Näytä tavallinen näkymä : Uuden pyörän osto, hukassa.
Olen ostamassa ensi kertaa kunnollista omaa pyörää.
-Hinta 500-1200e.
- Pyöräilen ympärivuoden
-työmatkat + salille (n.15-20km päivässä)
- Fatbike? Cyclocross pyörä? hybridi?
Kiitos jo etukäteen vinkeistä :):):)
Joku 27,5+ tai 29er jäykällä keulalla voisi olla passeli.
Äskettäinen Pyörätyypin valinta yleispyöräksi -ketju kannattaa lukaista.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58431-Py%F6r%E4tyypin-valinta-yleispy%F6r%E4ksi
Talvipyöräilyssä leveämmistä renkaista on vielä enemmän etua. Työmatkoilla lokasuojat voivat olla hyvä juttu (ja tavarateline+sivulaukku/laukut joillekin), mutta valitettavasti perusmaastopyöriin ei saa helposti kiinni kuin lärpäkkeitä. Muuten jokin em. ketjussa linkitetyn Charge Cooker 1:n (http://www.chargebikes.com/cooker-1/) tapainen pyörä voisi olla aika optimi monelle. Ja pärjääväthän monet ilman mitään lisävarusteluja vaatteiden pesulla ja repulla.
Tietääkö joku muuten tuollaista jäykkää 27+ -pyörää joko valmiilla varusteilla tai kuitenkin kiinnityspaikoilla (onko sopivia pitkiä lokasuojia edes olemassa)?
Yleensä jokaiseen täysjäykkään normaalityyppiseen runkoon saa lokasuojat asennettua, sopivia kiinnikkeitä löytyy esim. sähköliikkeistä, nimikettä en juuri muista mutta joku letkujen/putkien kiinnittämiseen tarkoitettu.
Vähän samoissa asetelmissa päädyin Meridan hybridiin. Ei kuitenkaan fitness pyörä vaan maastopyörän tyyppisellä rungolla ja leveämmällä renkailla. Hintaa oli sen 1000€ kaikkine lisäosineen.
Jos Hybridi siis kiinnostaa niin em saa suositukseni, jos kaipaat fitness mallista hybridiä niin Trekin FX3 olisi varmaan hyvä vaihtoehto hintaansa nähden. Painonkin osalta erittäin kevyt.
Fätistä ja Cyclocrosseista ei ole kokemusta.
Kun ihan perustavaa laatua olevia kysymyksiä on niin paljon ilmassa, Mr W:n linkittämässä viestiketjussa niitä käsitellään.
SamiMerilohi
16.04.2018, 09.19
Minä katsoisin 29" jäykkäperäistä maasturia noilla spekseillä. Talvella jäässä ja sohjossa sillä on tosi paljon helpompi ajaa kuin cyclolla tai hybridillä, vaikka kaikissa olisi nastarenkaat. Ja kesällä oikealla rengastuksella häviää hybridille aika vähän. 27,5+ on talvella vielä astetta parempi, mutta kesällä asfaltilla ärsyttävän hidas. Siksi en ostaisi sellaista.
Barracuda
16.04.2018, 09.25
Minä katsoisin 29" jäykkäperäistä maasturia noilla spekseillä. Talvella jäässä ja sohjossa sillä on tosi paljon helpompi ajaa kuin cyclolla tai hybridillä, vaikka kaikissa olisi nastarenkaat. Ja kesällä oikealla rengastuksella häviää hybridille aika vähän. 27,5+ on talvella vielä astetta parempi, mutta kesällä asfaltilla ärsyttävän hidas. Siksi en ostaisi sellaista.
Hyvä paketti yhden pyörän politiikkaan on 27.5+ johon talvella nastat ja kesäksi toiset 29 kiekot kapeahkoilla renkailla.
Tietääkö joku muuten tuollaista jäykkää 27+ -pyörää joko valmiilla varusteilla tai kuitenkin kiinnityspaikoilla (onko sopivia pitkiä lokasuojia edes olemassa)?
Surlyn Karate Monkeyssa on lokasuojille ja tavaratelineelle kiinnityspaikat. Sitä on tiedä onko 27+ -lokasuojia.
https://surlybikes.com/bikes/karate_monkey_27.5/frame_highlights
"Dual bottle-mounts on XS–M, three bottle-mounts on LG–XL, dropper post routing, rack and fender mounts"
Mietin jos ostaisin tuon tyttärelle maasto-orientoituneeksi yleispyöräksi. Missä pk-seudulla kannattaisi käydä koeajamassa?
(Edit: hmm, painavahko: http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-surly-karate-monkey)
Minä katsoisin 29" jäykkäperäistä maasturia noilla spekseillä. Talvella jäässä ja sohjossa sillä on tosi paljon helpompi ajaa kuin cyclolla tai hybridillä, vaikka kaikissa olisi nastarenkaat. Ja kesällä oikealla rengastuksella häviää hybridille aika vähän. 27,5+ on talvella vielä astetta parempi, mutta kesällä asfaltilla ärsyttävän hidas. Siksi en ostaisi sellaista.
Eikö näilläkin rengasleveyksillä itse rengastus vaikuta rullaavuuteen paljon? Äskettäin 27,5+ -ketjussa macci kertoi (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55851-27-5-renkaat&p=2760866#post2760866) että voivat (katupyörä/plussa) olla nopeudelta hyvin lähellä toisiaan. En tosin ole itse kokeillut rinnan ja varmaan renkaan kuviolla on iso merkitys.
Jälleen riippuu tietysti vertailukohdista, mutta plussarenkailla tuskin sellaista keveyden tuomaa herkkyyttä pyörään saa, mihin kapeammilla kesäkäyttöön sopivilla renkailla on mahdollisuus.
^Toisen säikeen testissä plussarengas oli "lähes yhtä nopea" kuin kapeampi rengas, ja testi oli "tieteellinen". :) Ja vielä kyse oli leveämmän osalta Schwalben G-One-renkaasta, joka etenkin ilman sisärengasta lienee aivan toista maata kuin isommin nappuloitu maastorengas.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.