Näytä tavallinen näkymä : Vanteet ja niiden rihtaus
Kannasoja
15.04.2018, 12.00
Onko jotkut levykiekot rihdattu tarkoituksella sivuun vai olenko vaan tehny jinkin laisen virheen kasatessani pyörää, huomasin valmistuneessa projektissa että molemmat vanteet oli rihdattu sivuun reilusti jonka jälkeen keskitin niitä silmämääräisesti lähemmäs haarukan keskipistettä, omaan silmään näyttää että osuikin hyvon lähelle ja vanteetkin pysy suht suorana, mutta nyt kun ajan ja päästän kädet irti ohjaustangosta kammatakseni tukkaa pyörä lähtee kaartamaan vasemmalle itsestään? Onko siis niin että jotkut kiekot menettää balanssin jos keskittää haarukan kanssa keskelle.?
Kyllähän vanteen tulee olla keskellä haarukkaa. Onhan kiekot kunnolla paikoillaan haarukassa, eli pohjassa asti?
Kannasoja
15.04.2018, 12.53
On paikoillaa, alko tuo viettäminen heti kun keskitin, vaikuttaako jos ei ole ihan linjassa kiekot, eikai se noin pitäs vaikuttaa?
Miksi ne sivuun rihdattaisiin. Keskellähän tuon kuuluu olla ja sen tarkistamiseksi on työkalutkin. Vai onko jotain epäsymmetrisiä pyöriä?
Mistähän kiekoista/vanteista kyse...? Jos ovat uudet niin myyjälle takaisin ellei oma ammattitaito riitä.
Miksi ne sivuun rihdattaisiin. Keskellähän tuon kuuluu olla ja sen tarkistamiseksi on työkalutkin. Vai onko jotain epäsymmetrisiä pyöriä?
On niitä useammallakin valmistajalla, esim Spessulla. http://www.leelikesbikes.com/specialized-asymmetrical-rear-end.html
Eli jos rihtaa pukissa niin pitää ottaa huomioon se offsetti.
Oletko avannut navat ja asentanut akselit väärin päin? Nimim. kokemusta on
Tuossa tapauksessa pitäisi kyllä tulla jonkinlaisia ongelmia myös jarrujen asennuksessa.
Antti Salonen
16.04.2018, 15.35
Levyjarruilla sekä etu- että takakiekko on epäsymmetrisesti puolattu. Takana rattaiden puolen pinnat ovat lähempänä pyörän keskilinjaa (eli kireämmällä, kovemmassa jännityksessä). Edessä jarrulevyn puolen pinnat ovat kireämmällä.
Ei kai kysyjä nyt vain sekoittanut asioita? Tärkeintä on, että että vannekehä ja rengas ovat kutakuinkin keskellä haarukkaa, eli fillarin keskilinjassa. Yli millimetrin virhe tuossa on mun mielestä jo kohtuuton, ja isomman virheen varmasti tuntee ajaessakin.
Kannasoja
16.04.2018, 18.07
Oletko avannut navat ja asentanut akselit väärin päin? Nimim. kokemusta on
Tuossa tapauksessa pitäisi kyllä tulla jonkinlaisia ongelmia myös jarrujen asennuksessa.
Ongelmia jarrujen kanssa ei tullut mutta tarkastampa tuon akselin koska hetkisitte purin navan ja voitelin laakerit uudelleen...
Levyjarruilla sekä etu- että takakiekko on epäsymmetrisesti puolattu. Takana rattaiden puolen pinnat ovat lähempänä pyörän keskilinjaa (eli kireämmällä, kovemmassa jännityksessä). Edessä jarrulevyn puolen pinnat ovat kireämmällä.
Ei kai kysyjä nyt vain sekoittanut asioita? Tärkeintä on, että että vannekehä ja rengas ovat kutakuinkin keskellä haarukkaa, eli fillarin keskilinjassa. Yli millimetrin virhe tuossa on mun mielestä jo kohtuuton, ja isomman virheen varmasti tuntee ajaessakin.
Ei kuulu alkuperäiseen kysymykseen, mutta eihän levyjarru aiheuta/tai edellytä automaagista epäsymmetristä puolausta? Muuten tasan samaa mieltä...
Kannasoja
16.04.2018, 19.54
Nyt pystyn haroa hiuksiani kevät tuulen puhaltaessa ja vieläpä teen sen vailla pelkoa molemmilla käsillä, sillä olin kaikessa hötäkässä vaan pyöräyttäny akselin väärin päin paikoilleen. 😃
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.