Näytä tavallinen näkymä : Laadukkaan jalkajarrullisen peruspyörän valinta
Hei! Olisiko hyviä neuvoja peruspyörän valintaan? Naisihmiselle tulossa, vaatimuksena on jalkajarrut (en tiedä todellista syytä, ei vaan halua käyttää käsijarruja), ei mummopyörä. Ajoa ei tule talvisin, työmatkoille(6km) ja kesällä ehkä joku satunnainen pitempi reissu (30-100km). Tietysti hyvin rullaava saisi olla, eikä mahdottoman painava. Pelagoa katseltiin, mutta on vähän tyyris hinnaltaan. Edellinen pyörä on citymarketin mummonopsa vuodelta 2009, joten varmaan mikä tahansa uusi pyörä on parempi, mutta haetaan semmoista millä pääsisi seuraavat 10v mukavammin kuin markettinopsalla.
Onko näillä kriteereillä mahdoton tehtävä tuo jalkajarrun ja ei mummopyörän yhdistelmä? Saa olla myös vanhempaa mallia, mitä kannattaisi bongailla käytettyinä.
Saa myös tarjota hyvää käytettyä jos löytyy kriteereihin sopivaa, kuskilla pituutta 165cm.
Käviskö tällainen, vois opiskella myös käsijarruihin?
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Elegance-Lite-La/ekauppa/pSTELLILA17/
rentoratsastaja
19.03.2018, 15.44
Mä sain viime keväänä samat ohjeet, kuskikin saman mittanen. Yllytin emännän kuitenkin koeajamaan paria maastopyörää ja sille tielle se jäi, kaupasta tarttu mukaan 29" hydraulijarruilla sekä tyytyväinen tyttöystävä.
Käviskö tällainen, vois opiskella myös käsijarruihin?
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-Elegance-Lite-La/ekauppa/pSTELLILA17/
Tuohan voisi olla yksi vaihtoehto, on näköjään valmiiksi varusteltu, laitetaan tuo myös vaihtoehdoksi!
Mä sain viime keväänä samat ohjeet, kuskikin saman mittanen. Yllytin emännän kuitenkin koeajamaan paria maastopyörää ja sille tielle se jäi, kaupasta tarttu mukaan 29" hydraulijarruilla sekä tyytyväinen tyttöystävä.
Olen itekkin yrittäny yllyttää edes koeajamaan, mutta onpas vaikeeta :D ehkä pitää vielä yrittää niin kasvas pyörävalikoima, mutta toistaseks näillä kriteereillä etitään pyörää, vaikka itekki oon levyjarrujen puolella.
Vaimolla on tälläinen ja juuri samasta syystä: jalkajarru pitää olla.
http://www.nishiki.fi/tuote/hybrid/hybrid-407-lady-kaupunkihybridi/
Ei millään pahalla mutten koskaan ole ymmärtänyt noita turvattomia jalkajarruja...
Onneksi on olemassa pyöriä, jossa on sekä jalka-, että käsijarrut. Mielestäni se on hyvä ratkaisu tässä tapauksessa. Kieltämättä takapyörän jarruttaminen jalkajarrulla ja etupyörän jarruttaminen käsijarrulla sujuvasti liikenteessä vaatii koordinaatiota, jota ainakaan minulla ei ole.
Toki kannattaa yrittää myös saada käyttäjä kokeilemaan hydraulisia jarruja ilman, että tyrkyttää kyseistä pyörää vaihtoehdoksi. Ihan vain jarrujen kokeilua. Mielipide voi muuttua, jos käsitys asiasta on muodostunut jonkun mennen ajan pyörän tehottomien jarrujen perusteella. Tai onko kyse edes jarruista, vaan kammosta ketjuvaihteita kohtaan?
Laadukkaan jalkajarrullisen peruspyörän valinta
Takanapa, hyviä laadukkaita:Sram i-3, Sram P5, Sram S7, Sturmey Archer 3 ja 5 vaihteiset. Shimano(t), nihkeä, "kuin suossa ajaisi". Eli, jos haluat laadukkaan; ainoa vaihtoehto taitaa olla takakiekon rakennuttaminen (napa,vannekehä,pinnat). Luulen tietäväni mistä puhun, on pitkän ajan kokemus yllä mainituista :)
Kannattaa nyt ainakin koittaa pyörää jossa on vaikka hydrauliset levyt, aikoinaan yhden nepsy lapsen opetin puoliksi väkisin opettelemaan pois jalkajarruista, ei ole poika jälkeenpäin valittanut...
Eli jos ei muuta syytä ole kuin asenne niin unohtaisin jalkajarrut.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.