Näytä tavallinen näkymä : Tonnilla maastopyörä (29er)
Moro
Haussa pyörä ympärivuotiseen työmatkakäyttöön, ja tarkoitus olisi myös maastossa vierailla. KTM:n Ultra Sportia kävin ajamassa, ja mukavalta vaikutti. Hyvän tarjouksenkin sain. https://www.baiks.fi/polkupyorat/maastopyorat/ktm-ultra-sport-29-30-v.html
Onko tuossa jotain heikkoa kohtaa tms mikä pitäisi ottaa huomioon? Entä olisiko joku toinen pyörä vastaavassa hintaluokassa merkittävästi parempi? Radonit ja Canyonit tiedän, mutta kivijalkakaupasta olisi pyörä tarkoitus ostaa.
Tällaista katsoin myös: http://www.ridemore.fi/cube-attention-sl-
Mitä raati näistä sanoisi?
Ilman muuta tuo Cube, KTM:n rasitteena luokaton keula ja melkoinen paino.
Miten tuo keulan luokattomuus käytännössä tuossa näkyy? Jos siis tuohon Cuben Reconiin verrataan. Ilmakeula kummassakin.
En osaa varsinaisesti vastata kysymykseesi, mutta etsin myös viime syksynä kohtuuhintaista jäykkäperäistä itselleni. Tonnin budjetilla löytyi(X-caliber 9). Samalla sain tietoa mm. keulojen ja pyörien laatueroista (kivijalkaliike), ja esim.Suntourilla ei kuulemma ole Suomessa huoltoa tai varaosia ei saa suoraan (ulkomaan kauppaa siis jos osaa itse huoltaa).
Hankkimassani on Rokkarin keula(juurikin sama kuin tuossa Cubessa^), joka on minusta laadukkaampi ja huolto onnistuu ihan Suomessa varaosineen. Suntourista on sen verran kokemusta, että hybridissäni sellainen(vieterijoustoinen) on, ja minusta se painaa "paljon".
Itse jättäisin Baiksin pyörät, tuon Cuben ottaisin itse ihan vaan laadukkaampien osien ja halvemman (tarjous)hinnankin vuoksi :D
hiilikuitumies
31.03.2018, 09.45
Onko tuossa jotain heikkoa kohtaa tms mikä pitäisi ottaa huomioon?
Tuo Suntour on perinteinen vastaus, mutta todellisuudessa kukaan meistä ei ole sitä koettanut. Joku on kuitenkin, mutta tuskin vastaa tähän ketjuun. Todennäköisesti se ei olekaan ihan Rokkarin veroinen, mutta hankala sanoa. Ei se kuitenkaan ole mikään mahdoton asia vaikka myöhemmin korjata. Esim. ei huolla(ta) sitä, vaan ajaa loppuun -> säästää -> ostaa parilla sadalla Rockshoxin tilalle. Jos runko on mieleinen, niin osta pois. Minä tykkään tuossa ilmeisesti aika matalasta stand overista, kun on niin vahvasti yläputkea taivutettu alas. Tosin toiselle juomapullolle voi tulla ahdasta.
Mutta osta vaikka mieleisimmän värinen. Jos meinaat pitää pyörää pitkään ja etenkin jos itse et pelkää tehdä siihen osavaihdoksia, niin osien yksityiskohdilla ei ole niin paljon merkitystä.
hiilikuitumies
31.03.2018, 09.49
Ilman muuta tuo Cube, KTM:n rasitteena luokaton keula ja melkoinen paino.
En usko noihin ilmoitettuihin painoihin, eikä niillä ole merkitystä. Ajatellaan, että toisessa pyörässä se olisi 13 kg, kilon vähemmän. Onko runko siis tuossa kilon painavampi? Ei varmastikaan. Mistä erot tulevat? Yleensä vaikkapa jo eri renkaista tulee helposti yli puoli kiloa. Kiekoistakaan ei tule yleensä juuri mitään samassa hintaluokassa, ne ovat niin perus, ja yleensä menevät joka tapauksessa vaihtoon tai ainakin kannattaisi vaihtaa. Ja siitä keulasta voi tulla toiset puoli kiloa. Joku ilmoittaa todellisen painon, joku XXS-mallin painon ilman polkimia. Jne. Siinä on taas yksi iso vaikutus numeroon. Jos osasarjat ovat edes etäisesti samalla tasolla, niin todellisia olennaisia painoeroja ei ole, koska siihen jää vain se runko, eikä alumiinirungoissakaan yleensä saman hintaluokan pyörissä mitään käytännössä merkittävää eroa ole. Ei ole edes eri hintaluokan pyörissäkään, jos jätetään ne ihan kaikista halvimmat kiinaihmeet pois.
Johtopäätös: on turha stressata tuollaisista ilmoitetuista luvuista. Sen sijaan kannattaa ostaa mieleisen oloista pyörää.
hiilikuitumies
31.03.2018, 09.59
Hankkimassani on Rokkarin keula(juurikin sama kuin tuossa Cubessa^), joka on minusta laadukkaampi ja huolto onnistuu ihan Suomessa varaosineen. Suntourista on sen verran kokemusta, että hybridissäni sellainen(vieterijoustoinen) on, ja minusta se painaa "paljon".
Muistetaan, että se on sitten se sata euroa tiskiin siitä huollosta joka kerta. Eli kannattaa pitää mielessä, kuinka säntillinen huollattaja aikoo olla. Se voi ohjata näitä päätöksiä.
hiilikuitumies
31.03.2018, 10.02
Cube on noista kiistatta paremmilla osilla, mutta minä ostaisin kuitenkin noista itselleni sopivamman (kokoisen), jos siinä on eroja. Minä en Cuben jäykkäperistä löydä itselleni mieleistä. Tuo runko ei vain ole oikein sopivasti mitoitettu minulle. Jos pyörää oikeasti aikoo pidempään pitää, niin tällaiset asiat ovat minusta lopulta tärkeämpiä.
SamiMerilohi
31.03.2018, 11.04
Cube on noista kiistatta paremmilla osilla, mutta minä ostaisin kuitenkin noista itselleni sopivamman (kokoisen), jos siinä on eroja. Minä en Cuben jäykkäperistä löydä itselleni mieleistä. Tuo runko ei vain ole oikein sopivasti mitoitettu minulle. Jos pyörää oikeasti aikoo pidempään pitää, niin tällaiset asiat ovat minusta lopulta tärkeämpiä.
Samaa mieltä. Kaupasta saa parempia osia vaatimustason noustessa, mutta jos runko ei ole sopiva, ei pyörästä tule koskaan hyvää.
Aloittajalle: kannattaa käydä myös paikallisessa polkupyörien erikoisliikkeessä (siis ei Baiks) katsomassa, mitä heillä on tarjolla. Trek X-Caliber ainakin on kokeilemisen arvoinen.
Muistetaan, että se on sitten se sata euroa tiskiin siitä huollosta joka kerta. Eli kannattaa pitää mielessä, kuinka säntillinen huollattaja aikoo olla. Se voi ohjata näitä päätöksiä.
Jotkut meistä ovat myös huoltaneet näitä keuloja Rock Shoxin sekä Foxin huollettavaksi tarkoitettuja keuloja ja vastaavat tähän ketjuun.
Aloittaessa voi ostaa hydrauliöjyä vaikka kahta eri viskositeettia, kumpaakin 750-1000ml pullo. Täyttömäärä on kerrallaan 120-150ml tai 30-50ml jos keulassa on suljettu vaimenninpatruuna, eli pari pulloa kestää useita vuosia jos tekee huollon vaikka kerran vuodessa. Pullot maksaa varmaan 20-30€/kpl.
Suppea huoltosarja eli käytännössä huulitiivisteet, niiden vaahtomuovirenkaat ja muutama pienempi tilpehööri maksaa noin 15€. Jos keulassa olisi selkeästi jotain vikaa (tai huoltoa on laiminlyöty pitkään) voi olla fiksua sijoittaa täyteen huoltosarjaan joka on luokkaa 40-50€.
Tarkan markan mies ostaa uuden keulan varmaan korkeintaan viiden vuoden välein. Kun jakaa öljyjen hinnan sille viidelle vuodelle ja ostaa joka vuosi uuden suppean huoltosarjan, kustannukset on huimat 25€/vuosi. Samalla täytyy tietysti varautua työskentelemään keulan ääressä noin tunnin vuodessa, ja pitää tietysti löytyä perustyökalut lukkorengaspihteineen ym. huollon suorittamiseen.
En itsekään usko noihin ilmoitettuihin painoihin, yleensä ovat vielä painavempia... Itse en myöskään ymmärrä että miksi yksinkertaisista hulloista piäisi maksaa jos itsekin voi tehdä? Toisaaltaan noihin Suntourin pomppukeppeihin on aika vaikea löytää varaosiakaan ainakaan kotimaan puodeista...
Kiitokset kommenteista, Cubea kävin testaamassa Ride Moressa. Tuntui sen verran mukavalta pyörältä että lähti saman tien mukaan. Nyt vaan kovaa ajoa!
hiilikuitumies
31.03.2018, 15.08
Jotkut meistä ovat myös huoltaneet näitä keuloja Rock Shoxin sekä Foxin huollettavaksi tarkoitettuja keuloja ja vastaavat tähän ketjuun.
Niin minäkin, koska enhän minä satasta tuollaisesta maksa, mutta onhan siinä tekemistä sen verran, että harvempi tekee. Kuten sanoin, se voi joillain ohjata päätöksiä ja kannattaa siinä yhteydessä ajatella, kuinka säntillinen huollattaja aikoo olla. Ei siis huoltaja, vaan huollattaja. Ja kuinka säntillinen. Jokuhan voi vaikka huoltaa itsekin! Oletko eri mieltä tästä? Eikö mielestäsi pidä huomioida sitä, että se maksaa huollossa satasen? Onko se turha tieto ostopäätöksiä tehtäessä? Mutta kiitti kuitenkin taas tuosta alentuvasta tyylistäsi.
hiilikuitumies
31.03.2018, 15.19
Itse en myöskään ymmärrä että miksi yksinkertaisista hulloista piäisi maksaa jos itsekin voi tehdä? Toisaaltaan noihin Suntourin pomppukeppeihin on aika vaikea löytää varaosiakaan ainakaan kotimaan puodeista...
Jotkut maksavat, koska eivät osaa tai halua tehdä itse. Kaikki eivät nauti noista puuhasteluista, vaan jotkut jopa inhoavat niitä. On sellaisiakin, joiden aika on niin kallista, että ei heidän kannata tuhlata vapaa-aikaansa tuollaiseen. Usein sanotaan, että esim. tunti siihen menee. Luetaanko siihen tuntiin myös se tutkiminen, että miten se tehdään, tarvikkeiden hankkimiset ja etsimiset komeroista, mahdolliset ongelmat, joista sitten kysytään täällä? Ei tietenkään. Ei näitä "piilokustannuksia" ikinä huomioida. Eikä se usein tuntiin mene, vaikka kaikki olisikin valmiina, ilman rutiinia. Jos kerran vuodessa vaihtaa yhteen pyörään, niin sitä rutiinia ei edes tule, vaan seuraavana vuonna saa taas katsella ja ihmetellä hetken, että mitenkäs se menikään. Siksi moni yksinkertaisesti maksaa, etenkin jos oma tuntipalkka on vähän isompi kuin pyöräkorjaajalla.
Ja mitä varaosiin tulee, niin netistä saa ja useimmat kuitenkin tilaavat ne netistä. Mitä enemmän tarkoitus on säästää, niin sen todennäköisemmin tilataan joka tapauksessa netistä. Ja tuokin puheesi pomppukepeistä. Eivät kaikki Suntourin keulat ole huonoja. Silti jokaisessa viestissäsi jokainen malli heiltä on pomppukeppi, vaikka sinä et taatusti tiedä yhtään mitään noista kyseisistä malleista. Sinä vain katsot, että Suntour on pomppukeppi. Sillä selvä.
Marsusram
31.03.2018, 18.02
.. Ja tuokin puheesi pomppukepeistä. Eivät kaikki Suntourin keulat ole huonoja. Silti jokaisessa viestissäsi jokainen malli heiltä on pomppukeppi, vaikka sinä et taatusti tiedä yhtään mitään noista kyseisistä malleista. Sinä vain katsot, että Suntour on pomppukeppi. Sillä selvä.
EI kai nure niin sanonut, vaikka noita halpiksia liian usein vastaan tuleekin ja joutuu toistuvasti toteamaan että kolmikirjaimiset Suntourit ovat "pomppukeppejä".
Tuossa RL-R mallissa vaimennus on jousen sisään sijoitetulla patukalla, joka on (elastomeeri) purkkavaimennus. Esim. purkkavaimennus+pakkanen = pomppukeppi.
Öljyvaimenteiset Suntourit varmaan ovatkin toimivia, mutta niitä turhan harvoin näkee.
^Onneksi itsellä ollut tilanne aina elämässä ettei moisia ole koskaan yhteenkään omistani täytynyt tunkea mutta pari olen paloitellut/yrittänyt huoltaa ja ei niistä toimivia saa päivitettyä tosi ajoon ainakaan...
En ole milloinkaan väittänyt että kaikki Suntourin keulat paskoja, jo Raidonista alkaen löytyy toimivia mutta nuo XCT/XCR ovat kai tämän hetken markkinoiden surkeimpia ensiasennuskeuloja, puolustelet kuinka paljon tahansa.
Itse en laske pahemmin kustannuksia enkä tuntipalkkaa omien pyörieni huollosta, riittää motiiviksi se että on kaikki ainakin niin hyvin tehty kuin voidaan tehdä ja harrastustahan pyöräily on jolloin siihen kuuluu myös rakentelu ja huolto. Ja onneksi oma elämäntilanne on sellainen että harrastuksiin riittää aikaa eikä tuntipalkkakaan ole viittäkymppiä ;-)
biemmezeta
01.04.2018, 18.03
Suntourin keuloja löytyy nettikaupoistakin edullisesti, esim. https://www.bike-discount.de/de/mtb-gabeln/marke-suntour. Huollon hinnalla siis voi saada uuden keulan, joten valmistajan ilmeinen haluttomuus huollon organisoimisessa on ymmärrettävää. Homma vaatii tietenkin pyörän omistajalta sen verran viitseliäisyyttä, että monella taitaa sekin jäädä väliin, ja ajellaan vuodesta toiseen huonosti toimivalla kamppeella. Toki minunkin mielestä on järkevämpää uuden Suntourin sijasta päivittää keula parempaan.
^Kertakäyttökeula jos ottaa huomioon hiilikuidun huoltokulut. Siis aika hyvä peruste sijoittaa satasen verran lisää parempaan.
999€ aika kova peli osien puolesta: https://www.xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-maastopyora-unisex/p/1145324_1_style
(https://www.xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-maastopyora-unisex/p/1145324_1_style)
Keula "samaa sarjaa" kuin ylläolevissa eli entry level ilmakeula mutta muuten näyttäsi olevan kauttaaltaan laatuosaa.
Xxl:ssä nyt White 799e. Ihan hyvä peli varmaan tuohon hintaan: https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-18-maastopyora/p/1143906_1_style
Tuo White tosiaan harkitsemisen arvoinen paketti jos vain koko ja geometria natsaa.
kyytimies
02.04.2018, 13.33
Mulla cuben sähkärissä joku suntour-keula, ainoa hyvä puoli siinä on että saa jouston lukittua, toki lonksuu lukittunakin. Karmea tekele.
Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla
Lars_Friedland
03.04.2018, 13.15
Xxl:ssä nyt White 799e. Ihan hyvä peli varmaan tuohon hintaan: https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-18-maastopyora/p/1143906_1_style
Hei,
Hiihtokausi alkaa loppumaan ja pitäisi löytää korvaavaa liikuntaa tilalle. Polvi ei oikein tykkää juoksusta, joten ensimmäinen maastopyörä hankinnassa ja tuo Whiten maastopyörä rupesi kiinnostamaan, kun vielä tarjouksessa näytti olevan. Onko muita vaihtoehtoja samaan hintaluokkaan?
Pituus 191 cm ja jalka pikaisesti mitattuna 88 cm eli xl-koko olisi valittava tuosta pyörästä? Mitä muuta tulisi ostaa? Ostoslistalla tässä vaiheessa pyörän lisäksi lukkopolkimet, kengät, lokasuojat, juomapulloteline, seisomatuki.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Hei,
Hiihtokausi alkaa loppumaan ja pitäisi löytää korvaavaa liikuntaa tilalle. Polvi ei oikein tykkää juoksusta, joten ensimmäinen maastopyörä hankinnassa ja tuo Whiten maastopyörä rupesi kiinnostamaan, kun vielä tarjouksessa näytti olevan. Onko muita vaihtoehtoja samaan hintaluokkaan?
Pituus 191 cm ja jalka pikaisesti mitattuna 88 cm eli xl-koko olisi valittava tuosta pyörästä? Mitä muuta tulisi ostaa? Ostoslistalla tässä vaiheessa pyörän lisäksi lukkopolkimet, kengät, lokasuojat, juomapulloteline, seisomatuki.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Hyvähän tuo tietysti olisi koeajaa ennen ostoa, onko lähellä XXL:llää?
Lars_Friedland
03.04.2018, 13.55
Hyvähän tuo tietysti olisi koeajaa ennen ostoa, onko lähellä XXL:llää?
Vajaa pari sataa kilometriä lähimpää liikkeeseen. Sen takia vähän huono käydä testaamassa. Tietysti jos nyt odottelisi ja kävisi testaamassa rauhassa eri malleja. Mutta kun kuume iskee, niin pyörä pitäisi heti saada kotiin ja ajoon! :)
Tuo Ghostin Kato on näköjään tänään tarjouksessa 845. Kampia myöten täys SLX voimansiirto Shadow takavaihtajalla, ja ilmakeula.
https://www.xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-maastopyora-unisex/p/1145324_1_style
(https://www.xxl.fi/ghost-kato-7-9-xt-18-maastopyora-unisex/p/1145324_1_style)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.