Näytä tavallinen näkymä : Vaikeuksia 105 (11) pakan siirrossa Mavic Aksium -> Shimano Ultegra
Reiska79
02.06.2018, 18.29
Eli hommasin pihaan Cannondalen Synapsen, jossa mukana Mavicin Aksiumit. Vanhassa pyörässä oli "upgreidattuna" Ultegran kiekot 11 vapaarattaalla. Kuitenkin kun aloin sellaisenaan siirtämään pakkaa Mavicista Ultegraan, huomasin ettei se "mahdu" Ultegran vapaarattaalle. Menee muuten, mutta en saa kiristettyä sitä enää lainkaan. Välissä oli useita spacereita tuossa Aksiumiun vapaarattaalla ollessaan. Voiko noita spacereita poistaa - ja onko tarkkaa mistä kohtaa? Muutaman kerran olen heitelly pakkaa jo edes-takaisin ja ei vain meinaa istua Shimpan vaparille, mutta Mavicin päälle menee ja saa kiristettyä hyvin paikoilleen.
Itse tuohon Simppaan olen 9-pakan viime kesänä vaihtanut, kun hommasin tuon upgradena -09 vuotiseen Spessuuni. Tuossa ei ongelmia ilmennyt, eikä mitään spacereita kyllä ole vapaarattaan päälle jäänyt. Apuja???
Mikä mallinimi sillä Shimano Ultegra -takanavalla on?
Reiska79
02.06.2018, 19.19
WH-6800 luki tuossa navassa. Muuta en sitten osaa sanoa, kuin että "11-pakan vaparilla" nyytiin käytettynä. Nyt rupesin jo miettimään voisiko tuo olla 10-pakan vapari mikä tuossa on. 9-pakka kuitenkin passasi sillä normaalilla spacerilla, joten se kyllä antaisi osviittaa että pitäisi ilmeisesti olla kuitenkin 11-pakan vapari(?).
Reiska79
02.06.2018, 19.23
Ja spacerit tosiaan otettu pois 9-pakan takaa ja hammasharjalla jynssätty kaikki kura vaparin tyvestä, eli siitä ei pitäisi olla kiinni. Puhdas vapari siinä on vastaanottamassa pakkaa. Muutaman kerran vekslasin viellä edes-takaisin tuota pakkaa Mavicin ja Simpan välillä - ja Maviciin meni ja kiristyi aina laakista, Simpassa ei ala kiristyä mutteri, ei ylläkierteille. 9-pakka kuitenkin spacerin kanssa mukavasti istahti taas takaisin. Mikä lie... viisaampi kertokoon.
Juha Lehtinen
02.06.2018, 20.26
Vapaarattaan pituuden voi vaikka mitata. 11-lehtisen pituus on likemmäs 37mm pitkä 10-lehtisen 35mm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
WH-6800 luki tuossa navassa. Muuta en sitten osaa sanoa, kuin että "11-pakan vaparilla" nyytiin käytettynä.
Nyt ollaan erikoisjännän äärellä. Nopeasti Googlea vilkaisemalla ei löydy minkäänlaista vain taaksepäin yhteensopivaa WH-6800 -takakiekkoa, eli se on lähtenyt tehtaalta 11spd-yhteensopivana. 10/11spd-vapaaratasrunko tosiaan on fyysisesti leveämpi kuin 9/10spd-vapaaratas sen 11-lehtisen takapakan edellyttämän lisäleveyden takia. Kun pakka on Shimanon 105 5800 (tel:105 5800), sekin on täysin normaalin standardin mukainen 11spd eikä mikää sekasikiö. Pakan takana olleilla aluslevyillä vapaaratasta ”kavennetaan” jotta kapeammat pakat olisivat kiristettävissä. Pakan rattaiden välissä olevat irtonaiset aluslevyt kuuluvat aina pakan rakenteeseen, niitä ei pidä poistaa missään asennuksessa.
Nyt kannattaa mitata vapaaratasrungon leveys ja verrata ensimmäisenä noihin Lehtisen viitearvoihin. Ei tule oikeastaan muita selityksiä mieleen, kuin että kiekkoon olisi jostain syystä vaihdettu epähuomiossa tai tietämättömyyden takia alkuperäisen tilalle 9/10spd-tarvikevapaaratas. Kuitenkin sekin olisi outoa, koska käsittääkseni Shimanon vapaarattaat ovat rakenteellisesti aika lujia. Ja vaihtaminen vaatii sen verran navan purkamista, että moni kotimekaanikko nöyrtyy ennen kuin vapaaratas on irti.
Yksi rajatapaus voisi olla sellainen, että pyörävalmistaja on rakentanut pyörän jonka kokoonpanoon ko. kiekot ovat alunperin kuuluneet 10-vaihteisena, ja sen takia olisivat tilanneet OEM-kokoonpanona Shimanolta 10-vapaarattaalla varustetun navan. Jos Shimanolla olisi ollut toimitettavissa vain 6800-napoja, olisivat sitten vaihtaneet vapaaratasrungot tilauksen mukaisiksi. Mutta ei siitä olisi mitään hyötyä tai järkeä kenenkään kannalta, koska se 11spd-vapaaratas olisi aluslevyllä ihan yhtä yhteensopiva 10spd-pakalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.