Näytä tavallinen näkymä : Ketjut pomppii holtittomasti isoimpien takarattaiden välillä, missä vika?
immudium
03.06.2018, 12.20
Eli kyseessä Commencal Meta 5.5 täysjoustopyörä, johon asennettu Bafang 1000w bbshd keskimoottori. Edessä siis vain yksi 52t ratas, takana 9-osainen rataspakka ja Sram X-O vaihtaja.
Ongelma on se, että jos käyttää isointa tai toiseksi isointa takaratasta, niin ketjut rutisee ja pomppii täysin holtittomasti rattaiden välillä ja saattaa tippua kokonaan pois. Pyörä toimi talvesta lähtien aivan moitteetta ensimmäiset puoli vuotta, ongelma ilmeni sen jälkeen kun kesä tuli ja pyörällä lähti vaativaan maastoon ajamaan ja pyörä ja osat joutuivat kovemmalle koetukselle.
Ongelmia ei ole muita rattaita käytettäessä. Ketjut eivät ole venyneet, rattaat eivät ainakaan mun silmiin näytä kuluneilta, rattaat ja ketjut on puhdistettu säännöllisesti ja ketjut öljytty, vaihtajaa olen yrittänyt säätää, mutta tuloksetta. Onko antaa vinkkejä mistä ongelma johtuu ja miten korjata se? En haluaisi viedä pyörää huoltoon kun haluaisin oppia itse korjaamaan ongelmat. Kiitän kaikista kommenteista.
https://img.aijaa.com/b/00714/14576181.jpg
maalinni
03.06.2018, 13.09
Rajoitinruuvia kierros/puoli kierrosta löysemmälle/kireämmälle. Eli tuota missä on L (low speed)
immudium
03.06.2018, 13.35
Sitäkin olen säätänyt, mutta ei ole ratkaissut ongelmaa. Pitänee vielä enemmän kokeilla sen säätämistä. Ongelman ratkaisemista vaikeuttaa sekin, että kun nostan pyörän pukille ja sähköllä pyöritän takarengasta niin vaihteet pelaavat lähes ongelmitta, mutta kun lähden sillä maastoon ajaamaan niin ongelma ilmenee välittömästi. Pitää mennä maastoon testaamaan ja ottaa meisseli mukaan ja siellä säätää, muuten ongelman korjaaminen on aika mahdotonta.
maalinni
03.06.2018, 13.38
Kyllä ne säädöt ajan kanssa löytyy, ei tossa kovin montaa liikkuvaa osaa ole. Tsekkaa myös että taka-akseli on kireällä.
immudium
03.06.2018, 13.50
Onkos rataspakan tarkoitus heilua hieman (kun ketjut on irroitettuna), sellainen pieni klappi kun sitä vääntelee vai pitäisikö pysyä tiukasti paikallaan? Kireällä se ainakin on, yksi päivä oisin sen irroittanut pesemistä varten, mutta oli niin tiukalla, että en saanut sitä auki väännettyä, vaikka oikeat työkalut olikin.
maalinni
03.06.2018, 13.51
On tarkoitus heilua tai ei se pakka heilu vaan vapaaratas. Googleta freewheel wobble
Voisi väittää ettei ole tarkoitus heilua, mutta monesti on pientä klappia.
Kannattaa tarkastaa myös vaihtajankorvakkeen suoruus. Taipunut korvake aiheuttaa juuri tuon kaltaisia ongelmia.
maalinni
03.06.2018, 15.42
Voisi väittää ettei ole tarkoitus heilua, mutta monesti on pientä klappia.
No totta on, mutta siis käytännössä lähes aina heiluu ja se on normaalia. En tiedä sitten kalliimmissa tuotteissa, oma kallein takakiekko on maksanut alle 100.
F. Kotlerburg
03.06.2018, 21.49
Liian pitkä ketju.
hphuhtin
03.06.2018, 23.48
Oletko ottanut pakan pois vapaarattaalta ja katsonut onko vapaaratas ehjä?
Juha Jokila
04.06.2018, 01.10
Runko murtunut, jousituksen laakerit loppu, taka-akseli tai vapaaratas murtunut.
Liian pitkä ketju.Itse taas epäilisin liian lyhyttä ketjua, josta loppuu sitten pituus kesken kun jousitus painuu pohjaan jolloin efektiivinen chain stay -pituus pitenee.
Kannattaa siis ottaa takaiskarista paineet pois, puristaa iskari kasaan ja katsoa, että vaihteet toimivat hyvin myös silloin kun jousto on pohjassa. Mulla teki itsellä joskus luomopyärä vastaavaa kun ketju oli puoli linkkiä liian lyhyt/kireä.
On kyllä valtavan kuuloinen toi 52T eturatasta, mutta se sellanen sitten on näissä sähkövehkeissä joita en itse tunne. Mahtaa kolista kiviin aika herkästi.
F. Kotlerburg
04.06.2018, 08.43
Itse taas epäilisin liian lyhyttä ketjua, josta loppuu sitten pituus kesken kun jousitus painuu pohjaan jolloin efektiivinen chain stay -pituus pitenee.
Mitäpä veikkaat kun tuota kuvaa katsoo olettaen, että ketju on eturattaalla paikoillaan.
maalinni
04.06.2018, 09.19
Totta, häkki on suoraan alaspäin vaikka pitäisi olla melkein kulkusuuntaan. Voiko pitkä ketju muka oireilla näin?
Kannattaa nyt jokatapauksessa säätää b-ruuvi kohdalleen ja tarkistaa ketjun pituus siten, että iskari on pohjassa. Jos edessä on tosiaan 52T ratas niin se vaikuttaa myös siihen, että iskarin painueessa sisään chain stay -mitta saattaa pidentyä huomattavasti, mikä vaikuttaa vaihtajan käyttäytymiseen.
Mulla teki pyörä samaa kun vaihdoin takavaihtajan jossa on isommat rissat kuin vanhassa. Ketjun olin mitannut vanhan vaihtajan mukaan. Kun lisäsi pari lenkkiä ketjuun, alkoi vaihteet toimia. Eli ääni täältäkin ketjun pituudelle.
arctic biker
04.06.2018, 18.16
Totta, häkki on suoraan alaspäin vaikka pitäisi olla melkein kulkusuuntaan. Voiko pitkä ketju muka oireilla näin?
Maalini minusta oikeassa, ei ketju voi liika lyhyt olla, eikä liika pitkäkään. AM-setä jo kertoi, vaihtajan kannatan viturallaan.
Iglumies
04.06.2018, 19.00
^Ei välttämättä, jos ylärissa on liian kaukana tai lähellä rattaisiin nähden, tapahtuu juuri tuollaista arpomista vaihteissa.
immudium
04.06.2018, 20.51
Takapakan sain irroitettua juuri (vaikka aivan järkyttävän tiukassa olikin) ja en löytänyt mistään mitään vikaa. Vapaaratas vaikuttaa täysin ehjältä ja vaihtajan kannatinkin täysin suoralta. Muistin muuten väärin, etupakka olikin 46t eikä 52t. Alunperin siinä oli 42t, mutta piti vaihtaa isompaan, kun suoralla tiellä isoinkin vaihde oli aivan liian pieni. Rattaa vaihto ei kuitenkaan tähän ongelmaan liity, kun sen vaihdosta on varmaan 5kk. Ainoa muutos mitä pyörään olen lähiaikoina tehnyt, on takaiskareiden paineiden nostaminen huomattavasti kun muuten akku hakkaa kiinni takarenkaaseen (akku toistaiseksi siis telineellä takarenkaan päällä, uusi akku tulossa jonka saa keskikolmioon). Ennen sitä takajousitus piti olla lukittuna kokoajan.
Täytynee tuo nyt nippuun laittaa ja lähtee maastoon testaamaan ja siellä säätää tuota rajoitinruuvia. Jos sekään ei auta niin sitten kokeilla muuttaa ketjun pituutta.
Sekin on muuten hieman erikoista kun tässä pukin päällä nyt testailin ja sähköllä pyörittelin rengasta niin vaihteet toimi muuten ok, mutta isommalle vaihteelle säädettäessä ketju hyppää aina kolmanneks isoimman rattaan yli. Vaihteita pienentäessä tätä ongelmaa ei ole. Myöskään maastossa ajaessa tätä ongelmaa ei ole, ketju ei hyppää kolmanneks isoimman rattaan yli vaan nimenomaan se on isoin ratas jolla ketju pysyy ja pystyy ajamaan. Kahdella isommalla ei ehdi montaa polkaisua tehdä kun alkaa rutina kuulumaan.
Muistin muuten väärin, etupakka olikin 46t eikä 52t. Alunperin siinä oli 42t, mutta piti vaihtaa isompaan, kun suoralla tiellä isoinkin vaihde oli aivan liian pieni. Rattaa vaihto ei kuitenkaan tähän ongelmaan liity, kun sen vaihdosta on varmaan 5kk. Ainoa muutos mitä pyörään olen lähiaikoina tehnyt, on takaiskareiden paineiden nostaminen huomattavasti kun muuten akku hakkaa kiinni takarenkaaseen (akku toistaiseksi siis telineellä takarenkaan päällä, uusi akku tulossa jonka saa keskikolmioon). Ennen sitä takajousitus piti olla lukittuna kokoajan.
Varmistan nyt vielä, vaihdoithan tuossa etulimpun vaihdon yhteydessä myös uuden pidemmän ketjun? Onko ketjun pituus mitoitettu nyt Sramin ohjeen mukaan siten, että iskari on ollut pohjaan painettuna siinä yhteydessä kun ketju on mittattu ja katkaistu mittaansa.
Jos eteen tulee 4 hammasta lisää, niin se melkein kävisinkin vaikuttaa ketjun optimi pituuteen ja voi aiheuttaa juuri sen, että kun takaiskari painuu sisään niin ketju jää iso-iso yhdistelmällä liian lyhyeksi.
...Mutta minä jätän tästä asiasta jauhamisen nyt tähän. Voihan se vika toki olla jossain muussakin.
Millä olet muuten todennut, että vaihtajan korvake on suora? Tuohan näkee oikeasti kunnolla vian siihen tarkoitetulla työkalulla.
Tässä vielä yksi video jossa huomioidaan tuo taka-akselin liike jouston aikana ja ketjua mitoittaessa.
https://www.youtube.com/watch?v=SjcR9qgPEaQ
Täytynee tuo nyt nippuun laittaa ja lähtee maastoon testaamaan ja siellä säätää tuota rajoitinruuvia. Jos sekään ei auta niin sitten kokeilla muuttaa ketjun pituutta.
Rajoitin ruuvit kannattaa kyllä säätää kotona tarkaan telineessä, siten että ketju ei pää missään tilanessa hyppäämään pakalta pois, etenkään sinne pinnojen väliin. Kannattaa erityisesti L-ruuvia säätäessä myös painaa sormella hieman takavaihtajaa ja varmistaa, että se ketju ei hyppää pinnoihin myöskään pienestä tärinästä/väännöstä. Metsässä noita ei kannata mielestäni säädellä, koska kyseessä on "staattinen" asetus, joka on parempi laittaa kuntoon laboratorio-olosuhteissa.
^Ei välttämättä, jos ylärissa on liian kaukana tai lähellä rattaisiin nähden, tapahtuu juuri tuollaista arpomista vaihteissa.
Öö anteeksi tyhmyytein' mutta siis jos on liian pitkä ketju niin "tietääkö" takavaihtajan ylärissa sen? Olen ajatellut että ketjun pituus vaikuttaa vain alarissaan, kiik-kuu.
Iglumies
05.06.2018, 07.11
^Ei, mutta kun b-tensioni on ruuvattu perseelleen, suorittaa vaihtaja arpajaisia.
Öö anteeksi tyhmyytein' mutta siis jos on liian pitkä ketju niin "tietääkö" takavaihtajan ylärissa sen? Olen ajatellut että ketjun pituus vaikuttaa vain alarissaan, kiik-kuu.
Uusimilla vaihtajilla tietää. Mutta taitaa olla vasta 11-vaihteisista eteenpäin kun ylärissa ei ole vaihtajan nivelen kanssa samassa linjassa, jolloin ylärissan paikka vaihtelee ketjun pituuden mukana. Tällöin liian pitkällä ketjulla ylärissa on isoimmilla rattailla liian lähellä rattaita. Sramilla tätä ominaisuutta kutsutaan X-horizon nimellä.
^Ei, mutta kun b-tensioni on ruuvattu perseelleen, suorittaa vaihtaja arpajaisia.
Aivan.. Täytyypä vähän ihmetellä miten tuo Shimanon Punamultegra R8000 toimii, eturattaan ja ketjun kun kohta vaihdan. Viimeksi kun vaihdoin koko voimansiirron niin se just vähän pomppi ja arpoi, ja päädyin lyhentämään ketjua lisää. Silloin tein muitakin toimia niin en tiedä mikä vaikutti mihinkin, mutta vaiva joka tapauksessa poistui
Tässä vielä yksi video jossa huomioidaan tuo taka-akselin liike jouston aikana ja ketjua mitoittaessa.
https://www.youtube.com/watch?v=SjcR9qgPEaQ
Yhden lenkin pidemmäksi olisin kyllä itse jättänyt ketjun kuin tuossa videossa näytettiin lopputulokseksi. Jousitus pohjassa veti kyllä vaihtajan jo pelottavan suoraksi. Toisaalta kevyimmällä vaihteella eli ketju kireimmällä ehkä ei koskaan ajeta niin isoon droppiin tms, että koko joustomatka tulisi oikeasti käytettyä.
arctic biker
05.06.2018, 13.59
[QUOTE][Millä olet muuten todennut, että vaihtajan korvake on suora? Tuohan näkee oikeasti kunnolla vian siihen tarkoitetulla työkalulla.QUOTE] @Kalle H
Allekirjoitan, pari viikkoa sitten silmämitalla suoraksi totesin mutta työkalu kertoi toista, oikaisun jälkeen probleema poistui.
immudium
05.06.2018, 14.46
Eturattaan vaihdon yhteydessä vaihdoin pidemmän uuden ja pidemmän ketjun tilalle. Ketjun pituutta ei ole mitoitettu minkään ohjeen mukaan, vain silmämääräisesti siten, että vaihtaja ei ole liian edessä eikä takana isoimmalla eikä pienimmällä vaihteella. Ketjun pituus alunperinkään ei ollut mitoitettu mitenkään oikein, alunperin pyörässä oli luonnollisesti kolme ratasta edessä ja kun siitä teki sähköpyörän ja eteen tuli 42t ratas niin oli vain sattuma, että vanha ketju kävi siihen pituuden puolesta. Tässä on nyt kuva vaihtajasta ketju sekä isoimmalla, että pienimmällä rattaalla. Miltä ketjun pituus mielestänne vaikuttaa?
https://img.aijaa.com/b/00884/14577260.jpg
Olen tässä nyt pukin päällä säätänyt vaihtajan ruuveja, ja muuten ketjut toimii normaalisti, mutta suurentaessa vaihdetta ketju hyppää aina kolmanneksi isoimman rattaan yli. Tätä ongelmaa en saa säätämällä millään korjattua. Toiseen suuntaan vaihteet toimii suht. normaalisti, eli kun pienentää vaihdetta, ketju hyppää nätisti aina isommalle rattaalle, mutta toiseen suuntaan hyppää aina saman rattaan yli. Myöskin pukin päällä rengasta käsin tai sähköllä pyörittäessä ketju pysyy kiltisti jokaisella rattaalla paikallaan. Ongelma ilmenee vasta sitten kun lähden pyörällä ajamaan, varsinkin maastoon, niin se tekee ongelman korjaamisesta vaikeaa.
Minkälainen työkalu tarvitaan vaihtajan korvakkeen suoruuden tarkistamiseksi? En ole sitä millään oikealla työkalulla tarkistanut, vain työntömitan varrella, että näyttää suoralta.
Onko takapakka ollut irti ja pakka sellainen, että se koostuu useammasta osasta ja rattaiden eli lehtien välissä on prikkoja säätämässä etäisyyttä? Jos ne on väärässä järjestyksessä ja sen kolmanneksi isoimman tienoilla yksi väleistä liian suuri ja toinen liian pieni. Mulla oli kerran Campagnolon takapakka koottu huollossa väärin ja hetken kesti tajuta syy huonolle vaihtamiselle.
Toisena tulee mieleen varmaan tähän tapaukseen sopimaton ongelma eli, että vaihdevipu ja pakka on eri sarjaa. Eli vaihdeluku ei ole sama jos kompikumpi on vaihdettu epähuomiossa vääräksi.
Mutta ehkä se vaihtajan korvake on kuitenkin se syy oikeasti.
Ja ketjun pituus näyttäisi olevan ok, yhden lyhyempikin menisi ehkä mutta se pitäis varmistaa jousitus pohjassa ottamalla kuva uudelleen isoimmalla rattaalla jos nyt oli iskari täydessä mitassaan.
maalinni
05.06.2018, 15.40
Kerran minulla vähän vastaavia oireita, kun oli ketju väärinpäin. En muista minkä merkkinen se oli.
immudium
05.06.2018, 15.44
Onko takapakka ollut irti ja pakka sellainen, että se koostuu useammasta osasta ja rattaiden eli lehtien välissä on prikkoja säätämässä etäisyyttä? Jos ne on väärässä järjestyksessä ja sen kolmanneksi isoimman tienoilla yksi väleistä liian suuri ja toinen liian pieni. Mulla oli kerran Campagnolon takapakka koottu huollossa väärin ja hetken kesti tajuta syy huonolle vaihtamiselle.
Toisena tulee mieleen varmaan tähän tapaukseen sopimaton ongelma eli, että vaihdevipu ja pakka on eri sarjaa. Eli vaihdeluku ei ole sama jos kompikumpi on vaihdettu epähuomiossa vääräksi.
Mutta ehkä se vaihtajan korvake on kuitenkin se syy oikeasti.
Ja ketjun pituus näyttäisi olevan ok, yhden lyhyempikin menisi ehkä mutta se pitäis varmistaa jousitus pohjassa ottamalla kuva uudelleen isoimmalla rattaalla jos nyt oli iskari täydessä mitassaan.
Kyllä se juuri irti oli. Ei ole sellainen joka menee palasiksi, pakka on kiinteä lukuunottamatta kahta pienintä ratasta, jotka lähtevät irti.
Pyörän olen käytettynä ostanut niin sen historiasta en tiedä miten edellinen omistaja on osia vaihtanut, mutta joka tapauksessa pyörä on siis ollut mulla käytössä joulukuusta lähtien ja se on toiminut täysin moitteetta tähän saakka, kunnes nyt pääsi sillä kunnolla maastoon rälläämään.
Vaihdevaijerin säätöruuvista sain nyt säädettyä vaihteet kohdalleen niin, että ei enää hypi minkään rattaan yli ja ainakin pukin päällä kaikki vaihteet näyttäisi nyt pelaavan ihan ok. Täytyy käydä pyörää maastossa testaamassa, mutta olen melko varma, että ongelma siellä edelleen ilmenee.
maalinni
05.06.2018, 15.50
Kannattaa tietty tarkistaa se perinteinen eli kaapelien kunto. Sinulla ei näköjään ole täyspitkää kaapelin kuorta, joten helppo homma lisätä voitelua ja tsekata että vaijeri on ehjä.
immudium
05.06.2018, 17.59
Kaapelin kunto tuli jokin aika sitten tarkastettua kun moottoriin tuli vaihdesensori asennettua (eli katkaisee vedon moottorilta kun vaihdevaijeri liikkuu).
Mutta kas kummaa, nyt vaihteet toimii maastossakin. Ei se tainnutkaan olla muusta kuin niistä säädöistä kiinni, ja varsinkin tuosta vaihdevaijerin säätöruuvin säätämisestä, jota ei tullut aiemmin mieleen säätää. Kiitoksia kaikille kuitenkin vinkeistä, paljon uutta oppi taas pyörän tekniikasta ja sen säätämisestä.
maalinni
05.06.2018, 18.06
Jep, säätäminen on ikuista.
Ite vaihdoin 9v SORA takavaihtajan 9/10v Ultegraan. Tappelin tuon kanssa aikani ennenkuin ymmärsin, että alkuperäinen 9v SORA "peukalo"etuvaihtaja - toimii joo, mutta ei 100% kuten on tarkoitettu. Ei ongelmaa kun tuon oppii, mutta ei toimi kuten Shimanon ingenjöörit tuon miettivät. Vaihtaminen vaatii pidemmän vedon (ja menee juuri etuvaihtajan "tupla-vaihdon" rajalle). Selkeä ero vanhaan 9v SORA-takavaihtajaan.
maalinni
06.06.2018, 21.18
^ minulla kanssa gg pyörässä sora ja eron kyllä huomaa. Vaihtaa pitää ajatuksen kanssa, jos haluaa pykälät kohdilleen. Meneekö 9v soran tilalle 10v 105/ultegra ongelmitta?
^ minulla kanssa gg pyörässä sora ja eron kyllä huomaa. Vaihtaa pitää ajatuksen kanssa, jos haluaa pykälät kohdilleen. Meneekö 9v soran tilalle 10v 105/ultegra ongelmitta?
Kuten sanoin - Ei. Toimii, mutta ei kuin "ihmisen mieli". Eli jos hyvää/helppoa/virheetöntä toimintaa haluaa, niin etuvaihtaja tangossa menee myös uusiksi.
maalinni
08.06.2018, 19.56
Minulla droppikahvat. Taidan siis ajella näillä tai vaihdan koko setin (ihanan kallista)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.