Näytä tavallinen näkymä : Pyörää sekalaiseen ajoon (40% kinttupolulle/60% asfaltille)
Terve,
pitäisi ostaa markettipyörää parempi kampe alle. Olen tiiraillut tätä pyörää (https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-pro-black-n-flashyellow-651996), josta on vaihtoehtona myös tämä (https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-black-n-green-651940). Onko jompikumpi järkevä valinta? Pituutta 172 cm, haarukkaan noin 81 cm, ajelu on noin 40% hiekka-/pururataa ja "kinttupolkua", loput ~60% asfalttia. Satunnaiseen kuntoiluun ja metsässä ajeluun, en aja pyörällä töihin. Maksimihinta on aikalailla noin 500 eur, aiempi pyörä oli noin 300 euron joku-Anttilahärpäke "täysjousto", eli eiköhän siihen nähden tuo Cube olisi jonkinsortin parannus.
Jos haluan rullaavuutta, saako tuohon 29" renkaan tilalle vähän rullaavampaa, vai meneekö vanteen vaihdoksi? Jossain threadissa suositeltiin tätä rengasta (https://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-big-apple-plus-performance-50-622-wired-66515) maastopyörään, mutta rengaskoko on vain 28". Bike-discountin laskuri antaa tällaiselle pätkälle optimirunkokooksi 18" jossa siis 29" renkaat. Kun aivan noviisi pyöräasioissa, jos menee vanteen vaihdoksi, mikä vanne mukaan pakettiin noille renkaille ja tuolle pyörälle? Onko jotain muuta hyvää pyörää tuohon hintaluokkaan, jossa saa renkaat helposti vaihdettua rullaavammaksi, mikäli tuo karkeampi kaihertaa? Rengastakaan ei tietty aivan satapakko ole vaihtaa, sehän tuo vain vähän lisää reeniin, jos vastustaa...
Munarello
09.05.2018, 17.25
Se 29 on markkinointijargonia ja tarkoittaa lähinnä renkaan ulkomittaa. Kiekon kehä on se sama 28 tuumaa joten se linkkaamasi rengas sopii.
Siis 29" & 28" kumet menevät samoille vanteille. 29" kumi on vain leveämpi kuin 28. Tietenkin jossain tulee vanteen leveyden ja kumen leveyden rajat vastaan.
Selvä homma, tämähän ratkesi sillä. Onko tuohon hintaan ns. paras mahdollinen sykkeli tuo hitusen kalliimpi, vai ymmärtääkö noviisi noiden vaihtajien erojen päälle loppujen lopuksi yhtään mitään? Huollettavuus yms?
En suosittele suntourin jousikeulaa, mielestäni jopa jäykällä ajaa mieluummin. Kuitenkin jos rahaa ei ole tai haluaa väkisin kokeilla onko se niin huono (niinkuin minä) kannattaa varautua että keulan saattaa haluta vaihtaa tulevaisuudessa joka voi viedä rungon takuun. Itse vaihdoin rockshoxkin gold30 ilmakeulaan ja en enää ikinä ostaisi mitään missä on halpa suntourin kikkare. Raskas ja ärsyttävä ajaa. Tuntuu sille että kokoajan raahaisi jotain turhaa mukanaan.
Myös renkaat vaikuttaa enemmän kuin uskoisi, meno vakiorenkailla on monesti todella tahmeaa. Vaihdoin schwalben smart samit specializedin fast trakiin ja pyörä liikkuu puolta pienemmällä vaivalla, yhtä suuri merkitys ajomukavuuteen kuin keulan vaihdollakin. Vaihteisto on mulla halpaa mutta ei siinä mitään vikaa ole ollut.
e: jos maksimi-maksimi hinta on se 500e niin katselisin käytettyä ilmakeulallista tai jos uuden pyörän haluaa niin täysjäykkää 29 tuumaista. Käytetystä katsoisin kännykän valon kanssa että rungossa ei ole isoja lommoja tai halkeamia, sen että löytyy ilmakeula, vanteiden suoruuden kääntämällä pyörän ylösalaisin ja pyörittämällä renkaita sekä koeajossa vaihteiston + etuhaarukan toimivuus sekä se ettei kuulu ylimääräisiä kilinöitä.
Kummassakin surkeat keulat ja perusosilla melko painaviakin. Tuossa hintaluokassa vaikea sanoa onko hyvä, vain että tulee toimeen kunnes saa hankittua paremman tai harrastus lopahtaa...
Munarello
09.05.2018, 19.13
Kukaan ei suosittele Suntourin jousikeulaa, mutta jos budjetti sanelee niin se on lähinnä tyyliin kilon painavampi, toimii vähän kehnommin ja sitä ei vissiin kukaan suostu Suomessa huoltamaan? Tosin katukäytössä se on se ja sama koska mitään huollon tarvetta ei pyörän käyttöiän aikana edes tule eteen. Kermaperseet ilmajousineen on ihan eri juttu. :D
Kukaan ei suosittele Suntourin jousikeulaa, mutta jos budjetti sanelee niin se on lähinnä tyyliin kilon painavampi, toimii vähän kehnommin ja sitä ei vissiin kukaan suostu Suomessa huoltamaan? Tosin katukäytössä se on se ja sama koska mitään huollon tarvetta ei pyörän käyttöiän aikana edes tule eteen. Kermaperseet ilmajousineen on ihan eri juttu. :D
Kyseessä ei vissiin ollut työmatkapyöräilijä mutta omasta kokemuksesta voin kertoa, että "pyörän käytöiän" (=jo kolmen vuoden) sisällä tulee vastaan joustokeulan huoltotarve. Itellä RockShoxin 30, joka on 7tkm (pääsääntöisesti) talvipyöräilyssä väljistynyt.
Kukaan ei suosittele Suntourin jousikeulaa, mutta jos budjetti sanelee niin se on lähinnä tyyliin kilon painavampi, toimii vähän kehnommin ja sitä ei vissiin kukaan suostu Suomessa huoltamaan? Tosin katukäytössä se on se ja sama koska mitään huollon tarvetta ei pyörän käyttöiän aikana edes tule eteen. Kermaperseet ilmajousineen on ihan eri juttu. :D
Ei mikään vähän kehnompi vaan aivan surkea. Se tuntuu huonolle lukittuna asfaltillakin joka on saavutus sekin
Montakos euroa siihen pyörään sitten pitää laittaa? Kuten sanottua, ihan hifisti en ole, kermaperseestä puhumattakaan, mutta jossain järkevissä summissa pitäisi pysyä. Tuttu hommasi Nishiki NYX 29 -pyörän, viissatasen maksoi ja kehui hyväksi. En usko, että itse huomaan/vaadin sen kummemmin eroa omassa ajossa kuin hänkään, polkimia pyörittämällä pääsee eteenpäin.
Laittakaa ehdotuksia hyvällä hinta-laatu -suhteella olevista pyöristä, ei se viissatanen ole niin justiinsa. Yksi kelpuuttaa vain tyttäriä, toiset äitejä ja kolmansille menee molemmat.
e: Tonni alkaa olemaan siinä kipurajoilla sitten, mitä pyörään viitsin lykätä. Käyttö on kuitenkin sen verran vähäistä, joitain satoja kilometrejä vuoteen, ei tuhattakaan. Pyörää tarkoitus myös pitää vähintään viisi vuotta, ehkä rutkasti pidempäänkin...
e2: Tästä 799,20 eur (https://xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-grey-yellow-m-46-cm/p/1145324_1_size_2)?
Jos käyttö tulee olemaan jotain 500 km/v ulkoiluväylillä ja asfaltilla, niin eiköhän noilla 500 euron pyörilläkin muutaman vuoden ajele. Tietenkin parempi n. 1000 euron pyörä voi innostaa polkemaan enemmän ja ehkä kokeilemaan ihan maastoajoakin, ei sekään lopulta varmaan haittaa. Itse näkisin, että noissa 400-600 euron "maastureissa" (ja halvoissa pyörissä yleensäkin) ollaan säästetty eniten sieltä mikä ei näy, eli navoista, vanteista ja laakereista (ohjain ja keskiö). Tuohon sitten lisäksi hinnat alkaen kumit, jotka pahimmillaan ei pidä maastokäytössä, ei rullaa sileälläkään ja painavatkin vielä. Pienillä kilometreillä esim. noi navat yms. voivat vielä kestää, mutta muutaman tonnin jälkeen ovat pahimmillaan roskiskamaa. Vaihteet ovat nykyään jo esim. Shimanon ja Srammin halvimmista sarjoista alkaen yllättävän hyviä ja nestejarrutkin normaalikäytössä toimivia (maastoajo ja esim. talven rasitukset ovat sitten asia erikseen).
Noilla kilometreillä tulee toimeen Jopollakin jos sitä miettii...
Suuri osa ajamisen nautinnosta johtuu hyvästä ja mieleisestä pyörästä.
Jopoa nyt ainakaan kannata hankkia. Järkyttävän ylihinnoiteltu munamankeli.
Enkä allekirjoita tuota suntour mollausta. En usko että se muunkaan merkkinen pomppukeppi on kummoisesti parempi maastossa.
Ilmajousi on se tärkeä juttu. Sekin lähinnä sen takia, että sen voi säätää helposti kuskin painon mukaan.
Hiekka / pururata / kinttupolulle mitään jousitusta tarvi mutta joku käytetty olis varmaan aika jees. Ja kyllä noi kilsat ajaa romujoustollakin.
Hiekka / pururata / kinttupolulle mitään jousitusta tarvi mutta joku käytetty olis varmaan aika jees. Ja kyllä noi kilsat ajaa romujoustollakin.
Mielenkiintoista olisi tietää onko joku ajanut oikeasti aktiiviajossa jonkun aikaa suntourin halvimmalla jousikeulalla ja on sitä mieltä että se on riittävän hyvä. Etenkin "satunnaiseen kuntoiluun ja metsässä ajeluun" käyttötarkoitukseen tuo ylipainava ankkuri on omiaan tappamaan harrastusilon. Kyllä sillä jossain kaupassa käy parin kilsan päässä mutta mihin tahansa muuhun en pidä hyvänä vaihtoehtona.
Yleensä olen sitä mieltä että pyöriä vähätellään liikaa esim ettei halvalla xc pyörällä tee maastossa mitään mutta nuo pomppukepit on aivan hirveitä kapistuksia jos sellainen on ainoassa pyörässä mitä aikoo käyttääkkin.
Tottakai sen saa ostaa jos haluaa kokeilla mutta omasta kokemuksesta hankala suositella. Luulisihan sitä että se on välttävän hyvä kun se on kaikissa halvoissa maastopyörissä mitä näkee urheiluliikkeissä, ei ole.
No mutta eihän tuo Ghost ole alennushinnalla ollenkaan hullumpi pyörä.
Juha Jokila
10.05.2018, 02.22
Ghost näyttää ihan siistille ja x-kingit rullaa hyvin, jolleivat ole tehneet niistä jotain huononnettua paksukylkistä ensiasennusversiota. Rungossa näyttäisi olevan myös reijät oikean tarakan asentamiseen, jos joskus tekee mieli retkeillä.
Mielenkiintoista olisi tietää onko joku ajanut oikeasti aktiiviajossa jonkun aikaa suntourin halvimmalla jousikeulalla ja on sitä mieltä että se on riittävän hyvä. Etenkin "satunnaiseen kuntoiluun ja metsässä ajeluun" käyttötarkoitukseen tuo ylipainava ankkuri on omiaan tappamaan harrastusilon. Kyllä sillä jossain kaupassa käy parin kilsan päässä mutta mihin tahansa muuhun en pidä hyvänä vaihtoehtona.
No vaikka minä. Vaimon Smashissä on suntoturin XCM, vai oliko se XCR, pomppukeppi ja ihan kiva tolla on ajaa metsässä. Saattaa tietenkin olla että tämmösellä 100kg aloittelijalla ei nyt niin väliä painaako se pyörä sen kilon tai pari enemmän verrattuna johonkin 50kg kuivankesän oravaan. Eron huomaan tuossa omassa Cube Attentionissa olevaan Recon ilmakeulaan ihan ajossa. Suntouri tuntuu vähän liian löysältä, eli pohjaa pahimmissa röykyissä. Toisaalta Reconissa on paineet tapissa, joten ei tuossakaan olisi paljoa varaa kuskin pulskista. Omalla vauhdilla Paloheinän ympäristön juurakoissa tuo vaimon pyörä vaan on mukavampi ajettava.
Ottakaa myös huomioon, että aloittelija ajaa yleensä hyvin hitaasti. Poikkeuksia tietenkin on ja sen takia tuossa kirjoitinkin "yleensä". Tällöin haarukan tärkein tehtävä on pehmentää niitä suhteellisen harvakseen tulevia yksittäisiä tärskyjä. Kokeneemmilla kuskeilla vauhtia usein enemmän, jolloin keulan ominaisuuksista tärkeimpiä on sen renkaan pitäminen kontaktissa ajopinnan kanssa.
Yleensä olen sitä mieltä että pyöriä vähätellään liikaa esim ettei halvalla xc pyörällä tee maastossa mitään mutta nuo pomppukepit on aivan hirveitä kapistuksia jos sellainen on ainoassa pyörässä mitä aikoo käyttääkkin.
Tähän sanoisin, että XC geometria on väärä aloittelijalle maastoon. Tuon cubeni 70° keulakulma ei ole mikään kovin kiva alas tultaessa. Verrattuna juuri hankimani oikean maastopyörän 67° keulaan on tuntuman ero aika merkittävä. Tässäkin Recon keula, joten ei siitä johdu.
Onneksi XC geometria on muuttumassa loivempia keulakulmia kohti, mutta ennen kuin noita saadaan halpoihin XC pyöriin siinä kestää hetken.
Tottakai sen saa ostaa jos haluaa kokeilla mutta omasta kokemuksesta hankala suositella. Luulisihan sitä että se on välttävän hyvä kun se on kaikissa halvoissa maastopyörissä mitä näkee urheiluliikkeissä, ei ole.
Samaa voisi sanoa tuosta ajohalut tappavasta XC geometriasta.
Samaa voisi sanoa tuosta ajohalut tappavasta XC geometriasta.
Vai että suntourilla kivempi ajaa kun rokkarin ilmakeulalla, kaikkea sitä kuulee :D Joo nyt tuntuu olevan muodissa tuo xc geometrian kelpaamattomuus maastoajoon, katsotaan valaistuuko itsekin 5 vuoden päästä kun alkaa olla ajankohtaista geometrian päivitys. Kertaakaan en ole vielä sellaista tilannetta polulla kohdannut että geometrian takia alkaisi ajaminen harmittamaan.
Plussa pomppukepillä vs 29er XC ilmakeulalla juurakkorytkytyksessä... Plussa pliis.
Plussa pomppukepillä vs long low slack plussa ilmakeulalla... ilmaa kiitos.
Joitain tollasta, Evon Hermes tyylistä: https://pyorapalveluberggren.com/pyoramallistot/miestenpyorat/evon-hermes-29-2017-miesten-kestava-pyora-pyorapalvelu-berggren-oy-alefillari/
Täällä palstalla sitä mielipiteitä kuulee.... No, itelllä on yksi pyöristä jäykkäperäinen, Suntourin haarukalla varustettu perusmaasturi jolla on ajettu eniten työmatka-ajoa mutta myös pyöritty metsän puolella, kierretty Syöte ja välillä sileillä kumeillä ajettu asfalttilenkkejäkin. Seitsemässä vuodessa on kilometrejä jokunen tuhat kertynyt enkä ole keulalle tehnyt muuta kuin putsannut putkia. Kyllä se jousituksena nyt vaan toimii, sanovat muut mitä sanovat. Okei, nyt kun koko voimansiirto pyörässä oli kulunut vaihtokuntoon niin samassa remontissa tuli mieleen vaihtaa keulakin ilmakeulaksi mutta saas nyt nähdä viittiikö kun on tuo täpärikin tuossa. Vaimolle hankittiin pari vuotta sitten viiden sadan Trek ekaksi oikeaksi maastopyöräksi ja se jaksaa edelleen ihastella miten ihana pyörä se on, palstatuomarit olis varmaan senkin kieltäneet Suntourin keulan takia.
Kyllä itekin tykkään eniten paukuttaa maastossa kun alla on ilmajousilla varustettu täpäri, mutta voi siellä monella muullakin pyörällä hauskaa pitää!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.