PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takarattaat 105:seen

Aatoss
14.05.2018, 16.07
Maantiepyörässäni on 105 -osasarja. Takarattaina 12-28 pakka. Hakusessa isoin ratas 30-32. Ultegralla näkyy olevan 12-30.
Sopiiko 105 -sarjan kanssa. https://www.bike24.com/p263735.html

Ultegran ketjukin olisi hyllyssä valmiina..

Aatoss
14.05.2018, 16.21
Minä kiitän :)

kauris
14.05.2018, 18.03
Itse tilasin juuri wigglestä 37 eurolla 11-32 pakan 105 sarjaa. Tarkoitus laittaa se pyörään syksyllä, kun suuntaan Kanarialle ajamaan mäkeä. Nykyinen varsinainen pakka mulla on Ultegran 11-25 ja Ultegraa muutkin voimansiirron osat.
Ota jotain muuta vielä mukaan 3 eurolla tai yli niin postikulutkin veloituksetta.

Ultegra ja 105 täysin yhteensopivia kun molemmat 11 sarjaa.

http://www.wiggle.co.uk/shimano-105-5800-11-speed-cassette/

TERU
14.05.2018, 19.58
Ultegran pakka on hintansa väärti.:)

Poistin tuon aiemman viestin kun tuli vastattua sellaisiin kysymyksiin, joita ei edes kysytty!

nure
15.05.2018, 04.59
Terun kanssa samaa mieltä, varsinkin hinta/laatusuhde verrattuna DuraAceen on hyvä.

kuovipolku
15.05.2018, 09.00
En yhtään epäile etteikö herroilla TERU ja nure olisi omakohtaisia kokemuksia sekä 105- että Ultegra-pakoista vertailukelpoisissa olosuhteissa ja siksi olisikin kiintoisa tietää millaisia eroja he ovat toimivuudessa tai kestävyydessä havainneet.

Kun joskus itse pähkäilin hankkisinko kuluneen Ultegran tilalle uuden vai sittenkin merkittävästi edullisemman 105:n, yritin saada selville mitä käytännön eroja niiden välillä on. Löysin muistaakseni yhden mielipiteen siitä että Utegran pinnoite on laadultaan parempi minkä ansiosta vaihtaminen on huomattavasti sujuvampaa ja/tai pysyy parempana pitempään. Toisaalta löytyi kaksi tai kolme mielipidettä että pinnoitteen ero on käytännössä vain ulkonäössä.

PS Päädyin sellaiseen ratkaisuun että maantiepyörä sai uuden Ultegran ja cyclocross sai tyytyä 105:een. Mitään eroa en jälkimmäisellä huomannut, mutta en tosin pitänyt kirjaa kilometreistä (ja jos olisin, luulen että vertailua olisi vaikeuttanut se että ajo-olosuhteissa on voinut olla suurikin ero niin keskimääräisesti kuin pahimmillaankin).

TERU
15.05.2018, 13.57
Nure lienee herra, mutta asiaan, mitään valtavaa eroa ei pakoissa ole Tiagra, 105 ja Ultegra ei ainakaan välittömästi, ajanpäälle kestävyydessä voi jotain ollakin. Sen havaitseminen on vaikeaa. Myös BBB maantiepakka on ollut käytössä ja sen toimivuus vaatii simpan kahvoille tarkemman säädön, muutoin toimii ja kestää. Oma valintani nykyisin Ultegra, kun piikkiluvut täsmäävät paremmin tarkoituksiin, minulle pitää löytyä pariinkymppiin saakka piikin nousulla rattaita, puolikkaita ei taida saada edes Rannilalta.🤗

nure
16.05.2018, 19.31
Kiitos Teru! Tällä herralla painolla ehkä suuri merkitys, Myös jotenkin tuntunut vaihtaminen hiekan liukkaammalta, toisaaltaan rattaiden merkitys koko voimansiirrossa on vain yksi osa minkä osuutta vaikeasti määrittää. Itse olen täysin SRAM vetoinen pyöräilijä mutta kahdessa "paremmassa" ainoat virvelitehtaan osat ovat Ultegran ja DuraAcen pakat.

arctic biker
22.05.2018, 19.34
Sekä Nurea että Terua kannattaa ainakin nöösien nöyrästi herroitella, sen verran kilsoja takana etteivät ihan mutua höpise. IMO.

Pakoista sen verran että just laittamassani XT 11-32 on kolme isointa ja kolme seuraavaa omissa aluspiderissään. Verrokkina 10spd vanhempi Tiagra jossa 7 isointa teräsratasta yhteen niitattuna, loput irtonaisia. 105 10 SPD taitaa olla kolme isointa aluspderissä ja loput irtorattaita. Ja ny kun vapaarattaat ainakin mulla on alumiinisia niinnei lie vaikea arvata mitä pakkoja käytän?

fiber
22.05.2018, 19.53
Parikymmentä grammaa säästyy painoa (myös lompakosta) valitsemalla Ultegran. Muuten onkin sitten aivan sama kumman pakan otat. Enkä suosittele herroittelemaan ketään, vaikka sulla olisikin alle sata tonnia ajettuna 105 ja/tai Ultegralla.

arctic biker
22.05.2018, 20.37
Vuosituhannen vaihteessa innostuin eli menin sekaisin. @fiber Kai se satatonnia on täynnä runsaasti ja aiempia sitten en laske, vuodesta 1962 pyörällä.

TERU
22.05.2018, 21.12
Horisontti avautuu joka suuntaan äärimmäisyyteen, joten äärimmäistä pakkaakin tarvii, parikymppiä voi huoleti menettääkin. Jokin risu saattaa himmentää näköalaa.
Herrottelusta en tiedä pitäisikö loukkaantua vai olla ylpeä?

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-cassette-10-speed-cs-6600-14-25-27351

arctic biker
22.05.2018, 21.35
Carboonittaressani on toki 11spd Ultegrapakka, ja toimii oikein hyvin FSA kymppicarboonikampien ynnä Ultegraketjujen kanssa, keraamikeskiölaakeri tottakai! Teru, olin aivan noppana kun kirjoitin, puolitosissaan.

fiber
22.05.2018, 22.12
Vuosituhannen vaihteessa innostuin eli menin sekaisin. @fiber Kai se satatonnia on täynnä runsaasti ja aiempia sitten en laske, vuodesta 1962 pyörällä.
Hyvä kampitoveri, enhän minä sinun kilometreistä puhu, vaan nöösin taipaleesta. Mutta unohdetaan tämä aihe ennen kuin sen puolileikillisyys vaihtuu puolitotisuudeksi :)

Muistakaa lisäksi historiallinen fakta, että tämän päivän Ultegra on ensi vuoden 105.

kuovipolku
22.05.2018, 22.17
Herrottelusta en tiedä pitäisikö loukkaantua vai olla ylpeä?

Minä taisin olla se joka herroittelun tähän ketjuun toi, pahoittelut siitä. Mitään en sillä tarkoittanut eikä siinä ollut mitään taka-ajatusta tai huonosti peiteltyä pilkkaa - se oli vain mieleen juolahtunut muistuma jostain jääkiekkolähetyksestä mitä vahingossa satuin hetken seuraamaan ja siinä jäykkä studioisäntä huonosti istuvassa puvussa puhutteli studioasiantuntijoita siihen tapaan.

[/https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-cassette-10-speed-cs-6600-14-25-27351 (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-cassette-10-speed-cs-6600-14-25-27351)

Mihin kysymykseen tämä oli vastaus? Eli mihin käyttöön ja millaisen käyttäjän mihin tarpeeseen tätä ajattelit ja pidit parempana kuin tavanomaisempaa 12-25 pakkaa (joka näkyy olevan noin kympin edullisempikin)?

Ymmärrän kyllä että 14-25 on vääjäämättä tiheämpi kuin 12-25, mutta eiväthän ne jälkimmäisen pari hyppäystä (ainakaan minua) kiusaa kun ne asettuvat isoimpien rattaiden välillä.

TERU
23.05.2018, 05.33
Ei pahoittelua enkä minään pilkkaamisena herroittelua pidä, tulee herrottelua ja rouvittelua harvakseltaan itsekin käytetyksi. Tekstissä asiat herkempiä, vaikeampia kuin puheessa.

Liminganlahden lakeuksille välitykset parhaimmillaan ovat hyvin tiiviit, oikeastaan aina joudun tiivistämään tehtaan jäljiltä, hyviä välityksiä ei pidä tuhlata aleelle, jossa niitä ei koskaan tarvitse! Kaksikin ratasta oikealle käyttöalueelle lisää on paljon. Vaihto-osalaatikossa on 105 pakka 12-25, pääsee se toisin ajoin homminkin. Kammissa samoin tiivistystä, oli 50/34, nyt 50/38. Maasto ja omat ajonopeudet soveltuvat noihin mukavasti, ei taida mäkisemmillä teillä olla tarvetta, mutta omiin ajoihin sopiviin välityksiin on mielekästä hetki paneutua sielläkin.