Näytä tavallinen näkymä : Pyörän huolto: hinta-arvio ja lopullinen hinta
Menikö seuraava OK vai turhaanko harmittaa?
Kyselin s-postitse turkulaisesta pyöräliikkeestä tyttäreni 22-tuumaisen Jopon renkaiden vaihtoa (sisä- ja ulkokumit) ja jamppa haarukoi sen noin satasen työksi, josta puolen tunnin työn osuus oli 33 euroa.
Viedessäni Jopoa liikkeeseen huomasin yhden pinnan puuttuvan ja se luvattiin hoitaa kuntoon. Sama hinta-arvion esittänyt jamppa lykkäsi jo siinä vaiheessa paperin käteen, jossa oli eriteltynä huollon hinta. Kotona pistin lukulasit päähän ja totesin, että loppusumma oli 164 euroa, josta tunti työtä 80 euroa.
Pyörää hakiessa päivittelin hintaa, mutta asia oli kuulemma vilpitön, sillä "vanteen rihtaus vie aikaa". Laskun maksoi 10-vuotias tytär itse, koska välttämättä niin halusi, mutta olisi iskä voinut ehkä pitää paremmin puoliaan? Omaa vikaa, ihan tohveli olen, joten en sano mistä liikkeestä on kyse.
-Kauno
164€:lla ois ostanu uudet kiekot ja renkaat :D
Jopas oli kallista... Kalliimpi tuntiliksa ku auton merkkihuollossa
Taitaa toimijalla olla liikaa asiakkaita tai "liian hyvä korjaaja jopoille".
Aika kalliille tuntuu kun autoonkin saa renkaanvaihdon vanteille alta alle jollain 50 eurolla :D Normaalista pyörän renkaanvaihdosta en maksaisi kymppiä enempää kun operaatioon menee oikeasti 5 minuuttia. Kyllähän se on väärin maksaa kalliimpia hintoja huollosta mitä osat maksaa.
Huh, huh... Hintataso ei ainakaan lisää palvelua ilolla käyttävien määrää. Ja paine noille raukoille, joiden on pakko käyttää kasvaa edelleen... :( Tiedän, että olen Dinosaurus ja vertailu markka-aikaan on typerää, mutta ~1000 mummon markkaa renkaien vaihdosta ja yhdestä pinnasta! UFB! :( Niin ja sen yhden pinnan korvaaminen / siitä koituvan rihtaamisen aika ammattilaiselle on pari minuuttia, jos kiekko muten on (ollut) suora. Tietty nyt sitten lisättiin ehkä alun perin tilaamaton kiekon rihtaus pizza-listaan.
Taitaa toimijalla olla liikaa asiakkaita tai "liian hyvä korjaaja jopoille".
Asiakkaita riitti. Kertoivat puolentoista viikon jonosta huollossa ja loppujen lopuksi kesti 2 viikkoa.
Tietty nyt sitten lisättiin ehkä alun perin tilaamaton kiekon rihtaus pizza-listaan.
Näin tosiaan pääsi käymään. Mutta muutenkin oli kalliimpaa kuin hinta-arviossa.
Tyttären kannalta tyhmää, sillä hän olisi oikeastaan halunnut Prismasta uuden pyörän, mutta lupasin 70-luvun Jopon. Piti vaan laittaa nuo renkaat kuntoon... Samalla hinnalla olisi melkein tullut se marketin pyörä.
Normaalista pyörän renkaanvaihdosta en maksaisi kymppiä enempää kun operaatioon menee oikeasti 5 minuuttia.
Ei mene, kun muutama kymmenen sekuntia.[emoji6]
https://youtu.be/xIhTY02lRSE
Sent from my iPhone using Tapatalk
pikaisesti Googlaamalla Jopon ulkorengas maksaa alle 20 € ja sisärenkaineen kummatkin renkaat ehkä n. 40 €. Pikaisesti Googlaamalla renkaan vaihto maksaa 15- 20 € monessa paikassa. En tiedä asuuko kysyjä pienellä paikkakunnalla jossa on vain tuo yksi korjaamo, kun kannatti valita 100 € tarjous. Mutta kyllä jo tuolla hinnalla kannattaisi harkita sitä, että itse vaihtaisi renkaat vai onko niiden vaihtaminen Jopoon erityisen vaikeaa ? Itse olen hieman n. 13 vuoden iän jälkeen itse vaihtanut renkaat
Tyttären kannalta tyhmää, sillä hän olisi oikeastaan halunnut Prismasta uuden pyörän, mutta lupasin 70-luvun Jopon. Piti vaan laittaa nuo renkaat kuntoon... Samalla hinnalla olisi melkein tullut se marketin pyörä.
Eli veit 40 vuoden aikajänteellä jumiutuneet pinnat käsityöläiselle värkättäväksi. Siihen nähden hinta vaikuttaa olevan vielä ihan tyypilliseltä, joskin aika lähellä normaalin ylärajaa.
Tekee mieli arvailla, että kun on osuvasti nimetty firma keskeisellä paikalla, niin asiakkaita riittää, vaikka kukaan ei tulisi toista kertaa.
Renkaiden uusiminen maksoi n. 33€ per Sisä- ja ulkokumi. Vaihtotyö maksoi 33€. Ei se kovin kaukaa ole mielestäni haettu mutta silti premium-hinta. Ehkä 25% halvemmallakin olisi löytynyt toisesta putiikista.
Pinnojen vaihdosta en osaa sanoa mitään.
Turussa Berggrenillä käydessäni kysyin mitä vanteen teko osista maksaa, siis työnä. No siinähän se oli seinällä, 35€. Ei mielestäni paha kun pyörän teko aloitetaan irto-osista.
Pinnojen vaihdosta en osaa sanoa mitään.
Tässä tapauksessa kai vain yksi pinna uusittiin eikä kaikkia pinnoja. Jos näin niin uusi pinna paikalle ja rihtaus. Itselläni tuo vei retkipyörässä alle 15 min, tosin en ottanut aikaa mutta vähän aikaa. Tosin tein rihtáuksen vanne pyörässä kiinni
Suomalainen työ on veroineen hinnoitettu niin kovaksi että tässäkin tapauksessa olisi melkein parempi ollut ostaa uusi pyörä.
Suomalainen hintataso ei ole kauhean ympäristöystävällistä kun korjaaminen tulee usein kalliimmaksi.
Renkaanvaihdon kaltaiset hommat kannattaa tehdä itse kun se onnistuu kömpelöimmältäkin helposti. Yksi pinna jos 40 vuotta vanhasta fillarista puuttuu, niin se ei menoa haittaa.
Ehdotus foorumille: Laittakaa apua tarjotaan ja tarvitaan osio ja sinne alueiksi isoimmat kaupungit erikseen niin apua tarvitsevat ja tarjoavat kohtaavat helposti. Autofoorumeilla tällainen kaveriapu toimii aika kivasti. Itse ainakin mielelläni jelppaan apua tarvitsevia kun kalut pysyy kädessä ja niitä on tullut hankittua. Fillarissakin perushommat on älyttömän helppoja joten jos kaverin kanssa kerran ne tekee niin seuraavalla kerralla osaa itsekin.
^Eipä ollenkaan mielestäni huono idea. +1
Edit. ...kumpikaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sukulainen pyysi auttamaan 15 v vanhan cruiserin renkaanvaihdossa. Otin sen linjan että en tee vaan neuvon. Siinä pyörässä renkaat olivat sen verran jämähtäneet, ettei hommaan tosiaankaan riittänyt 5-15 min. 40 v vanhan kiekon rihtaaminen ei sekään välttämättä tapahdu aivan helposti.
Silti 80€ työstä on huima summa.
Edit: Tarkennus
Sukulainen pyysi auttamaan 15 v vanhan cruiserin renkaanvaihdossa. Otin sen linjan että en tee vaan neuvon. Siinä pyörässä renkaat olivat sen verran jämähtäneet, ettei hommaan tosiaankaan riittänyt 5-15 min. 40 v vanhan kiekon rihtaaminen ei sekään välttämättä tapahdu aivan helposti.
Silti 80€ työstä on huima summa.
Edit: Tarkennus
Mikäs siitä renkaan irrotuksesta hankalaa teki? En ole vanhaan pyörään vaihtanut renkaita vuosikausiin niin mielenkiinnosta kysyn. Tietenkin jos ilman rengasrautoja/muoveja ähertää niin voi mennä vaikka loppupäivä, en saisi maasturiin renkaita ollenkaan ilman apuvälineitä mutta halvathan ne on ja saa joka kaupasta.
e: vai tarkoitettiinko tässä vanteen irrotusta rungosta :D
^Ikä + ulkosäilytys oli "liimannut" huonolaatuisen ulkorenkaan aika tiukasti vanteelle. En muista tarkempia yksityiskohtia n. 5 v sitten tapahtuneesta vaihdosta. Muoviset rengasraudat eivät riittäneet, apuna piti käyttää myös jakoavaimen kahvaa.
Se kohta puuhasta, mihin sukulainen tarvitsi neuvoa oli Nexuksen vaihdevaijerin irroitus. Siinä ei ollut ongelmia.
^^ Ja kyllä se uudempikin rengas voi halutessaan olla melkoisen **ttumainen. Itellä työmatkafillarissa Pistosuojatut Marat ja vanteen profiili on vissiin pikkasen korkea. Ensimmäisellä kerralla kun noita väänsin vanteelta, niin meinasi itku päästä ja muoviset "rengasraudat" sinkoili pitkin tallin nurkkia. Normaalisti tuollainen taittuvakylkinen menee vanteelle/vanteelta melkein itekseen mutta tuollainen jötikällä rautalangalla muotoiltu paksu rengas on aika ¤%&# halutessaan... Vanhan liimautuneen renkaan toki saa vanteesta ketterästi irti jos sattuu olemaan ruuvipenkki tai muu vastaava työkalu.
OP kiittää, ei tullut mieleen, että vanhan pyörän huolto on hankalampaa kuin uuden. Ja on omastakin mielestäni ihan OK maksaa koko tunnista, jos 40 vuotta vanhan Jopon sisäkumit ovat sulaneet vanteeseen kiinni ja homma vaatii ihmeitä. Nyt vaan huollossa tiesivät jo etukäteen, että tunti menee kumeihin ja yhteen pinnaan. 164 euron arvoisen laskun sain käteen jo siinä vaiheessa, kun vein pyörän huoltoon eikä mitään ollut vielä tehty.
Toki ihmetyttää miten puoli tuntia olisi maksanut 33 euroa ja koko tunti 80. Hinta-arvion ja huoltoon viennin välillä oli runsas viikko: nouseeko hinta sen mukaan mitä enemmän asiakkaita on jonossa? Eli tuntityön taksa elää ja saat maksaa sitä enemmän mitä kauemmin joudut odottamaan? Kumitkin olivat kallistuneet hinta-arviosta. Mutta kuten sanoin, on turha parkua, jos ei osaa pitää puoliaan.
-Kauno
Fillariosassa tänään pika-ajanvarauksella maailmankaikkeuden hirveimmän jarrun ilmausoperaatio ilman etukäteistä hinta-arviota. Toteutunut kulu: 20€
Kyllä toi on sikamainen hinta, ilmoittaisin liikkeen nimen niin tietää viedä muualle. Ketjun aloittelijalle sympatiat, ei sitä moni jaksa ruveta vänkäämään työn hinnasta.
Kyllä toi on sikamainen hinta, ilmoittaisin liikkeen nimen niin tietää viedä muualle. Ketjun aloittelijalle sympatiat, ei sitä moni jaksa ruveta vänkäämään työn hinnasta.
En sano nimeä, mutta se toimii Turun Nummenpakalla.
JohannesP
27.05.2018, 13.44
80€/h työstä suorastaan ryöväystä. Muutenkin haluaisin kuulla mihin fillarihuollossa perustuu yli 50€ tuntiliksa. Pääomaa ei tarvitse olla montaakaan tonnia kiinni ja tuskin se mekaanikon palkkakaan kovin korea on.
En sano nimeä, mutta se toimii Turun Nummenpakalla.
Aivan, et ole ensimmäinen tällä foorumilla joka ihmettelee Nummen Pyörän hintapolitiikkaa. Palvelukin on saanut moitteita useampaan kertaan.
Jaa arvasin 1,5km väärin.
Usein päällirenkaan ekan puolen irroitusta helpottaa, kun painaa irroituskohdan vastakkaiselta puolelta renkaan kyljen vanteen keskelle. Vanteen keskellä on usein vähän syvempi kohta ja kun renkaan reuna pääsee ”laskeutumaan” tähän syvennykseen, niin vastakkaiselta puolelta irroittamalla renkaan kylki saattaa irrota vanteelta jopa ilman työkaluja. Mulla ainakin maantiepyörän 23mm ulkokumit irtoaa ilman työkaluja.
Juha Jokila
27.05.2018, 17.12
Mulla ainakin maantiepyörän 23mm ulkokumit irtoaa ilman työkaluja.
Mulla 117 mm ulkokumit tippuu ravistamalla kevyesti. :)
Lämmittämällä lähtee kanssa aika hyvin.
Se että lasku tyrkätään käteen laitetta vietäessä huoltoon niin on jo pirun outoa, mutta tuolla tavalla näköjään "kannattaa" tehdä. Itse kääntyisin 180 astetta enkä palaisi enään tapahtuma paikalle ennenkuin yrittäjä olisi vaihtunut.
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/nummen-pyorahuolto-oy/06197481/taloustiedot
Mulla ainakin maantiepyörän 23mm ulkokumit irtoaa ilman työkaluja.
Sama vika ja läskin renkaat on vielä helpompia. Cyclon 35mm renkaita taas saa punnertaa ihan tosissaan kolmen rengasraudan kanssa ja sen kanssa tuli myös todettua, että muoviset "raudat" tosiaan saa napsumaan poikki. Kaikki kuitenkin taittuvakylkisiä, tiiä sit mistä se ero tulee.
Barracuda
27.05.2018, 22.44
Aivan, et ole ensimmäinen tällä foorumilla joka ihmettelee Nummen Pyörän hintapolitiikkaa. Palvelukin on saanut moitteita useampaan kertaan.
Outoa on.
Yritin ostaa tuolta lapselle pyörän ja kun toimitusaika oli saatu mailitse setvittyä ja kysyin hintaa tuli radiohiljaisuus.
Ei varmaan sitten saa kysyä pikku detaljeja etukäteen.
Rahat meni sitten muualle. Arvosana onneton -.
Tuossa aiemmin oli video missä kaveri vaihtoi sisärenkaan alle minuutissa, oli kilpailu suoritus, eikä vastaa todellisuutta. Olen tuota itsekin harjoitellut. Eipä kaveri kuitenkaan uhrannut sekuntiakaan puhkeamisen syyhyn. Itse olen ammatikseni aikoinaan väsännyt pyöriä ammatikseni, pyöriä kasannut muutaman tuhatta kappaletta ja kiekkojakin kasannut reilusti yli tuhat kappaletta. Pinnat, nippelit, vanne ja napa, niin normipyörän kiekko oli kasattuna ja rihdattuna puolessa tunnissa ja allekin, siis oikeasti rihdattuna ja kunnolla hierottuna. .Se oli sarjatyötä. Kisakiekoissa kolminkertainen hieronta, sekin vei max. tunnin per kiekko kasauksineen. En joutunut käyttämään rengasrautoja, edes maantiepyörien avorenkaissa. Sormet olivat terästä. Nykyään joudun käyttämään pois ottaessa. Vanhuus ei ei tule yksinään!
Kyllä huollolla pitää olla kunnon hinta, jos henkilö ei pysty itse tekemään, mutta on kohtuutonta rahastaa siitä liikaa. Jos palvelusta rahastetaan siten, että sitä puidaan keskustelupalstoilla, niin palvelun tarjoajan pitää katsoa peiliin. Tulosta ei tehdä kerta rahastamisella, vaan pitkäkestoisella asiakassuhteella.
Tuossa aiemmin oli video missä kaveri vaihtoi sisärenkaan alle minuutissa, oli kilpailu suoritus, eikä vastaa todellisuutta.
Vitsillä heitin viteon ilmoille ihan vaan sen takia, että ihmettelin vain sen jäätävää nopeutta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sami Tilli
07.09.2018, 11.52
Pitää muistaa,ettei sille varsinaiselle renkaanvaihtajalle kovin montaa euroa tuosta urakasta jää. Jokaisessa hommassa ns. lisätyö on kuin avoin shekki, hinta kannattaa aina neuvotella koko urakalle ja mielellään kirjallisena. Jollei ole hirveesti kokemusta pyörähuollosta niin helposti menee koko ilta kiroillessa, varsinkin sopivien työkalujen puuttuessa. Melkein aiheeseen vielä liittyen,mulla myynnissä melko lähelle kuvausta vastaava retro jopo, jonka olen kunnostanut mm. renkaat vaihtanut ja pinnat oikonut, koko kesän ollut myynnissä ja hinta on alle tuon liikkeen korjausarvion, mutta ei vaan kauppa käy kasvukeskusten ulkopuolella... Pitää näköjään sekin säästää "pahemman päivän varalle" ja toivoa että kelpaa parinvuoden päästä omalle jälkikasvulle... offtopiccina laitoin myös täysin toimivan sarvitraktorin myyntiin hp sellasella hirviöllä on käytettynäkin vielä n.400e, joku tarjos viiskymppiä "jos haluut romusta eroon" ettei pysty muka enempää maksamaan. Lupasin vanhan tulpan sille myydä viidellä kympillä. Kysyntä ja tarjonta ei aina oikein kohtaa.
Pyörähuollossa on töitä vain puoli vuotta, toistaiseksi. Jotain sen mekaanikon täytyy talvellakin syödä. Ehkä ilmaston lämpeneminen korjaa tämänkin ongelman.
Pyörähuollossa on töitä vain puoli vuotta, toistaiseksi. Jotain sen mekaanikon täytyy talvellakin syödä. Ehkä ilmaston lämpeneminen korjaa tämänkin ongelman.
Suurin osa pyörähuolloista onneksi huoltaa ja voitelee suksia ja alppikamoja sekä teroittaa luistimia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.