PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apua aloittelijalle???

Oltsu
26.03.2018, 23.27
Moro!
Näin kevään korvilla on pyöräkuume taas nostanut päätään.mieleni onkin alkanut ostaa maastopyörää.vuosi sitten tuli ostettua tuollainen felt-merkkinen hybridi,mutta nyt alkanut tekeä mieli päästä myös välillä maastoon.yksi kysymys kuuluukin,voiko esim etujousitettu maasto pyörä toimia myös ns.yleispyöränä?kuitenkin mieli tekisi myös metsässä ajella kuin myös asfalttilenkkejä.kysyn tätä siksi että ei ole varaa ostaa maastopyörää jollen myy hybridiä ensin pois alta.lisäksi minkä kokoinen pyörä kannattaa hommata ku olen 182 cm pitkä?sekä tekeekö näillä 600-700€ markettipyörillä mitään?

sampo12
27.03.2018, 00.05
Toimii mainiosti yleispyöränä, itse olen ajanut viimekesästä jokapäivä töihin 29' maasturilla. Pitää hyväksyä ettei ole kaikkein nopein kulkine maantiellä, mutta leppoisa ajaa ja rullaa kohtuullisesti.
Itse olin myös liikenteessä ilman kokemusta suht samalla budjetilla ja päädyin kahteen eri mahdollisuuteen:
Kyttää alennuksesta "markettipyörä" esim https://www.xxl.fi/merida-big-nine-viper-xt-18-miesten-maastopyora/p/1145196_1_style
Itse ostin tuon tyylisen n. 450€ ja huollot päälle. Sain halvalla peruspyörän ja olen ollut tyytyväinen omaan käyttöön, taidot tulee vastaan ennen pyörän ominaisuuksia.

Toinen vaihtoehto olisi sitten tilata n. 800€ pyörä selkeästi paremmilla deore/XT osilla ja ilmakeulalla. Tällöin saa selkeästi seuraavan tason pyörän.

Itse en siis nää oikein järkevänä ostaa tuosta välimallia

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Scrap
27.03.2018, 00.12
Täältä nöössinä pistelen.
Maastopyörä, siis oikea semmoinen, ollut syksystä ja hiton kivaa puuhaa ollut sillä metsässä ajeleminen. Ostin tonnin pyörän, tiedä sitten onko hyvä vai huono Cube Attention SL. Asvaltilla ja hiekkateillä ihan kotonaan ja orkkisrenkaatkin mukavan rullaavat, että jaksaa vähän pidempäänkin polkea. Maastossakin noilla pärjää, ainakin vielä on uskallus loppunut ennenkuin renkaista ominaisuudet. Eivät varmaan kenenkään oikean kuskin alla toimi.

Vaimokin innostui poluista ja sille hankittiin halvempi pyörä, mutta plus kumeilla. Se on, ainakin jos tätä forumia uskoo, niin ihan kuraa. Insera Smash. Voimansiirtokin on ihan hirvee, kun on vain Shimano Altus tasoa, vaikka tais olla Deoren takavaihtaja. Etuhaarukkana jousella toimiva Suntour, jolla kuulemma ei tee mitään.

Mutta! Jostain ihan käsittämättömästä syystä se on paljon hauskempi ajettava täällä PKseudun juurakkoisilla poluilla. Samoten talven aikana sillä on ollut paljon kivempi lähteä lenkille kuin tuolla Cubella. No ok se keula ei ihan hirmu hyvä ole, mutta muuten ihan hiton kiva. Siis maastossa. Lyhyttä matkaa tolla ajaa ihan tietäkin, mutta pitemmälle lähdettäessä saattaa reisiin ottaa, kun ei ihan tuon Cuben tasoa ole rullaus. Johtunee muhkeammista kumeista, kenties häviöllisemmästä voimansiirrosta ja hieman liian pienestä koosta.

No nyt on itelle plussa hakusessa, joten hyvin menee taas rahaa.

Markettipyörällä voi kokeilla lajia. Niissä vain yleensä löytyy varoitustarroja, jotka kieltävät maastoajon, ja siten takuu raukeaa jos tuotetta käytetään väärin. Halpoja pyöriä saa ihan pyöräliikkeistäkin ja sinne suosittelen menemään.

Halvemmankin merkkipyörän saa myytyä helpommalla kuin markettipyörän, jos tämä ei olekkaan ihan oma juttu. Ja usein merkkipyörissä hintaerot tehdään osilla, joten saa hyvän rungon halvoilla osilla, joita voi sitten ajan myötä päivittää parempiin.

Jos hankit sen maasturin niin älä ikinä kokeile kenenkään muun pyörää, koska se tietää rahan menoa. Itekin olisin ihan tyytyväinen tuohon cubeen jos en olisi kokeillut vaimon plussaa...

hiilikuitumies
27.03.2018, 03.37
Moro!
yksi kysymys kuuluukin,voiko esim etujousitettu maasto pyörä toimia myös ns.yleispyöränä?kuitenkin mieli tekisi myös metsässä ajella kuin myös asfalttilenkkejä.
Sehän on paras yleispyörä. Asvaltti ei ole ongelma. Ajoasentoakin voi viilata asvaltille sopivammaksi erilaisilla tangoilla tai niiden lisäosilla, mutta eihän tuossakaan ole kyse kuin nopeudesta. Jotkut tosin sanovat, että heidän kätensä kaipaavat eri otteita, mutta minulla kädet eivät ole puutuneet kertaakaan löydettyäni hyvät tupit ja koska niiden paikkaa voi suorallakin tangolla vaihdella.

H-bar:

https://www.youtube.com/watch?v=mFQ39y6OQGA
(https://www.youtube.com/watch?v=mFQ39y6OQGA)
Rullauksesta puhutaan paljon. Nopea kovan maaston maastorengas tubelessina on nopea myös asvaltilla. Esim. Racing Ralphin nopein versio on sellainen. Kun laittaa enemmän paineita (3,5-4 baria), niin se ei paljon häviä keskiverroille maantiepyörän renkaille. Ja aina voi poiketa huoletta sorateille! Ilmanvastus on tietysti vähän isompi ja paino myös aavistuksen vaikuttaa asioihin, mutta jos tuota ajosentoa painaa vähän alas, niin maastopyörä menee aika sukkelastikin asvaltilla. Nopeudet jäävät silti alhaisimmaksi, mutta ei se mitenkään toivottoman hidas ole. Ja jos välittää siitä ajamisesta, eikä siitä matkasta, niin silloin ainakaan tuossa ei ole mitään ongelmaa.

lisäksi minkä kokoinen pyörä kannattaa hommata ku olen 182 cm pitkä?sekä tekeekö näillä 600-700€ markettipyörillä mitään?

19". Jos pitää valita 18 tai 20, niin en uskalla sanoa, kumpi olisi parempi, koska se on kiinni omista mieltymyksistä. Minun mielestäni tuo on siinä välissä, joten siksikin 19 tuumaa. Minä itse ottaisin 18, mutta varautuisin ostamaan pidemmän satulatolpan, koska alkuperäinen voi mennä jo rajalle, mutta luultavasti sekin riittää vielä tuohon mittaan ainakin, jos jalat eivät ole tosi pitkät. Samoin varautuisin ostamaan esim. 1-2 cm pidemmän stemmin. Minusta "liian pieni" on parempi kuin liian iso, koska iso on korkea, eikä sitä muuta mikään. Pyörien geometriataulukoista voit itsekin ennen ostamista katsoa, että erot ovat noiden kokojen välillä usein tosi pienet ja siten muutettavissa itselleen sopiviksi. Suositus yleensä kuitenkin olisi jo tuossa se 20, eikä 18.

Älä osta 600-700 euron markettipyörää, vaan tilaa netistä 800-900 euron pyörä, koska se on niin paljon parempi. Siinä menee olennainen laatuero, joka syntyy etenkin siitä etujousituksesta. Radon Team 7. Canyon Grand Canyon AL 4.0. Ne ovat kaksi parasta pyörää tuohon hintaan, eikä sen hinnan alle kannata mennä. Ei ole mitään järkeä säästää paria sataa ja hävitä niin paljon ajotuntumassa, vaan ostaa kerralla sellainen pyörä, joka riittää vaativampaankin käyttöön, eikä koko ajan harmita, että pitäisi olla parempi pyörä. Noita ei tarvitse enää vaihtaa parempaan, vaikka kuinka innostuisi. Moni vaihtaa silti, mutta se on eri asia. Silloin se menee jo välineharrastamisen puolelle. Tubeless ready -vanteet kannattaa laittaa, mutta ne kannattaa muutenkin mielestäni valita itse myöhemmin.

Oltsu
27.03.2018, 07.00
Kiitos kaikille vastauksista!alkaa selkiytymään se että maastopyörä voisi olla se mun juttu.tilanpuutteen ja rahatilanteen vuoksi täytynee siis laittaa lähiaikoina feltti myyntiin.joo ja päädyn luultavasti siihen että jostain revittävä rahat ja yritettävä se min 700€ siihen sijoittaa.toki lähiprismassa olisi tuo ghost kato 3 olla tarjouksessa viime vuoden mallina,jossa normihinta kai jotain 700-750€,nyt saisi halvemmalla.toki siinä muistaakseni saattoi osat olla niitä halvimpia.kuitenkin tuo maastoajo houkuttaa etenkin kun tuossa muutaman sadan metrin päässä alkaa pururadat ja polut joita tekee mieli päästä testaamaan.mitkä ovat tubeless ready vanteet?nyt myös torista katsonut käytettyä alkuperäishinnaltaa 1000€ pyörää mutta ei kotkan suunnalla ainakaan ole vaihtoehtoa,helsingin suunnalla toki olisi enemmän skaalaa,sekin ehkä vaihtoehto,koska vain nykyään tunnin ajomatka uuden moottoritien ansiosta.

tee_pu
27.03.2018, 09.54
Canyon al 4
https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html

Rose Solo
https://www.rosebikes.fi/bike/rose-count-solo-1-bike-now/aid:2682091

Radon Team 7
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-7.0-582327

Siinä olisi muuta linkki netistä löytyviin pyöriin. Kun sulla tuota pituutta on kumminkin siunaantunut allekirjoittanutta reilusti enemmin. Niin suosisin 29 tuumaisia renkaita sinun kohdalla. Itse koin tuon 29 tuumaisen maasturin hieman kankeaksi 27,5 tuumaiseen. Mutta pituuteni onkin 175 cm. Noista nettikaupoista kaikki vastaavat hyvin kyselyihin. Tubeless ready vanteella tarkoitetaan vannetta jossa ei tarvitse käyttää sisärengasta erikseen. Sisärenkaan poistolla haetaan parempaa rullaavuutta ja vähempiä rengasrikkoja. Lähinnä pyritään estämään sisärenkaan puhkeaminen ilman päälirenkaan vaurioitumista. Sisärenkaat saattavat mennä puhki terävän kiven reunasta tulleesta iskusta. Tietysti yksi etuvielä tähän ilman sisärenkaita ajoon on pidon lisääntyminen, koska voidaan pitää pienempiä paineita.

hiilikuitumies
27.03.2018, 09.58
mitkä ovat tubeless ready vanteet?
Jotain, mistä huolehtia myöhemmin. Eli vastaavien ulkokumien kanssa noilla pääsee eroon sisäkumeista, mikä vaikuttaa ajotuntumaan todella paljon. Se on minun mielestäni paras yksittäinen parannus, mitä maastopyörään voi tehdä ostamisen jälkeen, jos ei huomioida ergonomia- yms. asioita.

Kannattaa repiä väkisin ne parisen sataa lisää. Pyörää pidetään (kaikki eivät pidä) vuosia ja siihen menee yllättävän paljonkin vielä rahaa ihan jo kuluneiden osien vaihtamiseen yms. Tuo pari sataa ei siis ole oikein mitään koko pyörän elinkaarta ajatellen, mutta silllä saatu parempi ajotuntuma on todella huomattava asia. 2018 Radon näyttää olevan kalliimpi kuin 2017, joten osta Canyon. Se on muutenkin halvempi. Se on 800 + postit. 835 yhteensä? En tiedä, mutta jotain sellaista.

Oltsu
27.03.2018, 10.09
Oolrait.kiitoksia hyvistä vinkeistä.menee toki jokunen viikko tai kuukausikin jotta saa pyörärahat kasaan ja vanhan myytyä.myös nyt kuuleman perusteella nuo tubeless renkaat hommattava.

tee_pu
27.03.2018, 10.49
Tubeless renkaiden suurin huolihan on ajaa säännöllisesti pyörällä. Eli tubeless renkaiden sisälle pitää laittaa litkua joka hyytyy, jos pyörällä ei ajeta säännöllisesti. Tähän säännölliseen ajoon riittää alle kerran viikkoon lyhyt ajelu(muutama minuutti siis), vaikka asfaltilla.

JackOja
27.03.2018, 10.55
...tubeless renkaiden sisälle pitää laittaa litkua joka hyytyy, jos pyörällä ei ajeta säännöllisesti....

Stanin litku ei ole itsellä kyllä hyytynyt.

tee_pu
27.03.2018, 10.58
Stanin litku ei ole itsellä kyllä hyytynyt.

Mikä on pisin aikasi ajamatta tubeless pyörällä? Lähinnä koitan hakea raameja asiaan. Muistelisin itselläni olleen parhaimmillaan joku parisen viikkoa ilman ajoa maasturi ja vielä litkut toimineet.

JackOja
27.03.2018, 11.04
Mikä on pisin aikasi ajamatta tubeless pyörällä? Lähinnä koitan hakea raameja asiaan...

"Talvi", eli muutama kuukausi vähän vuodesta riippuen. Pariin talveen en ole täpärillä ajanut ja siellä ne litkut aina loiskuu iloisesti kun ottaa keväällä käyttöön. Syksyllä asennettuissa Maxxiksen kumeissa on näköjään ilmaakin sisällä.

Mutta offtopiccia ehkä tässä. Aloittelevan kysyjän murhe nro 1 ei ole tubeless.

hiilikuitumies
27.03.2018, 11.18
Oolrait.kiitoksia hyvistä vinkeistä.menee toki jokunen viikko tai kuukausikin jotta saa pyörärahat kasaan ja vanhan myytyä.myös nyt kuuleman perusteella nuo tubeless renkaat hommattava.
Kannattaa katsoa nuo Canyonin toimitusajat. Ne voivat olla aika pitkiäkin etenkin keväisin luonnollisesta syystä. En tiedä, missä vaiheessa he laskuttavat luottokorttia, mutta että osaa varautua siihen, että sitä ei saa ihan heti huomenna tilausnappia painettuaan. Ettei mene ajokesä ohitse. Tosin nythän on luvattu kylmää kesäkuulle asti, että ei niin ehkä sitten harmitakaan.

Oltsu
27.03.2018, 21.59
https://m.tori.fi/vi/45454788.htm
Onko tästä mihinkään?sattuu vaan meilläpäin olemaan eikä pahan hintanen.

Maalainen
27.03.2018, 22.06
XL runko taitaa olla liian suuri 182cm kuskille.

Oltsu
27.03.2018, 22.17
Ai perkele niin taitaa ollakin.

Makarooni
17.04.2018, 09.22
Ensimmäinen täysjousto on ostoslistalla ja Canyonin Spectral kiikarissa. Tilauksen tekoa vaan hidastaa sopivan koon arpominen. Canyonin kokolaskuri suosittelee S-kokoa, mutta pituuteni (163 cm) puolesta olen XS:n ja S:n välimaastossa. Voisitteko viisammat avata minulle vähän tätä pyörän geometriaa; kumpi on ajoasennon kannalta tärkeämpi, vaakaputken pituus vai reach? Olen ymmärtänyt että reachilla on enemmän merkitystä. Nykyisessä täysjäykässä pyörässäni vaakaputki on 566 ja reach 383, ja uudessa pyörässä ajoasento ei saisi olla merkittävästi pidempi. S-koon Spectralissa vaakaputki on 579 ja reach 419. Mitä luulette, onko ero käytännössä merkittävä?

Slatan
17.04.2018, 12.30
Minä olen 164 ja jalan sisämitta 74cm. Tilasin S-koon Spectralin AL6.0, jossa on 150mm satulatolppa. Satulan ala-asennossa ei jalat yltänyt kunnolla polkimille :D

Onneksi kaverilta löytyi sopiva 100mm hissitolppa ja homma alkoi rulettamaan. Muuten S-koko on sopiva.

En tiedä olisiko pystynyt tuota Canyonin kanssa sopimaan etukäteen, että tulisi sopivalla satulatolpalla?

Makarooni
17.04.2018, 13.19
Minä olen 164 ja jalan sisämitta 74cm. Tilasin S-koon Spectralin AL6.0, jossa on 150mm satulatolppa. Satulan ala-asennossa ei jalat yltänyt kunnolla polkimille :D

Onneksi kaverilta löytyi sopiva 100mm hissitolppa ja homma alkoi rulettamaan. Muuten S-koko on sopiva.

En tiedä olisiko pystynyt tuota Canyonin kanssa sopimaan etukäteen, että tulisi sopivalla satulatolpalla?

Joo minä bongasinkin sinun aiemman viestisi ja kysyin Canyonilta, että saisiko S-kokoa 125 mm tolpalla. Se ei kuulemma onnistu (ymmärrettävästi). Mulla jalan sisäpituus on 76 cm joten voi olla siinä ja siinä, onko tolppa minullekin liian pitkä. Tosin Spectralin kokotaulukossa satulan korkeudeksi on ilmoitettu matalimmillaan 662 mm jonka pitäisi toimia minulla. Osaatkoa sanoa, kuinka paljon matalammalla satulan olisi pitänyt olla, jotta korkeus olisi sopinut sinulle?

Slatan
18.04.2018, 21.02
En osaa sanoa kovin tarkasti, mutu-tuntumalla väittäisin, että enemmästä kuin 2sentistä se oli kiinni? Mutta kokeilut oli sisällä sukat jalassa