Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimanon sisäiset akut



pesuman
15.03.2018, 08.34
Tilasin suoraan Saksasta Shimanon Di2 BT-DN110 akun melko hunajaiseen hintaan vieläpä. Akku on suhteessa itse osaan yksi Di2 paketin kalleimmista komponenteista. Avasin pakkauksen ja kytkin akun kiinni fillariin. Ullatus ullatus. Akku ei ottanut vastaan virtaa lainkaan. Shimanon PCE1 kiinni ja mitä E-tube sanookaan. Se ei löydä koko akkua.

Laitoin ulkoisen akkukiinnikkeen kiinni testatakseni onko vika jossain muussa komponentissa tai piuhassa ja kas kummaa. Di2 toimii kuin unelma.

Uusi sisäinen akku on siis kirjaimellisesti sökö.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta vai meneekö tämä kategoriaan paska (kallis) tsägä?

maalinni
15.03.2018, 09.01
Eikö muka takuu korvaa?

pesuman
15.03.2018, 11.02
Saattaahan tuo korvata, mutta ei ole maailman helpoin rasti ryhtyä perimaan takuita saksalaisista puljuista. Pitänee käyttää tuo akku ensin virallisessa Shimano Centerissä tarkastettavana. Valmistenumeron perusteella akku on kasattu 12/2016. Patterit Japanissa ja kasaus Kiinassa.

VesaP
15.03.2018, 12.18
Saattaahan tuo korvata, mutta ei ole maailman helpoin rasti ryhtyä perimaan takuita saksalaisista puljuista.

Mikä yhdessä mailissa myyjälle on niin vaikeeta? Varmaan vastamailissa saat ohjeet miten toimia uuden toimivan tuotteen saamiseksi jos eivät jo suoraan lähetä uutta sulle. :seko:

JackOja
15.03.2018, 12.26
...ei ole maailman helpoin rasti ryhtyä perimaan takuita saksalaisista puljuista.

Sitten se on toiseksi helpoin. Palautat sinne ja kerrot, ettei toimi.

MacKonte
15.03.2018, 12.32
Saattaahan tuo korvata, mutta ei ole maailman helpoin rasti ryhtyä perimaan takuita saksalaisista puljuista.
Oma kokemus Keski-Eurooppalaisista liikkeistä on päinvastainen - maailman helpoin asia hoitaa heidän kanssaan takuuasiat. Tärkeintä on laittaa myyjälle asiallista viestiä, jossa kuvailee ongelman vaikka sitten englanniksi ja pyytää toimintaohjeita.

pesuman
15.03.2018, 13.07
Tarve reklamoida poistui, sillä akku heräsi, kun kiusasin sitä SM-PCE1:llä riittävän useasti. Akku löytyi diagnostiikalla ja firmwarekin päivittyi samalla. Minulle on käynyt samalla lailla kertaalleen 6770 kahvojen kanssa, jotka "hävisivät" järjestelmästä mystisesti. Silloin palautuivat kertakiusaamalla. Tästä syystä epäilin, että akku on hajalla, kun diagnostiikkaohjelma ei sitä heti löytänyt. Kopautus pöydänkulmaan olisi saattanut ratkaista ongelman kertaheitolla :)

Palautteena kommentoijille a) kiitokset
b) en kylläkään kysynyt ohjeita tai kokemuksia takuupalautuksille.

VesaP
15.03.2018, 13.13
^Eipä kestä. Kiva olla avuksi! :)

MacKonte
15.03.2018, 13.50
... vai meneekö tämä kategoriaan paska (kallis) tsägä?

b) kommentit kirposivat varmaan tuosta lauseesta tarkoituksena rohkaista hoitamaan asia muuten kuin heittämällä akku roskiin, mutta eipä siinä mitään...

STN
15.03.2018, 14.57
Oman kokemuksen mukaan helpoiten takuu-asiat hoituu ulkomaalaisten firmojen kanssa. Suurinmat onglmat ovatkin juuri suomalaiset liikkeet. Toki suomalaisissakin on liikkeitä jotka hoitavat takuuasiat hyvin.

VesaP
15.03.2018, 15.15
^Ja eihän tuossa casessa vielä olis ollut edes mikään takuunalainen vika, vaan viallisen tuotteen lähetys myyjältä minkä myyjä olis vaihtanut uuteen muitta mukinoitta, ja MYYJÄ olis sit saanut sen asian vääntää tavaran valmistajan kanssa. Takuunalainen vika on sitten kun olet käyttänyt tuotetta jo X kertaa/päivää ja sitten vasta se laukeaa. Tässäkin tapauksessa voi myyjäliike lähettää sulle uuden muitta mukinoitta (ja edelleen sitten itse siellä päässä vääntää takuusta valmistajan/tukkurin kanssa).

Juide
15.03.2018, 17.04
Hyvä että kysyjän ongelma ratkesi. Shimanon di2-akkujen latauksessa kannattaa huomata, että kovin pienellä virralla ne eivät välttämättä "herää" ollenkaan. Kuulin eräältä asiaa tuntevalta, että kannattaa ladata vähintään 2 A virtaa puskevalla laturilla.

Viime syksynä oli itsellä mystisiä ongelmia akun kanssa ja ostin jo uuden akun kun luulin entisen olevan 3 vuoden jälkeen entinen. Vaikutti siltä, että akku tyhjenee itsestään, kun latasin monta kertaa "täyteen" ja yhden lenkin aikana akku meni jo tyhjäksi. Todellisuudessa akku ei ollut missään vaiheessa latautunut täyteen. Jossain vaiheessa latasin sitten tehokkaimmalla laturilla mitä löysin, ja ongelmat hävisivät ja vanha akku toimii aivan täysin.

MakeK
24.03.2018, 09.24
Törmäsin itse vastaavanlaiseen ongelmaan, kun päivitin talvella hankittuun uuteen pyörään syncro shiftingin mahdollistava akun (BT-DN110 ) ja bluetooth palikan (EW-WU111). Ensimmäiseksi päivitin kaikki Di2 -komponentit (D-A 9050) uusimpaan firmikseen. Alkuun uusi akku toimi normaalisti, mutta kun noin viikon kuluttua lisäsin bluetooth palikan sisäisen akun perään alkoivat mystiset akun tyhjenemiset. Latauksen jälkeen akku saattaa olla tyhjä jo seuraavana päivänä... mutta ei välttämättä aina. Olen tässä miettinyt eri vaihtoehtoja ongelmalle. Firmis bugi, viallinen bluetooth palikka tai viallinen akku...? Bluetooth näyttää rajautuneen pois, kun otin sen irti, latasin akun ja seuraavana päivänä akku olikin taas tyhjä.
Viimeisenä tekstinä vaihdoin akut ristiin rouvan pyörän kanssa ja ainakin ensimmäisen yön jälkeen molempien pyörien vaihteet toimivat ja varaustilan merkkivalot näytti akkujen olevan täynnä.
Nyt pohdin voisiko laturin matala latausvirta aiheuttaa ongelman. Olen ladannut iPadin laturilla.
Tässä kirjoitellessa tuli mieleen myös se, että uusi akku taisi tulla tyhjänä, mikä hiukan mietitytti silloin. Yleensä alut toimitetaan täynnä tai ainakin osittain latautuneena.
Jos täältä löytyy ajatuksia/vinkkejä, niin kiitollisena otetaan vastaan.




Sent from my iPhone using Tapatalk

jone1
24.03.2018, 09.50
Mulle tulee ens viikolla canyonin aeroad ultegra 8000 di2 vaihteilla. Tilasin ton wu-111 palikan. Mitä ongelmia asennuksessa odotettavissa, vinkkejä kaivataan? Ensin pc:hen kiinni ja firmikset kuntoon ja sitten kytkee ton lisäpalikan, näinkö?
Keskiön seudulle meinasin asentaa kuten videossa.
https://www.youtube.com/watch?v=APfkNz--t1U&list=PLfS308VLPkqA7BtdQ3hxuI7XJddxY7SIM&index=13&t=7s