PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä 2x10 -> 2x11 päivitys



Zorbuli
31.05.2018, 10.54
Tälle en äkkiseltään löytänyt suoraan omaa ketjua, joten aloitetaan tästä.

Omassa maantiepyörässä nyt 2x10, ultegra 6700 takavaihtaja ja kahvat, 105 etuvaihtaja ja takapakka. Mitä kaikkea pitää vaihtaa että saan päivitettyä 2x10 -> 2x11. Ongelmana se että 10speed pakkoja ja kampisarjoja ei enään tahdo löytyä mieleisiä joten parempi kai se on mennä kehityksen mukana. Pyörä on vm 2013 Bianchi Impulso.

Ensimmäinen kysymys: Käykö nuo kahvat vai meneekö uusiksi?
Toinen kysymys: Käykö tuo 105 etuvaihtaja vai meneekö uusiksi?
Kolmas kysymys: Takavaihtaja 6700, meneekö vaihtoon?
Neljäs kysymys: Takanapaan tämä ei taida vaikuttaa, eli entiset Campan Zonda kiekot käy. Muistelisin että siinä vapaaratas on mallia shimano 9/10/11

Nämä on tiedossa:
Kampisarja menee uusiksi
Takapakka menee uusiksi
Ketju menee uusiksi

Vivve
31.05.2018, 11.06
Kyllähän noita 10s pakkoja ja kampisarjoja saa edelleen jos ei nyt ihan sitä dura-acea etsi

SSGT-92
31.05.2018, 11.54
Lisäyksenä noihin tiedossa oleviin , vaihdettaviin osiin ; kahvat .

ps. laitoin privaa.

CamoN
31.05.2018, 12.10
Miksi kammet pitäisi vaihtaa? Käsittääkseni 10spd- ja 11spd-kampien ratasväli on sama, eli 10spd- ja 11spd-etuvaihtajat osaa siirtää ketjua sopivasti kammista riippumatta. Eikä eturattaat tiedä kuinka paljon sivulevyistä ohennettu ketju niiden ympärillä pyörii.

Enpä nyt jaksa tarkistaa mikä on esim. 6700-rattaiden saatavuus, mutta rohkenisin väittää että niitä saa edelleen kaupasta. Jos ei muuten niin Saksasta. Ja jos ei, 5800- tai 6800-kammet voi asentaa kymppilehtiseen sarjaan.

Selvästi kallein (ja välttämättömin) päivitettävä kohde ovat ne kahvat.

Zorbuli
31.05.2018, 13.50
Miksi kammet pitäisi vaihtaa? Käsittääkseni 10spd- ja 11spd-kampien ratasväli on sama, eli 10spd- ja 11spd-etuvaihtajat osaa siirtää ketjua sopivasti kammista riippumatta. Eikä eturattaat tiedä kuinka paljon sivulevyistä ohennettu ketju niiden ympärillä pyörii.

Enpä nyt jaksa tarkistaa mikä on esim. 6700-rattaiden saatavuus, mutta rohkenisin väittää että niitä saa edelleen kaupasta. Jos ei muuten niin Saksasta. Ja jos ei, 5800- tai 6800-kammet voi asentaa kymppilehtiseen sarjaan.

Selvästi kallein (ja välttämättömin) päivitettävä kohde ovat ne kahvat.

Hyvä jos kammet eivät ole välttämättömin. Harkitaan mitä teen niille. Pitääkö siis etuvaihtaja kuitenkin päivittää uuteen?

Tämä on ensi talven projekti, mutta voisihan sitä hommata tarvikkeita valmiiksi jos ja kun se aika tulee että ehtii tämän projektin aloittamaan.

TERU
31.05.2018, 16.29
Hiukan tökkii ajatus lähteä Ultegra-tasoisia päivittämmän edes seuraavaan 11-sarjaan, hyvin vähän jää villoja käteen. Kymppisarjaan saa taatusti vielä pyörän iän ajan kaikkia osia ja varmasti sopivia välityksiä huolellisesti valitsemalla. Tuohon kympin Ultegra tasoon vielä jotensakin järkevää, jos pyörän runkosarja hyvin tyydyttää, myös jarrulänget, vaikka saa ne Bianchin alkuperäisetkin huoltamalla hyvin toimiviksi, uudet vaijerit ja öljyä länkien niveliin.
Hyväksi koettuun runkosarjaa voi hyvin päivittää ylöspäin eittämättä, kun osat vaativat uusimista. Eihän tässä uuden auton hintaan verraten isosta kyse vaikka uusisi kaikenkin, ei edes moottorikelkkaan tai mönkijäänkään.🤗

nure
31.05.2018, 17.55
^Juu, samaa mieltä, hommalla ei paljoa saavuta ja kyllä kymppipakkoja löytyy kun löytyy ysejäkin. Toisaaltaan jos kyse vain tekemisen puuttesta niin mikäs siinä, itsekin vaihdoin kohta valmistuvaan pyörään melkein kaiken paremmaksi ennenkuin oli liikkunut metriäkään...

Jami2003
31.05.2018, 18.49
Mulla kans huippu rungossa kymppi ultegra ja kyllä se vaihtuu sähköön siinä vaiheessa kun alan sitä päivittämään. En näe mitään järjellistä selitystä päivittää mekaaniseen yksitoista pakkaan.

arctic biker
31.05.2018, 18.49
Mun kokemus kun kahdessa kippuratankoisessa on Ultegran 6700 miinus crossarissa CX70 etuvaihtaja, carboonittaressani on täys 6800 11spdsetti. Ainoan eron olen huomannut jotta 6800 etuvaihtaja on parempi. IMO. Mitään järkeä en kuitenkaan hommassa näe, Kymppipakkoja tulee maailman tappiin asti löytymään!

Ainoa mitä 5700 eli perustason 10etuvaihtajan kansaa ongelmaa niin yhestä häkki murtui, se korjaantui Kemppiliimalla, toki Ultegraa tilalle ja hitsattu varaosalootaan.

Kammenrattaissa onko se 10spd tai 11spd ei liene kummoista eroa, tunnustan kyllä etten maantiekammilla jotka ois virallisesti 11spd kelpoiset ajanut metriäkään.
Sramin 10 SPD rattaat toimii minusta hyvin 11spd ketjuilla.

Zorbuli
31.05.2018, 22.54
Kiitti oikeista valaisevista neuvoista. Taidan ottaa nyt asian kanssa uuden harkinnan ja katsella mahdollisia sopivia osia tuosta 10sp puolelta. Tuleehan tuolle kohtuuttoman paljon hintaa ja työtä vaihdella kaikki. Tässä tultiin nyt teidän toimesta siihen sanontaa, miksi ehjää korjata 😉

TERU
01.06.2018, 05.06
Voihan jarrulänget ottaa 6800 sarjastakin, niin pääsee puolitiehen ja jos ne näyttäisivät pyörän tyyliin sopivilta. Reparto Corse länget ovat melko vaatimattoman näköiset eikä toiminnassakaan kehumista. Omassa maantiepyörässä tuollaiset myös, mutta tasamaille riittää kunhan menee katsastuksesta läpi.😊

Moska
01.06.2018, 06.47
Minimissähän tuossa pitäisi vaihtaa takavaihtaja, pakka ja toinen kahva. Ilmeisesti jopa 10s ketju toimisi 11s pakalla. Mutta ainakin itseäni ärsyttäisi eripari kahvat, eli olisi "pakko" vaihtaa toinenkin kahva ja sen mukana etuvaihtajakin menisi vaihtoon. Jäljelle jäisi vain kammet ja eturattaat.
Omaan 10s pyörään olen vaihtanut vain kammet rattaineen 11s osiksi ja sekin lähinnä keventely hipostelu mielessä. Talvella tuli uusi ultegran pakka ebayn kautta hommattua ja valikoimaa on kyllä hyvin tarjolla. Omissa suunnitelmissa jossain vaiheessa wattien mittaus ja di2 joko 10 tai 11 vaihteisena.

Zorbuli
01.06.2018, 07.54
Mitkähän nuo nykyiset kahvat mahtaa olla koska niissä ei ole mitään malli merkintää. Vuosimalli on 2013-2015 ja ultegra flight deck. Muuta ei kahvoissa lue. Takavaihtaja on rd-6700

Zorbuli
01.06.2018, 08.25
Mietin että onko tuo 6800 jarrusetti tuohon toimiva jos ei järkevästi löydy 6700 jarruja. Kahvat on ilmeisesti st-6700, en vain käsitä miksi niissä ei voi lukea sitä mallia.

TERU
01.06.2018, 08.26
Kahvan kumeja auki kääntämällä jostain tarkka mallinumero löytyy.

Zorbuli
01.06.2018, 08.59
BR-6800 jarrujen yhteensopivuudessa on mainita ST-6770 mutta ei ST-6700.

TERU
01.06.2018, 09.54
Takuuta en anna, mutta jarrulänget ovat sopivia keskenään hyvin, jopa nuo tarvikelänget toimivat. Jossain olen nähnyt tuon mallinumeronkin kahvoissa, voi olla tankoteipin piilottamakin...

Yksi 105 irtokahva tuossa ja siinä oli ulkosivulla heti kumin alla erittäin pienellä mallinumero.

Aakoo
01.06.2018, 21.31
Tässäkin oli hyvässä alussa fillarin päivityksen speksaus, ja mennään puhumaan järkeä päähän, häh? Ei ne kymppiosatkaan ihan ilmaisia ole, joten miksei laittaisi kaikkea uusiksi? Tuohon Bianchiin sopisi hyvin esim. Campan uusi Centaur osasarja (https://www.merlincycles.com/campagnolo-centaur-11-speed-groupset-112708.html), saisi fillari ihan uutta eloa :).

Vivve
01.06.2018, 21.40
Tässäkin oli hyvässä alussa fillarin päivityksen speksaus, ja mennään puhumaan järkeä päähän, häh? Ei ne kymppiosatkaan ihan ilmaisia ole, joten miksei laittaisi kaikkea uusiksi? Tuohon Bianchiin sopisi hyvin esim. Campan uusi Centaur osasarja (https://www.merlincycles.com/campagnolo-centaur-11-speed-groupset-112708.html), saisi fillari ihan uutta eloa :).

Kyllä se täysi osasarja kalliimmaksi tulee kuin parin osan hankinta :)

CamoN
01.06.2018, 21.44
Ei nuo uudet osasarjatkaan aina ole kovin kalliita (http://www.fillaritori.com/topic/125920-ultegra-6800-osasarja-2x11-speed-uusi-325€-tampere/). Ja ei, tämä ei ollut mainos. Eikä ole edes oma myynti-ilmoitus.

Aakoo
01.06.2018, 22.06
Kyllä se täysi osasarja kalliimmaksi tulee kuin parin osan hankinta :)

Ei välttämättä pidemmän päälle. Johonkin ikivanhaan kymppisarjaan kun uusii koko voimansiirron, kaapelit ja jarrut, niin pari-kolmesataa saa hyvinkin menemään. Seuraavalla lenkillä sitten kahva hajoaa, ja sitten ostellaan uutta. Loppujen lopuksi on "uusittu" vanha osasarja melkein samalla hinnalla millä olisi vaihtanut koko setin uuteen malliin. Lisäksi uudet osat on kivoja katsella ja hivellä, mitä ei pidä koskaan aliarvioida :)

Vivve
01.06.2018, 22.21
Ei välttämättä pidemmän päälle. Johonkin ikivanhaan kymppisarjaan kun uusii koko voimansiirron, kaapelit ja jarrut, niin pari-kolmesataa saa hyvinkin menemään. Seuraavalla lenkillä sitten kahva hajoaa, ja sitten ostellaan uutta. Loppujen lopuksi on "uusittu" vanha osasarja melkein samalla hinnalla millä olisi vaihtanut koko setin uuteen malliin. Lisäksi uudet osat on kivoja katsella ja hivellä, mitä ei pidä koskaan aliarvioida :)

Tottapa tuokin

Juha Lehtinen
02.06.2018, 15.21
Uuden osasarjan hankkiminen varmistaa myös hieman paremman varaosien saannin ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin vanhempaan settiin verrattuna.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Juha Jokila
02.06.2018, 16.31
Hämärästi muistelen, että Shimano muutti jarrujen vipusuhdetta jossain välissä, eli montako milliä vaijeri liikkuu. Kannattaa varmistaa, ettei sotke ristiin.

TERU
02.06.2018, 21.12
Maastokahvojen 10 ja maantiekahvojen 11 kohdalla tuli vaihdevipuihin tuo harmittava muutos Shimanolla, jarruvipujen muutoksesta en ole huomannut missään mitään, tulikohan jarruihinkin muutos noissa?

Juha Jokila
03.06.2018, 02.16
Löysin sen artikelin, missä noista jarrukaapelin vedoista oli juttua: http://www.bike.bikegremlin.com/2016/07/06/mechanical-bicycle-brake-compatibility/

Veto 7 mm (vanha) tai 8 mm ( SLR). Liekkö tuolla juurikaan vaikutusta.

TERU
03.06.2018, 05.36
Hyvä tietää tuokin, kiitos, toisessa omistani käytetään maantiekahvoilla canteja ja toisessa maantijarruja, uskoisin noiden toimivan uusillakin kahvoilla. Milliä pidempi veto ei vaikuta oletettavasti muuta kuin hiukan parantavasti. Kahva meneekin herkästi hyvin lähelle tankoa nykyisissä.
Uusiin länkiin vanhemmat kahvat voivat jo tuottaa ongelmaakin, kun länkiin on tehty sama muutos.