Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkoinen cyclo/grinderi työmatka-ajoon
whit3-monkey
08.05.2018, 18.51
Osaisko täällä joku jeesiä, kun olis hakusessa työmatka-ajoon teräsrunkoinen cyclo tai grinderi hydraulisilla levyillä?! Niin ja budjetti olis +- 2k€...
Kotimaisia butiikkeja kahlattu läpi ja ainoat speksien täyttävät vaihtoehdot jotka olen löytäny, ovat customoitu Surly ja Kona Sutra LTD. Surlyssa ei oikein värit miellyttä ja Konassa arvelluttaa, et kuinka hyvin se soveltuu pelkkään työmatkapyöräilyyn :rolleyes:
Ja jottei asia menis helpoks, niin kuskilla on mittaa 198cm (sisäjalan pituus noin 92) :D
Spessu Sequoia, Genesis Croix De Fer 30.
Velobiasta kenties tuo https://www.velobia.fi/colossi-dn-jos-rambler-58-apex1x11-cx-disc-musta jos koko riittää tai sitten joku muu ja varmaan kasaavat myös toiveisiin ja budjettiin sopivan tarvittaessa.
Foxista All-City Machoman.
whit3-monkey
09.05.2018, 09.22
Spessu Sequoia, Genesis Croix De Fer 30.
Ton Spessun olinkin ihan unohtanu. Pitääkin kattoa, et missä sitä pääsis kokeilemaan. Genesistä (kyseistä mallia ei löytyny esiltä, mutta muita kyllä) kävin eräässä putiikissa katsomassakin, mutta siellä ei myyjiä kaupanteko kiinnostanu, tai siltä se ainakin vaikutti...
Velobiasta kenties tuo https://www.velobia.fi/colossi-dn-jos-rambler-58-apex1x11-cx-disc-musta jos koko riittää tai sitten joku muu ja varmaan kasaavat myös toiveisiin ja budjettiin sopivan tarvittaessa.
Kiitti! Pitääkin laittaa tonne spämmiä ja kysästä tarjous.
Foxista All-City Machoman.
All-Cityssä ei ilmeisesti riitä koko mulle, tai ainakaan tota ei ehdotettu Foxista, kun sieltä fillaria tiedustelin. Sieltä ehdotettiin Surlya ja Salsaa, josta Salsa ois kiinnostanu enemmän, mutta siinä olis hinta karannu reilusti yli budjetin
All-Citystä pitäisi löytyä 58 ja 61 sentin runko vaikkei varastossa olekkaan. Liikkeet ei vain viitsi pitää suurempia runkoja huonomman menekin vuoksi.
Yleensähän ne kaupat jotka rakentavat toiveiden vaikkapa Surly Stragglerin käyttävät tai tietävät jonkun pajan missä voi runkoa ennen kasaamista maalata juuri oikeanväriseksi. Muutama vuosi sitten tästä palvelusta pääkaupunkiseudulla veloitettiin n. 100 euroa. Sittenpä saa uniikkia
Pelago Stavanger ? On kyllä vain mekaaniset levyt ja Tiagra vaihteet, vaikka hinta ei ole halpa.
whit3-monkey
09.05.2018, 16.41
All-Citystä pitäisi löytyä 58 ja 61 sentin runko vaikkei varastossa olekkaan. Liikkeet ei vain viitsi pitää suurempia runkoja huonomman menekin vuoksi.
Niin olin kanssa lukevinani heidän sivuiltaan, mutta jostain syystä tuota ei tarjottu lainkaan ja en viitisnyt ruveta sitä kyselemäänkään, kun myyjä suositteli vain Surlya ja Salsaa :rolleyes:
Yleensähän ne kaupat jotka rakentavat toiveiden vaikkapa Surly Stragglerin käyttävät tai tietävät jonkun pajan missä voi runkoa ennen kasaamista maalata juuri oikeanväriseksi. Muutama vuosi sitten tästä palvelusta pääkaupunkiseudulla veloitettiin n. 100 euroa. Sittenpä saa uniikkia
Tää ois kyllä aika huippua, mutta eipä mulle ainakaan ole kukaan moista tarjonnut, eikä tosin ole tullut itsellekään mieleen moista kysyä
Konassa arvelluttaa, et kuinka hyvin se soveltuu pelkkään työmatkapyöräilyyn :rolleyes:
Mikä saa epäilemään Sutra LTD:n soveltuvuutta työmatkapyöräilyyn?
Jos Genesiksen myyjä herää näin kevään tullen horroksesta, merkillä on myös malli Fugio 650b-kiekoilla.
Nyt mennään ehkä budjetin yli, mutta tämä täyttäisi speksit, jos olisi saatavilla:
https://www.bikeshop.fi/Norco-Search-XR-Steel-Rival/ekauppa/pNOSEXRSRIVAL/
Pykälää halvempikin malli löytyy, mutta siinä on mekaaniset jarrut. Norco valitettavasti käyttää pf-keskiötä.
whit3-monkey
11.05.2018, 08.35
Mikä saa epäilemään Sutra LTD:n soveltuvuutta työmatkapyöräilyyn?
Jos Genesiksen myyjä herää näin kevään tullen horroksesta, merkillä on myös malli Fugio 650b-kiekoilla.
Nyt mennään ehkä budjetin yli, mutta tämä täyttäisi speksit, jos olisi saatavilla:
https://www.bikeshop.fi/Norco-Search-XR-Steel-Rival/ekauppa/pNOSEXRSRIVAL/
Pykälää halvempikin malli löytyy, mutta siinä on mekaaniset jarrut. Norco valitettavasti käyttää pf-keskiötä.
Muistelen vain jostain lukeneeni, että runko olisi aika jäykkä ilman kuormaa?! Ja toinen mitä mietin, oli että onko fillari enemmän tehty poluille, kuin asfaltille?
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että tulen päätymään Brother cyclesin custom pyörään.
Itsellä oli myös tässä pyöräkuume ja itse päädyin tilaamaan Bombtrack Hook EXT malliin. Tosin en tiedä haluatko pyörässä olevan valmiina 27,5 renkaita, saatika noin paljon rengastilaa. Ja mahtaako tuo XL-koon pyörä olla sinulle pieni?
http://bombtrack.com/cx-and-gravel/hook-ext/
Turusta ainakin saa tilaamalla.
Minä olen lukenut samanlaisia arvosteluja Sutrasta joltain ulkomaiselta sivustolta. Toisaalta kun en osaa arvioida, miten vakavasti otettavasta lähteestä on kyse, kannattaa pyörän ominaisuudet selvittää itse. Olihan jossain suomalaisessa lehdessä (Pyöräily+triathlon?) pyörä myös testattu ja siinä todettiin vain yhden testaajan kommentoineen rungon jäykkyyttä. Muut eivät kiinnittäneet asiaan huomiota. Tuosta voi aavistella, ettei jäykkyys ole ainakaan minunkaltaisen tavispyöräilijän näkökulmasta kovin kriittinen ominaisuus. Pyörä ei ole kevyimmästä päästä ole, se on ehkä merkittävämpi asia. Teräsrungon kohdalla kuitenkin paino on melkein pakko hyväksyä.
En usko, että Sutra pärjäisi jotenkin huonosti asfaltilla poluille soveltuvuuden takia. Tai riippuu siitä, millaista geometriaa arvostaa. Pitkä akseliväli (cs 445) ja korkea stack tekee tietysti omansa eli ei ole kapearenkaisen asfalttikilpurin tapainen, mutta ei työmatkapyörän mielestäni tarvitsekaan olla. Rengastus on tietysti yksi suuresti vaikuttava asia, pomminkestävät retkipyörän renkaat voi vaihtaa kevyempiin, jos kokee vakiot turhan raskaiksi. Talvella varmasti tulee annettua arvoa riittävän suurelle rengastilalle.
Mutta jos Brother cycles (Kepler?) vaikuttaa sopivalta, sehän on erinomainen juttu.
whit3-monkey
11.05.2018, 15.25
Itsellä oli myös tässä pyöräkuume ja itse päädyin tilaamaan Bombtrack Hook EXT malliin. Tosin en tiedä haluatko pyörässä olevan valmiina 27,5 renkaita, saatika noin paljon rengastilaa. Ja mahtaako tuo XL-koon pyörä olla sinulle pieni?
http://bombtrack.com/cx-and-gravel/hook-ext/
Turusta ainakin saa tilaamalla.
Itsellä ei ole tarvetta ihan noin paljolle rengastilalle :D
Minä olen lukenut samanlaisia arvosteluja Sutrasta joltain ulkomaiselta sivustolta. Toisaalta kun en osaa arvioida, miten vakavasti otettavasta lähteestä on kyse, kannattaa pyörän ominaisuudet selvittää itse. Olihan jossain suomalaisessa lehdessä (Pyöräily+triathlon?) pyörä myös testattu ja siinä todettiin vain yhden testaajan kommentoineen rungon jäykkyyttä. Muut eivät kiinnittäneet asiaan huomiota. Tuosta voi aavistella, ettei jäykkyys ole ainakaan minunkaltaisen tavispyöräilijän näkökulmasta kovin kriittinen ominaisuus. Pyörä ei ole kevyimmästä päästä ole, se on ehkä merkittävämpi asia. Teräsrungon kohdalla kuitenkin paino on melkein pakko hyväksyä.
En usko, että Sutra pärjäisi jotenkin huonosti asfaltilla poluille soveltuvuuden takia. Tai riippuu siitä, millaista geometriaa arvostaa. Pitkä akseliväli (cs 445) ja korkea stack tekee tietysti omansa eli ei ole kapearenkaisen asfalttikilpurin tapainen, mutta ei työmatkapyörän mielestäni tarvitsekaan olla. Rengastus on tietysti yksi suuresti vaikuttava asia, pomminkestävät retkipyörän renkaat voi vaihtaa kevyempiin, jos kokee vakiot turhan raskaiksi. Talvella varmasti tulee annettua arvoa riittävän suurelle rengastilalle.
Mutta jos Brother cycles (Kepler?) vaikuttaa sopivalta, sehän on erinomainen juttu.
Suurin ongelmahan onkin juuri tuossa, ettei noita fillareita oikein pääse missään kokeilemaan (kuten todettua, niin harvalla varastossa, saati esillä isoja runkokokoja), niin joutuu olemaan enemmän ja vähemmän noiden juttujen varassa.
Hakusessa ei todellakaan ole mikään asfalttikilpuri, vaan pikemminkin juuri tuollainen pystymmällä ajoasennolla varustettu kippurasarvi, joka rullaisi asfaltilla paremmin (lue kevyemmin), kuin nykyinen parikyt kiloinen metsäjyrä ;)
Rullaavuudessa (tai sen tunteessa) on todellisuudessa kyse ainakin kolmesta asiasta. Yksi on tosiaan rullaavuus ja siihen vaikutta eniten rengastus + ilmanpaineet. Ne on helppo laittaa kuntoon nykyisessäkin pyörässä. Ensiasennusrenkaat ei välttämättä ole kohtalaisen kalliissakaan pyörässä optimoitu rullaavuuden ehdoilla. Lisäksi rullaavuus on usein kompromissi pistosuojauksen kanssa, joten tasapainoilua pitää harrastaa, kun sopivaa rengastusta haetaan. Oma lukunsa on se, että alusta vaikuttaa siihen, mikä rengas rullaa ja mikä ei. Kapea asfalttirengas ei rullaa pehmeällä alustalla jne.
Varmaan navat ja laakeritkin vaikuttaa, mutta kunnossa ollessaan tuskin ero on merkittävä. Sen sijaan ketjuilla tuntuu olevan merkitystä. Likaiset ja/tai huonosti voidellut on yllättävän kankeat pyörittää. Ellei ole tottunut huoltamaan ketjuja osana normaalia rutiinia, ei asiaan ehkä kiinnitä huomiota ja eron huomaa vasta, kun putsaa ketjut huolellisesti. Vaikka ketjut pitäisi uusia, tämäkin kohta on helppo ja halpa laittaa kuntoon.
Rullaavuuteen herkästi sekoitettava asia on paino. Raskas pyörä/raskaat kiekot tuntuu kömpelömmiltä kuin kevyt/kevyet, jolloin pyörä tuntuu rullaavan heikosti. Kyse on kuitenkin vain kiihtyvyydestä, raskas pyörä kulkee vauhtiin päästyään siinä missä kevytkin. Ylämäessä tietysti paino lisää voiman tarvetta, mutta teoriassa alamäessä ja lopetettaessa polkeminen painon vaikutus kompensoituu. Käytännössä, kun fiilispohjalta ajetaan, eikä voiman tuotto ja rullaavuus em. jutut optimoiden, kevyt on varmasti miellyttävämpi. Kiekkojen paino (pyörivät osat) vaikuttaa enemmän kuin muun pyörän paino. Uutta pyörää ostettaessa voi olla vaikea arvioida kiekkojen ja renkaiden painoa. Pitäisi irroitta ja punnita, mutta silloinkin selviää vain koko paketin paino, ei renkaiden paino. Lisäksi renkaissa pitää olla tarkkana, kun monista renkaista on saman näköisiä ja nimisiä, mutta rakenteeltaan erilaisia versioita aivan huippurenkaista tavallisiin markettipyörien perusrenkaisiin. Halvempien renkaiden kohdalla myyjä tuskin tätä asiaa korostaa.
Kolmas asia on ilmanvastus. Käytännössä matalampi ajoasento on aerodynaamisempi ja alkaa vaikuttaa 15-20 km/h kovemmissa nopeuksissa. Yleensä kippurasarvinen on parempi varsinkin alaotteelta ajettaessa, mutta yläotteelta ajettaessa voi suoratankoinen olla matalampi ja siten vähemmän vauhtia vastustava. Tasoitusta kippurasarvinen saa kapeammasta tangosta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.