PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apuva: uuden sähkömoottori-eturenkaan osat osuvat etuhaarukkaan



Andree
13.03.2018, 09.13
Työmatkakäytössä mulla on Madisonin "Black Shadow" perus 1-vaihdemummis ollut nyt 5-6 vuotta.
Tilasin saksasta eteen etupyörän napaan sopivan sähkövetoisenvanteen, joka ei nyt istukaan etuhaarukkaan.

Kuvat kertoo lisää.
Tekstit enkuiksi koska meilasin ensin myyjälle, jos osaisi neuvoa, mietin että täältäkin voisi apua löytyä niin nyt tänne.

Joudunko hiomaan haarukkaa? Sopiiko tähän joku holkkiratkaisu?

Kiitos avusta!

https://imgur.com/lSodp7z
https://i.imgur.com/lSodp7z.jpg

https://i.imgur.com/b4Iq3CU.jpg

JackOja
13.03.2018, 09.24
Ota noi lokarit pois tai laita lyhyemmät pultit.

Andree
13.03.2018, 09.52
Ota noi lokarit pois tai laita lyhyemmät pultit.

Kiitos nopeasta vastauksesta.

Lokarit ei ahdista, eikä näy tuossa (huonossa) kuvassa edes.
Kuvassa on etuhaarukka ja pyörä on "katollaan".

Pultit mahtuu myös olemaan hyvin, samoin mutterit, ainoa mikä kahnaa on tuon moottorin hopeinen kotelo, joka puree paksuun haarukan putkeen.
Toisella puolella ne senkatut ruuvinkannat ottaa hiukan kiinni samalla tavoin, muttei yhtä pahasti.

Toivotaan vielä keskustelua aiheesta, toimitan lisäkuviakin jos tarve vaatii.

JackOja
13.03.2018, 10.03
Lokarit ei ahdista, eikä näy tuossa (huonossa) kuvassa edes.


Jaa, minä katoin että juuri nuo lokarin aisojen pultit on ne jotka siellä ahistaa.

Andree
13.03.2018, 10.13
Jaa, minä katoin että juuri nuo lokarin aisojen pultit on ne jotka siellä ahistaa.
Ymmärsin miten kuvaa katsoit, kuvassa on tavallaan optinen harha.

Katso kuvan alareunasta asti, kyseessä on yksi paksu tanko, joka on haarukan toinen y-haara siis.

Esa S
13.03.2018, 10.57
Prikkaa väliin, lienee teräshaarukka, jota voi huoletta taivuttaa muutaman millin.

Andree
13.03.2018, 11.54
Prikkaa väliin, lienee teräshaarukka, jota voi huoletta taivuttaa muutaman millin.
Moi Esa

Toisella puolella ollaan varmaan milleissä, toisella senteissä.
Lisäksi mitenhän toimii se prikka, se pitäisi saada siis haarukan sisäpuolelle.

Vanteen puolellahan on tuollainen pylväs-prikka, joka takertuu pylväällään haarukkaan pitäen sen paikoillaan.

Otin pyörän toimittajan ohjeesta ne sivut itse pyörän asennuksesta, jossa näkyy paremmin osat joita haarukan ympäri laitetaan.

Tässä:
http://docdro.id/5cfhhbu

Lisäys: Tosiaan tuossa on täysin vielä kiristämättä pultit, ja runko ottaa jo hinpun verran kiinni heti, pyörii hieman toki, ei kitkatta.
Jos nyt kiristän pultit, prässään metalliosat yhteen ja haarukkahan menee varmaan sentin pari vielä kiinni päistään tuossa vaiheessa, pelivara on loppu heti.

Onko katastrofi jos hion kulmurilla ahdistavat kohdat haarukasta pois ja maalaan pinnat? Miten käy haarukan balanssin tai keston?

Reba
13.03.2018, 12.15
Hio sen verran haarukasta pois, kun tarvitsee. Pitäisi kyllä kestää, jos materiaali ei puhki mene ja voihan sinne väliin prikatkin laittaa, jos se yhtää asiaan auttaa. Maalia päälle, ettei ruostu.

STN
13.03.2018, 12.23
Laita parempia kuvia, niin varmaan tulee parempia neuvojakin.

Andree
13.03.2018, 12.24
Hio sen verran haarukasta pois, kun tarvitsee. Pitäisi kyllä kestää, jos materiaali ei puhki mene ja voihan sinne väliin prikatkin laittaa, jos se yhtää asiaan auttaa. Maalia päälle, ettei ruostu.

Moi, kiitos vastauksesta.
En ekana lähtenyt ajamaan pintaa pois, kun ajattelin jos olisi jokin hienovaraisempi ratkaisu.

Nyt alkaa näyttää siltä, ettei muita konsteja ole... Hyvä kuulla, että se sen kestää. Ehkä 10% ohenee ja on aika paksu ennestäänkin.

Tässä vielä yksi holkkiajatus multa viitaten edelliseen vastaukseen:
Eli "päältä kuvattuna" kuten kuuluu asentaa, ja tässä näkyy miten erikoinen holkin pitäisi olla tuossa välissä jos oikein ymmärsin:

https://i.imgur.com/tXfsu3C.png

duudi
13.03.2018, 13.02
Jos oikein kuvistasi ymmärsin, mutterilla on varaa kiristyä vielä 10-20 mm. Eikös tuo tarkoita, että tuo haarukan sisäpintaa vasten olevan holkin on siirryttävä saman verran sisään päin? Toisin sanottuna kuvan tilanteessa sisällä on reilusti välystä ja holkkeja tarvitaan. Mutta ei kai tuo mitään erikoisholkkia tarvitse. Laita ulkohalkaisijaltaan sen kokoinen holkki, joka mahtuu haarukan pään syvennykseen. Lisäksi perusmummiksen haarukkaa kestää varmasti levittää ainakin 10 mm leveämmäksi. Ei siihen pysyvää muodonmuutosta tarvitse riuhtoa, riittää että haarukka joustaa leveyssuunnassa riittävästi.

Andree
13.03.2018, 13.17
Jos oikein kuvistasi ymmärsin, mutterilla on varaa kiristyä vielä 10-20 mm. Eikös tuo tarkoita, että tuo haarukan sisäpintaa vasten olevan holkin on siirryttävä saman verran sisään päin? Toisin sanottuna kuvan tilanteessa sisällä on reilusti välystä ja holkkeja tarvitaan. Mutta ei kai tuo mitään erikoisholkkia tarvitse. Laita ulkohalkaisijaltaan sen kokoinen holkki, joka mahtuu haarukan pään syvennykseen. Lisäksi perusmummiksen haarukkaa kestää varmasti levittää ainakin 10 mm leveämmäksi. Ei siihen pysyvää muodonmuutosta tarvitse riuhtoa, riittää että haarukka joustaa leveyssuunnassa riittävästi.

Moi duudi

Oikein käsitit, venytys pitää tehdä juuri haarukan sisältä, ahdasta on siinä välissä.
Muokkaus: Mutteri on täysin auki. Kiristysvaraa ei ole nyt yhtään haarukan sisäpuolella, päin vastoin. Sisäpuolisella holkilla kiristys jää toiselle puolelle, tadaa(?).

Haarukan sisäpuolista holkkia ei siis vielä ole, mutta se voisi ratkaista ongelman, luulen.
Sikäli erikoinen sen holkin pitänee olla, että kiinnittyy orkkis-prikkaan, jossa varmaan erikoispinta vasten akselia.
No palaa pois sieltä täältä sitten.

Yritän tällä ensin eteenpäin. Kivempi se olisi jos pyörän muotoihin ei tarvisi mennä sörkkimään.
Mistähän löytyy holkkitavaraa, rautakauppa, kodin terra, spessumpi?

hartsu
13.03.2018, 21.41
Jos se osa numero 2 siinä ohjeessa on normaali lukitusprikka jota noissa yleensä käytetään niin sen toinen puolihan on tasainen ja toisella puolella on se pykälä joka tulee haarukan hahloon.

Jos se moottorin puoli prikasta on tasainen niin sinne alle voi tunkea holkin tai tarvittavan määrän prikkoja.
Ja ylemmässä kuvassa olevat jarrulevyn kiinnityspultit ja sen muovirinkulan voi heittää mäkeen jollei ole levyjarrua käytössä.

Laita kuvia niistä prikoista molemmilta puolilta.

Mutta älä missään nimessä ala sitä haarukkaa hiomaan, noinkin heikosta moottorista löytyy vääntöä sen verran että saattaa napsauttaa haarukan poikki.

Andree
14.03.2018, 08.20
Jos se osa numero 2 siinä ohjeessa on normaali lukitusprikka jota noissa yleensä käytetään niin sen toinen puolihan on tasainen ja toisella puolella on se pykälä joka tulee haarukan hahloon.

Jos se moottorin puoli prikasta on tasainen niin sinne alle voi tunkea holkin tai tarvittavan määrän prikkoja.
Ja ylemmässä kuvassa olevat jarrulevyn kiinnityspultit ja sen muovirinkulan voi heittää mäkeen jollei ole levyjarrua käytössä.

Laita kuvia niistä prikoista molemmilta puolilta.

Mutta älä missään nimessä ala sitä haarukkaa hiomaan, noinkin heikosta moottorista löytyy vääntöä sen verran että saattaa napsauttaa haarukan poikki.

En ehtinyt lukea viestieäsi hartsu, mutta tähän samaan päätelmään päädyin itsekin lopulta.
Kuvissa näkyy tekemäni tummat holkinpalat molemmin puolin. Tilaa on taas pyöriä. Sahasin holkista rautasahalla pätkät ja hioin kulmurilla suht suoriksi.

Oli aika venytys kyllä saada nuo prikat sisäpuolelle ensin, ensin huulille ja lopulta paikoilleen vasaralla tappeja naputellen (joihin kiersin toki mutterit joita koputin).
Toivottavasti venytys ei aiheuta harmia.

https://i.imgur.com/sUfuukk.jpg


https://imgur.com/zg9KhBG.jpg

https://imgur.com/IXVveWZ.jpg

https://imgur.com/J4gSqQj.jpg

Hyvin kulki pyörä sähköllä.

Kiitos kaikille osallistuneille.

hartsu
14.03.2018, 13.13
Hyvä että meni paikalleen, vähän turhan paksut holkit on kyllä. Kannattaisi ehkä vähän kaventaa niin ei tarvi haarukkaa rasittaa tarpeettomasti.

Andree
14.03.2018, 13.31
Hyvä että meni paikalleen, vähän turhan paksut holkit on kyllä. Kannattaisi ehkä vähän kaventaa niin ei tarvi haarukkaa rasittaa tarpeettomasti.
Kyllä meinaankin, joutuu kohta jo vaihtaa kesäkumit takaisin niin siinä.
Kuvista ei nyt näy paljonko siellä on ilmaväliä, enkä katsonut itsekään, olin tyytyväinen kun toimi.
Oli kiire testaamaan. Jos sieltä on varaa ottaa niin otan kyllä.

missile
14.03.2018, 18.10
Laita se virtajohdon lähtö vielä alaspäin niin ei valu vedet napaan sisälle.

Andree
15.03.2018, 13.20
Laita se virtajohdon lähtö vielä alaspäin niin ei valu vedet napaan sisälle.
Hyvä vinkki, pitää katsoa mihin asentoon se jäi. Liitoksen pitäisi olla vedenpitävä silti.

CC-Ryder
24.03.2018, 22.07
Noita fillarin etuhaarukanpäitä on sitten katkeillut/murtunut etunapamoottorin kanssa.Tuliko mukana ns.reaktiotankoa,joka jakaa napamoottorin voiman laajemmalle,ettei rasita pelkästään haarukan päitä.
Ongelmia erityisesti alumiinihaarukoiden kanssa.

Andree
26.03.2018, 11.26
Noita fillarin etuhaarukanpäitä on sitten katkeillut/murtunut etunapamoottorin kanssa.Tuliko mukana ns.reaktiotankoa,joka jakaa napamoottorin voiman laajemmalle,ettei rasita pelkästään haarukan päitä.
Ongelmia erityisesti alumiinihaarukoiden kanssa.

Moi

Ei tullut kuin vanne.

Onko nyt sit odotettavissa katapulttiräjähdys?

cobbo
26.03.2018, 12.05
Saattaa vääntää haarukan dropoutit "levälleen". Teräs ehkä vääntyy, alumiini murtuu:

http://i1.wp.com/www.ebikes.ca/media/wysiwyg/Torque_Diag2.jpg?resize=600%2C159

Omassa alumiinihaarukassa pikkuinen "torque arm" joka kiinnittyi ilmeisesti lokarin kiinnityskorvaan:
http://xtracycleleap.com/wp-content/uploads/2017/04/Torque-illustration-2.jpg

Andree
26.03.2018, 12.52
Saattaa vääntää haarukan dropoutit "levälleen". Teräs ehkä vääntyy, alumiini murtuu:

Omassa alumiinihaarukassa pikkuinen "torque arm" joka kiinnittyi ilmeisesti lokarin kiinnityskorvaan:


Ymmärrän.

Näillä kelioloilla mulla kyllä tuo etupyörä sutii hyvin herkästi, eli voima ei välity kyllä vääntävästi haarukkaan.
Kesäkeleillä voi toki tulla ongelmaa.

Maksimimomentit haarukkaan tulee johonkin liki nollanopeuteen kun istun pyörän päällä ja ohjeistan pyörää vääntämään 250W teholla ylämäkeen.

Tuollaisella kilkkeellä voisin välttää riskit, voisin sellaisen sujauttaa väliin tuossa kesäkumeihin vaihdon yhteydessä vaikka. Samalla hellittäisin vähän venytystä kapeammalla holkilla.

Osaatko vinkata linkata johonkin mistä saisi tuollaisen "vääntökäden" väliin?

cobbo
26.03.2018, 13.43
Omani tilasin samalla kun koko sähköistyskitin, mutta onhan noita irtokamana esim. ebayssa (https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=torque+arm+ebike&rt=nc&LH_PrefLoc=3) . Katsoo vain onko etuhaarukassa korvaketta tuolle aiemmin kuvassa olleelle mallille, ja jos ei ole niin sitten pitää ottaa malli joka kiinnittyy klemmareilla etuhaarukan putkeen.