Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijalle maasturi alle 600€?
Tekeekö esim tällä mitään? https://www.xxl.fi/ghost-kato-2-9-hd-acera-18-miesten-maastopyora/p/1145322_1_style
Budjetti maksimissaan sen 600€.
Pyörä tulisi satunnaiseen asfaltilla ajoon + metsäpoluille.
Käytettyä?
http://www.fillaritori.com
Käytettyä?
http://www.fillaritori.com
Käytettykkin mahdollisuus, en vaan tiedä näistä pyöristä mitään niin vaikea lähteä käytettyä ostamaan.
Käytetyllä saa enemmän vastinetta rahalle. Maastopyöräily on siitä ikävä harrastus että jos haluaa pyörän joka tulee yhtään nopeampaan kuin todella hitaaseen tasapolku retkeily/nautiskeluajoon joutuu latomaan rahaa tiskiin. Ilmakeula on isoin eron tekijä tässä alle tonnin hintaluokassa, muuttaa pyörän kykenevyyden uudelle tasolle. Sen pystyy myös säätämään kuskin painon ja ajotavan mukaan samanlailla kuin renkaisiin säätää paineet kohdilleen. Suomessa on paljon juuria ja kiviä ja vaikka miten haluaisi että ne halvat (rauta)jousikeulat toimisi riittävän hyvin niin ei ne vaan toimi, minulla oli sellainen ensimmäisessä 500e pyörässäni jonka vaihdoin myöhemmin parempaan. Pintaherkkyyttä ei oikein ole ja isompiin monttuihin ajaessa tuntuu että keula lähinnä hankaloittaa ajoa. Sitten se hajosi portaita ajaessa, koko keulan lukitusmekanismi+nappi lensi johonkin ja siitä ei enää saanut kalua. Halvat vaihteistot toimii mielestäni riittävän hyvin että ei niistä ainakaan heti tule rajoittavaa tekijää, ainakin shimanon mallisto. Uudessa pyörässä joutuu todennäköisesti myös vaihtamaan renkaat että saa ajosta mielekästä, jostain syystä nuo tehdasasennetut renkaat on todella huonot monessa pyörässä. Ero rullaavuudessa on merkittävä, vanhat renkaat tuntui uusien jälkeen sille että olisi aina ajanut vastatuuleen.
Yritä jostain kaivaa vielä 200e lisää, niin Canyonilta löytyy AL4.0 versio ja sitä Canyonin outlettia kannattaa kytätä myös.
Odota seuraavaa 20% kaikesta-kamppanjaa ja osta https://www.xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-maastopyora-unisex/p/1145324_1_style
Kova peli jopa tuohon ovh-hintaan mielestäni, jos osalistaa katsoo.
Marsusram
24.05.2018, 12.12
Ilmakeula on isoin eron tekijä tässä alle tonnin hintaluokassa, muuttaa pyörän kykenevyyden uudelle tasolle. Sen pystyy myös säätämään kuskin painon ja ajotavan mukaan samanlailla kuin renkaisiin säätää paineet kohdilleen. Suomessa on paljon juuria ja kiviä ja vaikka miten haluaisi että ne halvat (rauta)jousikeulat toimisi riittävän hyvin niin ei ne vaan toimi, minulla oli sellainen ensimmäisessä 500e pyörässäni jonka vaihdoin myöhemmin parempaan. Pintaherkkyyttä ei oikein ole ja isompiin monttuihin ajaessa tuntuu että keula lähinnä hankaloittaa ajoa. Sitten se hajosi portaita ajaessa, koko keulan lukitusmekanismi+nappi lensi johonkin ja siitä ei enää saanut kalua.
Taas vedetään yhtäläisyyttä halvan, huonon ja kierrejousikeulan kanssa. Johtunee siitä että halvimmat ovat kierrejousikeuloja, vaikkakaan kaikki kierrejousikeulat eivät ole halpoja ja huonoja. Kaikkein pintaherkin keulanikin oli kierrejousella varustettu.
Säädettävyydestä olen samaa mieltä, ilmakeulan jousta on mahdollista säätää pumpulla. Kierrejousten vaihtaminen on hankalampaa. Vaimennuksethan ovat samoja komponentteja, halvemmissa huonompia, hyvä vaimennus maksaa enemmän.
Kyllä tuolla Ghostilla aloittelija ajaa metsäpolkuja kummasti, mutta jos on mahdollista niin kannattaa käydä vilkaisemassa muutaman muunkin liikkeen valikoimat. Esmes Larunpyörä.com löytyy jokunen asiallinen Focus tuohon hintaluokkaan. Pitää nyt kokeneempien muistaa että yleensä aloittelijalle on oleellistä päästä ajamaan, ja sitten jos se kärpänen edelleen pureskelee niin pyörää voi ruveta laittamaan sen mukaan kuin mieli tekee. Uskoisin että aika moni meistä on aloittanut pyöräilyt mettän puolella aika lailla vaatimattomammalla kalustolla kuin tämän päivän 600 euron maasturi (onnea vaan niille joilla oli mahdollisuus aloittaa korkeammalta :)). Aika paljon pitää kuintenkin ajaa että tietää mitä pyörältä haluaa, ja parempi on harrastaa ajamista kuin pyörää.
Odota seuraavaa 20% kaikesta-kamppanjaa ja osta https://www.xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-maastopyora-unisex/p/1145324_1_style
Kova peli jopa tuohon ovh-hintaan mielestäni, jos osalistaa katsoo.
Eikös justiinsa ollut kamppania, ei taida ihan äkkiä tulla uudestaan. Nyt hyville keleille vaan pyörä alle ja ajamaan.
XXL kaikki pyörät -20% 27.5 asti.
^Ja heti tuli [emoji23] Eipä siinä, hyvä näin. Sitten vaan pyörää alle ja baanalle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikä näistä nyt ois paras vaihtoehto jos siihen 800€ koitan venyä, ghost kato 7.9 xt, white xc 290 pro vai canyon 4.0 al 😎
Pelkkä whiten haarukka näyttää maksavan 700e uutena ja se taitaa olla aika laadukas, en kyllä ymmärrä miten semmosen voi 800e pyörässä saada :D On myös selvästi kevyin. Ainoa miinus taitaa olla ettei keulaa pysty huollattamaan kaikissa pyöräliikkeissä mutta jos on niin rahamiehiä että käyttä keulaa 150e huolloissa niin tuskin etsii tämän hintaluokan pyörää.
Ehkä white paras keula ja yli 1 kg kevyempi kuin muut jarrut myös vähän paremmat.
Pelkkä whiten haarukka näyttää maksavan 700e uutena ja se taitaa olla aika laadukas, en kyllä ymmärrä miten semmosen voi 800e pyörässä saada :D On myös selvästi kevyin. Ainoa miinus taitaa olla ettei keulaa pysty huollattamaan kaikissa pyöräliikkeissä mutta jos on niin rahamiehiä että käyttä keulaa 150e huolloissa niin tuskin etsii tämän hintaluokan pyörää.
Enpä tiedä, kuinka moni Dt Swisseistä oikeasti maksaa tuota hintaa. Esim. Rcz:sta saa noita vähän väliä parilla satkulla. Eipä sillä, hyvä keula tuo on, omistan itse vastaavan 29”/120mm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Varmaan paras on se jonka kivijalkamyymälä/huolto on lähinnä. Kyllä toi White näyttää asialliselta peliltä.
Xxl ei ainakaan huolla Dt Swissejä ja muutenkin pyörä”huollossa” saattaa olla parantamisen varaa.
Edit. Korjattu ”on”->”saattaa olla”
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Eikö huollossa kuitenkin yleensä ole palkatulla henkilöllä enemmän merkitystä kuin yrityksellä sinänsä. XXL:iä on aika monia eri paikkakunnilla. Ellei sitten huoltopuoli palkkaa asiantuntemattomia tai esim. käytäntönä on säästää aikaa ja tehdä hutiloiden.
Unohtui laittaa tuohon se varsinainen pointti, eli takuuajan asiat lähinnä oli mielessä.
^^Nii. On niitä varmasti osaaviakin. En sitä kiellä mitenkään, enkä halua pahasti sanoa tai lytätä maanrakoon työntekijöitä. Omalle kohdalle ja muutaman eripaikkakuntalaisen voorumilaisen vuotamien kirjootusten perusteella se ei ole välttämättä kuitenkaan se paras tai osaavin pyörähuoltoliike.
Kuinka usein sitten nuita keuloja joutuu huoltamaan?
XXL:n huolto on auki iltaysiin, äkkiseltään veikkaisin että kannattaa mennä paikalle aamulla/päivällä ennen neljää jolloin vuorossa on varsinainen huoltoukko? Tai mistäpä tiedän että onko siellä niin monta että voivat tehdä kahdessa vuorossa, mutta epäilen..
Kuinka usein sitten nuita keuloja joutuu huoltamaan?
Käännetyssä maasturissa oli huoltamatta puolitoista vuotta ja edelleen toimi hyvin noin 4000km jälkeenkin.
Suositeltu huoltoväli taitaa alajaloilla olla suunnilleen 50 ajotuntia ja isompi remppa 200 ajotunnin kohdalla.
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/yAx0kSlyUugovoDtl17X-Hf1mczwWOVal599FZA_qoE/mtime:1490130617/sites/default/files/techdocs/sc2_service_interval_counter_mat_v10.pdf
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nyt on laitettu white xc 290 pro tulemaan :) Kiitos kaikille avusta.
Nytpä tulikin jo heti mutkia matkaan kun lueskelin nettiä tarkemmin ja sanottiin että xc geometrialla mäkien lasku ei ole hauskaa/pyörä ei kestä rytkystä, mitä mieltä tähän olette? Olisiko pitänyt ennemmin ostaa 27,5 tuumasilla ja 120mm iskarilla oleva trial?
Aloituksen perusteella hyvä pyörä sulle.
Aloituksen perusteella hyvä pyörä sulle.
Eli maastoon perusnormaaleihin mäkiin ihan riittävä tuo xc? Minnekkään dh radoille en siis ole menossa. Tottakai mäissä olisi tarkotus kovaakin mennä kun taidot kehittyy.
Aivan varmasti, pääsääntöisesti rajoite on siellä satulan ja ohjaustangon välissä. Ei kannata kirjaimellisesti lukea näitä yhden tai kahden asteen vaikutuksia. Varmasti vaikuttavat, siitä ei ole epäilystäkään. Pääsääntöisesti ne hyödyt tulevat oikeasti vaikeissa paikoissa, helpossa ei juuri vaikutusta.
Jes kiitos vastauksesta. Eiköhän xc:llä pärjää näin aluksi, päivittelee sitten kalustoa myöhemmin jos siltä tuntuu.
Aika järkyistä paikoista noi ammattilaiset ajaa XC kisoissa XC pyörillä. Ruudultakin katsottaessa näyttää paikat sellaisilta, etten minä pääsisi ehjänä edes DH pyörällä niitä alas.
Itsellä tuo 27.5+ ja trail geometria yhdistelmä toi ajoon huomattavasti varmuutta lisää suhteessa 29 ja XC geometriaan. Aivan hyvä tuo XC on ja jos osaisin sillä ajaa niin varmasti PKSeudulta ei kovin montaa paikkaa löytyisi, josta sillä ei pääsisi. Mutta tumpula kun oon niin tumpula oon.
Eiköhän niitä pyöriä tässä lajissa tule useampi hankittua joka tapauksessa.
kurvaaja
28.05.2018, 14.37
Millainenhan pyörä tämä olisi https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/259145101/occano.x40-29.black-yellow ? Tulisi työmatka-ajoon (14km suuntaansa, tällä hetkellä kuljen maantiepyörällä, mutta reitille mahtuu hiekkapintaista kevyen liikenteen väylää ja kanttikiviä ym. , niin 29" maasturi ruvennut houkuttamaan..) ja lisäksi sekalaiseen ajeluun poluilla ja kaupungissa.
Millainenhan pyörä tämä olisi https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/259145101/occano.x40-29.black-yellow ? Tulisi työmatka-ajoon (14km suuntaansa, tällä hetkellä kuljen maantiepyörällä, mutta reitille mahtuu hiekkapintaista kevyen liikenteen väylää ja kanttikiviä ym. , niin 29" maasturi ruvennut houkuttamaan..) ja lisäksi sekalaiseen ajeluun poluilla ja kaupungissa.
Kyllä tuollaisella alkuun pääsee mutta renkaat ainakin saa vaihtaa jos nuo kendat ei ole jostain syystä lyömättömän hyvät hintaansa nähden, halvat renkaat tahtoo olla surkeita mikä tekee ajosta raskasta. Keula ei riitä tekniselle polkuajolle enkä sillä uskaltaisi kanttikiviäkään hyppiä mutta kyllä se tasamaalla välttää. Mitään hyötyä siitä ei kyllä saa ajoon :D
Marsusram
28.05.2018, 16.51
Kenda SB8 on hintaansa nähden hyvä yleisrengas, mutta niistäkin puhuttaessa pitäisi katsoa onko kyseessä teräslankaversio, vai parempi taittuvakylkinen ja mikä seos nappuloissa on. Pistosuojaus ei ole kovin vahva, mistä vastineeksi rengas on suht kevyt ja rullaava.
Kuvattuun hybridiluonteiseen yleiskäyttöön tuollainen hinnat alkaen maasturi sopii. Talvirenkaatkin mahtuvat.
Painoa toki riittää lähes 16 kiloa ja osien halpuus on DIY kuskille ehkä myös mahdollisuus.:)
kurvaaja
29.05.2018, 15.14
Nuo halpojen maasturien joustokeulat ilmeiesesti aika onnettomia, mutta jäykkäkeulaisiakaan ei juuri tarjolla? Kai tuommoisen halvan joustokeulan kanssa toimeen tulee, jos on lukittavaa mallia eli saa kiinteäksi? Paikallisella myyjällä olisi Helkamaa (https://www.helkamavelox.fi/pyorat/mtb/xs29-3/) tarjouksessa 600€. Liekö yhtään sen kummempi vehje kuin esim. tuo occano ?
Juginaattori
29.05.2018, 16.27
Itsellä saman budjetin pyörä hakusessa. Whiten xc:tä katselin, kun oli xxl:ssä tarjouksessa. Päädyin kuitenkin tilaamaan Canyonilta Grand Canyon AL4:sen. Nyt harmittaa. Pyörän pitäisi kohta olla ilmoitetun toimitusajan mukaisesti käytössä, mutta kun tilauksen seurantalinkkiin menee niin selviää että tilaustani ei ole vielä edes käsitelty :( laitoin firmaan viestiä asiasta, mutta eipä vastausta kuulu.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-dee-29-city-bike-2018/rp-prod159717 Osissa on toivomisen varaa, mutta...
kurvaaja
05.06.2018, 11.00
Stadiumissa nyt ale -15% kaikista fillareista. Maksaako tässä merkki vai onko laatuakin https://www.stadium.fi/urheilu/pyoraily/pyorat/259981101/ktm.trail-comp-29.black-matt-orange ? Irtoaisi tarjouksesta nyt siis 680€ hintaan....
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.