PDA

Näytä tavallinen näkymä : Valot päivällä



Jani73
03.06.2018, 16.12
Ei itselläni juuri ole tarvetta valoille päivällä, kun suurimmaksi osaksi tulee ajeltua kelveillä. Jotkut käyttää autotiellä ilmeisesti kirkasta takavaloa, jostain olen näin lukenut, en muista mistä.
Youtube-haku toi vain aika näyttävät etu- ja takavalot, joilla ei varmasti jää huomaamatta. Mutta ne vaatii jo vähän akkua muun muassa. Tykkään noista epäsäännöillisesti vilkkuvista etuvaloista.

https://youtu.be/N2G-qUSHcu4

Greycap
03.06.2018, 16.57
Näkyvyyden lisäys on ihan huomattava, helpottaa merkittävästi myös suunnan ja nopeuden arviointia. Ei se ajovalopakko autoissakaan turhaan ole. Pyörä kuskeineen voi sulautua taustaan värien puolesta hyvinkin tehokkasti jolloin ylimääräinen liikkuva valo kiinnittää huomion. Toki mikään pakko ei ole käyttää mutta jokainen meistä kuitenkin varmaan hengissä haluaa kotiin selvitä, itse ainakin laitan jos lähden maantien reunaa ajamaan.

Vilkkuvalo ei ole päivällä niin paha kuin pimeällä, juuri tuollainen jossa koko ajan palaa ainakin yksi toimii hyvin koska se ei tee niitä katkoksia näkymiseen. Tavallisen pois-päälle-pois vilkkuvan liikkumisen arviointi on aika tuskaa kun sen välähdyksen aikana ei ehdi seuraamaan riittävän kauaa ja seuraavan aikana se onkin jo ihan muualla.

mpk
03.06.2018, 19.37
Juu, ne strobot kiroan alimpaan helvettiin. Huomion ne toki kiinnittää, mutta etäisyyden arviointi pimeään aikaan on vähän niin ja näin.

Fat Boy
03.06.2018, 20.10
Samoin, pimeän aikaan. Mutta valoisan aikaan tehokas Vilkkuvalo voisi olla hyväksi liikenteen seassa pyöräileville.

Mitäpä vielä?

Puskis
03.06.2018, 20.29
Ollut sellainen tunne, että liian läheltä tehdyt ohitukset olisivat vähentyneet jonkin verran ruvettuani käyttämään (dynamo)takavaloa maanteillä päivisin. En jotenkin usko, että ohitusetäisyydellä olisi tekemistä näkymisen kanssa, vaan vaikutus on ennemminkin psykologinen.

Kva66
03.06.2018, 20.30
Tämä on hyvä aihe.
Ostin äskettäin Bontragerin takavalon, joka on todella kirkas.

Nyt haen eteen myös valkoista valoa kirkkaalla päiväkelille.

Videon valon on aika massiiviset.

Ehdotuksia, pienistä, kirkkaista etuvaloista.

Puskis
03.06.2018, 20.38
Suosittaisin takavalolle tehon sijaan suurta pinta-alaa, ellei niitä aio käyttää yksinomaan päivällä.

Kva66
03.06.2018, 20.42
https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-accessories/bike-lights/bike-rear-lights/bontrager-flare-r-rear-bike-light/p/13202/?colorCode=red

Tuollainen. On erittäin kirkas, ei suuri. Valmistaja lupaa näkyvyyttä 2 km asti kirkkaalla, aurinkoisella ilmalla.

Puskis
03.06.2018, 20.52
Tuollainen pimeällä sitten todennäköisesti sokaisee takana olevat.
Joskus ollut niin häikäiseviä takavaloja liikenteessä, että on ollut pakko päästä ohi tai jättäytyä kymmenien metrien päähän taakse, jos on halunnut havaita muitakin liikkujia.

Kva66
03.06.2018, 20.57
Tuossa on eri valovoimakkuuksia. Eli pimeälle ei kirkkaimmalle asetukselle.

Vaikea löytää mitään huonoa tuosta valosta.

esma
03.06.2018, 21.26
Exposure lightsilla on hyvä tuollaanen pulsoiva takavalo. Olikohan Tracer reakt. Siin pitääs olla myös sellainen toiminto että kun jarrutat niin se kirkastaa valoa. Samaten kun takaa tulevan auton valot osuu siihen niin se kirkastuu myös silloon.

Musta tua niitten pulsoiva on paljo paree kuin nua strobo valot. Eli se palaa jatkuvasti mutta muuttaa kirkkautta. Päiväs aikaankin auttaa kummasti näkymään.

Etuvalona ei taida ihan samoilla spekseillä olla mutta ilmeisesti tuota pulsoivaa olis myös tarjolla jos sitä kaipaa.

Yleisesti noista exposuren valoista voin omasta kokemuksesta toistaiseksi sanoa että tuntuvat varsin laadukkailta.

Fillaritimo
03.06.2018, 21.28
Tämä näkyy varmasti: https://www.suunnistajankauppa.fi/p1102-ledx-cobra-6500-pkt-fi.html

:-)

arctic biker
04.06.2018, 08.32
https://www.trekbikes.com/us/en_US/equipment/cycling-accessories/bike-lights/bike-rear-lights/bontrager-flare-r-rear-bike-light/p/13202/?colorCode=red

Tuollainen. On erittäin kirkas, ei suuri. Valmistaja lupaa näkyvyyttä 2 km asti kirkkaalla, aurinkoisella ilmalla.

Syksyn kirkkailla keleillä kun vasten matalalta paistavaa aurinkoa ajan niin minusta pirun hyvä. Skenaariona sieltä takaa ajaa kuski jolla sen verran kaihia silmissä ja lisänä vielä paskanen tuulilasi niin hää ei välttämättä edes näe pyöräilijää.

arctic biker
04.06.2018, 08.43
Näkyvyyden lisäys on ihan huomattava, helpottaa merkittävästi myös suunnan ja nopeuden arviointia. Ei se ajovalopakko autoissakaan turhaan ole. Pyörä kuskeineen voi sulautua taustaan värien puolesta hyvinkin tehokkasti jolloin ylimääräinen liikkuva valo kiinnittää huomion. Toki mikään pakko ei ole käyttää mutta jokainen meistä kuitenkin varmaan hengissä haluaa kotiin selvitä, itse ainakin laitan jos lähden maantien reunaa ajamaan.

Vilkkuvalo ei ole päivällä niin paha kuin pimeällä, juuri tuollainen jossa koko ajan palaa ainakin yksi toimii hyvin koska se ei tee niitä katkoksia näkymiseen. Tavallisen pois-päälle-pois vilkkuvan liikkumisen arviointi on aika tuskaa kun sen välähdyksen aikana ei ehdi seuraamaan riittävän kauaa ja seuraavan aikana se onkin jo ihan muualla.

Tähän myös +1 (Imo)

Malamuutti
04.06.2018, 11.53
Syksyn kirkkailla keleillä kun vasten matalalta paistavaa aurinkoa ajan niin minusta pirun hyvä. Skenaariona sieltä takaa ajaa kuski jolla sen verran kaihia silmissä ja lisänä vielä paskanen tuulilasi niin hää ei välttämättä edes näe pyöräilijää.

Tässä tilanteessa tulee tosiaan tuon napadynamolla varustetun fillarin valot laitettua päälle. Kelvilläkin laitan joskus valot päälle, kun ajan pätkää, jolla on paljon liittymiä talojen pihoista. Ei siitä haittaakaan ole ja kun ne valot nyt joka tapauksessa siinä mukana ovat.

oem
04.06.2018, 14.13
Mut kilpapyörissä ei oo pakko olla valoja:D

Tunnustaudun itekin päivävalon käyttäjäksi tietyissä olosuhteissa.
Helppoa kun ne on kiinni vuoden ympäri.

Mohkku
04.06.2018, 14.51
Nyt haen eteen myös valkoista valoa kirkkaalla päiväkelille.

Videon valon on aika massiiviset.

Ehdotuksia, pienistä, kirkkaista etuvaloista.

Eiköhän mikä tahansa ledivalo, jossa valokeilaa ei ole rajattu yläreunastaan, ole näkyvä. Jos jotain tehoa lumeneissa yrittää määritellä, jokunen sata varmaan näkyy jo kohtalaisen hyvin. Kokoon vaikuttaa puolestaan akku ja se taas on suoraan verrannollinen paloaikaan. Litiumit ja nicd tietysti hiukan vaikuttaa, mutta periaatteessa noin.

oem
04.06.2018, 15.09
Päivävalona on menneet halvat 3-led zecto-tyyliset kuten tuo
https://www.amazon.co.uk/Bicycle-Waterproof-Rechargeable-Portable-Flashlight/dp/B076KRFVRZ
ja ajovaloina stvzo-ilmoitetut, rajatut.

oil
04.06.2018, 21.19
Syksyn kirkkailla keleillä kun vasten matalalta paistavaa aurinkoa ajan niin minusta pirun hyvä. Skenaariona sieltä takaa ajaa kuski jolla sen verran kaihia silmissä ja lisänä vielä paskanen tuulilasi niin hää ei välttämättä edes näe pyöräilijää.

Viime kesän reissussa ajoin iltasella maantien laitaa varjon puolella retkilastissa. Toinen puoli ja vähän ylikin tiestä oli yhä kirkkaan auringon valaisema, toinen puoli viereisen tiheän metsän varjostama. Tuo Bontragerin lamppu antoi kyllä mielenrauhaa. Pysähtyipä eräs taksikuski ihan varta vasten kehumaankin hyvää näkyvyyttä!

Pientä moitetta voisi antaa designista/laadun puutteesta: 2 kpl noista meni takuuseen vaihtoon kun ottivat kai kosteudesta itseensä. Latauspistokkeen roiskesuojaus on liitinaukon päälle painettavan kumiläpykän varassa. Läpykkä ei aina mene tai pysy paikallaan, silloin vesi voi roiskua suoraan sisälle lamppuun.


Sent from my iPhone using Tapatalk

arctic biker
05.06.2018, 06.07
Joo, toinen kappale on mullakin Flarea käytössä. Pidänkin tätä ns pyhävalona, arkikäytössä eli pimeän vuodenajan kunnen Bontragerin maksimivalotehoa kaipaa Blackburn Mars ja Airamin tuotteita, uudempi Airam Näkyville Pro onkin ihan kiva, paristoilla pelaavia vielä joka ei minusta aivan huono homma ole.

ylämäki
07.06.2018, 08.09
Mut kilpapyörissä ei oo pakko olla valoja:D

Tämä on kyllä ihan järjetön pykälä, heijastimiakaan ei tarvinnu joka suuntaan olla? :rolleyes:

esma tarkoitti varmaan tätä: https://exposurelights.com/products/bike/rear-lights/tracer-mk2-reakt

esma
07.06.2018, 09.49
esma tarkoitti varmaan tätä: https://exposurelights.com/products/bike/rear-lights/tracer-mk2-reakt

Jep! Fiksu vekotin.

-jamo-
11.06.2018, 13.39
Minulla on fillareissa valot kiinni kesälläkin. Takavaloa käytän rauhallisella vilkulla aina ja etuvalon räppään päälle tarvittaessa eli paikoissa, missä on paljon sivulta tulevia autoja, esimerkiksi parkkihallien kohdalla. Helpottaa autoilijoita kun minut on helpompi havaita. Tänä kesänä näyttää valojen käyttö fillaroijien keskuudessa yleistyneen huomattavasti. Täällä pk-seudulla tulee joka päivä vastaan valollisia pyöräilijöitä.

tempokisu
11.06.2018, 13.52
^ no mä olen ihmetelly miksi aamuseiskalta aurinkoisella kelillä käyttävät etuvaloa. Ja ei ole mitään 40km/h ajavia "oikeita" pyöräilijöitä vaan ajelevat mummon/papanpyörällä. Aika sokee saa olla jos ei pyöräilijän kokoista hahmoa näe.

Antza44
11.06.2018, 14.12
^ no mä olen ihmetelly miksi aamuseiskalta aurinkoisella kelillä käyttävät etuvaloa. Ja ei ole mitään 40km/h ajavia "oikeita" pyöräilijöitä vaan ajelevat mummon/papanpyörällä. Aika sokee saa olla jos ei pyöräilijän kokoista hahmoa näe.
Viime kesänä yksi työkaveri teilasi risteyksessä suoraan ajavan pyöräilijän ihan kirkkaalla kesäkelillä sairaalakuntoon. Melko varmasti etuvalo olisi pelastanut pyöräilijän. Ei vaan kuulemma huomannut vaikka katsoi. No autoilijan vika, mutta sepä se lohduttaa luut palasina lasaretossa. Kyllähän se valo erottuu pienelläkin vilkaisulla aika paljon selvemmin, kuin hahmo oli sitten musta tai tipun keltainen. Kelvillä/tiellä ei tarvitse kauan ajaa etuvalolla, kun huomaa kuinka kanssa kulkijoiden käytös muuttuu huomattavasti ennakoivammaksi valollista kohtaan. Yleensä valollisia ihmetellään kohdissa missä näkyvyys on selkeä ja ei ole muuttujia. Sitten onkin autoilla ohitustilannetta jonoa ym. muuta estettä havannoitavaa, niin jääkin pyörä äkkiä näkymättä. Valo auttaa tähän aivan 100 varmasti.

Fat Boy
11.06.2018, 14.47
Ei moottoripyöräilijätkään kiusallaan aja valoisaan aikaan pitkät päällä.

Mitäpä vielä?

Steni
11.06.2018, 15.36
Ja eihän autoilijoidenkaan enää tarvitse käyttää ajovaloja edessä, takavaloja takana...…..

"Muutamien vuosien ajan ei Suomessakaan ole enää tarvinnut polttaa henkilö- tai pakettiautoissa takavaloja kirkkaalla ilmalla ja päiväsaikaan ajettaessa.
Nykyisten määräysten mukaan käytettäessä niin kutsuttuja päiväajovaloja edessä, ei takavalojen tarvitse palaa."

https://www.is.fi/autot/art-2000000998454.html

Fat Boy
11.06.2018, 16.02
Jep. Ja päiväajovalot sinänsä on ihan ok, ainakin kirkkailla ledeillä toteutettuna. Takavalojen osalta säädös on typerintä vähään aikaan, kun väki ei muista hämärtyessä laittaa valoja päälle. Ja kun liki kaikissa uusissa autoissa on led-takavalot, on polttoaineen säästökin mitattavissa milli litroissa. Maailma pelastuu, paitsi jos kerran vuoteen sattuu kolari, jossa auto menee lunastukseen, ei maailma pelastunutkaan.

Mitäpä vielä?

Steni
11.06.2018, 17.59
Juuri noin kun Fat Boy tuossa yllä tuumasi, aika paljon pimeälläkin näkee noita valottomia autoja......

ylämäki
12.06.2018, 08.47
Täytynee joku ohjaustankoon asennettava pikkutuikku hankkia päivävaloksi/huomiovaloksi. Fillarissa on kiinteä valaisin etuhaarukassa, mutta se on todella matalalla - valaisee tien pinnan kuopat kyllä, mutta ei se ehkä kovin hyvin muille liikkujille näy. Pimeässä tulee käytettyä tangossa Fenixin tehokasta lamppua, mutta ei sitä tule päivällä viriteltyä kiinni.

kuovipolku
12.06.2018, 10.53
Viime kesänä yksi työkaveri teilasi risteyksessä suoraan ajavan pyöräilijän ihan kirkkaalla kesäkelillä sairaalakuntoon. Melko varmasti etuvalo olisi pelastanut pyöräilijän. Ei vaan kuulemma huomannut vaikka katsoi. No autoilijan vika, mutta sepä se lohduttaa luut palasina lasaretossa. Kyllähän se valo erottuu pienelläkin vilkaisulla aika paljon selvemmin, kuin hahmo oli sitten musta tai tipun keltainen. Kelvillä/tiellä ei tarvitse kauan ajaa etuvalolla, kun huomaa kuinka kanssa kulkijoiden käytös muuttuu huomattavasti ennakoivammaksi valollista kohtaan. Yleensä valollisia ihmetellään kohdissa missä näkyvyys on selkeä ja ei ole muuttujia. Sitten onkin autoilla ohitustilannetta jonoa ym. muuta estettä havannoitavaa, niin jääkin pyörä äkkiä näkymättä. Valo auttaa tähän aivan 100 varmasti.

Kun päivävalon erinomaisuus on näin varmaksi todettu, täytyy ihmetellä kaikkia niitä tapauksia, onnettomuuksia, läheltä piti -tilanteita ja muita tilanteita (joista ei ihan tullut varsinaisia tilanteita vain siksi että on pyöräilijänä oppinut siihen ettei voi millonkaan luottaa siihen että autoilija näkee ja myös noteeraa näkemänsä) jotka ovat sattuneet hämärässä tai pimeässä hyvistä ja kirkkaista valoista huolimatta.

Mikä tekee päivävaloista tässä suhteessa niin merkittävästi erilaisen? Tai nimenomaan päivävaloista psykologis-behavioristisessa mielessä autoilijoissa erilaisen reaktion tuottavan?


Omaa kokemusta päivävaloista ei ole. Ei sen enempää normaalivaloista kirkkaalla ja valoisalla säällä käytettynä kuin näistä erityisesti päivänvalokäyttöön tarkoitetuilla ja sitä varten suunnitelluilla ominaisuuksilla varustetuilla valoista. En siis lähde väittämään ketään vastaan, mutta sen kokemuksen perusteella mitä minulla on normaalivalojen käytöstä harmaassa syys- tai talvi-iltapäivässä jo ennen katuvalojen syttymistä on - puhtaasti subjektiivisesti - että takavalosta on selvästi hyötyä: toisaalta autoilijat joko näkevät paremmin tai jollain tapaa arvostavat valonkäyttöä ja ohittavat keskimäärin suuremmalla turvamarginaalilla ja toisaalta aivan liian läheltä tehdyt ohitukset ovat harvemmassa.

Mutta etuvalosta minun täytyy olla sitä mieltä ettei sillä ole ollut hitonkaan vaikutusta: sivuteiltä ja pihaliittymistä tullaan ihan entiseen tapaan ja vastaantulevat vasemmalle kääntyjät tai risteävää tietä kolmion takaa ajavat ovat jatkaneet entiseen tapaan eli eivät näe vaikka kenties näkevätkin tai näkevät mutta tekevät entiseen malliin oman itsenäisen ja riippumattoman autoilijan ratkaisun koska fillari on pelkkä fillari, koska fillarilla tullaan niin hitaasti että ihan hyvin ehtii tai koska fillaristi kuitenkin varoo koska fillaristi on se johon sattuu jos sattuu.


Last but not least, koska kysymys on ennen kaikkea ja viime kädessä siitä että autoilijoiden on opittava katsomaan siten että he näkevät myös pyöräilijät ja huomioivat nämä - eikä kyseessä ole mikään luonnonlaki tai silmän fysiologinen tai ihmisaivojen toimintamalleihin liittyvä juttu, jota ei olisi mahdollista oppia ottamaan huomioon - olen vahvasti päivävalojen käyttöä vastaan. Se että pyöräilijät pakotetaan kaikenlaiseen lisävarusteluun ei ole kestävä ratkaisu eikä sellainen ratkaisu jossa on vaarana että autoilijat oppivat huomaamaan vain näin varustetut pyöräilijät ja jättävät sen vuoksi muut entistä pahemmin huomaamatta voi olla pitemmän päälle toimiva eikä suositeltava.


PS En edellä mitenkään syytä enkä moiti niitä jotka mahdollisimman kirkkailla päivävaloilla varustautuvat. He eivät mielestäni hae lisäturvallisuutta muiden kustannuksella tai mitään muutakaan sellaista, he vain hakevat sitä omalle kohdalleen - ja joko eivät ole ajatelleet asiaa em. kantilta tai tulleet tykönään toisenlaiseen loppupäätelmään.

Fat Boy
12.06.2018, 11.27
Kirjoituksista välittyy ajatus, että suurikin osa autoilijoista ajaisi tahallaan pyöräilijän eteen. Johtuuko lie asuinpaikasta vai mistä, mutta mun kokemus on, että valtaosa autoilijoista pyrkii toimimaan sääntöjen mukaan. Ja silloin kaikki lisä, joka auttaa autoilijaa havaitsemaan pyöräilijän, auttaa myös pyöräilijä sujuvamman liikkumisen muodossa.

On paikkoja, joissa näkemäesteiden vuoksi autolla on vain pakko ajaa sokkona, noille ei voi autoilija eikä pyöräilijä mitään. Noissa kohdin pyörällä ajan varovaisesti, valmistaudun väistämään ja toisaalta autolla hivuttaudun niin, että pyöräilijälle jää aikaa havaita ja väistää.



Mitäpä vielä?

kuovipolku
12.06.2018, 11.54
Kirjoituksista välittyy ajatus, että suurikin osa autoilijoista ajaisi tahallaan pyöräilijän eteen.

Mä en välttämättä ymmärrä mistä ja miten tuollainen ajatus on sinulle välittynyt. Pikemmin foorumilla ja jopa sen avautumisketjuissa usein mainitaan ja joskus jopa korostetaan että suuri osa tai jopa valtaosa autoilijoista kunnioittaisi ja noudattaisi väistämisvelvoliisuttaan ja että tässä suhteessa on ollut havaittavissa hyvinkin myönteistä kehitystä.

Mutta, mutta... johtuen juuri siitä että pyöräilijä on se johon sattuu ja jonka kalusto yleensä kestää törmäyksiä huonommin jo se että yksi kymmenestä tai yksi kahdestakymmenestä ei näe vaikka näkee ja nähtyäänkin ajaa selvästi tahallaan pyöräilijän eteen - joka koska ei piittaa tai koska luottaa siihen että pyöräilijä heikompana ja turvattomampana osapuoilena "ajaa varovaisesti" ja "valmistautuu väistämään" - on niin merkittävä asia ettei sitä voi sivuuttaa vaan se on nostettava keskeisesti esiin.


PS Asiahan on ongelma myös siinä mielessä ja myös sille valtaosalle autoilijoista että edellä kúvatusta syystä liikennetilanteet eivät voi mennä niin sujuvasti kuin ne menisivät jos pyöräilijä todella voisi lähes aina luottaa autoilijan noudattavan väistämisvelvollisuuttaan. Pyöräilijä joutuu hidastamaan, hakemaan katsekontaktia tai muuten varmistumaan ennen kuin esimerkiksi ylittää ajoradan kiertoliittymässä - ja autoilijakin joutuu ne sekunnit odottamaan ja jono hänen takanaan ehtii kasvaa...


PPS


Mitäpä vielä?

Tämän sä voisit asetuksissa laittaa erilliseksi allekirjoitukseksi jota kaikkien ei tarvitsisi joka kerran lukea tai edes nähdä. Ei se niin hauska ole,.

Antza44
12.06.2018, 12.27
En minäkään mitään päivä-ajovalopakkoa kannata sen enempää, kuin huomiovaatetusten pakko käyttöä jääköön se jokaisen omaan harkintaan milloin ja missä omaa näkyvyyttä ja turvallisuuttaan haluaa edistää. Minä, kun maastossa ajan 95% tulee kyllä kelvejä tienlaitaa siirryttyä just siinä varustuksessa mitä päälle on siunaantunut. Valtatien laitaan, jos erehdyn työmatkaa ajamaan lisään kyllä tietoisesti näkyvyyttäni. Kelveillä pujotellessa olen tosiaan huomannut päivälläkin valon kumman vaikutuksen kaveliöden/koirankusettajien ja muiden pyöräilijöiden suhteen lisääntyneenä ennakointina minua kohtaan.

Ajelee tuossa meidän kulmilla yks isäntä kesät talvet työmatkaa täysin mustassa varustuksessa vailla mitään tuikkua/heijastimia. Pimeällä, kun tuollasen päälle ajaa vahingossa on se autoilijankin näkökulmasta harmillista, mutta kyllä tuolla varustuksella pyöräilijäkin asenne on oltava, että itse väistää tai jää alle. Sinänsä tuolla asenteella täälä Suomessa joutuu suojatielle monesti menemään toisin, kuin esim etelä naapurissa.

Tuossa, kun sivusta kuuntelee työpaikalla keskustelua, niin trikoot tuntuu aiheuttavan osalle jo pahaa närää vaikkei, ne ole näköpiirissäkään. Me pyöräilijät itse varmasti auton ratissa huomaamme pyörät/pyöräilijät paremmin, kuin keskiverto autoilija, koska meillä on myös käsitys stongantakaakin.

Vilhelm V
12.06.2018, 17.08
Tuossa, kun sivusta kuuntelee työpaikalla keskustelua, niin trikoot tuntuu aiheuttavan osalle jo pahaa närää vaikkei, ne ole näköpiirissäkään.

Näissä tilanteissa siirryn yleensä sujuvasti keskustelemaan säärikarvojen ajelusta. Vaikutus on taattu.

JaniM
12.06.2018, 18.33
Kokemuksia jo parin vuoden ajalta. Tuo taakse (64 grammaa):http://www.wiggle.co.uk/lezyne-strip-drive-pro-300/

Edessä tämä, joko normisti yläotteessa tai toisessa pyörässä (aerotanko) alaotteen alapuolella. Tässä siis kääntyvä alusta. 150 lumenia 13.5h joko vilkkuna tai pulssina (kirkastuu ja himmenee), 152 grammaa: https://www.tonitoni.fi/lezyne-macro-drive-800xl

Kumpaakaan ilman en aja metriäkään yleisen liikenteen seassa.

Velogin törmäys viiimeisenä varoittavana esimerkkinä: https://www.youtube.com/watch?v=epXEFecZLT4&t=808s

arctic biker
12.06.2018, 19.54
Mullon täällä muutamakin risteys joissa auto tulee kolmion takaa kevlin yli. Riippuen siitä mihin päin autokuski on kääntymässä ja mihin päin häneen katseensa eli huomionsa on ja mistä päin minä tulen niin tuntuu jotta ilmatorjuntavalonheitin sais olla tangossa kiinni.

JaniM
12.06.2018, 21.10
Mullon täällä muutamakin risteys joissa auto tulee kolmion takaa kevlin yli. Riippuen siitä mihin päin autokuski on kääntymässä ja mihin päin häneen katseensa eli huomionsa on ja mistä päin minä tulen niin tuntuu jotta ilmatorjuntavalonheitin sais olla tangossa kiinni.

Tuossa aiheesta hyvä kirjoitus: https://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

kuovipolku
12.06.2018, 22.49
Tuossa aiheesta hyvä kirjoitus: https://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

Mä luulen että arctic biker puhui aivan kyllä autoilijoiden katseen suunnista, näkäkyvystä ja havaintopsykologiasta, mutta silti aivan eri aiheesta kuin tuossa kirjoituksessa-

Toisekseen se juttu mikä pitäsi kirjoittaa samalla otsikolla ja julkaista kaikissa autoalan lehdissä ja kaikilla autoilijoiden seuraamilla nettisaiteilla on kirjoittamatta ja julkaisematta, vaikka se olisi ollut tärkeysjärjestyksessä paljon edellä ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta paljon perustellumpi.

Eivät ne lentäjätkään tyytyneet siihen että näkökenttään jäi aukkoja ja hunni kello kolmessa (tai missä lie piileksivä muu vihollinen) saattoi sen takia jäädä havaitsematt vaan he opettelivat katsomaan niin että näkivät ja havaitsivat näkemänsä. Autoilijat olisivat tässä ne joiden olisi ensimmäiseksi opittava että he eivät näe kerralla kaikkea ja että pään pitää liikkua ja katseen ikään kuin kiertää kahdesti - ja ennen kaikkea se että ajoradalla on muutakin nähtävää kuin toiset autot ja se ettei autoja näy ei tarkoita ettei siellä voisi silti olla jotain tärkeää nähtävää.

JaniM
13.06.2018, 06.38
Helpompi laittaa se muutaman kympin valo siihen tankoon kuin opettaa ne pari miljoonaa autoilijaa.

kuovipolku
13.06.2018, 07.05
Helpompi laittaa se muutaman kympin valo siihen tankoon kuin opettaa ne pari miljoonaa autoilijaa.

Kaikkia ajokortin haltijoita ei sentään tarvinne opettaa, mutta saako muutamalla kympillä todella sen tässä tarkoituksessa toimivan riittävän tehokkaan valon ja pitääkö kaikkien parin-kolmen miljoonan pyörällä liikkujan hankkia sellainen tullakseen nähdyksi ja huomatuksi?

Eihän kaikessa voi olla lähtökohtana pelkkä (ja joskus näennäinen) helppous - eikä aina voi ajatella vain itseään (ja turvallisuutta vain omalta kohdaltaan)

Ja vaikka asiaa harkittuaan päätyisi päivävalon hankintaan ja sen käyttöön, ei kai sitä pidä tarjota ja markkinoida ainoana tai lopullisena ratkaisuna? Tai edes painottaa sitä ensisijaisena ratkaisuna silloin kun puhutaan liikenneturvallisuudesta pyöräilijän kannalta esimerkiksi nyt viimeisimmissä fillarifoorumilla keskustelua herättäneissä ja muuallakin julkisuuteen nousseissa tapauksissa?

oem
13.06.2018, 07.54
Liikenteessä ei juuri koskaan ole kysymys vain omasta turvallisuudesta.
Monesti tekeminen on tärkeämpää kuin teorioiden laatiminen tai niistä kirjoittaminen.

kuovipolku
13.06.2018, 11.43
Liikenteessä ei juuri koskaan ole kysymys vain omasta turvallisuudesta.
Monesti tekeminen on tärkeämpää kuin teorioiden laatiminen tai niistä kirjoittaminen.

Kun puhutaan polkupyörän päivävaloista ei minusta edes väittelyn vuoksi voida puhua kuin nimenomaan vain ja ainoastaan pyöräilijän omasta turvallisuudesta. Päivävaloa ei tarvita eikä sillä pyritä estämään muita kuin auton ja pyöräilijän törmäyksiä - ja nehän ovat luonteeltaan aina sellaisia että henkilövahinkoja aiheutuu vain pyöräilijälle.

(En viitsisi puhua auton naarmujen tai peltivaurioiden välttämisestä turvallisuuden lisäämisenä enkä myöskään autoilijan mahdollisista henkisistä kolhuista - ja vielä vähemmän viitsisin spekuloida mahdollisilla väistö- tai paniikkiliikkeistä aiheutuvilla seurannaisonnettomuuksilla...)

Tekeminen on toki tärkeää, mutta kaikkeen tekemiseen (ja usein tekemättä jättämiseenkin) liittyy aina sitä mitä kutsut teoriaksi, halusimmepa tai emme. Ja mitä me muuta täällä foorumilla teemme kuin kirjoitamme (ja luemme)?

Mohkku
13.06.2018, 12.22
Ja vaikka asiaa harkittuaan päätyisi päivävalon hankintaan ja sen käyttöön, ei kai sitä pidä tarjota ja markkinoida ainoana tai lopullisena ratkaisuna? Tai edes painottaa sitä ensisijaisena ratkaisuna silloin kun puhutaan liikenneturvallisuudesta pyöräilijän kannalta esimerkiksi nyt viimeisimmissä fillarifoorumilla keskustelua herättäneissä ja muuallakin julkisuuteen nousseissa tapauksissa?

Ei pidä tarjota tai painottaa. Valo on vain yksi osa sitä kokonaisuutta, josta turvallisuus muodostuu. Ajotapa on mielestäni tärkein, näkyvä vaatetus toinen, valo täydentää näitä. Kukaan tuskin valoa esittää ainoana tai lopullisena ratkaisuna.

Sitten tietysti voidaan pohtia asiaa vastapuolen eli autoilijan näkökulmasta, mutta miten me autoilijoiden käytökseen voimme vaikuttaa muuten kuin helpottaa heidän työtään näkymällä paremmin ja säätämällä ajotapa sellaiseksi, että näillä on enemmän aikaa havaita meidät tai havaintovirheen sattuessa on mahdollista paikata tilanne?

Voidaan koittaa edistää pyöräilyä, jolloin pyöräilijöiden määrän kautta autoilijat oppii näkemään. Voidaan myös pitää asiaa julkisuudessa esillä, jolloin ehkä joku autoilija herää ajattelemaan asiaa ja sen seurauksena huomaa pyöräilijät liikenteessä paremmin. Mutta jos tämä asia hoidetaan yksipuolisesti tyyliin, "autoilijoiden pitää varoa, jottei pyöräilijöiden tarvitse varoa", luultavasti seurauksena on vain vastareaktio, eikä mitään positiivista. Puhdasta psykologiaa on siis viestintä ja muihin vaikuttaminen. Lainsäädännön tai rangaistusten muuttaminen on tietysti myös mahdollista, mutta käytännössä aika tehoton menetelmä.

Valokeskustelussa tietysti puhutaan pääasiassa valoista, mutta se ei sulje muita asioita pois.

-jamo-
13.06.2018, 14.10
Jostain luin, että sekunnin aikana on keskimäärin viisi liikennetapahtumaa, joista autoilija havaitsee noin kaksi. Itse uskon, että päivävalo auttaa minua olemaan noiden kahden havaitun tapahtuman joukossa. Vastaavasti itse auton ratissa ollessani huomaan valaistun fillarin paljon herkemmin kuin muuten samanlaisen valottoman.

arctic biker
13.06.2018, 17.37
Tuossa aiheesta hyvä kirjoitus: https://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

Janin linkki kannattaa lukea ajatuksella, sen verran omakehua että mulla jotain alan taustaa. Toki keskustelu ollut asiallista ja järkevää.

Mr_W
13.06.2018, 22.53
Omalta kohdaltaan onnettomuusriskiä voi varmaankin vähentää hieman käyttämällä päivävaloa. Varmaankin myös hyödyllistä, jos ei aja kelveillä vaan autoliikenteen seassa ja kilometrejä tulee paljon. En näe juuri haittaa, jos vain viitsii valoa päivälläkin käyttää. Itse ajelen sen verran rauhallisesti pääasiassa kelveillä ja pyrin muutenkin välttämään kovia tilannenopeuksia ja vaaratilanteita, niin en ole virittänyt päivävaloja. Omista valoistani ei välttämättä kovin paljon näkyisikään kesäisen keskipäivän kirkkaudessa.