Näytä tavallinen näkymä : Uusi cyclo/gravel grind -pyörä alle kesäksi
Kymppiuutiset
11.03.2018, 21.46
On tullut aika hankkia uusi pyörä kesäksi ja ajattelin esittää muutaman kysymyksen tietävämmille. Aikaisemmin ajovälineenä on toiminut Trekin hybridi, jolla jatkossakin saatetaan hoitaa kauppakäynnit. Uuden pyörän olisi tarkoitus toimia ympärivuotisena kulkuvälineenä ja tämän takia pyöräksi on valikoitunut cyclocross/gravel grinder. Talvisin pyörällä hoidetaan koulu/työmatkat ja kesäisin ajetaan sitten mahdollisesti hieman maastossa, hiekkateitä ja asfalttia. Enimmäkseen kumminkin jonkinlaisella päällystetyllä tiellä liikutaan. Kaikenlaista pyörämatkailua ja erilaisia viikonloppureissuja pyörällä tullaan polkemaan varmasti. Ensi kesänä olisi myös tarkoitus lähteä pariksi viikoksi ajelemaan ympäri Suomea ja kilometreja pitäisi tulla lähemmäs tuhat. Pyörässä pitäisi olla paikat tarakalle ja lokasuojille. Aivan älyttömästi ei pysty pyörään laittamaan rahaa kiinni, mutta sellainen noin tuhat euroa olisi tarkoitus käyttää.
Oon katsellut alustavasti erilaisia malleja ja vaikka Whitesta ollaan mitä mieltä tahansa, niin silti tää vaikuttaa mielenkiintoiselta:
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-s-52-cm/p/1143988_1_size_3
http://whitebikes.com/bikes/gx-ltd-apex-1x11-18/
Itellä ei aikaisemmin ole kokemusta Sramin osasarjoista, mutta ilmeisesti ne ovat aivan toimivia pelejä? Hydraulisia levareita ei ole aikaisemmin ollut, mutta ne ilmeisesti voittavat mekaaniset? Mitä mielipiteitä muuten tuosta Whiten pyörästä? Tällä hetkellä saisi näköjään tuon 15 % alennusta tuosta pyörästä ja sille jäisi hintaa se 1100 euroa. Tuollaisella kokoonpanolla varmaankin tuohon hintaan yksi parhaita tarjouksia?
Olisiko jollain tarkempaa tietoa noista Whiten cyclo/gravel-pyörien mitoituksista? Ite oon 174 cm pitkä ja tuo XXL:n mitoitus näyttäisi koon 52 cm olevan sopiva 170-180 cm pitkälle henkilölle ja 54 cm pyörän pitäisi olla sopiva 175-185 cm. Pitäneekö tuo kokotaulukko kuinka paikkaansa? Osaisiko joku Whiten omistava kertoa tästä hieman enemmän? Tottakai testaamalla selviäisi kaikista parhaiten, mutta tuota mahdollisuutta ei ole tällä hetkellä.
Ja vielä sellainen jokerikysymys, että jos vaikka vertaa tuota Whiten pyörää tähän seuraavaan, niin onko näillä osasarjoilla kuinka paljon käytännön eroa? Kannattaako noista maksaa tuota 300-400 euroa enempää?
http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_gestalt_1-p-58119-11
Kiitos kaikille vastauksista ja näkemyksistä jo etukäteen. Kaikki apu on tervetullutta.
Minulla on myös Whiten cyclossa Sramin Apex 1 voimansiirto ja hydr. jarrut. Sen verran hyvät ovat, että seuraavaan suunnitteilla olevaan GG-pyörään tulee ehdottomasti myös Sramin Apex/Rival 1 osasarja (joskin runko on ehdottomasti jokin muu kuin White) - aivan eri maata kuin tuon edullisemman pyörän Sora -osasarja, jos vain pystyy elämään suurempien välityksien suurempien pykälien kanssa.
Paperilla varmasti hyvä pyörä tuo White GX, mutta aika sikaa säkissä joutuu ostamaan, jos ei pääse kokeilemaan eikä netistä löydy edes geometriatauluja. Vaikuttaa tuo XXL:n koko-opas todella yleismaailmalliselta, johon en oikein luottaisi kyseisen firman tuoteselosteet tuntien..
Tässä olisi yksi vaihtoehto vähintään yhtä hyvällä hintalaatusuhteella, josta löytyy netistä arvosteluja ja geometriatiedotkin. Ei tosin vaikuta olevan mikään perus GG geometria, vaan suht pitkä ja matala.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11-2018/rp-prod159446
Jos budjettina on tiukka 1ke niin aika vaikeeta tulee olemana sillä tähän päälle vielä ne varusteet mitä itsekin mainitsit, eli tarakka, lokasuojat, polkimet, lukko nyt ainakin. Ja riippuen minkä pyörän ostat ja missä pääsääntöisesti sillä ajat niin renkaatkin ehkä olisi syytä vaihtaa siihen sopivammaksi.
Ehdottomasti 52cm runko, Whitet on suht pitkiä pyöriä. Kannattaa myös muistaa se että jos xxl:n verkkokaupasta ostettu pyörä ei ole sopiva, sen voi palauttaa lähimpään liikkeeseen.
SamiMerilohi
12.03.2018, 18.06
Aika riskipeliä ennakkotilata tuo White, kun kokeilemaan ei pääse eikä valmistajan sivuilla ole edes geometriatietoja. Ainakin kuvassa tuo näyttää ihan valtavalta, olettaen että kuvassa on suurin tarjolla oleva koko 56. Voihan se tietenkin olla joku vielä suurempi koko, jota ei esimerkiksi tuoda Suomeen.
Voisikohan noita geometriatietoja esim pyytää sähköpostilla (http://whitebikes.com/contact/), muista pyöristähän nuo löytyy mutta tosiaan tuossa uudessa GG'ssä lukee vaan "coming soon" missä geot pitäisi olla. Joskus kysyin tuolta tietoja eräästä cyclosta niin vastaus oli ainakin melko nopea. Tuosta viesti menee siis suoraan Norjaan, ei XXL:n asiakaspalveluun.
Nyt tosin on viime vuoden malleja siellä täällä tarjolla hyvillä hinnoilla, esim
http://www.wiggle.co.uk/fuji-cross-17-cyclocross-bike-2017/
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-energie-vr-cyclo-x-bike-rival-1x11-2017/rp-prod146066
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/fuji-altamira-cx-1-5-bike-2017/rp-prod164315 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-energie-vr-cyclo-x-bike-rival-1x11-2017/rp-prod146066)
SamiMerilohi
12.03.2018, 20.03
Voisikohan noita geometriatietoja esim pyytää sähköpostilla (http://whitebikes.com/contact/), muista pyöristähän nuo löytyy mutta tosiaan tuossa uudessa GG'ssä lukee vaan "coming soon" missä geot pitäisi olla. Joskus kysyin tuolta tietoja eräästä cyclosta niin vastaus oli ainakin melko nopea. Tuosta viesti menee siis suoraan Norjaan, ei XXL:n asiakaspalveluun.
Kyselinkin jo viime viikolla asiaa XXL:n asiakaspalvelusta, mutta ei sieltä saanut vastausta. He sanoivat vaan, että odota Whiten sivujen päivitystä.
Silmällä Whiten GX LTD Apex:ssa emäputki vaikuttaisi olevan poikkeuksellisen pitkä, joka voisi tarkoittaa hyvin pystyä istuma-asentoa. Tuo kannattaa ehdottomasti koeajaa tai ainakin saada geometriatiedot. Näyttää mielestäni aika rumalta, toki makuasioista ei voi kiistellä.
www.raispo.fi ja sieltä cyclocross/adventure ja Genesiksen mallit. Merida 500 voisi myös olla sopiva,mutta tavaratelineelle ei ainakaan ennen ollut valmiina kiinnikkeitä. Toki budjetti on tiukilla, mutta jos ihan kaikki rahat ei ole tonnissa, kannattaa miettiä mielummin niin, että mitä haluaa ja sitten katsoa, paljonko se maksaa ja onko siihen mahdollisuus.
Vaihtoehtona www.bikeshop.fi ja sieltä cyclocross, esim. Kona Jake.
Pyörämatkailuun olisi käsittääkseni teräsrunko paras ratkaisu kestävyytensä vuoksi. Kannattaa katsella siis vaikka Genesiksen CdF, Konan Rovea tai Vitus Substancea.
Foxista löytyy All-City Machoman, täyttäviä vaatimukset.
Kymppiuutiset
18.03.2018, 17.24
Tännehän on kivasti tullut vastauksia, kiitos paljon. Ei tullut sitten lähdettyä norjalaisten tarjouksen matkaan ja Whiten pyörä jäi hankkimatta. Eikä Whitelta juuri vastailtu pyörän geometriakyseleihin ja XXL ei tiennyt sen enempää vielä asian tiimoilta. Tuolla aikasemmin joku mainitsi seuraavaan pyörään tulevan jonkin muun rungon kuin Whiten. Onko nämä Whiten rungot sitten jotain aivan sekundaa verrattuna perinteisempiin pyörävalmistajiin?
Budjetti ei ole aivan tiukka 1ke ja siihen ei ole laskettu mukaan näitä muita juttuja(tarakkaa, lokasuojia...) Jos pienellä sijoituksella saa jo huomattavasti paremman pyörän pidemmäksi aikaa, niin se on ehkä jo ihan kannattavaa. Onko teräsrungon ja alumiinirungon erot kuinka valtavat? Jos pyörällä on tarkoitus polkea kesäisin ihan mukavia päivälenkkejä ja myös pitempiä useamman päivän reissuja, niin onko tuo teräsrunko fiksumpi sijoitus? Siinä painossa häviää, mutta kestävyydessä voittaa?
Kun pyörällä on tarkoitus kuljettaa kuormaa mukana pitemmillä matkoilla, niin miten tällaiset pyörät, joissa ei ole valmiina tarakkakiinnityksiä? Esimerkiksi tuo late_h:n mainitsema Vitus Energie, joka vaikuttaa muuten ihan menevältä pyörältä, mutta siinä ei näy olevan valmiiksi paikkaa tarakalle. Voiko näihin ylipäätänsä asentaa tarakkaa ja kestääkö sellaiset viritykset painoa yhtä hyvin?
Minkälaisia mielipiteitä ihmisillä on näistä kahdesta pyörästä?
http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-substance-v2-apex1-2018-gravel-bike/
http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-substance-tiagra-2018-gravel-bike/
Molemmista löytyy pian aikaa kaikki, mitä tarvitsee. Onko noista Srameista ja hydraulisista jarruista järkeä maksaa noin paljoa enempää? Käsittääkseni Tiagra ei ole kumminkaan ihan mikään hupiosasarja.
Tännehän on kivasti tullut vastauksia, kiitos paljon. Ei tullut sitten lähdettyä norjalaisten tarjouksen matkaan ja Whiten pyörä jäi hankkimatta. Eikä Whitelta juuri vastailtu pyörän geometriakyseleihin ja XXL ei tiennyt sen enempää vielä asian tiimoilta. Tuolla aikasemmin joku mainitsi seuraavaan pyörään tulevan jonkin muun rungon kuin Whiten. Onko nämä Whiten rungot sitten jotain aivan sekundaa verrattuna perinteisempiin pyörävalmistajiin?
Budjetti ei ole aivan tiukka 1ke ja siihen ei ole laskettu mukaan näitä muita juttuja(tarakkaa, lokasuojia...) Jos pienellä sijoituksella saa jo huomattavasti paremman pyörän pidemmäksi aikaa, niin se on ehkä jo ihan kannattavaa. Onko teräsrungon ja alumiinirungon erot kuinka valtavat? Jos pyörällä on tarkoitus polkea kesäisin ihan mukavia päivälenkkejä ja myös pitempiä useamman päivän reissuja, niin onko tuo teräsrunko fiksumpi sijoitus? Siinä painossa häviää, mutta kestävyydessä voittaa?
Kun pyörällä on tarkoitus kuljettaa kuormaa mukana pitemmillä matkoilla, niin miten tällaiset pyörät, joissa ei ole valmiina tarakkakiinnityksiä? Esimerkiksi tuo late_h:n mainitsema Vitus Energie, joka vaikuttaa muuten ihan menevältä pyörältä, mutta siinä ei näy olevan valmiiksi paikkaa tarakalle. Voiko näihin ylipäätänsä asentaa tarakkaa ja kestääkö sellaiset viritykset painoa yhtä hyvin?
Minkälaisia mielipiteitä ihmisillä on näistä kahdesta pyörästä?
http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-substance-v2-apex1-2018-gravel-bike/
http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-substance-tiagra-2018-gravel-bike/
Molemmista löytyy pian aikaa kaikki, mitä tarvitsee. Onko noista Srameista ja hydraulisista jarruista järkeä maksaa noin paljoa enempää? Käsittääkseni Tiagra ei ole kumminkaan ihan mikään hupiosasarja.
Minä olen miettinyt Verentin Substancea. Taitaa olla aika lailla sama pyörä, mutta vuosimallia 2017 ja hintaa molemmilla malleilla alle tonni
http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-apex1-2017-adventure-road-bike-oran/
http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-105-2017-adventure-road-bike-yellow/
Tiagra varmasti ihan pätevä osasarja, mutta on tossa kalliimmassa vielä kuitenkin erona ainakin kuitukeula.
Apexia halvemmalla sais myös Shimppa 105:n hydraulisilla jarruilla.
http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-substance-v2-105-2018-gravel-bike/
edit: jaa siellä on noita viimevuotisia Verentejäkin yhä, joten semmoiselle ääni.
En usko, että löytyy parempaa hintalaatusuhdetta tällä hetkellä kuin nuo 2017 Verentit. Tuosta keltaisesta 105 osasarjallisesta näyttäisi olevan 54 kokoakin jäljellä. Apex-versiosta vain 52, joka taitaa jäädä liian pieneksi ketjun aloittajalle.
http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-105-2017-adventure-road-bike-yellow/
Tuota linkin pyörää siis komppaan itsekin. Minä taisin tuolla mainita Whiten rungoista etten sellaista toista hanki ja itsellä päällimmäisenä syynä lähinnä se mitä kyseinen White -merkki edustaa. En usko, että niissä mitään fataalia laatuongelmaa olisi tms. Oma pyörä tuli hankittua jonkinasteisena heräostoksena hyvästä alennuksesta, mutta nyt on jo seuraaja ko. pyörälle speksauksessa.
https://www.evanscycles.com/en-fi/jamis-renegade-expat-2018-adventure-road-bike-EV306028
Vaihdoin syksyllä Whiten cyclosta tuommoiseen Jamis Renegadeen. Pyörä toimittaa työmatkakulkineen/soratie pyörän ja retki pyörän virkaa.
White oli ihan ok pyörä. Geometria oli vähän turhan matala ja rengastila pieni.
Hyvä fillari tämä Jamis on. Tiagra on toimiva osasarja ja geometria on mielestäni hyvä tämän kaltaiseen fillariin.
Maksoin viime vuoden mallista alle tonnin. Jarrut oli evansilta tullessa väärin päin. Mekaanisten jarrujen kätisyys oli tosin helppo vaihtaa.
Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
snowball
21.03.2018, 22.09
Lainaan tätä ketjua hieman.
Tarpeet pyörälle hyvin samanlaiset kuin aloittajalla, vaikka reissut kyllä varmaan jää lähemmäksi viikonlopureissuja, kuin pidempiä monen viikon settejä. Budjetti on vielä vähän auki, mutta karkeasti noin 1500 e. Noin kahteen tonniin venyy, jos sen kokee tarpeelliseks.
Alunperin kiinnostuin Spessun Sequoia Elitestä, joka näyttää hyvältä ja täyttää melkeinpä kaikki kriteerit. Hintaa tosin on se 2000, joten edullisempia vaihtoehtoja olen ruvennut etsimään. CC tai GG, rungon materiaalilla ei ole ehdotonta väliä vaikka teräksessä joku viehättääkin, mutta tosiaan tarakalle ja lokareille kiinnitykset olisi kiva olla.
Äkkiseltään paras vaihtehto spessulle näyttäis olevan Vitus Substance V2, jonka sais selkeesti edullisemmin. Cyclocrosseja toki löytyy aika paljon tohon haarukkaan, mutta niissä monessa joutunee tinkimään tarakan kiinnityksistä.
Eli jos on jotain mielipiteitä Vituksesta tai muita hyvä ehdotuksia, niin olisin kiitollinen.
SamiMerilohi
21.03.2018, 22.39
Vitus Substance V2
DHL:n mies toi tänään mulle tällaisen (Apex1-osasarjalla). Ajamaan en ole päässyt, koska kadut ovat ihan jäässä enkä ajatellut ainakaan vielä nyt tähän hankkia talvirenkaita, kun muutaman viikon päästä pääsee ilmankin. Mutta jos on muita kysymyksiä pyörästä, niin kysy pois. Yleisesti sanoisin, että pyörä vaikuttaa todella laadukkaalta ja runko on hieno. Sramin kahvoja pääsin testailemaan GoExpolla tositoimissa, ja tykkään niistä enemmän kuin Shimanoista. Tässä (https://i.imgur.com/slotH0x.jpg) kuva pyörästä, huom. satula ei ole Vituksen alkuperäinen.
Vitukselta kannattaa tsekata myös Energie. Siinä on pitkälti samat osat, mutta alumiinirunko ja vähemmän hintaa. Kannattaa tosin huomata, että geometria on Energiessä ja Substancessa selvästi erilainen.
Vitus näyttää hienolta, parempi kuin edeltäneet Verentit. Melkein alkaa jo harmittamaan tuo oman Genesiksen hankinta :D Onko tuo rengaskoko kuitenkin vähän harvinaisempi?
snowball
21.03.2018, 23.02
DHL:n mies toi tänään mulle tällaisen (Apex1-osasarjalla). Ajamaan en ole päässyt, koska kadut ovat ihan jäässä enkä ajatellut ainakaan vielä nyt tähän hankkia talvirenkaita, kun muutaman viikon päästä pääsee ilmankin. Mutta jos on muita kysymyksiä pyörästä, niin kysy pois. Yleisesti sanoisin, että pyörä vaikuttaa todella laadukkaalta ja runko on hieno. Sramin kahvoja pääsin testailemaan GoExpolla tositoimissa, ja tykkään niistä enemmän kuin Shimanoista. Tässä (https://i.imgur.com/slotH0x.jpg) kuva pyörästä, huom. satula ei ole Vituksen alkuperäinen.
Vitukselta kannattaa tsekata myös Energie. Siinä on pitkälti samat osat, mutta alumiinirunko ja vähemmän hintaa. Kannattaa tosin huomata, että geometria on Energiessä ja Substancessa selvästi erilainen.
Jään odottelemaan kokemuksia, jos jaksan lumien sulamiseen asti odottaa :)
Mites Vituksen koko? Kokotaulukon mukaan 56 olisi oikea (pituutta 180 ja jalan sisämitta noin 83-84), vaikka monella merkillä 54-55 on lähempänä oikeaa.
SamiMerilohi
21.03.2018, 23.14
Jään odottelemaan kokemuksia, jos jaksan lumien sulamiseen asti odottaa :)
Mites Vituksen koko? Kokotaulukon mukaan 56 olisi oikea (pituutta 180 ja jalan sisämitta noin 83-84), vaikka monella merkillä 54-55 on lähempänä oikeaa.
Mä oon persjalkainen 188-senttinen (jalan mitta 85-86) ja ostin koon 56. Sikäli valinta oli helppo, että rungon mitat ovat tosi lähellä edellistä pyörää. Mitä nyt tässä sisällä vähän pyörän päällä istuskelee, niin koko tuntuu oikealta. Pyörä tuli 110 mm stemmillä, eli tarvittaessa tästä saisi hyvinkin vähän lyhyemmän.
edit: Yksi mitta puuttuu Vituksen geometriataulukosta: 56-kokoisen pyörän standover on n. 81 cm.
Tukkasotka
22.03.2018, 10.56
Miellyttävät linjat ja maalivärit Vitussa.
snowball
22.03.2018, 11.26
Kyllä tuo Vitus Substance V2 Apex1 alkaa vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta. Ei tuo Energie huono ole sekään, mutta näyttäisi ainakin takapakka olevan 11T-32T vs 10T-42T Substancessa. Tarakan kiinnikkeet taitaa myös Energiestä löytyä, vaikka hieman erilaisilta kuvista näyttääkin. Geometriassa toki suurin ero, johon en nyt suoraan osaa sanoa, kumpaa preferoisin (liian vähän kokemusta). Ja koko pitäisi osata päättää. Kokotaulukon mukaan tulisi olla 56, mutta tuntuu isolta. Tosin ero 54:n ja 56:n välillä esim top tubessa on vain 12 mm..
Edit: Toki tosta Substancesta on myös 105 versio kahdella eturattaalla, jota saa tällä hetkellä vähän halvemmalla wigglestä. Mitään jarrukahvassa olevaan vaihdevipua en ole koeajoa enempää käyttänyt, mutta jotenkin ajatauksena Sramin versio tuntuu varmemmalta, kun jarrukahva ei liiku mihinkään.
Edit 2: Tässä tuntuis olevan hintalaatusuhde kohdillaan. Perinteisemmällä rengaskoolla ja 105:n osilla: http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-105-2017-adventure-road-bike-yellow/
Vaakamitta tärkeämpi kuin satulaputken pituus, varo liian isoa, mielestäni 54 riittää.
Jos ylävartalo on ns. roteva ja kädetkin pitkät, voi 56 olla paikallaan.
SamiMerilohi
22.03.2018, 14.20
Vähän samaa mieltä. Olen kuitenkin selvästi käyttäjää snowball pidempi ja jalan mittakin on muutaman sentin pidempi, eikä tämä 56-koko missään nimessä pieneltä tunnu. Tosin snowball jos olet sattumalta Tampereelta tai lähialueelta, niin tätä 56-kokoa voi kyllä tulla sovittamaan. Laita vaikka siinä tapauksessa yksityisviesti.
snowball
22.03.2018, 14.36
Joo, näin vähän olin ajatellut, että mielummin vähän liian pieni, kun vähän liian iso. Kiitos!
Kyllä tuo Vitus Substance V2 Apex1 alkaa vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta. Ei tuo Energie huono ole sekään, mutta näyttäisi ainakin takapakka olevan 11T-32T vs 10T-42T Substancessa. Tarakan kiinnikkeet taitaa myös Energiestä löytyä, vaikka hieman erilaisilta kuvista näyttääkin. Geometriassa toki suurin ero, johon en nyt suoraan osaa sanoa, kumpaa preferoisin (liian vähän kokemusta). Ja koko pitäisi osata päättää. Kokotaulukon mukaan tulisi olla 56, mutta tuntuu isolta. Tosin ero 54:n ja 56:n välillä esim top tubessa on vain 12 mm..
Edit: Toki tosta Substancesta on myös 105 versio kahdella eturattaalla, jota saa tällä hetkellä vähän halvemmalla wigglestä. Mitään jarrukahvassa olevaan vaihdevipua en ole koeajoa enempää käyttänyt, mutta jotenkin ajatauksena Sramin versio tuntuu varmemmalta, kun jarrukahva ei liiku mihinkään.
Edit 2: Tässä tuntuis olevan hintalaatusuhde kohdillaan. Perinteisemmällä rengaskoolla ja 105:n osilla: http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-ii-105-2017-adventure-road-bike-yellow/
Tilasin tän keltaisen Verentin itselleni viikonloppuna. Kovasti jo odottelen, että saapuisi :P
snowball
23.03.2018, 15.08
Voi olla tyhmä kysymys, mutta onkohan tohon FSA:n kampiin mahdollista vaihtaa noita eturattaita miten? Varentin spekseissä sanotaan rattaat olevan 46 ja 36, jotka tuntuu olevan oudon lähellä toisiaan (Vituksen 105 versioassa sentään 48/32).
Omaan käyttöön kyllä tuntuis toi Sramin 1x11 vaihteisto sopivan varmaan ihan hyvin, koska en ole tottunut ajamaan maantiepyörän tiheillä vaihdeväleillä vaan etupäässä maastopyörällä ja vaihteettomalla käyräsarvisella. Toki ymmärrän 2x10 vaihteiston edut vaihtelevissa ajoissa.
Täytyy yrittää käydä vähän testaamassa noita Sramin ja Shimanon kahvojen tuntumaa, mutta kylmiltään valitsisin Sramin. Vituksen tämän vuoden malleissa rengastus (650b 47c) osuis omiin tarpeisiin ehkä myös paremmin, mutta on toi 330 euron hintaerokin aika merkittävä :seko:
Voi olla tyhmä kysymys, mutta onkohan tohon FSA:n kampiin mahdollista vaihtaa noita eturattaita miten? Varentin spekseissä sanotaan rattaat olevan 46 ja 36, jotka tuntuu olevan oudon lähellä toisiaan (Vituksen 105 versioassa sentään 48/32).
46/36 on perinteinen cyclocross-eturatastus. Jos kammissa on 5-pulttinen 110mm pulttikehä, ratasvaihtoehtoja on pilvin pimein.
FSA kammet näyttäis olevan normaali Compact ja siihen saa erittäin hyvin rattaita. Verentissä pakkanakin 11-32 hyvin tuoilla pääsee alkuun, jos on tasamaita ympärillä, vois olla tiiviimmässäkin välityksiä, kun tiepyörää suunnittelee.
snowball
23.03.2018, 16.18
Kiitos taas nopeista vastauksista! Ja kyllähän toi 105 osasarja aika turvallinen valinta taitaa olla. Ilmeisesti noissa Vituksen ja Verentin malleissa ei sitten muuta eroa ole, kun vanteet ja renkaat. Eli Aika hyvä paketti toi Verenti. Painavahan se taitaa olla, ei tohon hintaan taida kauhean kevyttä olla tarjollakaan.
Tossa Verentin 105 substancessa on edessä 46/30 rattaat. Vituksen 105 substancessa on edessä 48/32 rattaat. Näkyy niissä kuvissa ku avaa isompana
snowball
23.03.2018, 17.05
Tossa Verentin 105 substancessa on edessä 46/30 rattaat. Vituksen 105 substancessa on edessä 48/32 rattaat. Näkyy niissä kuvissa ku avaa isompana
Joo, huomasin kuvista kans just saman ristiriidan spekseihin.
Tässä myös yksi vaihtoehto vaikka osasarja ei olekkaan kummoinen https://www.marinbikes.com/ww/bikes/four-corners-blue. Velosport on aikaisemmin myynyt pyörää.
Itse pohdin vähän vastaavilla spekseillä (lokarit, tarakka, nastat mahtuisi lokareiden alle eikä hiekkateitä tarttisi vältellä) Planet X:n London Roadia, mutta siitä ehti rungot loppumaan omassa koossani. Nyt on jatkospeksaillessa eteen osunut Pinnaclen Arkoset, onko kellään kokemuksia noista? Paperilla ja saarivaltojen foorumihehkutuksien perusteella lupaavan oloinen kokonaisuus.
Itse pohdin vähän vastaavilla spekseillä (lokarit, tarakka, nastat mahtuisi lokareiden alle eikä hiekkateitä tarttisi vältellä) Planet X:n London Roadia, mutta siitä ehti rungot loppumaan omassa koossani. Nyt on jatkospeksaillessa eteen osunut Pinnaclen Arkoset, onko kellään kokemuksia noista? Paperilla ja saarivaltojen foorumihehkutuksien perusteella lupaavan oloinen kokonaisuus.
Ei kokemuksia mutta kannattaa huomioida, että takana on QR eikä läpiakseli. Jos tuosta nyt välittää, itelläni Arkose karsiutui tuon takia vaihtoehdoista.
Ei kokemuksia mutta kannattaa huomioida, että takana on QR eikä läpiakseli. Jos tuosta nyt välittää, itelläni Arkose karsiutui tuon takia vaihtoehdoista.
Ei kai tuon takia kannata hylätä pyörää jos se on muuten omaan tarkoitukseen sopiva. Ei läpiakselista ole käytännössä huomattavaa hyötyä, muuta kuin markkinamiesten puheissa.
Ei kai tuon takia kannata hylätä pyörää jos se on muuten omaan tarkoitukseen sopiva. Ei läpiakselista ole käytännössä huomattavaa hyötyä, muuta kuin markkinamiesten puheissa.
Joo ei varmastikaan ole merkittävää hyötyä. Lähinnä kun läpiakselivaihtoehtojakin on ja tuntuu tulevaisuuden standardi olevan. Ja kiekkosettien hankkiminen tuntui helpommalta.
Jos muuten miellyttää niin ei tokikaan kannata hylätä Arkosea. Itse valitsin Kinesiksen Tripster AT:n. On toki sitten nähtävästi useamman satasen kalliimpikin runko. Muistanutkaan, että Arkosen saa noinkin edukkaasti.
Omastakin cyclossa on takana pikalinkku, enkä osaa sitä kyllä moittia. Keulan läpiakseli on levyjarrunkin takia paremmin perusteltu. Hypridissä on linkku keulassakin ja sen pitää olla tosi tiukalla.
snowball
26.03.2018, 22.32
DHL:n mies toi tänään mulle tällaisen (Apex1-osasarjalla).
Luulen että tähän Vitukseen/Verentiin päädyn, mutta yks kysymys vielä rungosta. Kuinka paljon noilla 650b renkailla jää tilaa runkoon? Ts. mahtuuko paljonkin leveemmät renkaat? Nyt tarjollaolevalla hintaerolla tekis mieli valita toi Verenti 700c kiekoilla, vaikka noi road plus renkaat kiinnostaakin, mutta haluisin siihen mahdollisimman leveet nastat talveks, jollon 650b versio varmaan olis parempi.
Shimanon ja Sramin väliltä en ole keksinyt riittävän suurta syytä suuntaan tai toiseen. Molemmissa on puolensa. Jos päädyn Verentiin, niin se on Shimano, mutta Vitukselta en tiedä. Sramin osilla on makeemman värinen runko :)
Kiitos!
SamiMerilohi
26.03.2018, 23.32
Ei tässä hirveästi ole ylimääräistä tilaa näiden 47 mm (650b) renkaiden kanssa, varmaan joku 50 mm on ihan maksimi. En usko, että esimerkiksi 2,25" leveä Ice Spiker Pro mahtuu millään.
snowball
26.03.2018, 23.56
En usko, että esimerkiksi 2,25" leveä Ice Spiker Pro mahtuu millään.
Pahus. Mutta kiitos!
snowball
27.03.2018, 21.03
Vähän menee taas jahkailuksi, mutta kun nyt vähän mietityttänyt tuo nastarengasasia. Muutenhan toi Verenti vaikuttaa hyvältä.
Eli onko suosituksia fillariksi, jos vaatimukset on että droppitanko, mahtuu 27,5" x 2,25" kumi (taitaa olla kapein ISP, kesällä riittänee joku 35-40 mm 700c), saa tarakan ja lokarit kiinni ja levyjarrut. Ajo on sulan maan aikaan niin työmatkaa, kun lenkkejä ja viikonloppuretkiä etupäässä kestopäällysteellä ja hiekkateillä. Ehkä jollain poluilla, mutta ei varsinaisesti maastossa. Talvella etupäässä vaan työmatkaa ja muuta hyötyajoa. Budjetti vaikka sen alle 2000. Rungon materiaalilla ei väliä.
Kiitos!
Edit: Taitaa tosin olla, että toi 2,25" leveen renkaan saaminen taakse vaatii semmosia kompromisseja, että muissa ominaisuuksissa häviää. Saattaa tulla halvemmaks säilyttää vanha 26 maasturi niitä talvikelejä varten, kun ei kapeilla nastoilla pärjää..
Genesis Vagabondiin varmaan mahtuis ISP
Genesis Vagabondiin varmaan mahtuis ISP
Mahtuu 29” x 2,25” ISP:t, kun on 1x voimalinja. Etuvaihtajan kanssa saattaa tulla ahdasta.
Mahtuisi myös aika liki kysyjän budjettiin. Toki tuo on ajoltaan lähempänä droppitankoista 29eria kuin cyclocrossaria tai GG:ta. Kuukauden verran työmatkaa ja lumisilla poluilla ajoa takana omalla Vagabondilla, ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt miten hyvin toimii poluillakin.
snowball
28.03.2018, 12.17
Tähän näyttää menevän vähän leveemmät kumit, muttei ihan 2,25 kuitenkaan. Muutenkin varmaan ihan ok vaihtoehto..
https://www.evanscycles.com/pinnacle-arkose-3-2018-adventure-road-bike-EV306246
MainosJussi
28.03.2018, 19.59
Mitäs mieltä näistä? Itsellä ois vähän samansuuntaiset tarpeet.
Salsa journeyman https://www.justpedal.nl/en/off-road-gravel-tour/3797-salsa-journeyman-claris-drop-bar-any-road-bike-650b-dark-olive.html#/75-frame_size-54
Tällä taitaa olla saatavuus vielä heikohko.
Kona sutra LTD https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-LTD/ekauppa/pKOSULTD/
Bikeshopin alennushommilla jäis siihen ~2000€.
snowball
28.03.2018, 21.45
Näköjään jos nastarenkaat haluaa, eikä 2,25 tuumanen mahdu niin tarvii erikseen 700c kiekot. Vai olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin?
Näköjään jos nastarenkaat haluaa, eikä 2,25 tuumanen mahdu niin tarvii erikseen 700c kiekot. Vai olenko ymmärtänyt nyt jotain väärin?
Mitäs tarkoitat?
snowball
28.03.2018, 22.05
Mitäs tarkoitat?
Eli onko 650b koon nastarenkaita tarjolla kapeampia, kun noi 2,25” ISP:t?
SamiMerilohi
28.03.2018, 22.12
Tämä kiinnostaisi muakin tulevaisuutta ajatellen. Esimerkiksi Schwalben Winteriä ja Marathon Winteriä on vain 26" ja 28" koossa.
Tosin mun tapauksessa talviajot hoituu ainakin nykyään maasturilla.
http://www.suomityres.com/renkaat/?code=T211781&type=winter#specs_winter
Tämä taitaa olla ainut tarjolla oleva vaihtoehto tällä hetkellä. Eli eipä oikein ole varteenotettavaa rengasta tarjolla.
snowball
28.03.2018, 23.02
Jotenkin sitä järkeili, että jos hankkii road plus renkailla fillarin, niin siihen voi sit halutessaan hommata kevyet 700c kiekot maantiekumeja varten. Mutta nastarenkaita varten ei ehkä kannata kauhean kevyitä (=kalliita) hankkia.
Saatan toki myös järkeillä väärin.
Marsusram
29.03.2018, 00.02
http://www.suomityres.com/renkaat/?code=T211781&type=winter#specs_winter
Tämä taitaa olla ainut tarjolla oleva vaihtoehto tällä hetkellä. Eli eipä oikein ole varteenotettavaa rengasta tarjolla.
Kyllähän ne kaivoivat myös "vanha kunnon" Nokia Hakkapeliitan muotit taas esiin kun 27.5" tuli uudestaan muotiin.
http://www.suomityres.com/renkaat/?code=T217081&type=winter#specs_winter
-alle 2" leveä on tuokin aikansa edelläkävijä.
snowball
29.03.2018, 14.16
Mites tämmönen sopii näihin tarpeisiin?
https://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXTEMAPEXMECH1/planet-x-tempest-titanium-sram-apex-1-mechanical-disc-gravel-road-bike
Onko kokemuksia? Näyttäis olevan tarakka- ja lokarikiinnikkeet, toisin kun Pickenflickissä. Space Chicken on myös tuolla tarjouksessa. Kumpikaan ei tosin taida ratkaista tuota leveiden nastojen ongelmaa ja osatkin on huonommat kun Vituksessa.
Verentestä loppu näköjään 54:t jo, eli sen joutuu hylkäämään. Ja varmaankin joutuu hylkäämään tuon tavoitteen saada ISP:t mahtumaan runkoon.
snowball
30.03.2018, 17.14
Oliko jollain kokemuksia noista Vitus Energie malleista? Sais samat ostat halvemmalla kun toi Substance v2 ja taitaa runkokin olla kevyempi. Tai vaihtoehtosesti vastaavaan hintaan paremman osasarjan. Toki teräsrunko on paremman näkönen. Ilmeisesti tarakan kiinnikkeetkin löytyy.
SamiMerilohi
01.04.2018, 22.24
Nyt on ajettu ensimmäinen lenkki Vitus Substance V2:lla. Melko lyhyt lenkki, mutta siihen mahtui mukavasti erilaisia alustoja: kesäkuntoista asfalttia, tappajasepeliä, loskasohjoa ja peilijäätä. Tässä vähän ajatuksia.
Ensiksi täytyy sanoa, että koko ja geometria osui ihan nappiin ja pyörä tuntui heti omalta. Ajoasento on mulle aika mieleinen yhdistelmä mukavuutta ja aggressiivisuutta. Ei mennä ihan selkä suorana eikä myöskään leuka kiinni eturenkaassa, eli sopii tällaiseen pyörään hyvin. Tyypillistä maantiepyörää pari astetta loivempi keulakulma tuo mukavasti vakautta kovemmassa vauhdissa, ja pulloa kurkottaessa tai nenää kaivaessa. Pyörä ei kuitenkaan tunnu laiskalta tai kankealta.
Tanko ja Sramin kahvat muodostavat ihan supermukavan kokonaisuuden, ja Apex-vaihteisto vaihtaa hyvin ja tarkasti. Sramin maastokasetista löytyy välityksiä joka lähtöön, mutta maantiepakkaan tottuneena huomasin, että välitysten erot ovat tosi isot. Monessa kohtaa täysin sopivaa vaihdetta ei yksinkertaisesti löytynyt. Yksinkertaisena kuskina tykkään kuitenkin yksinkertaisesta vaihteistosta tosi paljon, joten tämän haittapuolen kanssa on vain elettävä. Jarrut ovat tosi hyvät.
Ylipäätään pyörä on (ei kovin yllättäen) maantiepyörään verrattuna erittäin mukava ajettava. Mulla oli lenkillä tubeless-renkaat ja paineet vähän yli 2 bar. Hyvä valinta sepeliloskahelvettiin, mutta maantielle laittaisin vähän enemmän painetta. Kuitenkin tasaisella pyörä hävisi rullaavuudessa maantiepyörälle vähemmän kuin oletin, vaikka ajomukavuus oli lähempänä maastopyörää. Ylipäätään yleiskäytössä Vitus tuntuu yhdistävän XC-maasturin ja maantiepyörän parhaat ominaisuudet. Tasaista polkua vaativampaan maastoon en tällä kuitenkaan lähtisi.
Hitaampikin jo varmaan arvasi, että tykkään pyörästä tosi paljon ja hankinta oli onnistunut. Olosuhteet täällä Tampereella oli kyllä tänään niin hirveät, että laitan Vituksen suosiolla vielä viikoksi-pariksi olohuoneen nurkkaan ja ajan maasturilla. Terkkuja vaan sille läskipyöräilijälle, jonka kanssa morjesteltiin Epilän alikulun risteyksessä. Sinulla oli tänään onnistuneempi pyörän valinta.
Kymppiuutiset
02.04.2018, 02.21
Tässä on tullut nyt pyörää, jos toista katseltua hetki ja jotenkin omaan silmään tuo Kona Rove St näyttää pirun hyvältä. Samalla kun on ite vertaillut pyöriä, niin tuohon parempaan puoliskoon on kans pyöräkuume tarttunut ja jos yhessä tilaillaan Bikeshopista pyörät, niin alennusten jälkeen tuolle Rovelle jää noin 1400 euroa hintaa. Jännästi tää budjetti vain kasvaa, mitä enemmän näihin tutustuu.
Olisko teillä näkemystä, että mikä koko tuosta Kona Rove ST:stä olisi meikäläiselle se paras? Pituutta on aika paljon hobitiksi (174 cm) ja jalan sisämitta näyttää 79 senttiä. Bikeshopin sivuilla oli seuraavanlainen maininta: "Sopivaa kokoa valitessa tulee ottaa huomioon Roven viisto vaakaputki. Eli täysin suoralla vaakaputkella oleva runkokoko 60cm vastaa hyvin todennäköisesti Roven 58cm kokoa, 58cm Roven kokoa 56cm ja niin edelleen. Valitse siis Roven ja Sutran kohdalla mielellään taulukkomittaa ja laskurin antamaa tulosta yksi koko pienempi." Joten olisiko se silloin 50 cm? 52 cm?
Ja jos jollain on kokemuksia Rove ST:stä, niin mielelläni niitä kuuntelen.
Jännästi tää budjetti vain kasvaa, mitä enemmän näihin tutustuu.
Tuossa vaan tulee vastaan se tosiasia, että terve lähestymistapa on määritellä ensin ominaisuudet ja sitten katsoa, paljonko se maksaa. Sen jälkeen sitten tarvittaessa hienosäädetään ominaisuuksia, jos hinta karkaa liian kovaksi.
Jos lähdetään ostamaan esim. tonnin pyörää, ollaan ostamassa pyörää jokseenkin sokkona eli tietämättä mitä ominaisuuksia halutaan. Tärkeintä on hintalappu. Sen myös markkinointiosasto tietää ja asettaa tarjonnan tämä huomioiden. Mallisto ei ole sattumalta sellainen kuin se on, taustalla on vahva halu pyrkiä ohjaamaan asiakkaan mielikuvien pohjalta tapahtuvia valintoja.
Joten olisiko se silloin 50 cm? 52 cm?
Ja jos jollain on kokemuksia Rove ST:stä, niin mielelläni niitä kuuntelen.
Varmaan makuasia, mutta en usko 52:n olevan liian iso. Mulla mitat jotain 178/82 ja 54cm rungolla sopiva. Kokemuksista ei mitään erikoista sanottavaa. Kiva pyörä, mutta en tiedä erottuuko varsinaisesti massasta mitenkään edukseen.
snowball
10.04.2018, 22.42
Jatkanpa jahkailua vielä vähäsen. Verenteistä koot kerkes loppua, joten ne on ulkona. Sen jälkeen kun noita pyöriä on vähän googlaillu ja asiaa pyöritellyt, niin toi Vitus Energie vaikuttaa yhä vaan paremmalta. Apex versio olis edullisin ja minun käytössä osasarjaltaan varmasti ihan riittävä. Niistä vaan näyttää olevan 54 ja 56 koot tällä hetkellä loppu. Rival versiosta on kokoja, mutta hintaakin on enemmän (vaikka ei mikään mahdoton toki).
Onko toi Vitus energie VR tohon hintaan järkevä? Ts. tarjoaako joku muu pyörä samassa hintaluokassa enemmän tai halvemmalla samaa? http://www.wiggle.com/vitus-bikes-energie-vr-cyclo-x-bike-rival-1x11-bluegreen-54/
Ja koko mietityttää. Substanceen verrattuna geometria on eri ja koko suosituksetkin eri. Omien mittojen mukaan 180 ja 84 taulukko antaa koon 56. Runkohan on pitkä, mutta mulla on myös pitkät kädet (sylimitta noin 190 cm), joten ei liene niin iso ongelma.
Kiitos taas!
Edit: Näyttää tota Energie Apex 1 mallia olevan taas aina välillä varastossa koossa 54 http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-energie-cyclo-x-bike-apex-1x11-2018/rp-prod159446
TheMiklu
10.04.2018, 22.58
Mitenkähän Silverback toimis? On Ultegraa hydrona jne.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66288/jnvfb/Silverback-Siablo-CX-Ultegra-polkupyora-S-535-mm-2018
snowball
11.04.2018, 00.10
Mitenkähän Silverback toimis? On Ultegraa hydrona jne.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66288/jnvfb/Silverback-Siablo-CX-Ultegra-polkupyora-S-535-mm-2018
Taas uusi merkki itselle. Aika vähän löytyy tietoa. Mutta ei varmaan olisi huono tuokaan. Hyvässä alessa ainakin.
Jomppanen
11.04.2018, 08.59
^Geometriat on ainakin noilla kehdella pyörällä kovin erilaiset.
Chainstayt on suunnilleen samaa mittaa mutta akseliväleissä on isot erot.
Silverbackin etupää on selkeesti lyhyempi ja varmaan ohjaus on aikas paljon hätäisempi kuin Vituksessa. Jos on isokenkäinen kuski ja laittaa vielä kurasuojan eteen niin Silverbackissä kenkä osuu eturenkaaseen aikas herkästi.
Mitenkähän Silverback toimis? On Ultegraa hydrona jne.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66288/jnvfb/Silverback-Siablo-CX-Ultegra-polkupyora-S-535-mm-2018
Mainiosti toimii markkinahype. Tuokin on nyt "Huippuluokan gravel bike!" vaikka vielä vuosi pari sitten se olisi ollut ihan normi cyclocrossari :rolleyes:
TheMiklu
11.04.2018, 10.11
Mainiosti toimii markkinahype. Tuokin on nyt "Huippuluokan gravel bike!" vaikka vielä vuosi pari sitten se olisi ollut ihan normi cyclocrossari :rolleyes:
No sitä minäkin kattelin, että eikö toi ny ole vaan pelkkä rossari...menin markkinamiehen miinaan. Nostan käden virheen merkiksi o/
Silverin sivuillakin kategoria on cyclocross vaikka performance gravel bike onki livautettu joukkoon.
...menin markkinamiehen miinaan. Nostan käden virheen merkiksi o/
.
En minä sillai syyttääkseni sanonut! Hassua vaan, että kaikki on gräveliä nykyään. Vaikkei oliskaan. Ja saahan gräveliä ajaa millä vaan.
TheMiklu
11.04.2018, 10.31
En minä sillai syyttääkseni sanonut! Hassua vaan, että kaikki on gräveliä nykyään. Vaikkei oliskaan. Ja saahan gräveliä ajaa millä vaan.
Tiedän, mutta halusin silti nostaa. Pääsi nimittäin pieni naurunpyrskähdys ku tajusin miten omassa pääkopassa cx-gravel-cx ympyrä sulkeutui.
Olisko teillä näkemystä, että mikä koko tuosta Kona Rove ST:stä olisi meikäläiselle se paras? Pituutta on aika paljon hobitiksi (174 cm) ja jalan sisämitta näyttää 79 senttiä. Bikeshopin sivuilla oli seuraavanlainen maininta: "Sopivaa kokoa valitessa tulee ottaa huomioon Roven viisto vaakaputki. Eli täysin suoralla vaakaputkella oleva runkokoko 60cm vastaa hyvin todennäköisesti Roven 58cm kokoa, 58cm Roven kokoa 56cm ja niin edelleen. Valitse siis Roven ja Sutran kohdalla mielellään taulukkomittaa ja laskurin antamaa tulosta yksi koko pienempi." Joten olisiko se silloin 50 cm? 52 cm?
Ja jos jollain on kokemuksia Rove ST:stä, niin mielelläni niitä kuuntelen.
Itselläni on Rove St:n viime vuoden malli kokoa 49.5, joka vastaa aikalailla tämän vuoden mallien kokoa 50. Viime vuoden 49.5 koossa tosin ihan inasen pidempi vaakaputku ja reach kuin tämän vuoden 50 koossa. Mulla pituus 170cm ja inseam 79cm. Koko on varsin hyvä, mutta ehkä tuntui hieman lyhyeltä joten vaihdon 70mm stemmin tilalle 90mm, joka vaikuttaa hyvältä muutokselta. Näin halusinkin että tarvittaessa voin vaihtaa pidemmän stemmin ja pienemmässä rungossa säilyy myös mahdollisuus säätää ohjaamoa alaspäin.
Sulle varmaan 52 olisi suoraan sopivin, mutta riippuen makuasioista ja omasta näkemyksestä muokata ajoasentoa, tuosta pienempi tai isompikin koko voi olla sopiva.
Kaikkinensa aivan mahtava pyörä monenlaiseen käyttöön. Varsinkin nyt talvikaudella on arvostanut geometrian ja leveämmän droppitangon antamaa tukevuutta ajoasentoon.
snowball
19.04.2018, 14.01
Vähän mietityttää noi koot vielä. Kysyin CRC:ltä heidän suositusta ja vastaus oli että Vitus Substancesta 56 ja Vitus Energiestä 58. Aika isolta tuntuu, varsinkin tuo Energien 58, jossa vaakaputki on jo 600 mm.
Omat mitat siis 180 ja 84 cm sekä pitkät kädet (190 cm syli).
Mää oon 178/82, eli selkä abaut saman mittainen ja pyörissä 555 ja 560 pitkät vaakaputket. 90 ja 100 mm stemmit. Sylimittaa en muista.
Vähän mietityttää noi koot vielä. Kysyin CRC:ltä heidän suositusta ja vastaus oli että Vitus Substancesta 56 ja Vitus Energiestä 58. Aika isolta tuntuu, varsinkin tuo Energien 58, jossa vaakaputki on jo 600 mm.
Omat mitat siis 180 ja 84 cm sekä pitkät kädet (190 cm syli).
Jomppanen
20.04.2018, 08.56
Vähän mietityttää noi koot vielä. Kysyin CRC:ltä heidän suositusta ja vastaus oli että Vitus Substancesta 56 ja Vitus Energiestä 58. Aika isolta tuntuu, varsinkin tuo Energien 58, jossa vaakaputki on jo 600 mm.
Omat mitat siis 180 ja 84 cm sekä pitkät kädet (190 cm syli).
Mä olen 182cn ja jalka 85-86, syli samaten 190cm.
Nykyisen pyörän stack on 2mm pienempi ja reach 6mm pienempi kuin Substance V2 56:ssa.
Pyörän myyjä oli sitä mieltä että se on siinä hilkulla onko mulle sopiva vai vähän iso, hän oli ilmeisesti vahvasti kisa-orientoitunut. Omasta mielestä fillari on just sopiva 100mm stemmillä.
Vituksen tankokaan ei näytä kovin kompaktilta joten aika isolta tosiaan tuntuu suositukset.
snowball
21.04.2018, 12.54
Kiitos vastauksista! Oma arvio kooksi tosiaan olisi molemmissa 54, mutta sen verran taitaa rajalla olla, että yhtä isommallakin koolla varmaan selviäisi ihan hyvin.
Sen verran tätä nyt pyöritellyt ja kun budjettikaan ei ole välttämättä rajattu noihin esillä olleiseen malleihin (niissä vaan hinta/laatusuhde tuntuu olevan kohdillaan), niin olen ruvennut miettimään myös pyörän kasausta osista. Kalliimmaksihan se taitaa tulla, mutta saisi sitä mitä luulee haluavansa :)
Helou, ja pahoittelut ketjun kaappaamisesta. En vain viitsinyt avata uutta käytännössä samalla asialla. Suosituksia kaipaillaan täälläkin. Alla on piiiitkään ollut Trekin vanha uskollinen hybridi (halpa perusromu), ja nyt on ollut sen sortin fillarikuumetta ilmassa, että ei tästä taida ilman investointeja enää selvitä.
Tarve ja plani seuraavanlainen: tarkoitus on hommata pienimuotoiseen retkeilykäyttöön soveltuva GG tai vastaava. Ilman autoa pääsee huonosti hyviin retkeilymaastoihin ja tämänhetkisellä fillarilla ei tee mieli lähteä kymmenien kilometrien taipaleelle (on testattu). Ajoa tulisi vaihtelevasti asfaltilla ja sorateillä. Maastoon asti ei tarvitse päästä, kunhan metsäautotietä tai vastaavaa pääsee kulkemaan. Tähän GG-osasto näyttäisi olevan sopivin.
Budjettia noin 1000e verran, tarvittaessa joustoa molempiin suuntiin jokunen satanen. Koska mikä tahansa asiallinen fillari on aikamoinen upgrade nykyiseen, on tarkoitus löytää mahdollisimman hyvä diili hinta ja ominaisuudet huomioiden.
Ajajalla on mittaa 192cm ja inseam 89cm.
Tässä joitakin bongattuja malleja/tarjouksia hintaskaalan molemmista päistä:
https://www.bikester.fi/712483.html - Serious Grafix
http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-cx-rival-2017-cyclocross-bike/
http://www.wiggle.co.uk/vitus-bikes-substance-v2-apex1-2018-gravel-bike/
Osasarjoista minulla on jonkinmoinen käsitys, mutta esim. kiekot ja niiden kestävyys/soveltuvuus retkeilykäyttöön, tavaratelineen asennusmahdollisuudet ym. ovat vielä hieman mysteerejä. Kaikki apu ja kommentit ovat tervetulleita. Jos ylläolevista jokin on mielestästi selkeästi verrokkejaan parempi tai huonompi joltain osin, niin kuulen ja opin siitäkin mielelläni.
Kiitos jeesistä jo etukäteen.
-J
Jonezkyn vaihtoehdoista kallistuisin gt gradeen.
Kiekkojen eroista en tiiä, mutta muuten aikalailla edellä noita kahta muuta ehdokasta. Malli taitaa olla yleensä aika kehuttu ja osatkin hyvää/parempaa tasoa. Geometrialtaan hieman maantiepyörämainen, joten ole tarkka koon suhteen.
Jos wigglen tarjouskoko passaa, iskisin kiinni!
Kugelschreiber
24.04.2018, 12.22
Eiks tuo GT Grade oo kovin lyhyt? 58-koossa reach vaivaiset 382 mm (ja stack 627 mm)?
Vrt. esim. mun droppitankopyörät (oon 191 cm mut melko pitkät jalat (ja kaula O_o ) eli en ees tarvi erityisen pitkää runkoa:
Soma Wolverine reach 403/stack 630
Canyon Endurace reach 407/stack 625
Vai onko noissa geeteissä hurjan pitkät stemmit?
Tukkasotka
24.04.2018, 13.18
Vastaavan Graden Wiggleltä aiemmin kotiuttaneena, asiaa sen kummemmin perustelematta tarttuisin tarjoukseen kiinni kuin sika limppuun. Jos siis vain tuo koko osuu kohdalleen. Täydellisen mukava seikkailupyörä tuntien maakuntakierrokselle.
Fillarihemmo
24.04.2018, 13.58
Vannoutuneena läskipyöräfanaatikkona olen aina sanonut, etten tarvii kuin yhden ainoan pyörän ja se on läskipyörä. Läskillä on tullut ajettua satasen maantielenkkejä ja yksi 3päivän maantieretkikin kaikenlaisen maaston lisäksi. Nyt kuitenkin päässä napsahti ja haksahdin johonkin kippurasarviseen. Tykästyin Kona Rove Steel pyörän tarjoamasta pystystä ajoasennosta (toki sitä saa laskettua alemmaksikin). Lisäksi Rove Steelin 3 juomapullopaikkaa ja tarakan kiinnityspisteet takana ja edessä oli pelkkää plussaa.
Ajelin Rovella muutaman lenkin vakiorenkailla ja eilen vaihdoin Continental Gatorskin 32mm renkaat ja nyt suunnittelen kovasti muutaman päivän kestävää retkeä. Kun en paremmasta tiedä, niin suosittelen kyllä. Laitoin Kona Rovenkin vuokraamon listoille, elikä sitä saa halutessaan vuokrata vaikkapa viikonlopuksi, jos haluaa körötellä rauhassa: http://fatbikevuokraus.com
Tässä muutamia kuvia Konasta:
https://www.instagram.com/p/BhhY39jhihW/?taken-by=fillarihemmo
https://www.instagram.com/p/Bhj64tshoQP/?taken-by=fillarihemmo
https://www.instagram.com/p/BhrxPawB_dZ/?taken-by=fillarihemmo
https://www.instagram.com/p/Bh68o12hxbY/?taken-by=fillarihemmo
Kiitos tähänastisista vastauksista. GT Grade houkuttaisi kyllä, mutta melko suurena miinuksena omaa käyttöäni ajatellen siinä ei ole mahdollisuutta perustarakan kiinnittämiselle. Beam rackin saa kiinni (kysyin wiggleltä), mutta se ei retkikäyttöä ajatellen ole kovin optimaalinen. Onko tuohon liittyen jotain ajatuksia, kokemuksia tai vinkkejä?
Oppo3000
25.04.2018, 16.15
Löytyykö täältä kokemuksia tai mutuilua Marin Four Cornersista?
https://www.marinbikes.com/ww/bikes/four-corners-blue
Rutlandcyclingiltä saa tonnilla kotiovelle, ja mun mielestä tossa olis ehkäpä mielipiteitä jakavasta ulkonäöstä huolimatta aika paljon pyörää tonnilla.
+teräsrunko
+lokarit ja tarakat saa kiinni
+jarrut
+rengastilaa 29x2 asti
-sorat
-paino, josta vanteet yli 2kg.
Moi,
Tässä mielenkiinnolla olen seuraillut ketjua, kiitos hyvistä pohdinnoista. Itsellä on Genesis Croix de fer ja kysymys kuuluukin että mitäs mieltä raati olis josko vaihtais tuon Genesiksen Fugioon ? Olisko järkeä vai ei ? Onko kellään kyseistä fillaria ?
TheMiklu
25.04.2018, 21.44
Kyllähän Fugio oli jo lähes monstercrossari. Aika herkku meikän mielestä.
Lähinnä kai jos kaipaat isompia gummeja/650b niin sillon kai tuo Fugio ois kova.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Kyllähän Fugio oli jo lähes monstercrossari. Aika herkku meikän mielestä.
Lähinnä kai jos kaipaat isompia gummeja/650b niin sillon kai tuo Fugio ois kova.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Joo se kiinnostaa kovasti. Lähinnä senkin puoleen että hinaan Thulen pyöräkärryä ja se tuohon läpiakseliin kiinnittyy aika paljon napakammin. Geometria noissa ei hirveästi poikkea toisistaan ja oon ollut kyllä erittäin tyytyväinen tuohon CDF:äänkin. Siihen menee heittämällä 40mm Panacerin Gravelking rengas lokarin kanssa. Todellisuudessa se on 43mm.
louhikkokosketus
25.04.2018, 22.14
https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-2017-cyclocross-pyora/p/1122812_1_style?pyoraily
Kyseinen Meridan crossari täällä pyörinyt varmasti ennenkin, mutta laitetaan nyt tähän kyselyä, kun en mitään kovin uutta aihetta löytänyt. Mielipiteitä tästä crossarista? Itse täysin noviisi näiden suhteen. Mietteissä olisi ensimmäisen cyclocrossin hankinta, lähinnä työmatkoja ja pidempiä lenkkejä varten. Hinnan puolesta tuo on ainakin nyt kovassa alennuksessa..
Päivitetäänpä tänne, että tuo GT Grade lähti tilaukseen tänään. Tutkimuksien perusteella koon pitäisi olla just hyvä ja pyörä sai kehuja kaikilta konsulteilta joita aiheessa hyödynsin. Kiitos tännekin avusta :)
-J
https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-2017-cyclocross-pyora/p/1122812_1_style?pyoraily
Kyseinen Meridan crossari täällä pyörinyt varmasti ennenkin, mutta laitetaan nyt tähän kyselyä, kun en mitään kovin uutta aihetta löytänyt. Mielipiteitä tästä crossarista? Itse täysin noviisi näiden suhteen. Mietteissä olisi ensimmäisen cyclocrossin hankinta, lähinnä työmatkoja ja pidempiä lenkkejä varten. Hinnan puolesta tuo on ainakin nyt kovassa alennuksessa..
Ilmeisesti sama runko kuin esim cx600, mutta alumiini keula. Varmaan aivan toimiva pyörä on tuokin, vaikkakaan noista vaihde/jarru osista ei ole kokemusta. Renkaat raskaahkot asfaltilla, mutta toimii pehmeämmällä aivan hyvin.
https://www.xxl.fi/merida-cx-100-claris-2017-cyclocross-pyora/p/1122812_1_style?pyoraily
Kyseinen Meridan crossari täällä pyörinyt varmasti ennenkin, mutta laitetaan nyt tähän kyselyä, kun en mitään kovin uutta aihetta löytänyt. Mielipiteitä tästä crossarista? Itse täysin noviisi näiden suhteen. Mietteissä olisi ensimmäisen cyclocrossin hankinta, lähinnä työmatkoja ja pidempiä lenkkejä varten. Hinnan puolesta tuo on ainakin nyt kovassa alennuksessa..
Merida tekee hyviä CC-pyöriä ja tämä on hinnat alkaen malli. Alumiinikeula voi olla kova, mutta leveät yli 30 mm renkaat voivat tuoda riittävästi joustoa. Vaihteisto on Claris, jossa on 8 vaihdetta/ratasta takana. Tämä voi olla joillekin liian vähän koska joutuu käyttämään enemmän etuvaihtajaa.
Toisaalta minulla on ollut vuosia retkipyörä 6 takavaihteella ja sillä tuli aikanaan toimeen.
Shimanon osasarjoissa Claris = 8 vaihdetta takana, Sora = 9 vaihdetta, Tiagra = 10 vaihdetta, 105 = 11 vaihdetta, Ultegra = 11 vaihdetta (ja vielä huipuille ja rahamiehille DuraAce 11 vaihdetta)
Tosin tuon pyörän alennus taisi päättyä. Sitä on kyllä säännöllisesti ollut alessa
Törmäsin edulliseen Sora-vaihteiseen Cyclograveliin Sportsdirectissä, toimituskin onnistuu kympillä Suomeen. Hintaa 337,20 euroa. Painoahan on yli 11 kg ja alumiinikeula + mekaaniset levarit, mutta liekö hintansa väärti?
https://fi.sportsdirect.com/radial-reverex-2-1-sncl82-933042?colcode=93304203
https://www.radialcycles.co.uk/revere-x-2-1-radial-gravel-cross-bike.html
SamiMerilohi
26.04.2018, 16.32
Jos budjetti on 500 € ja uusi cyclocrossari pitää saada, niin enpä tiedä parempaa vaihtoehtoa kuin tuo Merida. Runko on tosiaan sama kuin kalliimmissa malleissa, ja hintaisekseen hieno. 800 euroa en siitä maksaisi, sen verran usein tuntuu olevan alennuksessa 500-600 eurolla.
Joo se kiinnostaa kovasti. Lähinnä senkin puoleen että hinaan Thulen pyöräkärryä ja se tuohon läpiakseliin kiinnittyy aika paljon napakammin. Geometria noissa ei hirveästi poikkea toisistaan ja oon ollut kyllä erittäin tyytyväinen tuohon CDF:äänkin. Siihen menee heittämällä 40mm Panacerin Gravelking rengas lokarin kanssa. Todellisuudessa se on 43mm.
Itsellä taitaakin kääntyä Salsa Warbirdin suuntaan projekti. Onko kellään ajossa sellasta, kokemukset kiinnostaa? Ei tosin oo 650b sattuva mutta itse tykkäänkin 700c koosta.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.