Näytä tavallinen näkymä : Pyörätyypin valinta yleispyöräksi
Olen keski-ikäinen, 186 cm, satakiloinen, pyöräilyä harrastamaton mies. Ainut fillarini on 90-luvulla ostettu kolmivaihteinen Nopsa, jolla poljen muutaman kerran vuodessa 5 km kylille illanviettoon ja aamuyöstä takaisin kotiin.
Nyt ajatuksena olisi hieman lisätä tuota pyöräilyn määrää alkusysäyksenä pyöräily 6-vuotiaan poikani kanssa. Poika jaksaa jo sotkea niin pitkästi ja kovaa, että isi on aivan kypsä Nopsan räyskäänsä.
Pyöräilyä tulen käytännössä harrastamaan sulan maan aikana, joten nastarengasvalmiuksia ei tarvitse nyt huomioida. En myöskään kuljeta juomapulloa ja max pientä selkäreppua enempää tavaraa. Valtaosa ajosta tapahtunee asfaltoiduilla kevyenliikenteen väylillä. Säännöllistä ajoa tulee myös kivituhkapintaisilla kevyenliikenteenväylillä, ulkoilureiteillä ym. tasaisilla enimmäkseen kovilla alustoilla. Tässä vaiheessa en osaa sanoa haluaako esim. poika poiketa jatkossa myös maaston puolelle. Toistaiseksi itselläni ei ole ajatusta maastossa ajamisesta. Pyörällä tultaneen ajamaan valtaosin 1-20 km pätkiä. Pyöräily ei ole päivittäistä.
Tarkoitus on ostaa vain yksi pyörä ja sillä on tarkoitus ajaa +10 vuotta. Nyt tuleekin eteen se kysymys, että minkä tyyppinen pyörä on kompromissina varmin valinta tuollaiseksi jokapaikan höyläksi periaatteessa.
Minulle ei ole tärkeää nopea eteneminen, sykemittarit, pyöräilyasut, jatkuva pyörän rassaaminen, rakentelu, osasarjojen päivittäminen, pyöräily elämäntapana.
Olen kääntynyt täällä Tampereen seudulla muutaman (asiantuntevan) pyöräliikkeen puoleen ja pyöräsuosituksissa on jonkun verran hajontaa. Ehdotuksia on tullut napavaihteisesta hybridin ja cyclon kautta maastopyörään. Okei nyt sitten pitäisi vielä tietää kuka näistä kauppiasta teki ehdotuksen asiantuntijuuteen nojaten ja kuka teki ehdotuksen sen pohjalta, mitä sattui olemaan varastossa minulle sopivan kokoisena. Hintahaarukka suositelluissa pyörissä on ollut noin 900-1500 euroa. Tuntuu tietysti paljolta viimeksi markka-aikana pyörän parilla satasella ostaneesta.
Mitä pyörätyyppiä suosittelette ja millä johtoajatuksella? Jos pyörällä haluaa ajaa yli 10 vuotta suht huoletta toki perushuollot tekemällä, niin paljonko pyörään on sijoitettava rahaa? Eli minkä hintatason fillarit ovat teknisesti riittävän hyviä peruspekalle, joka ei halua jatkuvaa säätämistä ja kymmenyksien ja grammojen viilaamista pois. En myöskään ole innokas teettämään pyörään vuosittain kalliita huoltoja vaan pyrin itse putsaamalla ja rasvaamalla pidentämään osien käyttöikää.
Kiitos kaikista rakentavista kommenteista jo etukäteen.
Jotain tämän kaltaista ehkä
https://www.bikeshop.fi/Kona-Big-Dew/ekauppa/pKOBIGDEW/
Yksinkertainen, mutta moneen käyttötarkoitukseen sopiva pyörä ja osat riittävän laadukkaita, että uskoakseni suht mukava huollettava. Noilla kilometrimäärillä ei mun mielestä tarvitse tuhlata yli tonnia.
Hyvä ehdotus ja kyseistä pyörää myy Tampereella Pyörähuolto M&M http://www.pyorahuoltomm.fi
Jos haluat niin voit vaihtaa noihin kampiin narrow/wide-rattaan niin on 1x9 voimansiirto :)
Paljonko huoltotarvetta ja säätämistä lisää tuo 3x9 toteutus? Jotenkin tuntuu, että 1x? ratkaisustakin mun tarpeisiin löytyisi tarpeeksi välityksiä. Siedän hyvin hetkellistä poljinnopeuden hairahtumista pois optimialueelta.
Ei juurikaan lisää huoltotarvetta. Mutta 1x on täysin riittävä ja 3x tosiaan aivan liioittelua. Kysy liikkeessä voisivatko modata sulle fillaria 1x-moodiin. Jos eivät kykene niin vaihda liikettä. Tosin helppo homma itsekin.
En näköjään mobiilina osaa käyttää tätä palvelua, joten sori et karkailee keskeneräisiä viestejä.
Mielellään ostais valmiin paketin ilman omaa modailun tarvetta. Kona Big Dew:n väri saa silmäni särkemään ja vuotamaan verta. :)
Itsekin kallistuisin myös jonkin Kona Big Dewin kaltaiseen malliin (yleiskäyttöön isot renkaat ja huoltovapaa jäykkä haarukka).
Samantyylinen pyörä halvemmalla ja 1x7-vaihteilla: Vitus Dee 29. Wigglestä postimyynnillä (http://www.wiggle.com/vitus-bikes-dee-29-city-bike/).
Tai vaikka Pinnacle Lithium 2: https://www.evanscycles.com/pinnacle-lithium-2-2018-hybrid-bike-EV275572
Muut Lithiumit: https://www.evanscycles.com/en-fi/kmlp/pinnacle-lithium
Cube Travel: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-travel-black-n-green-654690
makimies
12.04.2018, 12.19
Oma valintani yleispyöräksi olisi tietty 29" renkaalla varustettu maastopyörä. Tuolla on mukava ajella tielläkin, ja ei rajaa pois satunnaista ajoa metsässä tai metsäautotiellä pojan kanssa.
Tuollaisella hybridilla tuon maastoajelun rajaa tehokkaasti veke.
Kugelschreiber
12.04.2018, 12.33
Oma valintani yleispyöräksi olisi tietty 29" renkaalla varustettu maastopyörä. Tuolla on mukava ajella tielläkin, ja ei rajaa pois satunnaista ajoa metsässä tai metsäautotiellä pojan kanssa.
Tuollaisella hybridilla tuon maastoajelun rajaa tehokkaasti veke.
Hmm...katsoin huvikseni että vuoden 2012 kona unitin geometria oli aika lähellä 2018 big dewin geometriaa. Jos laittais dewiin jotkut 2.25" nappulat (uskoisin että mahtuis) ja maastoon sokkotestiin muutaman vuoden vanhan "all mountain" -pyörän kanssa niin monikohan huomaisi eron?
Tai no, taitaa olla kyllä niin että noin kymmenen vuotta vanhoilla maastopyörillä ei voisi enää ajaa maastossa ollenkaan koska lentäis heti tangon yli näreeseen tai jotain pahempaa :rolleyes:
EDIT mut joo, (jäykkäkeulainen) maastopyörä ja siihen sliksit jos haluu ajaa enemmän kestopäällysteellä. Esim. Konan uus unit 27.5" x 2.8 g-oneilla vois niellä aika hyvin asvalttiiki
Kuvittelen että maastopyörässä runko ja vanteet kestävät paremmin satunnaistakin maastokäyttöä.
Oma valintani yleispyöräksi olisi tietty 29" renkaalla varustettu maastopyörä. Tuolla on mukava ajella tielläkin, ja ei rajaa pois satunnaista ajoa metsässä tai metsäautotiellä pojan kanssa.
Tuollaisella hybridilla tuon maastoajelun rajaa tehokkaasti veke.
Maastopyörän joustohaarukkaan on käytännössä mahdotonta asentaa oikeasti suojaavia lokasuojia. Aloittaja hakee lähinnä arkikäyttöön soveltuvaa pyörää. Jos tarkoitus on kannustaa jälkikasvua liikkumaan myös muulloin kuin kuivalla tiellä, niin tuskin kiinnostaa pestä vaatteita joka kauppareissun ym pikku pyrähdyksen jälkeen.
Niin, Fillarifoorumin perinteiden mukaan ei välitetä kyselijän toiveista, vaan ehdotetaan muodikkainta pyörää. Ehdotukseni pyöräksi on siis cyclocross,....eikun läskipyörä, ....eikun nyt onkin 2018: sähköläski.
Kona Big Dewin tyylinen myös: Evon Hermes, http://evoncycles.fi/hermes
"Evon Hermes on nykyajan kaupunkimaasturi! Tässä pyörässä on maastopyörän sporttinen ajoasento, mutta suuret 29-renkaat ovat lähes sliksit ja rullaavaat huiman hyvin. Yksinkertainen 1x9 –voimansiirto tarjoaa sopivat välitykset ilman monimutkaista etuvaihtajaa."
Lokasuojatkin saa. Jälleenmyyjiä näkyy löytyvän Tampereelta.
Tuossa tosin hydrauliset levyjarrut, jotka voivat vaatia enemmän huoltoa/säätöä kuin mekaaniset.
Tuossa tosin hydrauliset levyjarrut, jotka voivat vaatia enemmän huoltoa/säätöä kuin mekaaniset.
Asiahan on juurikin päinvastoin.
Kugelschreiber
12.04.2018, 13.20
Kuvittelen että maastopyörässä runko ja vanteet kestävät paremmin satunnaistakin maastokäyttöä.
Hmm...luulen että 800€ maastopyörässä runko ja vanteet kestävät aika lailla saman verran rääkkiä kuin 800€ hybridissä (olettaen siis että kummallakin ajettaisiin suunnilleen samanlevyisillä renkailla. Jos kestävät paremmin, niin joku toinen kohta on heikompi lenkki.
Disclaimer: jos joku nyt lähtee hybridillään maastoon ja täräyttää rungon katki ni en ota vastuuta :D
Asiahan on juurikin päinvastoin.
Mekaaninen/hydraulinen-väittely on varmaan tämän ketjun aiheen ulkopuolella. Mutta oma mielipiteeni peräisin esim. tästä videosta: Mechanical vs. Hydraulic Disc Brakes For Road And Mountain Bikes. Comparison With SIckBiker (https://www.youtube.com/watch?v=6sSjO6eQ4I4). Riippuu ja roikkuu varmaan monesta asiasta jne.
Mekaaninen/hydraulinen-väittely on varmaan tämän ketjun aiheen ulkopuolella...
No itsehän aloitit provolla.
Topicin aloittajan kannalta katsoin kuitenkin parhaaksi kertoa toisenkin mielipiteen, ettei sanomasi jää leijumaan ns. yleiseksi totuudeksi internettiin.
Ennakkoluuloissa on totuus.;)
En näköjään mobiilina osaa käyttää tätä palvelua, joten sori et karkailee keskeneräisiä viestejä.
Mielellään ostais valmiin paketin ilman omaa modailun tarvetta. Kona Big Dew:n väri saa silmäni särkemään ja vuotamaan verta. :)
On näissä tämän palsta ehdotuksissa väliin järkeäkin, mutta usei juuri jotain trendipyörää esitetään.
Tamperelaisesta pyöräliikkeestä vankka varusteltu täysjäykkä hybridin-tyyppinen, ei halvin vaan hyvä, ei ylileveällä renkailla, keveäkin, oikean kokoisena, ensihuolto tingittynä jns. vois olla mitä parhain valinta. On teillä hyviä pyöräliikkeitä.
Topicin aloittajan kannalta katsoin kuitenkin parhaaksi kertoa toisenkin mielipiteen, ettei sanomasi jää leijumaan ns yleiseksi totuudeksi internettiin.
Ihan hyvä pointti kyllä sinänsä. Noissa jarrujen säädöissä/huolloissa on eroja, joten jos tekee itse, niin on hyvä tietää vähän mitä hommaan kuuluu. Kaikilla varmaan pärjää kuitenkin kysyjän tapauksessa.
Kona Big Dew:n väri saa silmäni särkemään ja vuotamaan verta. :)
Linkattu Evon on melko samankaltainen, oletettavasti paremman värinen ja valmiiksi ilman etuvaihtajaa.
Kolmen eturattaan kampisettikin on mun mielestä ihan ok, kunhan siitä saa rattaat irti. Ajaa ensin triplana loppuun ja vaihtaa sitten tilalle 1x-hommiin soveltuvan rattaan. Halvimmissa kammissa rattaat on niitattu, eikä vaihdettavissa.
Mites tämä 1x innostus ja sitä kautta takapakan lisärattaat ja sitä kautta kapeammat ketjut sekä jyrkemmät linjat? Ihan sillä että ennen tuntui ettei ketjut kuluneet lainkaan ja kesti pyörän iän?
Eli jos yhteenvetona vähän ynnäilis, niin monikäyttöinen menijä olisi "29er maasturi", joka ei kuitenkaan olisi aito maasturi, vaan ennemminkin hybridityypppinen. Eli siis valemaasturia hakemaan. Ulkonäöllisesti maasturit miellyttävätkin enemmän silmää mutta joustokeula ei ehkä mun alustoille ole kovin olennainen osa ja lisäähän sen olemassaolo kai jonkun verran huoltotarvettakin. Toki joustokeulasta käytännössä ei ole kokemusta kuin Cube LTD Pron koeajon verran ja taisi jossain Focuksessakin joustokeula olla. Cube oli ihan mukavan tuntoinen ajettava, Focuksesta en niin välittänyt ja ehkä siksi en muista enää sen malliakaan.
Jos ehdotuksista hintaluokkaa haarukoisi, niin jostain 700-900 euron maastosta löytyy asiallista välinettä kevyehköön peruspyöräilyyn. Netti on tosiaan tulvillaan pyörätarjokkaita noilla spekseillä mutta enköhän pyri kivijalasta löytämään sen mukavalta tuntuvan kulkineen.
Tämä kannattaa tutkia: Focus Planet street ( www.focus-bikes.com (http://www.focus-bikes.com) )
Hihnaveto, rumpuvaihteet, lokasuojat valmiina, napadynamo, hydraulisen levyjarrut, integroidut etu- ja takavalo, pystympi ajoasento. Siinä on tarkoituksiisi hyvä pyörä. Varmaan Larun pyörä voisi tehtaalta tuommoisen hommata. Itselläni on muutoin sama, mutta eri vaihteistolla. Erittäin kiva ja huoleton pyörä.
Mites tämä 1x innostus ja sitä kautta takapakan lisärattaat ja sitä kautta kapeammat ketjut sekä jyrkemmät linjat? Ihan sillä että ennen tuntui ettei ketjut kuluneet lainkaan ja kesti pyörän iän?
Oman kokemukseni mukaan esim. 1x11 setin ketjulla ajaa sellaisen 2-3tkm, pakalla/eturattaalla ehkä n. 5-8tkm, joten luulisi että tuohon huoltoon/kustannukseen homma ei kaadu. Uusi ketju maksaa n. 15€ ja pakka n. 50-70€ ja 1x ratas n. 20€.
Yleiskäyttöön sopivin pyörä voi olla esimerkiksi Gravel/Cyclocross, hybridi, 29er tai vaikkapa läski. Näistä Gravel/Cyclocross on varmaan se "sporttisin" valinta ja läski on sitten se "leppoisin" valinta, mutta kokolailla samat ajot onnistuu kyllä noilla kaikilla.
Kannattaa käydä hieman koeajamassa ja testailemassa, jotta saa hieman tuntumaa siitä mikä tuntuu itselle parhaalta ja "omimmalta". Foorumilla löydetty "optimi" ei ole aina itselle välttämättä se paras.
Ohiampuja
13.04.2018, 10.15
Eli jos yhteenvetona vähän ynnäilis, niin monikäyttöinen menijä olisi "29er maasturi", joka ei kuitenkaan olisi aito maasturi, vaan ennemminkin hybridityypppinen.
Olen samaa mieltä. Maasturin osilla kasattu jäykkäkeulainen pyörä, jossa on hydraulilevarit. Tuollainen olisi aika varma valinta. Ainakin Konan mallistosta joita löytyy, itse ostin Sportaxista Norco Indien samaan tarpeeseen, mutta se Indie-mallisto ei taida olla enää valmistuksessa.
Renkaat siihen voi joutua vaihtamaan, koska niillä on iso vaikutus ajotuntumaan ja ne ensiasennusrenkaat ei välttämättä ole se paras valinta siihen omaan käyttöön.
Tässä hiukan sen kaltainen esimerkki Canyonilta.
https://www.canyon.com/fi/urban/commuter/2018/commuter-3.html
Ps. Noita täys-jäykkiä ns. maastopyöriä ei oikein monella merkillä ole edes tarjolla...
http://www.chargebikes.com/cooker-1/ Tuo olis oma valinta jos moisessa tilanteessa olisi...
makimies
14.04.2018, 14.12
http://www.chargebikes.com/cooker-1/ Tuo olis oma valinta jos moisessa tilanteessa olisi...
No ei hullumpi ehdotus.
Tuollainen leveämpi mtb rengas on kyl kaupungissa (imo) turvallisempi kuin joku hybridi-nakki. On pitoja sorallakin. Tuota sepeli-keliä kun on iso osa vuodesta, ja talvella sit nastat alle.
Hybridillä sitä rajaa kaudesta 9kk pois :)
Charge Cookerissa ei taida olla rungossa kummoisia lokasuoja- tai tavaratelinemahdollisuuksia. Jos niitä kaipaa. Muuten tuollainen voisi olla moneen tai useimpiin käyttötarkoituksiin hyvä yleispyörä.
Itsekin kallistuisin myös jonkin Kona Big Dewin kaltaiseen malliin (yleiskäyttöön isot renkaat ja huoltovapaa jäykkä haarukka).
Samantyylinen pyörä halvemmalla ja 1x7-vaihteilla: Vitus Dee 29. Wigglestä postimyynnillä (http://www.wiggle.com/vitus-bikes-dee-29-city-bike/).
Tai vaikka Pinnacle Lithium 2: https://www.evanscycles.com/pinnacle-lithium-2-2018-hybrid-bike-EV275572
Muut Lithiumit: https://www.evanscycles.com/en-fi/kmlp/pinnacle-lithium
Cube Travel: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-travel-black-n-green-654690
https://static.evanscycles.com/production/bikes/hybrid-bikes/product-image/484-319/pinnacle-lithium-ltd-2017-hybrid-bike-EV294857-9999-6.jpg
Itelle ollut noiden Lithiumien rengas-potentiaalit vähän epäselvät, mut tossa on 50mm renkaat ja näyttää, että justiinsa saattaisi mennä vielä lokasuojat. Kova varustelu: SP-PD8 dyny ja Edelux II valona. Alennusmyynnistä vois olla ihan hyvä ostos, jos ulkonäkö ei oo kynnys.
Toiselle on aina hankala pyörää valita, mutta liikkeistä aloittajan saamat ehdotukset vaikuttaa olevan terveellä pohjalla niin pyörätyypin kuin hinnankin suhteen. Tarjolla on teknisesti ongelmatonta kalustoa. Omat näkemykset:
Jousitettua maasturia en yleiskäyttöön ilman maasto- tai talviajoa ottaisi. Syynä tarpeeton joustokeula ja hyvien lokarien puute.
Cyclo, gravel grinder tms. käyräsarvinen pyörä on minun suosikkini. Esim. Kona Rove st sopii hienosti moneen käyttöön ja toimii, vaikka tarpeet laajenisikin (retkeily, tavaroiden kuljetus, pitemmät maantielenkit jne.). Kysymysmerkki on tietysti siirtyminen suoratankoisesta käyräsarviseen. Joillekin se ei vaan sovi, toisille siinä ei ole mitään ongelmaa. Itse pidän käyräsarvisen ajoasennosta ja siitä johtuvasta mukavuudesta.
Hybridi on perusvarma valinta monenlaiseen ajoon, kunhan ei painota vähänkin pitempien matkojen ominaisuuksia. Toki jälleen tuon kaltaisella ajetaan vaikka maailman ympäri eli varsin henkilökohtainen juttu tämäkin puoli asiasta on.
Spekseistä muutama mielipide. 7-vaihteinen takavaihtaja kannattaa unohtaa. Näin siksi, että ne on ja niihin saa vain halvimpia osia. 8 on minimi, koska sen tilalle voi vaihtaa vaikka 9- tai 10-vaihteisen ilman kiekon vaihtoa. 9- ja 10-vaihteisen osat on automaattisesti hyvää tasoa eli kiinnostus niihin.
Etuvaihtaja ei ole monimutkainen. Ajamisessa pitää olla tietty ajatus mukana, mutta aikuinen sen oppii yleensä helposti. Lastenpyörät on eri juttu. Itselläni on suoratankoisessa 3x-etuvaihtaja Shimano Deoren osilla ja ainakin sillä vaihtaminen on vaivatonta. Käyräsarvisessa on Sram Apex, joka ei ole ihan yhtä vaivaton, mutta riittävän hyvä kuitenkin siihen, etten koe tarvetta vaihtaa sitä 1x-järjestelmään. Kumpikaan ei ole vaatinut muutaman vuoden käytön aikana pesua ja öljyämistä suurempaa huoltoa. Välityksiä kannattaa tarkastella, kun etuvaihtajan tarpeellisuutta arvio. 3x ei ole sen monimutkaisempi kuin 2x. Usein hybridien 3x tarjoaa turhan pitkiä välityksiä (48 hammasta edessä, 11 takana), mutta edessä keskimmäinen ratas on hyvä suurimman osan ajasta. Itselläni ei ole 48/11 välitykselle tarvetta koskaan. 46/12 on minulle riittävä suurimmaksi vaihteeksi. Pienen pään vaihteet puolestaan on krossarissa 36/36. Sillä kiipeän mukavasti kohtalaisen isoakin mäkeä myös kuormattuna. Liioittelua ei kuitenkaan ole valita vielä lyhyempää ykkösvaihdetta. Kuitenkin maasturin tuotakin huomattavasti pienemmät vaihteet on oma lukunsa ja käyttökelpoisia tosiaan vain maastossa, vaikka mikään ei estä ajamasta ylämäkeä raskaasti kuormatulla pyörällä vaikka 24/32 välityksin. Retkipyörissähän jotain tämän suuntaista monesti onkin.
Kona Big Dew sai keskustelussa muutaman äänen. Voi olla hyväkin pyörä tähän tarpeeseen. Itseäni kuitenkin arveluttaa sen runko. Joissain kommenteissa pyörän edeltäjä eli Big Rovea on moitittu kovaksi, eikä painokaan alumiinista huolimatta ole alhainen. Kun muihin Dew-sarjan pyöriin menee mielestäni riittävän leveät renkaat, ne ovat siksi kiinnostavampia. Etenkin Dr Dew, jossa on laadukkaat osat, on hyvin kiinnostava.
Rengaskoosta tulee usein keskustelua. Asfaltilla ja hyväpintaisella soratiellä n. 35-42 mm leveä sileähkö on mielestäni hyvä valinta. Joku saattaa kaivata soralla nappuloita, jolloin voi ajaa kaarteet hiukan lujempaa. Itselläni tämä ei kuitenkaan ole keskinopeuteen vaikuttava tekijä. Moni kaipaa myös leveämpää, koska silloin ominaisuudet huonolla tiellä paranee. Vastaavasti renkaan leventäminen kasvattaa painoa (vertailukohdasta tietty riippuen) ja siitä on iloa vain, jos pistosuojaus samalla paranee. Usein paranee.
Joissain pyörissä on ns. roadplus-rengastus, josta markkinat rakentaa uutta muotia. Ihan ok se silti on, sileähkö n. 47 mm leveä rengas 27,5" (650b) vanteella. Ideana on tuoda halkaisijaltaan suunnilleen samankokoinen kuin tavanomainen 28" kapeahko rengas, jolloin hiukan tavanomaista leveämpi mahtuu moniin pyöriin. Ajomukavuus paranee leveyden myötä. Tällä hetkellä sen suurin vika on käsittääkseni sopivan talvirenkaan puuttuminen. Se ei nyt ollut ongelma varsinkaan, kun todennäköisesti puute poistuu aikanaan.
Suoratankoisista Giant Toughroad on kiinnostava malli. Osaluetteloon nähden hinta on kyllä kohtalaisen kova. Toisaalta kiekot ja runko on tärkeimmät komponentit, niiden laatua en osaa arvioida.
https://www.xxl.fi/giant-tough-road-slr-2-17-hybridipyora/p/1132236_1_style
Eri ominaisuuksien painotuksesta on siis pyörätyypin valinta kiinni ja sen määrittelyyn kannattaa uhrata riittävästi aikaa. Myös ensiarvoisen tärkeä asia, päädyt mihin tahansa, on rungon sopiva mitoitus. Sen lisäksi, että pyörien koot vaihtelee, eri mallit ovat myös erilaisia (matala, pysty, pitkä, lyhyt jne. + erot ajettavuuteen vaikuttavassa geometriassa). Noista vain täytyy löytää itselle sopiva malli, kun mikään pyörätyyppi ei tarjoa tietynlaista geometriaa, vaan erilaisia vaihtoehtoja löytyy. Väärää ei pidä ostaa edes huikean hyvästä tarjouksesta. Kannattaa siis käydä katselemassa erilaisia pyöriä, siitä omat kriteerit ehkä vähitellen alkaa tarkentua ja voi alkaa hakea sopivia malleja. Mutta jotta liian vaikeaksi homma ei menisi, hyvätä tuntuva yleensä on hyvä. Ja jos pyöräily oikeasti alkaa kiinnostaa, muutaman vuoden päästä tietää, mitä haluaa.
^ Oikein hyviä pointteja.
Etuvaihtajalliset toimivat edelleen täysin hyvin 1x-systeemien muodikkuudesta huolimatta, etenkin peruskäytössä. Ja rattaat/kammet tarvinnee vaihtaa harvemmin kuin yksi eturatas. Alkuperäisen kysyjän tarpeet mielessä pitäen osien päivitettävyys (muihin kuin käytössä kuluvat vaihtaen) tuskin on iso kysymys tai muukaan "hifistely", kunhan pyörä toimii ja on riittävän laadukas. Normaalissa arkikäytössä harrastajien ja asiantuntijoiden painotukset ovat harvoin oleellisia. Huollon ja säätämisen helppous on myös yksi kriteeri, jos haluaa kysyjän tapaan tehdä sitä itse, muttei kuitenkaan käyttää siihen määrättömästi aikaa.
En tiedä, miksi järjestelmä teki skandeista tuollaisia. Korjauskaan ei onnistunut, mutta nyt onnistuu eli viilaan tuon luettavaan kuntoon jossain vaiheessa (nyt korjattu).
Päivitettävyys ei ole iso kysymys, jos valitsee kerralla riittävän hyvät osat. Jos valitsee hinnat alkaen mallin, tuosta voi tulla kiusallinen yksityiskohta.
Säätämisen helppous on toki tärkeä asia ja senkään takia ei halvimpiin osiin kannata mennä.
Ohiampuja
16.04.2018, 10.33
Päivitettävyys ei ole iso kysymys, jos valitsee kerralla riittävän hyvät osat.
Käytännössä päivitettävyys on sama asia kuin varaosien saatavuus. Ja se on minusta tärkeätä, jos samalla pyörällä aikoo ajaa pitkään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.