Näytä tavallinen näkymä : Maastopyöräilyn aloittelijalle apua
JJ Fellow
23.04.2018, 17.09
Olen aloittamassa maastopyöräilyä ja tarkoitus olisi ajaa pyörällä pitkälti täysin maastossa. Jonkin verran siirtyessä tulee tietenkin asfaltilla ajoa, mutta tuskinpa vaikuttaa.
Olen nyt saanut ensimmäisen pyörän vaihtoehdot rajattua eli:
Ghost Kato 3 https://www.ghost-bikes.com/en/bikes...ike/kato-3-al/ (https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/hardtail/bike/kato-3-al/)
Trek x caliber 7 https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...ber-7/p/21576/ (https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-cross-country/x-caliber/x-caliber-7/p/21576/)
Mitä foorumilaiset sanotte näistä? Onko miten suuria eroja ja onko toinen selvästi toista parempi?
Olen tosiaan täysin aloittelija enkä noista spekseistä hirveästi ymmärrä mitä vähän googletellut. Ja budjetti on aika lailla kipurajoilla 800€ kun täytyy kypärä ja muut tarvikkeet hommailla.
800€ budjetti maastopyörässä on vähän ongelmallinen koska merkittävää eroa 500€ pyörään ei ole, mutta toisaalta vähän ylöspäin kun mennään eli noin 1000 euroon alkaa saada ilmakeulallisen ja "hybridiosasarjoista" pääsee jo SLX:n tasolle. Ei vastaa sun kysymykseen mutta neuvoisin että osta 500€ pyörä tai säästä vielä hetki ja laita pari sataa lisää.
hphuhtin
23.04.2018, 18.29
800€ budjetti maastopyörässä on vähän ongelmallinen koska merkittävää eroa 500€ pyörään ei ole, mutta toisaalta vähän ylöspäin kun mennään eli noin 1000 euroon alkaa saada ilmakeulallisen ja "hybridiosasarjoista" pääsee jo SLX:n tasolle. Ei vastaa sun kysymykseen mutta neuvoisin että osta 500€ pyörä tai säästä vielä hetki ja laita pari sataa lisää.
Täysin samaa mieltä tästä. Kannattaa myös katsoa pyöräliikkeistä vaihdokkeja ja aiempien vuosien malleja. Pyöräliikkeistä siksi, että silloin myyjä voi avustaa käytetynkin valinnassa.
JJ Fellow
23.04.2018, 18.55
Olisiko teillä antaa ehdotuksia noihin 500 € pyöriin? En uskalla budjetoida yli tuon 800€ jos ei innostus sitten riitäkkään.
Saksassa saa ihan hyviä "halvalla"
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-5.0-581914
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-aim-kiwi-n-black-651953
Yli 170cm kuskeille 29" rengas toimii hyvin mutta jos kuski on lyhyempi mielestäni 27.5" voisi toimia paremmin, helpottaisi pyörän käsittelyä.
Itselläni on ollut radon team 5 pari vuotta ja hyvin sillä pystyy maastopyöräilyn aloittamaan. Ainoa osa joka ei kestä oikeaa käyttöä mielestäni on suntourin halvat etuhaarukat jotka on aika huonoja laadultaan. Kyllä ensimmäiset polut ajaa silläkin mutta jos yhtään innostuu niin kyllä se on rajoittava tekiä aika äkkiä. Mulla siitä hajosi lukitus ja lensi osia irti kun ajoin todella pienet portaat hitaasti alas, tilasin sitten reilulla 200 eurolla rockshoxin gold 30 tk ilmakeulan jota alkaa olla n. tonnin hintaisissa pyörissä uutena. Se muutti pyörän aivan täysin, kevyt keula on helpompi käsitellä, joustaa herkästi ärsyttävät töyssyt ja toimii oikein isommassa iskussa. Hyvää keulaa ei 500e hintaluokassa saa mutta en ostaisi 700-1000e pyörää ilman ilmakeulaa. Rockshoxin edulliset jousikeulat voi olla ihan ajettavia mutta en mene takuuseen kun en ole koittanut. Ilmakeula on kuitenkin helppo säätää pumpulla itselle sopivaksi.
Ketjut ja rattaat on vielä toiminnassa, vaihteet vaihtaa ja jarrut pelaa. Aika paljon tässä harrasteessa ihmiset tuntuu olevan sitä mieltä että asiaa x ei voi tehdä jos on liian huono pyörä. Ihan hyvin pystyy ajamaan halvalla fillarilla, senkun ajaa. Mutta jos menee halvalla niin keulan joutuu vaihtamaan, mikä joillain valmistajilla voi purkaa rungon takuuden. Kyllähän nuo rungot yleensä kestää mutta ikävää jos käy huono tuuri.
Käytettynä voi löytyy hyviä diilejä jos tuuri käy, mielestäni tulisi löytyä ilmakeula joka toimii, katsoa valolla että runko on ehjä ajan kanssa, katsoa että rattaat yms on siistissä kunnossa, vaihteet ja jarrut toimii, hydrauliset levyjarrut.
JJ Fellow
23.04.2018, 19.48
Tuosta Ghost Kato 3 unohdin mainita että saisin sen uutena 550€ onko siihen hintaan soiva peli?
Trek tais olla sitten 700 €
Jos kerran olet haarukoinut nuo 2 vaihtoehtoa, niin laita linkit pyöriin. Harvaa neuvojaa kiinnostaa googlata, mitä osia noissa on.
Millasta on maasto, missä meinaat ajaa. Vaikuttaa kuitenkin pyörän valintaan sekin.
Ite tuli ostettua vähän vääränlainen pyörä omiin harrastus maastoihin.
hphuhtin
23.04.2018, 21.01
Tuosta Ghost Kato 3 unohdin mainita että saisin sen uutena 550€ onko siihen hintaan soiva peli?
Trek tais olla sitten 700 €
Noista kahdesta Trek paljon mieluummin. ”Soiva peli hintaansa” voi hyvin olla se joka tappaa harrastuksen alkuunsa. Halvat ”maastopyörät” on tarkoitettu koululaisten koulumatkoille, mutta kun pitää olla maastopyörän näköinen kun kavereillakin on.
JJ Fellow
23.04.2018, 21.51
Millasta on maasto, missä meinaat ajaa. Vaikuttaa kuitenkin pyörän valintaan sekin.
Varmaan alkuun aika sekalaista maastoa. Sieltä sitten etsimään mikä eniten kiinnostaa.
JJ Fellow
23.04.2018, 22.00
Mikä tuossa Kato 3 maksaa, jos ei käytännössä eroa 500 € pyörästä millään lailla? Suomessa kuitenkin hintaa järjestään 800€ ollut tuolla pyörällä. Ihan vaan kiinnostaa kun ei tosiaan vielä ihan ymmärrystä ole näiden pyörien päälle.
Mitä vaihtoehtoja muka on 500-700 budjetilla eri käyttötarkoituksiin? Jos rahaa ei ole laittaa sen enempää kuin tuo niin silloin pitää ostaa se mitä saa.
Noista kahdesta Trek paljon mieluummin. ”Soiva peli hintaansa” voi hyvin olla se joka tappaa harrastuksen alkuunsa. Halvat ”maastopyörät” on tarkoitettu koululaisten koulumatkoille, mutta kun pitää olla maastopyörän näköinen kun kavereillakin on.
Suntourin keulat on kyllä harrastuksen tappajia mutta muuten noita halpoja osia mielestäni haukutaan liikaa jos vaihtoehtona on ettei pyöräile ollenkaan. Ihan perus polkuajoon pitäisi olla vähintään tonnin pyörä ja mielellään kahen tonnin jos täällä kysyy :D
Eräästä täällä parjatusta liikeketjusta saa viimevuoden mallia täälä parjatun merkin plussasta 699.
Mä mistään mitään tiedä, mutta hauskempaa tolla on ajaa märillä, mutasilla juurilla kuin cubella...
hphuhtin
23.04.2018, 23.37
Ihan perus polkuajoon pitäisi olla vähintään tonnin pyörä ja mielellään kahen tonnin jos täällä kysyy :D
Huomioin hymiön, mutta kun kerran mua lainaat - täällähän jopa juuri suosittelin valitsemaan selvästi alle tonnin pyörän! ;)
Mainitussa Trekissä on sentään ilmakeula, siedettävän oloiset vaihteet (en tosin omaa kokemusta acerasta) ja m315 jarrut jotka mulla oli yhdessä pyörässä ja toimi hyvin vaikka eihän ko. jarrut maksa kuin kymppejä.
Ei kai suosituksia annettaessa katsota minimihintaa vaan osia, joka toki välillisesti on sama asia. Mulla itsellä on kokemusta 800€ pyörästä ja siinä suntour keulasta. Luulin että sillä rahalla saisi jotain hyvää ja totesin että pyöräily ei selvästi ole mun juttu noin 12 vuoden ajaksi. Samaa pyörää myytiinkin myöhemmin 250€ hintaan alessa, se oli varmaan se oikea hintataso. Ajan sillä toki vielä, arvostaa muita pyöriään sen jälkeen enemmän ;)
Viidellä sadalla on turhaa odottaa kummoistakaan kapistusta, yleensä aina tuollai en Suntourin keula rasitteena mutta jos on vaatimaton luonteeltaan eikä paremmasta tiedä niin ehkä niidenkin kanssa voi elää...
JJ Fellow
24.04.2018, 17.12
No nyt on jo harkinnassa Trek x-calibur 8 kun 7 ei saanut enää oikeessa koossa. Tekeekös tuolla mitään vai kannattaako tuohon hintaan jo katsella muuta?
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät-cross-country/x-caliber/x-caliber-8/p/21577/?colorCode=grey
Itse ostin ekana maastopyöränä XC-pyörän vaikka olisi pitänyt ostaa trail-pyörä. Muutama otb herätti miettimään, että miksi olen taas täällä ojassa. Trekin mallistosta ottaisin tuolla rahalla tällä hetkellä Roscoe 7:n. Maasto täällä on juurakkoista ja kallioista.
Itse ostin ekana maastopyöränä XC-pyörän vaikka olisi pitänyt ostaa trail-pyörä. Muutama otb herätti miettimään, että miksi olen taas täällä ojassa. Trekin mallistosta ottaisin tuolla rahalla tällä hetkellä Roscoe 7:n. Maasto täällä on juurakkoista ja kallioista.
Onkohan noilla muutakin eroa rungon geometriassa kuin keulan joustomatkan pituus? Omasta radonista tein köyhän miehen trailpyörän kun keula ja joustomatka vaihtui 100mm->120mm... En ole varma onko oikea pituus tuo 2cm enemmän mutta ihan hyvä se on ajaa :D
JJ Fellow
24.04.2018, 22.13
Mitä muita trail-pyöriä suosittelisitte tuohon 1000€ hintaan kuin trek roscoe 7?
pyöräsimo
24.04.2018, 23.00
Minä lähdin oman harrastukseni alkuun "yksinkertainen on kaunista"-tyylillä, eli täysjäykällä, singlespeed-maasturilla. Kona Unit 2014 oli kyseessä. Halusin alle tonnilla "varmasti hyvän" ja sellaisen sainkin, mutta mukavuudesta karsien. Eipä tarvinnut toisaalta säädelläkään mitään, muuta kuin ketjua. Pyörän kuljettaminen hankalammissa paikoissa vaati kovasti lihaskuntoa, mutta sitä sitten toisaalta lenkeillä tulikin.
Vähitellen aloin kaivata tasamaalla vauhtia lisää ja hommasin vaihteet. Kyseinen pyörä meni myyntiin oikeastaan ensimmäisen itselleni pitkän (60 km) ja teknisesti riittävän raskaan maastolenkin jälkeen, kun totesin, että taidankin kaivata etujoustoa.
Siltikin oli sillä aika voittajafiilis päästellä menemään, erityisesti ilman vaihteita ;) Eikä ollut huono valinta ekaksi pyöräksi todellakaan, ihan mainio laite.
Aivan samat kokemukset itsellä.
JJ Fellow
25.04.2018, 00.20
Mutta eikös noissa Trekin x-calibereissa oo sama runko kun Roscoe mallissa? Jos oikeen ymmärrän niin 27,5+ renkaat x- caliberiin ja erilaista tankoa niin sama pyörä pienillä eroilla toki.
Mitä muita trail-pyöriä suosittelisitte tuohon 1000€ hintaan kuin trek roscoe 7?
Vaikka Vitus Sentier http://www.wiggle.co.uk/vitus-sentier-deore-1x10-2018-hardtail-bike/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.