Näytä tavallinen näkymä : Onko hinta kohdillaan tässä pyörässä?
https://larunpyora.com/tuote/cervelo-r3-ultegra-di2/
Mitä mieltä olette kyseisestä fillarista tuohon 3000e hintaan? Vuoden 2017 Cervelo Ultegran osilla. Onko hinta joten kuten kohdillaan?
Yt Juge
Sotanorsu666
26.04.2018, 10.26
Onhan tuo ihan sopuhintainen peli. Tuohon hintaan on helppo myydä, kun mitään kokoa ei saa lisättyä ostoskoriin :)
Onhan tuo ihan sopuhintainen peli. Tuohon hintaan on helppo myydä, kun mitään kokoa ei saa lisättyä ostoskoriin :)
Mutta jos sopiva koko liikkestä löytyy ko. pyörästä, niin kannattaa ostaa?
Sotanorsu666
26.04.2018, 11.48
Mutta jos sopiva koko liikkestä löytyy ko. pyörästä, niin kannattaa ostaa?
Ehdottomasti.
Aksiumit ton hintaisessa pyörässä :eek:
Totta, että kiekot ovat selkeästi heikoin kohta kokoonpanossa eivätkä vastaa muuta tasoa mutta näin se usein on. Noilla voi kuitenkin ajaa ja myöhemmin ne voi jättää varakiekoiksi (varustaa kunnon pistosuojatuilla mutta painavilla kumeilla ja käyttää niitä sitten aina keväsin kun teillä on vielä hiekkaa), kun hankkii sitten erikseen ne itseään eniten miellyttävä kalliimmat kevyet hyvän sään kiekot.
Muutoinhan Cercvelon R3 on hyvänä pidetty kevyt kuiturunko ja tuolla hinnalla hyvä ostos.
Kannattaa toki myös katsoa, että mitä vastaavalla rahalla saa esim. Canyonilta. Perus Aksium kiekkosettihän maksaa n. 150€-200€, joten käytännössä voi laskea, että tuon pyörän mukana ei tule keikkoja lainkaan.
Kannattaa toki myös katsoa, että mitä vastaavalla rahalla saa esim. Canyonilta. Perus Aksium kiekkosettihän maksaa n. 150€-200€, joten käytännössä voi laskea, että tuon pyörän mukana ei tule keikkoja lainkaan.
Sitä juuri funtsin, että saako 3T jotain vielä komeampaa, tosin ei käytettyä, vaan pakasta olevaa uutta tavaraa. Canyonilta tilaamisessa olen hiukan huolestunut koeajon puutteesta, bikefitin puutteesta ja mahdollisten takuuhuoltojen epäselvyyksistä. Toki canyonin sivuilla voi syöttää mittansa, ja pyörän pitäisi olla sitä myöten täydellisen kokoinen. Mitä teiltä kokeneilta vastaajilta tulleista viesteistä sain irti, niin tämä on 3000e hinnalla kelpo ostos, joten taidan mennä tällä. Kisakiekkohankintaa mahdollisesti tulevaisuudessa.
Bikefit ja pyörän ostopaikkahan voivat olla myös kaksi eri asiaa, eli bikefitin voi ottaa myös "puolueettomasta" paikasta ja sitten hankkia saatujen mittojen perusteella sen sopivan pyörän netistä tai kivijalasta. Itse en ole tosin koskaan ollut varsinaisessa bikefitissä, koska olen ostanut pyörät aina koeajon sekä edellisten omien pyörien sekä omien mieltymisten mukaan. Monesti sen pyörän oikean/väärän mitoituksen tunnistaa sitten joskus parin tuhannen kilometrin jälkeen, eli välttämättä yksikään myyjä, bikefit tai nettilaskuri eivät osaa mitoittaa sitä oikeaa pyörää, toki niistä voi olla suurta apua etenkin ensimmäistä pyörää hankkiessa.
Tuollaisen 3k€ pyörän kanssa käy helposti niin, että kun siihen ostaa pyörän muiden komponenttien "tasoiset" vanteet, niin käsissä onkin jo lähes 4k€ pyörä, jolloin voi olla, että kaupasta olisi saanut suoraan esim. 3,5k€ hintaan paremmat paketin. Toisaalta en ole noiden Cervelon pyörien hintoja/arvostusta seurannut kovin tarkaan, joten en osaa sanoa, että saako juuri tuota R3-fillaria jostain parempana pakettina.
Aikanaan kokosin oman Canyon fillarin runkosetistä juuri sen takia, kun tuntui, että jokaisen 3k€ fillarin mukana tuli noita "satasen kiekkoja", jotka olisi pitänyt heti päivittää kunnollisiin.
Keskiäkäinen lohjalainen
26.04.2018, 14.28
Aksiumit ton hintaisessa pyörässä :eek:
Koeajosta ei ole paljon iloa, jos alla on tuon tason kiekot. Käytännössä budjettiin pitää pistää 500+ euroa lisää, jotta fillarin ominaisuudet pääsevät kunnolla esiin. 3500 eurolla saa netistä jo todella kovan fillarin. Nettipyörän voi koeajaa kotona. Jos ei kyyti miellytä, lootan voi pistää takaisin tehtaalle.
Mites tämä? https://larunpyora.com/tuote/cervelo-r3-ultegra-disc/
Onko tässä paremmat vanteet ja huonompi osasarja? Sama hinta ainakin :) Kumpikohan on parempi ostos sitten näistä? Nettitilaamisessa on noviisille aina enempi stressiä. Myyjä kyllä sanoi ettei edes Canyon myy tasokkaampaa 3000e hintaan tällä hetkellä.
Juha Jokila
26.04.2018, 15.03
Cervelon kulta-aika taisi olla vajaa vuosikymmen sitten. Muut merkit ovat ajaneet kiinni ja ohi. Tuossa vielä ahtaat vannejarrut, jotka rajaa rengaskokoja ankkurikiekkojen lisäksi. Välitykset ovat myös kisakireitä, mutta riippuu tietysti aloittajan kunnosta sopiiko vaiko ei. Pitäisin 5000 € lähtöhintaa aika utopistisena, joten alennus vain näyttää isolle. Tuote on sitä mitä tuolla rahalla saa muilta merkeiltä ns. normaalihinnalla.
Mites tämä? https://larunpyora.com/tuote/cervelo-r3-ultegra-disc/
Onko tässä paremmat vanteet ja huonompi osasarja? Sama hinta ainakin :) Kumpikohan on parempi ostos sitten näistä? Nettitilaamisessa on noviisille aina enempi stressiä. Myyjä kyllä sanoi ettei edes Canyon myy tasokkaampaa 3000e hintaan tällä hetkellä.
Sanoisin että pyörät on komponenteiltaan aika tasoissa, mutta levyjarrullinen edustaa tulevaisuutta ja vannejarrullinen menneisyyttä. Tietysti mikään pyörä ei pidä kuin korkeintaan puolet jälleenmyyntiarvostaan, mutta 2-3 vuoden päästä levyjarrullisesta voisi olettaa saavansa aika paljon paremmin takaisin kuin vannejarrullisesta.
En jaksa tutkia Cervelon teknisiä yksityiskohtia noiden levyjarrujen toteutuksen suhteen (minkälaiset letkuläpiviennit, jarrusatulakiinnitykset, akselit ym.) mutta onhan levyjarrut sinällään teknisesti vannejarrujen edellä.
Cervelon kulta-aika taisi olla vajaa vuosikymmen sitten. Muut merkit ovat ajaneet kiinni ja ohi. Tuossa vielä ahtaat vannejarrut, jotka rajaa rengaskokoja ankkurikiekkojen lisäksi. Välitykset ovat myös kisakireitä, mutta riippuu tietysti aloittajan kunnosta sopiiko vaiko ei. Pitäisin 5000 € lähtöhintaa aika utopistisena, joten alennus vain näyttää isolle. Tuote on sitä mitä tuolla rahalla saa muilta merkeiltä ns. normaalihinnalla.
Helsingissä ei taida olla pyöräliikettä, josta pyörä erityisesti kannattaisi ostaa? Esim. Velosportia ja Larun pyörää joskus sanotaan juuri tuollaisiksi, ettei näitten alennukset ole oikeasti kuin normaalihintaan päin menoa. :(
Keskiäkäinen lohjalainen
26.04.2018, 15.15
Mites tämä? https://larunpyora.com/tuote/cervelo-r3-ultegra-disc/
Onko tässä paremmat vanteet ja huonompi osasarja? Sama hinta ainakin :) Kumpikohan on parempi ostos sitten näistä? Nettitilaamisessa on noviisille aina enempi stressiä. Myyjä kyllä sanoi ettei edes Canyon myy tasokkaampaa 3000e hintaan tällä hetkellä.
Ei tainnut olla Canyonin myyjä :-) Aivan kelvollinen vehjehän tuo on tuohon hintaan. Canyonilta tämä vastannee aika hyvin:
https://www.canyon.com/en-fi/road/ultimate/2018/ultimate-cf-sl-disc-8-0.html
Juha Jokila
26.04.2018, 15.38
^Tuosta kun tiristää pykälän ylös (https://www.canyon.com/en-fi/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-8-0-aero.html), niin saa ne kuituset aerokiekotkin valmiiksi, eikä vasta sitten kun fillari tuntuu loppuun ajeltulta joka tapauksessa.
Sorry, nyt kyselen jatkuvasti lisää & lisää. Mutta:
https://www.canyon.com/fi/factory-outlet/category.html#category=road-bikes&id=25438 Tämä hinta mahtuisi vielä nipin napin budjettiini. Tämä on naisten pyörä, mutta olin viime mittauksessa 165cm, joten naistenpyörät eivät ole välttämättä liian pieniä (värit eivät minua häiritse). Onko naistenpyörien hinnoissa ilmaa Canyonilla, tietääkö kukaan? Olen kuullut yleisesti, että naisille suunniteltuja pyöriä myydään pienellä Lapin lisällä, koska naisten tsygät vielä niin harvinaisia. Tuossa on tarjous -1500e, onko tuo tuote alennetun (tai alkuperäisen) hintansa väärti? Näistä niin vaikea tietää (Canyonilla kaikki hinnat aina järkeviä?). Tietysti sitä aina toivoisi, että jos vaikka kolmen tonnin pyörän ostaa, niin ihmiset hehkuttavat, että "teitpä hyvät kaupat, tuohon hintaan olisin itsekin ostanut" enemmin kuin toteavat "maksoit sitten vähän ekstraa". Kyse ei siis niinkään ole hinnasta, vaan siitä ettei tule kusetetuksi.
Juha Jokila
26.04.2018, 15.58
^S-koon naisten pyörä Canyonilla on suositeltu 172-178 cm kuskeille. Kun mahdollisimman ison alennuksen etsimisen menee kaiken järjen ja sopivuuden edelle, on pakko kysyä mihin käyttöön pyörää ollaan hankkimassa? Paljonko on ajokokemusta vastaavista pyöristä? Voisiko joku muu pyörätyyppi soveltua paremmin, kuin täysiverinen asfalttipyörä? Niitäkin on nykyisin tarjolla erittäin hyvillä, keveillä ja hintaluokkaasi sopivilla osilla. Sun jutut sopii yhteen yhtä hyvin kuin Porche ja kahdeksan kympin lätkä.
Malamuutti
26.04.2018, 16.41
Nuo tähän linkatut kuitu-Kanjonit näyttävät myös siltä, että ajopituuden olisi osuttava kerrasta kohdalleen, kun ohjaamoa ei pääse stemmillä ja avaruudettimilla säätämään. Canyonin mainio integroitu stonga/stemmi-kokonaisuus näyttää kummassakin olevan.
Sen verran hakusessa tuntuu olevan ketjun aloittajalla pyörän, että suosittelisin hankkia jonkun edullisemman pään, kuitenkin laadukkaan, pyörän alkuun ja hakea sillä tuntumaa. Esim. Canyonilta Endurace alumiinirungolla noin 1000e hintaluokasta olisi hyvä (tosin toimitusajat menee kesäkuulle).
https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2018/endurace-al-disc-7-0.html Tästä olisi myös pieniä kokoja varastossa.
Sen verran hakusessa tuntuu olevan ketjun aloittajalla pyörän, että suosittelisin hankkia jonkun edullisemman pään, kuitenkin laadukkaan, pyörän alkuun ja hakea sillä tuntumaa. Esim. Canyonilta Endurace alumiinirungolla noin 1000e hintaluokasta olisi hyvä (tosin toimitusajat menee kesäkuulle).
https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2018/endurace-al-disc-7-0.html Tästä olisi myös pieniä kokoja varastossa.
Kiitos paljon kommentistasi, mutta taidanpa hankkia ihan laadukkaan pyörän mieluummin. :) Ja kokemusta pyöräilystä on riittämiin ettei kehnohkoa debyyttia enää hakusessa.
Juha Jokila
26.04.2018, 18.12
Vaikka yksityisviestitse lähestyttiin, niin laitan vastaukseni myös tänne julkiselle puolelle. Ehkä siitä joskus hyötyy joku muukin:
Olen enemmän maastopyöräiijä, vaikka tiepyöräkin on ollut tuossa 6-7 vuotta. Foorumilta saa yleensä parhaat neuvot ihan ilmaiseksi. Kerrot vain rohkeasti lähtötiedot mitä pyörältä haluat, oma ajokokemus, kropan mitat, budjetti, onko varusteita, kuten ajokenkiä ja vaatteita ennestään vai tarvitaanko rahaa niihinkin. Yli 4000 € budjetilla pitäisi saada kaikki osatekijät helposti tasapainoon ja kokonaisajonautinto korkealle tasolle. Jos ei ole tarkoitus esim. kilpailla, niin viimeisen muodin mukaiset gravel-pyörät ovat paljon monipuolisemia ja mukavampia ja häviävät nopeudessa tiepyörälle hyvin vähän.
Aikanaan ostin mitoitusgeometriapähkäilyn jälkeen alumiinisen 1600 € Canyonin Ultegra tason maantiepyörän, joka sitten yhden kesän ajojen jälkeen osoittautui sentin liian pitkäksi ja vaikutti lähinnä käsien otekohtaan. Kun Canyonilla sattui kohdalle -45 % TdF ale, niin tilasin samanlaisen, mutta pykälää pienemmän kuiturungon ja siirsin kaikki osat siihen. Hädin tuskin huomattava ero ajotuntumassa, vaikka ajoin tarkoituksella saman lenkin peräkkäin eri kokoonpanoilla. Kuiturungon listahinta oli kuitenkin enemmän kuin tuon kokonaisen alu-runkoisen pyörän hinta. Käsien paikka tuntui tietysti sopivalle.
Sama homma kun vuosi sitten sain puoli ilmaiseksi 2300 € kuitukiekot alkuperäisten hyvälaatuisten alu-kiekkojen tilalle. Hädin tuskin havaittava ero yhtään missään.
Osista eniten ajonautintoon ovat vaikuttaneet sopiva hyvä satula, hiilikuituinen hyvän muotoinen ohjaustanko, joka vaimensi mikrotärinää selvästi ja 25 mm huippurenkaat sisäkumeineen.
Hyvät ajohousut ja keliin sopivat vaatteet ovat yhtä tärkeitä kuin pyörä. Vasta sitten kun todella itse tiedät mitä haluat, kannattaa hienosäätää noiden ylikalliiden runkojen kanssa.
Tuossa vielä kuva omastani, jossa periaatteessa ei ole alkuperäistä kuin vaihteet, jarrut ja satulatolppa:
https://photos.app.goo.gl/vCHPKRZMkbq5qGBD3
Mitä tästä voi oppia, ihan sama miten paljon pyörää speksaa etukäteen, niin silti vasta oman ajokokemuksen kautta pikku hiljaa päästään hyvään lopputulokseen.
JohannesP
26.04.2018, 21.44
Tuo 3k € R3 disc on ihan kelpo hintanen jos vertaa sitä tuohon Canyonin Ultimate CF 2799€ (+postit ~50€). Ohan tuo Cervelo tosin viime vuoden mallia ja Canyoni tämän vuoden.
Vissiin kuitenkin alotuspostaajan ensimmäinen maantiepyörä mikä entisestään puoltaisi kivijalasta ostamista et saisi ajoasennon ja muutakin apua alotukseen. Canyonin kiinteä tanko-stemmi yhdistelmä voi olla erittäin ongelmallinen jos sen ensimmäisen kuukauden jälkeen haluaisi vaihtaa ajoasentoa. Cervelon R mallisto päivitty viime vuonna melko paljon ja R3 rungosta lähti reippaasti painoa pois. Jos oikein muistan niin samaa teknologiaa mitä vanhemmassa R5. En puhuisi et Cervelo olisi mitenkään jäljellä kehityksessä. Runkosettien painot Cervelossa ja Canyonissa ovat lähes identtiset ja muutenkin pitkälti samat ominaisuudet. Cervelossa on paremmat kiekot, mutta Canyonissa uudempi Ultegra. Luulisi myyjäliikkeenkin suostuvan vaihtamaan Cervelon takapakankin laajempaan ilman lisäkuluja.
En jaksa tarkistaa nykyisiä geometriataulukoita kummastakaan paljonko head tuben pituudessa on eroa, mutta R3:ssa on vielä Cervelolle tyypillisesti aavistuksen korkeemmalla. Eli aavistuksen korkeemman ajoasennon saa säädettyä ilman järkyttävää spacer pinkkaa.
Tiivistettynä: omasta mielestäni molemmat pyörät ovat ominaisuuksiltaan erittäin lähelle toisiaan eikä kumpikaan pyörä ole huono. Cervelossa paremmat kiekot ja Canyonissa uudempi Ultegra. Valintaperusteena voisikin olla haluatko itseopiskella vai käyttää kivijalkaa apuna. Ja olennaisesti kumpi miellyttää enemmän silmää, ei niitä pelkkiä speksejä kannata liikaa katsella jos ulkonäkö ei innosta.
Ja vaikka täällä foorumilla suositellaan Canyonia joka ikisessä topikissa ainoana valintana niin omasta mielestä se on hieman sellainen tuulipukukansan mauton ja hajuton vaihtoehto, kun ei mielikuvitus riitä muuhun. Canyoni oli vielä edullinen pari vuotta sit mutta ovat nostaneet reippaasti hintoja. Pakko vähän kritisoida taas tätä ainaista Canyonin hehkutusta. :rolleyes: Ja myönnän omistavani kumpaakin merkkiä.
Tässä olisi nyt ykkös juttuna selvittää sopiva pyörän koko sekä geometria. 165cm pituudella Juge on tässä varmasti lähes jokaisen valmistajan XS-S -kokoluokassa, joten on erityisen tärkeä selvittää, että millaisilla reach ja stack -mittoja tässä ollaan hakemassa pyörää. Missään nimessä ei kannatta ostaa sokkona alehuumassa selkeästi väärän kokoista pyörää. Tähän auttaisi esim. netin bikefit-laskuri (https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp), kunnollinen koeajo suht sopivallla maantiepyörällä ja/tai asiantuntevan pyöräliikkeen tekemä bikefit. Erivalmistajien välisiin tuuma-/runkokokoihin ei sitten kannata juuri luottaa, koska ne vaihtelevat todella paljon eri valmistajien välillä.
Lisäksi olisi hyvä tarkentaa, että millaista maantiepyörää ja millaiseen käyttöön sitä ollaan hakemassa. Onko tavoitteena ajaa kovaa vai nautiskella? Millaiset renkaat olisivat sopivat, paljonko niissä olisi hyvä olla leveyttä? Onko tarkoituksena ostaa kisainen vai mukavuuspainotteinen pyörä? Ajetaanko pyörällä koskaan huonommassa kelissä - eli olisko levyjarruista ja/tai lokareista hyötyä?
Canyonin mainitsin lähinnä siksi, että esimerkiksi heiltä löytyy maantielle sekä aero-, mäki- ja Endurance-pyörää, jotka kaikki ovat hyvin erilaisia, mutta tarjoavat nyt jonkinlaisen referenssit siitä millaisia pyöriä on olemassa ja millaiseen hintaan niitä saa.
Juha Jokila mainitsi tuossa aikaisemmin myös Gravel-pyörät, niitäkin on nykyisin monenlaisia ja sellainenkin voisi olla monipuoliseen maantiekäyttöön oikein mukava kaveri.
Pyörän tyypistä riippumatta tuohon 3k€ rahaan saa kyllä todella hyvän pelin ja itsekin ostaisin kyllä tuollaisen kunnollisen suoraan, enkä lähtisi ostamaan sitä tonnin pyörää nyt alkuksi.
Cervelon kulta-aika taisi olla vajaa vuosikymmen sitten. Muut merkit ovat ajaneet kiinni ja ohi.
Millä tavalla mentiin ohitse?
Ja vaikka täällä foorumilla suositellaan Canyonia joka ikisessä topikissa ainoana valintana niin omasta mielestä se on hieman sellainen tuulipukukansan mauton ja hajuton vaihtoehto, kun ei mielikuvitus riitä muuhun. Canyoni oli vielä edullinen pari vuotta sit mutta ovat nostaneet reippaasti hintoja. Pakko vähän kritisoida taas tätä ainaista Canyonin hehkutusta. :rolleyes: Ja myönnän omistavani kumpaakin merkkiä.
Canyon on ihan hyvä pyörä/merkki niin kauan kuin alkaa tehdä mieli jotain muuta.
JohannesP
27.04.2018, 14.45
Onhan Canyonin pyörät hyviä ja senkin takia itseltäkin löytyy pari vuotta sit uutena ostettu cyclo ja vähän vanhempi täysjousto.
Kärkkään kommentin syynä oli juuri tuo Canyonin ylistäminen. Luullaan et Canyon on vieläkin täysin ylivoimainen hinnan perusteella mitä se oli kieltämättä viellä 2-3v sit. Endurancenkin luullaan olevan ratkaisu kaikkien kuskien tarpeisiin kattomatta geometriataulukkoa. Vähän kuin crossaria ja gg pyörää suositellaan puhtaasti maantieajoon. Ja olen edelleen sitä mieltä jos aloittaa täysin nollista harrastusta tietämättä yhtään mitä haluaa niin kivijalka on oikein hyvä vaihtoehto kartoittamaan vaihtoehtoja. Luonnollisesti ei sitä ylihintaa kannata määräänsä enempää maksaa.
kuovipolku
27.04.2018, 15.02
Jos ylihinnan maksaminen ei tarkoita sitä että saa samalla rahalla todellisuudessa luokkaa huonomman pyörän, niin ylihinnan maksaminen (oman budjettinsa puitteissa) on minusta yksi pienimmistä seikoista mihin on syytä pyörän hankinnassa keskittyä. Jos ostos on onnistunut, maksettua hintaa ei mieti ja pyöränkin kohdalla se jakaantuu niin monelle vuodelle että mahdollinen ylihinta muodostuu mitättömän pieneksi.
Ei tietenkään kannata maksaa jostain tietystä pyörästä enempää kuin on tarpeen eli kannattaa ostaa sieltä missä tarjous on paras huomioonottaen kaikki seikat mukaanlukien palvelu, mahdolliset muutokset tai lisähankinnat jne.
Tässä olisi nyt ykkös juttuna selvittää sopiva pyörän koko sekä geometria. 165cm pituudella Juge on tässä varmasti lähes jokaisen valmistajan XS-S -kokoluokassa, joten on erityisen tärkeä selvittää, että millaisilla reach ja stack -mittoja tässä ollaan hakemassa pyörää. Missään nimessä ei kannatta ostaa sokkona alehuumassa selkeästi väärän kokoista pyörää. Tähän auttaisi esim. netin bikefit-laskuri (https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp), kunnollinen koeajo suht sopivallla maantiepyörällä ja/tai asiantuntevan pyöräliikkeen tekemä bikefit. Erivalmistajien välisiin tuuma-/runkokokoihin ei sitten kannata juuri luottaa, koska ne vaihtelevat todella paljon eri valmistajien välillä.
Lisäksi olisi hyvä tarkentaa, että millaista maantiepyörää ja millaiseen käyttöön sitä ollaan hakemassa. Onko tavoitteena ajaa kovaa vai nautiskella? Millaiset renkaat olisivat sopivat, paljonko niissä olisi hyvä olla leveyttä? Onko tarkoituksena ostaa kisainen vai mukavuuspainotteinen pyörä? Ajetaanko pyörällä koskaan huonommassa kelissä - eli olisko levyjarruista ja/tai lokareista hyötyä?
Canyonin mainitsin lähinnä siksi, että esimerkiksi heiltä löytyy maantielle sekä aero-, mäki- ja Endurance-pyörää, jotka kaikki ovat hyvin erilaisia, mutta tarjoavat nyt jonkinlaisen referenssit siitä millaisia pyöriä on olemassa ja millaiseen hintaan niitä saa.
Juha Jokila mainitsi tuossa aikaisemmin myös Gravel-pyörät, niitäkin on nykyisin monenlaisia ja sellainenkin voisi olla monipuoliseen maantiekäyttöön oikein mukava kaveri.
Pyörän tyypistä riippumatta tuohon 3k€ rahaan saa kyllä todella hyvän pelin ja itsekin ostaisin kyllä tuollaisen kunnollisen suoraan, enkä lähtisi ostamaan sitä tonnin pyörää nyt alkuksi.
Olen siis juoksutaustainen, ja pyöräkilometrejä on toki jonkin moisesti cyclocrossilla takana. Näin ollen en enää tosiaan kaipaa tonnin pyörää jonka parissa maksetaan oppirahat. Vaikka räntäkelipyöränä cyclo jatkaa tästedeskin.
Haluan mennä lujaa, sillä varttimatkan triathlon kiinnostaa. Myös siis triathlonpyörä kiehtoo. Mutta niissä olen vielä vähemmän asiantuntija kuin road bikeissa :) Jos haluan ottaa esim. Canyonin vaatimat mitat, jalan pituus, hartiat, käden pituus, yläkropan pituus jne., niin huolestuttaa jos teen yksin mittaustuloksia väärin ja tämä ehkä tuottaa laskurissakin väärän kokoisen suosituksen. Siksi bikefit ehkä parempi vaihtoehto. Mutta tosiaan, vaikka raha-argumentille irvaillaankin, niin minun täytyy mennä se edellä osittain. Voin laittaa tähän neljäkin tonnia mutta tämän ostoksen voin tehdä kerran vuosikymmennessä. Jos siis netistä löytyy yksinkertaisesti paremmat hinnat, niin voisin ehkä harkita esim. hintahaarukkaan mahtuvan xs-kokoisen pyörän hankkimista ? - voiko se mennä niin pahasti pieleen ettei bikefitillä jälkikäteen saa hyvää ajoasentoa? Kaipa voi. Jos geometria ei kohdallani toimi.
Kysyin yhdeltä räätäliltä, voisiko hän ottaa minusta mitat. Mutta hän sanoi, että vaatealalla otetaan eri tavalla mittoja kuin pyöräilijöille. Vaatteissa jätetään tilaa keholle enemmän ja hän on niitä vain mittauksia vain tehnyt, joten hän kieltäytyi.
Kiitos hyvästä tarkennuksesta, tämä auttaa varmasti suositusten antamisen kanssa.
Jos/kun triathlon kiinnostaa, niin kannattaa ainakin vältellä noita erikoisempia integroituja ohjaustankoja sekä useampia litteitä "aero"-ohjaustankoja - näitähän on esim. juuri noissa Canyonin pyörissä. Triathlonissa voisi meinaan saada suurta etua clip on -aero tangosta, joita ei ainakaan kaikkiin erikoisemman muotoisiin ohjaustankoihin saa kiinni. Jos kuskin venyvyys on muuten kohdallaan, niin lähtisin varmaan katsomaan jotain melko "kissaista" earo-pyörää, johon saisi matalan ajoasennon myös mahdollisesti myöhemmin tulevien clip on -tankojen kanssa. Toki sillä voi ilman lisätankojakin ajaa.
Kun cyclo löytyy jo tallista, niin siitähän kannattaa katsoa mittoja, joiden avulla on sitten helppo katsoa tulevan pyörän kokoa.
Tuntuuko siis nykyinen pyörä sopivalta vai haluatko tulevasta maantiepyörästä matalamman/korkeamman tai lyhyemmän/pidemmän?
Kiitos! Se cyclocross on 51 runkokoko Focus, joten uskon sen kyllä olevan liian iso. Varsinkin mahdollisesti vaakaputki liian pitkä, mutta paha sanoa. Varmaan kaikkiin ajoasentoihin joten kuten tottuu :D Uskon että 48 on itselle parempi kuin 51!
No miltä se Focus tuntuu ajossa? Onko ajoasento esim. liian pitkän tuntuinen jos ajat sillä pidempää +2h lenkkiä?
Jos nykyinen pyörä tuntuu esim. pitkältä, niin kannattaa laittaa tänne tarkka malli ja/tai kyseisen pyörän geometriakuva/-taulukko, niin sen avulla saadaan sitten sopivasti arvottua porukalla sopivampaa runkokokoa. Kuten ikaisemmin kirjoitin, niin eri valmistajien/mallien runkokokoja ei kannata suoraan tuijottaa.
Mutta sulla on nyt loistava mahdollisuus hakea ajoasento kohdalleen nykyisen pyörän kanssa ja hankkia sitten sen mittojen mukainen fillari/runko.
https://bikemart.com/images/library/features/GeoChart_MaresAX.gif
Kyseinen fillari siis Focus Mares AX Disc Tiagra -16 : )
On tuntunut hetkittäin vähän suurelta sekä pituus että leveyssuunnassa. Tuntuu paremmalta ajaa sarvista kiinni pitäen agressiivisessa ajoasennossa, koska silloin polvikulma on paremman tuntuinen.
Kokoa pääsisit hyvin sovittamaan siten, että ostaisit tuohon nykyiseen pyörään n. 2cm lyhyemmän stemmin ja ajaisit tällä kombinaatiolla pari pidempää lenkkiä. Jos lyhyemmällä stemmillä koko tuntuu hyvältä voit päätellä, sopivan reach-mitan on (alkuperäisellä stemmillä) n. 2cm lyhyempi nykyiseen runkoon verrattuna. Tämä ~20€ hintainen kokeilu antaisi sinulle todella hyvän tiedon sopivasta runkokoosta.
Maantiepyörissä asennon "leveyteen" vaikutaa oikeastaan vain ohjaustangon levys. Eikä toisaalta se ~2cm leveyden muutos vaikuta pyörän pituuteen juurikaan, vaikka kyllähän otteen kaventaminen aina hieman nostaa (eli yhentää) ajoasentoa.
Jos ohjaamon korkeus tuntuu sopivalta, niin sitten se onkin jo kokolailla tiedossa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.