-mahdollisuudet (aina 160 mm:asti tuolla keulalla).
Eli sisään vaikka joko vanhempi 2019 150 mm ilmaruoto (00.4019.931.001) tai uudempi 150 mm (00.4020.552.001)...riippuen siitä mitä lopulta haluaa.
Ja osat löytyy R2:sesta hyllystä:)

Paitsi että koskeeko tuo 160 mm vain 27,5" kokoa ja tuolla 29":llä pääsisi vain 140 milliin?

ASL
28.04.2020, 16.53
Itselläni on kaksi Pikeä ja huoltelin molemmat juuri tuossa viime viikonloppuna. Toisessa ei ole ollut lainkaan sägiä pelkällä pyörän omalla painolla eikä ole edelleenkään, mutta toisessa sen sijaan on ollut. Muutin nyt samalla tuon toisen joustomatkan 140 --> 150 mm:iin (2019-2020 mallisella DebonAir ilmajousella). Nyt ei ole sägiä enää siinäkään kuin pari milliä. 148 mm on näkyvän liukuputken pituus tiivisteen yläreunasta mitattuna.

ruuduntakaa
10.01.2022, 14.50
130mm 2019 Revelation ja suunnitelmissa vaihtaa 150mm ilmaruoto, ilmeisesti tämä siis on oikea?

https://www.bike24.com/p2375950.html

Kuminauha
10.01.2022, 16.44
Trailheadista näkee ainakin sarjanumeron perusteella sopivat varaosat, mutta joo tuo vaikuttaa olevan oikea minkä oot linkannu

Benny
10.01.2022, 19.20
^^

Tuolta näet sarjanumerolla oikean osan.

https://trailhead.rockshox.com/en/search/