PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tubolito



nure
22.04.2018, 13.04
Jokos joku jo testannut Tuboliton sisureita http://www.tubolito.com ?

Aakoo
22.04.2018, 21.30
30€ sisurista? Heippa vaan. Olisi varmaan ollut kova juttu joskus ennen kuin tubeless keksittiin.

nure
23.04.2018, 05.41
No, johonkin ne rahat laitettava ja ei ainakaan omaan 26" tubeless onnistu. All-Cityssä myös moiset, en ole vielä ymmärtänyt että mitä etua sisäkumittomista on maantiepaineilla?

kuovipolku
23.04.2018, 08.14
Saksalaisilla foorumeilla on pitkiä ketjuja sekä Tubolitoista että RevoLoopeista. Ketjut ovat pitkiä sen takia että vaikka avauksessa kysytään kokemuksia, yhden ja toisen pitää tulla kertomaan (a) että aikaisemmissa vastaavanlaisista materiaaleista valmistetuissa sisureissa, joita on markkinoitu vallankumouksellisina, on ollut heikkouksia joiden takia ne eivät ole toimineet luvatusti ja ne ovat vähin äänin poistuneen myynnistä, (b) että ne ovat jo periaatteesta aivan liian kalliita, tai (c) että niitä ei tarvita koska tubeless toimii niin paljon paremmin.

Pikaisella silmäilyllä näyttäisi siltä että rullaavuudeltaan ne pärjäävät tai ainakaan subjektiivisesti huomattavaa eroa ei ole. Ne kestävät hyvin alhaisilla paineilla ajoa, mutta kovin pistosuojaamattomien renkaiden kanssa käytettynä rikkoutuvat siinä missä muutkin sisurit.

Thermoplastinen elastomeeri materiaalina tarkoittaa myös sitä ettei sisuri palaudu alkuperäiseen muotoonsa. Sen vuoksi sisuri laajenee renkaan mittoihin eikä sovi enää kapeammassa renkaassa käytettäväksi. Renkaan ulkopuolella pumpattaessa syntyy helposti (lateksisisureista ehkä tuttuja) "palloja" jotka sitten jäävät sellaisiksi. Sisurin voi paikata erityisellä paikalla (á 4€) mutta pienen reiän löytäminen voi olla edellä mainitusta syystä haastavaa.

Ongelmia on ollut sisurin ja venttiilin liitoskohdassa eli "yksittäiskappaleissa" ne eivät ole olleet tiiviitä. Vieläkin kevyemmässä S-mallissa venttiili on erillinen ja se on kierrettävä paikoilleen juuri käyttöohjeen mukaisesti eli huolellisesti eikä liian tiukkaan. Ongelmia on ollut silti.


PS En minäkään tajua mitä hyötyä maantiepuolella melko olemattomasta painonsäästöstä lateksisisuriin verrattuna olisi. Koska yhtään parempaa suojaa rengasrikoilta ei myöskään saisi, jäisi ainoaksi plussaksi se ettei tarvitsisi pumpata ennen jokaista lenkkiä. Mutta niissä pyöräilyn muodoissa joissa renkaat ovat leveämpiä ja butyylisisurit painavampia, asia voi aivan varmasti olla toinen - ja ilmeisen tyytyväisiäkin käyttäjiä näkyy foorumeilta löytyvän.

viimeinenlenkki
23.04.2018, 12.50
varasisureiksi matkaan hyvä kun ei tilaa vie juuri mitään.2kpl ostin kyseiseen tarkoitukseen vaikka tubeleksilla ajelenkin, hinta on mitä on.

nure
23.04.2018, 17.29
Täytyy testailla kun ajot noilla pyörillä pääsee vauhtiin, lähinnä painon lisäksi luvattu kestävyys kiinnostaa, kylläkin on paikkarasia varattu kumeille.

eagle
24.08.2018, 10.15
Onko näistä nyt jollakin kokemusta käytössä? Kokemukset maantiekäytössä erityisesti kiinnostaisi.

Sambolo
24.08.2018, 11.53
Ite oon noita miettiny plussarenkaaseen. Meni hermot tubelespelleilyy, taino on mulla edessä edellee tubeles kun se on kestänyt.. tosin harkitsin viime lenkin jälkeen senkin korvaamista sisurilla kun kumin taittuessa karkas ilmat. Taakse tuli sisuri sen jälkee kun renkaasta irtos nappula ja ilmat karkas. Muuta eroa en ole huomannu sisuri vs tubeles kun että helpompi pumpata ilmaa ja ilmat myös pysyy. Ei tuo svalpen sisurikaan kyllä hirveesti plussakoossa paina(200g) mutta ois se tubolito vielä puolet kevyempi ja enempi kiinnostas se kestävyys vaikka en tuotakaan ole vielä rikki saanut.

Musta on jännää kun pyöräilijät ostaa yhtä sun toista kallista turhaketta pyörän keventämismielessä, mutta sitten kitistään sisurin 30e hinnasta, mikä on suht halpaa tuossa leikissä :D Eine litkutusvälineet ja litkutkaan ilmasia ole.

maalinni
24.08.2018, 12.25
Vois kyllä tuommoiset hommata. Nyt alla on fossin vastaavat, mutta tubolitot on vielä paljon kevyemmät.

Edit: fossit kestänyt mainiosti kesän rymistelty speed kingeillä. Aika tarkkaa tuo asentaminen normikumiin verrattuna. Hinta ei haittaa, jos nuo pari vuottakin kestäisi.

Steni
24.08.2018, 15.38
Mulla on ollut kinnerin takakumissa Tubolito parisen kuukautta, Schwalbe One 28-622 takana.
Kilometrejä tullut aika reippaasti (3500 luokkaa), eikä kertaakaan särki, paitsi silloin kun ryssin Michelin Pro 4 vaihdon tuohon
Schwalbe Oneen sain siinä tuhottua sisäkumin. Tyytyväinen olen. Ostin noita nipun jo varastoon,
kun sopii 18-28 leveyksiin ja noita ulkokumeja löytyy riittävästi.
Uskaltaiskohan noita sisureita kokeilla 30-35 leveyksiin? Vielä kun 406 saisivat markkinoille niin saisi etupyöriinkin......

Ja musta 30 euroa on tuosta ihan ok hinta, keveyttä ja kestävyyttä samassa paketissa.

maalinni
25.08.2018, 13.15
Tuommonen tuli vastaan, en ole aiemmin törmännyt merkkiin https://www.bike-components.de/en/REVOLOOP/Tube-REVOLOOP-blue-for-29-p62867/

Löytyy paljon erilaisia tuubeja.

maalinni
25.08.2018, 13.17
Revoloop on pöllinyt One Plussan logon.

https://revoloop.com/racer-cyclocross/revoloop.white/7/revoloop.white

maalinni
25.08.2018, 13.23
30€ sisurista? Heippa vaan. Olisi varmaan ollut kova juttu joskus ennen kuin tubeless keksittiin.

Kalliiksi tulisi ostaa uudet kiekot ja renkaat. Sitä paitsi ei jaksa (lue osaa) tapella tubeleksien kanssa. Ei kai niillä turhaan ole tuo "pahoja ongelmia" ketju olemassa.

Mutta jospa seuraavassa fillarissa olisi tubelekset valmiina.

maalinni
06.11.2018, 19.58
Ostin fossien kavereiksi tubolitot ja mietin, että kestääkö tuo materiaali miten pakkasia? Ei viitsisi kalliita sisureita heti paskoa :( Onko tietoa?

maalinni
07.11.2018, 14.31
Itse itselleni (taas) vastaten; Molemmat toimivat pakkasessa, valmistajat vastasivat kyselyyn seuraavana päivänä.

Vilhelm V
01.03.2019, 07.12
Kulunut talvikausi on nyt tullut ajettua tubolitoilla ja pakko sanoa, että olen tyytyväinen. Ulkorenkaina ollut nyt käytössä 29 schwalbe ice spiker pro, joka ei kovin hyvin sovellu litkutukseen. Tuboliton kevyempi versio houkutti ja otin sen sitten loppusyksystä 2018 käyttöön. Keveyden todellakin huomaa. Toinen erikoinen ominaisuus on ilman pitävyyden taso. Ajelen vajaan 2 bar paineilla. Tubolito pitää ilmat niin hyvin, että pumppaamista tarvitaan todella harvoin. Mitään yllätyksiä ei toistaiseksi ole tullut.

maalinni
01.03.2019, 07.23
Kulunut talvikausi on nyt tullut ajettua tubolitoilla ja pakko sanoa, että olen tyytyväinen. Ulkorenkaina ollut nyt käytössä 29 schwalbe ice spiker pro, joka ei kovin hyvin sovellu litkutukseen. Tuboliton kevyempi versio houkutti ja otin sen sitten loppusyksystä 2018 käyttöön. Keveyden todellakin huomaa. Toinen erikoinen ominaisuus on ilman pitävyyden taso. Ajelen vajaan 2 bar paineilla. Tubolito pitää ilmat niin hyvin, että pumppaamista tarvitaan todella harvoin. Mitään yllätyksiä ei toistaiseksi ole tullut.

Yhdyn edelliseen. Nyt kun sanoit, niin tosiaan ei ole tarvinnut pumppailla.

elasto
01.03.2019, 22.44
Aikoinaan mietin, että kuka hullu maksaa 30 euroa sisäkumista, mutta näiden viimisimpien kommenttien jälkeen voisi itsekin kokeilla talivkiekoilla ISP:ien kanssa näitä.

Laroute
02.03.2019, 00.40
Tämä on minulle aivan uutuus. Menee heti tilaukseen. Nastolan "pojat", jotka ammatikseen renkaiden ominaisuuksia testailevat autotehtaille ja fillareidenkin renkaille, ovat huhujen mukaan antaneet speksejä huippu ammattipyöräilijöillekin ja niiden mukaan maantierengastehtaat ovat räätälöineet pieniä sarjoja huipuille. Huhut kertovat, että avorengas on sittenkin se nopein. Jos tämän sisurin keveys vähentää ulkokehän pyörivää massaa näinkin paljon, niin voisin olettaa, että GP 5000 tällä sisurilla saattaa olla maailman nopein rengas, jos puhutaan yleisrenkaasta maantielle.

paaton
02.03.2019, 07.38
Ainoa vaan, että perinteinen latex on edeleen nopeampi.

maalinni
02.03.2019, 11.53
Ainoa vaan, että perinteinen latex on edeleen nopeampi.


Mutta käyttöpyörässä, se että ilma pysyy sisällä on ainakin itselle ehdoton vaatimus. Yhden kesän kokeilin ajaa työmatkaa latexeilla ja vi***i se ainainen pumppailu.

Esa S
02.03.2019, 12.16
Ja pidemmällä lenkillä olisi mukava, ettei tarvitse kesken lenkin pikkupumpulla pumppailla.

JohannesP
02.03.2019, 14.53
R2 myy Tubolitea hitusen halvemmalla kuin muualla. Onko jollakin kokemusta paikkaamisesta tuboliten valmiilla paikoilla eli tuleeko paikasta pitävä ja onko kuinka pysyvä? Verrokkina Parktoolin valmiiksi liimatut paikkalaput alkavat vuotamaan ajansaatossa, kun liima kovettuu. Erityisesti maantiepyörään kiinnostaisi testata, mutta 50€ parilta ei ihan kauheasti houkuttele jos paikkaaminen ei ole kovin varmaa.

Vuosia käyttänyt ilman ongelmia eri merkkisiä kohtuu keveitä (80g) butyylisisureita. Michelinin lateksisisureita testasin vuosia sitten ja en tiedä oliko kokemattomuus tekijä, mutta ei ollut mun juttu. Jatkuva pumppaaminen, tuplasti kalleempia, asennuksessa sai olla erittäin tarkka vs butyyli ja muistaakseni paikkaaminen ei ollut kovin onnistunutta. Painokin samaa 80g luokkaa. Jostakin syystä itselläni lisääntyi vain puhkeamiset lateksisilla vaikka pitäisi lukeman perusteella olla toisinpäin. Ajotuntumasta vaikea sanoa enään, mutta negatiivistä kokemusta oli niin paljon etten jaksanut säätää enään.

arctic biker
18.03.2019, 18.52
Ainoa vaan, että perinteinen latex on edeleen nopeampi. Paitsi oikeassa pakkasessa jähmettyy. Kesäkelissä toki Misukan latexiksisureita piän parhaana. Ny kun eka 29" mulle tuli niinnen viitsinyt litkutusprojektiin enää kuukauden takia alkaa. Laitoin taakse Tuboliten, helppo homma. Pirkka vauvatalkkia runsaasti.

arctic biker
18.03.2019, 19.05
R2 myy Tubolitea hitusen halvemmalla kuin muualla. Onko jollakin kokemusta paikkaamisesta tuboliten valmiilla paikoilla eli tuleeko paikasta pitävä ja onko kuinka pysyvä? Verrokkina Parktoolin valmiiksi liimatut paikkalaput alkavat vuotamaan ajansaatossa, kun liima kovettuu. Erityisesti maantiepyörään kiinnostaisi testata, mutta 50€ parilta ei ihan kauheasti houkuttele jos paikkaaminen ei ole kovin varmaa.

Vuosia käyttänyt ilman ongelmia eri merkkisiä kohtuu keveitä (80g) butyylisisureita. Michelinin lateksisisureita testasin vuosia sitten ja en tiedä oliko kokemattomuus tekijä, mutta ei ollut mun juttu. Jatkuva pumppaaminen, tuplasti kalleempia, asennuksessa sai olla erittäin tarkka vs butyyli ja muistaakseni paikkaaminen ei ollut kovin onnistunutta. Painokin samaa 80g luokkaa. Jostakin syystä itselläni lisääntyi vain puhkeamiset lateksisilla vaikka pitäisi lukeman perusteella olla toisinpäin. Ajotuntumasta vaikea sanoa enään, mutta negatiivistä kokemusta oli niin paljon etten jaksanut säätää enään.
Imho olet unohtanut vauvatalkin,Pirkka on parasta!

maalinni
18.03.2019, 19.33
Tänään tuli eka flätti tubolitoilla ja ice spiker evoilla. Reikä oli helppo paikata tuboliton tarrapaikalla, kunhan sen ensin löysi. Onneksi paikkasetti on ihan järkevän hintainen.

Vilhelm V
19.03.2019, 19.12
Tänään tuli eka flätti tubolitoilla ja ice spiker evoilla. Reikä oli helppo paikata tuboliton tarrapaikalla, kunhan sen ensin löysi. Onneksi paikkasetti on ihan järkevän hintainen.

Hyvä, että paikkaus onnistui. Mikäs muuten oli aiheuttanut puhkeamisen, selvisikö?

arctic biker
19.03.2019, 19.44
Tuossa oli sillain pieni hoppu saada surkeitten ajokelien takia uusi 29" pyöräni Ice spiker renkaitten kanssa käyttöön jotta hyödynsin ainoa Tuboliteni. Hmm, suattaa käyvä niinkin etten litkuta noita nastarenkaita ollenkaan vaan tyydyn kepoisiin sisureihin. Suvikumeille on jo toiset kepoisammat kiekot hommattuna.

maalinni
20.03.2019, 17.57
Hyvä, että paikkaus onnistui. Mikäs muuten oli aiheuttanut puhkeamisen, selvisikö?

Tappajasepeliä epäilen. Aamulla oli töihin lähtiessä tyhjentynyt eli todella pieni reikä oli, kun ei ajon aikana huomannut.

Vilhelm V
20.03.2019, 19.16
Tappajasepeliä epäilen. Aamulla oli töihin lähtiessä tyhjentynyt eli todella pieni reikä oli, kun ei ajon aikana huomannut.

Voihan räähkä, tähän asti on voinut luottaa siihen, että nastarengas kestää sepeliä. Onko evoluutio tuottanut sepelistä nyt jonkun vielä arhäkkäämmän muodon.

maalinni
21.03.2019, 07.08
Varmaan sama ilmiö kuin antibioottiresistenteissä bakteereissa?

Saattoihan se olla joku lasinsirukin, mitään en ulkokumista löytänyt. Reikä oli ihan keskellä kulutuspintaa, joten ei myöskään mikään snake bite.

hece
21.03.2019, 08.59
Mulle tuli myös pian (alle 100km ajolla) tubolitoon pienen pieni reikä, renkaina 5v vanhat ice spikerit. Nyt on tuboliton paikalla paikattuna taas kestänyt sen 100km. Mun tubolito jää venttiilin kohdalta renkaan kyljestä aavistuksen vajaaksi, tällä kohdalla siis tuboliton sauma. Ei neljän barin paineilla venynyt. Ei ole ajoa haitannut enkä jaksanut reklamoida. Aion käyttää työmatkakulkineessa jatkossakin ainakin takana niin kauan kun vanhat ice spikerit käytössä, niitä turha yrittää tubelesoida.

JohannesP
23.06.2019, 11.41
700km nyt takana tubolitoilla maantiellä. Renkaina vähän vähemmän pistosuojatut Michelin Power Competitionit. Tähän saakka 100% tyytyväinen eikä ole ollut mitään ongelmia. Tuboliton omien mittausten mukaan nämä 42g rullaavat butyylin lailla, kun vielä kevyempi, ainoastaan disc-yhteensopiva 22g S-tubo on verrattavissa lateksiseen.

Plussaa vielä, että tuntuvat pitävän paineet vielä paremmin kuin 80g butyylit, puhumattakaan lateksisista. Usein tulee automaattisest laitettua parinkin päivän päästä viime pumppauksesta pumppu kiinni todetakseen ettei pumppaukselle ole tarvetta.

r2 laittanut hinnankin jo kohtuulliselle tasolle (22,5€). Oranssi venttiili ei sopinut pyörän väritykseen, mutta permanenttitussi korjasi tilanteen. 80mm venttiiliversiossa olisi jo valmiiksi maalattu mustaksi.

Lateksi olisi aavistuksen nopeampi, mutta ei oma suosikki sisureissa. Muutenkaan ei niin just viilata ihan viimeistä wattia, kun pyöräkään ei ole aero ja rullaavuuden tunne tubolitoilla riittävän hyvä. Varsinkin hyvä vaihtoehto varasisuriks pienen koon vuoksi.

maalinni
23.06.2019, 16.06
Minullakin se paikka kestänyt jo monta kk. Hitto kun just tilasin sisureita, niin päädyin hinnan takia FOSSin vastaaviin, Bike-componentsissa oli Tubolitot yli 30e, Fossit vain puolet siitä. Onhan ne Fossit paljon painavemmat, mutta on niissä makeammat venttiilit...

arctic biker
23.06.2019, 18.19
Talveksi hommaan maasturin nastakiekoille toisen Tuboliton, onhan nuo kepoisat. 29:n ensiapulaukussa matkustaa nyt Tubon varasisuri, pakkaantuu pieneen eikä paina mitään.

Firlefanz
23.06.2019, 19.14
Jos se varasisurina mukana kulkeva Tubolito on S-mallia eli siinä on irrallinen venttiili joka on sitten kierrettävä paikoilleen, niin on ehkä syytä pitää mielessä että saksalaisilla foorumeilla valitettiin sitä että venttiili joko vuosi (jos sitä ei kiertänyt tarpeeksi tiukkaan) tai hajosi (jos sitä erehtyi kiertämään liian tiukalle).

Mutta voi toki olla että tapaukset olivat puhtaasti käyttäjän osaamattomuudesta tai huolimattomuudesta johtuvia tai että mallia uudistettiin siten ettei ongelmia enää ole.

maalinni
23.06.2019, 20.05
Vähän vassua tai tubelesslitkua kierteisiin, niin ei fuskaa.

JohannesP
23.06.2019, 21.06
Samaa olen minäki lukenut yhden kokemuksen verran ja Tubolito lähetti samantien uuden parin ilman enempää kyselyjä. Vuosivat siis hyvin hitaasti tyhjäksi. Kierrelukitetta myös suositeltu. Noissa perusmalleissakin on muovinen venttiilinvarsi eli todennäköisesti sama kaikissa malleissa.

Tassu
27.07.2019, 18.46
Jaha, menin kauppaan muissa asioissa ja törmäsin sattumalta tähän tuotteseen. Katoin, että Road lukee paketissa. Kyselin vielä kokemuksia myyjältä. Nyt kotona yli 200km päässä huomaan, että paketin toisella puolen lukee "elä käytä vannejarrujen kanssa".

No, varmaan varasisurina voi huoletta käyttää kun tiedostaa asian.

Mutta onko joku käyttäny tuota 24g painoista vain levyjarruille tarkoitettua sisuria vannejarrujen kanssa, ja jos on niin kokemuksia?

Santtu75
22.02.2021, 00.35
Onko tuosta S-Tubo MTB:sta (https://foxcomp.fi/tubolito-s-tubo-mtb-29-x-1-80-2-40-presta-42-mm) kokemusta. Spekseissä ilmoitetaan käytettäväksi rengasleveyksien 1.8"-2.4" kanssa. Toimisiko vielä 2.6" renkaan kanssa vararenkaana, eli sillä pääsisi vaikka metsästä pois jonkun 10-20km. matkan. Olisi vain niin sopivankokoinen paketti pidettäväksi mukana.

nure
24.02.2021, 15.47
Revoloopit tulossa, venttiilit sopii paremmin pyörän väriin, neljä kappaletta Tuboja myyntiin...

Santtu75
25.02.2021, 02.21
Revoloopit tulossa, venttiilit sopii paremmin pyörän väriin, neljä kappaletta Tuboja myyntiin...

Itsellä Fätti Revoloopit laatikossa odotamassa inspiraatioita allelaittoon...

Minkä kokoiset Tubot myynnissä? (ja ovatko uudet paketissa?)

Qilty
25.02.2021, 08.54
Itsellä Fätti Revoloopit laatikossa odotamassa inspiraatioita allelaittoon...

Minkä kokoiset Tubot myynnissä? (ja ovatko uudet paketissa?)Laita alle vaan. Revoloopit(varmaan koskee kaikkia tpu sisureita) voi muuten paikata esim 3m kiveiskukalvolla, itellä oli kaksi pientä reikää takasisurissa(varmaan jotain ollut sisä ja ulkorenkaan välissä) ja kun olin laittamassa revoloopin omia paikkoja niin ne näytti kovasti samalta kun kiveniskukalvo, jätin paikat pakettiin ja otin hyllystä kalvoa josta leikkasin palat ja hyvin on pysynyt.

JohannesP
25.02.2021, 11.08
Revoloopit tulossa, venttiilit sopii paremmin pyörän väriin, neljä kappaletta Tuboja myyntiin...
Musta permanenttitussi on aika hyvä ratkaisu tuohon ongelmaan. En kuitenkaan ymmärrä mitenkä oranssit venttiilit varta vasten lisäisivät myyntiä verrattuna siihen, että ne olisi valmiiksi mustia.

Santtu75
25.02.2021, 12.37
Musta permanenttitussi on aika hyvä ratkaisu tuohon ongelmaan. En kuitenkaan ymmärrä mitenkä oranssit venttiilit varta vasten lisäisivät myyntiä verrattuna siihen, että ne olisi valmiiksi mustia.

Olisikohan siksi että tuo oranssi venttiili "viestittää" muille että pyörässä on vähän "parempaa" gummia alla... :rolleyes:

JohannesP
25.02.2021, 12.47
Varmasti tuo ollut yksi tapa erottua ja brändin väri, mutta enemmän tästä huomioväristä on saanut lukea negatiivistä kommenttia muiltakin foorumeilta. Harva nykyaikana muutenkaan tuunaa pyöräänsä värikkäillä pulteilla, rissoilla ja venttiilinhatuilla ja samaan kastiin menee värikkäät venttiilitkin.

Ehkä oma versio mustalla venttiilillä lisäisi myyntiä, mutta eiköhän tämä ole Tuboliton tiedossa ja jokin syy pysyä oranssissa.

nure
25.02.2021, 16.33
Brändistähän se kertoo... Itse taas olen harrastanut aina tuollaista "yhteensopivaa" väritystä. Mustassa maastopyörässä oranssia somisteena, Hope, Garbaruk ja Tune täydentää mielestäni hienosti kokonaisuutta...

Tussilla viitsi sotkea, helpompi ostaa uudet...

nure
27.02.2021, 13.06
Onnellinen mies, Revoloopit kumpaisessa kiekkoparissa asennettu, hyvästit oransseille venttiileille!

kinde
03.04.2021, 07.48
Mites noiden paikkaaminen? Tarviiko olla tuo noitten oma paikkakitti vai käykö jotkut muutkin paikat?

nure
03.04.2021, 08.21
^Oma paikka mutta muistaakseni Aerothanin paikat kävis kaikkiin vastaaviin...

Fuuga
03.04.2021, 10.02
Itselleni tuntuu vähän vaikealta elämä jos ajaminen on venttiilin väreistä kiinni. Tubolitoon on tosiaan omat pikapaikan tapaiset omat paikkansa


--
Murphy elää!

Jonev
03.04.2021, 18.59
XXL löytyy Weldtite Red devil paikkoja. Ovat samoja kuin Tuboliton paikkapussissa. Tosin puhdistus lappuja ei mukana ole.

paaton
03.04.2021, 20.12
Hirveen paljon viestejä tässä ketjussa. Kertokaa nyt, miksi ajatte tubolitoilla? Tuo on 3x kalliimpi ja hitaampi mitä lateksi. Ei vaan oikeasti ymmärrä.

Fuuga
03.04.2021, 21.00
No, lateksi kun puhkeaa, se tyhjenee nopeasti ja käsittääkseni sitä ei ihan paikata. Tämä jälkimmäinen voi olla väärä käsitys.


--
Murphy elää!

paaton
03.04.2021, 22.24
No, lateksi kun puhkeaa, se tyhjenee nopeasti ja käsittääkseni sitä ei ihan paikata. Tämä jälkimmäinen voi olla väärä käsitys.


--
Murphy elää!

Minä olen käsittänyt, että sisuri tyhjenee aina kun siihen tulee reikä. Ihan sama mitä kamaa se on.

Palkkaaminen vaatii tosiaan sisurin pois ottamisen :) Pikapaikalla tuo onnistuu nopeasti ja tiptopilla vähän hitaammin.

Fuuga
03.04.2021, 22.28
Tyhjenee toki, mutta tubolito ei tyhjene hetkessä. Tällä kokemuksella 3 kertaa on käynyt niin, että tubossa on ollut reikä, mutta sen on huomannut vasta seuraavana päivänä kumin ollessa tyhjä. Parhaimmillaan tubossa oli 2 reikää, mutta silti sillä pystyi ajelemaan 10 km ja takaisin ostosreissua ennen kuin alkoi vajuaminen haitata sen verran, että laitoin lisää ilmaa. Ajokuntoinen se oli vieläkin, mutta kun haluaa ajaa kohtuullisen kovalla kumilla.

Tätä en ole vielä päässyt kokemaan lateksilla enkä butyylillä. Tubolito ei pahemmin veny ilmaa lisättäessä toisin kuin lateksi ja butyyli, siksi reikä ei myöskään leviä.

Ja unohdit sanan nopeasti, kun viisastelemaan halusit lähteä.

paaton
03.04.2021, 22.43
No en tosiaan osaa sanoa nopeudesta. Siksi en tuohon vastannut. Olen ajanut aina latekseilla ja roadilla on tainnut tulla tasan yksi reikä ikinä, espanjassa, jota ei tuotakaan tarvinnut paikata. Pumppaamalla mökille.

Sapelisepelillä tuli cyclolla toissa talvena reikä, jonka paikkasin tien päällä. Mutta ei sekään mitenkään erityisen nopeasti tyhjentynyt.

Ajan kuitenkin oikeasti paljon, eikä nuo minulla reikiinny. Ajaa vaan. Ja ne ovat nopeat.

Santtu75
03.04.2021, 23.24
No en tosiaan osaa sanoa nopeudesta. Siksi en tuohon vastannut. Olen ajanut aina latekseilla ja roadilla on tainnut tulla tasan yksi reikä ikinä, espanjassa, jota ei tuotakaan tarvinnut paikata. Pumppaamalla mökille.

Sapelisepelillä tuli cyclolla toissa talvena reikä, jonka paikkasin tien päällä. Mutta ei sekään mitenkään erityisen nopeasti tyhjentynyt.

Ajan kuitenkin oikeasti paljon, eikä nuo minulla reikiinny. Ajaa vaan. Ja ne ovat nopeat.

Mitens me maastokuskit? Tarjoatko mellekkin Lateksia sisärenkaaksi vai saadaanko me ajaa Tubolitolla/Revoloopilla/Aerothanilla? (ja emme halua litkuttaa) Muistaakseni en ole edes nähnyt omiin pyöriini sopivia kokoja Lateksista tehtynä. Ja maastossa tuo rullaus ei ole ihan kärjessä renkaan ominaisuuksissa?

paaton
03.04.2021, 23.39
En osaa sanoa. En ole kuullut maastokuskeista, jotka eivät aja litkuilla. TMT käyttöön oranssikorkkinen avaruusajan sisuri on kyllä takuulla pop.

JohannesP
04.04.2021, 00.35
Arviolta pari vuotta ja 6k km takana yhdestä kiekkosetistä missä on Tubolitot. Ei ole ollut vielä mitään ongelmaa ja nolla reikää vaikka Michelin power competition ei ole pistosuojatuimmasta päästä. Tosin tässäkin tapauksessa säästäisin saman verran watteja vaihtamalla Contin GP5k alle kuin kuin Tubolitot lateksiin.

Tubolito normimalli on 1,3 wattia per rengas hitaampi mitä Vittorian lateksi 6,9 barin paineilla. Tuo Tuboliton vertaus joksikin äärimmäisen hitaaksi on hieman kulunutta, kun sillä saman tason ulkorenkaalla on suurempaa merkitystä. Onhan noi Tubolitot tosin tuplasti kalleempia, mutta saa niillä sentään puolet painostakin pois (80g). Ajotuntumakin suuremmalta osin ulkorenkaasta kiinni. Pyörästä ja kiekoista saisi huomattavasti suurempia wattisäästöjä niin ei ole ollut tuo 2,6 wattia vielä se suurin huolenaihe nopeuden lisäämiseen, kun noi Tubolitotkin tuntuneet kestävän itselläni ihan kivasti.

Ei noi lateksetkaan ole täysin ihanteelliset sisurit. Itselläni vielä viime yritys Michelinin alekorin latekseilla oli oli mysteeristen puhkeamisten vuoksi täysi fiasko niin ei ole huvittanut uudestaan kokeilla. Tästä tosin jo vuosikausia aikaa ja voisihan noille lateksisisureille antaa vielä toisen mahdollisuuden, kunhan Tubolitot antaa periksi. Tuubeissa tulee kuitenkin mielummin valittua lateksiversiot.

paaton
04.04.2021, 07.47
Mutta miksi ei laita sitä gp5000 lateksilla? Renkaat nyt vaan ovat suurin vastus maantiepyörässä. Jos ajetaan kovaa, niin nuo yksittäiset watit kertaantuvat oikeasti moneen kertaan. Ei niistä tietysti ole pakko välittää, kunhan vaan tiedostaa syyn, miksei esimerkiksi peesissä syke laske.

Ja juu, ymmärrän kyllä Fuugan perustelun. Jos ajaa vaikka työmatkaa sepelillä niin ehkä tubolito on toimiva.

Santtu75
04.04.2021, 10.41
En osaa sanoa. En ole kuullut maastokuskeista, jotka eivät aja litkuilla.

Jaa, no allekirjoittanut ajaa maastossa ja ilman litkuja...

Fuuga
04.04.2021, 11.13
Mutta miksi ei laita sitä gp5000 lateksilla? Renkaat nyt vaan ovat suurin vastus maantiepyörässä. Jos ajetaan kovaa, niin nuo yksittäiset watit kertaantuvat oikeasti moneen kertaan. Ei niistä tietysti ole pakko välittää, kunhan vaan tiedostaa syyn, miksei esimerkiksi peesissä syke laske.

Ja juu, ymmärrän kyllä Fuugan perustelun. Jos ajaa vaikka työmatkaa sepelillä niin ehkä tubolito on toimiva.

Juu, en ole mikään sisuri-intoilija mihinkään suuntaan eikä tubolito(kaan) ole minulle se juttu. Lähinnä avasin vain omia kokemuksiani. Ostin viime keväällä (vai edellisenä syksynä) parin latekseja ja toinen niistä reikiintyi heti gp4000n parina ja jotenkin petyin. Viime syksyn ruskaan ostin tuboja ja kieltämättä kokemukset ovat olleet vahvemmin positiiviset. Kalliitahan nuo ovat kummatkin ja siksi yritän pärjätä cyclossani litkuilla. Maantiepyörässäni taitaa yhä olla se toinen lateksi eikä siitä ole pahaa sanottavaa.

Millä siis paikkaat latekseja? Sen toisen voisi vielä paikata ja antaa mahdollisuuden.


--
Murphy elää!

paaton
04.04.2021, 12.32
Jaa, no allekirjoittanut ajaa maastossa ja ilman litkuja...

Sähkötäpärillä...

JohannesP
04.04.2021, 13.52
Mutta miksi ei laita sitä gp5000 lateksilla? Renkaat nyt vaan ovat suurin vastus maantiepyörässä. Jos ajetaan kovaa, niin nuo yksittäiset watit kertaantuvat oikeasti moneen kertaan. Ei niistä tietysti ole pakko välittää, kunhan vaan tiedostaa syyn, miksei esimerkiksi peesissä syke laske.
Ehkä se ero menee siinä, että kaikki eivät harrasta pyöräilyä puhtaasti kilpailullisesta näkökulmasta missä jokaikinen watti on merkityksellinen ja näitä jahdataan... :) Riittää, että ne ulkorenkaatkin ovat nopeinta luokkaa ja entistä tärkeämpi kriteeri mukava ajotuntuma. Tämän takia Contit on nykyisin alla lähinnä alkukesästä aavistuksen paremman pistosuojauksen takia.

Ihan hyvin mahdollista, että Tubolitojen seurajaaksi valitsen lateksit ja yritän uudestaan. Se ensituntuma on kuitenkin vahvasti läsnä kaikessa tekemisessä eikä nuo epämääräiset Michelinin lateksien puhkeamiset kovin vakuuttaneet jatkamaan aikoinaan näiden käyttämistä.

Paaton, minkä valmistajan lateksisisureita muuten käytät? Jos näille antaisi uuden mahdollisuuden paremmalla menestyksellä...

paaton
04.04.2021, 14.32
Vittoriaa. Juurikin se smoothi fiilis on noissa mahtava. Jos laittaa pehmeää rengasta, vaikkapa misukan tt, niin tuntuma on kuin ajaisi pelkillä sisureilla.

Mutta oikeastihhan sisureita käytetään enää maantielläkin vain siinä tapauksessa, jos laadukkaita kuitutubeleksia ei löydy. Yksin ajaessa en tubeleksesta paljoa hyötyä nää, mutta porukassa hyödyt ovat isoja. Ei tarvitse säätää paineita liian isoiksi.

paaton
04.04.2021, 14.41
Millä siis paikkaat latekseja? Sen toisen voisi vielä paikata ja antaa mahdollisuuden.


Ihan normaali tip top paikka toimii hyvin. Samoin laadukas Pikapaikka. En muista minkä merkeistä viimeksi käytin, mutta kun koetin tuota irroittaa ja laittaa tip topin tilalle, niin koko sisuri repeytyi.

Lateksin saa herkästi rikki, jos asentaa sen huonosti. Lateksi ei myöskään kestä lainkaan ulkorenkaan viiltoja, eli jos lateksi hajoaa heti pumpatessa, niin kannattaa tarkistaa viillot. Lateksi siis tulee läpi pienestäkin halkeamasta.

Varasisurina paksu butyyli on tuon vuoksi parempi. Kestäisiklhön tubolito kylkiviiltoja, jos laittaisi sen varalle paksummassa koossa?

nure
04.04.2021, 16.58
Tyhmä kun olen niin kuvittelisin että kevein on paras mutta mitä hyötyä saavutetaan lateksilla?

paaton
04.04.2021, 17.02
Riippuu siitä ajatko pyörällä vai riiputatko sitä kalavaa'assa?

Firlefanz
04.04.2021, 18.34
Tyhmä kun olen minäkin niin en bonjannut mitä nuren läheiset (joiden hyödystä hän yllä kysyy) oikein ovat.

Lateksisisureita on ymmärtääkseni varsin onnistuneesti paikattu paikaamattomaan kuntoon hajonneesta (tai muuten poisheitettäväksi tuomitusta) lateksisisurista leikatulla palalla ja normaalilla Rema TipTopin aineella. Vaatii vain paikattavan kohdan puhdistuksen jollain alkoholipitoisella aineella (joten butyylisisurin paikkaamisesta tuttua hiomapaperia ei käytetä).


PS Omaa kokemusta ei ole. Uteliaisuuttani olen paikannut butyylisisurin kuvatunlaisella lateksipaikalla ja se ainakin piti ja kesti ajoakin.

Fuuga
04.04.2021, 21.29
Ihan normaali tip top paikka toimii hyvin. Samoin laadukas Pikapaikka. En muista minkä merkeistä viimeksi käytin, mutta kun koetin tuota irroittaa ja laittaa tip topin tilalle, niin koko sisuri repeytyi.

Lateksin saa herkästi rikki, jos asentaa sen huonosti. Lateksi ei myöskään kestä lainkaan ulkorenkaan viiltoja, eli jos lateksi hajoaa heti pumpatessa, niin kannattaa tarkistaa viillot. Lateksi siis tulee läpi pienestäkin halkeamasta.

Varasisurina paksu butyyli on tuon vuoksi parempi. Kestäisiklhön tubolito kylkiviiltoja, jos laittaisi sen varalle paksummassa koossa?

Ok, pitänee hengittää tuo takaisin eloon. Suotta heittää hukkaan sinänsä hyvää kumia.

Tubo on kyllä materiaaliltaan aika erilainen ja tuntuu jotenkin tukevalta, mutta se saattaa aiheuttaa sen että viilto aukaisee piiiiiiitkän jatkumon jota ei sitten enää paikata millään. Mutta kun ei ole kokemusta niin tämä voi hyvinkin olla täyttä soppaa.


--
Murphy elää!

Santtu75
04.04.2021, 22.17
Sähkötäpärillä...

Joten??

paaton
04.04.2021, 22.40
Joten??

No kyllä itsekkin painottaisin sähkötäpärillä paljon enemmän pitoa ja renkaan kestoa. Rullaus on aika pienessä asemassa, kun voimaa saa tarvittaessa napista.
Kun käytössä on paksumpi rengas, niin on ihan sama mikä sisuri siellä sisällä on.

Santtu75
04.04.2021, 23.32
No kyllä itsekkin painottaisin sähkötäpärillä paljon enemmän pitoa ja renkaan kestoa. Rullaus on aika pienessä asemassa, kun voimaa saa tarvittaessa napista.
Kun käytössä on paksumpi rengas, niin on ihan sama mikä sisuri siellä sisällä on.

Niin, 29*2.60 renkaassa "normaalin" sisurin vaihto Tubolitoon tiputti pyörivästä massasta pois 200-250g. ja Fätissä (sähköavusteinen myös) sisurin vaihto Rovoloop:iin tiputti pyörivää massaa pois 450-500g. joten kyllä sillä on vaikutusta muihinkin ominaisuuksiin kuin vain rullaavuuteen.
Tubolitossa se hyvä puoli myös, että varasisurin saa mahtumaan hyvin mukaan käytännössä mihin vain.

nure
05.04.2021, 07.04
Firle, ennakoiva se vaan on... Kysymys viitaten tyhmyyteen että kuvittelin että kevein on paras/nopein mutta mitä lateksi vaikuttaa nopeuteen...

paaton
05.04.2021, 09.22
Kevein ulkorengaskaan ei ole nopein, vaikka ne monasti käsikädessä meneekin. Joustavuus on se juttu.

nure
05.04.2021, 10.30
^Sen tiedän mutta jos samanlaisiin laitetaan Tubo tai latex sisuri ja samat paineet niin miten vaikuttaa?

anzi666
05.04.2021, 13.39
Lateksi rullaa hieman paremmin.
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tubolito
https://www.aero-coach.co.uk/inner-tube-rolling-resistance

nure
05.04.2021, 16.57
Eipä ollut huono vaihtoehto siirtyä Revoloopeihin, liki samat watit ja huomattavasti kevyemmät, kiitos!

Santtu75
05.04.2021, 19.40
Kevein ulkorengaskaan ei ole nopein, vaikka ne monasti käsikädessä meneekin. Joustavuus on se juttu.

Tuossa pitää muistaa vielä yksi asia, eli pyörivän kappaleen hitausmomentti. Eli ajossa missä tulee paljon nopeudenvaihteluita (vaikkapa kaupunkiajo jossa kiihdytyksiä ja jarrutuksia, taikka vaikka maastoajo) ei voida huomioida pelkkää renkaan vierintävastusta (= rullaavuutta) vaan lasku yhtälöön pitää ottaa vielä tuon pyörimisnopeuden muuttamiseksi tarvittava energiamäärä, joka on ihan normaalista pyörivän kappaleen fysiikasta johdettava asia, eli mitä raskaampi pyörivä massa on, sitä suurempi hitausmomentti sillä on ja sitä suuremman energiamäärän sen kiihdyttämiseen tarvitaan. Eli siinä tilanteessa pienempi massainen kappale on "nopeampi" eli vaatii pienemmän energiamäärän kiihtyäkseen, taikka vastaavasti samalla energiamäärällä kiihtyy nopeammin.

paaton
05.04.2021, 20.10
Ja maastossa ajetaan litkuilla. Sekin kannattaa muistaa, kun puolustelee kalliin tuboliton käyttämistä. Keveämpiä non-tubeless renkaita ei taida enää olla edes saatavilla, joten en vaan pysty käsittämään, mikset käytä tubelesta. Maastossa tubeleksen käytöstä on kuitenkin aivan selkeitä etuja.

Santtu75
05.04.2021, 20.40
Ja maastossa ajetaan litkuilla. Sekin kannattaa muistaa, kun puolustelee kalliin tuboliton käyttämistä. Keveämpiä non-tubeless renkaita ei taida enää olla edes saatavilla, joten en vaan pysty käsittämään, mikset käytä tubelesta. Maastossa tubeleksen käytöstä on kuitenkin aivan selkeitä etuja.

Liikaa lukenut valituksia vuotavista renkaista yms. niin en ole jaksanut lähteä tuohon "leikkiin" mukaan. Siis ainakaan vielä, ehkä joskus tulevaisuudessa. Ehkä. Mutta jos lukee vaikka tuota naapuriketjua, niin ei tunnu olevan läheskään kaikilla "onnea ja auvoa" noiden litkujen kanssa ajaessa
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?35074-Pahoja-Tubeless-ongelmia!/page170
Olen kyllä lukenut litkutettujen renkaiden hyödyistä (kun toimivat niin kuin suunniteltu) mutta päätynyt vain kevyisiin sisäkumeihin (Siis Tubolito Täpärissä ja Revoloop Läskissä).
Kauhean iso painoero noissa ei Litkutettuihin tule, kun vaikkapa Täpärissä (2.60) tuon 29+ Tuboliton paino on se 115g./rengas ja litku-nestettäkin menee se joku 75-100g./rengas kun ohjeita lueskelee.

nure
05.04.2021, 22.36
Maastopyörä litkuilla mutta en mitään pätevää pointtia vielä maantiepyörää litkuttamaan, toisaaltaan ei taida kevyet kiekotkaan olla tubeless...

EemeIi
05.04.2021, 23.41
Ja maastossa ajetaan litkuilla. Sekin kannattaa muistaa, kun puolustelee kalliin tuboliton käyttämistä. Keveämpiä non-tubeless renkaita ei taida enää olla edes saatavilla, joten en vaan pysty käsittämään, mikset käytä tubelesta. Maastossa tubeleksen käytöstä on kuitenkin aivan selkeitä etuja.

En kiistä, mutta mitkäs nuo selkeät edut ovatkaan? Muistan lukeneeni jostain vertailusta, että tubeless rullaavuus ei välttämättä tee autuaaksi, koska vaatii (painavia) litkuja renkaaseen pyörimään, ja mahdollisesti myös vähän jäykemmän tubeless-ready renkaan. Mutta vertailu saattoi kyllä olla maantiepuolella.

Mutta mahdollisuus matalampiin paineisiin lienee avain tässä? Paljonko siinä on eroa tubeless vs. tubolito vs. revoloop vs. butyyli?

ruuduntakaa
06.04.2021, 08.15
En kiistä, mutta mitkäs nuo selkeät edut ovatkaan? Muistan lukeneeni jostain vertailusta, että tubeless rullaavuus ei välttämättä tee autuaaksi, koska vaatii (painavia) litkuja renkaaseen pyörimään, ja mahdollisesti myös vähän jäykemmän tubeless-ready renkaan. Mutta vertailu saattoi kyllä olla maantiepuolella.

Mutta mahdollisuus matalampiin paineisiin lienee avain tässä? Paljonko siinä on eroa tubeless vs. tubolito vs. revoloop vs. butyyli?

-Puhkeamattomuus. Ja kun mukana pitää vaikkapa Slug Plugin ollaan melko varmoilla vesillä ettei taluttamaan kotia jouduta.
-Tubeless mukautuu alustan muotoihin aivan eri tavalla/herkkyydellä kuin sisurin omaava rengas.=parempi pito+rullaavuus.


Liikaa lukenut valituksia vuotavista renkaista yms. niin en ole jaksanut lähteä tuohon "leikkiin" mukaan. Siis ainakaan vielä, ehkä joskus tulevaisuudessa. Ehkä. Mutta jos lukee vaikka tuota naapuriketjua, niin ei tunnu olevan läheskään kaikilla "onnea ja auvoa" noiden litkujen kanssa ajaessa



Omalla kohdallani kiekko+rengas yhdistelmä pitää ilmat ilman litkujakin yhtä hyvin kuin sisurilla, joten en tuohon voi yhtyä.

nure
06.04.2021, 08.27
Ehkä alkujaan litkut läskeissä toimi parhaiten kun ajetaan olemattomilla paineilla mutta kai tuo vaurioiden korjaavuus yksi olennainen seikka. Itse litkutin maasturin renkaat ihan uteliaisuuttani ja ajankuluksi vaikken kovin vaativassa maastossa enää ajele enkä alhaisia paineita käytä. Aikaisemmin käytin Tubolitoa niissäkin ja eroa tuskin huomaa normikäytössä.
Maantiepyörässä Tubolitot vaihtu Revoloopeihin ja tuskin ne keskenään mitenkään toisistaan eroa.

Qilty
22.04.2021, 20.44
Mites noiden paikkaaminen? Tarviiko olla tuo noitten oma paikkakitti vai käykö jotkut muutkin paikat?Ainakin revoloopissa, läskipaineilla(0.75bar), on ihan höyrynsulkuteipin pala pitänyt myös. Tiedän koska mulla on niitä yhdessä sisurissa 8kpl ja toisessa 2kpl...

pkuitune
29.05.2021, 13.30
Sain reiän tubolitoon aikaiseksi, mutta en saa paikattua tuota, vaikka käytössä on tuboliton oma paikkaussarja sekä selkeät käyttöohjeet (puhdista alue alkoholipyyhkeellä, odota pinnan kuivumista, länttää paikka reiän päälle ja paina sitä viiden minuutin ajan). Kaksi kertaa olen yrittänyt ja kaksi kertaa paikka ei ole tullut tiiviiksi. Mikähän tuossa mahtaa mennä mönkään :D Alkoi jo siinä määrin vituttaa, että ajattelin heittää noilla tubolitoilla vesilintua ja kokeilla jotain muuta.

Puskis
29.05.2021, 14.04
Tubolito on vaihtanut oman paikkasarjansa tästä: https://foxcomp.fi/tubolito-glueless-patches-tubo-flix-kit tähän https://www.tubolito.com/product/tubo-flix-kit/ , joten ovat varmaan itsekin myöntäneet, että jotain ongelmaa on. Sama juttu tainnut olla myös Aerothanien ja niille myytyjen paikkojen kanssa. Voinee varmaan esim. leikellä rikkinäisestä Tubolitosta paikkoja ja liimailla perinteisellä tiptopilla ehkä?

Mulla on yhdessä pyörässä nyt Aerothanit ja ostin tollasen uuden Tuboliton paikkasarjan, mut ei oo vielä tullut tilaisuutta käyttää.

nure
30.05.2021, 10.30
Jostain luin että valmistaja sanoo Aerothanin paikat käy kaikkiin vastaavan tyyppisiin sisureihin...

Puskis
30.05.2021, 11.50
Jostain luin että valmistaja sanoo Aerothanin paikat käy kaikkiin vastaavan tyyppisiin sisureihin...

Ne varmaan pysyy yhtä hyvin tai huonosti kuin mitkä tahansa glueless patch kitit. Ainakin user error vaikuttaisi olevan iso riski, varsinkin tien päällä

https://www.youtube.com/watch?v=oel46HDu7fg

nure
30.05.2021, 19.00
Valmistajaa en muista mutta joskus käytin keltaisia pikapaikkoja jotka oli hieman kuin ohutta vaahtomuovia pinnalta mutta pitivät tosi hyvin...

pkuitune
31.05.2021, 09.47
Kiitos vastauksista. Minulla on juurikin noita vanhoja liimattomia paikkoja, niin tämä taitaa olla selittävä tekijä siihen, miten onnistuin kerta toisensa jälkeen ryssimään tuon pienenpienen reiän paikkaamisen :)

jalkkis
04.08.2021, 08.40
Onkos Tubolitoista tuoreita kokemuksia? Vai onko nämä jo heitetty vesilinnuille ja otettu muuta tilalle? Verkkokauppojen arvostelut ovat aika vaihtelevia.

nure
04.08.2021, 11.15
^Vaihtuivat Revolooppeihin mutta syy vain esteettinen... Siihen asti aivan hyviä kokemuksia.

jalkkis
04.08.2021, 11.58
Ok, vähän kyllä ahistaa se, että venttiilin juuressa ei ole sitä mutteria... mutta vissiin se ei ole aiheuttanut tilanteita?

kinde
04.08.2021, 15.30
Hyvin on mulla pelittäneet. Kiva kun noi pitää ilman sisällään. Huhtikuun alussa vaihdoin noi alle ja kahdesti oon muistaaakseni lisänyt ilmaa sen jälkeen, pikkasen toista kun latekseilla joita piti pumpata joka päivä

nure
04.08.2021, 20.25
^^Harvoissa lienee on enää tuota mutteria juuressa... Ei mielestäni ole kummaakaan merkitystä.

das_rad
01.09.2021, 16.11
Uudehkot Tubolitot (CXG) alla, ja ensimmäinen tyhjä rengas noin 200km ajon jälkeen. Takakumi tyhjeni nopeasti ja itse reikä löytyi vanteen puolelta. Paikatulla renkaalla ei vielä ajoa takana, mutta ainakin yön yli pysyi paineet (6 bar) sisällä, eli paikka osui lopulta ilmeisesti oikeaan kohtaan (reikä oli niin pieni ettei näkynyt silmällä..).

Tuolla jotain vastaavaa kokemusta aiheesta:
https://road.cc/content/review/tubolito-tubo-cxgravel-284469

32mm continental 5000 GP renkaiden kanssa käytössä nämä siis, olisko ottanut vähän osumaa asennusvaiheessa, kun hakeutuu turhan helposti vanteen ja renkaan reunan väliin renkaan asennuksessa. Aika kauan tosin kesti tyhjentyä jos asennuspäivästä lasketaan, eli saattoi olla myös joku asennuksen aikana renkaan sisään päässyt hiekan jyvä joka syönyt pikkuhiljaa pintaa rikki.

Toivottavasti ei joudu paikkaamaan tätä tien päällä, 30 min odottelua + suurempi riski ottaa hiekkaa sisälle + itse reikää ei välttämättä edes näe ilman veteen upottamista.

nure
01.09.2021, 20.50
^Siis mitä odotat 30minuuttia...

Puskis
01.09.2021, 21.11
^paikkaliiman kuivuminen kestää.

Ite kuskaan ihan vaan butyylisisuria varalla, koska liian jännää tommosen paikkaaminen tien päällä. Lisäksi asentaminen (itellä Aerothanit) oli ihan tosissaan paljon tarkempaa puuhaa kuin butyylin.

jalkkis
01.09.2021, 22.38
Äläkee ny pelotelko! Just tänään väänsin elämäni ekat Tubolitot 28mm GP5000:n seuraksi, vieläpä ihan uusille kiekoille. Metriäkään ei ole ajettu (kun jarrulevyt uupuvat vielä) mutta ilmat ovat pysyneet sisällä jo 5 tuntia!

das_rad
02.09.2021, 01.14
Thx, hyvä idea toi perinteisen sisäkumin pitäminen reissussa mukana! Tänään eka lenkki paikatulla renkaalla, ja hyvin pysyi ilmat sisällä.. Tosiaan tossa paikkasarjassa on hiomapaperin sijaan puhdistusliina (alkoholi) jolla paikattava alue puhdistetaan ennen liimausta - uusi tuttavuus tuokin. Eipä tossa ole oikein materiaalia mitä hioakkaan sen puoleen..

nure
02.09.2021, 10.26
^Aina varasisuri kulkenut kymmeniä vuosia mukana, aika ärsyttävä ajatus paikata rengasta tienposkessa ja tuurillani vielä sataa... Kaikissa Maantiekiekoissa ollut Tubot tai Revoluupit siitä asti kun tullet markkinoille, ekoissa Tuboissa oli selkeitä tuotannollisia virheitä mutta sen jälkeen ei sen kummempia ongelmia...

jalkkis
02.09.2021, 11.03
Mullakin on aina kulkenut tavisvarasisuri matkassa ja Tubojen kanssa on tarkoitus jatkaa samalla tavalla.

Kerran toki testasin tienpäällä pikapaikkaa ja toimihan sekin. Se sisuri taitaa olla edelleen ajossa, paineet toki vajuu paikkaaatonta nopeammin muttei mahottomasti.

nure
10.10.2021, 11.30
Onko kukaan muuten litkuttanut Tubolitoa/Revolooppia?

Qilty
10.10.2021, 13.27
Onko kukaan muuten litkuttanut Tubolitoa/Revolooppia?Ihan valmistajan sivuilla sanotaan että litku ei paikkaa sitä.

Föhn
10.10.2021, 13.49
No onhan tuo jotenkin hullu ajatus että renkaaseen laitetaan sisuri jonka sisään litku. Kumma kun ei vielä pistosuojausliuskaa ähellä sinne kumienväliin laita.

paaton
10.10.2021, 13.58
Aina välistä nure yllättää.

Fuuga
10.10.2021, 14.43
Mun tähänastiset kokemukset sanoo että tubolitoon tullut pieni reikä ei laajene butyylin tai lateksin tavoin. Silloin voisi ajatella että litku, jossa on isompia knöölejä, voisi sellaisen reiän paikata.


--
Murphy elää!

jalkkis
10.10.2021, 15.14
Tänään tuli eka flätti Tuboliton + GP5000:n kanssa. Ehtihän sitä melkein 300km ajaakin tuolla kombolla. Pikkuinen kivi löytyi kumista.

Mutta kylläpäs muuttui tuntuma kovaksi, kun tilalle vaihtoi Contin perus-slim sisurin.

Kokeillaan paikkaamista Tuboliton omilla paikoilla.

nure
10.10.2021, 17.07
Onkohan joku vertaillut noidetn kestävyyttä? Tubolitot saanut puhki, Revoloop ei vielä kertakaan mutta entäs Aerothan, mikä kestäviin...?

Puskis
10.10.2021, 18.39
Kellään ei oo varmaan riittävän suurta kokemusperäistä otosta asiasta, että jos ei jotain labratestiä löydy, niin varmaan parasta olettaa painavamman olevan kestävämpi.

Toisaalta paljonko sisurin kestävyydellä edes on väliä? Jos se terävä kappale on mennyt läpi ulkorenkaasta, eikä ole tapana syynätä kumeja kovin usein, niin kai se lopulta puhkoo sisurinkin. Snake bitet sitten ehkä asia erikseen.

jalkkis
10.10.2021, 19.07
Kellään ei oo varmaan riittävän suurta kokemusperäistä otosta asiasta, että jos ei jotain labratestiä löydy, niin varmaan parasta olettaa painavamman olevan kestävämpi.

Toisaalta paljonko sisurin kestävyydellä edes on väliä? Jos se terävä kappale on mennyt läpi ulkorenkaasta, eikä ole tapana syynätä kumeja kovin usein, niin kai se lopulta puhkoo sisurinkin. Snake bitet sitten ehkä asia erikseen.

Mun päivän flätin aiheuttaja-kivi oli ihan pieni ja Tubolitosta oli vaikea löytää vuotokohtaa (ilman veteen upottamista). Tavis-sisäkumi olisi saattanut kestää tuon, toki siten, että poistaa kivet säännöllisesti kulutuspinnasta.

jarkempp
11.10.2021, 08.51
Tuohon viime talvena rakentamaani fillariin kertyi tälle kesää 1570,6km, Tubolito Road + Spessu Cotton Turbo yhdistelmä, ei flättejä.

nure
05.11.2021, 11.07
Onkos kukaan törmännyt mihinkään vertailevaan testiin noista Tubo ja vastaavista sisureista?

Puskis
05.11.2021, 11.30
En tiiä onko näitä voinut olla löytämättä, mut tää on uus testi:
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/tpu-inner-tubes

ja tää vanhempi:
https://www.aero-coach.co.uk/inner-tube-rolling-resistance

Molemmissa ainakin Tubolito kilpailijoitaan hitaampi.

paaton
05.11.2021, 15.07
Onkos kukaan törmännyt mihinkään vertailevaan testiin noista Tubo ja vastaavista sisureista?

Oikeesti... Ne on kevyitä, mutta hitaita. Toimiva kombo gravelliin 4seasoneiden kanssa.

Föhn
05.11.2021, 15.47
Mä oon aina luullut että lateksit on hitaampia kuin nämä höyhenenkevyet uudet sisurit.

paaton
05.11.2021, 15.53
Joo, koska nure ja muut hölisee foorumeilla. Latex on nopeampi ja varmempi ja halvempi. Tuon voi myös paikata ongelmitta normi tiptop paikalla. Ei ole mitään syytä käyttää uberkalliita sisureita.

paaton
05.11.2021, 15.55
No yksi syy on, eli varasisuri, ainakin toisena. Tuollainen on kiva takataskussa.

Föhn
05.11.2021, 16.45
Jotenkin hämmästyttää. Mulla ainakin pitää päästä eteenpäin mahdollisemman sutjakasti. Minimoidaan kaluston vaikutus. Vaikka vähän weightweenies weeniesin vikaa onkin se eteenpäin meno ratkaisee.

nure
06.11.2021, 08.27
Paaton, älä sitä rahaa joka paikkaan sotke. Johonkin se vaan täytyy kuluttaa...

misopa
06.11.2021, 09.49
En nyt varsinaisesti jarruksi kutsuisi tuota Revoloop Ultraa (vs. Vittorian lateksi). Ero 0,2W, joka voi selittyä jo mittausvehkeiden toleranssillakin. Kai noissakin sellainen on, vaikka saksalaisella pieteetillä noita mittailaankin.

Kyllä tässä tapauksessa TPU:n muut edut painaisivat itsellä enemmän, huomattavasti kevyempi, kestävämpi ja pitää ilmat paremmin sisällään. Eli vähemmän kokonaissäätöä. Toki ovat kalliimmat. Sisureita en tosin käytä missään pyörässä. Varalla on noita TPU:ta, mutta ei ole tarvinnut toistaiseksi tositoimissa käyttää. Tubeless on ollut kingi :)

nure
06.11.2021, 13.54
Kummatkin maantiekiekot Revoloopeilla enkä ole vielä löytänyt syytä litkuttamiseen vaikka mielessä pyörinyt. Maastokiekot tällä hetkellä myös sisureilla mutta ne aikomus litkuttaa kevääseen mennessä, ostoslistalla nuo Fillmoren venttiilit niihin...

Fuuga
06.11.2021, 18.07
Joo, koska nure ja muut hölisee foorumeilla. Latex on nopeampi ja varmempi ja halvempi. Tuon voi myös paikata ongelmitta normi tiptop paikalla. Ei ole mitään syytä käyttää uberkalliita sisureita.

Mä mietin että miten latex on varmempi? Mä olen kokenut sen asian toisin.


--
Murphy elää!

Firlefanz
06.11.2021, 18.37
Lateksisisurit ja niiden kestävyys kuuluvat niihin asioihin joista ihan fiksuilla ihmisillä voi olla täysin toisistaan poikkeavat vahvat kokemuspohjaiset käsitykset. Eikä sille taida olla mitään selitystä, ei voida sanoa että toiset eivät osaa tai että toiset ovat valinneet laadukkaamman merkin.

Kaikkien näkemieni testien mukaan niin Aerothan, Tubolito kuin Revoloop ovat jonkin verran kestävämpiä eli ne saavat paremmat lukemat kun mitataan millaisella voimalla pitää tökätä että syntyy reikä ja millaisella voimalla pitää iskeä että syntyy snakebite. Mutta onko erolla käytännön merkitystä ja onko lateksisisureilla sittenkin jokin niiden kestävyyttä lisäävä ominaisuus joita testeissä ei ole vielä osattu mitata?


PS Minä kuulun niihin jotka ovat lateksisisureita kokeilleet ja joutuneet pettymään nimenomaan niiden kestävyyteen: ne eivät ole olleet butyylisisureita kestävämpiä ja pari yksilöä niitä vaaleanpunaisia on niin sanotusti hajonnut ilman pätevää syytä. Mutta ajotuntumassa uskoin huomaavani eroa ja siksi niistä tykkäsin. (TPU-sisureita en ole vielä kokeillut, koska en ole halunnut pettyä, koska olen niin p-leen saita perusluonteeltani ja koska en pysy parempien kuskien peesissä edes niillä wateilla jotka saisin vaihtamalla butyylini...)

paaton
06.11.2021, 18.52
Mä mietin että miten latex on varmempi? Mä olen kokenut sen asian toisin.


Mulla ei vaan jostain syystä sisurit hajoile. Yhtään ei taas tänä kesänä mennyt normi ajoissa rikki, kuten ei lukuisina aiempinakaan kesinä. Kisoissa on kyllä hajonnut.
Sellainen sininen tpu sisuri oli kerran testissä cyclossa ja se petti jostain liimasaumasta.

Niin ja varmuuteen liittyy myös tuo paikkaaminen. On aika kiva, kun tiedät voivasi paikata puhjenneen sisurin muutamassa minuutissa tien päällä. Et jää räntäsateeseen seisomaan, kun sisurit ovat loppu. Tälläkään ei tosin ole enää merkitystä, koska kaikki rospuuttoajan renkaat ovat nykyään litkuila.

Fuuga
06.11.2021, 20.49
Niin ja varmuuteen liittyy myös tuo paikkaaminen. On aika kiva, kun tiedät voivasi paikata puhjenneen sisurin muutamassa minuutissa tien päällä. Et jää räntäsateeseen seisomaan, kun sisurit ovat loppu. Tälläkään ei tosin ole enää merkitystä, koska kaikki rospuuttoajan renkaat ovat nykyään litkuila.

Tässä on kyllä pointtia. Mulla tuohon varmuuteen kuuluu jo aiemmin kertomani kokemus että pienet reiät eivät laajene vaan tubon reikä pysyy pienenä ja vajuaminen on ollut niin hidasta että reiän on huomannut vasta seuraavana päivänä. Ehkä tuokin on ollut tuuria muttei latexilla ole noin käynyt. Tuboonhan on myös paikkoja.

Itse ajan tubeleksella ja tubot on vain varalla ja niin ei ole kiire (eikä tehoja) että olisi merkitystä onko aivan nopeimmat sisurit alla.


--
Murphy elää!

paaton
06.11.2021, 21.11
Itse ajan tubeleksella ja tubot on vain varalla ja niin ei ole kiire (eikä tehoja) että olisi merkitystä onko aivan nopeimmat sisurit alla.


Varasisureiksi noita olisi minunkin tarkoitus hommata. Latexissa on se huono puoli, ettei se oli fiksu ainoana varasisurina. Jos päälirenkaaseen tulee pienikin viilto, niin latexi tulee tuosta kyllä pihalle. Tosin en tiedä onko tubo tuossa yhtään parempi. Reippaasti kevyempi ja pienempi se ainakin on mukana kannettavaksi.

Fuuga
07.11.2021, 01.08
Varasisureiksi noita olisi minunkin tarkoitus hommata. Latexissa on se huono puoli, ettei se oli fiksu ainoana varasisurina. Jos päälirenkaaseen tulee pienikin viilto, niin latexi tulee tuosta kyllä pihalle. Tosin en tiedä onko tubo tuossa yhtään parempi. Reippaasti kevyempi ja pienempi se ainakin on mukana kannettavaksi.

Ei ole kokemusta tuosta pullistumisesta ja toivottavasti ei tulekaan mutta voisin spekuloida että TPU on jäykempää eikä välttämättä ihan pienestä viillosta tulisi ulos. Älä pyydä kokeilemaan ;).


--
Murphy elää!

nure
07.11.2021, 16.09
On se vaan rankkaa pohdiskelua, sisurit tai litkut... Hyötyjä ja haittoja pohtii mutta onneksi kevääseen aikaa...

jalkkis
04.10.2022, 18.01
Hmm,

Tubolitoon tuli reikä. Paikkasin. Nyt sisuri ei pidäkään enää paineita. Tai no parin kolmen tunnin lenkillä vajuu semmonen vajaa 1bar pois. Vesitestillä testattu tehty paikkaus ja se on tiivis. Syyllinen löytyikin venttiilin varresta. Pikku kuplaa tulee sielun varresta venttiilin ja muovin liitoskohdasta. Voiko tota mitenkään fiksata? Ajattelin vetää liimat päälle. En tiedä olisko paikasta tuossa mitään apua?

EDIT: jonniinmoinen tyyppivika tämä on. Ennakoivasti valmistajan sivuilla on "report a problem" -sivu, joten tein työtä käskettyä.

Genesis
04.10.2022, 18.46
Millä toi tubolito pitäisi paikata? Yhdessä on nuppineulan terävän pään kokoinen reikä ja mietin olisiko pikaliima oikea aine?

jalkkis
04.10.2022, 18.54
Millä toi tubolito pitäisi paikata? Yhdessä on nuppineulan terävän pään kokoinen reikä ja mietin olisiko pikaliima oikea aine?https://www.verkkokauppa.com/fi/product/545072/Tubolito-renkaan-pikapaikka?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

jalkkis
04.10.2022, 19.33
Camplast liimaa on Tuboliton paketissa. Sellaisella voinee koittaa paikkauksia.

Oliskohan tuo liima samaa kuin mitä voi käyttää vaikkapa pumpattavien muovisten uima-altaiden paikkaukseen?

Genesis
04.10.2022, 20.21
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/545072/Tubolito-renkaan-pikapaikka?

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Ok, kiitos. Noi mun on tarkemmin ajateltuna pirellin vastaavat, mutta voinee paikata samoilla.

jalkkis
05.10.2022, 15.36
Hmm,

Tubolitoon tuli reikä. Paikkasin. Nyt sisuri ei pidäkään enää paineita. Tai no parin kolmen tunnin lenkillä vajuu semmonen vajaa 1bar pois. Vesitestillä testattu tehty paikkaus ja se on tiivis. Syyllinen löytyikin venttiilin varresta. Pikku kuplaa tulee sielun varresta venttiilin ja muovin liitoskohdasta. Voiko tota mitenkään fiksata? Ajattelin vetää liimat päälle. En tiedä olisko paikasta tuossa mitään apua?

EDIT: jonniinmoinen tyyppivika tämä on. Ennakoivasti valmistajan sivuilla on "report a problem" -sivu, joten tein työtä käskettyä.

Takuu tuntuis toimivan. Tein rekkulan ja hetki sitten tuli Warranty Claim Approved ja sain tilata uuden Tuboliton verkkokaupasta 0e -kustannuksin. Toivottavasti uudet on parempaa tekoa. Koitan kuitenkin jotain liima tms jippoa vuotavan sisurin kanssa.

Hower
05.10.2022, 15.45
Vastaava pirteän keltainen Pirelli P ZERO SmarTUBE (paino 35grammaa) ollut renkaissa nyt puoltoista vuotta.
Ehjät on. Jos rikkontuu niin tuskin paikkaamista edes yritän.
Näin väittää Verkokaupan mainos: "Sen lisäksi että se on kevyt, se on myös kaksi kertaa pistosuojatumpi verrattuna normaaliin kumiseen sisäkumiin"
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/780076/Pirelli-P-ZERO-SmarTUBE-700-pyoran-sisarengas-23-32-622?gclid=Cj0KCQjw1vSZBhDuARIsAKZlijQqZOLR1LxVSsqU nsfXfQmAS5fEzSupPcAJ3Yb4Idl6CuLD7oIhoDsaAryFEALw_w cB

jalkkis
05.10.2022, 16.23
Pirelli tehty Itävallassa, kuten Tubolito... Hmm...

Ihan hyvin noita pystyy paikkaamaan. Pari reikää hoidettu ja ne eivät vuoda.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Jani M
21.11.2022, 18.30
Onko muilla ollut ongelmaa, että Tubolitossa ventiili alkaa ajossa kääntymään vähitellen itsekseen vinoon? Minulla on vanhassa Helkama Kulkurissa 40-622 Terra Speedit ja sisällä Tubolitot ja sekä edessä että takana ventiili on vähitelleen vuoden aikana mennyt niin vinoon, että pitäisi napata renkaan toinen kylki auki, kun pelkästään ilmat tyhjentämällä sisuri ei suostunut pyörähtämään päälykumin sisällä. Molemmissa renkaissa samaan suuntaan.

jalkkis
22.11.2022, 19.37
^ Oletko varma, ettei syyllinen ole vanteella pyörähtävä rengas?

Mulla Tubolitot + GP5000:t ovat pysyneet paikoillaan.

Jani M
22.11.2022, 21.51
^Olen pitänyt painetta 3 baria, joten ei sillä pitäisi kyllä pyörähtää. Lisäksi luulisi, että eturengas pyörähtäisi jarrutussuuntaan ja takarengas vetosuuntaan. Renkaat oli myös melko tiukat saada vanteille, eli en senkään puoleen oikein jaksa uskoa, että ne pyörähtäisivät.

Opulus
23.11.2022, 08.38
Tire slipping, sliding tai creeping on the rim ei ole mitenkään harvinainen ongelma. Lähtisin ensimmäiseksi sulkemaan sen mahdollisuuden pois, vaikkei rengas olisikaan erityisen löysä asennettava eikä käytetty paine millään muotoa matala.

Nimenomaan Tuboliton tai muun TPU-sisurin pyörähtämisestä en nopealla haulla löytänyt kokemuksia, Venttiilin repeämisiä kylläkin, mutta niissä taisi olla kyse ensimmäisten tuotantoerien ongelmista, jotka sittemmin korjaantuivat - eli se hyvä puoli asiassa on että Tubolitot ovat nyt pyörähtämisen sen syystä riippumatta kestäneet.


Ratkaisuina ongelman poistamiseksi on näköjään ollut vanteen putsaaminen, hionta santapaperilla, tubeless-vanneteippi ja jopa tuubiliiman käyttö (tipoittain muutaman sentin välein) renkaan toisella puolella. Joskus on riittänyt renkaan vaihtaminen eli mahdollisesti on ollut kyse reunanauhan "ohuudesta" tai jostain sellaisesta eli sen ja renkaan välinen kitka ei ole riittänyt pitämään rengasta paikallaan.

nure
23.11.2022, 09.42
Itse olen huomannut että Tubon paikat ei pidä hyvin, juuri yhden paikkasin ja vaihdoin kakkoskiekkoihin ja seuraavana aamuna oli tyhjä. Paikka oli jostain syystä rypyssä...

jalkkis
23.11.2022, 16.10
Itse olen huomannut että Tubon paikat ei pidä hyvin, juuri yhden paikkasin ja vaihdoin kakkoskiekkoihin ja seuraavana aamuna oli tyhjä. Paikka oli jostain syystä rypyssä...Joku on mennyt pieleen paikkauksessa. Parit tubolitot olen paikannut tubon omilla paikoilla ja ovat pitäneet.

No ehkä 0,1bar katoaa vuorokaudessa mutta en ole vielä tutkinut onko vuotava tubo venttiilinvarsivammainen niin kuin oli toinen samaan aikaan ostettu.

nure
23.11.2022, 17.02
^Paikkaus kyllä teknisesti oikein, oli vuorokauden ilmoissa muttakun päästin ilmat pois ja varastoon toviksi. Oliskohan jotenkin paikan kurttu johtunut renkaan venymisestä/kutistumisesta?
No, onneksi ei ole suuri kustannus ja eipä ole noita noiden olemassaolon aikana paikkailla. Täytynee koittaa uudelleen...

jalkkis
23.11.2022, 21.22
^Paikkaus kyllä teknisesti oikein, oli vuorokauden ilmoissa muttakun päästin ilmat pois ja varastoon toviksi. Oliskohan jotenkin paikan kurttu johtunut renkaan venymisestä/kutistumisesta?
No, onneksi ei ole suuri kustannus ja eipä ole noita noiden olemassaolon aikana paikkailla. Täytynee koittaa uudelleen...

Ok, Joo onhan se saattanut ottaa itseensä jostain syystä silloin, kun ilmat on otettu pois. Mulla kävi sama Lezynen pikapaikan kanssa tavallisessa sisurissa. Niin kauan kun renkaassa oli jonkinlaista painetta, paikka pysyi hyvin. Mutta kun päästin ilmat kokonaan pois niin jonkun hetken päästä paikka irtosi.

nure
23.11.2022, 23.02
^Jep, paikassa selkeä vekki, siinä lienee syy.

jalkkis
05.12.2022, 16.31
Takuu tuntuis toimivan. Tein rekkulan ja hetki sitten tuli Warranty Claim Approved ja sain tilata uuden Tuboliton verkkokaupasta 0e -kustannuksin. Toivottavasti uudet on parempaa tekoa. Koitan kuitenkin jotain liima tms jippoa vuotavan sisurin kanssa.

Niin se vaan toinenkin saman erän Tubolito alkoi vuotamaan. Ihan pienesti mutta kuitenkin siten, että 0,1bar katoaa päivässä. Tarkemmin tutkittuna sama vika eli vuotaa venttiilin varresta. Rekkula valmistajalle ja just tuli warranty claim approved ja uusi veloituksetta tilaukseen. Vissiin on ollut erässä laatuongelmia. Tämä jälkimmäinen kesti 1,5 kauden ajot.

nure
05.12.2022, 17.34
^Ekoissa Tuboissa oli paljon laatuvirheita mutta parantunut ja itse puolestaan siirtynyt Revoloopiin ja Pirelliin (joka saattaa olla Tuboliton tekoa, eos).

Santtu75
27.09.2023, 21.26
Tuli sitten tuollainen Orbean 20" renkailla oleva eCity pyörä hankittua (Katu-E 30).

Pientä kevennysprojektia alkuun, niin painavat (650gr/kpl) Kendan kumit vaihtuivat kevysisiin (335gr/kpl) Schwalben Billy Bongerseihin , eli paino tuppui ulkorenkaissa melkein puolella, mutta vielä isompi ero oli kun 165gr/kpl olevat sisurit vaihtuivat 30gr./kpl !! oleviin Tuboliton S malleihin... (BMX käyttöön mainostetaan), eli noilla Tubolitoilla sisurin paino putosi 165gr. -> 30gr, eli painon tiputus nopeasti laskettuna noin 82%, sisureissa...

jalkkis
28.09.2023, 07.37
Tuli sitten tuollainen Orbean 20" renkailla oleva eCity pyörä hankittua (Katu-E 30).

Pientä kevennysprojektia alkuun, niin painavat (650gr/kpl) Kendan kumit vaihtuivat kevysisiin (335gr/kpl) Schwalben Billy Bongerseihin , eli paino tuppui ulkorenkaissa melkein puolella, mutta vielä isompi ero oli kun 165gr/kpl olevat sisurit vaihtuivat 30gr./kpl !! oleviin Tuboliton S malleihin... (BMX käyttöön mainostetaan), eli noilla Tubolitoilla sisurin paino putosi 165gr. -> 30gr, eli painon tiputus nopeasti laskettuna noin 82%, sisureissa...

Näin se menee. Helpoin painontiputustapa pyörivästä massasta vaihtaa joko latexiin tai tpu:hun. Litkuttamalla ei pääse samaan.

nure
28.09.2023, 08.16
^ Ja tarvi sotkujen kanssa pelata...

Puskis
28.09.2023, 08.40
Mulla on nyt ollut Aerothanit pari vuotta käytössä yhdessä pyörässä. Ehdin jo päättää, ettei tuommoisia tule arkipyörään, koska jatkuvasti sai olla pumppaamassa (syy miksi en lateksejakaan ole halunnut). Niissä olikin sielut löysällä ja nyt kiristyksen jälkeen pysyy ilmat suunnilleen butyylien veroisesti.

Paikkaamista en ole päässyt kokeilemaan, joten ainoat havaitut huonot puolet butyyliin toistaiseksi hinta ja vaikeampi asennus.

Moska
28.09.2023, 08.55
Mulla on revot tuossa uudessa ja kerran tuli snakebite kun ajoin asfaltilla olleeseen kiveen takarenkaan. Vajailla paineilla ja kaartaessa. Aamulla oli tyhjä ja löytyi 2 reikää vierekkäin, myös päälykumessa oli jäljet. Pyyhin sillä viinaliinalla ja lätkäisin pikapaikan päälle. Epäilytti sen tarttuminen, mutta on se kyllä hyvin pitänyt.
Asennuksen auttaa, kun laittaa sopivasti ilmaa ennen kuin alkaa tunkemaan kumen sisään. Toimii kaikilla sisureilla ja ehkäisee sisurin jäämistä vanteen ja huulloksen väliin.

nure
28.09.2023, 10.01
Olen käyttänyt Tuboa, Revoloopia ja Pirelliä liki siitä lähtien kun saatu kaikissa pyörissä enkä ainakaan asentamisessa huomannut mitään eroa normi sisureihin verrattuna.
Paikkaaminen ei aina onnistunut kun jätin paikatun varastoon varalle, paikka irtosi kun pumppasin täyteen. Toimii varmaan että laittaa palkatun suoraa paikalleen. Paikat taitaa sopia ristiin keskenään, mielestäni Schwalbe ilmoittaa omissaan niin.

Santtu75
28.09.2023, 10.07
Itselläni tosiaan ovat Tubolitot/Revoloop:it kolmessa muussakin tällähetkellä käytössä olevassa pyörässäni ja niissä ollut tähän mennesää 0kpl ongelmia (vuotoja taikka reikiä).
Tosiaan tuon 30gr. Tuboliton painon kohdalla pitää muistaa se että kyseessä 20" renkaan BMX käyttöön markkinoitu kevytversio (mutta leveämpi vaihtoehto siitä kuitenkin).

M A
28.09.2023, 14.46
Sattuipas vahingossa Verkkiksen sivuilla silmiin poistossa olevat BMX-tubolitot. Laitoin pojan pyörään nuo tilaukseen, kun 17€ tuli parille hintaa. Pari jäi vielä hyllyyn

jalkkis
29.09.2023, 06.56
Olen paikannut Tuboliton paikoilla Barbieria ilman ongelmia. Eli kunhan on vain samaa materiaalia (TPU) niin paikat toimivat.


Sitten kun Tuboliton repair kitin valmiit paikat loppuvat, testaan / uusiokäytän takuuvaihdon (venttiilivuoto) kohteena olleen yksilön paikkalappuina.

Täytyy vaan noita viinalappuja keksiä jostain lisää. Mitäs alkoholia se olikaan?

nure
29.09.2023, 09.06
^ IPA, isopropanolia, vahva veikkaus, kauppatavaraa.

Fuuga
07.10.2023, 10.16
Vinkkinä muuten että hobby hall myy tuboliton paikkaussatseja ihan kohtuuhintaan.



Elämä on kuolemista

nure
08.10.2023, 23.16
^Nuo ei montaa euroa maksa, hankkii samalla kun sisuritkin...

Fuuga
10.10.2023, 17.12
^Nuo ei montaa euroa maksa, hankkii samalla kun sisuritkin...

Ei sillä, että ne kalliita olisi, mutta onpahan lyhyempi matka meikäläisellä Hobby Halliin kuin Verkkokauppaan. Olin lähinnä yllättynyt, että nuokin myyvät Tubolitoa.

nure
10.10.2023, 20.47
^Niinpä, HobbyHallin hinnat hieman kalliimmat kuin maailmalla mutta jos muuta ei osta ja voi noutaa niin sitten kannattavaa.

nure
07.03.2024, 20.48
Markkinoille ilmaantunut lisää TPU sisureita, onkos tullut kokemuksia uusista merkeistä? Itse ainakin Pirelleihin ollut tyytyväinen.

Ohiampuja
08.03.2024, 07.55
WTB mainos tuli Instassa vastaan...

jalkkis
08.03.2024, 11.04
Mulla nyt ajossa Barbierit. Ei valittamista.

M A
16.08.2024, 14.22
Pojalla ollut nyt käytännössä tämän kesän tubolitot 24" pyörässä. Loppukesästä tuli ensin useampi pieni reikä eturenkaaseen vanteen puolelle. Paikkailin ne tuboliton paikoilla vaihtelevalla onnistumisprosentilla. n. kuukauden ajelun jälkeen taas tyhjä ja vannenauhan vaihdosta huolimatta pari uutta reikää ja pari vuotavaa paikkausta. Laitoin roskiin. Takarenkaaseen tuli tässä välissä reikä kulutuspinnan puolelle, oli kuulemma lukkojarruttanut sepelin päällä joten asia vilpitön.

No se paikkailtiin ja nyt viikkoa myöhemmin koulumatkalla ampui kuulemma täydessä vauhdissa alamäessä venttiilin hevon kuuseen. Painetta oli n. 1 bar. Onneksi ei käynyt mitään. Pidän butyylit noissa lastenpyörissä vaan jatkossa, parin sadan gramman säästö ei ihan kompensoi parin kilsan taluttamista kouluaamuna :rolleyes: Nuo oli jotain verkkiksen poistoerää ja ostin ne tuohon pojan pyörään testimielessä kun halvalla sai. Tällä kokemuksella ei kauheasti vakuuta.

jalkkis
16.08.2024, 15.50
Mitenhän vanhaa erää sait? Tubolitolla oli laatuongelmia joku vuosi sitten. En tiedä mitä kokoja se koski mutta itsekin sain pari uutta takuuseen. Ne tais kyllä olla enempi venttiiliongelmia.

Lastenpyörissä meillä on kans normibutyylit.

M A
16.08.2024, 21.21
En mä noita alunperinkään olis ostanu tuohon käyttöön ellei olis saanu vitosella laaki.
Kovalla pamauksella kuulemma lähti, ja siltä tuo näyttääkin :eek:
https://i.postimg.cc/bdT06sKs/IMG-3359.jpg (https://postimg.cc/bdT06sKs)

nure
21.08.2024, 18.33
Nyt Contin uutuudet testiin, 35grammaa per sisuri...

Santtu75
16.09.2024, 10.19
Eilennä maastoajossa tuli terävä kevenreuna ulkorenkaasta läpi (tuollainen etusormenpään kokoinen reikä ulkorenkaassa) ja pamautti samalla reijän sisurina olleeseen Tubolitoon.
No varatubolito oli mukana joten kaiken olisi pitänyt olla ok. mutta kun uusi sisuri vaihdettu ja aloin pummppaamaan ilmaa renkaaseen niin kävi sitten näin ja edessä oli sellainen 7km. talutusosuus lähimpään tienreunaan mistä Taksi nappasi kyytiin.

https://img.aijaa.com/m/00474/15274696.jpg (https://aijaa.com/5KaUEn)

nure
16.09.2024, 20.35
^ Hups, kaikkea sitä voi sattua.