Näytä tavallinen näkymä : SRAM GX Eagle takavaihtajan ongelmat
koiravahti
23.05.2018, 23.03
Hankin uuden maastopyörän jossa on GX Eagle 1*12 vaihteisto. Ekoilla testilenkeillä huomasin että tehtaan säädöillä vaihteisto raksuttaa pienillä rattailla (8-10). Minulla on kokemusta useammankin GX 1*11 takavaihtajan säädöistä joten ajattelin vaihtajan olevan vain hienosäätöä vaille. Tätä hienosäätöä on nyt tullut tehtyä parikin iltaa enkä saa vaihteita kohdilleen. Kaikki SRAMin huoltomanuaalin temput on tehty. H- ja L-limiitterit säädetty kohdilleen. Ketjun väli (B-ruuvi) säädetty SRAMin punaisella tulkilla oikeaksi. Ketjun pituus tarkistettu. Vaihtajan korvake tarkistettu ja suoristettu Park Toolin DAG-2.2:lla. Vaihdevaijerin kireyttä säätämällä saan vaihteet toimimaan penkissä melko hyvin joko rattailla 1-7 tai 8-12 mutta aina toinen reuna toimii epäluotettavasti.
Tämä on mun eka fillari jossa on GX Eagle. Mikähän tähän neuvoksi? Ainoa kummallinen asia mihin säätöjä tehdessäni törmäsin oli vaihtajan kiinnityspultin akselin isolta tuntuva välys. Se on kevyesti kädellä painettaessa sivusuunnassa ylemmän rissan kohdalla 4-5 mm, ks. ao. videot. Onko tämä normaalia? Maalaisjärjellä aatellen voi hankaloittaa vaihtamisen luotettavuutta ja säätämistä jos vaihtaja&rissa heiluu miten sattuu noin paljon sivusuunnassa. Korjaantuisiko tämä jos ruinaisi valmistajalta uuden takavaihtajan takuuseen? Vai voiko tässä olla vielä jotain muutakin pielessä?
Ratas 12
https://photos.app.goo.gl/nk3G77mHJ94hZSKc9
Ratas 1
https://photos.app.goo.gl/WXKe0PJh9hnvuzY93
Toinen pieni ongelma tässä on se että 1-rattaalla ketju tippuu takaperin pyörittäessä ulospäin. Tämän kanssa vielä pystyisi elämään jos vaihtaminen muuten olisi luotettavaa. Mutta kummastuttaa tämäkin kuin aikaisemmissa GXssä ei ollut tämän kanssa mitään ongelmaa. Onko rungossa väärä ketjulinja? Ketju sökö? Vai onko GX Eagle vaan liian äärimmäiseksi kehitetty niin että se ei toimi kunnolla kuin nousuveden aikaan tjms. ?
Huoleton
23.05.2018, 23.58
Onko toi videon liike siis ihan väljää liikettä?
Siinä tapauksessa "ei normaalia". Mulla on 2 GX eaglea jota just kävin koittamassa ja väljä sivuttaisliike on aika tasan 0. Vaihtaja kyllä liikkuu/vääntyy ton verran kevyesti painettaessa mutta väljää ei ole.
Toisen eaglen asensin itse ja toinen tuli pyörän mukana. Molemmat toiminut vähintään yhtä hyvin kun mikä tahansa ellei paremmin eikä mitään säätöä ole asennuksen jälkeen tarvinnut tehdä vaikka tavallaan henkisesti varauduin ongelmiin.
Juha Jokila
24.05.2018, 00.31
Liikkuuko vaijeri herkästi? Mulle jäi vaikutelma, että vaihtajaa siirtävä, eli vaijeria takaisin vetävä jousi ei kaikkein pienimmillä rattailla ole enää kovin vahva. Ilmiö tuli esiin siten, että jos säätö oli isoilla rattailla kohdallaan ja pudottei pikkurattaille, niin oli pientä ruksutusta. Mutta jos vaihtajan käytti kaikkein pienimmän 10-piikkisen kautta ja siitä paineli pykälää tai paria isommalle rattaalle, niin ruksutusta ei ilmennyt. Mulla tuo vaijeri on käytössä vetreytynyt muutaman lenkin aikana ja nyt pelaa hyvin.
Vapaaliikettä tai klappia ei ole yhtään, mutta kyllähän tuo varsi tuon verran taipuu, kun kohtuudella vääntelee.
Mulla oli 11 apexin kanssa justiinsa tuo ongelma ja syyksi löytyi ensimmäinen vaijerinkuori kahvaltapäin. Ensin vaihdoin kaikki muut osat vaijeriin ja sitten vasta uskoin ja käytin teipit auki ja vaihdoin viimeisenkin kuoren pätkän.
HXX1100H
24.05.2018, 11.43
Onko korvake saanut osumaa? Eilen pannutin kevyesti sillä seurauksella että isommat rattaat eivät toimineet kunnolla.Illalla tutkin asiaa ja päällisin puolin kaikki oli ok. Korvakekin näytti suoralta mutta vaihdettuani uuden tilalle niin ongelma poistui. Uuden korvakkeen saamisessa on hieman "haasteita" koska Canyonilta ovat tilapäisesti loppu ,heidän huollossa niitä on 2 kpl joita eivät voi myydä :).
koiravahti
24.05.2018, 13.41
Onko toi videon liike siis ihan väljää liikettä?
Siinä tapauksessa "ei normaalia". Mulla on 2 GX eaglea jota just kävin koittamassa ja väljä sivuttaisliike on aika tasan 0. Vaihtaja kyllä liikkuu/vääntyy ton verran kevyesti painettaessa mutta väljää ei ole.
Toisen eaglen asensin itse ja toinen tuli pyörän mukana. Molemmat toiminut vähintään yhtä hyvin kun mikä tahansa ellei paremmin eikä mitään säätöä ole asennuksen jälkeen tarvinnut tehdä vaikka tavallaan henkisesti varauduin ongelmiin.
Vaatii kevyttä painetta, mutta tuntuu liikkuvan turhan helposti. Vaikea arvioida kun ei ole mihin verrata paikan päällä. Ja huom. videossa ei ole ketju paikallaan. Ilman ketjua vaihtaja liikkuu huomattavasti enemmän kuin ketjun kanssa. Ketju jännityksessä sitoo vaihtajan napakammin paikalleen. Mutta silti ihmetyttää että onko Eaglen takavaihtaja tarkoituksella noin löysä vai onko tämä maanantaikappale?
Kevyesti ketuttaa kyllä kun ei pääse tämän yksilön kanssa yhteisymmärrykseen. Varsinkin kun aikaisempi fillari oli GX 11 ja se toimi loistavasti ja sen sai helposti säätöihin. Toisessa fillarissa on Rival1 ja sen kanssa yhteiselo sujuu myös hyvin. Voisin siitä kokeilla välykset ja verrata.
koiravahti
24.05.2018, 13.46
Liikkuuko vaijeri herkästi? Mulle jäi vaikutelma, että vaihtajaa siirtävä, eli vaijeria takaisin vetävä jousi ei kaikkein pienimmillä rattailla ole enää kovin vahva. Ilmiö tuli esiin siten, että jos säätö oli isoilla rattailla kohdallaan ja pudottei pikkurattaille, niin oli pientä ruksutusta. Mutta jos vaihtajan käytti kaikkein pienimmän 10-piikkisen kautta ja siitä paineli pykälää tai paria isommalle rattaalle, niin ruksutusta ei ilmennyt. Mulla tuo vaijeri on käytössä vetreytynyt muutaman lenkin aikana ja nyt pelaa hyvin.
Vapaaliikettä tai klappia ei ole yhtään, mutta kyllähän tuo varsi tuon verran taipuu, kun kohtuudella vääntelee.
Voi olla vaijerissakin. Tää on lähes uudenveroinen vähän ajetty pyörä joten en haluaisi itse lähteä koko systeemiä purkamaan vaan mieluummin laittaisin takuuseen mahdollisimman tarkan vian&syyn kera. Sen verran fillarilla on ajettu koelenkkiä että vaijerin pitäisi olla jo asettunut uudenkarheudesta.
Veikkaan että vaijeri on vähäinen tekijä koska vaihtaja liikkuu kevyesti eikä takeltele (gripshift). Ja kun säädöt ovat niin kohdallaan kun saa niin ongelma esiintyy yhdellä tai kahdella rattaalla. Useimmiten 8-ratas ja riippumatta siitä että vaihdanko sille ylhäältä vai alhaalta. Jos säädän vaijerin kireyden niin että 8-ratas ei pompi niin sitten ongelma siirtyy 1-2 rattaille.
koiravahti
24.05.2018, 13.49
Mulla oli 11 apexin kanssa justiinsa tuo ongelma ja syyksi löytyi ensimmäinen vaijerinkuori kahvaltapäin. Ensin vaihdoin kaikki muut osat vaijeriin ja sitten vasta uskoin ja käytin teipit auki ja vaihdoin viimeisenkin kuoren pätkän.
Kiitoksia, hyvä vinkki! Tätä voisi kanssa tutkailla jos muuta ei enää keksi. Olen ekaksi yhteydessä valmistajaan ja katotaan mitä takuun piirissä vois tehdä asialle. En haluaisi uudesta pyörästä kovin paljon lähteä näitä tutkailemaan kun mun mielestä oletus on se että uudella pyörällä pitäs päästä heti ajamaan eikä säätämään.
koiravahti
24.05.2018, 13.50
Onko korvake saanut osumaa? Eilen pannutin kevyesti sillä seurauksella että isommat rattaat eivät toimineet kunnolla.Illalla tutkin asiaa ja päällisin puolin kaikki oli ok. Korvakekin näytti suoralta mutta vaihdettuani uuden tilalle niin ongelma poistui. Uuden korvakkeen saamisessa on hieman "haasteita" koska Canyonilta ovat tilapäisesti loppu ,heidän huollossa niitä on 2 kpl joita eivät voi myydä :).
Ei ole kaaduttu tai saanut pusuja. Kaikki osat näyttää ulkoisesti ehjiltä eikä ole nirhaumia. Korvakkeen suoruuden tarkistin ja suoristin. Sinä ei ollut isoa heittoa eikä sen suoristamisella ollut mitään vaikutusta asiaan.
Juha Jokila
24.05.2018, 14.24
GX:n pakkahan on kasattu niittaamalla joka ratas erikseen kiinni. Periaatteessa on mahdollista, että joku niittaus ei ole ihan kohdillaan ja ratasväli siksi on poikkeava. Haamuvaihtamista on joskus aiheutunut myös takajousituksen linkkujen väljyydestä ja löysään jääneestä takakiekon läpiakselista.
Huoleton
24.05.2018, 15.05
Just tossa hiljan kaveri sano ettei oo oikein tyytyväinen x01 eagleen ja koitin niin siinä oli väljäliikettä pari milliä. Ei siis ihan tuntematon tilanne eaglevaihtajissa.
Noita on kyllä tosi vaikee verrata jos on vaan yks mitä kattoo. Siis vaikka mikä on väljää ja mikä kevyesti painettavissa.
Kuten Juha Jokila totesi on myös mahdollista että homma ei johdu eaglesta vaan taka-akselista tai haarukasta tai linkustosta.
Iglumies
24.05.2018, 15.32
Ja vaijeri on kiinnitetty vaihtajaan ohjeen mukaisesti, tämä ei välttämättä äkkiä tehden mene ihan oikeaan koloon.
TheMiklu
24.05.2018, 16.24
Meikällä GX 11 ja 12 eri fillareissa. Halppis 12 on toiminut kivasti viime kesästä saakka muuten mutta nyt on ollut vähän oudompia juttuja.
Olin muka säätänyt kaiken bueno mutta pienillä rattailla hyppääminen suoraan vaihteelta 10->12.
Ajattelin josko vaijeri liian tiukalla tjms. mutta säätämällä kaikki pykälät toimiviksi niin joko neljänneksi isoin ratas ruksuttaa (ja ajoittain vaihtaa/vaihtelee) tai sama ongelma jossain ysipykälän maastossa.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Vormula77
03.06.2018, 11.36
Tuli hankittua hetken mielijohteesta uus fillari ja siinä on 12-vaihteinen eagle. Olis jäänyt kyllä hankkimatta jos olisin tiennyt kuinka syntisen huono tuo on. Eihän 12 vaihteessa ole mitään järkeä jos vain puolet on toimivia. Miten hemmetissä noi säädetään kohdilleen???
jusutus-
03.06.2018, 12.30
Vastaavasti kuin muut vaihtajat, mutta B-ruuvin säätö ja vaijerin kireys/kunto tulee olla erityisen hyvin kohdallaan. B-ruuvin säätö täysjoustossa tehtävä sagin kanssa ja suosittelen sitä SRAMin omaa muovista työkalua, löytyy esim. Hi5:ltä muutamalla eurolla.
TheMiklu
03.06.2018, 12.36
Sain taas omani kohdalleen. B-tension on tosiaankin tarkka.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Vormula77
03.06.2018, 12.38
Vastaavasti kuin muut vaihtajat, mutta B-ruuvin säätö ja vaijerin kireys/kunto tulee olla erityisen hyvin kohdallaan. B-ruuvin säätö täysjoustossa tehtävä sagin kanssa ja suosittelen sitä SRAMin omaa muovista työkalua, löytyy esim. Hi5:ltä muutamalla eurolla.
Täytyy siis hankkia se työkalu. Tunnin säätelyn jälkee 10 vaihdetta 12:ta toimii lähes moitteitta...
Vilhelm V
05.06.2018, 00.23
Pääsinpä minäkin säätämään B-ruuvia tänään. Ja oikein umpimettässä. Kyllä teki hyvää. Ei räklätä.
koiravahti
12.06.2018, 14.39
Pyörä kävi takuuhuollossa. Siellä havaittiin että vaihdevaijerissa oli vikaa ja vaijeri vaihdettiin. Pyörän piti olla tämän jälkeen kunnossa. Sain pyörän takaisin ja vaihteet toimivat pikkaisen paremmin mutta toimivat silti epäluotettavasti. Ei nosta tai laske aina kunnolla. Pientä epämääräisyyttä joka tekee ajamisesta tosi ärsyttävää.
Seuraavaksi mietitään vaihdevipua. Tässä pyörässä on gripshift. Vaihdan sen liipaisin-vipuun. Sen pitäisi olla muutenkin vähän täsmällisempi. Saas nähdä auttaako. Ketutus on kova kun ajokelit on parhaimmillaan ja fillari makaa telakalla.
Pyörä kävi takuuhuollossa. Siellä havaittiin että vaihdevaijerissa oli vikaa ja vaijeri vaihdettiin. Pyörän piti olla tämän jälkeen kunnossa. Sain pyörän takaisin ja vaihteet toimivat pikkaisen paremmin mutta toimivat silti epäluotettavasti. Ei nosta tai laske aina kunnolla. Pientä epämääräisyyttä joka tekee ajamisesta tosi ärsyttävää.
Seuraavaksi mietitään vaihdevipua. Tässä pyörässä on gripshift. Vaihdan sen liipaisin-vipuun. Sen pitäisi olla muutenkin vähän täsmällisempi. Saas nähdä auttaako. Ketutus on kova kun ajokelit on parhaimmillaan ja fillari makaa telakalla.Oliko vaihdettu pelkkä vaijeri vai myös kuori?
Juha Jokila
12.06.2018, 23.06
Tämä nyt alkaa olla naurettavan lapsellista touhua, jos ei edes pyörähuollossa osata yhtä saatanan vaihdetta säätää tai katsoa missä on vika. Minusta, jos harrastaa oikeasti maastopyöräilyä, pitää itse opetella nämä säätöjutut. Ei siitä mitään tule, jos joka kerta kun kanerva vähän nykäsee vaihtajasta, niin viedään fillari kauppaan.
Tulee mieleen vanhojen Tuulilasi-lehtien lukijapalsta, joka aina oli täynä valitusta, miten auto narisee sieltä ja nykii täältä. Sitten oli käyty vaihdattamassa osia kymmenenkin kertaa, eikä vika ollut poistunut. Ja asiakas maksoi kaiken. Eikö vian löytäminen kuulu korjaamon ammattitaitoon? Jos tilaa narinan poiston ja narina ei ole poistunut remontissa, niin mitään ei silloin tarvitse maksaa.
Jami2003
12.06.2018, 23.14
Sen verran olen lukenut "kehuja" 1x12 vaihteiston toimintavarmuudettomuudesta että vahvasti epäilen väitettä etuvaihtajan poistamalla ongelmat vähenee.
Vilhelm V
12.06.2018, 23.55
1x12 toimii oikein hyvin ja napakasti, kun on säädöissään. Samaa mieltä Jokilan kanssa siitä, että on se nyt ihme, jos ei näin yksinkertaista värkkiä saada ammattipajassa pelittämään. Pajoja on näköjään joka lähtöön.
Sen verran olen lukenut "kehuja" 1x12 vaihteiston toimintavarmuudettomuudesta että vahvasti epäilen väitettä etuvaihtajan poistamalla ongelmat vähenee.
Tutkimusten mukaan etuvaihtajaan liittyvät ongelmat vähenevät keskimäärin 100%. Jos kahden tai kolmen eturattaan kanssa käyttää välitysalueeltaan leveää pakkaa jossa pienimmältä rattaalta isoimmalle tapahtuu noin 500% välitysmuutos, törmää melko korkealla varmuudella aivan samoihin B-ruuvin tarkkuussäätöihin, ketjun pituuden merkitykseen ym. kuin yhdenkin eturattaan kanssa.
Tuossa Sramin oma asennus video 12 setille.
https://www.youtube.com/watch?v=6wCt9BJRNew
Jami2003
13.06.2018, 13.21
Näinpä varmaan on. Mutta olen kuullut myös takavaihtajan (tai korvakkeen) rikkoontumis tai vääntymis herkkyydestä. Kavereilta joilla on paljon maastopyöräilyä takana. Luultavasti osaavat arvioida vaihteistoa suhteessa entiseen (enkä nyt edes tarkoita kahta kolmea eturatasta vaan esim max 42 takalehteä). Niin kai tuo jostain totuudesta tulee. Vai onko ollut vain huonoa tuuria vaihteiston vaihtamisen jälkeen.
En tiedä. Mulla ei ole kokemusta kuin 1x10 (shimano) systeemistä rajoittuen tuohon 42 ja molempien pyörien vaihteita ei ole tarvinnut säätää juurikaan ja toimii muutenkin moitteetta.
Oon siis itsekin harkinnut sramin 1x12 päivittämistä jossain vaiheessa mutta viime aikoina kuullut kokemukset on saaneet vähän empiväksi.
travelleroftime
13.06.2018, 14.33
Päivitäpä ensin 1x11, se on ihan tarpeeksi hyvä. 1x10 on mulla kokemusta sen verran, että 1x11 saa helpommin haluamansa kadenssin. Muuten ne on ihan samoja. Voisi kuvitella saman pätevän 1x12, mutta siinä on hitusen laajempi välitysskaala.
Jami2003
13.06.2018, 19.48
Joo siis oikeastaan pärjään ihan hyvin 1x10. Siinä on reilun parinkympin nopeudessa pikkasen isompi pykälä vaihteiden välillä = ei mitään merkitystä. Todennäköisesti tuota pykälää joko ei ole tai sitten skaala ulottuu 46 1x11. Kun kerran 42 pääsee mäen ylös niin mitäpä sitä 46 tekisi.
Lenkillä meni risu vaihtajan väliin. Olin aika varma että korvake meni kieroon koska pakan pienimmät vaihteet ei vaihtuneet ollenkaan. Vaihdoin korvakkeen.
Nyt vaihtaa hyvin muuten paitsi toiseksi pienimmältä rattaalta ei vaihda pienimmälle, vaihtajakaan ei ”napsahda” ollenkaan, mutta vipu liikkuu normaalisti. Kädellä kun vetää vaihtajaa itseensä päin niin vaihtaa pienimmälle.
Mikähän neuvoksi ? Vaihtaja on x01 eagle
Olisko rajoitinruuvi aavistuksen liian kireällä. Tämä video on mun mielestä aika selkeä ja alussa kerrotaan just tuosta pienimmälle tiputtavan rajoitinruuvin säädöstä.
https://m.youtube.com/watch?v=Ly4wDlMWR9o
Huoleton
14.06.2018, 12.34
Mäkin pääsin kaikki mäet mitkä pääsin 42 rattaalla. Nyt tuli uudessa pyörässä eagle ja samat mäet pääsee mukavammin ja jaksaa väsyneempänäkin.
Pidin ensin 50T mummoratasta ylilyöntinä mutta en nyt enää ilmankaan haluis olla.
On kuitenkin aika ilmeistä että kun rattaita ja välitysskaalaa lisätään niin komponenttien laadun ja säädön merkitys kasvaa. Vaihtajan häkin pituus myös vaikuttaa oksien keräilyyn.
Toisessa pyörässä 1x10 11-36 toimii tosi hyvin ja sellaseen rennompaan ajeluun on ihan riittävä. Varmaan 10 vaihteinenkin on ollu aikanaan parjattua ylilyöntiteknologiaa ja vähemmän luotettava kun 9s.
Saa nähä miten eaglen kanssa käy. Ei kovin monella vielä oo montaa vuotta käytettyä eaglea. Jos vaihtajat vaikka väljistyilee vuoden käytön jälkeen niin ei siitä 1x11 korvaajaa tule.
Tällä kertaa SRAM sai aika nopeesti edullisen version markkinoille toisin kun 1x11 kanssa. Koskahan tulee SLX 1x12 ja mitenköhän vertautuu GX eagleen?
Olisko rajoitinruuvi aavistuksen liian kireällä. Tämä video on mun mielestä aika selkeä ja alussa kerrotaan just tuosta pienimmälle tiputtavan rajoitinruuvin säädöstä.
https://m.youtube.com/watch?v=Ly4wDlMWR9o
Ei auttanut tuokaan.
Onko normaalia että vaijerin ohjuri ja missä jockey wheel on kiinni osuu yhteen?
Tässä vielä kuva:
https://pic.useful.fi/HJgC361ZX.jpg
Huoleton
14.06.2018, 16.34
Jos ketjun kireys ja B tension on niin että nuo on kohdakkain niin taitaa ehkä osua tai ainakin tosi lähellä. Kai toi nyt on pienimmällä rattaalla tuossa kuvassa?
Jos ketjun kireys ja B tension on niin että nuo on kohdakkain niin taitaa ehkä osua tai ainakin tosi lähellä. Kai toi nyt on pienimmällä rattaalla tuossa kuvassa?
On pienimmällä rattaalla.
koiravahti
07.07.2018, 15.59
Vaihteiston ongelmien selvittelyssä tapahtunutta: GX liipaisin vaihdettu gripshiftin tilalle ja samalla tarkistettu vaihdevaijerin liikkeen sujuvuus. Vaijeri ja kuoret OK. Vivun vaihtaminen ei poistanut ongelmaa. Vaihtamisessa oli edelleen pientä rutinaa ja epämääräisyyttä. Seuraavaksi vaihdoin uuden takavaihtajan. Kaikki rutinat hävisivät ja vaihteet vaihtuvat nyt niin kuin pitääkin. Vertasin uutta pakasta vedettyä takavaihtajaa vanhaan enkä päällisin puolin huomannut isompia eroja. Vanhassa ylärissan välys oli ehkä vähän isompi. Samoin häkistä taivutullessa häkki antoi ehkä hiukan enemmän periksi. Kummallinen juttu. Jokatapauksessa pyörä toimii nyt ja pääsee vihdoinkin polkemaan ilman että vaihteiden vaihtaminen aiheuttaa harmitusta.
Itsellä kanssa hieman murheita kyseisen osasarjan kanssa. Alkaa menemään kuula jumiin pikkuhiljaa.
Ongelma:
tasaisella polkemisella kaikki toimii miten pitääkin, mutta heti kun edes vähän yrittää voimaa käyttää, esim ylämäkeen startatessa(satulassa istuen), niin ketju hyppää rattaalta noin 1/4 kierroksen ajaksi palaten tämän jälkeen takaisin samalle rattaalle missä oli alkujaankin. Tämä toistuu eritoten oikealla jalalla voimaa käyttäessä.
Alkuun kaikki toimi lähelle miten pitikin, mutta yht'äkkiä ongelmat alkoivat. Korvake on suora. Voisiko takavaihtaja olla entinen?
^Onko kiekko kireällä? Joustaako runko sivusuunnassa? Olisko vaijeri venynyt sen verran, että kaipaa pienen kiristävän säädön?
^Onko kiekko kireällä? Joustaako runko sivusuunnassa? Olisko vaijeri venynyt sen verran, että kaipaa pienen kiristävän säädön?
Kiekko kireällä, rungon kaikki puslat sekä laakerit tarkastettu. Puslat vaihdettu=ei vaikutusta. Vaihdevaijeri vaihdettu kokonaan uuteen kuoren kanssa.
Ketjut vaihdoin ennen tapahtumien alkua GX versiosta XX1. Tämän ei pitäisi kuitenkaan vaikuttaa asiaan..?
H. Moilanen
13.07.2018, 11.08
Sun pakka on kulunut loppuun. Vaihda se.
Mistä pk-seudun liikkeestä saa b-tensionin mittaamiseen tarkoitetun sramin muoviläpyskän? Lauttasaaren pyörässä ja pyörähuolto.comissa ei ollut kuin heidän oma huollossa käytössä oleva kappale. Varalle voisin sellaisen jo sillä n. 4-5 eurolla ostaa vaikken just nyt tarvitsekaan.
En haluaisi tähän uskoa, kun pakalla pyöritetty n. 500km
H. Moilanen
13.07.2018, 12.20
Mistä pk-seudun liikkeestä saa b-tensionin mittaamiseen tarkoitetun sramin muoviläpyskän? Lauttasaaren pyörässä ja pyörähuolto.comissa ei ollut kuin heidän oma huollossa käytössä oleva kappale. Varalle voisin sellaisen jo sillä n. 4-5 eurolla ostaa vaikken just nyt tarvitsekaan.
Yläfemmassa on kohtuullisen laaja valikoima Sram -kamaa hyllyssä. Ootko kysynyt sieltä?
En haluaisi tähän uskoa, kun pakalla pyöritetty n. 500km
Kyllähän sen hampaan kärjistä näkee ovatko loppu vai ei. Oire on täysin tyypillinen kuluneelle pakalle.
travelleroftime
13.07.2018, 13.13
Mulla on ollut samaa efektiä, kun laitoin uuden ketjun vanhojen rattaiden päälle. Voimalla runtatessa ketju hypähti kolmella pienimmällä rattaalla hetkeksi pois heti palautuen. Sisäänajoa tai uuden rattaat auttaa.
Pitänee tutkia siis hampaiden kunto ja kokeilla vielä vanhalla ketjulla. Luokattoman huonoa laatua kyseinen pakka jos näillä ajoilla on tullut tiensä päähän.
H. Moilanen
13.07.2018, 13.36
Pakan tuhoamiseen riittää yksi ylipitkäksi ajettu ketju. Kun ketjun vaihtaa ennen 1% venymää, pakka kestää usemmat ketjut.
Vaihtajan tai vaihtamisen ongelmat näkyy olevan monisyisiä. Vaijerin toimivuuden näkee oikeastaan siitä kun ottaa ketjun pois ja liikuttelee liipaisimella vaihtajaa edestakaisin, takeltaako keksintö? Itse takavaihtajaa voi testata ottamalla vaihdevaijerin irti ja tunnustelemalla mahdollisia jumia, onko jousi kuoleutunut tms.
Itsellä oli ongelmia sram x01 osasarjan kanssa. Toiseksi pienin hammasratas ei suostunut menemään oikein millään päälle, ylöspäin eli isommille rattaille vaihtoi hyvin. Ensin vaihdoin vaijerit ja kuoren, ei mitään vaikutusta. Katsoin takapakan jo aika kuluneeksi, vaihdoin senkin ja grippivaihtaja alkoi toimimaan ihan normaalisti. Testin vuoksi kokeilin vielä vanhaa takapakkaa ja vaihtajaksi vaihdoin triggerin gripin tilalle. Triggerillä toimi normaalisti. Gripperin toiminta näkyy olevan sen verran epämääräistä että silloin koko setin pitää olla aika hyvässä kunnossa, triggeri kestää enemmän "ajan patinaa". Ilmankos huiput ei niillä juuri ajakkaan, siis gripeillä.
Takapakkaan on tullut kilometrejä (tulee vieläkin, ajan täysin loppuun) noin 2500km, ketju pomppi jo tuhat km sitten väkevimmässä väännössä ja parilla kuluneimmalla pikkuhammasrattaalla. Ketjuja on kierrossa kolme eikä yksikään ole vielä yli 0.5%. Ketjut kestää mutta pakat ei. Voimansiirto on pesty melkein joka lenkin jälkeen puhtaaksi painepesurilla, kuivauksen jälkeen rasvat, laakereita kohti ei tietystikkään kannata suhuutella.
Maastopyörissä ei rattaat kauan kestä, jatkuva hiekanpöly kuluttaa voimakkaasti. Vastaavasti halvassa maantiepyörässäni on n. 5000 km takana samoilla ketjuilla eikä koskaan pesty tai säädetty, ja meno vain jatkuu ilman ongelmia. Osasarjana shimanon tiagra. (bye the way, turha nyt keuhkota sram vs shimano paremmuutta, samaa rautaa ne on)
Huh huh. Mun takavaihtajaongelmat ei liity GX:ään vaan NX:ään, mutta NX:lle ei omaa löytynyt omaa ketjua niin pistetään ihmettelyt tänne.
Ostin uuden pyörän muutama kuukausi sitten ja jo uutena vaihtaessa oli vähän ihmetystä. Pienemmälle vaihteelle pudottaessa ketju tipahti välillä kaksi pykälää, mutta vaihtaja nosti ketjun heti yhden ylemmäs oikealle rattaalle. Pärjäsin sen kanssa, mutta sitten vääntyi korvake ja hommasin uuden. Sen jälkeen ei ole ollut säädöissä paluuta entiseen. Parhaimmillaan sain säädettyä vaihteet lähes samaan iskuun kuin uutena, mutta nyt neljälle isoimmalle ketjua nostettaessa saattoi vaihtaja raksuttaa tovin ennen kuin nosti. Pudottaessa tuo ketjun putoaminen kaksi ratasta alas päin säilyi.
Viime viikolla pistin uuden ketjun, aiempi ei ollut venynyt (ajettu 550km) mutta ajattelin pistää toisen ketjun mukaan kiertoon. Nyt ongelma on se, että neljänneksi isoimmalta vaihde ei nouse ikinä ekalla kerralla vaan runksuttaa, sama kolmannelta toiseksi isoimmalle. Jos vivusta palautan takaisin pienemmälle kun runksuttaa ja yritän uudelleen, niin ketju nousee. Vaihdettaessa pienemmälle rattaalle ketju edelleen hyppää välillä kaksi ratasta, mutta ei nosta ketjua yhtä pykälää ylemmäs vaan jää runksuttamaan väärälle rattaalle.
B-ruuvin säätötyökalu on käytössä, SRAM:in ohjeet luettu ja niiden mukaan toimittu ja muutenkin luettu netti ja tuijotettu Youtube läpi. Tarkoitus olisi nyt alkaa epäilemään ketjun pituutta ja vaijeria. Vaijerin herkkyyden olen testannut aiemmin useampaan otteeseen ja se tuntuisi olevan kunnossa. Ketjukaan ei näytä lyhyeltä tai pitkältä, mutta voihan siellä olla yksi pala liikaa tai liian vähän.
Vaihtaja tuntuu sivuttaissuunnassa väljältä ja se väljyys tulee kiinnitysruuvista, jolla se kiinnittyy korvakkeeseen. Ruuvi on kireä, mutta se mistä se ruuvi menee läpi on väljä. Ketju paikallaan väljyys on tiukemmassa, joku voisi sanoa että normaalia. YouTubesta löytyi video, missä verrattiin GX:n ja NX:n kiinnitystä ja GX tästä kohtaa tiukempi kuin NX.
Tarkistan ketjun pituuden tänään ja vaihdan ehkä vaijerin jos ketju on ok. Kai se korvakkeen suoruuskin on jotenkin tarkistettava.
Jännä juttu sinänsä kun osa kehuu niin pirusti että on helppo ja hyvä, ja osa että on yhtä helvettiä.
Jos ongelma alkoi korvakkeen vääntymisen / vaihdon yhteydessä, niin järki sanoisi tuon ongelman liittyvän vempeleen (ja/tai korvakkeen) suoruuteen? Jotain osumaahan tuo varmaan sai kun korvake meni vaihtoon? Itse olen myös kaupasta saanut valmiiksi vääntyneen (tai ainakin pyörässäni vinoon vetävän) korvakkeen. Vasta kun tuo k.o tarkoitukseen tarkoitetulla työkalulla oiottiin palasi toiminta normaaliksi.
Melko iso klappi alkaa olemaan omassa 1,5 vee vanhassa gx eagle takavaihtajassa. Vaihtaja heiluu sivusuunnassa ja väljyys on siinä kiinnityspultin kohdilla vaihtajassa, josta vaihtaja on kiinni korvakkeessa.. Vaihteet ei tahdo enää pienimmillä takarattailla pelata. Meneeköhän tällainen takuuseen, kun osasarjan takuu on 2 vuotta. Pitää yrittää.
Mutta täytyy sitä tilata äkkiä joku ihan kaupasta tilalle kuitenkin varmuudeksi. Uusi gx vajaalla satasella vai XO1 kahdella...
Tuoda,tuota kiinnityspulttia saa irtonaisena.Tosin jos kuluma on vaihtajan rungon puolella, eikä siin pultis, eipä taida pultin vaihto auttaa.
Esim. tuolta ; https://www.bike-components.de/en/SRAM/GX-Eagle-1x12-Rear-Derailleur-Spare-Parts-p64822/
Kuvia tuolla ; https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/sram_spc_-_revg_-_noembargo.pdf sivu 50 gx eagle
Ok, kiitos. Pitänee tilata pultti ensihätään. Hitto kun tein jus jo tilauksen muista osista pari päivää sitten bike-componentsiin, epäilen ettei tuota saa lisättyä enää mukaan tilaukseen. Tosin tekisi mieli vaihtaa koko takavaihtaja muutoinkin, kun välillä ketju tippuu myös alemman rissan ja häkin väliin. Tosin saishan niitä häkkejäkin näköjään varaosina mutta maksaa kolmekymppiä. Tai vois koittaa puristaa sitä väliä vähän kapeammaksi.
MTB Engineer
11.09.2019, 10.18
Internetin mukaan X01/XX1 kiinnityspultti poistaa aika paljon välyksiä. On ollut ajatuksissa testata tuota. Uusi kiinnityspultti, jossa tulee mukana myös rajaruuvit, maksaa 23€ Saksasta eli ei siinä korkealta putoa vaikka ei toimisikaan.
Yksi ohut prikka väliin voisi myös korjata asian jos vain löytäisi sopivan lähirautakaupasta.
Valmistajalta tuli vastaus, että vaihtajan häkki on saanut joskus osumaa ja hieman vääntynyt vääntyneen vaihtajankorvakkeen lisäksi. Ja ne eivät ymmärrettävästi mene takuuseen. Pyörä oli muutoinkin takuuhuollossa niin katsoivat tuon asian samalla. Laitan tilalle uuden gx-takavaihtajan. Olis sen häkin ja pultin saanut toki varaosina 30-40 eurolla mutta uusi vaihtaja on 86 euroa. Ja en raaskinut päivittää x01 tasolle joka olis ottanut sen satasen verran vielä enemmän.
edit. Ja oli siinä häkissä omankin havainnon mukaan ainakin sellaista vikaa, että joskus on ketju mennyt alimman rissan kohdalta sinne rissan ja häkin väliin. Eli häkin puoliskot ovat olleet jotenkin liian kaukana toisistaan vai mistä lie johtunut outoa ketjun pois paikoiltaan hyppääminen. Tai sitten
MTB Engineer
01.10.2019, 08.59
XX1:n kiinnitysruuvi asennettu. Väljää on selvästi vähemmän ja vaihteiden arpominen väheni hieman, mutta ei tuo nyt autuaaksi tee.
Oho, uuden gx-vaihtajan mukana tuli se B-ruuvin säätöä auttava "asennustyökalu".
Kuuriiri kiikutti nimittäin paketin just ovelle. Onneksi olin etäpäivällä vastaanottamassa. Mitään ilmoitusta tai seurantatietoa ei varoituksena tietenkään tullut etukäteen.
MTB Engineer
07.10.2019, 14.03
B-tensiontyökalu tulee aina uuden vaihtajan mukana. Mulla on työkaluja nyt 3...
Saahan tuon säädön tehtyä mitallakin ihan yhtä hyvin jos ei vaan paremmin.
SRAMIN käyttöohjeessa yllätys yllätys aika hyvät ohjeet. Mm miten mitata jos ei ole tuollaista tulkkia (mun pyörän mukana ei tullut).
https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/95-7518-008-100_rev_b_1x_mtb_mechanical_derailleurs_eeu.pdf
Onpas pirullinen säädettävä. Löytyykö tätä mistään kotimaan kaupoista?
https://www.bike-components.de/en/SRAM/Chain-Gap-Adjustment-Gauge-p76802/?o=113144-universal-Eagle-universal
Vai onko parempaa työkalua? X01 eagle.
Vitus tryhi
06.08.2020, 11.45
Mulle sanottiin pyöräliikkeessä että noi sramin sx on liian laiska
Mulle sanottiin pyöräliikkeessä että noi sramin sx on liian laiska
Niin...? Oliko tämä nyt kysymys vai vastaus vai toteamus?
Vitus tryhi
07.08.2020, 16.01
Toteamus........
^Ainoa joka laiska niin kauppias vaikkakin SX on halpis niin ei laiskuudesta voi syyttää...
Noihin vaihto-ongelmiin saattaa syynä olla se vaihtajassa oleva ratas jonka kautta vaijeri menee kiinnitykseensä. Itsellä ainakin x01 vaihtaja alkoi mutapäivän jälkeen vaihtamaan huonosti pienemmälle vaihteelle ja lopulta syyksi paljastui että se ratas juuri ja juuri pyöri. Putsaus ja taas alkoi toimimaan. GX:ssä voipi olla haasteellisempi kun sitä ratasta ei saa irti ilman väkivaltaa... kokeilisin jotain hyvin tunkeutuvaa voiteluainetta.
TheMiklu
19.08.2020, 15.16
Edit: lukihäri. Ei rissoista kyse.
<GX Eaglen rissat lähtee ihan ruuvit pyörittelemällä niinku muistakin? Ja kuulalaakerit siellä ompi.>
GX Eaglen rissat lähtee ihan ruuvit pyörittelemällä niinku muistakin? Ja kuulalaakerit siellä ompi.
Taidetaan puhua vaijerin pyörylästä.
TheMiklu
19.08.2020, 19.05
No niinpäs onki! Lukihärö on todellisuutta. Mutta hyvä vinkki tuon tarkistaminen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.