PDA

Näytä tavallinen näkymä : Trek X-Caliber 8, Focus Whistler SL, joku muu mikä?

Punkero
18.05.2018, 23.02
Terve,

Olen aloittelemassa harrastusta taas reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen.

Ajaminen tulee tapahtumaan kaikilla pinnoilla lukuunottamatta pahimpia kivikkoja, polkuja ja soita. Pyörän tulee toimia niin arkisessa kaupunkikäytössä, kuin myös kestää helpohkoilla metsäpoluilla ryskytyksen. Kropassa on massaa lähes 120kg ja pituutta 194cm.

Paljon on muuttuneet pyörät ja osat vuosien aikana. Foorumia olen lueskellut nyt parin viikon verran enempi vähempi, opiskellut nykyisistä vaihteista, keuloista ja muista komponenteista jotakin, koeajanut muutaman pyörän ja niin edelleen. Uskoisin, että 29” ja jäykkäperä toimisi minulle parhaiten.

Alla on linkit pariin otsikon fillariin jotka tällä hetkellä kiinnostaa. Onko antaa näistä tarkempaa arviota, osaatteko suositella jompaa kumpaa? Onko jotain muuta mitä voisitte suositella? Vaatimuksena on koeajomahdollisuus pk-seudulla. Ostan periaatteeni vuoksi siitä kaupasta jossa koeajo tapahtuu, joten netistä tilaaminen ei ole vaihtoehto. Hintatasona olen ajatellut pitää noin tuhatta euroa, mutta koska tiedän käyttäväni pyörää paljon, voin joustaa tästä mikäli hyvät perusteet löytyy.

https://www.mountainbikeshop.fi/maastopyrtjykk/2017-trek-x-caliber-9-29-maastopyr-zet6g

https://larunpyora.com/tuote/2018-focus-whistler-sl-29-punainen/

kni94
19.05.2018, 00.54
Trekissä tubeless ready vanteet mikä on hyvä juttu, focuksessa ei taida olla (?). Kyllä jotkut ei tubelessitkin toimii ilman sisuria mutta tuossa valitsisin tietenkin varmasti toimivan.

Scrap
19.05.2018, 10.01
Vajaa vuosi sitten uudelleen noin 20v tauon jälkeen aloittaneena suosittelen plussaa. Tuli itse tehtyä se virhe että hankin 29 XC geometrialla olevan pyörän. Nyt hankin aggressiivisella geometrialla olevan plussan ja ajo maistuu tosi hyvin.
Riippuu tietenkin maastosta missä ajat, mutta ainakin juurakkoisella polulla rytkytellessä plussa on mielestäni ehdoton. Lähimaastot pullollaan juuria.

Trek Roscoe on yksi vaihtoehto. Ei vaan ollut omaa kokoa jäljellä. 2019 pyörät ilmeisesti tulossa myyntiin jopa tässä kuussa.
Itsellä on Orbea Laufey ja olen tyytyväinen. Loivempi keulakulma kuin Roscoessa.

29 pysynee taloudessa, sillä on todella mukava työmatka pyörä.

0db
20.05.2018, 00.28
Olin itse samassa tilanteessa tovi sitten, eli tauon jälkeen palaamassa MTB pariin. Kertomasi perusteella 29" on minun suositukseni. Pari viikkoa sitten Trek X-CALIBER 8 tuli ostettua. Aikaisempi fillari oli Orbea ja siitä positiivinen fiilis.
Paikallinen kauppias antoi mielestäni hyvän tarjouksen -100€ listahinnasta(949€) ja polkimet kaupan päälle. Eipä tarvinnut kauheasti miettiä kun verrokkifillarit jäi kalliimmiksi. Trek tuntui koeajossa hyvältä, osathan on kaikilla samat. Toisena olisi ollut Orbea:

https://m.bikester.fi/orbea-alma-h50-29-etujousitettu-maastopyora-musta-700835.html

Ghost kato ja Cuben malleja tuli myös katsottua, mutta Trekissä parhaat osat hintapisteessä.

Punkero
21.05.2018, 19.34
Kiitoksia kommenteista. Kävin tänään hakemassa xcaliber 8:n. Yhteensä tuli ajettua parin viikon aikana enemmän tai vähemmän pikaisesti lähes tusinan verran pyöriä. Tämä herätti jotenkin omistamisen halua jo ensimmäisellä testilenkillä. Polkimia ja satulaa joutuu ehkä päivittämään aika pikaisestikin, muuten vaikuttaa hintaansa nähden loistavalta vekottimelta.

Kokeilin vain yhtä plussapyörää, Focus Bold Factorya, mutta ei tuntunut ihan omalta jutulta. Saattaahan tässä mieli vielä muuttua, kun pääsee taas vauhtiin.

Scrap
22.05.2018, 08.36
Eikös xcaliber ja roscoe omaa saman rungon?
Jos mieli muuttuu plussan suhteen, niin taitaa tarvita vain kiekot, renkaat ja keulan. Ellei sitten vakioonkin mahdu.

Hyviä ajoja.