PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tunturi RX 300 vs Insera Reflex 360



n0ppa
16.05.2018, 08.00
Olen siis uutta pyörää ostamassa ja näitä kahta mahdollisesti miettinyt. Työmatkat lähinnä ajattelin polkea ja silloin tällöin hiekkateitä ja polkuja. Työmatka on 16km suuntaansa pääosin asfalttia. Onko noissa pyörissä isoja eroja vai onko enemmänkin fiiliskysymys? Muitakin saa toki ehdotella, mielellään samalla hintaluokalla.

Tässä linkit:
http://pyoratalosaarelainen.fi/tuote/tunturi-rx-300-2017/

http://pyoratalosaarelainen.fi/tuote/insera-reflex-360-28-miesten-24-v/

Malamuutti
16.05.2018, 10.57
Noista kahdesta ottaisin itse Tunturin, pääasiassa siksi, että en tarvitse/halua etujousitusta. Lisäksi Tunturissa on levyjarrut, jotka ovat luultavasti paremmat kuin Inseran V-jarrut.
Itse tosin ottaisin 16 km työmatkalle maantiesarvisen pelin mutta sen syynä on ainoastaan se, että tuolla matkalla alkaisi ranteita/käsiä suoralla stongalla pakottaa/puutumus iskeä. Siis puhtaasti henkilökohtainen syy.
Noiden pyörien kanssa kannattaa mielestäni heti budjetoida jonkin verran rahaa kevyemmin rullaaviin renkaisiin, esimerkiksi Vittoria Voyager Hypereihin (No niin, meni heti hifistelyksi. Sori siitä.).

n0ppa
16.05.2018, 12.32
Tuota Tunturia pääsinkin jo pikaiseen kokeilemaan ja tuntui ihan hyvältä.
Täytynee vielä sen verran tarkentaa, että aikaisemmat pyörät ovat olleet mallia mammamankeli, eli ensimmäistä kertaa olen vähän kulkupeliin panostamassa.
Kuinka paljon pyörän paino vaikuttaa tällaisella käytöllä? Esim 13kg vs 12kg.
Ja onko levyjarruissa iso ero siinä, ovatko ne vaijerilla vai hydrauliset?

Malamuutti
16.05.2018, 15.42
Tuota Tunturia pääsinkin jo pikaiseen kokeilemaan ja tuntui ihan hyvältä.
Täytynee vielä sen verran tarkentaa, että aikaisemmat pyörät ovat olleet mallia mammamankeli, eli ensimmäistä kertaa olen vähän kulkupeliin panostamassa.
Kuinka paljon pyörän paino vaikuttaa tällaisella käytöllä? Esim 13kg vs 12kg.
Ja onko levyjarruissa iso ero siinä, ovatko ne vaijerilla vai hydrauliset?

Kilon painoerolla tuskin on tuollaisessa käytössä eroa ellei pyörää sitten joudu kantamaan päivittäin edestakaisin kahdeksanteen kerrokseen ilman hissiä.
Levyjarrujen eroista en voi kokemuksen puutteessa sanoa oikein mitään. Nestejarrut lienevät kuitenkin kevyemmät käyttää ja enemmän tai vähemmän itsesäätyvät. Hinta tosin taitaa pompsahtaa nestejarrujen kanssa.

n0ppa
17.05.2018, 07.13
Ok. Kiitos vastauksista. Voipi olla että tuo Tunturi lähtee mukaan myöhemmin tänään.

lansive
17.05.2018, 11.06
Ja onko levyjarruissa iso ero siinä, ovatko ne vaijerilla vai hydrauliset?

Mekaanisia levyjarruja joutuu säätämään, kun palat kuluvat. Kummallakin pysähtyy pyörä varmasti. Talvikäytössä kummassakin tyypissä voi olla haasteita, ehkä hydraulisissa jopa enemmän. Itselläni on talvikäytössä olevissa pyörissä kummassakin mekaaniset levyjarrut.

Täältäkin ääni Tunturille, jossa ei ole kelvotonta ja tarpeetonta joustokeulaa.

pepper
17.05.2018, 13.16
Mekaanisia levyjarruja joutuu säätämään, kun palat kuluvat. Kummallakin pysähtyy pyörä varmasti. Talvikäytössä kummassakin tyypissä voi olla haasteita, ehkä hydraulisissa jopa enemmän. Itselläni on talvikäytössä olevissa pyörissä kummassakin mekaaniset levyjarrut.

Täältäkin ääni Tunturille, jossa ei ole kelvotonta ja tarpeetonta joustokeulaa.

Itse en ole huomannut ongelmani talvella hydraulisissa, miksi luulet että niissä olisi ongelmia?

sammug
17.05.2018, 14.40
Mekaanisia levyjarruja joutuu säätämään, kun palat kuluvat. Kummallakin pysähtyy pyörä varmasti. Talvikäytössä kummassakin tyypissä voi olla haasteita, ehkä hydraulisissa jopa enemmän. Itselläni on talvikäytössä olevissa pyörissä kummassakin mekaaniset levyjarrut.

Täältäkin ääni Tunturille, jossa ei ole kelvotonta ja tarpeetonta joustokeulaa.

Täälläkin vedetty 2 talvea putkeen kelillä kuin kelillä "joka" arkipäivä, eikä ole tarvinnut kuin palat kerran vaihtaa. Täältä ääni siis niille, niin ei tarvi vaijereita kiristellä, eikä muutenkaan säädellä, koska jarrun mäntä työntää jarrupalaa sitä mukaa kun se kuluu.

Joustokeulaa ei kannattane tuollaiseen käyttöön hankkia, varsinkaan näitä halvempia. Oma 500e hintaluokan jäykkä hybridi menee ihan kivasti 42mm leveillä renkailla muuallakin kuin asvaltilla, eikä talvella lähe seilaamaan.