PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kulunut etuvaihtajan valitsin

Noviisipyöräilijä
23.03.2018, 14.11
Moi!

Tällainen murhe.

Mulla pyörässäni edellisen omistajan tekemä viritys, jossa vaijeri kulkee ylimääräisen kääntöpyörän kautta. Syynä käytetty Deore LX vaihtaja, jossa veto tapahtuu alaspäin vaikka vaijeri tulee ylhäältä.

https://aijaa.com/ScN4nm

Viime reissulla etuvaihde alkoi kiukutella siten, ettei siirtovara enää oikein riittänyt. Syyksi paljastui kulunut akseli vaihdevalitsijassa (ohjaustangossa oleva osa). Nyt uusin ensi kesää varten molemmat valitsijat ja mietin kannattaisiko tuo etuvaihtaja uusia samalla? Oletus siis, että tuon kääntöpyörän aiheuttama lisävastus on syypää kulumiseen. Voiko olla?

Elikkä, onko hyötyä vaihtaa toimivaa etuvaihtajaa? Jos on niin mihin, onko noilla eri malleille mitään eroa käytännössä? Bike24.de (josta olen tilaamassa muutakin) tarjoaa Sihmanon Tourneytä tai Altusta (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=98146;menu=1000,2,113;mid= 0;pgc=0;page=2;orderby=2). Mikä on tuo fact sheetillä mainittu chain line, minkä eturattaan etäisyys keskilinjasta?

Samainen sivu erottelee vaihtajat 3x7/8 ja 3x9 -tyyppeihin ilmeisesti eri levyisen ketjun vuoksi. Toimiiko 3x9 etuvaihtaja 3x8 vaihteistossa?

Moska
23.03.2018, 15.23
Moi!

Tällainen murhe.

Mulla pyörässäni edellisen omistajan tekemä viritys, jossa vaijeri kulkee ylimääräisen kääntöpyörän kautta. Syynä käytetty Deore LX vaihtaja, jossa veto tapahtuu alaspäin vaikka vaijeri tulee ylhäältä.

https://aijaa.com/ScN4nm

Viime reissulla etuvaihde alkoi kiukutella siten, ettei siirtovara enää oikein riittänyt. Syyksi paljastui kulunut akseli vaihdevalitsijassa (ohjaustangossa oleva osa). Nyt uusin ensi kesää varten molemmat valitsijat ja mietin kannattaisiko tuo etuvaihtaja uusia samalla? Oletus siis, että tuon kääntöpyörän aiheuttama lisävastus on syypää kulumiseen. Voiko olla?

Elikkä, onko hyötyä vaihtaa toimivaa etuvaihtajaa? Jos on niin mihin, onko noilla eri malleille mitään eroa käytännössä? Bike24.de (josta olen tilaamassa muutakin) tarjoaa Sihmanon Tourneytä tai Altusta (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=98146;menu=1000,2,113;mid= 0;pgc=0;page=2;orderby=2). Mikä on tuo fact sheetillä mainittu chain line, minkä eturattaan etäisyys keskilinjasta?

Samainen sivu erottelee vaihtajat 3x7/8 ja 3x9 -tyyppeihin ilmeisesti eri levyisen ketjun vuoksi. Toimiiko 3x9 etuvaihtaja 3x8 vaihteistossa?

Tuo kötöstys on luultavasti valmistajan tekemä.
Mulla on 3*9 pyörässä 7 vaihteisen pyörän etuvaihtaja, häkkiä olen vähän kaventunut.
Vaihtaisin etuvaihtajan ylävetoiseksi, kun eivät "mitään" maksakaan.

Noviisipyöräilijä
23.03.2018, 15.31
Tuo kötöstys on luultavasti valmistajan tekemä.
Mulla on 3*9 pyörässä 7 vaihteisen pyörän etuvaihtaja, häkkiä olen vähän kaventunut.
Vaihtaisin etuvaihtajan ylävetoiseksi, kun eivät "mitään" maksakaan.

Myyjä sanoi, että on hänen tekemänsä, mutta ei liene nyt olennaista.

Ero 3x9 ja 3x7/8 -vaihtajien välillä on siis eri levyinen ohjain (häkki?) ? Onkohan rattaiden väli edessä sama? Takana taitaa 9-vaihteisessa olla tiheämmät välit.

Dr TuKo
23.03.2018, 16.57
Oletko jo kokeillut säätää etuvaihtajan vaijerin kireyden uudelleen alusta asti? Vaihdevalitsin ei välttämättä ole liian kulunut.

Noviisipyöräilijä
23.03.2018, 21.29
Oletko jo kokeillut säätää etuvaihtajan vaijerin kireyden uudelleen alusta asti? Vaihdevalitsin ei välttämättä ole liian kulunut.

Juu on kokeiltu ja vaijerikin vaihdettu. Epäilen syyn olevan siinä, että kun akseli joustaa (tai joku mekanismissa) niin yksi peukalopainikkeen painallus ei riitä nostamaan ketjua isommalle rattaalle. Tarvitaan siis normaalin vaihtamisen lisäksi toinen "puolikas" painallus, jotta ketju nousee. Ja jos säätää niin lähelle, että ei tarvitse tuota lisäpainamista, ketju ei enää palaudu pienemmälle rattaalle.

Noviisipyöräilijä
23.03.2018, 21.30
Villi ehdotus: luovu kokonaan etuvaihtajasta?

Millä mä sitten kiipeän vuoristossa tavarakuormani kanssa?

Noviisipyöräilijä
23.03.2018, 22.24
^Toki itse tiedät jos tuota tarvitset. Olen ajellut Brysseliin saakka Euroopassa (no, ei kummempaa vuoristoa matkalla ;) ) ja en tarvinnut etuvaihtajaa. Maastopyörissäni ei ole yhdessäkään etuvaihtajaa, 30 ja 32 hampaiset rattaat... takana "ykkösessä" on enemmän hampaita. Kovaahan noilla ei sitten pääse, mutta tarviiko matkapyöräilyssä.

Okei, vaihtoehtoa tarjosin, luultavasti ei käy sulle.

Joo, ei se kyllä ole optio mulle. Tokihan noin periaateessa riittää vaikka 8-10 vaihdetta, mutta välityssuhteet ei kyllä onnistu yhdellä takavaihtajalla. Nyt on pienin vaihde 22-34, jolla pääsee aika kivasti tavaroineen vuoristomäkiä. Isomassa päässä ei tuu raja vastaan, kun joku 42-15 riittää jo niihiin maksiminopeuksiin (n. 35 km/h), joita matkapyöräilyssä tarvitsee. Alamäkeen pääsee tietty lujempaakin, mutta ei oo tarvetta juuri enää polkea lisää vauhtia. :)

Shimaani
23.03.2018, 22.30
Juu on kokeiltu ja vaijerikin vaihdettu. Epäilen syyn olevan siinä, että kun akseli joustaa (tai joku mekanismissa) niin yksi peukalopainikkeen painallus ei riitä nostamaan ketjua isommalle rattaalle. Tarvitaan siis normaalin vaihtamisen lisäksi toinen "puolikas" painallus, jotta ketju nousee. Ja jos säätää niin lähelle, että ei tarvitse tuota lisäpainamista, ketju ei enää palaudu pienemmälle rattaalle. Pikadiagnoosi - vaijjeri löysällä ja/tai häkki ei-tarpeeksi-vinossa. Etuvaihtajan korkeuskin voi olla väärä. Tapausta näkemättä ei uskalla enempää veikkailla. Manuaali kouraan ja säätämään. Säätöolutta unohtamatta :)

Noviisipyöräilijä
23.03.2018, 22.52
Pikadiagnoosi - vaijjeri löysällä ja/tai häkki ei-tarpeeksi-vinossa. Etuvaihtajan korkeuskin voi olla väärä. Tapausta näkemättä ei uskalla enempää veikkailla. Manuaali kouraan ja säätämään. Säätöolutta unohtamatta :)

Ei vaikuta löysä vaijeri siihen, että kun vaihteen saa säädettyä juuri ja juuri nostamaan ketjun isoimmalle rattaalle, niin se ei enää palaudu pienemmälle. Ts. valitsemen painallus ei vedä vaijeria riittävästi, koska joku koneistossa antaa periksi. Etuvaihtajan korkeus ja suoruus ovat ok.

Laroute
24.03.2018, 00.10
Siirtovaran riittämättömättömyys johtuu ala taljapyörän aiheuttamasta 2:1 suhteen taljavaikutuksesta. Joudut alhaalla olevan taittopyörän johdosta vetämään vaihdevivulla kaksi senttiä jos haluat vaihtajan liikkuvan yhden sentin.

Toisin sanoen, tuo vaihtaja ei koskaan olekaan toiminut tarkoitetulla tavalla, jos se on ollut aina tuolla tavalla toteutettuna.

Tuo vaihtaja on todennäköisesti tarkoitettu alhaalta päin tulevalla vaijerilla, jossa taljakerroin on vähintään 10-15 prosenttia vähemmän.

Moska
24.03.2018, 06.04
Siirtovaran riittämättömättömyys johtuu ala taljapyörän aiheuttamasta 2:1 suhteen taljavaikutuksesta. Joudut alhaalla olevan taittopyörän johdosta vetämään vaihdevivulla kaksi senttiä jos haluat vaihtajan liikkuvan yhden sentin.

Toisin sanoen, tuo vaihtaja ei koskaan olekaan toiminut tarkoitetulla tavalla, jos se on ollut aina tuolla tavalla toteutettuna.

Tuo vaihtaja on todennäköisesti tarkoitettu alhaalta päin tulevalla vaijerilla, jossa taljakerroin on vähintään 10-15 prosenttia vähemmän.Kuvassa vaan ei ole taljapyörää, vain taittopyörä ja se on 1:1 suhteella, eikä kunnossa ollessaan vaikuta vetosuhteeseen. :-))

TERU
24.03.2018, 06.29
Kysyjän pyörään sopii kaikki maastoetuvaihtajat ysiin saakka ja niissä on kaikissa ylävetomahdollisuus myös vakiona. Nyt puhun Shimanon osista. Tuon muraa keräävän pylpyrän voi sitten poistaa.
Jos pyörälle ajattelee pidempää käyttöä, voi tuossa kohtaa miettiä päivitystä vaikkapa juuri ysiksi. Kahvat, vaihtajat, pakka ja ketjut olis uusittava samalla, vaijerit tarvittaessa.

nure
24.03.2018, 08.30
Jossain Fillaritorilla mielestäni kaupan pilvin pimein etusettejä, ei paskojen kanssa kannata paljoa tapella kun halvalla saa toimivaakin...

SvaR
24.03.2018, 09.10
Itse kun nuita käytin niin mieluummin säädin tuon etuvaihtajan juuri nuin että varmasti ja napakasti vaihtaa alas ja ylös hiukan "yli" avittaen, näin toiminta oli varmempaa.
Ja kuva näyttää sille että ennen alppeja kyllä kokonaisvaltainen voimansiirto huolto olis paikallaan.

Laroute
24.03.2018, 10.56
Kuvassa vaan ei ole taljapyörää, vain taittopyörä ja se on 1:1 suhteella, eikä kunnossa ollessaan vaikuta vetosuhteeseen. :-))
Alkoholi hämärsi ajatustani. Kiitos oikaisusta. Jos tuo taittopyörä olisi taakassa kiinni ja sitä nostettaisiin vaijerin vetosuuntaan, niin silloin vasta se olisi 2:1 talja, mutta kun taittopyörä on kiinteästi rungossa, niin 1:1.

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 12.03
Kuvassa vaan ei ole taljapyörää, vain taittopyörä ja se on 1:1 suhteella, eikä kunnossa ollessaan vaikuta vetosuhteeseen. :-))

Juu, näin on. Kyse ei ole taljasta, vaan vaijeri liikkuu saman pyörän molemmilla puolin, ja on siis toiminut aiemmin ihan moiteetta. (Olisi talja, jos kääntöpyörän keskiö liikkuisi ylös-alas ja sillä vedettäisiin vaihtajaa.)

Se, minkä tuo kääntöpyörä tekee, on että kasvattaa tarvittavaa vetovoimaa vaijerista, minkä epäilen olevan syypää valitsimen kulumiseen.

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 12.07
Itse kun nuita käytin niin mieluummin säädin tuon etuvaihtajan juuri nuin että varmasti ja napakasti vaihtaa alas ja ylös hiukan "yli" avittaen, näin toiminta oli varmempaa.
Ja kuva näyttää sille että ennen alppeja kyllä kokonaisvaltainen voimansiirto huolto olis paikallaan.

Samalla tavalla säädin tuon omani. Ajoin sillä viime vuonna noin 2kk (4700km) reissun ja loppuvaiheilla alkoi kiukuttelemaan. Se myös yksi syy, miksi epäilen syyksi valitsijan kulumista. Nuo valitsijat ovat noin 15v vanhat ja siirsin ne tähän retkipyörääni edellisestä maastopyörästäni. :)

Ja olet noin 100% oikeassa tuon huollon (ja pesun) suhteen. :)

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 12.11
Kysyjän pyörään sopii kaikki maastoetuvaihtajat ysiin saakka ja niissä on kaikissa ylävetomahdollisuus myös vakiona. Nyt puhun Shimanon osista. Tuon muraa keräävän pylpyrän voi sitten poistaa.

Eikö ketjun leveys (joka on eri 8- ja 9-vaihteisessa) mielestäsi vaikuta asiaan?

TERU
24.03.2018, 12.21
Tehtaan takuu kattaa osien täydellisen sopivuuden, omissani olen sekoittanut seiskasta ysiin, noihin vielä maantiepuolen kymppiäkin, omavastuulla saa omiinsa tehdä mitä haluaa. Täytyy tietää mitä sekoittaa - ellei tiedä menne ihan sekaisin.🤗

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 12.38
Mutta edelleen kysymys: Onko iso laatuero noilla Shimanon eri malleilla? Hinnat ovat kaikissa siinä 10-20€/vaihtaja.

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 12.40
Täytyy tietää mitä sekoittaa - ellei tiedä menne ihan sekaisin.珞

Siksipä täällä kyselen. ;) Vältän tilaamasta sopimattomia osia.

TERU
24.03.2018, 12.59
Etuvaihtajasta ei kauheita kannata maksaa, tuosta esimerkikisi Deore 591 tai 590

https://www.bike-discount.de/en/shop/front-derailleurs-381/l-24

arctic biker
24.03.2018, 13.12
Etuvaihtajasta ei kauheita kannata maksaa, tuosta esimerkikisi Deore 591 tai 590

https://www.bike-discount.de/en/shop/front-derailleurs-381/l-24

Etuvaihtajan laadusta vois olla ihan päinvastaista mieltä. Takavaihtajaan verraten etusen homma on rankempaa, joutuu kiskomaan kireällä olevaa ketjua.

TERU
24.03.2018, 13.28
Deore on jo ihan hyvää keski/käyttötason laatua läpeensä. Jos kysyjä haluaa nostaa päivittämällä ysiksi pyöränsä, jolla aikoo Alpeille, niin tuosta samasta kaupasta saisi Deoren kahvat ja takavaihtajan, pakan ja ketjutkin melkoisen edullisesti. Ysikin on jo melkosen vanha, mutta siihen saa tavaraa varmasti yhden pyörän vanhettavasti.:)

SvaR
24.03.2018, 16.30
Kuten yllä jo vinkattiin että jos enemmän vaihdettavaa kerralla niin mites esim.
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-M610-Gruppe-3x10-24-32-42-Auslaufmodell-p50743/

Moska
24.03.2018, 16.51
https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-1x11-32-GXP-Groupset-p51048/

Niin pääsee koko etuvaihtajasta, jos vaan pakka on shimanoyhteensopiva.

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 18.04
Deore on jo ihan hyvää keski/käyttötason laatua läpeensä. Jos kysyjä haluaa nostaa päivittämällä ysiksi pyöränsä, jolla aikoo Alpeille, niin tuosta samasta kaupasta saisi Deoren kahvat ja takavaihtajan, pakan ja ketjutkin melkoisen edullisesti. Ysikin on jo melkosen vanha, mutta siihen saa tavaraa varmasti yhden pyörän vanhettavasti.:)

Ei ole halua ryhtyä moiseen muutokseen, kun pelkästään korjata tuon vian. Pyörä on alunperin 3x7 vaihteinen ja sekin riittää hyvin, kunhan vaan ykkönen on iso väiltys, nyt 22-34, millä kiipeää jo melko kivasti 30kg tavarakuorman kanssa. Tosin viime reissulla hajos vapaaratas, että ei enää kiivetty, työnnettiin jyrkät mäet. :(

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 18.11
https://www.bike-components.de/en/SRAM/NX-1x11-32-GXP-Groupset-p51048/

Niin pääsee koko etuvaihtajasta, jos vaan pakka on shimanoyhteensopiva.

Paitsi että katoaa tuo kevyt vuoristoykkönen. Tuo paketti vastaa samaa, kun jos vaihtaisin takapakan takaisin 11-28 kokoiseksi. (Nyt varta vasten ostettu 11-34)

22/34 = 0,647
22/28 = 0,786
32/42 = 0,762

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 20.01
^Mutta tarviitko oikeesti 35km/h nopeuksia varten välitykset? Mä en matkapyöräillessä polkemalla ole varmaan ikinä ajanut 20km/h kovempaa. Jos et, niin pienempi eturieska. Edelleen, itse tiedät parhaiten.

Enpä oikeastaan tarvitse. Pitkissä alamäissä tulee tuota poljettua, mutta menee melkein polkemattakin. Pienempää eturatasta kuin 22 ei tuohon saa. Teoriassa saisi 20, mutta ei valmiina settinä, koska pyörässä (90-luvulta) on vielä se vanha poljinkampien kiinnitysssyteemi. Nykyinen setti 22-32-42 ja 11-34 on kyllä ihan riittävä, kunhan saan kaikki vaihteet taas toimimaan. :)

Tällä laskurilla ja arvoilla 26x2" renkaat ja 80 polkua/min, niin nopeudet tuolla ratastolla ovat välillä 6,5...38,1 km/h. Jyrkissä ylämäissä väittäisin (nopeusmittarin perusteella) että nopeus on ollut jopa alle 5 km/h, mutta se alkaa olla jo melkoista taiteilua pystyssä pysymisen kanssa. Mutta tuosta keveydestä ei ole koskaan ollut mitään haittaa. Kun nousua on saattaa olla jopa 1000m melko putkeen, niin ainakin mulla reidet ovat melko kovilla, ja siihen auttaa vanha sanonta, että "ei se matka tapa, vaan vauhti". :)

http://www.bikecalc.com/gear_speed

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 20.02
Sellainen kyssäri, että onko teillä etusiirtäjä selvästi raskaampi käyttää kuin takasiirtäjä? Siis nosto isommalle rattaalle.

TERU
24.03.2018, 20.15
On se jäykempi käyttää, siinä on paljon jäykempi palautusjousi.
Maastovipuihin saa hakea oikeata asentoa, jotta ei tulisi rakkoa peukaloon silloin kun ajaa mäkisemmässä maastossa retkikamoin monta päivä, sellaisessa kun joutuu kaiken aikaa menemään vaihteissa koko välin ylös alas.

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 20.43
On se jäykempi käyttää, siinä on paljon jäykempi palautusjousi.
Maastovipuihin saa hakea oikeata asentoa, jotta ei tulisi rakkoa peukaloon silloin kun ajaa mäkisemmässä maastossa retkikamoin monta päivä, sellaisessa kun joutuu kaiken aikaa menemään vaihteissa koko välin ylös alas.

ok, sitten se ole tuo pylpyrä joka minulla tekee etuvivusta melko raskaan. Tai toki voi olla sekin, mutta ei ehkä ainoa syy.

Mr_W
24.03.2018, 22.14
Todellinen "ghettoviritys" on käsinvaihto

Luksusvaihtoehto olisi tässä ottaa mukaan ruuvimeisseli (tai muu keppi). :)

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 22.34
Todellinen "ghettoviritys" on käsinvaihto, ei siis ollenkaan etuvaihtajaa, näpein (tai jalalla, se onnistuu pienemmälle rieskalle vaihtaessa) siirtää ketjun eri rattaalle kun tarve tulee :D. Mulla oli aikanaan 2 ratasta edessä kun a) en jaksanut irroittaa kampia ottaakseni pikkurattaan veke b) aika oli ennen narrow-wide rattaita, maastossa ketjut tipahtelivat aika usein, melkein aina sille pikkurattaalle, jolloin hyvässä kohdassa ajo jatkui ja pystyit myöhemmin nostamaan ketjun. En mä tuota kyllä tosissani suosittele, mutta jos uuden hankkiminen on kynnys.

Kokeilin jotain tuon tapaista, kun katkesi vaijeri etuvaihtajasta. Oli sen verrran hankalaa, että päädyin etsimään pyöräliikkeen. Sieltä sitten eurolla uusi vaijeri. Ens reissuun pitää ehkä ottaa varalle 1x vaihdevaijeri ja 1x jarruvaijeri, kun ne hajoaa Murpyn lain mukaisesti kuitenkin jossain hevon kuusessa. :)

Noviisipyöräilijä
24.03.2018, 22.43
Mut mun optiot on nyt pitää (ja huoltaa) tuo nykyinen pylpyräviritys ja Deore LX-vaihtaja (mikä ei kai ole ihan huono) tai sitten ostaa uusi Altus-vaihtaja, mikä ei kai ole sekään sieltä parhaasta päästä. Sen parempia ei enää myydä 7/8-vaihteiseen pyörään.

Siihen ei kukaan ole vielä oikein ottanut kantaa, että onko tuo loppujen lopuksi niin huono tuo pylpyrä, vai kuluvatko valitsimet muutenkin ajan myötä? Siinä ilmeisesti on jonkin sortin laakeri, kun yhä pyörii vaijerin mukana.

KotooTöihin
24.03.2018, 22.46
Itse olen vähän suunnitellu vaihtoa 3x >2x. Nykyään on käytössä 3x9 edessä 24-34-42. Isoimmalle eturattaalle en juurikaan mene ellei ole tosi iso alamäki edessä ja nopeus pitää saada yli 50km/h. Halpiskammet tilasin joissa on 22-36 rattaat mukana. Saatan vaihtaa tuon 22 rissan jossain vaiheessa isompaan, ku ei mun tarvi puihin kiivetä :D

TERU
25.03.2018, 06.12
Mut mun optiot on nyt pitää (ja huoltaa) tuo nykyinen pylpyräviritys ja Deore LX-vaihtaja (mikä ei kai ole ihan huono) tai sitten ostaa uusi Altus-vaihtaja, mikä ei kai ole sekään sieltä parhaasta päästä. Sen parempia ei enää myydä 7/8-vaihteiseen pyörään.

Siihen ei kukaan ole vielä oikein ottanut kantaa, että onko tuo loppujen lopuksi niin huono tuo pylpyrä, vai kuluvatko valitsimet muutenkin ajan myötä? Siinä ilmeisesti on jonkin sortin laakeri, kun yhä pyörii vaijerin mukana.
Ei pylpyrä ainakaan kevennä toimintoa. LX oli aikanaan hyvää keskitason laatua ja sitä käytettiin paljon retkipyörätyyppisissä ajopeleissä. Huoltoa, siis öljysheikkiä saattaisi koko systeemi tarvita, jos on kauttaaltaan kuvan kuivan kaltaisessa kunnossa, vivut, vaijerit ja vaihteiden nivelet, niin kevenee. Altus ei ole huono valinta, jos se toimii myös ylävetoisesti. Jos kahvat ovat LX tasoiset, niin ovat hyvin pitkäikäiset, huoltoa vaan niille, ei pidä purkaa noita kuitenkaan.

TERU
25.03.2018, 07.47
Altuksen etuvaihtajat ovat myös dual-pull tyyppiä, joten hyvin käyvät.

Noviisipyöräilijä
25.03.2018, 17.28
Olinpas minä tyhmä. Vasta nyt tajusin, että asianhan voi mitata yksinkertaisesti narunpätkällä, lukkopihdeillä ja matkalaukkuvaa'alla. Kovin tarkkoja lukemia tuolla ei saa, mutta vetovoima noin 5-6kg keskimmäisen ja noin 8kg isoimman rattaan kohdalla. Ja likimain sama tulos, vedänkö suoraan vaihtajasta alas vai pylpyrän jälkeen vaijerista ylös. Eli tuo kääntöpyörä ei luultavasti olekaan se syy valitsijan kulumiseen ja etuvaihtajaa ei ole tarvetta vaihtaa. Ostan vain uudet valitsijat ja putsaan ja huollan nuo nykyiset LX:t. Samalla kai kannattanee uusia ikivanhat vaijerit kuorineen kun hommaan ryhtyy.