PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 10speed takapakka heiluu tai pyörii epäsymmetrisesti

Paka
28.04.2018, 21.09
Mistähän mahtaa johtua että Shimano 10speed takapakka heiluu? Tai oikeastaan se ei heilu vaan pyörii epäsymmetrisesti. Olen kiristänyt sen arviolta oikeaan momenttiin. Näyttäs siltä, että pakka pyörii ikäänkuin "vääntyneen akselin" ympärillä. Tarkemmin en ole vielä asiaa tutkinut kun en ole kovin ammattilainen näissä asioissa. Kaikki vinkit otetaan vastaan.
:seko:

STN
28.04.2018, 22.08
Oisko laakereissa väljyyttä?

hcf
28.04.2018, 23.10
Mulla on heilunu kaikissa pyörissä. Semmosta ehkä 1-2mm liikettä tekee. Ei ole väljä vaan vaikuttaa niinku ois kiero. Muistaakseni googletinki jutun joskus ja on ihan normi hommaa.

edit: Ja tässä vaikka esimerkki

https://youtu.be/6C9_dvfQNP8?t=82

Paka
29.04.2018, 00.17
Minun tapauksessa tuo takapakan heiluminen ei taida olla ihan normia. Ketju rahisee aika lailla. Tallissa on monta vastaavaa fillaria mutta ei noissa muissa oo vastaavaa ominaisuutta.

Mattia
29.04.2018, 09.41
Pakan alla oleva prikka vääntynyt pakkaa kiristettäessä ?

JackOja
29.04.2018, 09.52
Jos kyseessä on Mavicin kiekot ja FTS-L tai FTS-X -vapaaratas niin se nailonpusla on ajettu kertakaikkisen loppuun.

Paka
29.04.2018, 10.50
Kiitti vinkeistä. Vaihdoin puslan uuteen ja kiristin vielä hiukan takapakkaa(toivottavasti saan sen vielä auki, kun ei ole momenttityökalua). "Huojuminen" näyttää nyt olevan sallituissa rajoissa eli arvioisin n. 1-2 mm.
Nyt pitäs saada ajettua testikilometrejä alle, että vois nähdä paheneeko tai tuleeko ongelmia tuosta lievästä huojumisesta. Ketjukin hiljeni kun kiristin vaijeria.