Scrap
10.04.2018, 22.58
Morjens.
Täällä aloitteleva ja innostunut POLKUpyöräilijä.
Tuli viime kesän lopulla hankittua Cube Attention SL suorittamaan yleispyörän virkaa, kun ei oikein oma raato suostunut istumaan mukavasti hybridien sun muitten semmoisten selässä. Siitähän se suon silmäke aukes. Vaimolle hankittiin sitten plussa, jonka koko passaa iaka hyvin itsellekin ja onhan se Helsingin keskuspuiston poluilla ihan erilainen kuin tuo 29er. Tahtois oman plussan, mutta yksi ehdoton vaatimus olisi Suomi Tyres Fat Freddie -renkaat sopiminen, koska vaimolla on noi ja ne ovat kaikkialla (paitsi tietty ihan paljaalla jäällä) mukavammat kuin Schwalben ISP:t. Korvat rupeavat soimaan ISP:llä aina kun reitillä on vähänkään paljasta asvalttia. Varsinkin jäätyneessä loskaröpelössä tuo FF vie kapeaa ISP:tä ihan mennen tullen. Mutta kun tulee sitä kovaa sileää jäätä... ISP:ssä ihan tajuton pito! Jäisillä keskuspuiston poluilla multa loppuu voimat ja uskallus ennenkuin noista pito. FF:ät saanu muutaman kerran irtoamaan luisuun noilla poluilla, mutta onneksi vain takapäästä.
Ilmeisesti pyörät joihin tuo Fat Freddie mahtuisi ovat aika harvassa. Trek Roscoe kuulemma tuommoisen vetää, mutta tuntuu että missasin tuon junan, koska kokoa ei tunnu löytyvän. 8 olisi ollut tähtäimessä, koska siinä olisi oikeastaan kaikki mitä luulen tarvitsevani. 1x11, dropperi, ilmakeula ja tilaa Fat Freddielle. Taitaa jäädä tältä kaudelta, josko -19 malleihin ehtisi käsiksi. Voisihan sitä tietenkin hankkia pykälän isomman samaa pyörää kuin vaimolla (Insera Smash), mutta missäs se hauskuus siinä on? Ja kuvien perusteella uudessa mallissa on rungon muoto muuttunut ja yläputki siirtynyt ylemmäs ja enemmän vaakatasoon. Seisomakorkeus näyttää muuttuneen väärään suuntaan enkä välittäisi kolistella itseäni siihen putkeen maastossa. Aavistuksen korkealla tuo putki tuossa Cubessakin, mutta sehän on enemmän XC pyörä.
Semmoinen villi ajatus iski päähän, että hankkisi Cubeen 27.5 kiekon taakse mahdollisimman isolla renkaalla. Ilmeisesti näitä 29 ynnä 27.5 ratkaisuja on tehty muutenkin ja aikaisemmin jopa 29 & 26, joten ei ilmeisesti ihan kuolleena syntynyt ajatus. Törmäsin netissä tämmöiseen: https://www.hilltopbicycles.com/uncategorized/want-fatter-tires-heres-what-you-need-to-know/
Periaatteessa siis, jos mittaa taka haarukan (tai kolmio tai mikälienee) sisäleveyttä 345mm päästä akselin keskikohdasta ja tämä mitta on vähintään 80mm niin pitäisi mahtua 2.8 leveä nakki pyörimään. No minäpä vähän mittailin, kylläkin rengas paikallaan mutta ainakin vähän suuntaa antavaa ja pitää vielä ennen kamojen hakkimista mitata ihan oikeasti. Tulos oli noin palttiarallaa suunnilleen 78mm. Sittenpä päädyin Schwalben sivuilta lueskelemaan renkaiden kokoja, ihan vain siksi tuo merkki kun nykyisetkin renkaat meidän pyörissä on tuota merkkiä.
No sieltä löytyi ihan mielenkiintoinen listaus renkaiden mittoja: https://www.schwalbe.com/en/reifenmasse.html kohta "Will the tyre fit into my frame"
Ihmetyksen aiheena on se, että kuinka paljon tuohon renkaan ympärille pitää jättää tilaa? Jos mittaukseni pitäisi paikkansa tuon 78mm osalta, niin ainakin 3" Nobby Nic olisi turhan nafti 77mm leveänä. 2.8" leveänä jäisi tilaa molemmin puolin 3mm, joka kuullostaa vähän turhan tiukalta, vai? 2.6" taas jättäisi jo 5mm varan renkaan molemmin puolin, riittänee?
Mietintää aiheuttaa, että kuinka ison eron polkumukavuudessa tuo siirtyminen 2.25" -> 2.6" saa aikaan? Tai jos tuohon Cubeen hankkisi vain jotkin paremmat esim 2.35" kumit? Riittävätkö nykyiset 622-20 leimalla olevat vanteet noihin 2.35" kumeihin?
Hiemanhan mokoma 29/27.5 pelleily muuttaisi pyörän kulmia ja laskisi polkimia lähemmäs maastoa. Loivempi ohjausputket kulma, ainakin interinnetin isojen poikien taholta, kuullostaa hyvältä jutulta. Samalla seisomakorkeus tulisi vähän alaspäin. Tietenkin istuinputken kulma loivanisi saman verran, joka taas on ilmeisesti paha asia.
Loppujen lopuksi uusi kiekkokaan ei ole ilmainen, varsinkin jos tekisi siitä valmiin pakkoineen jarruineen, jotta vaihtaminen olisi todella nopeaa ja helppoa.
Vai hankkisiko sittenkin ihan läskin?
Plussan kanssa tuo 29er jäisi vähän turhaksi, mutta läski olisi lienee sopivasti erilainen, jotta molemmille olisi "järkevää" käyttöä. Toisaalta eipä sitä tilaa ole kovin hirveästi ylimääräistä säilytellä monia pyöriä. Plussassa olisi se hyvä, että sopivaan sellaiseen saisi laitettua 29 renkaat tarvittaessa. Tietenkin läskiin saisi mahtumaan plussat ja 29:tkin.
Miks tän pitää olla niin vaikeeta. Varsinkin kun pitää mennä tiukalla budjetilla ja tonni on aika katto pyörässä. Siinä tuo Roscoe 8 olisi ollut aika unelma, koska olisi saanut pienellä ylityksellä aika yyperin kokonaisuuden.
Semmosia jorinoita tällä kertaa. Jos on väärässä paikassa ylläpito poistakoon.
Ihan mielenkiinnolla saisin kommentteja varsinkin tuohon 29/275 häsellykseen.
Ja tosiaan semmoinen kysäri: Näillä pyörillä kun on tuo pyörä+kuski+varusteet maksimi painot, niin mikäs näissä on se heikoin lenkki? Vanteet tulisi itselle ekana mieleen. Noin 100kg jannuna mennään tuon cuben ylärajalla... mutta tuntuu tuo paino tippuvan kun vaan jaksaa ajaa.
Täällä aloitteleva ja innostunut POLKUpyöräilijä.
Tuli viime kesän lopulla hankittua Cube Attention SL suorittamaan yleispyörän virkaa, kun ei oikein oma raato suostunut istumaan mukavasti hybridien sun muitten semmoisten selässä. Siitähän se suon silmäke aukes. Vaimolle hankittiin sitten plussa, jonka koko passaa iaka hyvin itsellekin ja onhan se Helsingin keskuspuiston poluilla ihan erilainen kuin tuo 29er. Tahtois oman plussan, mutta yksi ehdoton vaatimus olisi Suomi Tyres Fat Freddie -renkaat sopiminen, koska vaimolla on noi ja ne ovat kaikkialla (paitsi tietty ihan paljaalla jäällä) mukavammat kuin Schwalben ISP:t. Korvat rupeavat soimaan ISP:llä aina kun reitillä on vähänkään paljasta asvalttia. Varsinkin jäätyneessä loskaröpelössä tuo FF vie kapeaa ISP:tä ihan mennen tullen. Mutta kun tulee sitä kovaa sileää jäätä... ISP:ssä ihan tajuton pito! Jäisillä keskuspuiston poluilla multa loppuu voimat ja uskallus ennenkuin noista pito. FF:ät saanu muutaman kerran irtoamaan luisuun noilla poluilla, mutta onneksi vain takapäästä.
Ilmeisesti pyörät joihin tuo Fat Freddie mahtuisi ovat aika harvassa. Trek Roscoe kuulemma tuommoisen vetää, mutta tuntuu että missasin tuon junan, koska kokoa ei tunnu löytyvän. 8 olisi ollut tähtäimessä, koska siinä olisi oikeastaan kaikki mitä luulen tarvitsevani. 1x11, dropperi, ilmakeula ja tilaa Fat Freddielle. Taitaa jäädä tältä kaudelta, josko -19 malleihin ehtisi käsiksi. Voisihan sitä tietenkin hankkia pykälän isomman samaa pyörää kuin vaimolla (Insera Smash), mutta missäs se hauskuus siinä on? Ja kuvien perusteella uudessa mallissa on rungon muoto muuttunut ja yläputki siirtynyt ylemmäs ja enemmän vaakatasoon. Seisomakorkeus näyttää muuttuneen väärään suuntaan enkä välittäisi kolistella itseäni siihen putkeen maastossa. Aavistuksen korkealla tuo putki tuossa Cubessakin, mutta sehän on enemmän XC pyörä.
Semmoinen villi ajatus iski päähän, että hankkisi Cubeen 27.5 kiekon taakse mahdollisimman isolla renkaalla. Ilmeisesti näitä 29 ynnä 27.5 ratkaisuja on tehty muutenkin ja aikaisemmin jopa 29 & 26, joten ei ilmeisesti ihan kuolleena syntynyt ajatus. Törmäsin netissä tämmöiseen: https://www.hilltopbicycles.com/uncategorized/want-fatter-tires-heres-what-you-need-to-know/
Periaatteessa siis, jos mittaa taka haarukan (tai kolmio tai mikälienee) sisäleveyttä 345mm päästä akselin keskikohdasta ja tämä mitta on vähintään 80mm niin pitäisi mahtua 2.8 leveä nakki pyörimään. No minäpä vähän mittailin, kylläkin rengas paikallaan mutta ainakin vähän suuntaa antavaa ja pitää vielä ennen kamojen hakkimista mitata ihan oikeasti. Tulos oli noin palttiarallaa suunnilleen 78mm. Sittenpä päädyin Schwalben sivuilta lueskelemaan renkaiden kokoja, ihan vain siksi tuo merkki kun nykyisetkin renkaat meidän pyörissä on tuota merkkiä.
No sieltä löytyi ihan mielenkiintoinen listaus renkaiden mittoja: https://www.schwalbe.com/en/reifenmasse.html kohta "Will the tyre fit into my frame"
Ihmetyksen aiheena on se, että kuinka paljon tuohon renkaan ympärille pitää jättää tilaa? Jos mittaukseni pitäisi paikkansa tuon 78mm osalta, niin ainakin 3" Nobby Nic olisi turhan nafti 77mm leveänä. 2.8" leveänä jäisi tilaa molemmin puolin 3mm, joka kuullostaa vähän turhan tiukalta, vai? 2.6" taas jättäisi jo 5mm varan renkaan molemmin puolin, riittänee?
Mietintää aiheuttaa, että kuinka ison eron polkumukavuudessa tuo siirtyminen 2.25" -> 2.6" saa aikaan? Tai jos tuohon Cubeen hankkisi vain jotkin paremmat esim 2.35" kumit? Riittävätkö nykyiset 622-20 leimalla olevat vanteet noihin 2.35" kumeihin?
Hiemanhan mokoma 29/27.5 pelleily muuttaisi pyörän kulmia ja laskisi polkimia lähemmäs maastoa. Loivempi ohjausputket kulma, ainakin interinnetin isojen poikien taholta, kuullostaa hyvältä jutulta. Samalla seisomakorkeus tulisi vähän alaspäin. Tietenkin istuinputken kulma loivanisi saman verran, joka taas on ilmeisesti paha asia.
Loppujen lopuksi uusi kiekkokaan ei ole ilmainen, varsinkin jos tekisi siitä valmiin pakkoineen jarruineen, jotta vaihtaminen olisi todella nopeaa ja helppoa.
Vai hankkisiko sittenkin ihan läskin?
Plussan kanssa tuo 29er jäisi vähän turhaksi, mutta läski olisi lienee sopivasti erilainen, jotta molemmille olisi "järkevää" käyttöä. Toisaalta eipä sitä tilaa ole kovin hirveästi ylimääräistä säilytellä monia pyöriä. Plussassa olisi se hyvä, että sopivaan sellaiseen saisi laitettua 29 renkaat tarvittaessa. Tietenkin läskiin saisi mahtumaan plussat ja 29:tkin.
Miks tän pitää olla niin vaikeeta. Varsinkin kun pitää mennä tiukalla budjetilla ja tonni on aika katto pyörässä. Siinä tuo Roscoe 8 olisi ollut aika unelma, koska olisi saanut pienellä ylityksellä aika yyperin kokonaisuuden.
Semmosia jorinoita tällä kertaa. Jos on väärässä paikassa ylläpito poistakoon.
Ihan mielenkiinnolla saisin kommentteja varsinkin tuohon 29/275 häsellykseen.
Ja tosiaan semmoinen kysäri: Näillä pyörillä kun on tuo pyörä+kuski+varusteet maksimi painot, niin mikäs näissä on se heikoin lenkki? Vanteet tulisi itselle ekana mieleen. Noin 100kg jannuna mennään tuon cuben ylärajalla... mutta tuntuu tuo paino tippuvan kun vaan jaksaa ajaa.