PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etuvaihtaja ei vaihda isommalle rattaalle, vaijerin kiristys/löysentäminen ei auta



Penseilijä
10.05.2018, 22.16
Vastaavanlaisia keskusteluja on useampiakin, mutta en niistä löytänyt vastausta. En löytänyt ratkaisua oikein googlaamalla englanniksikaan enkä Youtubesta.

Lyhyt versio:
105-etuvaihtaja ei vaihda isoimmalle rattaalle oli vaijeri löysällä, kaksin käsin kiristetty tai jotain siltä väliltä. Tuntuu että vaihtajassa on 3 asentoa, vaikka rattaita on 2.
Reilu 1000 km takana ja ennen toimi ok. En tosin tiedä/muista missä vaiheessa ongelma tuli, kun en ole pyörällä pariin vuoteen ajanut.

Pitkä versio:
Cyclossa on Shimanon 105 -etuvaihtaja (2 ratasta) ja se ei enää vaihda isommalle rattaalle. Kilsoja on kertynyt reilu tuhat, joten ei pitäisi olla vaijeri vielä vaihtokunnossa.

Ketju ottaa muutamaan hampaaseen kiinni, mutta ei pääse rattaalle asti. Mitään säätöruuvia vaijerin kireydelle ei ole missään päin.

Seuraavia temppuja on tehty:
- Häkki on laitettu niin suoraan kun se tuossa onnistuu (ulkoreuna on vähän kupera, joten vaikea saada ihan rattaan suuntaiseksi) ja se on pari milliä isomman rattaan yläpuolella.
- L-ruuvilla säädetty ketju mahdollisimman lähelle häkin sisäosaa, kun ollaan edessä pienellä ja takana isommailla rattaalla, tällöin ketju hinkkaa häkin ulkoreunaan kun ollaan takana 2 pienimmällä rattaalla. Jos käännän häkkiä vähän poispäin, joka eliminoi hinkkauksen, niin tuntuu että vaihtaa isolle rattaalle vielä huonommin
- Olen koittanut pihdein ja käsin kiristää vaijeria eri kireyksille, mutta en huomaa mitään eroa vaihtamisessa. Jos päästän vaijerin suht lörpöksi, niin silloin ei tapahdu oikein mitään. Mutta tästä kireäimmillä asetuksilla toiminta on kokolailla sitä samaa, eli "melkein jaksaa nousta".
- Jos otan vaijerin irti ja vedän häkkiä käsin, niin se nousee helposti toisen rattaan päälle. Kun vaijeri on kiinni, ja koitan vaihtaa, niin vaijeri menee todella tiukaksi, eli ajattelin, ettei se vaihda koska vaijeri menee liian tiukalle. Mutta tosiaan löysentäminen ei tunnu auttavan.

Sitten ehkä erikoisin asia. Kun olen koittanu siirtää isommmalle rattaalla ja laitan takaisin pienemmälle, niin ensimmäinen naksu on tyhjä ja toisella vasta vaihtaa kovan kolauksen kera. Kokeilin sen jälkeen painaa kevyesti ensin pieneltä rattaalta suuremmalle ja kuului click ja vaihtaja siirtyi hieman ulommas. Eli tuossa on nyt jostain syystä kolme klikkiä.

Olisko jollain visioita tähän? Vähän tuntuu siltä, että tuon keskimmäisen klikin pitäisi olla se perusasento, mutta en tiedä miten tuon saisi korjattua.

TERU
10.05.2018, 22.35
Kun ketju on pienemmällä rattaalla ja kahvasta on naksutettu viimeinenkin naksu pois, niin sitten vaijerista otetaan vain löysät pois ja vaijeri kiinitetään vaihtajaan. Sen pitäis toimia jo tuolla, mutta pyörän rungossa jossain edessä vinoputken alapuolella on hienosäätöruuvi josta voi tarvittaessa vielä hiukan kiristää vaijeria. Pitää varoa etuvaihtajan vaijerin liika kireys, se saattaa rikkoa kahvan mekanismin. Välinapsuillakin on tarkoituksensa.
Onnea yritykselle!

Penseilijä
10.05.2018, 22.39
Kiitokset vastauksesta!

Mutta ei tosiaan auta tuo löysien pois ottaminen. Mutta oma teoria on kuitenkin, että vaijeri kiristyy koko ajan liikaa (ei pääse rattaalle asti, koska vaijeri on todella pingottuneena) tai sitten ei tarpeeksi (vaihtaja ei liiku oikein mihinkään). Fillari on Ridley X-Ride enkä ole tästä hienosäätöruuvia löytänyt mistään. Mutta pitänee etsiä suurennuslasin kera sitten vaikka :)

hcf
10.05.2018, 22.39
Maantievaihteissa tosiaan on useampi asento. "trim".
Joskus olen onnistunu toistamaan saman ongelman ku oon kokeillu häkkiä eri asentoihin. En vaan muista siirsinkö ylös/alas vai sivuttain

mahead
10.05.2018, 23.28
Kannattaa myös katsoa vaijerin reititys. Tuleeko vaijeri vaihtajaan oikeasta suunnasta ja onko siinä riittävästi pelivaraa jotta vipuvoimaa tulee riittävän pitkälle matkalle. Tosin jos häkki toimi aikansa ja sitten yhtäkkiä enää ei, niin tämä arpa ei voittane.

Moska
11.05.2018, 00.15
Mulla oli samaa vikaa kun pyörä oli vielä tehtaan asentamalla vaijerivedolla. Ensin uusin vaijerin, ei auttanut. Sitten uusin myös kuoren ja tärkeimpänä linerin, mikä lähtee viistoputken yläpäästä ja loppui keskiön alle. Uuden linerin vedin keskiön alta vaijerin ohjurin läpi asti ja tein kutistesukasta vesisuojan vaijeriin. Nyt se on ollut jo päälle 10tkm ja pelaa edelleen.

nure
11.05.2018, 06.46
Vielä aikoina kun käytin etuvaihtajaa niin itseäni joku ohjeistanut että vaihtajan häkki täytyy asentaa hieman vinoon, takapää runkoa kohden... En tiedä onko mitään apua mutta joskus niinkin yksinkertainen kapistus voi olla hankala.

Penseilijä
11.05.2018, 09.27
Kiitos paljon vastauksista! Kävin säätämässä aamutuimaan, mutta minkäänlainen häkin pyörittäminen tai korkeuden muuttaminen ei auttanut. Mutta sitten taisi löytyä selitys, en kuitenkaan ehtinyt testaamaan.

Fillarissa on tämmöinen pulley https://www.cxmagazine.com/wp-content/gallery/updating-shifting-a-case-study/img1.jpg ja huomasin, että tuo pultti on löysällä ja tuo rinkula heiluu minkä ehtii. En tiedä korjaako pultin kiristys ongelman, mutta tuskin vaihtaja voi oikein toimia ellei tuo ole jämäkästi kiinni (mutta pitänee kuitenkin pyöriä).

Pitääpä kokeilla kiristellä tuo kun ehtii.

TERU
11.05.2018, 09.43
No johan oli hyvä kun jotain selittävääkin löytyy, asiat tuntuivat olevan pääosin ok. Tuon pylpyrän saa poistaa, kun hankkii tällaisen ylävetoisena. Minulla kahdessa tämä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-2x10sp-band-on-front-mech/rp-prod70123

arctic biker
12.05.2018, 06.13
No johan oli hyvä kun jotain selittävääkin löytyy, asiat tuntuivat olevan pääosin ok. Tuon pylpyrän saa poistaa, kun hankkii tällaisen ylävetoisena. Minulla kahdessa tämä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-2x10sp-band-on-front-mech/rp-prod70123

Tuo on aivan toimiva, Ultegratasoa, yhdessä pyörässäni on. 105etuvaihtaja ei mun kirjoissa kovin hyvä ole, yhdestä sain häkin rikki, sisäpuolelta etupäästä murtui. Tällä ns kemppiliimalla eli hitsaten korjasin ja siirsin varaosalootaan. Muutenkin olen sitä mieltä että etuvaihtajana kannattaa käyttää parasta mahdollista.

Jyri K
12.05.2018, 07.35
Minä taistelin pitkään saman ongelman kanssa Ultegran Di2 vaihtajan kanssa. Meni jopa niin pitkälle, että ostin uuden vaihtajan. Viimein Toni&Toni katsoi tuon ja viaksi paljastui se, että eturatas oli liian löysä. Se antoi sen millin pari periksi kun vaihtaja painoi ketjua isoa ratasta vasten. Vaihdoin jäykemmän rattaan, niin ongelma loppui.

Taisi käydä 5 ammattilaisella ennen Toni&Tonia eivätkä löytäneet mitään vikaa.

maalinni
12.05.2018, 09.18
^ No onhan tuo harvinainen vika, 99,9% halvemmistakin etuvaihtajista toimii ongelmitta. Eli ei ihme, ettei muut huollot osanneet löysää ratasta epäillä.

oppes
12.05.2018, 16.35
Tuo on aivan toimiva, Ultegratasoa, yhdessä pyörässäni on. 105etuvaihtaja ei mun kirjoissa kovin hyvä ole, yhdestä sain häkin rikki, sisäpuolelta etupäästä murtui. Tällä ns kemppiliimalla eli hitsaten korjasin ja siirsin varaosalootaan. Muutenkin olen sitä mieltä että etuvaihtajana kannattaa käyttää parasta mahdollista.

Nomutkujosse on alhaalta vetävä? Siis vaijerin reititys... Sillon tietty myös vaihtajan pitäisi olla samankaltainen, jotta noita pylpyröitä ei tarvittaisi....

arctic biker
12.05.2018, 17.49
Jos on cyclocrossari 10/11spd ja etuvaihtajan vaijeri tulee ylhäältä niin tuo Terun linkkaama on minusta ainoa oikea.

oppes
13.05.2018, 10.52
Jos on cyclocrossari 10/11spd ja etuvaihtajan vaijeri tulee ylhäältä niin tuo Terun linkkaama on minusta ainoa oikea.

Niin tietysti. Ajattelin jotenkin, että vaijeri tulee alhaalta...

MacKonte
13.05.2018, 11.25
Eikös Shimano 105 -etuvaihtajassa ole kaksi säätäruuvia (L ja H) joilla haetaan häkin liikkeen äärirajat? Samoin vaihtajavivussa on ”kolme” asentoa. Kapealla häkillä voi isommalla eturattaalla joutua napsauttamaan yhden naksun vahtajalla etuvaihtajaa pienempään päin, ettei 1-3 suurimmalla takarattaalla ketju rahise häkin reunaan. Kun alaspäin vaihtajavipua sitten painaa reilusti, se tekee kaksi naksua ja pudottaa pienemmälle rattaalle.

Kerran tuli vastaan 105-vaihtaja, joka ei tahtonut mennä säätöihin. Kaveri oli vaihtanut eturattaat ja laittanut sisemmän väärinpäin...

Tässä vielä Shimanon ohjeesta vapaasti suomennettu versio...

Etuvaihtajan säätö (Shimano)


Kohdista vaihtajan häkki yhdensuuntaiseksi ison eturattaan kanssa linjaarin avulla. Vaihtoehtona laita takavaihde suurimmalle rattaalle ja etuvaihde vuorotellen pienimmälle ja suuremmalle rattaalle. Säädä suuntaus niin, ettei ketju kosketa häkkiä etu- ja takareunassa.
Säädä vaihtajan korkeus niin, että etäisyys häkin alareunasta isomman rattaan piikkeihin on 1-3mm
Läysää vaijeria riittävästi.
Laita takavaihde suurimmalle rattaalle ja etuvaihtaja pienemmälle rattaalle. Säädä alaruuvia (sisempi) siten, että ketjun ja häkin sisemmän levyn väli on 0.5-1.0mm.
Laita etuvaihde suuremmalle rattaalle ja säädä vaijerin kireyttä niin, että ketjun ja häkin sisemmän levyn väli on 0.5-1.0mm.
Säädä yläruuvia (ulompi) siten, ettei häkkiä voi liikuttaa enää ulommas.

oppes
13.05.2018, 14.55
Eikös Shimano 105 -etuvaihtajassa ole kaksi säätäruuvia (L ja H) joilla haetaan häkin liikkeen äärirajat? Samoin vaihtajavivussa on ”kolme” asentoa. Kapealla häkillä voi isommalla eturattaalla joutua napsauttamaan yhden naksun vahtajalla etuvaihtajaa pienempään päin, ettei 1-3 suurimmalla takarattaalla ketju rahise häkin reunaan. Kun alaspäin vaihtajavipua sitten painaa reilusti, se tekee kaksi naksua ja pudottaa pienemmälle rattaalle.

Kerran tuli vastaan 105-vaihtaja, joka ei tahtonut mennä säätöihin. Kaveri oli vaihtanut eturattaat ja laittanut sisemmän väärinpäin...

Tässä vielä Shimanon ohjeesta vapaasti suomennettu versio...

Etuvaihtajan säätö (Shimano)


Kohdista vaihtajan häkki yhdensuuntaiseksi ison eturattaan kanssa linjaarin avulla. Vaihtoehtona laita takavaihde suurimmalle rattaalle ja etuvaihde vuorotellen pienimmälle ja suuremmalle rattaalle. Säädä suuntaus niin, ettei ketju kosketa häkkiä etu- ja takareunassa.
Säädä vaihtajan korkeus niin, että etäisyys häkin alareunasta isomman rattaan piikkeihin on 1-3mm
Läysää vaijeria riittävästi.
Laita takavaihde suurimmalle rattaalle ja etuvaihtaja pienemmälle rattaalle. Säädä alaruuvia (sisempi) siten, että ketjun ja häkin sisemmän levyn väli on 0.5-1.0mm.
Laita etuvaihde suuremmalle rattaalle ja säädä vaijerin kireyttä niin, että ketjun ja häkin sisemmän levyn väli on 0.5-1.0mm.
Säädä yläruuvia (ulompi) siten, ettei häkkiä voi liikuttaa enää ulommas.



Noin se Shimpan huolto-/asennusohjeissa on. Aika monessa kommentissa (ja omakohtainen kokemus tuon vahvistaa), että ainakin joissain kokoonpanoissa etuvaihtajaa / -häkkiä aavistuksen kääntämällä sisään, saa tuon äänettömäksi ja hyvin toimivaksi. Omassa pyörässä törmäsin tilanteeseen, jossa kampi häkin ollessaan suorassa linjassa rattaan kanssa hankasi häkkiin. Ketju myös osui häkkiin "ketjut ristissä". Pieni häkin kääntö poisti kerralla ongelmat.

MacKonte
13.05.2018, 16.59
^Pitää paikkansa, mitä Oppes kirjoittaa. Saman olen huomannut itsekin.

Pienellä kärsivällisyydellä ja harjoittelulla saa oman pyörän etuvaihtajan erinomaisiin säätöihin. Siinä mielessä turvallista aloittaa Shimanon ohjeilla, että voi omien kokeilujen jälkeen tarvittaessa palauttaa lähtötilanteeseen.

arctic biker
26.05.2018, 09.47
Jos on cyclocrossari 10/11spd ja etuvaihtajan vaijeri tulee ylhäältä niin tuo Terun linkkaama on minusta ainoa oikea.

Korjaus. Tämä CX70 on 10spd ja tuskin pelaa 11spd kahvalla.

Moska
26.05.2018, 10.25
Korjaus. Tämä CX70 on 10spd ja tuskin pelaa 11spd kahvalla.Onko 11 ja 10 etuvaihtajat eri vetosuhteella vai mikä ero näissä on? Tieten häkin leveydessä hiukan, mutta sen lisäksi?

arctic biker
26.05.2018, 10.54
Tää länki johon vaijeri kiinnittyy on ihan eri mittainen, 11spd:ssä pidempi joten kahvan vetosuhde on myös erilainen.
Tuossa minusta ansiokas artikkeli aiheesta: https://cyclingtips.com/2017/12/mixing-road-groupsets-what-works-together-and-what-doesnt-2/

TERU
26.05.2018, 11.39
Etuvaihtaja on hyvin yksinkerainen osa. Vois toimiakin, kun alarajoittimella hoitaa pienemmän ja vaijerinkireydellä isomman.
Minulla ei ole 11 osista vielä mitään omakohtaista, joten pelkkää arvailua on.
Muistaakseni cx70 etuvaihtajaa on käytetty Campankin seassa.

TERU
26.05.2018, 21.13
Tää länki johon vaijeri kiinnittyy on ihan eri mittainen, 11spd:ssä pidempi joten kahvan vetosuhde on myös erilainen.
Tuossa minusta ansiokas artikkeli aiheesta: https://cyclingtips.com/2017/12/mixing-road-groupsets-what-works-together-and-what-doesnt-2/

Hyvä artikkeli, silmäilin läpi ja panin talteen vastaisen varalle.

Katselin Tiagran uutta ja vanhempaa kymppietuvaihtajaa, ne ovat samalle vetosuhteelle, vanhemmassa on tuttu lyhyt länki, mutta uudemmassa pidempi, muotoilu mennyt uusiksi. Tuosta seikasta entistä vakuuttuneempi, että CX70 käy ykstoistasarjaankin vaikka onkin kymppiä, ylävetoinen on hyvä, kun vaijeri tulee ylhäältä.

Penseilijä
29.05.2018, 15.49
Kiitoksia kaikista vastauksesta!

Vaihtaminen parani siten kun tarpeeksi räpläsin, että nyt ketju nousee isolle rattaalle toisella tai kolmannella yrittämällä, mutta ei juuri koskaan kerrasta. Asiaan ei ole siis löytynyt kunnollista ratkaisua vieläkään. Reitityspuslan (tai mikä lie onkaan) kiristäminen ei auttanut. Öljysin puslan kohdalta hieman jarruvaijeria ja rasvasin vähän vaihtajan eri niveliä. Niistä taisi olla vähän apua.

Ehkä MacKonten ohjeilla voisi homma onnistuakin, mutta pyörä siirtyi isälle satojen kilometrien päähän eikä uskalla lähteä säätämään kun ei ole paljon säätöjuttuja tehnyt, ja kun se nyt toimii sentään jotenkin.

Parasta lienee tilata tuo TERU:n linkkaama vaihtaja, mutta luonnollisesti tuosta tarvii 34,9 mm version. Bike24:lta näyttäisi löytyvän, mutta pitää vielä penkoa halvin posteineen :)

Kiitos kaikille avusta!

arctic biker
29.05.2018, 22.04
Hyvä artikkeli, silmäilin läpi ja panin talteen vastaisen varalle.

Katselin Tiagran uutta ja vanhempaa kymppietuvaihtajaa, ne ovat samalle vetosuhteelle, vanhemmassa on tuttu lyhyt länki, mutta uudemmassa pidempi, muotoilu mennyt uusiksi. Tuosta seikasta entistä vakuuttuneempi, että CX70 käy ykstoistasarjaankin vaikka onkin kymppiä, ylävetoinen on hyvä, kun vaijeri tulee ylhäältä.
Minusta ei oo. Uus Tiagra kahvoiltaan on sama kuin muut 11spseedit!

Huoleton
29.05.2018, 22.49
Meneekö vaijeri vaihtajan ruuvin alle oikeasta kohtaa? On itellekkin tullut tämmönen vastaan ja vika oli tuossa. Vaihtajassa on nuoli siinä minne vaijerin pitää mennä ja siiten sellanen pikkuosa vielä mitä kääntämällä voi säätää vaijerin tulokulmaa. Shimanolta löytyy seikkaperäiset ohjeet tähän.
Jos vaijeri on väärin pujotettu niin vetosuhde ei riitä nostamaan kunnolla isolle ja se trim/microshift ei toimi ollenkaan oikein.

TERU
30.05.2018, 06.26
Minusta ei oo. Uus Tiagra kahvoiltaan on sama kuin muut 11spseedit!
Saattaa olla noin ettei toimisikaan kympin etuvaihtaja 11 vaihdekahvalla, joka tapauksessa liikutaan tehtaan suositusten ulkopuolella, jos 11 etukahvan naksun välillä vaijeri liikkuu kovin eripituisen matkan kuin 10 kahvalla niin ei välttämättä riitä vedon pituus. Ylipitkä veto jättäisi vaijerin jokseenkin löysälle pienemmällä eturattaalla, mutta siitä ei olisi isoa haittaa.
Saa etuvaihtajan toimivaksi kysyjän pyörään olemassa olevilla osillakin, jotain on vialla kun ei meinaa onnistua, olisi mukava nähdä ihan livenä...

TERU
30.05.2018, 06.43
Löytyy yksi kokeillutkin. Toimii loistavasti 11 systeemin kanssa ja saa ikävän muraa keräävän pylpyrän pois.
Ostajan kommentti toisella sivulla.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-ultegra-cx70-2x10sp-band-on-front-mech/rp-prod70123

Marsusram
31.05.2018, 20.44
Uloimman rattaan offset oli joskus 3x kampia käyttäessä sen verran hilkulla, että etusiirtäjä ei jaksanut työntää sinne asti pienenkään muodonmuutoksen tai kulumisen jälkeen. Häkkiä kääntämällä tai muotoilemalla sai toimimaan jotenkuten.
Offsetin pienennys kampia siirtämällä voisi auttaa. 2x ja 1x systeemeissä ei ole moisia tarvinnut murehtia..
Käsin uloimpaan asentoon painamalla pitäisi siis vaihtaa, muuten on vaan liian lyhyt työntö, eikä vaijerin virittely auta.

Pulimonni
09.11.2018, 19.49
Kaikki ohjeet neuvot kävin läpi saman ongelman parissa, sitten löysin videon, jonka avulla kaikki hoitui parissa sekunnissa.

https://m.youtube.com/watch?v=-5jnNScKhRs&t=7s

En tiedä, miten ihmiset saavat vaijerinsa kireäksi ilman apuvoimia. Itseltä ei ainakaan onnistu.

oppes
11.11.2018, 12.40
...
En tiedä, miten ihmiset saavat vaijerinsa kireäksi ilman apuvoimia. Itseltä ei ainakaan onnistu.

??? Miten nuo pitää kiristää ??? Ainakin itellä etuvaihtaja toimii "heittämällä". Vaijerin kuoresta/rummusta säädöt minimiin (ja tietty vaihtaja/indeksoija pikkurattaalle). Rajat kohdalleen. Pihdeillä kevyesti vaijerista vetämällä löysät veks ja kiristysruuvi kiinni. Toimii laakista. Jos ei ensimmäisestä, niin naksu tai pari kiristysrummusta - jo toimii. Jos ei, niin joku perusasia on pielessä. Vai onko niin, ettei vaijerin kuoressa tai missään ole säätöruuvia?

hiilikuitumies
12.11.2018, 00.13
Vaijeri on helppo laittaa liian kireälle, mikä tarkoittaa sitä, että rajoitin ei raja sitä ulkokehällä, vaan vaijerin kireys. Eli ei siihen mitään ihmeellistä voimaa tarvita. Parempi on laittaa liian löysälle ja pyörittää se tynnyrisäädöstä kohdalleen kuin toisinpäin, koska se ei yleensä edes onnistu, koska harvempi lähtee säätämään sitä säätönappula auki, joten siihen suuntaan ei ole säätövaraa.