Uuno1
23.03.2018, 00.26
Aloitin maastopyöräilyn hankkimalla viime "joululahjaksi" itselleni Verkkokaupasta Baana Flesun (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/0351/hcqgs/Baana-Flesu-26-Acera-7-V-fatbike). Halpa, painava, valmiiksi kaupasta jo vähän putkien sisukset ruosteessa, p***t nakit talviajoa varten mutta päheän näköinen, toimiva ja ennen kaikkea hauska ajaa. Minunlainen nobokaan ei oikein sitä lisäpainoa tunne, varsinkin kun tuota omaa läskirengasta on sellaiset 5 kg. Flesu avasi minulle ihan uuden harrastuksen, uuden ilonaiheen elämään sekä toi uuden kauden polkupyöräilyyni. Tykkään mennä pitkin maita ja mantuja mahdollisimman hankalissa olosuhteissa, mihin fatbike on oiva väline.
Anyway, teknisessä maastossa tuli nopeasti selväksi, että fatbiken renkaat (4,5'' ja siitä ylöspäin) syövät todella tehokkasti mukalakivien, juurien, yms. aiheuttamat iskut mutta heti kun vastaan tulee päänkokoista murikkaa tai jyrkkiä kulmanmuutoksia ei eturenkaan vaimennus enää riitä vaan on hankittava jouskari jos haluaa vakaata menoa.
Vaihtoehdot fatbikeille ovat hyvin kaksijakoiset: joko 500-1000 e laatumerkin laatuiskariin (Bluto, Mastodon, Lauf) tai sitten 100-150 e halpaan kiinalaiseen, välissä ei vaikuta olevan mitään. Koska laatumerkin laatuiskari maksaa enemmän kuin koko pyöräni, päädyin huntin halpikseen ja tilasin ebaysta
Suspension Gas Air Forks 4.0"Tire Snow Mountain Bike 26 Fork Fat Bicycle Fork
https://www.ebay.de/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-26-Fork-Fat-Bicycle-Fork/142466064425?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=441464671983&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Tätä samaa mallia kuudessa eri värissä löytyy vähän miltä tahansa ekauppa-alustalta. Vaihtoehtona on tilata Suomesta 129 e +posti tämä : https://www.fatbikeshop.fi/fi/shop/varaosat-varusteet/hydraulic-suspension-front-fork/
Tilaus tuli n. 3 viikossa. Olin yllättynyt, miten laadukkaalta tämä halpishaarukka vaikutti: pinta tuntui muoviselta, ja luulin, että minua oli huijattu kunnes naarmutin sitä ja alla oleva alumiini paljastui.
Lisäyllätyksenä siihen mahtuu helposti 4.8'' Surly Bud 75 mm vanteella, vaikka virallinen sertifikaatti on vain 4.0'':lle, jei!
Vanha ja uusi vieri vieren.
https://i.imgur.com/epYufWCl.jpghttps://i.imgur.com/CLynOpel.jpg
Tekniset tiedot:
Kokoalumiininen haarukka 125 mm joustolla, ilmatoiminen, lock-out löytyy, ei palautumisnopeudensäätöä yms. herkkua.
Mitat:https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
Mitoista puuttuu pari oleellista tietoa: Akselikoko on alaspäin avoinna oleva 10 mm (oma 9.65 mm tjsp sopii sinne varsin hyvin) haarukkaan sopii 4.8'' Surly Bud 75 mm vanteella. Ohjainputki on suora 1 1/8'', mutta paksunee kartiomaisesti lievästi vähän alaspäin mennessä, ei silti ole ns. tapered -putki.
Paino: karvan alle 2kg (teräsjäykkikseni painaa 1400 g).
https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
Ensikokemukset
Ensiasennus tapahtui puuterikelien aikaan helmikuussa. Nopeasti tosin heivasin joustohaarukan koska sillä ei ollut mitään virkaa, huononsi vain huomattavasti ylämäkiominaisuuksia sekä teki ohjaustuntumasta vähän turremman (sekä naarmutti haarukkaa kunnon crown racer-sovittimen puutteessa). Maaliskussa taas kun alkoi olla jäätyneitä polkuja, missä syviä kengänjälkiä teki tämä gutaa: missä aiemmin ajoi hampaat kalskuttaen pystyi nyt ajamaan normaalisti. Porrasajotestien tulokset ovat myös yhtä positiivisia, ja syviin ojiin pystyy ajamaan ilman pelkoa, että vauhti "tökkää" ojanpohjalla kun gradientti muuttuu nopeasti. Tämä on 1. joustokeulani, olen pariin otteeseen nopeasti testannut kavereiden Blutoa sekä Lauf Carbonaraa sekä normi-MTB:tä. Näihin verrattuna tämä vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvältä, kirjoittelen tänne varmaan lisää kun olen ehtinyt enemmän testailla. Laatu vaikuttaa muuten olevan kunnossa paitsi että varsiin hieroutuu ajon aikana lisää öljyä, en tiedä kuinka huolissaan tästä pitää olla tämän hintaluokan haarukassa.
Asennuksessa huomioitavaa:
Hankittavat lisäosat: star nut ja crown racer, kts. yllä. Itse en joutunut katkomaan putkea enkä ostamaan lisää putken holkkeja (spacer).
Star nutin asennuksessa menin "ghettomenetelmällä" eli vasara + mikä tahansa työkalu, millä mutteri pysyy jotenkuten suorassa hakkauksen aikana, meni 1. yrityksellä tarpeeksi suoraksi, kts. https://www.youtube.com/watch?v=KJJLmiBVJUs
Etulevyjarru (160 mm) meni paikalleen (liitäntämalli "international") ilman adapteria.
Fatbikeni keula nousi n. 7 cm (lisäksi kampiakseli nousee reippaasti ja satulakulma muuttuu), tämä tuntui todella kököltä Flesun vakio 6xx mm tangolla mutta hankittuani 720 mm tangon tuntui ajoasento hyvältä.
Vaikka kumpikin haarukoistani on mukamas suora 1 1/8'' poikkesivat ohjainputket toisistaan alapäässä - toinen hieman levenevä ja toinen taas pienellä porrastuksella. Täten jouduin paikallisesta pyörähuollosta hakemaan osia, mitä sinne palapelimaisesti sovitteli (crown racer).
Minkäänlaisia asennus, säätö- taikka huolto-ohjeita ei paketissa tullut (vain tarra varottaen, että tätä saa käyttää vai XC:hen) enkä tiedä, mistä tähän saa varaosia. Tätä samaa haarukkaa tosin myydään niin monessa paikassa, että osia lienisi olevan jossain liikenteessä. Jos jollakulla on huolto-ohjeita / varaosatietoja / tietoa ilmatilavuuden pienentäjistä / yleissuosituksia ilmanpaineesta ja sag-%:ta laittakaa kommenttia ketjuun, kiitos!
Pitänee mennä näillä vinkeillä https://www.youtube.com/watch?v=vvaPjoIA_tI&t=597s
https://imgur.com/P95iG8I
Aijai kuinka mukavaa ajella jäisellä ja kuoppaisella polulla kun on edessä joustoa.
https://i.imgur.com/P95iG8Il.jpg7
Yhteenveto:
Tilausta tehdessäni olin henkisesti varautunut heittämään tämän huntin kankkulan kaivoon. Alustavien kokemusten mukaan tämä tosin vaikutti ihan hyvältä investoinnilta: huntti pöytään sallii oman fatbiken käytön teknisemmässä maastossa sekä jäisessä perunapelloissa kohtalaisen mukavan ajamisen hyväksyttävällä lisäpainolla (+600 g) sekä lievällä ohjaustuntuman menetyksellä haarukan sivuttaisjouston takia. 6 cm vakiotankoa leveämmällä uudella tangolla mäkien nousukaan ei enää ole ollenkaan paha juttu. Fillari tosin näyttää vähän koomiselta kun keula on noussut ja etäisyys eturenkaan ja rungon välillä on kasvanut huomattavasti. Asennus ei ollut hankala kunhan oikea crown racer löytyi.Puuterikeleissä tämä tosin on lähinnä haitaksi, itse tulen varmaan vaihtamaan ainakin ydintalveksi joustokeulan kiinteään; lisäksi ainakin oma Bud kauhoo lunta juuri siihen pahimpaan paikkaan eli tiivisteiden ympärille keväthangessa ajaessa.
Geometrian muutosta sekä haarukan kestävyyttä taikka ilmanpaineen säätöä en ole ehtinyt vielä testata, paineet olivat valmiiksi suht sopivat (~15 % sag). Kevään ja kesän aikana on testailla lisää ja verrata enemmän kavereiden laadukkaimpiin haarukoihin.
---------------------------------------------------
Päivitys 23.3.2018
Aamulla pikkupakkasessa töihin ajaessa keula tuntuu aika jäykältä, onkohan öljy paras mahdollinen? Ilmanpaineita pitänee vissiin myös säätää jossain vaiheessa, mutta viime aikoina olen tapellut liikaa kieron JJ 4,4'':n kanssa että jaksaisin säätää lisää yhtään mitää. Toisaalta tarviiko fatbikeen mitään kovin herkkää haarukkaa (ja näillä myynnissä olevilla vaihtoehdoilla vähintään 5 x kalliimpaa) kun eturengas hoitaa pienten töyssyjen vaimennuksen? Laihialaisille tai muuten tulorajoitteisille läskipyöräilijöille suosittelen kyllä ykköskohteena rahojen investoimista oikeanlaisiin renkaisiin omia ajo-olosuhteita varten, ero on sen verran radikaali. Fillaritorila löytyy välillä hyviä diilejä ja läskipyöräileviltä kavereilta kannattaa kysyä, onko nurkissa lojumassa vähän käytettyjä "turhia" nakkeja.
Päivitys 24.3.
Esitin naapurlille haarukkaani, ja hän tarjoutui auttamaan säädöissä, laskimme hänen pumpullaan paineita noin barin verran jolloin laahaus saavutti 20 %:n. Öljyä ei näytä enää tulleen lisää haarukasta ulos. Ihmettelimme, miten haarukka oli niin hidas reagoimaan ja palautumaan, vartti sisällä lämpimässä ja haarukka elävöityi huomattavasti heti. Näemmä aika epäonnistunut öljyvalinta "Snow Mountain Bike" -haarukalle, kun ulkolämpotila oli kumminkin vain nollan paikkeilla. "Jäykkänäkin" tosin imee ajossa isommat kuopat mutta pikkutärinään ei juuri reagoi, ja nopeammassa kyydissä ei ehtine palautua iskujen välillä.
Anyway, teknisessä maastossa tuli nopeasti selväksi, että fatbiken renkaat (4,5'' ja siitä ylöspäin) syövät todella tehokkasti mukalakivien, juurien, yms. aiheuttamat iskut mutta heti kun vastaan tulee päänkokoista murikkaa tai jyrkkiä kulmanmuutoksia ei eturenkaan vaimennus enää riitä vaan on hankittava jouskari jos haluaa vakaata menoa.
Vaihtoehdot fatbikeille ovat hyvin kaksijakoiset: joko 500-1000 e laatumerkin laatuiskariin (Bluto, Mastodon, Lauf) tai sitten 100-150 e halpaan kiinalaiseen, välissä ei vaikuta olevan mitään. Koska laatumerkin laatuiskari maksaa enemmän kuin koko pyöräni, päädyin huntin halpikseen ja tilasin ebaysta
Suspension Gas Air Forks 4.0"Tire Snow Mountain Bike 26 Fork Fat Bicycle Fork
https://www.ebay.de/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-26-Fork-Fat-Bicycle-Fork/142466064425?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=441464671983&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Tätä samaa mallia kuudessa eri värissä löytyy vähän miltä tahansa ekauppa-alustalta. Vaihtoehtona on tilata Suomesta 129 e +posti tämä : https://www.fatbikeshop.fi/fi/shop/varaosat-varusteet/hydraulic-suspension-front-fork/
Tilaus tuli n. 3 viikossa. Olin yllättynyt, miten laadukkaalta tämä halpishaarukka vaikutti: pinta tuntui muoviselta, ja luulin, että minua oli huijattu kunnes naarmutin sitä ja alla oleva alumiini paljastui.
Lisäyllätyksenä siihen mahtuu helposti 4.8'' Surly Bud 75 mm vanteella, vaikka virallinen sertifikaatti on vain 4.0'':lle, jei!
Vanha ja uusi vieri vieren.
https://i.imgur.com/epYufWCl.jpghttps://i.imgur.com/CLynOpel.jpg
Tekniset tiedot:
Kokoalumiininen haarukka 125 mm joustolla, ilmatoiminen, lock-out löytyy, ei palautumisnopeudensäätöä yms. herkkua.
Mitat:https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
Mitoista puuttuu pari oleellista tietoa: Akselikoko on alaspäin avoinna oleva 10 mm (oma 9.65 mm tjsp sopii sinne varsin hyvin) haarukkaan sopii 4.8'' Surly Bud 75 mm vanteella. Ohjainputki on suora 1 1/8'', mutta paksunee kartiomaisesti lievästi vähän alaspäin mennessä, ei silti ole ns. tapered -putki.
Paino: karvan alle 2kg (teräsjäykkikseni painaa 1400 g).
https://www.ebay.com/itm/Suspension-Gas-Air-Forks-4-0-Tire-Snow-Mountain-Bike-20-Fork-Fat-Bicycle-Fork-/282857358629
Ensikokemukset
Ensiasennus tapahtui puuterikelien aikaan helmikuussa. Nopeasti tosin heivasin joustohaarukan koska sillä ei ollut mitään virkaa, huononsi vain huomattavasti ylämäkiominaisuuksia sekä teki ohjaustuntumasta vähän turremman (sekä naarmutti haarukkaa kunnon crown racer-sovittimen puutteessa). Maaliskussa taas kun alkoi olla jäätyneitä polkuja, missä syviä kengänjälkiä teki tämä gutaa: missä aiemmin ajoi hampaat kalskuttaen pystyi nyt ajamaan normaalisti. Porrasajotestien tulokset ovat myös yhtä positiivisia, ja syviin ojiin pystyy ajamaan ilman pelkoa, että vauhti "tökkää" ojanpohjalla kun gradientti muuttuu nopeasti. Tämä on 1. joustokeulani, olen pariin otteeseen nopeasti testannut kavereiden Blutoa sekä Lauf Carbonaraa sekä normi-MTB:tä. Näihin verrattuna tämä vaikuttaa hinta-laatusuhteeltaan varsin hyvältä, kirjoittelen tänne varmaan lisää kun olen ehtinyt enemmän testailla. Laatu vaikuttaa muuten olevan kunnossa paitsi että varsiin hieroutuu ajon aikana lisää öljyä, en tiedä kuinka huolissaan tästä pitää olla tämän hintaluokan haarukassa.
Asennuksessa huomioitavaa:
Hankittavat lisäosat: star nut ja crown racer, kts. yllä. Itse en joutunut katkomaan putkea enkä ostamaan lisää putken holkkeja (spacer).
Star nutin asennuksessa menin "ghettomenetelmällä" eli vasara + mikä tahansa työkalu, millä mutteri pysyy jotenkuten suorassa hakkauksen aikana, meni 1. yrityksellä tarpeeksi suoraksi, kts. https://www.youtube.com/watch?v=KJJLmiBVJUs
Etulevyjarru (160 mm) meni paikalleen (liitäntämalli "international") ilman adapteria.
Fatbikeni keula nousi n. 7 cm (lisäksi kampiakseli nousee reippaasti ja satulakulma muuttuu), tämä tuntui todella kököltä Flesun vakio 6xx mm tangolla mutta hankittuani 720 mm tangon tuntui ajoasento hyvältä.
Vaikka kumpikin haarukoistani on mukamas suora 1 1/8'' poikkesivat ohjainputket toisistaan alapäässä - toinen hieman levenevä ja toinen taas pienellä porrastuksella. Täten jouduin paikallisesta pyörähuollosta hakemaan osia, mitä sinne palapelimaisesti sovitteli (crown racer).
Minkäänlaisia asennus, säätö- taikka huolto-ohjeita ei paketissa tullut (vain tarra varottaen, että tätä saa käyttää vai XC:hen) enkä tiedä, mistä tähän saa varaosia. Tätä samaa haarukkaa tosin myydään niin monessa paikassa, että osia lienisi olevan jossain liikenteessä. Jos jollakulla on huolto-ohjeita / varaosatietoja / tietoa ilmatilavuuden pienentäjistä / yleissuosituksia ilmanpaineesta ja sag-%:ta laittakaa kommenttia ketjuun, kiitos!
Pitänee mennä näillä vinkeillä https://www.youtube.com/watch?v=vvaPjoIA_tI&t=597s
https://imgur.com/P95iG8I
Aijai kuinka mukavaa ajella jäisellä ja kuoppaisella polulla kun on edessä joustoa.
https://i.imgur.com/P95iG8Il.jpg7
Yhteenveto:
Tilausta tehdessäni olin henkisesti varautunut heittämään tämän huntin kankkulan kaivoon. Alustavien kokemusten mukaan tämä tosin vaikutti ihan hyvältä investoinnilta: huntti pöytään sallii oman fatbiken käytön teknisemmässä maastossa sekä jäisessä perunapelloissa kohtalaisen mukavan ajamisen hyväksyttävällä lisäpainolla (+600 g) sekä lievällä ohjaustuntuman menetyksellä haarukan sivuttaisjouston takia. 6 cm vakiotankoa leveämmällä uudella tangolla mäkien nousukaan ei enää ole ollenkaan paha juttu. Fillari tosin näyttää vähän koomiselta kun keula on noussut ja etäisyys eturenkaan ja rungon välillä on kasvanut huomattavasti. Asennus ei ollut hankala kunhan oikea crown racer löytyi.Puuterikeleissä tämä tosin on lähinnä haitaksi, itse tulen varmaan vaihtamaan ainakin ydintalveksi joustokeulan kiinteään; lisäksi ainakin oma Bud kauhoo lunta juuri siihen pahimpaan paikkaan eli tiivisteiden ympärille keväthangessa ajaessa.
Geometrian muutosta sekä haarukan kestävyyttä taikka ilmanpaineen säätöä en ole ehtinyt vielä testata, paineet olivat valmiiksi suht sopivat (~15 % sag). Kevään ja kesän aikana on testailla lisää ja verrata enemmän kavereiden laadukkaimpiin haarukoihin.
---------------------------------------------------
Päivitys 23.3.2018
Aamulla pikkupakkasessa töihin ajaessa keula tuntuu aika jäykältä, onkohan öljy paras mahdollinen? Ilmanpaineita pitänee vissiin myös säätää jossain vaiheessa, mutta viime aikoina olen tapellut liikaa kieron JJ 4,4'':n kanssa että jaksaisin säätää lisää yhtään mitää. Toisaalta tarviiko fatbikeen mitään kovin herkkää haarukkaa (ja näillä myynnissä olevilla vaihtoehdoilla vähintään 5 x kalliimpaa) kun eturengas hoitaa pienten töyssyjen vaimennuksen? Laihialaisille tai muuten tulorajoitteisille läskipyöräilijöille suosittelen kyllä ykköskohteena rahojen investoimista oikeanlaisiin renkaisiin omia ajo-olosuhteita varten, ero on sen verran radikaali. Fillaritorila löytyy välillä hyviä diilejä ja läskipyöräileviltä kavereilta kannattaa kysyä, onko nurkissa lojumassa vähän käytettyjä "turhia" nakkeja.
Päivitys 24.3.
Esitin naapurlille haarukkaani, ja hän tarjoutui auttamaan säädöissä, laskimme hänen pumpullaan paineita noin barin verran jolloin laahaus saavutti 20 %:n. Öljyä ei näytä enää tulleen lisää haarukasta ulos. Ihmettelimme, miten haarukka oli niin hidas reagoimaan ja palautumaan, vartti sisällä lämpimässä ja haarukka elävöityi huomattavasti heti. Näemmä aika epäonnistunut öljyvalinta "Snow Mountain Bike" -haarukalle, kun ulkolämpotila oli kumminkin vain nollan paikkeilla. "Jäykkänäkin" tosin imee ajossa isommat kuopat mutta pikkutärinään ei juuri reagoi, ja nopeammassa kyydissä ei ehtine palautua iskujen välillä.