Näytä tavallinen näkymä : Uutta maantie/cx pyörää, ~1600e
Moro. Tässä nyt muutaman vuoden tuollaisella halvalla hybridillä lenkkiä ajaneena on nyt koittanut aika ostaa ensimmäinen ns. Kunnon pyörä. Jonkin verran tässä nyt näitä tutkineena on pariin vaihtoehtoon päädytty. Budjetti (ilman polkimia yms) on tuossa 1600e paikkeilla kuten esimerkit tulevat näyttämään.
Asun pääkaupunkiseudulla ja pyörä tulee sekä työmatkakäyttöön, että lenkkeilyyn. Pääosin tiet siis asvalttia, kuitenkin varmasti silloin tällöin puistoteille, ja pururadoille saattaa eksyä vähäksi aikaa. Ajatuksena on, että loppukesästä myös lähtisin ensimmäistä lähemmäksi 200km mittaista lenkkiä polkemaan, ja näitä tulisi enemmänkin harrastettua.
Maantiepyörähenkisyys kiehtoo, ja siksi toinen esimerkeistä on maantiepyörä ja toinen cyclocrossi.
Tässä siis ne joiden välillä tällä hetkellä pohdin.
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/cyclocross/cube-cross-race-pro-105-2x11-v-cyclocross-2018.html
https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-paralane-al-105/
Specseiltään kummatkin aikalailla mitä ajatellut. 105 vaihdesarjana ja hydrauliset levyjarrut. Etuhaarukka hiilikuitua ja runko alumiinia. Nämä eivät kuitenkaan ole lukittuja ja olen valmis muutakin harkitsemaan hyvällä perustelulla.
Cube selittää aikalailla itsensä cyclocrossina, mutta tuosta paralanesta kovasti kehuttu, että pärjää myös hiukan raffimmassa maastossa tilanteen tullen, ja ilmeisesti mahtuu rengasta aina 32 milliin saakka, joka selittää kiinnostuksen. Talvella en lumikeleillä todennäköisesti tule ajamaan, kuitenkin pitkälle syksyyn ja keväällä heti kun keli tuntuu vähänkään miellyttävältä.
Myös muita vaihtoehtoja olen valmis pohtimaan, mutta näihin kahteen olen omien tutkimusten tuloksena potentiaalisimpina päätynyt.
E: Tässä kohtaa siis todettakoon, että olisi ainakin hyvä selvittää onko cyclocrossi vai maantiepyörä fiksumpi vaihtoehto.
Tuossa kategoriassa myös Canyonin Endurace taitaa olla aika suosittu, mutta onko tämä jo vähän liian hieno työmatkalle - ei kai ;)
https://www.canyon.com/en-fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-7-0.html
Tuossa kategoriassa myös Canyonin Endurace taitaa olla aika suosittu, mutta onko tämä jo vähän liian hieno työmatkalle - ei kai ;)
https://www.canyon.com/en-fi/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-7-0.html
Tuo kyllä lähtee hiukan jo yli budjetin. Kaunis pyörä kyllä. Ja käyttöhän tulee siis olemaan varsin aktiivista harrastamista, kuitenkin vain lisänä myös työmatkoille, varaa kun ei ole kuin yhteen pyörään.
Villikorttina mainittakoon vielä tämä
https://www.baiks.fi/polkupyorat/cyclocross-maantiepyorat/ktm-revelator-3500-cd-22-v-orans-must.html
Hiilikuiturunko tosiaankin kiinnostaa painonsa puolesta, mutta kestävyys jännittää. Ei oikein houkuttele lähteä runkoa uusimaan mikäli kivi taikka muu vastaava päättää runkoa runnoa.
En kyllä usko, että soratieajossa saisi sileällä renkaalla nostettua sellaista kiveä joka tuollaisen kuiturunko rikkoisi. Toisaalta täälläkin on moneen kertaan järkeilty, että ei se kestävyys ole pelkästä materiaalista kiinni, eli kyllä ne ohennetut alurungotkin saa klomolle, jos ison kiven kanssa ottaa kontaktia.
Canyon on toki vähän kallis, mutta ehkä jo Tour de Francen aikana ale-kampanjat lähtee sielläkin käyntiin.
Barracuda
26.05.2018, 23.32
Cubee menee reilusti tuhdimpikin rengas kuin 32.
Itsellä viime vuoden mallisessa tällä hetkellä 40 - leveät ja tilaa olisi vielä luokkaa isommillekin.
Cubee menee reilusti tuhdimpikin rengas kuin 32.
Itsellä viime vuoden mallisessa tällä hetkellä 40 - leveät ja tilaa olisi vielä luokkaa isommillekin.
Tarkennuksena, 32 viittasi tuohon focukseen.
Barracuda
27.05.2018, 01.00
Ratkaisun avain lienee nyt sekä talviajo joka ei ollut todennäköistä mutta siis kuitenkin mahdollista :) että soratie / rospuuttoajon määrä.
Cyclo on monikäyttöisempi mutta jos ajaa lähes ainoastaan asfaltilla ei monikäyttöisyydestä ole erityisesti hyötyä.
Cycloon saa helpommin lokarit jotka taas syksyllä on tarpeen jos aikoo ajaa oikeasti työmatka-ajoa ja siihen saa myös ne kapeammat renkaat jos vaikka kesäkaudella haluaa nopeampaa rengasta alle .
Mutta koeajolle siis, sillähän se selviää...
Barracuda
27.05.2018, 01.07
Tarkemmin kun katsoo niin onhan tuo Paralane aika fiksu ja lokarit tulee ainakin mainostekstin perusteella peräti mukaan joten aika lähellä ollaan cyklon monikäyttöisyyttä.
Täytyypä käydä itsekin kokeilemassa.
Ratkaisun avain lienee nyt sekä talviajo joka ei ollut todennäköistä mutta siis kuitenkin mahdollista :) että soratie / rospuuttoajon määrä.
Cyclo on monikäyttöisempi mutta jos ajaa lähes ainoastaan asfaltilla ei monikäyttöisyydestä ole erityisesti hyötyä.
Cycloon saa helpommin lokarit jotka taas syksyllä on tarpeen jos aikoo ajaa oikeasti työmatka-ajoa ja siihen saa myös ne kapeammat renkaat jos vaikka kesäkaudella haluaa nopeampaa rengasta alle .
Mutta koeajolle siis, sillähän se selviää...
Jeps. Hiukan nyt vielä enemmän kallistuu kyllä maantiepyörän puolelle tämän perusteella. Käyn nyt parit koeajelemassa vielä, joitakin, tosin lähinnä cyclocrosseja jo olenkin käynyt ajamassa. Maantietä/pyörätietä tosiaan lähes poikkeuksetta aina poljen, ja nuo lyhyet hyväkuntoiset soratiet maantiepyörälläkin varmasti ylittää, tai tarpeen tullen kantaa. Tuo vanha hybridi saa pysyä leluna varastossa kuitenkin huonoa päivää varten.
Jeps. Hiukan nyt vielä enemmän kallistuu kyllä maantiepyörän puolelle tämän perusteella. .
Yllä linkattu Canyon endurace levyjarruilla menee lähellä gravel-pyörää, koska siihen mahtuu käsittääkseni leveät renkaat, tosin lokarit voivat olla haaste. Mutta se meni yli budjetin. Jos maantiepyörä on sopivampi, niin pohtisin jotain 8 kg tai kevyempää, kuten tämä 1400 € maksava Endurace https://www.canyon.com/fi/road/endurace/endurace-cf-7-0.html
Ainakin oma 9.9 Kg Cyclocross tuntuu 7.3 Kg Enduracen rinnalla todella raskaalta ja hitaalta.
Endurace CF 7:n mahtuu 28 mm renkaat, jos ne eivät paisu yli 30 mm:ksi. Hieman yli 30 mm paisunut mahtuu jos vaihtaa jarrukaliberin leveämmäksi (esim. SRAM Apex)
Kannattanee koeajaa 7 kg pyörää vs 10 kg pyörää jos huomaa eroa
Mulla on Paralane AL, pyörä painaa strategisten osavaihdosten jälkeen SKS:n oikeilla lokasuojilla, pullo- ja garmintelineillä, ilman polkimia 8,8kg.
Ihan kelpo paino mielestäni.
Olisin varmaankin ostanut Enduracen alumiinisena mikäli siihen olisi saanut helposti hyvät lokasuojat,
Inflite AL kiinnosti myös mutta läpiakselien puute oli deal breaker.
Paralane on ollut kiva ajaa mutta rengastilasta sananen, sitä on vähemmän kuin Canyon Ultimate CF SL:ssä :P
SKS-lokasuojien kanssa 28mm GP4000 on aivan rajoilla, rengas paisuu 31mm leveäksi Fulcrum 4 -kiekoilla.
Alkuperäisillä lokasuojilla rengastilaa on marginaalisesti enemmän.
Jos nyt tarkastelisin uudelleen lokasuojapyörän hankintaa, saattaisin odottaa Canyon Grail AL:n julkistusta, muutama kuva siitä on näkynyt ja vaikuttaa aika hyvältä!
Oma kommenttini Paralanen n. 10 kg painosta pohjautui vain tähän Bikeradarin testiin eikä omakohtaista kokemusta ole
https://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/focus-paralane-al-105-review-51049/
Joo, kyllä se alkuperäisasussa tuon 10kg painoi :)
Vakiokiekot ovat todella raskaat,
vaihtamalla ~1700g painaviin kiekkoihin, 11-32 pakka 11-28:iin ja Luganot GP 4-seasoneihin, pyörä keveni jo 700g :O
Keskiäkäinen lohjalainen
27.05.2018, 15.03
En kyllä usko, että soratieajossa saisi sileällä renkaalla nostettua sellaista kiveä joka tuollaisen kuiturunko rikkoisi. Toisaalta täälläkin on moneen kertaan järkeilty, että ei se kestävyys ole pelkästä materiaalista kiinni, eli kyllä ne ohennetut alurungotkin saa klomolle, jos ison kiven kanssa ottaa kontaktia.
Canyon on toki vähän kallis, mutta ehkä jo Tour de Francen aikana ale-kampanjat lähtee sielläkin käyntiin.
Kuiturungot ovat kehittyneet viime vuosina aika paljon. Toki kuidun saa rikki, jos fillarin paiskaa kiveä vasten. Muulla tavoin hajottaminen on paljon vaikeampaa. Itse ajelen maantiellä Endurace CF:llä ja metsässä hiilikuituisella Dudella eikä rungon kestävyys arveluta ollenkaan. Kaksi alumiinirunkoa olen saanut hajalle. Painoa kuskilla on n. 100 kiloa.
Levarillinen kuiturunkoinen maantiepyörä olisi minun valintani kysyjän spekseillä. Siihen saa monenlaista rengasta ja meno on todella mukavaa.
Jees. Kiitokset kaikille kommentoijille avustuksesta. Kaupasta lähti sattumalta nyt tänään jo uskomattoman hyvän tuntuinen kuiturunkoinen Ultegra varustettu maantie Giant. Oli viimeinen kaupassa ja sai vielä 20 pinnaa hinnasta pois niin halvaksi tuli.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.