Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän painon merkitys?
Päivää. Sain omakohtaisesti kokea miten suuri ero voi olla kahdella eri maantiepyörällä. Vuokrapyöränä Mallorcalla oli Pinarello Angliru, jolla ajelin pari viikkoa sitten viisi pitkää päivää. Kevyt kokonaisuus Ultegran sähkövaihteilla. Ai että miten hienoa.
Eilen sitten kevään ensimmäinen maantielenkki kotimaassa omalla 2011 Cannondale Supersix:illä, joka on hiilikuiturunkoisista hinnat alkaen -malli. Runko siis lienee laadukas ja kevyt mutta kaikki muut osat halpoja ja painavia. Kiekkoina halvimmat mahdolliset Mavic Aksiumit.
Ja sitten ne erot ajossa. Siinä missä Pinarello kiihtyi todella herkästi, tuntuu oma pyörä nyt aikamoiselta ankkurilta. Parhaiten eron huomaa ajamalla putkelta ylämäkeen, kun eilen tämän tein ensimmäistä kertaa niin ensimmäinen ajatus oli että mitä hittoa, miksei pyörä kulje? Laahaako jarrut vai onko rengas puhki? Tuntui että Pinarello meni yhdellä polkaisulla ja samoilla wateilla puolet pidemmälle. Nämä erot tuntuvat varmaankin suurimmilta kiihdytyksissä ja ylämäissä, tasamaalla erot hiukan tasoittuvat?
Onhan kyseessä nyt toki aivan eri hintaluokan pyörät, mutta kysynkin että mikä tässä kaikessa on eurojen lisäksi ratkaisevaa? Tuleeko ero pyörien kokonaismassasta vai onko suurin merkitys pyörivillä massoilla? Toisin sanoen pääsenkö yhtään lähemmäs Pinarellon fiilistä vaihtamalla pyörääni kevyet kiekot ja paremmin rullaavat renkaat? (Nyt GP4000S 23mm).
travelleroftime
22.04.2018, 13.30
Uudet kiekot on yksi parhaista päivityksistä mitä voit tehtä. Osasarja kiekkojen jälkeen. Tubeless on tietysti ykköspäivitys, koska sillä saa hyvän vastineen pieneen sijoitukseen. ;)
Pääset, mutta kuinka paljon lähemmäs, riippuu tietty siitä mitä korvataan ja millä. Pyörivien massojen keventäminen parantaa kiihtyvyyttä. Ja nykyisin on suunta 25- tai 28 millisiin renkaisiin, kuulemma nopeampia kuin nuo 23:t..
Pyörän kokonaismassan muutos kiloa paria keveämmäksi hoituu joko a) jättämällä juomapullo pois matkasta b)keventämällä kuskin massaa tai c)ostamalla se kevyempi fillari. Kaksi ensimmäistä ovat halvimmat.
Eikös GP4000:set ole jo suht keveimmästä ja rullavimmasta päästä? Peruskiekoista saa kyllä 300-400 grammaa pois suht halvallakin...
Mitenhän paljon vaikuttaa erot kelissä? Mallorcalla on ollut varmaan lämmintä ja täällä ei nyt ole ihan niin lämmintä?
Peruskiekoista saa kyllä 300-400 grammaa pois suht halvallakin...
Eli mitäs tekemällä nuo grammat saisi pois? Mulla cyclossa 28 mm leviät Continental 4 Season kumit, Cannondalen alkuperäisvanteet (mallia OEM), ja sisuskumit taisi olla Michelinin tai Continentalin, mallia en muista.
Tiedän kyllä että euroja kuluttamalla vanteiden vaihto varmasti toisi kevennystä, mutta kun tuolla on tuo avainsanapari "suht halvallakin". Itteäni kiinnostaa kuitenkin just tuo kiekkojen kevennys, muualla pyörässä ja kuskissa on toki kaikenlaista turhaa ja enempi vähempi helposti kevennettävää painoa.
https://www.mantel.com/fi/michelin-power-competition-tyre
https://www.mantel.com/fi/challenge-corsa-latex-inner-tube
Noilla saa noin 200 rammii painoo pois jos 28mm 4 seasoneihin ja butyyli sisureihin. Rullaa ihan eri malliin, mulla on noita 23mm leveitä powereita ajossa ja ovat 17mm vanteella 25mm leveitä.
edit. tosin parin päivän välein saa pumpata joka ei itselle ole ongelma.
Mahead, levyjarruilla vai ilman? Cannondalen kiekot tod.näk. painoluokkaa liki 2kg joten ei vaikeaa varsinkaan vannejarruisilla. Kannattaa punnita kiekkojen kokonaispaino täydellisenä renkaineen, pakkoineen, lukkoineen ja mahdollisineen jarrulevyineen ja sitten alkaa miettiä mistä painoa saa tiputettua...
Eli mitäs tekemällä nuo grammat saisi pois? Mulla cyclossa 28 mm leviät Continental 4 Season kumit, Cannondalen alkuperäisvanteet (mallia OEM), ja sisuskumit taisi olla Michelinin tai Continentalin, mallia en muista.
Tiedän kyllä että euroja kuluttamalla vanteiden vaihto varmasti toisi kevennystä, mutta kun tuolla on tuo avainsanapari "suht halvallakin". Itteäni kiinnostaa kuitenkin just tuo kiekkojen kevennys, muualla pyörässä ja kuskissa on toki kaikenlaista turhaa ja enempi vähempi helposti kevennettävää painoa.
Suht halvalla = investoimalla muutama satanen kiekkopariin. Kolmen sadan pintaan saa jo kiekkosettejä, joiden yhteispaino on luokkaa 1600 grammaa, enemmän rahaa tiskiin niin paino putoaa edelleen. Ja vanhat kun myy Fillaritorilla, niin vaihdon kustannus halpenee edelleen.
Halpuus on suhteellista.. ja jos on tarve, niin löytyy myös budjetti.
Kuinka paljon tuollainen vartti-puolen kilon pudotus nopeuttaa vaikkapa 50 km lenkkiä? Entäpä suurempi keventely? Kuinka paljon nopeampi 100 km matkalla on 8 kg painoinen pyörä verrattuna vaikka 10 kg painavaan?
Jami2003
22.04.2018, 20.49
Kuinka paljon tuollainen vartti-puolen kilon pudotus nopeuttaa vaikkapa 50 km lenkkiä? Entäpä suurempi keventely? Kuinka paljon nopeampi 100 km matkalla on 8 kg painoinen pyörä verrattuna vaikka 10 kg painavaan?Riippuu kaikesta. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180422/3c87043f994cc408943e58a20be4361b.jpg
Juu tosiaan :
pyörän paino -> hyvin vähän merkitystä
pyörivien osien paino -> enemmän merkitystä
Mutta tosiaan kannattaa hoksata että kevyin kiekko ei tosiaan ole tasamaalla välttämättä se nopein. Kiekon aerodynamiikka ja renkaan ominaisuudet merkitsevät enemmän.
Ja sitten ne erot ajossa. Siinä missä Pinarello kiihtyi todella herkästi, tuntuu oma pyörä nyt aikamoiselta ankkurilta. Parhaiten eron huomaa ajamalla putkelta ylämäkeen, kun eilen tämän tein ensimmäistä kertaa niin ensimmäinen ajatus oli että mitä hittoa, miksei pyörä kulje? Laahaako jarrut vai onko rengas puhki? Tuntui että Pinarello meni yhdellä polkaisulla ja samoilla wateilla puolet pidemmälle.
Ite oon huomannu samankaltaista ihan yhdellä ja samalla pyörällä ajaessa.
Hyvin tankatun viikonlopun jälkeen pyörä suorastaan lentää (ainakin omasta mielestä), toisaalta ei kulje uittu sitten mihinkään. Enimmäkseen kuitenkin jälkimmäistä.
Mites muut ominaisuudet? Jos energia meneekin eteenpäinviemisen sijaan rungon ja muiden osien joustoon?
tempokisu
22.04.2018, 23.10
Juu tosiaan :
pyörän paino -> hyvin vähän merkitystä
pyörivien osien paino -> enemmän merkitystä
Mutta tosiaan kannattaa hoksata että kevyin kiekko ei tosiaan ole tasamaalla välttämättä se nopein. Kiekon aerodynamiikka ja renkaan ominaisuudet merkitsevät enemmän.
Minulla oli, tai tuollahan ne on vieläkin, varmaan maailman...no ainakin Suomen keveimmät kiekot ja niillä kyllä tempo kulki nopeimmin.
Eniten merkitystä taisi kuitenkin olla jaloilla ja yleisesti fyysisellä kunnolla, kyllä se tempo sujui hieman painavammallakin fillarilla...
Oma hiilikuituinen maantiepyörä hiilarikiekoilla painaa reilun 7 kg. Teräksinen Jamis Renegade painaa 12 kg. Keskarit Jamiksella on 25-26 km/h. Maantiepyörällä 29-31 km/h. Rengastus ja ajoasento painon lisäksi vaikuttanevat nopeuteen. Kevyt maantiepyörä myös kannustaa varsinkin ylämäkeen pitämään vauhtia yllä, ja sillä on ilo ajaa kovempaa. Maantiepyörällä ylämäkiin tulee noustua usein putkelle ajamaan, sillä pyörä vastaa tehoon herkästi.
Jamiksellakin on ilo ajaa maantietä sopivilla kumeilla, mutta sillä mennään enemmän tasaisen tappavaa vauhtia. Ylämäet menee enimmäkseen satulasta pyörittämällä.
Keskiäkäinen lohjalainen
23.04.2018, 18.53
Ja sitten ne erot ajossa. Siinä missä Pinarello kiihtyi todella herkästi, tuntuu oma pyörä nyt aikamoiselta ankkurilta. Parhaiten eron huomaa ajamalla putkelta ylämäkeen, kun eilen tämän tein ensimmäistä kertaa niin ensimmäinen ajatus oli että mitä hittoa, miksei pyörä kulje? Laahaako jarrut vai onko rengas puhki? Tuntui että Pinarello meni yhdellä polkaisulla ja samoilla wateilla puolet pidemmälle. Nämä erot tuntuvat varmaankin suurimmilta kiihdytyksissä ja ylämäissä, tasamaalla erot hiukan tasoittuvat?
Onhan kyseessä nyt toki aivan eri hintaluokan pyörät, mutta kysynkin että mikä tässä kaikessa on eurojen lisäksi ratkaisevaa? Tuleeko ero pyörien kokonaismassasta vai onko suurin merkitys pyörivillä massoilla? Toisin sanoen pääsenkö yhtään lähemmäs Pinarellon fiilistä vaihtamalla pyörääni kevyet kiekot ja paremmin rullaavat renkaat? (Nyt GP4000S 23mm).
Raskaat ja notkuvat kiekot lienevät pääsyyllinen huonoon käytökseen.
Nakkaa aksiumit varakiekoiksi ja pistä nämä tilalle:
https://www.bike24.com/p2184286.html
Problem solved.
https://www.mantel.com/fi/michelin-power-competition-tyre
https://www.mantel.com/fi/challenge-corsa-latex-inner-tube
Noilla saa noin 200 rammii painoo pois jos 28mm 4 seasoneihin ja butyyli sisureihin. Rullaa ihan eri malliin, mulla on noita 23mm leveitä powereita ajossa ja ovat 17mm vanteella 25mm leveitä.
edit. tosin parin päivän välein saa pumpata joka ei itselle ole ongelma.
Kiitti vinkeistä. Noita Michelinejä voisikin seuraavina kumeina kokeilla, tosin lienevätkö kuinka herkkiä talven jälkeiselle hiekoituskiville? Contit on mulla sietäneet täkäläistä hiekoitusta sen mitä on tarvinnut.
Latex-sisureita tulikin joskus koitettua. Itte totesin pumppailun ongelmaksi ja palasin butyyliin yhden kesän jälkeen. Tosin varasisurina kuljetan latexia edelleen satulalaukussa.
Testiajon perusteella minun Canyon Endurace CF 9.0 ( 6.6 bar 25 mm GP4000S II:lla) kulkee n. 27 km/h keskarilla saman matkan, joka Cyclollani Giant TCX SLR 2 (4 bar 35 mm Schwalbe g-one:lla) kulkee n. 24 km/h. Suurin piirtein samalla sykkeellä
Cyclossa ei ole tehomittaria, joten tarkkaa vertailua ei voi tehdä.
Näillä rengastuksilla Canyon painaa 7.3 kg ja Giant 10 kg
Periaatteessa 35 mm renkaan vierintävastus pitäisi olla pienempi
Mahead, levyjarruilla vai ilman? Cannondalen kiekot tod.näk. painoluokkaa liki 2kg joten ei vaikeaa varsinkaan vannejarruisilla. Kannattaa punnita kiekkojen kokonaispaino täydellisenä renkaineen, pakkoineen, lukkoineen ja mahdollisineen jarrulevyineen ja sitten alkaa miettiä mistä painoa saa tiputettua...
Levyjarrut noissa on, kyse on tästä fillarista: https://www.evanscycles.com/en-fi/cannondale-caadx-rival-22-disc-2015-cyclocross-bike-EV214054 (ompa tuotakin näköjään saanu halavalla loppuunmyynneistä...).
Joskus punnitsin kiekot ja muistaakseni massaa oli tosiaan jotain 2 kg tms. Pitäis punnita uudestaan vielä. Koko fillari oli aikalailla 10 kg.
Suht halvalla = investoimalla muutama satanen kiekkopariin. Kolmen sadan pintaan saa jo kiekkosettejä, joiden yhteispaino on luokkaa 1600 grammaa, enemmän rahaa tiskiin niin paino putoaa edelleen. Ja vanhat kun myy Fillaritorilla, niin vaihdon kustannus halpenee edelleen.
Halpuus on suhteellista.. ja jos on tarve, niin löytyy myös budjetti.
Sitä vähän arvelinkin että suht. halpaa se on vain niille joilla ei tee pelimerkeistä tiukkaa. ;) Nykyset kiekot ei enää ihan neitseellisessä iskussa ole ja siten jälleenmyyntiarvo on heikko, joten taidan vain ajaa ne loppuun ja korvata sitten paremmilla kun muuta vaihtoehtoa ei enää ole. Yks pinna takavanteesta onkin jo vaihdettu, Suvalassa meinasivat että jos vielä menee 1-2 niin kannattaa laittaa vaihtoon.
Periaatteessa 35 mm renkaan vierintävastus pitäisi olla pienempi
Kuinka?
Eikö gp4000sii sarja ole oma lukunsa, eikä sitä suoraan voi yleistää? Ja missä kohti paino ja ilmanvastus muuttuu merkitseväksi?
Raskaat ja notkuvat kiekot lienevät pääsyyllinen huonoon käytökseen.
Nakkaa aksiumit varakiekoiksi ja pistä nämä tilalle:
https://www.bike24.com/p2184286.html
Problem solved.
Ketjuun on tullut paljon hyviä kommentteja, kiitoksia kaikille. Yllä oleva ehdotus Lohjalta on niin yksinkertaisen selkeä että joutuu melkein painamaan osta-painiketta. Mutta täydennähän vastaustasi vielä sen verran, että olisiko samalla hyödyllistä päivittää esim. 25mm leveät renkaat?
Olisi.
Contin gp nelitonnisia saa yleensä noista ulkomaan nettikaupoista varsin kohtuulliseen hintaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
23.04.2018, 22.06
Ketjuun on tullut paljon hyviä kommentteja, kiitoksia kaikille. Yllä oleva ehdotus Lohjalta on niin yksinkertaisen selkeä että joutuu melkein painamaan osta-painiketta. Mutta täydennähän vastaustasi vielä sen verran, että olisiko samalla hyödyllistä päivittää esim. 25mm leveät renkaat?
Itse ajan sellaisilla (Conti GP4000), enkä enää kapeampiin vaihda. Varsinkin karkealla asfaltilla rullaavuus on 23-millisiin verrattuna pykälää parempi, kun pystyy ajamaan vähän pienemmillä paineilla.
Kuinka?
Eikö gp4000sii sarja ole oma lukunsa, eikä sitä suoraan voi yleistää? Ja missä kohti paino ja ilmanvastus muuttuu merkitseväksi?
Noin hitailla nopeuksilla luulisi, että ilmanvastukseen ei 10 mm leveys vaikuta.
Tuossa on hyvä vertailu leveän renkaan pienemmästä vierintävastuksesta, tosin jos käyttää samaa painetta eri levyisissä renkaissa https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
Tuossa on sama rengas kuin Cyclossani mutta 60 mm leveä ja sen vierintävastus on pienempi, kuin GP4000SII:n https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/schwalbe-big-one-2016
Mutta paljon kankeammin liikkuu 10 kg Cyclo 35 mm renkailla kuin 7.3 kg 25 mm renkailla varustettu Endurace. Tai sitten se on vain tunne ja pitäisi tehdä vertailu tehomittaukseen pohjautuen
Kuinka?
Eikö gp4000sii sarja ole oma lukunsa, eikä sitä suoraan voi yleistää? Ja missä kohti paino ja ilmanvastus muuttuu merkitseväksi?
DT Swiss vertaa 28mm ja 25mm rengasta. 28mm on nopeampi 35 km/h nopeuteen asti paremman rullaavuuden takia ja sen yli menevillä nopeuksilla 25mm alkaa voittamaan aerodynamiikan takia. Nopeuden kasvaessa suureksi 25mm suorastaan murskaa leveämmän. Tietysti vaatii myös sopivan levyisen vanteen. Tuosta linkista löytyy tulokset, kun malttaa scrollata alas: https://www.roadrevolution18.dtswiss.com/endurance/
Sent from my iPhone using Tapatalk
En saa puhelimella sivua luettavaan muotoon, vaan näkyy varjostettuna. Pitääpä syventyä tietokoneella asiaan.
Mutta jotain tuommoista epäilinkin, koska maantiellä ilmanvastus on se asia.
Malamuutti
24.04.2018, 08.42
Tuolla edellä olleen käppyrän selityksenä ollut peukalosääntö 10 watin eron havaitsemiskynnyksestä tuntuisi selittävän aika lailla omaa kokemustani. Äskettäin kun hankin maantiepyöräksi käytetyn Feltin kippurasarviseksi modatun Corratecin (alla 37 mm Voyager Hyperit) lisäksi, niin heti alkuun - Feltin renkaat 28 mm GP nelitonnisiin vaihdettuani - tuntui mäkien nousu Feltillä hyvin helpolta, vaikka toisessa pyörässä on käytettävissä paljon kevyemmät välitykset (12-30 vs 11-36 takana, pieni eturatas kummassakin 34). Käytännön vierintävastus lienee meikäläisen mäennousunopeudella tuolla vanhalla pyörällä tuota 10 watin luokkaa (renkaiden vierintävastuksen ero + napadynamon viemä teho).
Painoeron vaikutukseen en niinkään jaksa meikäläisen vauhdeilla ja käytettävissä olevien mäkien jyrkkyydellä (joskus punnitsin tuon Corratecin edellisillä kiekoilla, taisi olla 12,5 kiloa renkaineen ja mukana polkimet, lokarit, tarakka, valot, seisontatuki ja tosiaan napadynamo). Corratecin uudet kiekot lienevät hieman vanhoja painavammat kun valkkasin ne sen mukaan, että kestävät poluilla ja metsäautoteillä ajelua sekä kauppareissut 15 kg ostoksia mukana.
Yleisesti ottaen tuo Felt on samoilla sykkeillä/samalla rasituksella perstuntumalla ajettuna keskinopeudeltaan hieman nopeampi, mutta se taitaa kokonaisuudessaan olla hieman matalampi, joten ilmanvastus on vähäisempi niinä kertoina kun vauhtia on se 30+ km/h. Mutta mäet sillä kyllä nousee kevyemmin. En kyllä ihan pelkän painoeron järin suureen merkitykseen nopeudessa ainakaan omissa ajoympäristössäni usko vaan pikemminkin ylämäessä vierintävastuksen ja tasaisella/alamäessä ilmanvastuksen eroihin. Mutta kyllähän kevyemmät kiekot kiihtyvät paremmin ja tuntuvat herkemmiltä, erityisesti jos paino on pois ulkokehältä, siis kehistä ja renkaista.
DT Swiss vertaa 28mm ja 25mm rengasta. 28mm on nopeampi 35 km/h nopeuteen asti paremman rullaavuuden takia ja sen yli menevillä nopeuksilla 25mm alkaa voittamaan aerodynamiikan takia. Nopeuden kasvaessa suureksi 25mm suorastaan murskaa leveämmän. Tietysti vaatii myös sopivan levyisen vanteen. Tuosta linkista löytyy tulokset, kun malttaa scrollata alas: https://www.roadrevolution18.dtswiss.com/endurance/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tosin tehoero 25 mm ja 28 mm välillä on varsin pieni vain muutama Watti. Tuon vaikutus nopeuteen lienee pieni ja sillä on merkitystä kai lähinnä kisoissa huipuilla ?
Minulla oli, tai tuollahan ne on vieläkin, varmaan maailman...no ainakin Suomen keveimmät kiekot
Nyt kiinnostaa, mikä kiekkopari on kyseessä jos lähes maailman ja ainakin Suomen keveimmät kiekot on? Mikä merkki, mikä malli, mikä on parin paino? Meneekö paljon alle kilon kiekkoparin kokonaispaino (ilman kumeja/tuubeja/pakkaa)?
F. Kotlerburg
24.04.2018, 09.29
Testiajon perusteella minun Canyon Endurace CF 9.0 ( 6.6 bar 25 mm GP4000S II:lla) kulkee n. 27 km/h keskarilla saman matkan, joka Cyclollani Giant TCX SLR 2 (4 bar 35 mm Schwalbe g-one:lla) kulkee n. 24 km/h. Suurin piirtein samalla sykkeellä
Cyclossa ei ole tehomittaria, joten tarkkaa vertailua ei voi tehdä.
Näillä rengastuksilla Canyon painaa 7.3 kg ja Giant 10 kg
Periaatteessa 35 mm renkaan vierintävastus pitäisi olla pienempiKäytännössä pyörät ovat kuitenkin erilaisia ja ajoasentokaan tuskin on täysin identtinen. Suurin ero tulee tässäkin tapauksessa käytännössä kuskin aiheuttamasta ilmanvastuksesta. Painolla ei juuri merkitystä paitsi jos tuo testiajo on ajettu alpeilla jonkun vuoren päälle.
Keskiäkäinen lohjalainen
24.04.2018, 11.36
En kyllä ihan pelkän painoeron järin suureen merkitykseen nopeudessa ainakaan omissa ajoympäristössäni usko vaan pikemminkin ylämäessä vierintävastuksen ja tasaisella/alamäessä ilmanvastuksen eroihin. Mutta kyllähän kevyemmät kiekot kiihtyvät paremmin ja tuntuvat herkemmiltä, erityisesti jos paino on pois ulkokehältä, siis kehistä ja renkaista.
Kiekoissa myös jäykkyys on erittäin merkittävä tekijä. Halpiskiekko antaa vähänkään kovempaa polkaistessa periksi ja meno tuntuu heti raskaammalta, koska merkittävä osa energiasta menee kiekon taivutteluun. Itselläni kahdessa ensimmäisessä maantievehkeessä oli halpiskiekot ja molemmissa oireena oli ajon tahmeus ylämäkeen runtatessa. Ongelma hävisi Fulcrum Racing 1 -setillä ja on pysynyt poissa DT Swiss RR21 Dicut -kiekoilla.
Jäykkyyden ja keveyden leipominen samaan kiekkoon näyttää onnistuvan halvimmillaan n. 400-500 euron hintaisissa kiekoissa. Alkuperäisen kysyjän Cannondale SuperSix -tasoiseen runkoon ei pitäisi ikinä pistää Aksiumin tasoisia kiekkoja muuten kuin kaupasta ulos taluttamista varten.
Kiekoissa myös jäykkyys on erittäin merkittävä tekijä. Halpiskiekko antaa vähänkään kovempaa polkaistessa periksi ja meno tuntuu heti raskaammalta, koska merkittävä osa energiasta menee kiekon taivutteluun. Itselläni kahdessa ensimmäisessä maantievehkeessä oli halpiskiekot ja molemmissa oireena oli ajon tahmeus ylämäkeen runtatessa. Ongelma hävisi Fulcrum Racing 1 -setillä ja on pysynyt poissa DT Swiss RR21 Dicut -kiekoilla.
Jäykkyyden ja keveyden leipominen samaan kiekkoon näyttää onnistuvan halvimmillaan n. 400-500 euron hintaisissa kiekoissa. Alkuperäisen kysyjän Cannondale SuperSix -tasoiseen runkoon ei pitäisi ikinä pistää Aksiumin tasoisia kiekkoja muuten kuin kaupasta ulos taluttamista varten.
Mutta eihän se noin mennyt. Teräsrungon vääntyminenhän varastoi ainoastaan energiaa ja vapauttaa sen sitten wateiksi. Kai tuo toimii kiekoissakin. Lopetat polkemisen ja halppis kiekko laukaisee sellaiset tehot, että pyörä lennähtää mäen päälle. Ehkäpä tästä johtuu myöskin ne videot, joissa takarengas sutii vaikka jalat on irti polkimista? Ei siellä mitään moottoria oikeasti olekkaan :)
Keskiäkäinen lohjalainen
24.04.2018, 12.09
Mutta eihän se noin mennyt. Teräsrungon vääntyminenhän varastoi ainoastaan energiaa ja vapauttaa sen sitten wateiksi. Kai tuo toimii kiekoissakin. Lopetat polkemisen ja halppis kiekko laukaisee sellaiset tehot, että pyörä lennähtää mäen päälle. Ehkäpä tästä johtuu myöskin ne videot, joissa takarengas sutii vaikka jalat on irti polkimista? Ei siellä mitään moottoria oikeasti olekkaan :)
Seison korjattuna. Jousivoima on pelkästään positiivinen asia. Mitä raskaampi (tehokkaampi) jousi, sitä parempi.
Hiukan kuitenkin jää askarruttamaan, kuinka 90 astetta kulkusuuntaan nähden tapahtuva muodonmuutos (se kiekon sivuttaistaivuttelu) konvertoituu fillaria eteenpäin tuuppaavaksi voimaksi. Pitänee perehtyä asiaan liittyvään teoriaan lisää. Lenkit taidan kuitenkin ajaa Fulcrumeilla ja DT Swisseillä :-)
Vähän keskemmällä tietä kannattaa tosiaan testailla. Voi äkkiä sinkoutua ojan puolelle, mikäli voima potkiikiin väärään suuntaan.
J.Kottenberg
24.04.2018, 13.03
Periaatteessa aina kappaleen muodon muutos tarvitsee energiaa. Jos muodon muutos ei ole pysyvä, osa käytetystä energiasta "vapautuu" muodon palautuessa ennalleen. Osa energiasta muuttuu lämmöksi ja käytännössä hukkuu.
Mutta että tuo vapautuva energia, vaikka periksi antaneesta rungosta tai kiekoista, saataisiin mahdollisimman hyvin takaisin käyttöön, pitäisi "runttaamisen" jälkeen jatkaa polkemsta samoilla kampikierroksilla, että pyörä ehtii kiihtyä ja vapautuva energia saataisiin muutettua nopeudeksi. Mitä nopeammin poljinvoimaa pienennetään, sitä suurempi osa joustamisesta palautumisesta vapautuvasta energiasta siirtyy takaisin polkijan kehoon. Se taas vaatii lisää lihaksien työtä ja energiaa kuluu taas lisää. Eli taipuisilla osilla pitäisi aina runttaus lopettaa hitaasti, että energian hukka olisi pienempi.
Se sitten, onko periksi antavalla rungolla ja kiekoilla käytännössä mahdollista taloudellista ajaa, kuinka suuri merkitys ajotavalla on, tai kuinka paljon energiaa kokonaisuudessaan kuluu enemmän taipuisimmilla osilla ajaessa verrattuna jäykempiin osiin, onkin sitten toinen juttu ja vaatisi varmaankin mittauksia laboratorio-olosuhteissa.
Ja edellä oleva hajatelma lähtee vielä siitä tilanteesta että kampia pyöritettäisiin tasaisella momentilla. Mutta vaikka käytettäisiin lukkopolkimiakin, niin käytännössä kampiin kohdistuva voima ei ole tasainen, etenkään runtatessa, vaan pulssimainen johtuen siitä että kun kammet ovat pystyssä, on voima paljon pienempi kuin silloin kun ne on vaakatasossa. Joten osien periksiantava tilanne on pahimmillaan kaksi kertaa kampikierroksella, jolloin käytännössä osat joustaa kaiken aikaa. Joten uskon että etenkin pidemmällä ja mäkisemmällä lenkillä on ihan havaitavaa eroa "jäykän ja fletkun" välillä.
Malamuutti
24.04.2018, 13.32
Kiekoissa myös jäykkyys on erittäin merkittävä tekijä. Halpiskiekko antaa vähänkään kovempaa polkaistessa periksi ja meno tuntuu heti raskaammalta, koska merkittävä osa energiasta menee kiekon taivutteluun. Itselläni kahdessa ensimmäisessä maantievehkeessä oli halpiskiekot ja molemmissa oireena oli ajon tahmeus ylämäkeen runtatessa. Ongelma hävisi Fulcrum Racing 1 -setillä ja on pysynyt poissa DT Swiss RR21 Dicut -kiekoilla.
Jäykkyyden ja keveyden leipominen samaan kiekkoon näyttää onnistuvan halvimmillaan n. 400-500 euron hintaisissa kiekoissa. Alkuperäisen kysyjän Cannondale SuperSix -tasoiseen runkoon ei pitäisi ikinä pistää Aksiumin tasoisia kiekkoja muuten kuin kaupasta ulos taluttamista varten.
Kiekkojen jäykkyyden eron huomasi kyllä, kun hankin tuohon Corrateciin uudet kiekot. Vanhat olivat kyllä pysyneet suorina ja pinnat kireällä, mutta uusien kiekkojen hankinnan jälkeen muuttui tuntuma tiehen kovemmaksi, kun runko, renkaat, satula ja kuski - siis kaikki - muu pysyi ennallaan.
Mutta niin se tieto lisää tuskaa, tsekkasin tuon Feltin orggiskehien speksejä ja herttinen sentään mitkä ankkurit painoltaan. Olinkin ehtinyt ihmettelemään, miten maantiefillarin kiekoissa on 32 pinnaa edessä ja takana. Noiden on pakko olla jotkut retki-, soratie- tai heavy duty -kehät, jotka kestävät myös Amöriikan malliin tukevan kuskin alla. Melkein mikä tahansa hinnat alkaen -kiekkosarja pudottaisi ulkokehältä ~300 g pyörivää painoa/kiekkopari.
Hiukan kuitenkin jää askarruttamaan, kuinka 90 astetta kulkusuuntaan nähden tapahtuva muodonmuutos (se kiekon sivuttaistaivuttelu) konvertoituu fillaria eteenpäin tuuppaavaksi voimaksi.
Alla olevassa esimerkissä on rungon kiertymisen seurauksena esitetty renkaan pyörimiseen vapautuvaa energiaa, kun runko oikenee. En osaa sanoa voiko kiekoista saada vastaavaa efektiä.
https://youtu.be/BH_AL4rxrp8?t=3m55s
Oli kiinnostava linkki tuo DT Swissin mittaus. Siinä tosiaan oli 35 km/h saakka 28 mm rengas tehokkaampi kuin 25 mm. 60 km/h vauhdissa ero on noin 4 W kapeamman renkaan hyväksi. En löytänyt tietoa siitä mikä vanne on ollut käytössä, koska se vaikuttaa lopputulokseen. Leveämmän renkaan kanssa olisi hyötyä käyttää leveää vannetta.
Oatmeal Stout
24.04.2018, 17.10
Teräsrungon vääntyminenhän varastoi ainoastaan energiaa ja vapauttaa sen sitten wateiksi.
Vaiheistus vaikuttaa asiaan, resonoiko vai ei - perinteinen tahdissa marssiminen sillalla saattaa murtaa sillan - jos vaiheistus on sopiva, niin teräsrunko muuttuu veteläksi ja vaikeksi hallittavaksi.
Itse tässä keväällä siirryin vanhasta Feltin 10 kilosesta maantiepyörästä Canyonin Aeroadiin (7.4kg). Paino ero ei mielestäni merkittävää fiilis muutosta tuonut, kun ei Alpeilla asu. Muutokset fiilikseen ja vauhtiin tuli lähinnä just kiekoista, rungon jäykkyydestä, pyörän ketteryydestä ja matalammasta ajoprofiilista (+aero pyörän edut). Onhan toki vähän epäreilua vertailla 1000€ pyörää usean tonnin pyörään.
Itse tässä keväällä siirryin vanhasta Feltin 10 kilosesta maantiepyörästä Canyonin Aeroadiin (7.4kg). Paino ero ei mielestäni merkittävää fiilis muutosta tuonut, kun ei Alpeilla asu. Muutokset fiilikseen ja vauhtiin tuli lähinnä just kiekoista, rungon jäykkyydestä, pyörän ketteryydestä ja matalammasta ajoprofiilista (+aero pyörän edut). Onhan toki vähän epäreilua vertailla 1000€ pyörää usean tonnin pyörään.
Eiköhän osa kiekkojen fiiliksen ja pyörän ketteryyden parantumisesta johdu myös niistä lähteneestä painosta, kevyempi pyörä on ketterämpi käsitellä?
Kevyet kiekothan muuttaa ajotuntumaa paljon mutta varsinaista mitattavaa nopeutta sitten vähän vähemmän kuin luulisi.
Vaiheistus vaikuttaa asiaan, resonoiko vai ei - perinteinen tahdissa marssiminen sillalla saattaa murtaa sillan - jos vaiheistus on sopiva, niin teräsrunko muuttuu veteläksi ja vaikeksi hallittavaksi.
Tuohonkin sitten vaikuttavat aika monet muuttujat, jopa runkomateriaali ja -koko. Yhden ainoan kerran olen
itse törmännyt wobblaukseen retkifilolla @ +75 km/h töyssyn jälkeen; jokin primitiivireaktio löi koiven putkeen.
Kakkapyykki oli enemmän kun lähellä. Maantieraamia en edes geon puolesta haluaisi kokea ko. tilanteessa...
Lehmä kyllä tokeni, ehkäpä jäykempi, mutta jyrkempi ei edes joutuisi moiseen tilanteeseen? Kiekkojen vaikutus
tietty vielä lisäksi. IMO kevyet & jämyt kiekot alle, niin raskaampikin runko on OK.
Keskiäkäinen lohjalainen
24.04.2018, 18.57
Kevyet kiekothan muuttaa ajotuntumaa paljon mutta varsinaista mitattavaa nopeutta sitten vähän vähemmän kuin luulisi.
Tasaisessa pyörityksessä, jollaista ajosta tietysti on valtaosa, eroa ei pitäisi tulla oikein minkään teorian mukaan, mutta kiihdytykset ja runttaamalla ajettavat ylämäet ovat asia erikseen. Niissä se wau-efekti hyvin liikkuvasta fillarista syntyy. Kunnon kiekoilla ylämäessä tulee noustua aika paljon helpommin putkelle, koska wau-efekti. Kuulemma joskus kisojakin on ratkaistu nimenomaan ylämäissä ja kiihdytyksissä :-)
Taneli79
24.04.2018, 22.51
Ilmanvastuksella on painoa keskeisempi merkitys, myös vuoristossa: http://www.tour-magazin.de/raeder/rennraeder/rad-test-aero-gegen-leichtbau/a45739.html
Aeropyörä on ainakin teoriassa nopein. Simulaatiossa ei ole huomioitu pyörän ajokäytöstä serpparilaskuissa, eikä myöskään vanne- ja levyjarrujen eroja laskunopeuteen.
Taneli79
24.04.2018, 23.37
Mutta eihän se noin mennyt. Teräsrungon vääntyminenhän varastoi ainoastaan energiaa ja vapauttaa sen sitten wateiksi. Kai tuo toimii kiekoissakin. Lopetat polkemisen ja halppis kiekko laukaisee sellaiset tehot, että pyörä lennähtää mäen päälle. Ehkäpä tästä johtuu myöskin ne videot, joissa takarengas sutii vaikka jalat on irti polkimista? Ei siellä mitään moottoria oikeasti olekkaan :)
Foorumitotuus taitaa olla tuon suuntainen :) Vaikka tässä selvästikin kynäillään kieli poskessa, haluan silti muistuttaa yleisesti, että rungon tai kiekkojen jousto sivusuunnassa ei lisää ajamisen taloudellisuutta tai tehoja, päinvastoin.
Yks pinna takavanteesta onkin jo vaihdettu, Suvalassa meinasivat että jos vielä menee 1-2 niin kannattaa laittaa vaihtoon.
No ei menny kauaa seuraavan hajoamiseen. :O Aamulla meinasin cyclolla polkasta töihin, mutta takavanne heläji epäilyttävästi ja pinnahan siellä oli poikki. Eli kerran vielä korjailu, sitten uutta vannetta.
Kuulostaa vähän köpöltä että vähän yli 3 v vanha vanne, jotain 5000 km ajoa ja ensihuolto tehty ajallaan, ja sitten reilua vuotta myöhemmin uudestaan tarkistettu korjauksen yhteydessä. Ja nyt taas alle 1,5 v myöhemmin pinna poikki. Kuskilla n. 80 kg massaa.
Samoin olen kokenut kuin Suvalakin, kun alkaa katkoa pinnoja toistuvasti, on kaikki pinntat vaihdettava. Noin kun olen tehnyt ihan itse, katkeilut loppuneet, useammista tavallisen tason kiekoista kokemus. Myös kovemmassa käytössä pojan pyörässä tuollainen käytössä. Ei noihin ole oikein selitystä löytynyt, oletettavasti alkukasuksessa jotain hiukan pielessä.
Itse tässä keväällä siirryin vanhasta Feltin 10 kilosesta maantiepyörästä Canyonin Aeroadiin (7.4kg). Paino ero ei mielestäni merkittävää fiilis muutosta tuonut, kun ei Alpeilla asu. Muutokset fiilikseen ja vauhtiin tuli lähinnä just kiekoista, rungon jäykkyydestä, pyörän ketteryydestä ja matalammasta ajoprofiilista (+aero pyörän edut). Onhan toki vähän epäreilua vertailla 1000€ pyörää usean tonnin pyörään.
Minäkään en asu Alpeilla, mutta täällä päin maasto on harvoin aivan tasaista vaan se viettää melkein koko ajan johonkin suuntaan sellaisella alle prosentin nousukulmalla. Tallissa on 6,8kg maantiepyörä ja 8,8kg cyclocross, joiden ajoasentosäädöt on hyvin lähellä toisiaan. Maantiepyörän kiekkosetti painaa sellaisenaan reilun 1300g ja cyclocrossissa on toistaiseksi hinnat alkaen setti, joka painaa yli 2100g. Maantiepyörässä on tuubirenkaat ja cyclocrossissa maantieajoa varten tubeless-maantierenkaat. Maantiepyörän kiekkosetin kehät ovat tietysti myös aerodynaamisemmat, vaikka cyclocrossissakin on 30mm korkea profiili ja kehän leveys pelaa kyseisten renkaiden kanssa ihan hyvin yhteen.
Tässä kevään korvalla on tullut ajettua vuoron perään samoilla reiteillä maantiepyörällä ja cyclocrossilla. Perstuntuma sanoo, että pyörissä on sellainen rakenteellinen 33km/h vs. 31km/h matkavauhdin nopeusero. Samoin perstuntuma sanoo, että selkeään alamäkeen pyörät liikkuu samankaltaista vauhtia. Ja edelleen perstuntuma väittää että maantiepyörän "keveyden" tunne on ilmeisin valetasaisella, kun ajetaan erittäin loivaan ylämäkeen. Huomattavasti pienempi pyörivä massa ei hidastu samaa tahtia ja tuntuu kuin pyörä ylläpitäisi nopeutta melkein itsestään. Cyclocrossilla täytyy käyttää "vääntöä" samoissa valetasaisissa paikoissa paljon enemmän.
Piirrustuspöydällä on cyclocrossiin alle 1500g maantiekiekkosetti, jolloin pyörivää massaa häviäisi melkoisesti ja pyörien painoero tippuisi reiluun kiloon. Luulen, että meno muuttuu merkittävästi.
Ja edelleen perstuntuma väittää että maantiepyörän "keveyden" tunne on ilmeisin valetasaisella, kun ajetaan erittäin loivaan ylämäkeen. Huomattavasti pienempi pyörivä massa ei hidastu samaa tahtia ja tuntuu kuin pyörä ylläpitäisi nopeutta melkein itsestään. Cyclocrossilla täytyy käyttää "vääntöä" samoissa valetasaisissa paikoissa paljon enemmän.
Laitan tähän muutama vuosi sitten cyclocross-ketjussa käytyä keskustelua kiekkojen massan vaikutuksesta. Nopeana kommenttina, että kun pyörän vauhti hidastuu ylämäkeen, niin painavammat kiekot hidastuvat hitaammin eli säilyttävät pyörän vauhdin paremmin kuin kevyet. Toki nopeuden muutokset tuntuvat laiskemmilta painavammilla kiekoilla (eksaktimmin ajatellen kiekoilla, joiden hitausmomentti on suurempi).
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50809-Uusi-cyclocross-apua-valintaan&p=2187721#post2187721
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50809-Uusi-cyclocross-apua-valintaan&p=2187897#post2187897
Eilen kävin talven jälkeen ottamassa ensimmäisen lenkin maantiepyörällä, joka tuntui kyllä taas lentävän cycloon verrattuna. Itse arvioin, että muutos tulee seuraavista - suurimmat tekijät ylimpänä.
Ajoasennon kaventuminen ja madaltuminen - maantiepyörässä on 3cm kapeampi ohjaustanko ja pari senttiä enemmän droppia, joten ajoasento on melko paljon "tiiviimpi".
Napakampi vaatetus ja aero-kypärä - säät ovat lämmenneet, joten nyt tarkenee jo mukavasti ilman takkia, myös uusi aero-kypärä ainakin kuulosti "hiljaiselta", joten olettaisin, että se myös vastustaa vähän vähemmän.
Hiilikuituiset 50mm U-profiilin aero-vanteet vs. Cyclon alumiiniset 24mm korkeat Grailit.
Renkaat 40mm -> 25mm. Uudet 25mm tubeless renkaat tuntuivat rullaavan todella kevyesti, vaikkei ei nuo 40mm renkaatkaan huonot ole. Olin myös hämmästynyt, kuinka mukavat nuo ohkaiset nakit olivat joustavan puoleisen kuiturungon kanssa - mukavuus oli maantiellä ihan samaa taso kuin 40mm renkaiden ja Alu-runkoisen cyclon kanssa, vaikka paineita olikin n. tuplat 3bar -> 6bar.
Painon pudotus 9kg -> 7,1kg. Maantiepyörä on toki kevyempi, mutta enemmän tuo keveys vaikuttaa varmasti tuntumaan, kuin varsinaiseen vauhtiin.
Itsekin olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että jo noissa vähän päälle 30km/h keskinopeuksissa aero-ominaisuudet ovat paljon tärkemmät kun renkaiden rullaavuus tai pyörien painoerot - tätä samaahan on toki testattu myös ja laskettu myös fiksumpien toimesta. Suomessa on vielä niin vähän "mäkiä", että lähes poikkeuksetta kannattaa valita se painavampi vähän aerompi kokonaisuus.
Toisaalta suorituskyvyn kannalta pyörän ja ajoasennon mukavuus voi ratkaista enemmän kuin pyörän paino tai mitkään aero-ominaisuudet.
Nopeana kommenttina, että kun pyörän vauhti hidastuu ylämäkeen, niin painavammat kiekot hidastuvat hitaammin eli säilyttävät pyörän vauhdin paremmin kuin kevyet. Toki nopeuden muutokset tuntuvat laiskemmilta painavammilla kiekoilla (eksaktimmin ajatellen kiekoilla, joiden hitausmomentti on suurempi).
Juuri näin. Yksi varma kevään merkki on myös keskustelu siitä, eikö aina kannattaisi ajaa maantiellä kymmenen kilon levykiekolla koska se varastoi energiaa tehokkaasti.
Niinpä. :D Jos jonkun mielestä yhdet kiekot tuntuvat hyviltä ja toiset eivät, niin silloin kannattaa ajaa niillä, jotka tuntuvat hyviltä. Kisaan kannattaa valita nopeammat tuntumasta riippumatta.
Kisoissa tulee paljon nopeusvaihteluita tasamaallakin, joten kevyet kiekot ja kevyt pyörä on etu.
Samoin myös kuntoajoissa, joissa ajetaan isommissa ryhmissä. Vaikka pyrittäisiinkin tasaiseen rasitukseen, niin ryhmän perälle asti siihen on vaikea päästä.
Jos voisi valita puhtaalta pöydältä, niin lähes kaikissa tilanteissa kannattaisi ottaa aerot, kevyet, kestävät ja edulliset kiekot. :) Juuri jojossa jonon perällä, jossa joudutaan jarruttelemaan, pyörän massalla ja kiekkojen pyörimiseen sitoutuneella energialla alkaa olla väliä, koska sitä ei saa muutettua takaisin ajovauhdiksi.
Uudet kiekot on yksi parhaista päivityksistä mitä voit tehtä. Osasarja kiekkojen jälkeen. Tubeless on tietysti ykköspäivitys, koska sillä saa hyvän vastineen pieneen sijoitukseen. ;)
Tubeless nyt EI ole ykköspäivitys. Ennemmin latex sisurit.
Tubeless nyt EI ole ykköspäivitys. Ennemmin latex sisurit.
Samaa mieltä. Lateksit alle ja jotkut pehmeäkylkiset kumit alle (esim. power competitionit) niin aika hyvä fiilinki.
Keskiäkäinen lohjalainen
27.04.2018, 12.39
Jos voisi valita puhtaalta pöydältä, niin lähes kaikissa tilanteissa kannattaisi ottaa aerot, kevyet, kestävät ja edulliset kiekot. :)
Kevyt, Halpa, Kestävä. Valitse mitkä tahansa kaksi.
Kevyt, Halpa, Kestävä. Valitse mitkä tahansa kaksi.
Kestävä ja halpa onnistuu. Minulla on 25 vuotta vanha 18 kg painava retkipyörä. Sen kiekot toimivat edelleen mainiosti tuhansien kilometrien jälkeen. Tuota Titania Terässiipi pyörää luulisi saavan halvalla
JohannesP
27.04.2018, 13.56
Kevyt, Halpa, Kestävä. Valitse mitkä tahansa kaksi.
Niin ja nämäkin vaihtee kuskista ja ajatusmaailmasta miten asioita näkee.
Kuitenkin mielestäni Fulcrum racing Quattro carboneis on nämä kaikki ominaisuudet kohtuu hyvin edustettuna avokiekkoina:
https://www.mantel.com/fi/fulcrum-racing-quattro-carbon-road-wheelset
Kevyt (ilm. 1493g mutta todellinen paino yleensä lähempänä tai alle 1450g), halpa (850€) ja kestävä (max. kuskin paino 109kg, ei pitäisi olla ongelmaa 70-80kg kuskilla). Lisäksi vielä kohtuu leveä (24,1mm) ja karhennettu jarrupinta. Ja tärkeintä et tunnettu valmistaja takuuta ajatellen ja hubit kohtuu hyvät eikä halpaa Kiinan tasoa. Eipä ole yhtä yhtää hinta-laatu kiekkosettiä osunut kohdalle.
Tosin jos ajatusmaailma on täysin epärealistinen ja odotukset on tasoa avokiekko, alle 1200g, korkea moderni profiili, hyvät hubit, hinta alle 700€ ja jarrutusteho ei tule heikkenemään sateella niin ei tuu onnistumaan.
Keskiäkäinen lohjalainen
27.04.2018, 14.11
halpa (850€)
Väitän, että et edusta tuon näkemyksesi kanssa kuluttajien valtavirtaa. Tosiharrastajallehan tuo on hinnat-alkaen -taso, mutta muut odottavat saavansa tuolla hinnalla kokonaisen fillarin :-)
JohannesP
27.04.2018, 15.21
plr puhui aerokiekoista niin siinä kategoriassa tuo mielestäni täyttää. Tosin se nyt on mielipidekysymys onko 850€ halpa, mutta itselleni on siinä rajalla aerodynaamisista täyskuitukiekoissa. Saahan niitä eri nettikappojen omiakin merkkejä alle tuon hinnan, mutta niissä ei oikeen tuo painokriteeri täyty kovin hyvin jos setin paino on 1650-1700g
Normaali kuluttajaa tuskin kiinnostaa aerodynamiikka joten tuon kriteerin voi täyttää jo 200€ alukiekot
Oatmeal Stout
27.04.2018, 17.36
Väitän, että et edusta tuon näkemyksesi kanssa kuluttajien valtavirtaa. Tosiharrastajallehan tuo on hinnat-alkaen -taso, mutta muut odottavat saavansa tuolla hinnalla kokonaisen fillarin :-)
Mihin hintaan kuluttajien valtavirta ostaa aerokiekkonsa?
Väitän, että et edusta tuon näkemyksesi kanssa kuluttajien valtavirtaa. Tosiharrastajallehan tuo on hinnat-alkaen -taso, mutta muut odottavat saavansa tuolla hinnalla kokonaisen fillarin :-)
Kuluttajien valtavirta ei varmasti mieti kiekkojen keveyttä tai aerodynamiikkaa.
Mahead, levyjarruilla vai ilman? Cannondalen kiekot tod.näk. painoluokkaa liki 2kg joten ei vaikeaa varsinkaan vannejarruisilla. Kannattaa punnita kiekkojen kokonaispaino täydellisenä renkaineen, pakkoineen, lukkoineen ja mahdollisineen jarrulevyineen ja sitten alkaa miettiä mistä painoa saa tiputettua...
No niin, tuli punnittua kun tuon katkenneen pinnan takia piti muutenkin takarinkula ottaa pois: eturengas jarrulevyineen päivineen 1455 g, takarengas rataspakkoineen ja tilpehööreineen 2040 g. Eli yhteensä aika tarkkaan 3,5 kg.
Muistelen että viimeksi pinnan katkeamisen yhteydessä kysyin Suvalasta että minkä hintaista vannesarjaa pitäisi olla ostamassa jotta näihin verrattuna saisi selkeän parannuksen. Vastaus oli että hintaluokassa 500 euroa mentäisiin. Vähän luulen että halvemmallakin olisi mahdollista päästä..?
Edustan kuluttajien valtavirtaa*, ja mietin silti kiekkojen keveyttä ja aerodynamiikkaa. Siksipä minulla ei olekaan 850 € maksavia kiekkoja. Olen investoinut tämän hetkisen maksimini: "kevyt" eli D-A C24 pari maksoi 600€ ja "hiukan aero" eli AmClassic 420 Aero3 maksoi 390€. Ihan heti en tule hankkineeksi JohannesP:n mainitsemia "halpoja", mutta suhteellista ja henkilökohtaista tämä on totta kai.
*tähän sopiva disclaimer
EDIT: asiaan, olen kyllä ollut nyt keväällä yllättynyt miten 8,35 kg painoinen Cervelo P2 maantiestongalla tuntuu kulkevan paremmin kuin kiloa kevyempi Bianchi Oltre XR2. Eli perstuntuma kertoo, että mitä aerompi, sitä iisimmin kulkee.
No niin, tuli punnittua kun tuon katkenneen pinnan takia piti muutenkin takarinkula ottaa pois: eturengas jarrulevyineen päivineen 1455 g, takarengas rataspakkoineen ja tilpehööreineen 2040 g. Eli yhteensä aika tarkkaan 3,5 kg.
Muistelen että viimeksi pinnan katkeamisen yhteydessä kysyin Suvalasta että minkä hintaista vannesarjaa pitäisi olla ostamassa jotta näihin verrattuna saisi selkeän parannuksen. Vastaus oli että hintaluokassa 500 euroa mentäisiin. Vähän luulen että halvemmallakin olisi mahdollista päästä..?
Joo no tosiaankin olisi halvemmalla tarjontaa. Esim. täällä setti 133 e, painoa 1,8 kg: http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/prime-peloton-disc-road-wheelset/rp-prod142938 . Pyörässä on SRAMin kilkkeet (2x11 Rival, hydrauliset levyjarrut). Mahtaisiko tuo setti olla yhteensopiva fillarini kanssa, ja mitähän kaikkea tässä pitäisi osata ottaa huomioon? Vai onko tuo huono diili? CRC:ssä näkyi olevan monia settejä n. 1,6 kg @ 300 e, mutta tuntuu että 300 g painonpudotuksesta en ehkä tuplahintaa olisi valmis maksamaan.
Edustan kuluttajien valtavirtaa*, ja mietin silti kiekkojen keveyttä ja aerodynamiikkaa. Siksipä minulla ei olekaan 850 € maksavia kiekkoja. Olen investoinut tämän hetkisen maksimini: "kevyt" eli D-A C24 pari maksoi 600€ ja "hiukan aero" eli AmClassic 420 Aero3 maksoi 390€. Ihan heti en tule hankkineeksi JohannesP:n mainitsemia "halpoja", mutta suhteellista ja henkilökohtaista tämä on totta kai.
*tähän sopiva disclaimer
EDIT: asiaan, olen kyllä ollut nyt keväällä yllättynyt miten 8,35 kg painoinen Cervelo P2 maantiestongalla tuntuu kulkevan paremmin kuin kiloa kevyempi Bianchi Oltre XR2. Eli perstuntuma kertoo, että mitä aerompi, sitä iisimmin kulkee.
No et kyllä varmaan edusta ”kuluttajien valtavirtaa” valtavirta ei vetele 300 tuntia talvessa trainerin päällä. Mutta ihan sama. Keveydellä on merkitystä. Joka muuta väittää, ei ole kevyttä pyörää ohjastanut.
JohannesP
28.04.2018, 02.05
Edustan kuluttajien valtavirtaa*, ja mietin silti kiekkojen keveyttä ja aerodynamiikkaa. Siksipä minulla ei olekaan 850 € maksavia kiekkoja. Olen investoinut tämän hetkisen maksimini: "kevyt" eli D-A C24 pari maksoi 600€ ja "hiukan aero" eli AmClassic 420 Aero3 maksoi 390€. Ihan heti en tule hankkineeksi JohannesP:n mainitsemia "halpoja", mutta suhteellista ja henkilökohtaista tämä on totta kai.
Totean vain et esimerkkinä nuo 850€ kiekot yhdistäisi näiden molempien kiekkojen ominaisuudet samaan pakettiin ja rahaa jäisi ylitse. Eli jos joku muu henkilö ostaisi vastaavat kaksi kiekkosettiä tällä hetkellä niin kalliimmaksi se tulisi. Tai niinkuin monesti näkee, kauniin kelin ja sadekelin kiekot erikseen. :DEikä ollut henkilökohtaisesti sinulle suunnattu viesti vaan yleisesti. Ymmärrän et kiekkoja kivempi olla useempi pari jos pyöriäkin on.
Itse todennut et helpompaa vaan käyttää yksiä riittävän hyviä kiekkoja ja kuitukiekot on ainut vaihtoehto jos noita kriteerejä haluaa täyttää. Yhdessä vaiheessa mulla oli 4 paria kiekkoja yhteen pyörään ja laiskana käytin kuitenkin aina vaan samoja kuitukiekkoja. Huomasin kuinka turhaa pitää rahaa kiinni varusteissa joita ei käytä kun pari kertaa kesässä niin lopulta tuli karsittua ylimääräiset pois. Sama pätee moneen muuhunkin pakottavaan hankintaan. Ostan mielummin sen vähän arvokkaamman tuotteen mikä täyttää kaikki omat kriteerit kerrasta eikä sit tarvitse parin vuoden päästä taas päivitellä.
Keveydellä on merkitystä. Joka muuta väittää, ei ole kevyttä pyörää ohjastanut.
Pitkälti samaa mieltä. Kyllä sen keveyden huomaa varsinkin jos erotus on jo parin kg luokkaa. Ei se vauhtia välttämättä tuo lisää, mutta ajotuntuma ainakin paranee omasta mielestä. Tosin itse pystyn vertailemaan vain cyclon ja maantiepyörän välillä missä vaikuttaa jo moni muukin asia. Yhtälailla sen eron huomaa kiekoissakin kevyemmän hyödyksi vaikka kuinka painavampi saisi pidettyä liike-energiaa yllä.
kuovipolku
28.04.2018, 08.57
Totean vain et esimerkkinä nuo 850€ kiekot yhdistäisi näiden molempien kiekkojen ominaisuudet samaan pakettiin ja rahaa jäisi ylitse. Eli jos joku muu henkilö ostaisi vastaavat kaksi kiekkosettiä tällä hetkellä niin kalliimmaksi se tulisi.
Täysin epäoleellista otsikon mukaisen aiheen kannalta, mutta kun nostit pointin esille: sekoitat nyt kaksi eri asiaa eli sen paljonko on laitettu rahaa menemään ja kuinka kallista jokin on ollut. Se että kahteen kiekkopariin on mennyt 1000 euroa ei tee 850 euron kiekkoparista yhtään halvempaa.
Siinä vaiheessa kun olet ajanut sen vähän arvokkaamman kiekkoparin loppuun kahden kiekkoparin omistajalla on vielä toinen mokoma kiekkojen käyttöikää jäljellä.
Siitä tosin olen yhtä mieltä että kalliimmaksi tulee ostaa se vähän halvempi. jos se varsin pian jää käyttämättömäksi (eikä siitä saa edes kunnon hintaa) kun joutuu toteamman että sittenkin tarvitsee tai ainakin haluaa sen kalliimman.
Ja on myös niin että hinta ei ole ominaisuus. Se on vain asia jonka joskus joutuu ottamaan hankinnassa huomioon.
Vilhelm V
28.04.2018, 09.03
Keveydellä on merkitystä. Joka muuta väittää, ei ole kevyttä pyörää ohjastanut.
Näin se menee. Maantiellä ja maastossa.
Kyllä minäkin ajan vaihtelevavauhtiset treenit/kisat ja ulkomaiden vuoristoiset pätkät mieluiten kevyellä pyörällä, vaikka tuossa yllä kerroinkin yllättyneeni miten hyvin painavampikin fillari kulkee. En tullut siinä maininneeksi, että viittaan sillä ajettuihin tasavauhtisiin lenkkeihin, esim. viime viikonlopun 33 km/h Pornaisiin ym.
C24-kiekot ostin kolme vuotta sitten seinälle odottelemaan. Pääsivät käyttöön vasta nyt. AmClassicit ostin käytettynä. Eli valtavirakuluttaja siinä mielessä, etten raaski pistää edes tuota 850€ saadakseen aerommat kiekot. Tosin jos tästä päivittäisin, olisikin hintahyppäys jo iso. Esimerkiksi tässä aerotestissä (http://www.cyclingweekly.com/videos/cycling-tech/how-much-faster-aero-wheels-video) olleet Envet kustantaisi lähemmäs 2000 €.
Keskiäkäinen lohjalainen
03.05.2018, 16.40
Ketjuun on tullut paljon hyviä kommentteja, kiitoksia kaikille. Yllä oleva ehdotus Lohjalta on niin yksinkertaisen selkeä että joutuu melkein painamaan osta-painiketta. Mutta täydennähän vastaustasi vielä sen verran, että olisiko samalla hyödyllistä päivittää esim. 25mm leveät renkaat?
Jokos sitä on siirrytty sanoista tekoihin? Jos kyllä, onko fiiliksiä raportoitavaksi asti?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.