PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eturattaita ihmettelemässä

poeepo
02.05.2018, 19.28
Morjens,

Sain tuollaisen Serious Six Trailin maastopyörän joku aika sitten ja nyt lumien lähdettyä olen huomannut, että pyörä kaipaa lisää vauhtia. Itse ajattelin katsoa enempihampaisia eturattaita netistä ja voi että niitä voi olla monenmoista.
Hetken selailtuani tajusin, etten tajua niistä mitään. Eli tarvitsisin apua uusien eturattaiden hankkimiseen.

Sen verran tietoa löysin osista, että kampisarjaksi on ilmoitettu Shimano FC-MT700-E66. Edessä on 2 ratasta (36 ja 26 hampaiset) ja takana 11 ratasta (14-40 hammasta). Kasettina Shimano Deore XT CS-M8000.
Eturattaiden pulttijako on isommalle 96mm ja pienemmälle 64mm. Mitat oon arvioinu rullamitan kanssa.

Uusien rattaiden hammastukset toivoisin olevan isommalle 40+ ja pienemmälle lähelle 30.
Sellaiset kuitenkin, että asfaltilla pääsisi kovempaa kuin nyt, mutta mäkisiäkin hiekkateitä/metsäpolkuja pystyisi ajamaan helposti. Tällä hetkellä takaratasten isot rattaat ovat olleet lähes käyttämättömiä.

Lisätietoa heruu kun kysyy ja jos vaan tiedän.
Kiitokset etukäteen.

harmis
02.05.2018, 22.05
Laita mieluummin taakse toisenlainen pakka. Pääset paljon halvemmalla ja helpommalla. Esim 10/40.

Malamuutti
03.05.2018, 09.47
Nopealla haulla näytti suuremmaksi eturattaaksi löytyvän Veijo Shimanolta tuolla jaolla vain 38t. Joku muu varmaan tekee tekee suurempia, vaikka aika niukkaa tuntuisi tarjonta olevan. Mutta eteen 38 ja 28t ja taakse sitten tuollainen 10 tai 11-40-kasetti. Tuossa jää vielä tsekattavaksi ketjun pituus, takavaihtajan kapasiteetti ja etuvaihtajan korkeuden riittävyys kaksi hammasta suuremmalle rattaalle (luultavasti korkeuden puolesta toimii kyllä).
Tai sitten kokonaan uusi kampisetti, tyyliin Hollowtech II 34/50 ja siihen sitten pienempi suuri eturatas. Ainakin 46t löytyisi helposti. Ketjun pituus ja etuvaihtajan korkeus tarkistettava. Mahdollisesti ketjulinja (olisiko noissa eroa MTB/maantie, kun kumpikin on Hollowtech II?).

hece
03.05.2018, 10.13
Sen verran tietoa löysin osista, että kampisarjaksi on ilmoitettu Shimano FC-MT700-E66. Edessä on 2 ratasta (36 ja 26 hampaiset) ja takana 11 ratasta (14-40 hammasta). Kasettina Shimano Deore XT CS-M8000.
Eturattaiden pulttijako on isommalle 96mm ja pienemmälle 64mm. Mitat oon arvioinu rullamitan kanssa.
Takana on 11-40. Ei siitä pääse pienempään takarattaaseen kuin vaihtamalla vapaarattaan tyyppiä XD-hen joka taas ei onnistu pyörän Shimanon napoihin. Eli menisi takanapa (+rihtaustyö) tai koko kiekko vaihtoon.

kauris
03.05.2018, 10.38
poeepo kyllä tuossa itse ilmoittaa, että olisi 11 lehteä hammastuksella 14 pienin ja 40 suurin. Mutta kuten hece kirjoittaa, cs-m8000 pakkaa ei tosiaan taida olla sellaisena, vaan pienin ratas niissä on 11 hampainen ja vain suurimman koko vaihtelee eri pakkojen välillä.

Tuolla 36 edessä ja 11 takana välityksellä 27.5 kiekoilla ja 175 mm kammilla pyörä kulkee n. 39 km /h jos kampia pyörittää 90 kierrosta minuutissa tai 43,4 km/h, jos kampia pyörittää 100 kierrosta minuutissa vauhdilla. Tämä ei nyt sitten ilmeisesti riitä kysyjän maastossa, jossa lienee pitkiä alamäkiä.
Isompia eturattaita siis tosiaan metsästämään ja niihin tuossa yllä tuli jo ohjetta kivasti vaikkakin tarjonta siis on ilmeisen niukkaa. Mutta edes 38 hampaisella vastaava 90 rpm ja 100 rpm pyöritysnopeudet antavat vauhdiksi 41,2 km/h ja 45,8 km/h. Ei siis kovin mullistavaa parannusta mutta jotain sentään.

http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Trecu
03.05.2018, 18.43
Itsellä kans ongelmaksi koitui 96mm eturattaat ja huomasin et ei näytä löytyvän kuin max 40t hampaisia rattaita. Joten ei muuta kuin kammet uusiksi kokonaan 104mm niin johan alkaa löytymään, eikä etuvaihtajat nyt järin kalliita ole. Luulen et toi 96mm poistuu kokonaan?

poeepo
03.05.2018, 22.39
Tulipa paljon informaatiota. Kiitokset siitä.
Pienin takaratas tosiaan on 11 hampainen eikä 14.
Taidan nyt aluksi kokeilla 38-28 hampaista eturatassettiä Shimanolta jos ja kun isompaa ei löydy.
Katselin myös kokonaan uusia kampisettejäkin isommilla hammastuksilla, mutta jätän ne syksymmälle jos tarvetta tulee.

Kiitos vielä tiedoista, ehdotuksista ja ideoista.

nure
04.05.2018, 10.37
Millaisella kadenssilla ajelut, tulee vain mieleen että jos jos kadenssi sopiva niin kyllä pitäis vauhtia riittää...

poeepo
04.05.2018, 11.28
@nure Vammasta johtuen en pääse kovinkaan nopeisiin kierroslukuihin. Aamulla otin mittaa ja pääsin noin 70:n kierroksen minuuttivauhtiin ennenkuin piti himmata. Luku ei ole tarkka. Voimaa jalasta löytyy, muttei vauhtia.

Moska
04.05.2018, 12.27
@nure Vammasta johtuen en pääse kovinkaan nopeisiin kierroslukuihin. Aamulla otin mittaa ja pääsin noin 70:n kierroksen minuuttivauhtiin ennenkuin piti himmata. Luku ei ole tarkka. Voimaa jalasta löytyy, muttei vauhtia.Oletko pyöräillyt kuinka pitkään, olisiko cadenssia mahdollista kehittää nopeammaksi? Voimalla runttaaminenkaan ei ole hyväksi.
Itse olen suhteellisen uusi harrastaja, mutta itselläni olen saanut aluetta laajennettua paljon ylöspäin. Tosin jaloissa ei pitäisi olla kummempaa vikaa, mikä sitä rajoittaa. Siltikin se vaatii paljon opettelua lihasten ja hermotuksen osalta.

nure
04.05.2018, 18.30
Ulkoa en nyt muista mutta netistä löytyy sivusto mistä saa suoraa tiedot erilläisille välityksille ja kadensseille.
Kuten Moska sanoo, runttaaminen hitailla kierroksilla se vasta ongelmia aiheuttaa.

travelleroftime
04.05.2018, 19.00
Aiheuttaa onglemia kun tekniikka ei ole puhdas... Tekniikka kunnossa asia ei välttämättä ole niin vakava kuin annatte ymmärtää.