PDA

Näytä tavallinen näkymä : DT Swiss X1900 Shimano vapaaratas sanoi poks



YoHannes
21.05.2018, 19.41
Moikka,

Kävipäs tänään sellainenkin ihme, että Pakkalan metsään suunnatessa ylämäessä löi kerran tyhjää ja vapaaratas tai sinnepäin sanoi poks ja sen jälkeen pyörii tyhjää.
Fillari on joitain vuosia (3-4) vanha Radon ZR Race 8.0 29 etujousto ja DT Swiss X1900 thruaxle kiekko Shimanon vapaarattaalla (10 pakka) - tosiaan mitään valtavia ajomääriä ei takana, toki Tahkoa viime vuodelta, jonkinmoisia metsälenkkejä pääkaupunkiseudulla ja vähän työmatka-ajoa talvella.
Pääsen vasta myöhemmin tänään tai huomenna avaamaan pakan, jonka jälkeen näen mitä siellä on tapahtunut, mutta joku musta holkki pakan keskellä tuntui olevan aivan irti.
Olen joskus nähnyt sellaisia vapaaratasongelmia vanhemmissa fillareissa, että vapaarattaan kynnet tai vastinpinta on kulunut niin, ettei tarraa enää kiinni ja potkii useimmiten tyhjää välillä hieman kiinni tarttuen.
Tämä oma vapaaratas tuntui siltä, kuin napa/vapaaratas kombosta olisi jotain antanut isommin periksi ja ei kyllä tarraa enää lainkaan kiinni.

Eka tällainen omalla kohdalla, mutta taitaa tarkoittaa uuden takakiekon hankintaa?
Koetin jo ehdottaa, että saisinko hankkia YT Jeffsy CF 27:n, mutta joudun ehkä tyytymään uuteen 29 takakiekkoon.

Lähinnä mietin, että eihän tämä nyt ihan tavatonta ole, mutta onko muilla samansuuntaisia kokemuksia ko. Kiekkoyhdistelmästä? Takuuhan nyt ei tietenkään enää päde vaikka mielestäni liian nopeasti antoi periksi, painoakin alle 90kg. 😄

T. Mikko

lysmy
21.05.2018, 20.45
Ei nyt ehkä tarvi koko kiekkoa ostaa mutta saa senkin tehdä. Katsot sen keskiön tyypin, luultavasti siinä lukee ihan siinä hubissa se numerona ja katsot siihen kaupasta uuden vapaarattaan. Eli varmaankin jotain tähän suuntaan siihen käy: https://r2-bike.com/DT-SWISS-Conversion-Kit-Freehub-Body-Shimano-SRAM-10-11-speed-MTB mutta kannattaa varmistaa se hubin tyyppi.

Tokihan sieltä voi olla se koko keskiön hammastuskin vaurioitunut täysin mutta eiköhän ne yleensä ole tuon vapaarattaan kynnet mitkä lohkeaa ja murentuu ensin.

YoHannes
23.05.2018, 11.20
Tjaa, oli aika tohjona - yksi kynsi enää tallella (lennähti matolle, kun nykäisin kotona sen vapaarattaan rungon pois) ja oli hakkaillut sitä navan reunaakin aika tohjoksi.
Koska noi vanteet on muutenkin 19mm leveät ja max leveyssuositus 2.25 rengas, mulla nyt 2.35 takana ja 2.4 edessä vähän hirvittää pitää tubeleksena alempia paineita, pelottaa, että jossain mutkassa hörppää vanteelta tms.
Jospa laittais kiekkosetin uusintaan, toki pelkkä takakiekko saattais lähteä halvemmalla.

Mitähän sitä nyt ostais tilalle? DT Swissejä pitänyt aiemmin kyllä ihan hyvinä, mutta olisko tosiaan tässä Radonissa 2014 kuitenkin tullut ns. hinnat alkaen DT Swissiä mukaan?
Tuolla joku sanoi, että nuo DT Swissin ratchet vapaarattaat olis kestävämpää sorttia?
Jos sitten vaikka jotain sellaista ellei muuta hyvää ehdokasta ole tarjolla, mutta mielellään nykyaikaisella teollisuuslaakeristolla kumminkin (eikös nää vähänkään paremmat navat taida nykyään enimmäkseen näin olla varustettuja, Shimanon navoista en tiedä, luulisi, että sielläkin paremmissa on jo teollisuuslaakerit eikä irtokuulia vaikka molemmissa varmaan puolensa, mutta itse en irtokuulien kanssa turaamista juurikaan arvosta).

kaakku
23.05.2018, 18.57
DT:n navat on hyviä, mutta niissä on kahden mallista vapaaratasta. Tuo 3-kynnen systeemi on se huonompi näistä kahdesta. Ratchet-mallin navat ovatkin sitten suunnilleen parasta mihin rahansa voi laittaa. Jos siellä navan rungossa on hammaskehä kunnossa niin ei muuta kuin uudet kynnet ja jousi ja kovaa ajoa. Hammasrenkaankin pystyy uusimaan mutta vaatii avaimen.

YoHannes
23.05.2018, 22.34
DT:n navat on hyviä, mutta niissä on kahden mallista vapaaratasta. Tuo 3-kynnen systeemi on se huonompi näistä kahdesta. Ratchet-mallin navat ovatkin sitten suunnilleen parasta mihin rahansa voi laittaa. Jos siellä navan rungossa on hammaskehä kunnossa niin ei muuta kuin uudet kynnet ja jousi ja kovaa ajoa. Hammasrenkaankin pystyy uusimaan mutta vaatii avaimen.

Juu, katsoin, että tuollainen hammasrenkaan irroitustylkalu itsessään maksaa sen ~70€ netistä eli ei kannata yhtä avauskertaa varten hankkia.
Uuden kiekkosetin kyllä hommaan, mutta täytyy nyt katsoa, että olisikohan jossain liikkeessä työkaluja tuon avaamiseen niin voisin siitä avauksesta vaikka jonkun kympin maksaa.
Näistä voisi askarrella kakkoskiekot sitten vaikka talviajoon.

T. Mikko

mattim
28.05.2018, 11.42
Tjaa, oli aika tohjona - yksi kynsi enää tallella (lennähti matolle, kun nykäisin kotona sen vapaarattaan rungon pois) ja oli hakkaillut sitä navan reunaakin aika tohjoksi.
Koska noi vanteet on muutenkin 19mm leveät ja max leveyssuositus 2.25 rengas, mulla nyt 2.35 takana ja 2.4 edessä vähän hirvittää pitää tubeleksena alempia paineita, pelottaa, että jossain mutkassa hörppää vanteelta tms.
Jospa laittais kiekkosetin uusintaan, toki pelkkä takakiekko saattais lähteä halvemmalla.

Mitähän sitä nyt ostais tilalle? DT Swissejä pitänyt aiemmin kyllä ihan hyvinä, mutta olisko tosiaan tässä Radonissa 2014 kuitenkin tullut ns. hinnat alkaen DT Swissiä mukaan?
Tuolla joku sanoi, että nuo DT Swissin ratchet vapaarattaat olis kestävämpää sorttia?
Jos sitten vaikka jotain sellaista ellei muuta hyvää ehdokasta ole tarjolla, mutta mielellään nykyaikaisella teollisuuslaakeristolla kumminkin (eikös nää vähänkään paremmat navat taida nykyään enimmäkseen näin olla varustettuja, Shimanon navoista en tiedä, luulisi, että sielläkin paremmissa on jo teollisuuslaakerit eikä irtokuulia vaikka molemmissa varmaan puolensa, mutta itse en irtokuulien kanssa turaamista juurikaan arvosta).

Omasta mielestäni parhaat kiekkodiilit löytyy rczshopista. Mutta pitää tilata uutiskirje että saa parhaat alet. Ja toki sitten joutuu kyttäilemään että sopivat sattuu kohdalle. Koska siellähän tuntuu olevan aina jotain eriä myynnissä. Muutenkin on ollut aika kiinnostavaa tavaraa siellä välillä pilkkahintaan..

Barracuda
28.05.2018, 19.08
Omasta mielestäni parhaat kiekkodiilit löytyy rczshopista. Mutta pitää tilata uutiskirje että saa parhaat alet. Ja toki sitten joutuu kyttäilemään että sopivat sattuu kohdalle. Koska siellähän tuntuu olevan aina jotain eriä myynnissä. Muutenkin on ollut aika kiinnostavaa tavaraa siellä välillä pilkkahintaan..

Ja pitää myös varautua pitkään toimtusaikaan joka voi olla mitä tahansa väliltä kaksi viikkoa - puoli sukupolvea.

YoHannes
29.05.2018, 12.11
Laitoin nyt tuollaiset tilaukseen:

https://www.huntbikewheels.com/collections/mtb-wheels/products/hunt-xcwide-mtb-wheelset

Pitäis toivottavasti tulla kesäkuun tokalla viikolla, mutta vähän auki on.
Näissäkin on vapaarattaassa kynnet, mutta DT Swiss Pawl -systeemin kolmeen kynteen verrattuna 6 kynttä ja vanteen leveys 25mm
- jää kuitenkin postikuluineen 360€:n tienoille eli jonkinlainen kompromissi hakusessa.
Nuo ratchet -vapaarattaalla olevat olisivat vissiin hyviä DT Swiss kiekkoja, mutta alkaa mennä sitten tuolla 25mm vanneleveydellä jo yli 500€:n.

Mahtaisikohan muuten keneltäkään löytyä tuota DT Swiss pawl -systeemin hammasrattaan avaustyökalua?
Voisin kahvit tai oluet tarjota kertaluontoisesta lainasta - vanhan tohjoksi menneen hammasrattaan poisto ja uuden ruuvaaminen paikalleen.