Näytä tavallinen näkymä : Tavastia 3 Days 2018
Liekö nuo järjestäjien sivun RideWithGPS korkeuskäyrät reiteiltä aivan hatusta vedettyjä. Käyrien mukaan käydään jopa 270 metrin korkeudessa ja jyrkyydet reilusti yli 30%. En epäile mäkien olemassa oloa, mutta noiden käyrien mukaan ei kyllä välitys tai ajosuunnitelmaa kannata tehdä.
https://ridewithgps.com/routes/20980777
http://hypykisat.fi/Tavastia3Days/kisainfo/
Antti Salonen
18.05.2018, 00.50
En ole järjestäjä, mutta reitti näyttäisi kyllä olevan mun piirtämä. Yleisesti: RideWithGPS:n korkeusdata on Suomessa ihan paskaa. Siellä on epämääräisiä kumpuja ja monttuja siellä-täällä ja noususummat vastaavasti pahasti pielessä.
Lauantain 52 kilometrin kierroksella on noin 300 nousumetriä, muutama jossain määrin tuntuva mäki lähellä Hikiää, mutta muuten melkoisen tasaista. Sunnuntain 34 kilometrin kierroksella on hiukan vähemmän tasaista pätkää ja nousumetrejä noin 250 per kierros.
Riihimäen varuskunnan kortteliajo on sitten hyvinkin mäkinen rundi. 2,6 kilometrillä on noin 40 nousumetriä, josta valtaosa yhdessä ja samassa mäessä.
Nyt on Antti väärässä. RideWithGPS:n korkeusdata sisältää kaikki kuopat, railot ja muut hässäkät.
Suomen pisimmän ja suurimman etappikilpailun, Tawast 3 daysin (pe 25-su 27.5.2018)ennakkoilmoittautuminen jatkuu maanantaihin asti!
http://hypykisat.fi/Tavastia3Days/kisainfo/
Lähtöjä on kaikille sarjoille ja etapit monipuolisia. Kortteli, aika-ajo / joukkueaika-ajo, kaksi maantie-etappia.
Huomioikaa myös mahdollisuus ajaa vain yksittäisiä etappeja.
Kokonaiskilpailu on osa Master-cuppia ja Yleistä maantie-cuppia.
Elite-sarjoissa kokonaiskilpailun kolmelle parhaalle rahapalkinnot. Myös arvopaidat käytössä.
Tervetuloa kilpailemaan Kanta-Hämeen rauhallisille teille! Kuitenkin lähellä, alle tunnin automatka Helsingistä ja Tampereelta
Onko Lauantain henkilökohtainen aika-ajo yksi etappi kokonaiskilpailusta (masters1)
vai yksi osakilpailu master-cupin aika-ajosta ?
Molempien cupien pisteet ovat jaossa
https://jaribirling.kuvat.fi/kuvat/2018+Tawast+3+Days++Riihimäki+kortteli+25.5/Kat+2+ja+3+sekä+M16/
Live-tuloksia voi seurata kyseisen linkin kautta.
http://my2.raceresult.com/99089/results?lang=fi#0_D25492
Ikävän näköinen kolari tänään Masters ykkösessä hieman ennen loppua. En siinä tohinassa kerennyt laskemaan, mutta n. 4-6 kaveria meni melkoisella rytinällä. Toivottavasti ei käynyt pahemmin. Harmin paikka.
Minä taisin olla ainoa jolta kisä päättyi rytinässä. Naama sai vähän osumaa, mutta 4 tikillä siitä selvisi. Muutoin ukko kunnossa. Pyörästä meni etukiekko, muutoin taitaa olla ajokunnossa. Sen verran kovaa tulin asfalttiin, että kypärä halkeili ja filmi katkesi hetkeksi, joten ei ihan tarkkaa käsitystä mitä tapahtui. Jäljistä päätellen etukiekon väliin meni varmaan jonkun poljin. No näitä sattuu ja eiköhän tästä viikossa tai parissa pääse taas ratsaille.
rstone75
27.05.2018, 18.55
Järjestelyistä muutama sana. Ensinnäkin kiitos kaikille järjestäjille kovasta panoksesta. Sitten kehitettäviin asioihin:
1) ei voi joukkueaika-ajo olla tuollaista sompailua että vielä lämmitellessä kääntöpaikalle on tötsät ja kyltti, sitten kisatessa kyltti on mutta kääntömies ja tötsät vaihtaneet paikkaa.
2) ajanotto oli täysin ala-arvoista. Etappiajoista kysymys ja seuraavalle etapille lähtiessä ei tietoa kokonaistilanteesta. Ei voi olla näin vaikeaa. Jotenkin vielä tuntui tuo härvääminen joka lähdön jälkeen zipin kanssa kauhean vaikealta.
3) risteysmiehille jonkinlainen koulutus. Tänään Ridasjärventielle käännyttäessä tikkarimies oli alkuun ehkä 30 metriä risteyksen jälkeen. Siinä kun käännytään kovassa vauhdissa niin tikkarimies oli suoraan ajolinjalla ja meinasi tulla rumaa jälkeä. Seuraavilla kierroksilla oli jo hakenut paikkansa vähän kauempaa.
Korttelireitti oli mielestäni hyvä ja vaativa. Hikiä kisakeskuksena (la-su) toimiva konsepti: koulu tarjoaa hyvät tilat ja parkkipaikkoja myös riittävästi.
4) olihan tuo Kalliontie aika karmeassa kunnossa. Muuten kiva pätkä mutta ehkä mietittäväksi ensi vuodelle löytyisikö jotain muuta tietä kun renkaita meni ja paukkui.
Antti Kuitto
27.05.2018, 21.47
Kuvia ja videot päälähtöjen maaliintuloista Tavastia 3D kisoista tältä päivältä. Saa käyttää vapaasti, kunhan mainitsee kuvaajan nimen (Insta: @xtranza), olkaapa hyvät! :)
https://drive.google.com/open?id=1cIINBj1h0yvvmCaZ5GViDMcJSqnIzbHB
rantanen
27.05.2018, 22.42
No nyt olis koko setti tarjolla... http://bit.ly/2Lx41cj
Kokonaisuutena varsin onnistunut tapahtuma. Kolmipäiväisen ja useita eri luokkien lähtöjä sisältä tapahtuma ei ole varmasti helppo järjestää ja perustuu hyvin pitkälti seuralaisten talkootyöhän.
Tästäkin huolimatta muutamia kehitettäviä asioita.
1) Ajanotto ei oikein toiminut, esim. allekirjoittaneen tempon aikaa ei saatu ollenkaan vaan tuloksissa lukee DNS, kun maalikameramies oli missannut maaliin saapumiseni. Miksi ajat otetaan kamerasta eikä chipistä, joka on kuitenkin tallentanut aikani ja löytyy mm. chipin toimittajan kotisivuilta. Mikäli toiset odottavat aikaansa vielä etappi #3:lle lähtiessä niin minä odotan sitä vielä lähes kaksi vuorokautta ajetun tempon jälkeen. Toivottavasti nyt saavat jossakin vaiheessa korjattua tuloksiin niin saisi edes jokusen cup-pisteen ja olisi mukana kokonaiskilpailussa vaikka sijoituksessa ei juuri ole kehumista.
Itse lähdin jo ennen palkintojen jakoa, mutta kuulemani mukaan sijoituksia arvottiin vielä palkinnonjaossa ja palkintoja oltiin luovuteltu vuoroin kenellekin. Ei näin!
2) Tikkarimiehet olivat välillä tosiaan missä sattuu ja esim. Masters1 etappi #4:n maalisuoralle oli päästetty auto. Loppukirissä meinasi tulla jänniä tilanteita, kun vastaantulevalla kaistalla oli auto ja kirijät väistävät autoa takaisi oikealle kaistalle.
3) Tämä taas on vain henkilökohtainen mielipiteeni ja tiedän suurimman osan olevan kanssani eri mieltä, mutta maantiepyöräilyyn ei kuulu kortteliajon sorapätkä, jossa on lähes nytkin kokoisia murkuloita seassa :D Kalliontien kunto oli todella karmaiseva ja mikäli tietä ei paikkailla niin seuraavaksi vuodeksi reittiä kannattaa ehkä miettiä uusiksi.
Kokonaisuutena kuitenkin hieno viikonloppu. Pääsääntöisesti järjestelyt toimivat, lähdöt lähtivät ajoissa ja koulu toimi hyvänä kisakeskuksena.
Minä taisin olla ainoa jolta kisä päättyi rytinässä. Naama sai vähän osumaa, mutta 4 tikillä siitä selvisi. Muutoin ukko kunnossa. Pyörästä meni etukiekko, muutoin taitaa olla ajokunnossa. Sen verran kovaa tulin asfalttiin, että kypärä halkeili ja filmi katkesi hetkeksi, joten ei ihan tarkkaa käsitystä mitä tapahtui. Jäljistä päätellen etukiekon väliin meni varmaan jonkun poljin. No näitä sattuu ja eiköhän tästä viikossa tai parissa pääse taas ratsaille.
Ajoin juuri vieressä kun kolari sattui. Nimenomaan näitä ei pitäisi sattua. Onneksi ei käynyt pahemmin. Nyt on jo kahdessa kisassa kolissut. Siinä oli kyllä merkit jo muutaman kilometrin ajan että kohta kolisee. Ketään syyttämättä osalla kilpailijoista yleinen härvääminen ja änkeminen väkisin ahtaisiin väleihin on liian yleistä. Halutaan ajaa ylhäällä, mutta ei kuitenkaan haluta ihan keulille ettei joudu hommiin. Viimeisellä etapilla halusimme olla joukkueena keulilla ja varmistaa vauhdinpidolla ettei ainakaan meistä kukaan surffaile vain joukon jatkona.
Ihan kiva vkonloppu. Mutta se palkintojenjako oli surkuhupaisaa minusta. Ei tiedetä kenelle annetaan palkintoja ja mikä palkinto. Tuloksissa oli virheitä ja palkinnot meni väärin. On kiva venttaa 3 tuntia ja saat huomata, että et saa palkintoa ku tulokset on väärin.
Eikö sitä ajanottoa voisi järjestää samalla tavalla kuin Giro Espoossa? Satulaputkeen tarra missä on siru ja osallistujan numero. Ei tarttis hakaneulojen kanssa enää turata.
Teiden kunto oli kyllä luokattoman huonoja. 50 km/h porukalla vauhtia ja saattaa olla pään kokoinen reikä tiessä. Todella vaarallista. Masters1 lähdössä ainakin yks takakiekko paukahti rikki. Itsekin ajoin yhteen monttuun niin kovasti, että kahvat liuku 2 cm alaspäin. Etujarru meni päälle. Sain onneksi vauhdissa löysättyä vaijeria ja pääsin vielä takaa-ajamaan pääjoukkoa. En tiedä kuinka olisi käynyt mekaanisilla vaihteilla tai DI2 vaihteilla. Langaton Etap toimi ihan normaalisti vaikka kahvat tippu ja oli kova isku.
Ensi vuonna ennen ilmottautumista aion käydä autolla katsomassa teiden kunnon ja jos niitä ei ole kunnostettu, niin en aio osallistua. Vaikka muuten pidän tapahtumasta.
Hiekkatiellä ja huonolla tiellä ajetaan tien mukaan eli jätetään väliä niin paljon että näkee. Sama se on kaikille. Ei ollut mitään ongelmia laskea niitä huonoja pätkiä vähän kauempana ja sitten ajaa väliä umpeen. Meni oikeastaan ihan itsestään kiinniajo sillä paremmalla vauhdilla, jonka uskalsi ottaa kun näki eteensä. Ei taida pyöräkisojen budjetti riittää Suomen teiden kunnostukseen.
Tuo numero- ja hakaneulasirkus olisi kyllä kiva lopettaa. Miksei lisenssin mukana voisi tulla vakionumeroa tai -chippiä koko kaudeksi? Lisenssimaksun yhteydessä voisi helposti kerätä pantin jostain hienommastakin järjestelmästä.
Antti Salonen
28.05.2018, 10.31
Sirujen suhteen ollaan kai joka tapauksessa menossa siihen, että lisenssillä ajava ostaa oman sirun. Tällä kaudella mennään liiton vuokraamilla siruilla, eikä niitä jokaisessa kisassa olla käytetty.
Paidassa on oltava numerot sekä muita kilpailijoita että tuomaria varten. Numeroidenkin suhteen joissain maissa taidetaan mennä lisenssiin sidotulla numerolla koko kausi. Tuohan estää sitten esim. eri lähtöjen/sarjojen numeroinnin tilanteen mukaan, eli siinäkin on ongelmansa.
Hiekkatiellä ja huonolla tiellä ajetaan tien mukaan eli jätetään väliä niin paljon että näkee. Sama se on kaikille. Ei ollut mitään ongelmia laskea niitä huonoja pätkiä vähän kauempana ja sitten ajaa väliä umpeen. Meni oikeastaan ihan itsestään kiinniajo sillä paremmalla vauhdilla, jonka uskalsi ottaa kun näki eteensä. Ei taida pyöräkisojen budjetti riittää Suomen teiden kunnostukseen.
Tuo numero- ja hakaneulasirkus olisi kyllä kiva lopettaa. Miksei lisenssin mukana voisi tulla vakionumeroa tai -chippiä koko kaudeksi? Lisenssimaksun yhteydessä voisi helposti kerätä pantin jostain hienommastakin järjestelmästä.
Mä osuin lauantaina ekalla kierroksella monttuun, joka oli joitain satoja metrejä ennen maaliviivaa. Järjestäjä tuskin paljoa voi vaikuttaa teiden kuntoon, mutta reittivalintaa varmasti pystyy miettimään.
Näyttää tuloksissa olevan loppuun ajaneita henkilöitä DNF statuksella. No, korjauksia varmaankin tulee myöhemmin.
Kuvia.. https://goo.gl/Je4nZe
Mä osuin lauantaina ekalla kierroksella monttuun, joka oli joitain satoja metrejä ennen maaliviivaa. Järjestäjä tuskin paljoa voi vaikuttaa teiden kuntoon, mutta reittivalintaa varmasti pystyy miettimään.
En ole kokeillut, mutta voisi luulla ettei ole ihan helppoa löytää reittejä, joissa
1) saadaan aikaiseksi ympyrä
2) missään kohtaa ei mennä liian suurelle tiellä
3) ollaan alueella missä kilpailu järjestetään
4) lenkin pituus on sopiva
5) ei hirveästi liikennettä
6) ei hiekkateitä
ja sitten vielä
7) ei huonokuntoisia kohtia ollenkaan
Meinaan kun jo yksittäisen reiättömän asfaltoidun pikkutien löytäminen on haaste varsinkin keväällä...
No, olihan tuo Kalliontien kunto aika luokaton, reikiä oli onneksi vähän yritetty merkata.
Ja saihan sitä palkintojen jakoakin tovin odotella, mutta taisivat nekin mennä loppujen lopuksi oikeille henkilöille.
Vuodesta toiseen vaan sama tilanne; autot päästetään loppusuoralle pääjoukon saapuessa.
Se on turvallisuusseikka johon järjestäjä olisi halutessan voinut vaikuttaa.
Tai sitten viimevuotiselle palautteelle ei ole laitettu painoarvoa.
Onneksi osallistujat tekivät tapahtumasta onnistuneen koitoksen.
Riihimäen korttelikisa oli viikonlopun parasta antia, rata sopivan vaativa ja silti turvallinen ajaa.
Sanoin kisapaikalla jo, että Masters1 palkinnot menee väärin. Mulle sanottiin, että listassa lukee näin ja ne jaetaan näin. No nyt on tullut korjatut yhteistulosajat ja siellä näkyy, että olen oikeutettu pystiin. Kortteliajon hyvityssekunteja ei ole kokonaisajassa oikein, mutta ne ei enää vaikuta sijoituksiin.
Koko pienen ikäni oon harrastanut pyöräilyä enemmän tai vähemmän (enemmän maastossa), mutta viime vuonna ajoin Master-cupissa elämäni ensimmäiset pyöräkilpailut. Kolme kisaa kerkesin viime vuonna ajaa ja yhden palkintopallisijan sain. Tänä vuonna yritän keritä veivaa kaikki Master-cupin kisat.
Kuntotapahtumia on kyllä tullut ajettua, mutta ei niin kovin vakavalla asenteella. Oon aikasemmin saanut kuulla, että et sä pärjää kovien kuskien kanssa yhtään. Selittelyjen sijaan yritän polkemalla näyttää, että yksinäinen harrastajakin voi olla kova kuski tarvittaessa. Eihän Master-cupin tietenkään ole kovin sarja, mutta en mäkään ole nuori enää. Kyllä Master-cupin kisoissakin kovaa mennään ja epäilijät voisivat tulla samaan kisaan ja näyttää mulle närhen munat. Ei vaan ole tullut kisoihin näyttämään vielä.
Eli mulla on sillä pystillä aika suuri statusarvo. Voin sanoa epälijöille, että montakos palkintoa sulla on autotallissa.
Pyöräilykin voi olla hauskaa.
Komppaan Punkkua, Ihme rynniminen Mastereissa vauhdin hiljentyessä. Irtiottoon, vetään tai muu juoni mielessä ok, muuten turhaa häröillä. Lopussa eri asia. Forssaan eri meininki. Stigu palauttaa pytyn varmasti, sillä niitä riittää. Miks mun aparaatti rykii tässä kirjittaessa ?
No nyt on tullut korjatut yhteistulosajat ja siellä näkyy, että olen oikeutettu pystiin. Kortteliajon hyvityssekunteja ei ole kokonaisajassa oikein, mutta ne ei enää vaikuta sijoituksiin.
Tuloksia tullaan korjaamaan vielä lisää vaikka sijoituksiin korjauksilla tuskin on vaikutusta.
Esim. itseltäni puuttuu edelleen tempon aika ja siten puutun kokonaiskilpailusta. Aiheesta on keskusteltu kisaviikonlopun aikana kahteen kertaan kameraauton henkilöstön kanssa sekä vielä eilen meilattu kilpailun johtajalle, kun kisaviikonpun aikana luvattuja korjauksia ei näköjään muistettu laittaa eilen korjattuihin tuloksiin.
Toisia harmitti, kun kolmannelle etapille lähtiessä ei vielä ollut tempon tuloksia, toisilta ne puuttuu vielä lähes kolme vuorokautta myöhemmin :D Ihan mielellään ottaisin edes ne vähäiset cup-pisteet mitä kisaviikonlopusta jäi käteen.
Tämä tapahtuma jää ensi vuonna väliin jos vielä ajetaan Kalliontietä. Yhtä huonokuntoista tietä saa etsimällä etsiä. Ennemmin ajaisi vaikka aitoa soratietä. Reikien merkitsemiseen sellainen vinkki, että kannattaisi käyttää näkyvää, esim. neonväristä maalia ja pistää ne merkinnät reilusti ennen reikää eikä vasta reiän reunalle...
https://jaribirling.kuvat.fi/kuvat/2018+Tawast+3+Days+Tiimitempo+ja+mt+104+km/
Sunnuntaina ajoin huoltoa Naisten Elitelle, M-Elite kuvia siksi vain yhdestä risteyksestä.
https://jaribirling.kuvat.fi/kuvat/2018+Tawast+3+Days+sunnuntai+27.5/
Saa käyttää somessa, riittää kun kuvaajan nimi mainitaan.
Ehkä turhaa aina hakea 2 erilaista reittiä, jos ne ei kilpailullisesti eroa. Vaikka sama reitti ja eri speksi. Tempossa usein ja Lattomeren poikkeusreitillä ajettiin edes takas ja onnistuu, miksei myöskin Hikiällä ? Tai vaikka GranFondo tyyppinen lähtö ?
Hyvin olisi ollut vaisut kisat ilman tuota kalliontietä. Tietystikkin olisi hienoa, jos edes pahimmat reiät paikattaisiin ensi vuodelle, mutta itse en ainakaan halua, että reittiä vedetään tasaisemmalle ja/tai isommalle tielle. Jos tietä ei korjata, niin ajan 28mm pistosuojatuilla renkailla reippailla paineilla.
Aivan hyvin sen tien pystyi ajamaan, kun oli hereillä. Ei ole mielestäni mitenkään edellytettävää, että kilpailureitti olisi neitseellisessä kunnossa
Ei oo hyväkuntonen tie mutta ihan hyvin tota voi käyttää kisoissa. Huono pätkä on lyhyt ja hyvin kaikilla tiedossa. Jättää vähän väliä ja kurkkii mitä edessä näkyy. Lopun kisan voikin sitten olla nollat taulussa aurinkokannella (niiq esim minä). Kuitenkin eniten on aktionia kisoissa tolla pätkällä ni ei kannata pois ottaa. Niinkuin aiemmin todettiin niin täydellisiä reittejä (kaikkien mielestä) lienee mahdoton löytää. On nimittäin valitettu siitäkin että miksi otettiin tasainen reitti kun tossa viereisellä tiellä olis ollu hyvää mäkipätkää... Älkää syyttäkö kisajärjestäjiä siitä että hallitus tekee huonoja päätöksiä pienten teiden kunnossapitoon liittyen. Muutaman vuoden takaa päätös että pääväylille rahat ja muut saa olla mitä on. Menkää sinne eduskunnan portaille valittaa..
Ite pärjäsin 22mm tuubeilla ja kiinakuitukiekoilla. Kaikki yhtä kunnossa kun ennen kisaakin. Olispa vaan kuskikin kunnossa ;)
Joo sä ajat nykyään niin hissukseen. IK:n pappaosaston taktiikkana (erityisesti kun oltiin kokonaiskisassa asemissa) oli ajaa tuo kohta nauhana ja kärjessä, jotta vältytään ongelmilta eli paskakohta pitää vaan ottaa huomioon. Kävin su aamuna vielä erikseen katselee ajolinjat.
Kyllä mun mielestä tiet pitäisi olla niin hyvässä kunnossa, että sijoitukset selviää ajamalla. Eikä niin, että kenellä kesti kumit tai vanteet kesti. Itse ajan tubeless kumeilla, että ei tulisi rengasrikkoja. Painossa tulee takkiin tuubeihin nähden, mutta harjotellaan vähän enemmän. 😉
Joo sä ajat nykyään niin hissukseen. IK:n pappaosaston taktiikkana (erityisesti kun oltiin kokonaiskisassa asemissa) oli ajaa tuo kohta nauhana ja kärjessä, jotta vältytään ongelmilta eli paskakohta pitää vaan ottaa huomioon. Kävin su aamuna vielä erikseen katselee ajolinjat.
Jos kaikki olisivat käyneet katsomassa ne ajolinjat kuten kp, niin olisi varmaan huomannut, että siinä oli ihan turvallinen ja selkeä ajolinja. Sitten se on valintoja, että uhraako voimia siihen, että vetää siinä kärjessä (siellä saa valita ajolinjan vapaasti), hakeeko suojaa beesistä ja hyväksyy edellisen kuskin ajolinjan vai jättäytyykö vähän peremmälle ja urakoi itsensä asemiin myöhemmin. Pahinta siinä huonolla pätkällä oli ne sivuttaisliikkeet. Monet montuista oli myös täytetty niin, että siitä pystyi ajamaan ihan suoraan yli vähän keventämällä.
Oon samaa mieltä monen muun kanssa että ei ole tuo pätkä hyvä olla kisassa. Meni siellä renkaita, pulloja lenteli, taisi jollain masterssilla pamahtaa kiekko päreiksi. Itellä meni vuos sitten rengas, tänä vuonna mittari ei kestäny rynkytystä ja lensi lepikkoon. Pienellä olen ite selvinnyt, mittariin varaosa muutaman kympin, mutta ens vuonna on pakko jättää väliin jos ko pätkä vielä mukana. Oikeille kisakuskeille varmaan sopii, mutta tällaiselle masterssille jonka pyörään ainakin vaimon mielestä pistetty ihan liikaa perheen varoja liian iso riski pyörän hajottamiseen. Voihan kisassa olla haastavia pätkiä missä katotaan kuka on kuka, hiekkatietä vaikkapa kuten willimiesajoissa. Mutta tuollaiset päänkokoiset teräväreunaiset montut on jo vaarallisia. Me kaikki ei olla ajettu pennusta asti ja osata käsitellä pyörää joka tilanteissa, joten tuo pätkä ei ole hyvä. Mutta eihän siinä siis mitään, pakkohan ei ole kisaan tulla eli jokainen voi valita kisansa itse.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.