Näytä tavallinen näkymä : aloittelijalle maastopyörää
Morjes!
Tarkotus ois ajaa työmatkaa konkelilla kesät talvet ja sen lisäks vähän jollain juurakkopoluilla yms. mitä nyt tästä kuopion alueelta sattuu löytymään. Kattelin itte vähän Nukeproofin Scout 290 Sport Bike 2018 hinta oli chainreactioncyclessä abouttiarallaa 800e joka ois budjettikin suurinpiirtein. Tän lisäks kattelin vitus merkkisiä pyöriä hintahaarukalta 800-1000egee. :D Eli hakusessa nyt ois sellanen pyörä jolla ois kiva painella menemään ympäri vuoden. Mielipiteitä ja ehdotuksia :)
Itse valitsisin täysjäykän pyörän täyspitkillä lokareilla mutta toki maastopyörälläkin kulkemaan pääsee. Tuohon hintaan varmaan Canyonin/Radonin pyörät tarjoaa parhaan hinta/laatusuhteen.
Täysjäykkä maastopyörä, Vivve, kyllä niitäkin löytyy ja vaikka plussarenkailla.
Toki löytyy, ilmaisin asiani ehkä vähän epäselvästi. Tarkoitin vain että ehkä täysjäykkä olisi parempi vaihtoehto kuin etujousitettu pyörä jos suurin osa ajosta on kuitenkin työmatkaa.
Täysjäykkä maastopyörä, Vivve, kyllä niitäkin löytyy ja vaikka plussarenkailla.
Oon yrittänyt ettiä noita täysjäykkiä, mut ei tahdo löytyä.
SamiMerilohi
17.03.2018, 11.43
Enemmän siitä joustokeulasta on metsässä iloa kuin työmatkalla haittaa. Varmistat vaan, että keula on kunnollinen, eli käytännössä että siinä on ilmajousi eikä kierrejousi. Pitäisi kyllä onnistua 800-1000 € hintaluokassa.
Tuo Nukeproof vaikuttaa asialliselta, sillä pärjää jo maastossakin hyvin. Varmista vaan oikea koko.
Enemmän siitä joustokeulasta on metsässä iloa kuin työmatkalla haittaa. Varmistat vaan, että keula on kunnollinen, eli käytännössä että siinä on ilmajousi eikä kierrejousi. Pitäisi kyllä onnistua 800-1000 € hintaluokassa.
Tuo Nukeproof vaikuttaa asialliselta, sillä pärjää jo maastossakin hyvin. Varmista vaan oikea koko.
Samaa mieltä pyörätyypistä.
Täysjäykkä "maastopyörä" taitaa olla citypyörä.
Ei Nukeproofissa mitään vikaa, toisaaltaan on loppuunmyyty ainakin CRC:llä...
Marsusram
17.03.2018, 12.10
Varmistat vaan, että keula on kunnollinen, eli käytännössä että siinä on ilmajousi eikä kierrejousi.
Tuo joustoelementti ei siis ole syy, vaan seuraus käytännössä. Halvimpiin käytetään usein yksinkertaisempaa kierrejousta kuin monimutkaisempaa ilmajousitusta.
Oikein mitoitettu kierrejousi toimii ihan yhtä hyvin kuin ilmajousikin, herkkyyden osalta usein paremminkin kuin ilmajousi jossa nahkeat tiivisteet.
Kevyempi paino ja helppo säädettävyys painon mukaan ovat ilmajousen edut. Kierrejousitetussa vain vaimennuselementti kaipaa huoltoa, ilmajousitetussa myös jousipuolen tiivisteet.
Säädettävä öljyvaimennus on hyvän keulan merkki.
SamiMerilohi
17.03.2018, 12.18
Tuo joustoelementti ei siis ole syy, vaan seuraus käytännössä. Halvimpiin käytetään usein yksinkertaisempaa kierrejousta kuin monimutkaisempaa ilmajousitusta.
Oikein mitoitettu kierrejousi toimii ihan yhtä hyvin kuin ilmajousikin, herkkyyden osalta usein paremminkin kuin ilmajousi jossa nahkeat tiivisteet.
Kevyempi paino ja helppo säädettävyys painon mukaan ovat ilmajousen edut. Kierrejousitetussa vain vaimennuselementti kaipaa huoltoa, ilmajousitetussa myös jousipuolen tiivisteet.
Säädettävä öljyvaimennus on hyvän keulan merkki.
Toki asia on näin, mutta kysyjän hintaluokassa kierrejousi tarkoittaa huonoa keulaa ja ilmajousi parempaa. En usko, että yhdessäkään alle kahden tai välttämättä edes alle kolmen tonnin pyörässä on hyvää kierrejousikeulaa.
pyöräsimo
17.03.2018, 16.47
Minä rupesin maastopyöräilemaan täysjäykällä Kona Unitilla ja kyllähän sillä ajeli vaikka kuinka. Jäykistely loppui oikeastaan ekaan 60 km:n maastolenkkiin, jossa kuskin rajat tulivat vastaan ja sitten tuli pyörään joustokeula. Oli siinä kyllä viehätyksensä silti.
Ei Nukeproofissa mitään vikaa, toisaaltaan on loppuunmyyty ainakin CRC:llä...
Joo näin itsekkin tossa huomasin ja sit samalla löysin wigglestä http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-sentier-29-slx-1x11-2017-vr-hardtail-bike/ vaikuttais ainakin omaan silmään suht asialliselle ja oikee kokokin löytyis.
Radonissa olisi vielä pykälän verran parempi keula ja jonkin verran kevyempi ja xt -takavaihtaja. Tosin jos tuo 21” on se sinun koko niin hintaeroa tulee jo pari sataa ja bike-discountilla toimitus 60e.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-713496
Radonissa olisi vielä pykälän verran parempi keula ja jonkin verran kevyempi ja xt -takavaihtaja. Tosin jos tuo 21” on se sinun koko niin hintaeroa tulee jo pari sataa ja bike-discountilla toimitus 60e.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-8.0-713496
joo 21 ois mulle passeli
SamiMerilohi
18.03.2018, 10.48
Radon on geometriansa puolesta aika eri peli kuin tuo Nukeproof tai Vitus. Radon on enemmän XC-pyörä, jyrkkä keulakulma ja lyhyt runko. Samoin runko on melko korkea. Tällainen pyörä sopii hyvin pururatalenkeille ja helpommille poluille, ja on työmatkapyöränä mukava.
Vitus ja Nukeproof taas ovat pidempiä ja matalia runkoja, loivalla keulakulmalla ja pidemmällä joustolla. Sopii paremmin sellaiseen rymistelyyn ja alamäkipainotteisempaan ajamiseen. Väittäisin, että Vitus ja Nukeproof ovat maastossa helpompia ajaa kuin Radon. Ei ihan pelkkää mutua, koska mun edellinen pyörä oli Radon, ja vaihdoin siitä loivempikulmaiseen ja pidempirunkoiseen jäykkäperään.
Vituksessa näyttäisi olevan 130mm keula, joka metsässä tekee ajosta "kivempaa", mutta työmatkallahan sillä ei tee mitään. Jos haluat enemmän ominaisuuksia metsään, osta Vitus. Jos taas työmatkapyöräily on se tärkein juttu, voisi joku toinen malli olla parempi? Kompromissejahan tällaiset valinnat on ja kunnon fillarointikärpäsen pureman jälkeen alkaa pyörien määrä yleensä tallissa lisääntyä.
Ympärivuotista käyttöä helpottaa, jos pyörään mahtuu leveämmät renkaat, esim. 2.6-3.0
http://www.chargebikes.com/cooker-1/ Hieman kalliimpi mutta toimiva paketti...
Kuopion maastoissa unohtaisin täysijäykän samantien, jos tarkoitus on pururadoilta poluille poiketa. Osa vannoo taysjäykän nimiin, mutta itse en voi maastoajossa niiden hyvyyttä allekirjoittaa. Kuopion maasto on todella kivistä ja juurakkoista sekä korkeuserot ovat Suomen mittakaavassa isoja, jolloin joustoa alkaa äkkiä kaipaamaan varsinkin alamäissä.
Kuten aikaisemminkin on mainittu, jos painopiste on työmatkapyorailyssä, niin kannattaa hommata jokin xc-pyorä. Jos haluaa painottaa maasto-ominaisuuksia, niin silloin valitsisin aloittajan ehdottaman tyylisen trail/am henkisen pyörän. Yksi suht edullinen tämän kategorian pyörä on Commencal Meta HT Trail: https://www.commencal-store.co.uk/Mobile/meta-ht-trail-ride-650b-black-2017-c2x19821480
Commencal jättää hieman toivomisen varaa voimansiirron, jarrujen ja painon osalta, mutta tuohon hintaan ei voi kaikkea saada. Kannattaa paikallisissa liikkeissä käydä myös renkaita potkimassa. Esim. Iikan pyörävarikolta löytyy ihan päteviä vehkeitä ja luulisi pääsevän testaamaankin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.