Näytä tavallinen näkymä : Xert Online
Aloitin tossa Xert Online palvelun kuukauden ilmaisen kokeilun ja toistaiseksi ihan pätevältä vaikuttaa tämmöiselle datageekille. Tosin mietityttää tuo 10€/kk että onko ihan täysin sen arvoista, nähtäväksi jää.
Puolen vuoden verran dataa (vaatii voimamittarin) sinne syöttää niin laskee sun kunnon, väsymyksen jne ja tän hetkisen FTPn. Noiden viiden eri käyrän päällekkäis kaavioiden arvioimisessa menee kyllä oma hetkensä että siitä tajuaa yhtikäs mitään. Kertoo kaaviossa myös tulevaisuuden kunnon/väsymyksen (1 päivän verran) ja ehdottaa minkälaista treeniä tarvitset valitsemaasi kehitystavoitteeseen verrattuna ja millaisilla tehoalueilla.
Ainakin FTPn laski aika nappiin, kun edellisestä sisätestistä on noin kuukausi ja tehoalueet tuntuneet liian alhasilta. Nähtäväksi jää löytääkö ohjelmalle oikeasti hyödyllistä käyttöä ja osaako kaikkea tuota tietomäärä hyödyntää oikealla tavalla.
Onko kenelläkään pidempiaikaisia kokemuksia ja sanottavaa ohjelmasta?
Mulla on myös kuukauden kokeilujakso päällä. Latasin 10 vuoden tehodatan sisään, mutta ei siitä mitään iloa ollut. Eri vuosien vertailu tms. ei taida olla mahdollista. FTP:n laskenta perustunee CP ja W'bal malleihin, tulevaisuuden kunto ja väsymys perustunee ATL ja CTL konsepteille (mutta niin, että ei loukata tekijänoikeuksia). Garminin 520 Edgeen on ladattu Xertin sovellus ja pari datakenttää (MPA + power). Sovellusta en ole kokeillut. Datakenttistä kokeiluun vielä jossain välissä ehkä time-to-exhaustion. Tällä hetkellä datakenttänä käytössä W'bal joka vastaava. Alla olevassa treenissä vertailin W'bal ja MPA+power kenttien iformaatiota (jos power >MPA, niin nähdäkseni W'bal pitäisi olla pakkasella. W'balin Kj asetus Golden Cheetahin tekemän laskennan perusteella.
Ajoin muutama päivä sitten pitkästä aikaa reippaamman lenkin, jossa pystyin ottamaan liikenteen salliessa 35 minuutin yhtäjaksoisen vedon (233W). Se ei ollut maksimi vaan veto, jota ajattelen itse voivani vetää lähelle 90 minuuttia tuota tehoa (about anaerobinen kynnysteho). Sykedata kieli myös, että oltiin alle FTP vedossa. Palautuksen jälkeen vedin vielä 10 minuuttia @ 266W. Koko harjoituksen (n.90 minuuttia) keskiteho 205W ja NP 241W.Annoin Xertin, Golden Cheetahin ja Garminin laskea omat estimaatit harjoituksen perusteella. Jos tämä olisi ollut maksimirykäisy harjoituksena, niin Xertin mielestä mun FTP olisi 235W, Golden Cheetahin 250W ja Garminin 247W. Mutu on, että Xert on tietenkin liian pessimistinen FTP:n laskemisessa.
Ennen tätä suoritusta olin ollut ensin pari viikkoa flussassa ja sen jälkeen palanut harjoitteluun progressiivisesti määrä edellä. Päivää ennen tuota harjoitusta Xertin mielestä mun FTP oli 205W, training load 88.7 ja form -60,3. TSB oli GC:n puolella noin -30 (tänään-48! eli vähän riskillä takaisin flunssasta). GC:n tuottaman ATL, CTL, TSB (tai Skiban metriikka) toimii yhtälailla suorituskyvyn ja väsymyksen seuraamisessa, mutta samalla tavalla progressiivisesti se ei näytä tätä kuin Xert. Tämä toimii kuitenkin logiikalla, että jos et treenaa huomenna ollenkaan, niin miten menee ylihuomenna. Toivoisin tähän enemmän käyttäjälähtöistä what-if mallintamisen mahdollisuutta: jos lataan huomenna 80 XSS ja ylihuomenna 40XSS, niin millainen vireys olisi sen jälkeen. GC saisi tietenkin omata saman eteenpäin suuntautuvan mallinnoksen. Tätä tarvittaisi esim. jos haluaa tähdätä vaikka tietynlaiseen vireystilaan viikonlopuksi.
Mun osalta päätös siitä, alanko Xertistä maksaa vai en, on helppo. En. GC on ilmainen.
Mihin sammakonkutu voodooseen tuo form/kunto käyrä perustuu? Ei siitä meinaa oikein saada tolkkua kun näyttää nyt roipasta miinusta ja sanoo et olen väsyny ja surkea, mutta olo lenkeillä/treeneissä on kaukana siitä.
Sit kuitenkin esim maalis-huhtikuulta millon oli todella rankkoja sisätreenejä ja olin aivan jaloista ja pääkopasta kuollut niin käyrä reippaana vihreenä taivaissa asti.
Ei niihin tss perustuviin käppyröihin pidä sokeasti luottaa. Eihän ne ota oikein mitään kantaa lihasrasitukseen. Eli jos ajat 100tss kovia intervalleja, niin toi on jalkojen kannalta ihan toinen juttu, mitä 100tss 170w pk.
Jos jalat ovat tuntuneet huonoilta, niin olen ajanut pk-ajoa. Eli wk/tss on pysynyt mulla aika samana/nousevana talvesta asti, vaikka jalkojen kannalta kevyitä välejä on tullutkin. Nyt tuntuu kestävän ongelmitta parikin oikeasti kovaa viikkoa.
Sitten meneekin hankalaksi, jos täytyisi saada se tärkeämpi, eli eri aikojen tehokäppyrä nousemaan.
Edit: ja nämä siis trainingpeaksista. Xertiä kokeilin, mutta tuntui aika sekavalta.
Itse olen Xertiä nyt hyödyntänyt noin puoli vuotta. Toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen, joskaan palvelu ei missään nimessä ole täydellinen. Pidän siitä, että sovellus pitää minut kutakuinkin ajan tasalla siitä paljon kuormaa on kertynyt ja paljon sitä tulisi kerryttää lähitulevaisuudessa tietyin varauksin. Samoin kuntoprofiilin automaattimen päivittyminen sekä tämän heijastuminen sekä aikaisempiin että tuleviin treeneihin helpottaa harjoituskuormituksen seuraamista. Toisaalta Xertin rummutus siitä, että ei tarvitse testausta tiedon pitämiseen ajan tasalla ei pidä ehkä paikkaansa. Ehkä jos vetäisi joka viikko kisoja ihan finaaliin tai vastaavasti treenejä pitäisi tämä paikkansa, mutta näin taitaa olla aika harvojen kohdalla. Tällöin syntyy se tilanne, että jos ei vaikka kuukauteen tai pariin tee mitään vetoja, jotka Xert tulkitsisi parannuksiksi kuntokäyrässä, laskee kynnysteho ym. muuttujat jatkuvasti. Tämän voisi toki kiertää ottamalla tuon "decayn" pois asetuksista, mutta silloin kuntokäyrää tulkittaisiin suoraan suhteessa harjoituskuormaan, jota en myöskään pidä luotettavana.
Toiminnot vastaavat pitkälti Golden Cheetahia, mutta automaation kautta Xert tekee jutut käyttäjäystävällisemmiksi.
Odotan kyllä mielenkiinnolla mitä sovellus tuo tullessaan tulevaisuudessa. Ymmärtääkseni tuolla on tavoitteena soveltaa tulevaisuudessa koneoppimista käyttäjien datasta, jolloin sovellus voisi paremmin oppia ennustamaan kunnon kehitystä erilaisilla treeneillä ja täten tuoda oikeasti jotain uutta harjoitteluun.
Ajoin muutama päivä sitten pitkästä aikaa reippaamman lenkin, jossa pystyin ottamaan liikenteen salliessa 35 minuutin yhtäjaksoisen vedon (233W). Se ei ollut maksimi vaan veto, jota ajattelen itse voivani vetää lähelle 90 minuuttia tuota tehoa (about anaerobinen kynnysteho). Sykedata kieli myös, että oltiin alle FTP vedossa. Palautuksen jälkeen vedin vielä 10 minuuttia @ 266W. Koko harjoituksen (n.90 minuuttia) keskiteho 205W ja NP 241W.Annoin Xertin, Golden Cheetahin ja Garminin laskea omat estimaatit harjoituksen perusteella. Jos tämä olisi ollut maksimirykäisy harjoituksena, niin Xertin mielestä mun FTP olisi 235W, Golden Cheetahin 250W ja Garminin 247W. Mutu on, että Xert on tietenkin liian pessimistinen FTP:n laskemisessa.
Xert vissiin toimii parhaiten kun ensin naulataan maksimiteho, sen jälkeen noita pidempiä aikoja. Mutta en siis ihan ymmärrä mitä teit? Käytitkö siis tuota yksittäistä vetoa kuntokäyrän arvioimisessa ns. kuvitteelliseen tilanteeseen, jossa karkeasti 35 minuutin maksimiteho olisi 233W ja 10 minuutin 266W (ottaen huomioon ekan vedon vaikutus tokaan), koska jos käytit tuota vetoa yksinään niin noinhan Xert sitä hyödyntää. Sykedataahan Xert ei ollenkaan hyödynnä, mikä on kyllä mielestäni selkeä heikkous.
Mihin sammakonkutu voodooseen tuo form/kunto käyrä perustuu? Ei siitä meinaa oikein saada tolkkua kun näyttää nyt roipasta miinusta ja sanoo et olen väsyny ja surkea, mutta olo lenkeillä/treeneissä on kaukana siitä.
Sit kuitenkin esim maalis-huhtikuulta millon oli todella rankkoja sisätreenejä ja olin aivan jaloista ja pääkopasta kuollut niin käyrä reippaana vihreenä taivaissa asti.
Kuten paaton jo kommentoi, eivät nuo TSS/XSS, yms. ole mitenkään täydellisiä kuvaajia. Yllättävän paljon niihin luotetaan ottaen huomioon, että ne ovat sovelluksia Bannisterin TRIMP-mallista ja jo sen osalta on todettu tutkimuksissa, että vaikka malli on sinänsä hieno, niin se ei mitenkään kovin hyvin vastaa muutoksia suorituskyvyssä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.