Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Projektina huntin jousi halpisläskiin: hot or not



Uuno1
23.03.2018, 00.26
Aloitin maastopyöräilyn hankkimalla viime "joululahjaksi" itselleni Verkkokaupasta Baana Flesun (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0351/hcqgs/Baana-Flesu-26-Acera-7-V-fatbike). Halpa, painava, valmiiksi kaupasta jo vähän putkien sisukset ruosteessa, p***t nakit talviajoa varten mutta päheän näköinen, toimiva ja ennen kaikkea hauska ajaa. Minunlainen nobokaan ei oikein sitä lisäpainoa tunne, varsinkin kun tuota omaa läskirengasta on sellaiset 5 kg. Flesu avasi minulle ihan uuden harrastuksen, uuden ilonaiheen elämään sekä toi uuden kauden polkupyöräilyyni. Tykkään mennä pitkin maita ja mantuja mahdollisimman hankalissa olosuhteissa, mihin fatbike on oiva väline.

Anyway, teknisessä maastossa tuli nopeasti selväksi, että fatbiken renkaat (4,5'' ja siitä ylöspäin) syövät todella tehokkasti mukalakivien, juurien, yms. aiheuttamat iskut mutta heti kun vastaan tulee päänkokoista murikkaa tai jyrkkiä kulmanmuutoksia ei eturenkaan vaimennus enää riitä vaan on hankittava jouskari jos haluaa vakaata menoa.

Vaihtoehdot fatbikeille ovat hyvin kaksijakoiset: joko 500-1000 e laatumerkin laatuiskariin (Bluto, Mastodon, Lauf) tai sitten 100-150 e halpaan kiinalaiseen, välissä ei vaikuta olevan mitään. Koska laatumerkin laatuiskari maksaa enemmän kuin koko pyöräni, päädyin huntin halpikseen ja tilasin ebaysta

Suspension Gas Air Forks 4.0"Tire Snow Mountain Bike 26 Fork Fat Bicycle Fork
https://www.ebay.de/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-26-Fork-Fat-Bicycle-Fork/142466064425?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=441464671983&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Tätä samaa mallia kuudessa eri värissä löytyy vähän miltä tahansa ekauppa-alustalta. Vaihtoehtona on tilata Suomesta 129 e +posti tämä : https://www.fatbikeshop.fi/fi/shop/varaosat-varusteet/hydraulic-suspension-front-fork/

Tilaus tuli n. 3 viikossa. Olin yllättynyt, miten laadukkaalta tämä halpishaarukka vaikutti: pinta tuntui muoviselta, ja luulin, että minua oli huijattu kunnes naarmutin sitä ja alla oleva alumiini paljastui.
Lisäyllätyksenä siihen mahtuu helposti 4.8'' Surly Bud 75 mm vanteella, vaikka virallinen sertifikaatti on vain 4.0'':lle, jei!

Vanha ja uusi vieri vieren.
https://i.imgur.com/epYufWCl.jpghttps://i.imgur.com/CLynOpel.jpg




Tekniset tiedot:

Kokoalumiininen haarukka 125 mm joustolla, ilmatoiminen, lock-out löytyy, ei palautumisnopeudensäätöä yms. herkkua.
Mitat:https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629

https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
Mitoista puuttuu pari oleellista tietoa: Akselikoko on alaspäin avoinna oleva 10 mm (oma 9.65 mm tjsp sopii sinne varsin hyvin) haarukkaan sopii 4.8'' Surly Bud 75 mm vanteella. Ohjainputki on suora 1 1/8'', mutta paksunee kartiomaisesti lievästi vähän alaspäin mennessä, ei silti ole ns. tapered -putki.
Paino: karvan alle 2kg (teräsjäykkikseni painaa 1400 g).

https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629

Ensikokemukset

Ensiasennus tapahtui puuterikelien aikaan helmikuussa. Nopeasti tosin heivasin joustohaarukan koska sillä ei ollut mitään virkaa, huononsi vain huomattavasti ylämäkiominaisuuksia sekä teki ohjaustuntumasta vähän turremman (sekä naarmutti haarukkaa kunnon crown racer-sovittimen puutteessa). Maaliskussa taas kun alkoi olla jäätyneitä polkuja, missä syviä kengänjälkiä teki tämä gutaa: missä aiemmin ajoi hampaat kalskuttaen pystyi nyt ajamaan normaalisti. Porrasajotestien tulokset ovat myös yhtä positiivisia, ja syviin ojiin pystyy ajamaan ilman pelkoa, että vauhti "tökkää" ojanpohjalla kun gradientti muuttuu nopeasti. Tämä on 1. joustokeulani, olen pariin otteeseen nopeasti testannut kavereiden Blutoa sekä Lauf Carbonaraa sekä normi-MTB:tä. Näihin verrattuna tämä vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvältä, kirjoittelen tänne varmaan lisää kun olen ehtinyt enemmän testailla. Laatu vaikuttaa muuten olevan kunnossa paitsi että varsiin hieroutuu ajon aikana lisää öljyä, en tiedä kuinka huolissaan tästä pitää olla tämän hintaluokan haarukassa.

Asennuksessa huomioitavaa:

Hankittavat lisäosat: star nut ja crown racer, kts. yllä. Itse en joutunut katkomaan putkea enkä ostamaan lisää putken holkkeja (spacer).

Star nutin asennuksessa menin "ghettomenetelmällä" eli vasara + mikä tahansa työkalu, millä mutteri pysyy jotenkuten suorassa hakkauksen aikana, meni 1. yrityksellä tarpeeksi suoraksi, kts. https://www.youtube.com/watch?v=KJJLmiBVJUs

Etulevyjarru (160 mm) meni paikalleen (liitäntämalli "international") ilman adapteria.

Fatbikeni keula nousi n. 7 cm (lisäksi kampiakseli nousee reippaasti ja satulakulma muuttuu), tämä tuntui todella kököltä Flesun vakio 6xx mm tangolla mutta hankittuani 720 mm tangon tuntui ajoasento hyvältä.

Vaikka kumpikin haarukoistani on mukamas suora 1 1/8'' poikkesivat ohjainputket toisistaan alapäässä - toinen hieman levenevä ja toinen taas pienellä porrastuksella. Täten jouduin paikallisesta pyörähuollosta hakemaan osia, mitä sinne palapelimaisesti sovitteli (crown racer).

Minkäänlaisia asennus, säätö- taikka huolto-ohjeita ei paketissa tullut (vain tarra varottaen, että tätä saa käyttää vai XC:hen) enkä tiedä, mistä tähän saa varaosia. Tätä samaa haarukkaa tosin myydään niin monessa paikassa, että osia lienisi olevan jossain liikenteessä. Jos jollakulla on huolto-ohjeita / varaosatietoja / tietoa ilmatilavuuden pienentäjistä / yleissuosituksia ilmanpaineesta ja sag-%:ta laittakaa kommenttia ketjuun, kiitos!

Pitänee mennä näillä vinkeillä https://www.youtube.com/watch?v=vvaPjoIA_tI&t=597s

https://imgur.com/P95iG8I

Aijai kuinka mukavaa ajella jäisellä ja kuoppaisella polulla kun on edessä joustoa.

https://i.imgur.com/P95iG8Il.jpg7

Yhteenveto:

Tilausta tehdessäni olin henkisesti varautunut heittämään tämän huntin kankkulan kaivoon. Alustavien kokemusten mukaan tämä tosin vaikutti ihan hyvältä investoinnilta: huntti pöytään sallii oman fatbiken käytön teknisemmässä maastossa sekä jäisessä perunapelloissa kohtalaisen mukavan ajamisen hyväksyttävällä lisäpainolla (+600 g) sekä lievällä ohjaustuntuman menetyksellä haarukan sivuttaisjouston takia. 6 cm vakiotankoa leveämmällä uudella tangolla mäkien nousukaan ei enää ole ollenkaan paha juttu. Fillari tosin näyttää vähän koomiselta kun keula on noussut ja etäisyys eturenkaan ja rungon välillä on kasvanut huomattavasti. Asennus ei ollut hankala kunhan oikea crown racer löytyi.Puuterikeleissä tämä tosin on lähinnä haitaksi, itse tulen varmaan vaihtamaan ainakin ydintalveksi joustokeulan kiinteään; lisäksi ainakin oma Bud kauhoo lunta juuri siihen pahimpaan paikkaan eli tiivisteiden ympärille keväthangessa ajaessa.

Geometrian muutosta sekä haarukan kestävyyttä taikka ilmanpaineen säätöä en ole ehtinyt vielä testata, paineet olivat valmiiksi suht sopivat (~15 % sag). Kevään ja kesän aikana on testailla lisää ja verrata enemmän kavereiden laadukkaimpiin haarukoihin.

---------------------------------------------------

Päivitys 23.3.2018

Aamulla pikkupakkasessa töihin ajaessa keula tuntuu aika jäykältä, onkohan öljy paras mahdollinen? Ilmanpaineita pitänee vissiin myös säätää jossain vaiheessa, mutta viime aikoina olen tapellut liikaa kieron JJ 4,4'':n kanssa että jaksaisin säätää lisää yhtään mitää. Toisaalta tarviiko fatbikeen mitään kovin herkkää haarukkaa (ja näillä myynnissä olevilla vaihtoehdoilla vähintään 5 x kalliimpaa) kun eturengas hoitaa pienten töyssyjen vaimennuksen? Laihialaisille tai muuten tulorajoitteisille läskipyöräilijöille suosittelen kyllä ykköskohteena rahojen investoimista oikeanlaisiin renkaisiin omia ajo-olosuhteita varten, ero on sen verran radikaali. Fillaritorila löytyy välillä hyviä diilejä ja läskipyöräileviltä kavereilta kannattaa kysyä, onko nurkissa lojumassa vähän käytettyjä "turhia" nakkeja.

Päivitys 24.3.

Esitin naapurlille haarukkaani, ja hän tarjoutui auttamaan säädöissä, laskimme hänen pumpullaan paineita noin barin verran jolloin laahaus saavutti 20 %:n. Öljyä ei näytä enää tulleen lisää haarukasta ulos. Ihmettelimme, miten haarukka oli niin hidas reagoimaan ja palautumaan, vartti sisällä lämpimässä ja haarukka elävöityi huomattavasti heti. Näemmä aika epäonnistunut öljyvalinta "Snow Mountain Bike" -haarukalle, kun ulkolämpotila oli kumminkin vain nollan paikkeilla. "Jäykkänäkin" tosin imee ajossa isommat kuopat mutta pikkutärinään ei juuri reagoi, ja nopeammassa kyydissä ei ehtine palautua iskujen välillä.

Paksupolkija
25.03.2018, 21.32
Hyvää settiä budjettikeulasta. Täällä ei varmaan "pomppukepillä" saa keskustelua aikaan, mutta hyvin olet kuvannut sen miksi fatbikeenkin on epätasaisessa maastossa joustokeulasta hyötyä. Varsinkin vauhdikkaassa ajossa.

mahead
25.03.2018, 22.57
Komppaan edellistä. Mielenkiintoista luettavaa, vaikkei itse asiaan minullakaan ole mitään kommentoitavaa. Jatkahan OP kuitenkin topicin päivittelyä aina kun uutta sanottavaa tulee.

wex4
26.03.2018, 10.24
Kompaan myös edellisiä ja haluan myös kuulla lisää.
Vaikea löytää speksejä tuosta keulasta, onko liukuputket 32mm? Hyvässä lykyssä sitä pystyisi muuttelemaan muiden keulojen osilla ja öljyn vaihtohan varmaan auttaisi jo alkuun.

Uuno1
26.03.2018, 10.36
Liukuputket ovat 32 mm, siinä linkkaamassani suomalaisen putiikin myymässä vissiin vain 28 mm. Tarkemmat mitat löytyvät tuolta yhden linkkini takana kun selaa kuvia, tässä suora linkki siihen

https://i.imgur.com/KpY0un2l.png

Hyvä kuulla että palstapyöräilijöiden vastaanotto tälläisen nevarin ensilangalle on näinkin positiivinen alle tonnin equista huolimatta ;)

Uuno1
21.04.2018, 14.39
Päivitys 23.3.2018: ekat kevätajot Viikin maastossa

Ilmojen lämmetessä keula ei enää ole semijäykkä mutta todellakin häviää 0-10 naapurin Blutolle herkkyydessä ( sekä palautuu aika hitaasti). Silti ero kivikossa ajaessa verrattuma jäykkäkeulaan on kuin yöllä ja päivällä; voin huoletta tykittää kivikossa kunhan ei tule droppeja (jolloin keula helposti kyykkää liikaa ja meinaa tulla otb) taikka senlaista kivikkoa, että polkimet/eturatas otaa kontaktia.

Se, että keula pakkasilla on semijäykkä ei välttämättä ollutkaan niin huono juttu: tukkien ylitys ja ylämäkiominaisuudet kun eivät oiken kärsineet verrattuna kiinteään haarukkan, mutta jousto silti aktivoitui tärskyihin, mitä renkaat eivät vaimentaneet. Nyt öljyn lämmettyä on kumpikin kyky paljon heikompi mutta herkkyys ja palautumisnopeus perusöljyillä jättää silti paljon toivomisen varaa ja riittänee triggeröimään tonnin haarukoihin tottuneet.

Pihlajanmarja
23.04.2018, 11.27
Ostin Trek Farley 5 tänä keväänä. Selkäongelmaisena olen todennut että jotain jousitusta pitäisi laittaa. Onko kokemusta esimerkiksi jousitetuista satulaputkesta ja etuhaarukasta ko. merkkiin ? Satulaputken vaihto on vähintä mitä pitää heti tehdä. Paino on 73 kg.

Uuno1
23.04.2018, 11.33
Itse katsoisin ensin kuntoon rengaspaineet (jonnekin 0,5-0,8 barin hujakoille aluksi) ja ajo-asennon (stemmin pituus ja korkeus sekä tangon leveys) vasta sitten rupeaisin miettimään joustoja ergonomian suhteen; eturaahaarukka läskissä säästää ensisijaisesti käsiä jos maasto kuoppaista polkua tai kivikkoa. Takapuolen vaimennukseen sillä renkaan paksuudella syvyyssuunnassa että paineella on aika radikaali vaikutus. Takapään joustojen suhteen en tiedä muuta kuin että jotkut palstasähköläskeilijät vannovat jousitetuissa istuintolpissa Thudbusterin nimeen. https://electricbike-blog.com/2015/02/11/the-thud-buster-because-your-ass-deserves-it-for-everything-you-do/

Pihlajanmarja
23.04.2018, 16.41
https://www.bikester.fi/cane-creek-thudbuster-lt-jousitettu-satulatolppa-316-x-400-mm-musta-354412.html. Olisiko tuo hyvä?

Villetre
10.05.2018, 11.12
On hyvä . Itsellä tuo myös. Lisäksi tilasin lisäkumeja(jotka joustavat tässä) mukaan heti, valitse painosi mukaan siis. Satulaksi valitsin sqlabin 611 mallin. Auttaa kummasti. Ja nuo paineet renkaista kohdilleen. Muuten tuo säätäminen lisäksi kohdilleen,stemmi,tanko(leveys),ja itsellä viimeiseksi kun sääti tankoa myös muutaman asteen itseä kohden lisää(auttoi kun hartioihin kohdistuu painetta/kipua).

Uuno1
29.05.2018, 13.12
Päivitys 29.5.2018: Viikin maastoilut ja Palomäen alamäki

Tämä huntin halpis yhdistettynä vähän paksumpaan 4.5'' takarenkaaseen antaa hyvät eväät tykittää luonnossa alamäkipirunpeltoja alas.

Haarukan ongelmana on vain, että se on todella laiska palautumaan, ja vaatii usein painon pumppaamista takarenkaalle. Tämä ei näin aloittelijan nopeukseilla ja pätkillä ole kriittinen ongelma (ärsyttävä tosin), mutta kokeneemmille voi olla iso no-no.

Palomäen alamäkiradalla tosin haarukka toimi ilman ongelmia, jousi oli "pohjassa" vain tietyillä reiteillä vasta mäen juurella. Pysyin kohtalaisen hyvin minua huomattavasi kokeneempia normimaastopyörällä ajavien kavereiden perässä sekä mäellä että Keskuspuiston metsäreiteillä.

ranzi
29.05.2018, 19.37
Hidas palautuminen voi johtua voiteluöljyn puutteesta. Eli öljyä alajalkoihin noin 15 ml puolelleen. Toinen mahdollinen syypää voi olla lukitus. Eihän ole mennyt lukitus päälle vahingossa?

Lukija5
29.05.2018, 21.04
Budjettiversioita tuosta satulatolpasta:

https://www.bike-discount.de/en/search?q=suspension+seatpost

Uuno1
29.05.2018, 21.33
Hidas palautuminen voi johtua voiteluöljyn puutteesta. Eli öljyä alajalkoihin noin 15 ml puolelleen. Toinen mahdollinen syypää voi olla lukitus. Eihän ole mennyt lukitus päälle vahingossa?

Kiitos vinkistä, pitää tarkistaa (heti kun jaksaa ruveta remppaamaan ). Lukitus on kyllä pysynyt aukiasennossa.

Kanuuna
29.05.2018, 22.20
Hidas palautuminen voi johtua voiteluöljyn puutteesta

... ja/tai liian jähmeästä öljystä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Uuno1
29.05.2018, 22.28
... ja/tai liian jähmeästä öljystä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
... jota ollaan tässä naapurin kanssa epäilty heti siitä lähtien kun se rupesi jähmettymään < 5 celsiusaseteessa. Vinkkejä hyvästä öljystä?

Kanuuna
29.05.2018, 22.52
... jota ollaan tässä naapurin kanssa epäilty heti siitä lähtien kun se rupesi jähmettymään < 5 celsiusaseteessa. Vinkkejä hyvästä öljystä?

Enpä tiedä, kuinka merkkikohtaisia öljyt ovat. Itse käytän Dt Swisseissäni kesällä Motorex Supergliss 100k ja talvella Motorex Racing Fork Oil 2,5W. Kesällä jäykempää ja talvella lirua.
Viime talvena oli jäänyt kesäöljyjen poisvaihto vähän myöhään, niin keula meni aikas jumiin. Asteita justiinsa tohon nollan pintaan. Kun vei takasin lämpimään, niin palautui normaaliksi.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Uuno1
25.07.2018, 13.59
Päivitys 25.7.2018: Bike parkit

Kesälomalla tuli roudattua fillaria ympäri Suomea ja testattua Vuokatin ja Kokonniemen bike parkit. Näissä pärjääminen ei ollut haarukasta kiinni vaan sekä ajajasta että läskipyörästä: kaikki reitit yli sinisen alkaa olla todella rajamailla kun kantti ja taidot meinavat pettää - lisäharmina jarrujen kirkuna ja ketjun hakkaaminen vähän kaikkea vastaan. Haarukka hoiti hommansa ns. tarpeeksi hyvin, vaikkakin ei ihan kaikkein fiinein ajotunto siitä välity - takarungon holtiton pomppiminen alkaa ennen kuin haarukka ottaa pohjaan tms.

Summa summarum: tämän huntin haarukan ominaisuudet riittävät kohtalaisesti niiissä olosuhteissa, mihin ainakaan (tämän) läskipyörän minun tasoinen ajaja kehtaa viedä teknisyyden suhteen. Haarukan herkkyyden puutetta isot renkaat kompensoivat suht hyvin. Nähtäväksi jää miten haarukka kestää, tähän mennessä havaittavissa on tarrojen haalentumista sekä ehkä aavistuksen verran lian aiheuttamaa lisätunnottomuutta. Lisäksi nähtäksi jää, auttaako edessä oleva öljynvaihto surkeisiin pakkasominaisuuksiin.

wex4
31.12.2018, 13.56
Miten on toiminut? Poika on saannut päähänsä että tarvisee joustokeulan läskiinsä, nyt on tyhmä hiilarihaarukka.
Suurimat rakenteelliset vaatimukset, suora putki 1 1/8" karsiikin jo valtamerkit pois, lisäksi en jaksaisi vaihtaa etunapaa, pitäisi olla 135mm qr sopiva.
Taitaa olla kiinan keulan hommaus? On kuitenkin halvempi kuin uusi pyörä.
Uskoisin että tuosta saisi lyhennettyä joustoa 30-40mm, nykyinen A-c 440mm

Uuno1
10.01.2019, 11.21
Toistaiseksi toimii varsin hyvin hinta huomioon ottaen, en kyllä välttämättä normimaastopyörään suosittelisi mutta läskissä renkaan jousto antaa paljon anteeksi haarukan hienotoiminnan puutteita.

Tämä oma hankintani sopii suoralle putkelle mutta ei 135mm qr-akselille. En tiedä löytyykö ebaysta mutta kannattaa tsekata.

wex4
10.01.2019, 13.54
Mille navalle tuo on tehty? Pasak ilmoittaa vain 135mm

Uuno1
10.01.2019, 15.38
Mille navalle tuo on tehty? Pasak ilmoittaa vain 135mm

Nyt tuli aivopieru; luin 13,5mm (halkaisijaltaan), enkä 13,5cm pituudeltaan kuten piti.

Akselikolon halkaisija on siis ~10 mm ja se on kokonaan auki alaspäin, haarukan leveys lienee juurikin tuo yllä olevassa kuvassa ilmoitettu.

Uuno1
21.02.2019, 17.24
Purkukeissi:

Otin keulan irti tammikuussa 2019 sekä koska sillä ei puuterikeleillä oikein tee mitään että vaihtaakseni öljyt, jotka epäilen tekevän siitä kankean pakkasella.

Keula irtoaa ruuvamaalla jalkojen alapään ruuvit irti (ruuvit ovat samat halkaisijaltaa kuin millä kiinnitetään jarrulevyt). Keulan mustassa alaosassa ei ole käytännössä mitään: ei öljyä, ei prikkoja:

https://imgur.com/a/Hw7Jxjyhttps://i.imgur.com/sAVRXHx.jpg?1

Alajalkojen sisukset näyttävät tältä:

https://i.imgur.com/pxGcttZ.jpg?1

Kuvassa vasemmalla on lukituspuolen tanko ja oikealla itse joustokomponentti, minkä puran kun saan käsiini 24 mm hylsyn.

Uuno1
25.02.2019, 17.45
Joustopuoli purettuna

27 mm hylsyllä sain irti ilmaventtiilin kannen (muista tyhjentää ilmat ensin ;) mutta täällä ei paljastunut oikein mitään paitsi pari milliä kirkasta öljyä.

https://i.imgur.com/tHhSyh1.jpg?1


Kuvassa yllä noin puolessa välissä näkyy (tai näkyisi, jos kamera osaisi tarkentaa kunnolla) kalvo, joka tarkoitti, että ilmajousen toisen puolen voi purkaa myös alapuolelta.

Joustopuolen alajalka tosin aukeaa alhaalta ihan jakoavaimella, ja näyttää alhaalta ylöspäin katsottuna tältä:

https://i.imgur.com/fyXaR44.jpg?2

Yllärinä siellä on jousi (ilmakammion alapuolella siis!), joka painuu kasaan kun haarukkaa kuormittaa. Oletan, ilmapuoli (ylempi kuvista) painaa jousen kasaan kun sinne laittaa ilmaa ja että jousi palauttaa haarukan takaisin ylös. Lisäksi sieltä löytyi karsea määrä rasvaa, minkä roolia en ymmärrä, mutta oletan, että se on syy jäykkyydelle talvella. Onko palstalaisilla suosituksia millä korvata se?

maalinni
26.02.2019, 17.38
Motonetistä ostin joskus ison tuubin -40 pakkasia kestävää punaista rasvaa. On ollut hyvää.

Uuno1
28.02.2019, 10.39
Motonetistä ostin joskus ison tuubin -40 pakkasia kestävää punaista rasvaa. On ollut hyvää.

Onko se niin hyvää, että sitä kehtaa laittaa täpärin RockShoxiin?

maalinni
28.02.2019, 15.36
Rokkaria varten sen hommasin ja toimi, nykyään menty täysjäykällä jo monta vuotta.

123456789
24.05.2019, 23.21
Tietääkö kukaan mistä löytyisi edullinen jousitettu etuhaarukka fatbikeen jossa navan (QR) asennusleveys 150 mm? 135 mm on yleisempi. Näitä ei taida olla oikein myynnissä, tai sitten hinta alkaa jostain 899 €. Itseasiassa ensimmäinen jousitettu fatbiken etuhaarukkakin tuli myyntiin vasta vuonna 2014. Vähän marginaalimarkkinathan noilla tietysti on...

Qilty
17.09.2019, 09.46
Tietääkö kukaan mistä löytyisi edullinen jousitettu etuhaarukka fatbikeen jossa navan (QR) asennusleveys 150 mm? 135 mm on yleisempi. Näitä ei taida olla oikein myynnissä, tai sitten hinta alkaa jostain 899 €. Itseasiassa ensimmäinen jousitettu fatbiken etuhaarukkakin tuli myyntiin vasta vuonna 2014. Vähän marginaalimarkkinathan noilla tietysti on...Mulla olis myynnissä fillaritorilla...jos et löytänyt jo. Tosin on 150 läpiakseli

Kokko666
03.02.2020, 21.12
Nyt on tollanenkin tullut tyrkylle, onkos kenelläkään tietoa/kokemusta?
https://e-spin.fi/tuote/joustokeula-ilma-neste-fatbikeen/

Vai onko parempi mennä satkun vehkeellä jollei sijoita suoraan laatuun.

hcf
04.02.2020, 00.06
bluton (https://www.bike-discount.de/en/shop/suspension-fork-17983) saa melkeen samaan hintaan

solisti
04.02.2020, 09.52
"Do not exceed 100psi" ja ohjetaulukko lähtee 100-110psi :)

Sambolo
04.02.2020, 11.45
Nyt on tollanenkin tullut tyrkylle, onkos kenelläkään tietoa/kokemusta?
https://e-spin.fi/tuote/joustokeula-ilma-neste-fatbikeen/

Vai onko parempi mennä satkun vehkeellä jollei sijoita suoraan laatuun.

Kiinassa tuo on 120-150e, en kyllä maksais sitäkään.

Sidetracked
16.02.2021, 15.46
Kiitokset Uuno1:lle viestiketjun aloittamisesta! Lähdin lähestymään läskipyöräilyä vähän samoista lähtökohdista viime huhtikuussa ja hommasin Verkkokauppa.comista Solifer Pulskin. Kesäkuun jälkimmäisellä puoliskolla tilasin tämän viestiketjun rohkaisemana siihen saman valmistajan ilmakeulan joka ruuvattiin paikalleen 10. heinäkuuta. Malli on 26x4, ohjaustankoon tulevalla lock-out-vivulla. Rengaskoista sen verran että nyt talvikelillä alla on Vee Tire Snow Avalanche 26x4.8 joka mahtuu hyvin pyörimään, mutta kyseisen valmistajan kokomerkinnät tuntuvat raporttien perusteella olevan yleisesti yläkanttiin. Nykyään taitaa olla saatavilla leveämmillekin renkaille sopivaa mallia.

Pidän keulassa taulukon mukaisia maksimipaineita pohjaanlyöntien minimoimiseksi hyppyreiden alastuloissa. Tämän seurauksena herkkyys ei ole arvokkaampien jousitusten tasolla, mutta kukaan ei varmaan sellaista oletakaan tämän hintaluokan vehkeiltä.

Kirpeämmällä pakkaskelillä on tullut havaittua ensimmäisessä viestissä mainittu keulan jäykistyminen. Yhdeksässä pakkasasteessa ero on jo varsin huomattava plussakeleihin verrattuna.

Kilometrejä on nyt kertynyt heinäkuun jälkeen 730 ja hyvin pelaa. Kertaalleen luulin keulan hajonneen ajolla, mutta ongelma olikin että oksa tai vastaava oli osunut rebound-säätöön ja kääntänyt sen toiseen ääriasentoon.

http://thot.fi/~ghost/photos/IMG_20201114_144901_1440x1080.jpg

Sambolo
17.02.2021, 00.34
https://youtu.be/aEIzbI1A-TQ

Uuno1
22.12.2021, 16.07
Kiitokset Uuno1:lle viestiketjun aloittamisesta! Lähdin lähestymään läskipyöräilyä vähän samoista lähtökohdista viime huhtikuussa ja hommasin Verkkokauppa.comista Solifer Pulskin. Kesäkuun jälkimmäisellä puoliskolla tilasin tämän viestiketjun rohkaisemana siihen saman valmistajan ilmakeulan joka ruuvattiin paikalleen 10. heinäkuuta. Malli on 26x4, ohjaustankoon tulevalla lock-out-vivulla. Rengaskoista sen verran että nyt talvikelillä alla on Vee Tire Snow Avalanche 26x4.8 joka mahtuu hyvin pyörimään, mutta kyseisen valmistajan kokomerkinnät tuntuvat raporttien perusteella olevan yleisesti yläkanttiin. Nykyään taitaa olla saatavilla leveämmillekin renkaille sopivaa mallia.

Pidän keulassa taulukon mukaisia maksimipaineita pohjaanlyöntien minimoimiseksi hyppyreiden alastuloissa. Tämän seurauksena herkkyys ei ole arvokkaampien jousitusten tasolla, mutta kukaan ei varmaan sellaista oletakaan tämän hintaluokan vehkeiltä.

Kirpeämmällä pakkaskelillä on tullut havaittua ensimmäisessä viestissä mainittu keulan jäykistyminen. Yhdeksässä pakkasasteessa ero on jo varsin huomattava plussakeleihin verrattuna.

Kilometrejä on nyt kertynyt heinäkuun jälkeen 730 ja hyvin pelaa. Kertaalleen luulin keulan hajonneen ajolla, mutta ongelma olikin että oksa tai vastaava oli osunut rebound-säätöön ja kääntänyt sen toiseen ääriasentoon.

http://thot.fi/~ghost/photos/IMG_20201114_144901_1440x1080.jpg
Katsos, tämä lanka on näemmä poikunut oivalluksia viime postauksenikin jälkeen!

Tuo halpisläskini varastettiin kevättalvella 2019 (ei tainnut varas tietää mitä teki ;D )

Sen jälkeen on itsellä ollut "vain" täpäri, jossa keulassa pörrää 3" Fat Freddie Rokkarin Yariin kiinnitetynä.
Yarihan on ihan eri luokan pomppukeppi kuin tämä, mutta sekin alkaa hyytyymään siinä -15*C hujakoilla.

3" edessäkin on ihan mukava; ei ihan fatin tasoa mutta silti sen verran pätevä että läskipyöräkuume ei ole toistaiseksi iskenyt.
Jos hankkisin nyt läskipyörän, etsisin käytettynä jotain, missä on valmiina laatukeula.

(Maasto)pyöräilyharrastuksen aloittamista pohtivalle / budjettirajoitteiselle voin vieläkin suositella tuota omaa halpisläski + halpiskeulakomboa, kunhan on henkisesti valmis kompromisseihin, valmiiksi osittain viallisiin tai alisuoriutuviin komponentteihin
ja siihen, että siitä saattaa "kasvaa ulos" nopeastikin. Ymmärrän varsin hyvin niitä, jotka jättävät harrastuksen aloittamatta koska siihen pitäisi isojen poikien mukaan upottaa lähemmäs (tai yli) tonnin; halpiksella voi aloittaa ja katsoa, pureeko pyöräkärpänen.


Täysjoustosähköversiokin voisi olla aika päheä paitsi että kukaan ei taida valmistaa rymistelyä varten tarpeeksi jäykkää keulaa :/
Ainakin Bluton putket ovat 32 mm, minkä paksuinen rokkarin keula ei ainakaan omassa täysjoustossani alun perin riittänyt lainkaan kivikkoisissa alamäissä.

Mitä kokemuksia muilla on Mastodonteista yms. keuloista ryminöissä?
Nykyään jo normi / plussagummihardtailejakin saa alamäkipätevillä keuloilla, mutta ovatko läskipyörien komponenttien kehitys jämähtänyt nyt kun se ei enää muailmalla ole muodissa?

Kuminauha
22.12.2021, 16.33
Läskipyörää kun ei tarvi oikeestaan kuin syvässä lumessa tai hiekkadyyneillä. Aika marginaalissa maastopyörillä ajavat tässä mielessä maailmalla. Varmaa tästä syystä komponenttien kehitys ei hirveen aktiivista ole.

Esim täpärien kehitystä on Enduro kansainväliset kilpailut edistäny todella paljon. Ennen tätä oli vaan XC ja DH. Kun Enduro kehittyi vakavaksi sarjaksi, rupesi pyörä ja komponenttivalmistajat toden teolla kilpailemaan ja kehittämään omia tuotteitaan. Huimaa kehitystä on 10 vuodessa trail/enduro täpärit nähny.

Joku kansainvälinen fatbike kilpasarja haastavissa olosuhteissa vois käynnistää tässäkin varustelukilvan.

MRe
22.12.2021, 16.42
Joku kansainvälinen fatbike kilpasarja haastavissa olosuhteissa vois käynnistää tässäkin varustelukilvan.
Mutta senkin ongelma ehkä olisi, että voittava kombinaatio olisi täysjäykkä läski 5" tai leveämmillä renkailla. Eli kauheasti en jaksa uskoa, että täysjousitettu läski tulevaisuudessakaan on muuta kuin marginaalilaite.

harald
22.12.2021, 18.00
Läski on mielestäni todella pätevä laite meidän juurikkoisille ja kivisille polulle.

Kuminauha
22.12.2021, 19.35
Mutta senkin ongelma ehkä olisi, että voittava kombinaatio olisi täysjäykkä läski 5" tai leveämmillä renkailla. Eli kauheasti en jaksa uskoa, että täysjousitettu läski tulevaisuudessakaan on muuta kuin marginaalilaite.

Näinhän se varmaan olisi.


Läski on mielestäni todella pätevä laite meidän juurikkoisille ja kivisille polulle.

Joo ei ollu tarkotus dummaa läskien käyttöä muualla ku pehmeillä alustoilla. Tarkoitus oli vaan korostaa niitä olosuhteita, missä läski on se ainoa pyörä, mikä etenee.

Uuno1
23.12.2021, 11.37
Läski on mielestäni todella pätevä laite meidän juurikkoisille ja kivisille polulle.
Onhan se, jos haluaa vain 1 pyörän 4:lle vuodenajalle eikä bike parkit tai asfalttimatkat houkuta niin ehdottamasti suosittelen läskin harkitsemista.

Täysjoustosähköläskikin tosiaan voisi olla aika päheä jos sopiva keula olisi olemassa. Kokeilin kerran kaverin 3" kumeilla varustettua endurosähkötäpäriä, mikä on muuten hauska paitsi että se 3" on väliinputoaja: liian pieni siihen, että voisi jyrätä esteiden yli samalla tavalla kuin aidolla läskillä voi mutta toisaalta taas liian kömpelö näppärään kivien välistä pujotteluun. Sähköpyörä on vauhdin ja painonsa takia enemmän tankkimainen, jotenka se jyräysominaisuus olisi todella hauska.
Aidot plussakumit (2,8"ja 27,5" ylipäänsä näyttävät olevan näivettymässä pois, elleivät sähkötäpärit pidä niitä yllä.

harald
23.12.2021, 13.52
Manitou Mastodon haarukkaan menee kaikki suurimmatkin läskirenkaat.