Näytä tavallinen näkymä : Kiekkojen vaihto
Apostoli
28.03.2018, 16.46
Tervehdys,
Olen vaihtamassa cyclocrossiin kiekkoja, default kiekot melko raskaat..
Tarvitseeko prosessiin erityistyökaluja, varsinkin takakiekkoon (takapakka), ja jos niin mistä löytyy ja minkä hintaisia?
Kippis!
https://www.parktool.com/product/cassette-lockring-tool-with-5mm-guide-pin-fr-5-2g?category=Cassette%20%26%20Freewheel
https://www.parktool.com/product/sprocket-remover-chain-whip-sr-12?category=Cassette%20%26%20Freewheel
Eli nuo kaksi työkalua tarvitset jotta saat pakan pois paikoiltaan. Tuo lukkorenkaan avaaja on tietenkin pakkakohtainen, niitä on monta erilaista. Pitäisi löytyä polkupyöräliikkeestä tai vaikkapa motonetistä
Pitäisi tietää vähän lisätietoja pyörästä/vanteista ja/tai saada kuva. Jarrulevytkin voi olla joko 6-bolt tai ns. Centrelock.. tai voihan siinä olla vannejarrutkin.
Teeässä tuossa yllä linkittikin pakan vaihtoon tarvittavat työkalut. Noilla pitäisi vaihtua valtaosa Shimanon ja Sramin pakoista. Motonetin versioita olen itse käyttänyt noista, ovat täysin toimivia.
Park Tool toimiva mutta jos muutaman pakan aukoo vuodessa niin motonetin ja biltsunkin kamoilla tulee toimeen...
Apostoli
29.03.2018, 10.05
Kiitos vastauksista,
Pyörä on http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-20-disc-2017/, tosin mallia 2017.
Vanteet jotkut ridleyn omat halpikset. Bb7 levyjarrut. Mikä on tuo centre lock systeemi? Pahoittelut noobie kysymyksistä.
Kiitos vastauksista,
Pyörä on http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-20-disc-2017/, tosin mallia 2017.
Vanteet jotkut ridleyn omat halpikset. Bb7 levyjarrut. Mikä on tuo centre lock systeemi? Pahoittelut noobie kysymyksistä.Centrelock jarrulevyt ovat kiinni samatyyppisellä tavalla, kuin rataspakka. Yleisempi kiinnitystapa on kuudella ruuvilla.
Shimano Hubs eli ovat hyvin luultavasti centrelock
Apostoli
29.03.2018, 12.48
Shimano Hubs eli ovat hyvin luultavasti centrelock
Ok, miten yhteensopivuus 10 lehtisen shimanon pakan kanssa? Seuraava teksti kiekon kuvauksessa :
"Note: For Campagnolo 9/10/11-speed or Shimano 9/10/11-speed systems (Shimano 10-speed only with 1 mm spacer which is included with the cassette)."
Shimano Hubs eli ovat hyvin luultavasti centrelock
Ok
No kannattaahan tuo nyt varmistaa. Ihan yhtä todennäköisesti voi olla 6-pulttinenkin.
...miten yhteensopivuus 10 lehtisen shimanon pakan kanssa? Seuraava teksti kiekon kuvauksessa :
"Note: For Campagnolo 9/10/11-speed or Shimano 9/10/11-speed systems (Shimano 10-speed only with 1 mm spacer which is included with the cassette)."
No justiinsa niinkuin sanotaan. Tarviit 1mm spacerin pakan alle jos kymppipakka.
Tosiaan, voi olla center- tai kuuspulttinen...
Jarrulevyt voivat tosiaan olla kiinni joko isolla centre lock "mutterilla" tai vaihtoehtoisesti kuudella pikkuisella pultilla.
Jos on kiinni centre lock -mutterilla niin pakkatyökalu taitaa tosiaan sopia siihen (mulla itsellä ei ole ollut näitä käytössä). Jos taas kiinnitys on 6-pulttinen niin sitten siihen sopii todennäköisesti torx-avain taisi olla kokoa T20 tai T25.
Fiksua on toki jättää vanhat kiekot varalle esim. talvi ja rymyämis käyttöön ja hommata uusiin kiekkoihin uusi pakka ja levyt. Tällöin kiekkoja on helppo vaihdella.
Kannattaa myös huomioida, että uusien napojen kanssa jarrusatula saattaa asettua vähän eripaikkaan, joten männät tulee mahdollisesti keskittää/säätää uudelleen. Samoin takavaihtaja saattaa vaatia pienen säädön.
KotooTöihin
29.03.2018, 18.19
Joihinkin centerlock levyihin ei käy pakka-avain. Mulla on semmoset centerlockit, joihin ihan selvästi käy joku pakka-avaimen tyylinen työkalu. Ei vain tarpeeks isoa ole löytynyt. Ilmeisesti tuohon kävis joku keskiölaakerin avain, joka ottaa ulkopuolelta kiinni. Ota näistä selvää. Paikallisesta pyöräkaupasta kokeilla, josko niillä olis sopiva avain.
Joissakin näyttää tosiaan olevan käytössä tuo keskiöavain, parkin sivuilla nuo muutkin vaihtoehdot on melko kattavasti käsitelty.
https://www.parktool.com/blog/repair-help/rotor-disc-service-and-installation
KotooTöihin
29.03.2018, 19.22
^ Toi olikin hyvä linkki. Kauan oon ettiny pitkin kooklea, et millä mä saan noi auki.
Kotoo, mistähän kiekoista on kyse?
Apostoli
02.04.2018, 12.36
Kiitoksia, mistäpä sitten tietää onko kiekot joita tilaa 6 Bolt tai centrelock?? Ei näy niissä lukevan...
Kiitoksia, mistäpä sitten tietää onko kiekot joita tilaa 6 Bolt tai centrelock?? Ei näy niissä lukevan...Jos tuo ei selviä kiekkojen tiedoista, niin kannattaa varmistaa myyjältä tai ostaa paikasta, jossa tuotetiedot ovat selkeästi esitetty.
Kiitoksia, mistäpä sitten tietää onko kiekot joita tilaa 6 Bolt tai centrelock?? Ei näy niissä lukevan...
Mitä kiekkoja olet katsellut?
Apostoli
03.04.2018, 09.39
Kyseessä fulcrum racing 7 tai 6
Kyseessä fulcrum racing 7 tai 6
Fulcrum käyttää nimitystä AFS tuosta levyjarrukiinnityksestä joka on siis lähes samanlainen kuin tuo centerlock. Tuossa käytetään keskiöavainta asennukseen.
KotooTöihin
03.04.2018, 22.12
Katohan, enpä huomannu aiemmin. Noi kiekot on ton markettireuhkan alkuperäiset. Ei niillä oikeastaan ole mitään muuta käyttöö, ku varalla olo. Etukiekko painaa jo 1,3kg ja sen jälkeen en enää hirvenny takakiekkoo punnitsemaan :rolleyes:
Apostoli
06.04.2018, 11.22
Kiitos toistaiseksi kaikille vyyhtiä puineille! kiekot tulisi olemaan fulcrum racing 6. X bowssa 6 pulttinen levyjarru kiinnitys, ja kiekot tulee olemaan fulcrum afs eli centrelock.. Onko kokemuksia adapterien toimivuudesta fulcrum kiekkojen kanssa? Adapteri siis sovittamaan 6 Bolt roottori centrelock kiekkoon...
Eipä ole noista suoranaista kokemusta, mutta nopeasti katsottuna näyttää siltä, että fulcrumin käyttämä AFS-kiinnike on ulkoisella kierteellä, joten nuo perus centrelock to 6-bolt -adapterit eivät taida tuohon sopia. Tässä pitäisi siis löytää adapteri, joka on tarkoitettu toimimaan juuri tuon fulcrumin käyttämän kiristysmekanismin kanssa, mutta itse en ainakaan suoraan tuollaista löytänyt ainakaan bike24 valikoimasta (https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000%2C2%2C15%2C117&__qf_form-filter=&pgc%5B146%5D=18341).
Myös seuraava käyttäjäkokemus viittaa siihen, että yhteensopivuusongelmia saattaa olla edessä.
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=143234
I got a pair of fulcrum disc wheels with their AFS rotor standard and wanted to run shimano's centre lock to 6 bolt converter on them. However, since the AFS standard runs threads for the lock ring on the outside as opposed to the inside (as shimano does with their lock ring) of the hub, my 6 bolt rotor does not clear these threads and cannot be mounted. I'm using TRPs rotors that came with their spyre calipers. Has anyone encountered the same issue before? Would it be advisable to file off some of the rotor material around the bolt holes (I probably need a mm or 2 filed down for it to clear the threads of the hub)?
Olisikohan tässä siis helpompi hommata suoraan sellaiset kiekot joissa on tuo 6-pulttinen kiinnitys tai vaihtoehtoisesti vaihtaa jarrulevyt samalla centre lock -leveyksi?
Millaisten renkaiden kanssa tulevia keikkoja on muuten tarkoitus käyttää? Tuo Racing 6 DB (http://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/racing-6-DB) (onko tämä se malli, jota tässä on katsottu?) vaikuttaa olevan vain 17mm sisäleveydeltään, mikä on kyllä todella kapea cyclocross kumeille.
Apostoli
06.04.2018, 12.29
perkele kun on monimutkaista.. :) Kiitos Kallelle pohdinnasta! fulcrum racing 6 db väittää hyväksyvänsä 25-50 mm renkaita, mulla 32mm 4 seasonit.. ja vaihtoehtoisesti 33mm clementin cx kumit.. pitäisi sopia?
no sitten, mistä kannattaisi katsoa levyjä? pirun kalliita näyttää olevan.. sopiiko periaatteessa millainen jarrulevy hyvänsä (valmistaja) kunhan koko on sama? on tämä........
Apostoli
06.04.2018, 12.42
Ja tietysti centrelock
Levyn kanssa pääsia on toisaan se, että halkaisija on sama. Esim Shimanon SLX-levyä saa 160mm koossa alle 15€ per kpl, eli kovin kalliita nuo eivät ole. Toki muitakin vaihtoehtoja on, alla muutamia listattuna.
https://www.bike24.com/1.php?__qf_product-list-order-by=&orderby=2&content=7&menu=1000%2C4%2C320%2C322&pgc%5B18399%5D=18402
Kommentoin tuota vanteen sisäleveyttä sen takia, että nykyisin taitaa konsensus olla se, että +30mm renkaiden kanssa on paras käyttää vanteita joiden sisäleveys on 20mm tai jopa enemmän. Leveä vanne tuo huomattavasti paremmin tukea renkaalle, etenkin siinä vaiheessa kun paineita tiputetaan soratie yms. ajoon sopivaksi eli reilusti alle 3bar tuntumaan. Myös tubeless asennukset toimivat pääosin paremmin leveällä vanteella, jos sellainen kiinnostaa.
Apostoli
06.04.2018, 13.01
Kiitos! Miksihän nuo laittaa sitten haitaria 25-50??? Jos kerta jo 30 mm kanssa saa miettiä...
Kyllä ennen vanhaan ihan surutta ja menestyksellä ajettiin maastopyöriä 2.3" kumeilla 17mm levyisillä kehillä. Ei tuosta nykymuodista kannata välittää, anna mennä vaan.
Mutta miksi on saatava juuri nuo Fulcrumit?
Tässä vanneleveydestä on täälläkin varmasti jo 1000+1 keskustelua, mutta voidaanhan se avata taas tässä uudestaan. Itse ainakin koittaisin "optimoida" uudet kiekot sellaisiksi, että ne olisivat varmasti mahdollisimman hyvät tulevaan käyttöön. Tämän takia ottaisin riittävän leveän vanteen, jotta se tukisi rengasta mahdollisimman hyvin ja olisi samalla myös "future proof" mahdollisen tubeless-asennuksen osalta. Tuossa juuri väänsin maantiepyörän 17mm vanteelle 25mm renkaat ja ne asettuisivat siihen oikein sopivasti, ei olisi kyllä tullut itselle mieleenkään heittää tuolle vanteelle Cyclocrossin 35-40mm renkaita. Mutta nämä ovat varmasti niitä näkemyseroja, oma kokemukseni on kuitenkin se, että leveämpi on parempi etenkin siinä vaiheessa kun rengaspaineet lasketaan mukavalle tasolle.
^totta kai juuri noin ja itsekin olen "leveä vanne - matalat paineet" -koulukunnan miehiä. Asiasta ei vain kannata tehdä itselleen kynnyskysymystä, kapeillakin vanteilla voi ajaa.
Mutta jos minä olisin topicin aloittaja pitäisin nuo vanhat kiekot kakkoskiekkoina jarrulevyineen enkä suotta rajoittuisi olemassaolevan kaman yhteensopivuuteen. Jos nuo Fulcrumit on pakko saada niin ostaa niihin sopivat jarrulevyt ja sillä sipuli. Kaikki adapteriviritykset on potentiaalinen ongelma.
kuovipolku
06.04.2018, 13.57
Kyllä ennen vanhaan ihan surutta ja menestyksellä ajettiin maastopyöriä 2.3" kumeilla 17mm levyisillä kehillä. Ei tuosta nykymuodista kannata välittää, anna mennä vaan.
Mutta miksi on saatava juuri nuo Fulcrumit?
Samoin täällä vähän nykii suupielestä kun lukee kuinka kiekkoja kommentoidaan tyyliin että vanteet ovat " vain 17mm sisäleveydeltään, mikä on kyllä todella kapea cyclocross kumeille." Kun itse on ajanut aina kombinaatiolla 15 mm sisäleveys ja 35 mm cyclocrossrenkaat...
...millä en tahdo sanoa etteikö nykyisen käsityksen ja laajan yksimielisyyden mukainen >17 mm leveä vanne olisi aivan perustellustikin parempi vaihtoehto.
Mutta onhan tässä vähän sama juttu kuin usein kun tulee jotain uutta tai käsitykset muuttuvat eli paradigma vaihtuu melkeinpä yön yli ja sitten se millä ennen ajettiin ja mikä oli aikansa huippua tai ainakin lähellä sitä onkin jo sellaista millä ei voi ajaa tai hädin tuskin erottuu siitä mikä on "kuraa".
Ostoperusteeksi epäilisin samaa kuin joskus itselläni: kun halvalla saa, tarjous on hyvä, kaveri myy puoli-ilmaiseksi ja kun speksit muuten ovat hyvät tai kelvolliset...
Apostoli
06.04.2018, 14.08
Fulcrum siksi kun en ole keksinyt vaihtoehtoja laadukkaille entry level kiekoille hintaluokassa 200-300.. Mavic ei sytytä..
Apostoli
06.04.2018, 14.47
Ja vielä onkelmia, takaroottori 140mm.. Eipä löydy järkevillä hinnoilla centrelockiin.. On tämä pyöräily kanssa... ;(
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-disc-rotor-sm-rt81ss-140mm-center-lock-447127
Siitä. Ei nyt mitenkään erityisen halvalla, muttei nyt ryöstökään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Samoin täällä vähän nykii suupielestä kun lukee kuinka kiekkoja kommentoidaan tyyliin että vanteet ovat " vain 17mm sisäleveydeltään, mikä on kyllä todella kapea cyclocross kumeille." Kun itse on ajanut aina kombinaatiolla 15 mm sisäleveys ja 35 mm cyclocrossrenkaat...
...millä en tahdo sanoa etteikö nykyisen käsityksen ja laajan yksimielisyyden mukainen >17 mm leveä vanne olisi aivan perustellustikin parempi vaihtoehto.
Mutta onhan tässä vähän sama juttu kuin usein kun tulee jotain uutta tai käsitykset muuttuvat eli paradigma vaihtuu melkeinpä yön yli ja sitten se millä ennen ajettiin ja mikä oli aikansa huippua tai ainakin lähellä sitä onkin jo sellaista millä ei voi ajaa tai hädin tuskin erottuu siitä mikä on "kuraa".
Enhän minäkään nyt ole missään vaiheessa edes yrittänyt väittää, että tämä nykyisen "trendin" mukaiset leveämmät vanteet jotenkin huonontaisivat niiden käyttäjien kokemusta, jotka ovat käyttäneet tai käyttävät edelleen niitä "vanhoja kunnon" i15-17 vanteita cyclocross tai jopa maastorenkaiden kanssa. Tässä ketjussa on ollaan nyt kuitenkin hankkimassa uusia kiekkoja cyclocrossiin, joten ehkä samalla on hyvä hieman tarkastella sitä, että millainen setti olisi se sopivin ja millaisia settejä on saatavilla. Toki jos aina ajalee niillä noin 30mm renkailla ja pumppaa paineet koviksi, niin eroa ei varmaankaan edes huomaa. Oman kokemuksen mukaan sekä Cyclocross-pyörän, että maasturin alla olen havainnut, että leveämpi vanne tuo todella paljon lisätukea sille renkaalle, jonka takia pidän leveyttä tärkeänä.
Ennen näihin "moderneihin" vanteisiin siirymistä ajelin itse kesän i15 kiekoilla, joissa oli päällä 32mm Contin GatorSkinit ja tuo oli kyllä todella muljuva yhdistelmä - rengas rupesi kaatumaan alle jo noin 4bar tuntumassa, joten käytänössä renkaat oli pumpattava kokoajan ylikoviksi, mikä taas poisti sen vähänkin mukavuuden mitä noista Conteista olisi ollut saatavissa.
Pointtini tässä on siis se, että jos tässä ollaan hakemassa jonkinlaista parannusta nykyiseen kiekosettiin, niin valinta kannattaa silloin tehdä sen mukaan mitä nyt on saatavilla, eikä sen mukaan mikä on joskus toiminu ihan ok.
kuovipolku
06.04.2018, 17.07
Juu juu...en mielestäni vähemmässäkään määrin vihjannut mitään siihen suuntaan että olisit väittänyt jotain ohi sen mitä annoit kysyjälle neuvoksi nimenomaan hänen tilanteessaan. Ja mielestäni tein selväksi etten ole leveämpien vanteiden paremmuudesta ainakaan eri mieltä. Mutta ainahan on parempi mitä selvemmäksi asiat tulevat.
Mutta - aina on kiva lisätä vielä yksi mutta:cool: - ehdin syksyllä ja kuluneen talven kuluessa saada kokemusta myös niistä moderneista vanteista. Kun kuski on kevyt ja ajot ovat olleet kuormaamattomalla pyörällä, ei koettu ero ole ollut mullistava. Tai oikeastaan sitä ei ole ollut. Ei mukavuuden eikä muljuvuuden suhteen. Mutta toisenlaisella kuskilla ja/tai toisenlaisessa käytössä ja ennen kaikkea tubelessrenkaiden mahdollistamilla alle 2,5 barin paineilla tilanne on varmastikin toinen.
Tubeslessrenkaistakin tuli samalla hankittua jonkin verran kokemusta, mutta koska ne ovat 40-milliset, vertailu 35-millisiin 15-millisillä vanteilla ei ole ihan simppeli juttu. Eivät ne kyllä missään nimessä huonommat ole olleet enkä ole niitä vaihtamassa, mutta odotukset olivat ehkä kerinneet muodostua hiukan liian suuriksi:rolleyes:
PS Itse taidan syyllistyä samaan mistä muita - yleisesti ja liioitellenkin, en sinua tässä ja nyt - moitin: en enää itsekään pidä 32-millisiä cyclocrossrenkaiksi. Mutta toisaalta jotkut uuden maailmankuvan omaksuneista näkevät että jo alle 40-millinen on todella kapea heti asfaltilta poikettaessa...
Ja vielä onkelmia, takaroottori 140mm.. Eipä löydy järkevillä hinnoilla centrelockiin.. On tämä pyöräily kanssa... ;(
Vaihtoehtoisesti voit ostaa 160mm jarrulevyn ja siihen sopivan adapterin. Tietysti sillä edellytyksellä että mahtuu pyörimään.
Ja vielä onkelmia, takaroottori 140mm.. Eipä löydy järkevillä hinnoilla centrelockiin.. On tämä pyöräily kanssa... ;(Miulla olis ylimääräsenä tuo linkattu Shimanon SM-RT81SS -levy (140 mm). Muutaman satasen ajettu (vaihtui isompaan, että sain saman koon kaikkiin vanteisiin). Kiinnostaako?
Apostoli
09.04.2018, 09.56
Kiitos tarjouksesta, ei ole enään kuitenkaan tarvetta..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.