PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijan alle pätevää mankelia.



g0at
29.04.2018, 00.17
Terve kaikille!

En tiedä onko tämä oikea paikka tälläisiä kysymyksiä varten mutta yrittänyttä ei laiteta.

Olen pääsääntöisesti kuntosalia harrastava 90kiloinen 180cm mies joka haluaisi kunnon kohottamisen merkeissä kesän tullen matkustaa kaupungin läpi töihin auton sijaan pyörällä.

Mielessä oli myös aloittaa ajelemaan kerran tai kaksi viikossa paikallisilla kuntoilureitellä n.25km lenkkejä (oletettavasti päällimmäinen maa-aines on hiekka,puru tai jonkinlainen sepeli)

Millaista pyörää suosittelisitte kaltaiselleni aloittelijalle? Budjetti ei sinällään ole ongelma, en vain tiedä kuinka suurta hyötyä käytännössä saan ostamalla 400e pyörän vs 1000e pyörän.

Seuraavanlaisia fillareita olin silmäillyt:

https://www.bikester.fi/serious-tenaya-hybridipyora-hybrid-musta-551252.html

https://www.bikester.fi/serious-shoreline-etujousitettu-maastopyora-275-musta-551214.html

Mietin myös fatbikea, olisiko sellainen mukavampi ajaa tuolla pururadalla?

Millainen lukko olisi kannattavin sijoitus? Pyöriä pöllitään suuria määriä päivittäin paikkakunnallani.

Kivijalkaliikkeisiin en ole vielä uskaltautunut koska he myyvät tietenkin sen tonnin pyörän, joten ajattelin aloittaa asian kartoittamisen kaikista intohimoisimmilta eli harrastajilta. :)

Suurkiitos lukeneille & vastanneille.

kni94
29.04.2018, 01.27
Älä osta mitään halpaa missä on suntourin haarukka, noiden myyminen pitäisi olla laitonta :D Todella raskaita ja huonoja. Muuten en osaa auttaa

Juha Jokila
29.04.2018, 01.53
Pururadalla ei ole mukava ajaa millään. Raskasta kuin faan ja puru lentää päälle. Työmatkaa ja hiekkatietä pystyy ajamaan melkein millä pyörällä vaan. Jos oikein halvalla lähtee liikkeelle, niin oppiihan siinä tietämään mitä pyörältään haluaa. Vaihtaa sitten parempaan jos homma jatkuu. Harrastajilla ei tahdo edes tuo toimintatonni riittää.

g0at
29.04.2018, 03.37
Älä osta mitään halpaa missä on suntourin haarukka, noiden myyminen pitäisi olla laitonta :D Todella raskaita ja huonoja. Muuten en osaa auttaa
Kiitos varoituksesta


Pururadalla ei ole mukava ajaa millään. Raskasta kuin faan ja puru lentää päälle. Työmatkaa ja hiekkatietä pystyy ajamaan melkein millä pyörällä vaan. Jos oikein halvalla lähtee liikkeelle, niin oppiihan siinä tietämään mitä pyörältään haluaa. Vaihtaa sitten parempaan jos homma jatkuu. Harrastajilla ei tahdo edes tuo toimintatonni riittää.
Suurkiitos vastauksesta, ajattelin kuitenkin lähteä ostamaan suoraan kunnon konkelin ettei jää ainakaan sen takia homma väliin.

Onko porukalla kokemuksia fatbikeistä yön pikkutunnit saivat minut miettimään asiaa siltä kantilta että olisi mahdollisesti mukavaa pyöräillä myös talvella ja se varmaan olisi mukavinta fatbikellä?

Onko niillä ihan pirun raskasta polkea normaaliin renkaaseen verrattuna? Kehtaako niillä polkea asvaltilla ollenkaan?

Mohkku
29.04.2018, 07.26
Ihan ensiksi täytyy kartoittaa sopiva pyörätyyppi, vasta sen jälkeen kannattaa katsella erilaisia vaihtoehtoja ko. luokassa. Lyhyt luokitus tässä tapauksessa mahdollisesti mahdollisista vaihtoehdoista:

Hybridit ovat yleiskäyttöön sopivia, joilla on helppo ajaa kaduilla, sorateillä ja kovapohjaisilla nopeilla poluilla, mutta varsinaisia maastopyöriä ne ei ole. Itse en tuollaista myöskään valitsisi vähänkään pidemmälle maantietä tms. sujuvaa reittiä ajettavalle matkalle, mutta moni ajaa tällaisella pitkiä matkoja eli makuasiasta pitkälti on kyse. Vaihtoehtona on monikäyttöinen, sorallekin sopiva maantiepyörä (cyclo, gravel, adventure tms.). Niissä on yleensä maantieajossa mukavampi ajoasento ja ainakin itse koen sellaisella ajamisen olevan paremman ajoasennon takia olevan tehokkaampaa, polkemiseen saa helpommin mukaan keskikropan lihakset pelkkien etureisien sijaan. Kaupungissakin sellaisella pärjää hyvin, vaikka suoratankoinen pyörä onkin joissain tilanteissa hallittavuudeltaan helpompi. Kapeat renkaat rajoittaa ajamisen mielekkyyttä pehmeämmillä poluilla, vaikka toki leveämpiäkin renkaita (n. 45-50 mm) on joissain malleissa. Monissa hybrideissäkin on yleensä n. 35-42 mm levyiset renkaat, jotka toki toimii soralla yms. kantavalla alustalla, mutta varsinaiseen maastoon nekin jää hiukan kapeaksi.

Ominaisuuksiltaan asfaltille sopiva, mutta suoratankoinen pyörä on ns. fitness-pyörä. Näyttää hybridiltä, mutta pienet erot löytyy voimansiirrosta, rengaskoosta ja ehkä pyörän geometriasta.

Toiseen suuntaan mentäessä tulee maastopyörä, käytännössä etujousitettuna. Sitä voi harkita, jos ajamisessa metsäpolut ja talvi painottuu. Toki asfaltillakin pärjää, mutta mielestäni asfalttipainotteinen kesäkauden ajo maasturilla ei vaan ole mielekästä. Pyörä sinänsä kulkee kevyiden välitysten avulla kevyesti, mutta hiukan hitaammin kuin esim. cyclo. Vastapainoksi saa joustavuuden (haarukka, renkaat) avulla todella mukavan pyörän, jossa tien epätasaisuuksien tärinä tuntuu paljon etäisemmin kuin muissa pyörissä. Sen hintana on tietynlaisen täsmällisyyden ja herkkyden puute. Sitä ei kuittaa edes haarukan lukitusmahdollisuus.

Maastureissa laaja hintahaarukka voi tuntua houkuttelevalta ja erot ulospäin näyttää pieniltä, mutta kuten hybrideissäkin ja kaikissa muissakin pyörissä, erot komponenttien laadussa on suuret. Maastoajoon sopivan kaluston hinnat lähtee vajaan tonnin suuruusluokasta, halvemmat on lähinnä katumaastureita eli joustokeulan yms. ominaisuudet loppuu nopeasti, pyörään kertyy painoa lisää jne.

Fatbike on monesti jousittamaton, mutta silti periaatteessa mukava. Tosin asfaltilla ainakin itseäni alkaisi turhauttaa hyvinkin nopeasti eli maastopyöristä puhuttaessa keskittyisin ns. normaaleihin malleihin, joissa on renkaan leveys n. 2,2". Sinun mitoillasi vanteen halkaisija olisi 28/29". Fatbike toimii mielestäni hyvin vain pehmeässä maastossa. Huomioda kannattaa myös niiden renkaiden hinnat.

Pyörien hinnasta sen verran, että tonnilla saa laadukkaan hybridin, em. maantiepyörissä joutuu olemaan tarkempi. 400 eurolla ei huoletonta pyörää taida löytyä kuin tuurilla. Varkaudet on ongelma, mutta riskiä voi tarkastella kahta kautta. En tiedä, osaako varkaat keskimäärin arvioida 1000 euron pyörän houkuttelevammaksi kuin saman näköisen 500 euron pyörän. Eniten varastetaan kai Jopoja yms. peruspyöriä, mutta se johtuu niiden määrästä ja käyttäjien huolettomuudesta. Lukot on korkeintaan pikkusormen vahvuisia vaijerilukkoja, jotka osaava varas rikkoo nopeammin kuin omistaja avaa lukon avaimella. Itse suosin u-lukkoa + irtovaijeria. Silti en jätä pyörääni pidemmäksi ajaksi paikkaan, jossa arvioin riskin suureksi.

Kalliin pyörän riskiä hyvälläkin lukituksella nostaa tietysti pääoman määrä. Moni suosiikin kahden pyörän taktikkaa eli jokin vanha ja arvottoman näköinen pyörä tiettyihin tilanteisiin ja parempi pyörä silloin, kun varkausriski on paremmin hallittu. Tämä ei ole yhtään huono vaihtoehto, käytetyn pyörän saa 50-200 eurolla ja siihen pieni kunnostus, jolloin käytössä on toimiva, joskaan ei välttämättä ominaisuuksiltaan ei kovin hyvä pyörä. Kustannusten hallinta kyllä edellyttää, että tuntee pyörät, on hintatietoinen varaosien suhteen ja osaa huoltaa pyörän itse.

Talvikäytössä korostuu renkaan leveys. Mitä leveämpi, sen parempi ajettavuudeltaan. Leveyden kasvaessa myös paino kasvaa eli ajaminen ainakin tuntuu raskaammalta. Tavanomaisen maasturin 2,2" toimii hienosti talvella kohtalaisen huonollakin tiellä, mutta yleensä hybridin 35-45 mm renkaalla pärjää ongelmitta. Cyclon tms. pyörän ajettavuus heikkenee nopeasti, kun tien kunto heikkenee. Siksi se ei ole talvella ihanteellinen valinta, jos huonollakin kelillä pitää ajaa. Sileäksi auratulla tiellä ei mielestäni ole mitään ongelmaa.

Scrap
29.04.2018, 09.39
Älä osta mitään halpaa missä on suntourin haarukka, noiden myyminen pitäisi olla laitonta :D Todella raskaita ja huonoja. Muuten en osaa auttaa
Höpö höpö ja huomenna lisää.
Suntouria on ihan kisakäytössä nopeilla kuskeilla.
Ongelma noissa on se, ettei täällä takahikiä Suomessa ole niille huolto paikkoja. Eli sen takia kannattaa jättää kauppaan. Ellei tietenkin huolla itse.

Halpis rockshox keulat on ihan yhtä kuraa.

Runko, keula, kiekot ja renkaat tekee pyörän.

hphuhtin
29.04.2018, 11.27
Millaista pyörää suosittelisitte kaltaiselleni aloittelijalle? Budjetti ei sinällään ole ongelma, en vain tiedä kuinka suurta hyötyä käytännössä saan ostamalla 400e pyörän vs 1000e pyörän.


25km lenkkejä ajaa ihan millä vain, vaikka jollain raskaalla yksivaihteisella ja jalkajarrullisella kivireellä. Siitä ylöspäin voi sitten perustella itselleen hankintoja kaikenlaisin keinoin [emoji6]

Ajelen edelleen myös vanhalla fitness-pyörällä, joka on oikeasti ihan ok. Silti kiroan sillä ajaessa kun se ei kulje kovin lujaa, mutta entäs sitten? Siinäpä onkin toimivat lokasuojat ja tavarateline toisin kuin maastopyörässä tai maantiepyörässä. Ko. pyörän takia itse totesin, että pyöräily ei kiinnosta, pitkäksi aikaa. Jos epäilet, että se harmittaa liikaa, että tuntuu että pyörä ei kulje, pitää sijoittaa ehkä vähän enemmän heti alkuun ettei harrastus jää siihen. Toisille taas ei ole väliä. Tunnet itse itsesi paremmin.. [emoji4]

Koska helposti menee ensimmäinen vähän pieleen, voit harkita ostaisitko jonkun pyörän vain sillä oletuksella että jos innostut niin kohta hankit paremman/erilaisen. Yksi pyörä ei yleensä riitä..

Mitoitus on hintaan katsomatta tärkeä, liian iso tai pieni pyörä on epämukava, liian iso pahempi.

Jos aiot ajaa vain asfaltti-tai hiekkaväylillä kesällä, en ostaisi maastopyörää. Jos menet kapeille metsäpoluille juurien ja kivien yli rymistelemään tai haluat ajaa talvella hyvillä nastarenkailla, maastopyöräkin voisi tulla kyseeseen, mutta varsinkin maastokäytössä hintaero 400->1000€ vaikuttaa paljon.

Jos nyt jotain pitäisi ehdottaa niin joku tämän *tyyppinen* pyörä alkuun. Vaihteita on liikaa kuten halvoissa tapaa olla. Jäykkä keula on hyvä, ei halpaa joustokeulaa huonontamassa. Lokasuojat lisättävä toki ja tarakan tarvitsee jos retkeillä aikoo. https://www.xxl.fi/scott-sub-cross-tour-hd-18-eu-miesten-hybridipyora/p/1145455_1_style.



Millainen lukko olisi kannattavin sijoitus?


Kuulemma pyörä kannattaa lukita kahdella erilaisella lukolla, esim. U-lukko ja ketju, korkealta, U-lukko niin pienellä U-välillä kuin omaan käytännön elämään sopii. Rosmot kantavat pääsääntöisesti yhden lukkotyypin aukaisuun sopivia työkaluja, ja mieluusti tukevat ne maata vasten voimaa käyttääkseen. Isoon U:hun mahtuu työkalu helpommin sisälle vääntämään auki. Kaikki lukot ovat kuitenkin vain hidaste, tarkoitus lukoilla on aiheuttaa siirtyminen huonommin suojatun pyörän kimppuun.

oem
29.04.2018, 11.27
Pururadalla ei ole mukava ajaa millään. Raskasta kuin faan ja puru lentää päälle. Työmatkaa ja hiekkatietä pystyy ajamaan melkein millä pyörällä vaan. Jos oikein halvalla lähtee liikkeelle, niin oppiihan siinä tietämään mitä pyörältään haluaa. Vaihtaa sitten parempaan jos homma jatkuu. Harrastajilla ei tahdo edes tuo toimintatonni riittää.
Samaa mieltä vaikka joku saattaa väittää että harrastus loppuu huonoon pyörään.
Jos ajaminen on pyörästä kiinni on motivaatio riittämätön eikä mitään kannata ostaa seisomaan.
Ensimmäiseksi joku edullinen merkkipyörä.

Marsusram
29.04.2018, 13.36
Höpö höpö ja huomenna lisää.
Suntouria on ihan kisakäytössä nopeilla kuskeilla.
Ongelma noissa on se, ettei täällä takahikiä Suomessa ole niille huolto paikkoja. Eli sen takia kannattaa jättää kauppaan. Ellei tietenkin huolla itse.


Kisakäytössä ei silti käytetä mitään "halpaa missä on Suntourin haarukka", kolmikirjaimisia Suntour malleja joita halvoissa fillareissa tulee mukana. Yleensä parasta on sellainen viskata kierrätykseen ja upgreidata täysjäykkään.

Pyörätyyppi kannattaa valita myös nopeuden mukaan, onko tarkoitus vetää koko ajan täysiä kisamoodissa, vai retkeillä normaalisti liikenteessä, mahdollisesti tavaraa mukana.
Täysjäykkä 27.5+ on hyvä yleispyörä jos vauhti ei ole tärkein, pururadallakin kantaa jonkin verran jos sellaiselle eksyy.

nure
29.04.2018, 14.27
^Kyllä tosiaan löytyy kunnollisiakin mutta hyvin harvoin, en itsekään pahimmalle vihamiehelle suosittele noita halpis Suntoureja joten kannattaa panostaa heti hieman parempaan ettei tule vaihtoa eteen alta aikayksikön...

Muuten, usein pururadoilla on lisäksi pyöräily kiellettyä.

kni94
29.04.2018, 15.19
Höpö höpö ja huomenna lisää.
Suntouria on ihan kisakäytössä nopeilla kuskeilla.
Ongelma noissa on se, ettei täällä takahikiä Suomessa ole niille huolto paikkoja. Eli sen takia kannattaa jättää kauppaan. Ellei tietenkin huolla itse.

Halpis rockshox keulat on ihan yhtä kuraa.

Runko, keula, kiekot ja renkaat tekee pyörän.
Ketkä nopeat kuskit ajaa alemman hintaluokan pyörällä (500-700e) jossa on suntourin halpa haarukka? Toki kyllähän taitava ajaa vaikka downhilliä mummopyörällä mutta ei se siitä silti järkevää tee. Puhun omasta kokemuksestani, ostin suntourilla olevan pyörän koska ajattelin että ei se voi niin paha olla ja kyllähän sillä kauppaan polkee mutta ei herrajee että se voi viedä ajamisesta ilon kokonaan pois. Ei sitä tarvinnut huoltaakaan kun hajosi ensimmäisenä kesänä kevyessä opetteluajossa. 200e rockshox haarukka teki pyörästä 100x paremman, niiden halvimmista jousihaarukoista ei ole kokemusta mutta jos yhtä surkeita onnistuvat tekemään kuin suntour niin pitää hattua nostaa

nure
29.04.2018, 16.49
Itsekin kumpaisillakin ajanut enkä tosiaan siitä leuhki. Ei Dart ole paras verrokki Suntourille, ei tosiaan ole sen kummempi, RS:n XC sarjasta alkaa jo löytymään laadukkaampia.

Scrap
29.04.2018, 16.54
Halpis keulat on halpis keuloja, onpa valmistaja mikä hyvänsä. Usein niissä näyttää olevan vielä varoitustarrat, jotka kieltää käytännössä kaiken maastoajon.

Eipä ne nopeat kuskit aja 500-700e pyörillä joissa on rokkarin tai ketun keula. Nopeat enduro ja DH kuskit ei taida ajaa 500-700e keuloillakaan.

Ilmakeula on mielestäni maasturissa aika must hankinta. On merkki mikä tahansa sen saa sentään helposti säädettyä omalle painolle sopivaksi. Halvat pomppukepit kannattaa jättää kauppaan olkoon merkki mikä tahansa. Ellei sitten satu just sopiva omalle painolle.

oem
29.04.2018, 17.02
Kunhan pyörä ei jää ostamatta siksi ettei se sovellu kilpakäyttöön.:D

Scrap
29.04.2018, 18.10
Kuinkahan moni oikeasti osaa ajaa pyöränsä ominaisuuksien ylärajalla?

Välillä kaikilta varmaan lipsahtaa yli, mutta että ajaisi jatkuvasti siinä rajalla?

kni94
29.04.2018, 18.30
Jos joustohaarukan haluaa pyörään niin suosittelen tarpeeksi hyvän (ilmakeulaisen) pyörän ostamista suoraan koska sitten on koko pyörän takuu voimassa. Esim radon sanoo suoraan että jos menee vaihtamaan keuloja niin rungon takuu oli siinä, ainakin jos eri malliseen vaihtaa. Koska en usko että kukaan pystyy nauttimaan ajamisesta halvalla suntourilla vaan ennemmin tai myöhemmin se alkaa rajoittamaan ajoa

Halvalla jousikeulalla ajon jälkeen toisaalta osaa arvostaa parempaa keulaa paljon enemmän kun eron huomaa.

hphuhtin
29.04.2018, 20.27
Off-topic (vähän): Iski himo ostaa Suntourin keula ja ajaa sillä ensi kesä... vertailla parempiin. Jos jollain on makaamassa ylimääräisenä (luulisi olevan, kun osataan haukkuakin ;) ), niin otan vastaan ja lupaan ajaa.

Kävisikö vaihto kesän ajaksi? ;)

Juha Jokila
30.04.2018, 01.24
Kysyjän budjetilla saa just ja just hyvän keulan. Loppu fillari pitää sitten keplotella jostain muualta. Ja pitää muistaa sen keulan jokavuotinen huolto merkkihuollossa, mitä sekin nykyisin maksaa, 150 €?

marmar
30.04.2018, 07.52
Onko porukalla kokemuksia fatbikeistä yön pikkutunnit saivat minut miettimään asiaa siltä kantilta että olisi mahdollisesti mukavaa pyöräillä myös talvella ja se varmaan olisi mukavinta fatbikellä?

Onko niillä ihan pirun raskasta polkea normaaliin renkaaseen verrattuna? Kehtaako niillä polkea asvaltilla ollenkaan?

Kevyesti rullaava fatin rengas rullaa paljon kevyemmin, kun useimmat halvat markettikumit. Karkeampi hyväkin maastokumi häviää rullaavuudessa. Fatbiken huonoimmat puolet on asfaltilla rengasmelu ja kustannukset. Esim kelpo kyvyesti rullaava yleiskumi Schwalben Jumbo Jim maksaa paikasta riippuen 60€ ylöspäin, jos ei satu hyvää tarjousta kohdalle.

Nopeuden kasvaessa leveän renkaan ilmanvastus tekee fatilla ajamisesta raskaampaa.Alle 20 km tunnissa nopeuksissa eroa ei huomaa, 25 kohdalla sen jo huomaa ja yli 30 nopeuksissa er on jo hyvinkin merkittävä.

Jos aikoo ajella pururadalla, niin kanattaa varmistaa, että se on sallittua paikkakunnallasi. JJ mainitsikin miksei pururata ei ole se hauskin paikka ajaa, mutta fatbike on ihan ykköspyörä sille alustalle. Samoin huonosti talvikunnossapidetyille väylille.

Mutta kyllä 29" jäykkäperä on mainio yleispyörä, jolla pärjää hyvin monessa paikassa. 27,5" pyörät jättäsin sun koolla kauppaan, jos ei sitten plussakokoa (semiläski) harkitse.


Keväisin on ilmaisia koeajokiertueita, joita kannattaa metsästää, niin pääsee tosioloissa kokeilemaan pyöriä. Toki hyvästä liikkeestä pyörän saa muutenkin koeajoon.

Scrap
30.04.2018, 08.28
Tuota olenkin miettinyt. Rokkarin ilmakeuloja saa apaut 250€ ylöspäin. Huolto noille pitäs tehdä 50 tunnin välein. Eli jos tommonene pysyis kasassa 150 tuntia ilman huoltoa niin olis kananattavampaa ostaa uusi...
Tuo 50 tulee todella nopeasti vastaan, jos ajaa päivittäin.

nure
30.04.2018, 09.04
Näkis vaan sen enemmistön joka huoltaa 50 tunnin välein. Ja perushuollot ainakin Rokkariin suht helppo tehdä itsekin.

makimies
30.04.2018, 16.39
On kyl aivan hiekkalaatikkotason väittelyitä, joka topicissa missä aloittelija erehtyy kysymään neuvoa.

Oma valintani aloittelijan käyttöön olisi tietty fatbike, sillä menee kesät talvet kivasti.

Paras vinkki: osta minkä haluat.

Juha Jokila
30.04.2018, 19.21
Tuota olenkin miettinyt. Rokkarin ilmakeuloja saa apaut 250€ ylöspäin. Huolto noille pitäs tehdä 50 tunnin välein. Eli jos tommonene pysyis kasassa 150 tuntia ilman huoltoa niin olis kananattavampaa ostaa uusi...
Tuo 50 tulee todella nopeasti vastaan, jos ajaa päivittäin.
Minkä tahansa hintaluokan keula toimii parhaiten vasta ekan huollon jälkeen, kun paikat on kiillottunut ja laitetaan tuoreet kunnon voiteluöljyt nuukasti annosteltujen ja kuivuneitten tehdasrasvojen jälkeen.

travelleroftime
30.04.2018, 22.43
Tuota olenkin miettinyt. Rokkarin ilmakeuloja saa apaut 250€ ylöspäin. Huolto noille pitäs tehdä 50 tunnin välein. Eli jos tommonene pysyis kasassa 150 tuntia ilman huoltoa niin olis kananattavampaa ostaa uusi...
Tuo 50 tulee todella nopeasti vastaan, jos ajaa päivittäin.

Juu, 50 tuntia KILPAKÄYTTÖÄ.

Peruskäytössä riittää huolto harvemmin, ja kuten Jokila mainitsi niin keulasta tulee sulvamapi ajaa kun tekee ensimmäisen öljynvaihdon.




Millainen lukko olisi kannattavin sijoitus? Pyöriä pöllitään suuria määriä päivittäin paikkakunnallani.

Kivijalkaliikkeisiin en ole vielä uskaltautunut koska he myyvät tietenkin sen tonnin pyörän, joten ajattelin aloittaa asian kartoittamisen kaikista intohimoisimmilta eli harrastajilta. :)


Suosittelen harkitsemaan kahden lukon taktiikkaa jos kuumotustaso on korkea. Yksi U-lukko lukitsemaan etukiekon runkoon, ja toinen vaijerilukko tai muu pidempi takakiekon kiinnitykseen johonkin kiinteään. Varkaat tykkää helpoista (nopeista) kohteista joten tuon taktiikan pitäisi suodattaa suurin osa yrityksistä pois.

Kivijalat myy sen mitä sulla on varaa ostaa. :D

oem
01.05.2018, 14.43
^Osta pois niin saadaan käyttäjän arvio tänne.
Keula on hyvin yleinen ja arviointi kiinnostanee varsinkin ensimmäistä pyörää ostavia.

kni94
01.05.2018, 17.05
Sama haarukka itselläni oli radonissa. Eihän se testilenkillä välttämättä tunnu pahalle kun ensimmäiset pari viikkoa uuden pyörän kanssa on muutenkin innoissaan mutta kun sitä ajaa päivittäin alkaa huomaamaan puutteita ihan aloittelijanakin. En uskaltaisi ajaa tuolla oikeassa maastossa sen jälkeen kun se hajosi portaissa hitaalla vauhdilla. Myös pyörän käsittelyn opetteleminen on hankalampaa kun on kilo enemmän painoa keulassa, ammattikuski nyt osaa veivata mitä pyörää vaan. Esim seths bike hacks on tehnyt näitä siistejä videoita halpisfillareilla missä saavat kunnon rääkkiä :D

kni94
02.05.2018, 22.15
Rockshoxin gold 30 tk 9mm qr 120mm joustolla. Erittäin hyvä keula enkä ole vielä huomannut mitään valittamisen aihetta entiseen verrattuna. Nyt varmaan ostaisi käytettynä jonkun niin saisi ehkä rahalle parempaa vastinetta mutta ihan hyvä ratkaisu tuo oli kokemattomana kuskina eikä ole ollut mitään ongelmia keulan kanssa. 230e maksoi, taisi tulla ranskasta iskarimpumpun kanssa.

Tai jälkiviisaana ostaisi suoraan yli tonnin pyörän missä on valmiiksi hyvät osat mutta ei sillon ollut rahaa sellaiseen ja voi hyvin olla että olisi jäänyt koko harrastus kokeilematta.

g0at
04.05.2018, 18.19
Kiitos vastauksista kaikille :)

Pitkän työn jälkeen päädyin Trek Roscoe 8 tai 9, osaisiko kukaan sanoa kumpi on parempaa bang for the buckkia? Monessa paikassa puhuttiin ettei Roscoe 7 kannata ostaa koska pari hunttia lisäämällä saa Roscoe 8 joka on huomattavasti parempi.

Mielipiteitä?

Scrap
04.05.2018, 20.13
Itse olin jo melkein ostamassa 8:a, mutta oma koko loppu valmistajalta.

Ihan ninku henk.koht. en osannut perustella 9:ä. Vaikka siinä onkin paremmat navat ja jarrut. Sekä takapakassa isoin ratas 46 vs 42 8:ssa. Vaikkei se ole kuin 200€ enemmän...

7:ssa tökki dropperin puute ja pomppukeppikeula.

Metsämuija
04.05.2018, 21.46
Kevyesti rullaava fatin rengas rullaa paljon kevyemmin, kun useimmat halvat markettikumit. Karkeampi hyväkin maastokumi häviää rullaavuudessa. Fatbiken huonoimmat puolet on asfaltilla rengasmelu ja kustannukset. Esim kelpo kyvyesti rullaava yleiskumi Schwalben Jumbo Jim maksaa paikasta riippuen 60€ ylöspäin, jos ei satu hyvää tarjousta kohdalle.

Fättäri voi hyvinkin kulkea kuin unelma (alla jumbojimit asfalttipaineilla tubeless ja hiilarikiekot). Mä oikeasti ajattelin tsekata, miten hyvin toi nokittaa ukon hybridin - välillä tuntuu että rullaus ei lopu koskaan. Fätin talvirenkaat taas sitten köyhdyttää pussin (ovh Dillingereille on 500e / rengaspari) ja ei ne hiilarikiekotkaan ole ihan ilmaiset. Fättärin kaikki osat maksaa mansikoita eli se ei ole halpa pyörä.