Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pyörällä töihinkö?



juicepoica
29.04.2018, 19.55
Morjesta,

Kaipailisin vinkkiä/mielipiteitä paremmin asioihin vihkiytyneiltä. Haussa polkupyörä pääasiassa työmatka-ajoon, jolla matkaa kertyisi suuntaansa n. 17km. Olen tässä viime päivät kolunnut nettiä läpi ja omat ajatukset pyörämallista tasapainoilee hybridin ja cyclon välillä. Koska pääsääntöinen käyttö on todennäköisesti lähinnä työmatkapyöräilyä ja satunnaista lenkkiä lähialueilla (johon kuuluu myös sivutiet), niin tällä hetkellä kallistuisin itse ehkä cyclon puolelle. Budjetti pyörii jossain 1000€:n paikkeilla ja se lieneekin se rajoittavin tekijä. Alla listaa pyöristä, jota on tullut katseltua:

Cyclot:
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross/2017-merida-cyclocross-300
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/cyclocross/2018-merida-cyclocross-100
http://www.pyorahuoltomm.fi/tuote/kona-rove-2018/
https://www.bestbikes.fi/raleigh-mustang-2016

Hybridit
https://xxl.fi/white-sc-lite-ff-18-miesten-hybridipyora/p/1143916_1_style
http://www.nippeli.fi/polkupyorat/hybridit/miesten/2016-lapierre-urban-shaper-600

Vartta kuskilla on noin 191cm ja jalan sisämitta 90cm. Aiheesta löytyy varmasti miljoona keskustelua, joten linkatkaa vapaasti myös niitä alle, jos on itseltä mennyt hyvät keskustelut ohi. Ja toki malleja/merkkejä listan ulkopuolelta saa ehdottaa.

Sotanorsu666
29.04.2018, 21.30
http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-carbon-cr-cx-bike-rival-1x11/

Jos ostaisin nyt tonnin cycloa, niin se olisi varmaan tuo. Läpiakselit, 1*11 vaihteet, nestejarrut ja tubelesskiekot.

santei
29.04.2018, 21.44
http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-carbon-cr-cx-bike-rival-1x11/

Jos ostaisin nyt tonnin cycloa, niin se olisi varmaan tuo. Läpiakselit, 1*11 vaihteet, nestejarrut ja tubelesskiekot.

Tarkoitit kai tuon aluversiota. http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-vr-cyclo-x-bike-rival-1x11/

skott
29.04.2018, 21.47
Jos sulla on tonnin kok budjetti, niin tää vois olla hyvä: http://www.pyorahuolto.com/shop/-cyclocross/kona-rove-al-xlarge
koska tarvit kuitenkin polkimet klosseineen, ajokengät, kypärä, lokarit, lukko, ehkä jtn kledujakin. Tonttu vois just riittää.

Sotanorsu666
29.04.2018, 23.19
Tarkoitit kai tuon aluversiota. http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-vr-cyclo-x-bike-rival-1x11/

En itseasiassa, vaan tätä:

http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11/

Tai no sama runkohan noissa taitaa olla, mutta tuo apexilla oleva on kyllä mielestäni parhaassa hinnassa.

Malamuutti
30.04.2018, 08.42
Ympärivuotiseen työmatka-ajoon käyttöön noiden ehdotettujen Wigglen pyörien välitys vaikuttaa lyhyimmilläänkin aika pitkältä, ainakin meikäläisen jaloille. Talveksi joutuisin kyllä itselleni asentamaan pienemmän eturattaan.

nure
30.04.2018, 10.57
Vitukselle pointsit. Apex ehdottomasti hintaluokkansa huippua ja eturattaan vaihto vartin homma. En ostaisi yhtäkään alumiinihaarukkaista jos hiemankin on arka hartioistaan, käsistään tai ranteistaan, esim. Kona Rove ST/AL ajaneena omasta mielestäni kaksi eri pyörää samalla geometrialla, toinen mukava ja leppoisa, toinen ravistaa amalgaamitkin. Kylläkin puhtaasti mielipide.

Kalle H
30.04.2018, 11.07
Ympärivuotiseen työmatka-ajoon käyttöön noiden ehdotettujen Wigglen pyörien välitys vaikuttaa lyhyimmilläänkin aika pitkältä, ainakin meikäläisen jaloille. Talveksi joutuisin kyllä itselleni asentamaan pienemmän eturattaan.
Riippuu paljon maastosta ja jaloista. Jos pienempää ratasta haluaa, niin superstarta myy noita 20-30€ hintaa, ANYRING -koodilla tuolta saa vielä -33% pois hinnasta. Mulla itsellä on 1x11 vaihteisessa cyclossa kaksi eri eturatasta ja vaihtelen niitä kevät-/syyshuoltojen yhteydessä, kun pyörä on muutenkin leväällä. Pidän tuota ihan kätevänä systeeminä. Jos kovin paljoa ei ole ajokekemusta takana niin esim 36T eturatas voisi olla tuollaisen 11-32 pakan kanssa talveksi oikein sopiva, kesällä 40T ratas on sitten taas ihan passeli, jos haluaa ajaa esim. asfaltilla kovempaa.

https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-110bcd-narrow-wide.htm

Sotanorsu666
30.04.2018, 20.08
Itse ainakin pärjäsin talven bmc:n crossarilla 40 piikkisellä eturieskalla ja 11-32 pakalla. Toisessa cyclossa oli 11-42 pakka, mutta keveimmät välitykset jäivät käyttämättä ja nyt tuo pyöräkin on myyty jo, kun ajattelin pärjätä yhdellä crossarilla. No nyt tubeless kusi bmc:ssä ja ei olekkaan yhtään crossaria, joten tälle päivälle kaavailtu pari tuntinen lenkki tuli sitten ajettua läskillä.

juicepoica
01.05.2018, 00.14
En itseasiassa, vaan tätä:

http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11/

Tai no sama runkohan noissa taitaa olla, mutta tuo apexilla oleva on kyllä mielestäni parhaassa hinnassa.

Kiitoksia kaikille vastanneille arvokkaista vinkeistä!

Tämä Vitus vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta tapaukselta (sen lisäksi, että meinaan jatkuvasti lukea nimen väärin). Kuitenkin näin keltanokkana olisi varmaan enemmän kuin suotavaa, että pyörää pääsisi koeajamaan...vaikka kait sitä tietysti mittoja mittaamalla pääsee lähelle totuutta.(?) Mitenkäs tuo läpiakseli(suus) näkyy pyörän paremmuutena ei vastaavaan? Entä mitenkäs nuo hydrauliset jarrut tykkäävät pakkasesta? Huomion arvoista lienee, ettei itsellä ole, ainakaan helposti järjestettävissä, pyörän lämpimässä säilyttämistä talviaikaan.

Entä mitäpä arvon raati on mieltä seuraavasta? Joku tuossa kun jo kerkesi mainitsemaan hiilikuitukeulan erinomaisuudesta. Kyseistä pyörää olisi ehkä mahdollista päästä koeajamaan:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-cross-race-black-n-flashyellow-653551

Taitaa olla tämän hintaluokan vehkeissä nuo hydejarrut harvinaista herkkua. Uhka vai mahdollisuus?

Kalle H
01.05.2018, 04.38
Autoissahan on myös hydrauliset jarrut ja jotkut hullut säilyttää myös niitä pakkasessa ja jopa ajaa niillä ; ). Oman kokemuksen mukaan sekä Shimanon, että Sramin hybraulisetlevyt toimii ihan mukavasti ainakin -20C asti.

Itsellä on cyclossa "vain" TRP:n mekaaniset ja nekin toimii kyllä fiksujen kaapelivetojen ja kaapelien kanssa hyvin, mutta kyllä hybrauliset voisi olla vielä paremmat.

Sanoisin että läpiakselit on cycloissakin nykyisin ihan arkipäivää. En juuri näkisi enää syytä ostaa uutta cycloa ihan niitä.

Jos pääset Cubea koeajamaan, niin se toki kannattaa tehdä. Geometriakuvaa vertaamalla pääset sitten kiinni, siihen että mikä olisi esim vastaavan kokoinen Vitus, jos sellainen kuitenkin kiinnostaa enemmän.

Mohkku
01.05.2018, 07.49
Meridan krossari. Numerointi on mennyt hiukan uusiksi ja samalla ehkä osat. Ennen oli 300 ja 500, mutta nyt tämä ainakin vaikuttaa kiinnostavalta:
https://larunpyora.com/tuote/2017-merida-300-cyclocross/

(https://larunpyora.com/tuote/2017-merida-300-cyclocross/)Jos tarjoushinnalla ei sopivan kokoista pyörää löydy, normaalihinnasta (näyttää olevan 1100 €) saa helposti 10% pois.

Tässä toinen kiinnostava pyörä, Kona Jake:
http://www.espoontorinpyora.com/pyoramallit/kona-jake-2017/

juicepoica
01.05.2018, 09.11
Haha...totta! Itsellä kun ei vain ole mitään kokemusta mehujarruista polkupyörissä, niin kuulopuheiden varassa mennään.

nure
01.05.2018, 18.37
Pyörä kyllä pysähtyy jarruilla kuin jarruillakin, ainakin kun normi olosuhteista puhutaan eikä extremestä. Nykyään on sellainen tapa että jos jokin uutuus tulee kuten esim. nuo läpiakselit, aiheuttaa sen ettei mistään entisestä ole mihinkään. Kuitenkin jo vuosikymmeniä ajettu pikalukoillakin ilman suurempia ongelmia, ei itsellä ainakaan milloinkaan ole mitään ollut.
Toisaaltaan jos uuden hankkisin juuri nyt niin ehkä samaan sortuisin vaikkei mitään järkiperäistä perustelua löytyisikään moiseen käytökseen.

-jamo-
01.05.2018, 19.56
Itsellä on tasan 17 km duunimatka vaihdellen asvalttia ja hiekkaista pyörätietä. Eipä tuolla matkalla isoa eroa cyclon ja hybridin välillä työmatkakäytössä ole. Välillä ajelen cyclolla, välillä hybridillä. Lukkopolkimia en kumpaankaan laittaisi työmatkalle ja jos talvellakin meinaa ajella niin ottaisin hybridin. Käppyrätanko ei lyhyehköllä duunimatkalla anna mitään etua.

Eli pelkkään kesäkäyttöön cyclo, kesä+talvikäyttöön hybridi.

Levyjarrut ehdottomasti. Hydrauliset tuntuu vähän kivammalta, mekaaniset on helpompi säätää. Eipä niissä käytön kannalta merkittävää eroa ole. Vannejarrut voi talvella olla kehnot, kesällä niilläkin pärjää mainiosta.

Uuden lisäksi käytettyäkin kannattaa harkita.

juicepoica
03.05.2018, 20.07
Mitäpä vielä arvon raati on tästä mieltä? Tälläinen saattaisi nyt edullisesti lähteä, mutta mietityttää nuo "hybridijarrut"? Muuten menee edellä olevien kanssa osiltaan samaan kastiin. Tosin sillä erolla, että on hiilikuitukeula.

http://whitebikes.fi/bikes/white-cx-pro/

Kalle H
03.05.2018, 20.29
Eikös nuo jarrut ole käytännössä seuraavat?

https://www.bikeradar.com/gear/category/components/brake-calipers/product/review-trp-hy-rd-cable-hydraulic-road-disc-brakes-47188/

Itsellä ei ole noista omakohtaista kokemusta, mutta tuttujen puheiden mukaan nuo ovat oikein kelpo jarrut.

Kalle H
03.05.2018, 20.36
Itsellä on tasan 17 km duunimatka vaihdellen asvalttia ja hiekkaista pyörätietä. Eipä tuolla matkalla isoa eroa cyclon ja hybridin välillä työmatkakäytössä ole. Välillä ajelen cyclolla, välillä hybridillä. Lukkopolkimia en kumpaankaan laittaisi työmatkalle ja jos talvellakin meinaa ajella niin ottaisin hybridin. Käppyrätanko ei lyhyehköllä duunimatkalla anna mitään etua.

Eli pelkkään kesäkäyttöön cyclo, kesä+talvikäyttöön hybridi.

Levyjarrut ehdottomasti. Hydrauliset tuntuu vähän kivammalta, mekaaniset on helpompi säätää. Eipä niissä käytön kannalta merkittävää eroa ole. Vannejarrut voi talvella olla kehnot, kesällä niilläkin pärjää mainiosta.

Uuden lisäksi käytettyäkin kannattaa harkita.Tässä näkee kyllä hyvin miten paljon mieltymykset eroaa. Itse tykkään ajaa kesät-talvet kaikki teillä tapahtuvat ajot droppitangolla matkasta riippumatta. Toisaalta ajan myös 99% ajoista lukoilla, kun olen niin tottunut. Koen itse, että se näin mukavampi ja ehkä myös marginaalisesti nopeampi.

Toisaalta maastossa suora tanko on sitten ihan mukava ja "tukeva", mutta ergonomian puolesta hyvä droppitanko istuu kyllä mun hanskaan paremmin.