Näytä tavallinen näkymä : Tubeless lentokoneessa?
Superflyer
19.05.2018, 00.27
Tämän varmaan olisi voinut laittaa myös tuonne renkaat -ketjuun, mutta veikkaan olevan paremmin asiantuntijoita täällä.
Eli tarkoitus olisi ottaa pyörä jossa tubeless-kumit, mukaan matkalle. Kuulemma lentokoneessa pitää päästää renkaista ilmat (vai onko tämä joku urbaanilegenda?). Jos näin on, mites olette ratkaisseet vanteelle noston määränpäässä? Mukaan ei voine ottaa esim kompressoria tai edes kunnon pumppua. Sinänsä pitäisi olla helppo nostaa vanteelle rengas kun on kysymys maantiepyörän renkaista. En myöskään voi luottaa siihen, että paikalta löytyisi kansainväliset mitat täyttävä kompressori.
Tämän varmaan olisi voinut laittaa myös tuonne renkaat -ketjuun, mutta veikkaan olevan paremmin asiantuntijoita täällä.
Eli tarkoitus olisi ottaa pyörä jossa tubeless-kumit, mukaan matkalle. Kuulemma lentokoneessa pitää päästää renkaista ilmat (vai onko tämä joku urbaanilegenda?). Jos näin on, mites olette ratkaisseet vanteelle noston määränpäässä? Mukaan ei voine ottaa esim kompressoria tai edes kunnon pumppua. Sinänsä pitäisi olla helppo nostaa vanteelle rengas kun on kysymys maantiepyörän renkaista. En myöskään voi luottaa siihen, että paikalta löytyisi kansainväliset mitat täyttävä kompressori.Itse pudottaisin paineet jonnekin 2-3 bar niin ei pitäisi olla ongelmia. Maantiepyörän rengas pääsisi helpolla noilla paineilla vaikka kone lentäisi avaruuteen.
Kaksi kertaa Mallorcan reissu norskilla, pyörälaukussa kiekot joissa schwalbe pro one tubeless. Paineita oli normi 6 bar ja kummallakin kertaa ei mitään ongelmia.
Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla
Ei tarvitse laskea paineita ainakaan kokonaan pois. Se ruuma on paineistettu, mutta varmuuden vuoksi voi hieman laskea paineita jos jotain odottamatonta tapahtuu. Itse joudun ainakin etukiekosta laskemaan alle 1 bar paineet, kun tuo 29x2,5" Minion DHF ei meinaa muuten mahtua Evocin kiekkotaskuun. Mulla tosin ainakin pysyy renkaat vanteilla vaikka paineet laskisi kokonaan pois, mutta en suosittele, koska suojaahan se rengas vähän vannekehääkin, kun ovat muuten ainakin Evocin laukussa tuossa sivuilla ottamassa iskuja vastaan.
EDIT: Mulla on ollut lentäessä takaiskarissa 250psi painetta niin kuinkahan paljon se paine tuolla takaiskarissa kasvaisi jos ruumassa paineet jostain syystä romahtaisivat? Maksimi tuossa iskarissa oli kuitenkin 350psi.
Antti Salonen
19.05.2018, 14.04
Rengas- tai iskaripumppu näyttää ylipaineen, eli esim. 8 bar maantierenkaassa tarkoittaa 8 bar enemmän kuin renkaan ulkopuolella. Tyhjiössä siinä olisi varmastikin 9 bar? Vastaavasti jos 250 psi iskarin vie tyhjiöön on paine noin 265 psi.
Lentokoneet on paineistettu noin 0,75-0,8 bariin. Joskus lentelin enemmän Polarin sykemittari kädessä, ja kattelin että korkeusmittari näytti koneesta riippuen 1800-2500 metrin lukemia. Matkustajilla on tuossa vielä ihan siedettävät fiilikset, ja lentokoneen runko kärsii joka lennolla vähemmän kun ei pidetä kabiinia ihan merenpinnan paineissa.
Eli ruumassa renkaan/iskarin paine nousee normaalisti 0,2-0,25 baria (3-4 psi).
Superflyer
20.05.2018, 22.35
Rengas- tai iskaripumppu näyttää ylipaineen, eli esim. 8 bar maantierenkaassa tarkoittaa 8 bar enemmän kuin renkaan ulkopuolella. Tyhjiössä siinä olisi varmastikin 9 bar? Vastaavasti jos 250 psi iskarin vie tyhjiöön on paine noin 265 psi.
Lentokoneet on paineistettu noin 0,75-0,8 bariin. Joskus lentelin enemmän Polarin sykemittari kädessä, ja kattelin että korkeusmittari näytti koneesta riippuen 1800-2500 metrin lukemia. Matkustajilla on tuossa vielä ihan siedettävät fiilikset, ja lentokoneen runko kärsii joka lennolla vähemmän kun ei pidetä kabiinia ihan merenpinnan paineissa.
Eli ruumassa renkaan/iskarin paine nousee normaalisti 0,2-0,25 baria (3-4 psi).
Wow! Kiitos kaikille vinkeistä. Tässähän tuli ihan fysiikan oppitunti samalla. Mietin nimittäin että mitähän jarruille tapahtuu kun on pyörässä nestejarrut. Mutta vaikuttaa siis siltä, että tuolla ruumassa paineistus on sillä tasolla, jossa pyörienkin pitäisi vielä ihan normaalisti toimia.
En uskalla laskea renkaita aivan tyhjäksi koska niitä on aika p-mäistä nostaa takaisin vanteelle sitten. Mutta täytyy pudottaa tuonne 3-4 barin tietämiin niin kestänee hyvin.
Wow! Kiitos kaikille vinkeistä. Tässähän tuli ihan fysiikan oppitunti samalla. Mietin nimittäin että mitähän jarruille tapahtuu kun on pyörässä nestejarrut. Mutta vaikuttaa siis siltä, että tuolla ruumassa paineistus on sillä tasolla, jossa pyörienkin pitäisi vielä ihan normaalisti toimia.
En uskalla laskea renkaita aivan tyhjäksi koska niitä on aika p-mäistä nostaa takaisin vanteelle sitten. Mutta täytyy pudottaa tuonne 3-4 barin tietämiin niin kestänee hyvin.Jarruille ei ole mitään haittaa. Jarrunesteen alipaineistaminen voi jopa poistaa siinä mahdollisesti olevaa ilmaa, eli parantaa nesteen ominaisuuksia. Ei tosin taida tapahtua tässä tapauksessa.
Ei tarvitse laskea paineita ainakaan kokonaan pois. Se ruuma on paineistettu, mutta varmuuden vuoksi voi hieman laskea paineita jos jotain odottamatonta tapahtuu.
Jos se joku odottamaton on paineistuksen katoaminen ja katosta sataa happinaamareita, ei ne kiekot ole päällimmäisenä mielessä. Näin yhden hätälaskun kokemuksella...
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Antti Salonen
21.05.2018, 02.06
Ruuma on samaa paineistettua tilaa matkustamon kanssa. Jos ruumasta katoaa paine ollaan siinä melkolailla jännän äärellä, eli on tullut venäläisten Buk kyljestä sisään tms. Renkaan pysyminen vanteella ei liene silloin suurin huolen aihe.
Mutta yleisesti tosiaan pyörän pistäminen ruumaan rasittaa sitä yhtä paljon kuin jos ajat sen vuoristossa noin 2000 metriin. Eli ei rasita.
okahkonen
21.05.2018, 13.36
Just näin eli lentokoneen vastaa parin tonnin korkeutta, ja sit jos ei vastaa niin saattaa olla muut murheet mielessä kuin renkaan hyvinvointi.
Toinen asia on sitten se, mahtuuko täysi rengas tilaansa kuljetuslaukussa. Omassa Sciconissa pitää tyhjentää melkein nollille - vastikään oli tubelesit reissukiekkoina, ja hieman jännitti pumppaus, mutta hyvin meni. Jos ei olisi mennyt, varmaan olisi hiilaripatruunalla saanut tilanteen korjattua.
Metsämuija
21.05.2018, 22.25
Itsellä on tubeless-yhteensopivat vanteet ja renkaat. joten ei edes läski kaivannut uudelleentäyttöön kompuraa, kun tyhjensin renkaat ilmasta litkun lisäämistä varten. Toki oli kunnon pumppu ilman lisäämistä varten.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.