PDA

Näytä tavallinen näkymä : Peräkärry polkupyörään

Malamuutti
05.03.2018, 07.37
Olen hiukan funtsinut peräkärryn hankkimista ensi kesäksi, pääasiallinen tarkoitus olisi kuljettaa koiraa mukana (noin 8 kg otus). Myös ostoksia voisi tuolla tietty kuljettaa (kauppaan 15 km). Koirien kuljettamiseen löytyy tuollaisia kaksipyöräisiä kärryjä, mutta jostain syytä ajatus jotain 70 cm leveästä kärrystä ei oikein viehätä.
Olen sitten hiukan katsellut yksipyöräisiä kärryjä ja siihen koiralle koppaa. Yksipyöräisiä kärryjä on tietysti jos jonkinlaista ja eri hintaluokissa, reilusta satkusta suuntaan "onko se nyt niin paha syödä kolme viikkoa kaurapuuroa". Mietityttää vain, että onkohan vaikeuksien tilaamista, jos hankkii jonkin tuollaisen "halvan" kärryn vs. esimerkiksi ~400 euron BOB Yakin (http://www.bobgear.com/bike-trailers/yak)? Siis että laukeaako halpis (esimerkiksi tällainen) (http://cdon.fi/kodit-ja-puutarhat/vidaxl-yksipyorainen-polkupyoran-perakarry-laukulla-p37492103) jossain 20 km päässä kotoa 15 kg ostoksia ja 8 kg koiraa kyydissä ja vastaavasti saako tuollaisella merkkilaitteella sitten rahalleen vastinetta luotettavuuden ja varaosien hankinnan suhteen?
Muita ehdotuksia kuvattuun käyttötarpeeseen?

Grandi66
05.03.2018, 07.42
En tiedä halppiksista, mutta itellä ollut käytössä Ibexi eli jousitettu versio. Ollut yli 10 vuotta ja vielä on kuosissa. Tuossa Bobissa on halpiksiin verrattuna se varaosien saanti ja ehkä se kestävyys. Itse olen ollut tyytyväinen.

Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla

Auvo
05.03.2018, 14.12
Komppaan Grandia. Ei ole kokemusta juuri tuosta vidaXL:n peräkärrystä, mutta itse tuli ostettua joku halpis (tais olla M-Wave). Melko nopeasti se laukesi, ja varaosia ei ainakaan helpolla mistään löytynyt. Kuten joku täällä foorumilla totesi, tuli sitten kaksi kärryä: ensin halpa ja sitten hyvä. Yakin kanssa varaosat eivät ole ongelma.

Yakin manuaalissa muuten kielletään lemmikkien kuljettaminen kärryllä. Lienee erityisesti Yhdysvaltojen markkinoille tarkoitettu vastuuvapautuslauseke, mutta tiedoksi että sellainen sieltä löytyy.

Grandi66
05.03.2018, 14.16
Käsittääkseni on tarkoitettu Jenkkilään tuo kielto. Kyll oon nähnyt pieniä koiria kärryn kuorman päällä istumassa/makaamassa naama virneessä.

Malamuutti
05.03.2018, 14.58
Kiitos vastauksista. Jousitus olisi kyllä hyvä mukavuuden kannalta, jos aikoo elikkoa kuljettaa, kun jonkin verran tulee soratielläkin ajelua. Sikäls kyllä tuo Ibex olisi varmaan noista Yakeista parempi vaihtoehto. Elikko olisi kyllä vielä kopassa tuollaisessa kärryssä, ei siis narussa paljaalla lavalla.
Täytyy harkita hieman vielä, mutta ilmeisesti joku tunnettu merkkituote on kuitenkin kestävyyden ja huollettavuuden kannalta parempi.

LintuPete
05.03.2018, 15.17
Mulla on Yak. Siinä on matkustanut kissa kopassa lähipuistoon tai joskus jopa viikonloppureissuun siirtymät (muutama kilsa junalle/junalta) siten että alla on reissukassi ja kissa päällä. Renkaasta vaan paineet alas ja rauhallista menoa niin lyhyet taipaleet onnistuu. Joustoa renkaana antaa Schwable Big Apple 2" paksuisena, isompaa ei taida sopia ja tuolla tuumakoolla oikein löytyäkään.

Kauppareissulla samaisella kärrillä on kulkenut mm 3x10kg kissanhiekkaa + ruuat. Siinä alkaa pienempikin mäki mennä jo voimatreenistä.

Auvo
05.03.2018, 15.30
Kyllä minäkin olen manuaalin kiellosta huolimatta kokeillut kissan kuskaamista Yakissa. Se oli vaan melko lyhyt, ehkä 20 m kestänyt kokeilu, kun kissa ilmoitti hyvin nopeasti mielipiteensä kyydistä.

H.Brooks
13.03.2018, 08.52
Tämä on tärkeä topic. Surlyn Krampukseen aikeena hankkia yksirenkainen kärry tulevaa koiraa varten. Mutta pyörässä läpiakseli, joten pitää vielä selvitellä miten käytännössä hoituu tuo kiinnittys.
Kapeita kärryjä ei taida olla, joita saisi satulatolppaan kiinni. Tuntuu muutenkin ettei satulatolppakiinnitys taida olla hyvä vai onko raadilla tietoa. Nuo Surlyn kärryt on "vähän" liian isoja ja varsinkin leveitä tulevaan käyttöön.

Mohkku
13.03.2018, 09.32
Kiinnostava ratkaisu on Oxtailissa:

http://www.oxtailbicycletrailers.com/

Onko se käytännössä hyvä, sitä en osaa edes arvata.

Teoriassa hienolta vaikuttaa myös Tout Terrain, käytännöstä en tiedä:

https://www.tout-terrain.de/anhaenger/mule/

Muutaman vuoden on mielessä pyörinyt kärryn teko itse, mutta muutamaa paperiluonnosta pidemmälle en ole päässyt. 60x40 standardilaatikolle mitoitettu tavaratila kyllä toisi käyttökelpoisuutta kauppamatkoille ehkä enemmän kuin Bob. Peräpyörä olisi muuten hyvä aihio (ohjaustanko, satula, keskiö, kammet ja ketjut pois), mutta siinä kuorma nousee väkisinkin korkealle, ellei hyödynnä sivulaukkuja.

Fillari-lehtihän voisi tilata tuollaiset + Yakin ja Ibexin ja tehdä niistä testin...

H.Brooks
13.03.2018, 09.43
Suuri kiitos linkeistä! Todella kiinnostavat vaihtoehdot. Ei tarttis värkätä tuon kiinnityksen kanssa.

okahkonen
13.03.2018, 10.31
Mutta pyörässä läpiakseli, joten pitää vielä selvitellä miten käytännössä hoituu tuo kiinnittys.

Varmaankin tyhmä kysymys, mutta siis millä tavoin läpiakseli vaikeuttaa tilannettasi?

H.Brooks
13.03.2018, 10.39
Ei ole tyhmä kysymys! Olen antanut itselleni kertoa, että kun kärry asennetaan takahaarukkaan niin joissain mallleissa mukana tulee pidempi pikalinkku. Pikalinkun ja Surlyn läpiakselin läpimitta ovat paksuudeltaam aivan eri mitoissa. Uskon kyllä, että tähän löytyisi ratkaisu muuttamalla läpiakseli pikalinkuksi joillain Surlyn härpäkkeillä mutta selkeintä olisi kärryn kiinnitys satulatolppaan. Voisi heittää kärryn mihin tahansa pyörään mitä on tallliin kertynyt.

okahkonen
13.03.2018, 11.01
Onhan noita läpiakselikiinnikkeitä. Varmaan joka merkillä ja universaaleja.
https://burley.com/product/thru-axle/
https://www.bikeradar.com/mtb/news/article/robert-axle-adapts-thru-axles-to-trailers-and-trainers-40457/

H.Brooks
13.03.2018, 11.34
Tietämätön kiittää.

Smo
13.03.2018, 11.43
Joku tällanenkin oli kun kärryvaihtoehtoo tutkin

https://robertaxleproject.com/

Shamus
14.03.2018, 12.47
Pari Robertin akselia ollut ja hyvin toimivat.

hece
14.03.2018, 13.00
Pari Robertin akselia ollut ja hyvin toimivat.
Ja Croozerin läpiakselit ovat Robertin käsialaa. Näitä kun saa paremmin valtameren tältä puolen.

Malamuutti
17.03.2018, 07.31
Tällainen ratkaisumahdollisuus löytyi (pienen/piehekön) koiran kuljetukseen fillarilla: K9 koirankuljetusreppu (https://www.k9sportsack.com/). Reppu nyt on tietysti reppu ja hiostaa selkää + ainakin tuon oman koiran totuttamisessa laukkuun menemiseen ja siellä räpistelemättä olemiseen olisi kyllä oma hommansa, ainakin jos kassissa punnitseminen antaa mitään viitteitä ynnä painopiste aika korkealla plus reput hihnat painavat hartioita. Toisaalta myös peräkärryyn pitäisi totuttaa ja peräkärryn pituus... Toisaalta ja toisaalta.

Mohkku
19.03.2018, 07.50
Tässä yhteydessä voisi koittaa käsitellä ikuisuuskysymystä eli kärryn kiinnitystapaa. Taka-akseliin, satulaputkeen vai ei merkitystä?

Satulaputkeen kiinnittämistä puoltaa kuormituksen aavistuksen tasaisempi jakautuminen. Toisaalta sieltä kärryyn tuleva yhdystanko estää tavaratelineen päälle kuormaamisen (jos asialla kärryn kanssa ylipäätään on merkitystä). Sivulaukkuja voi käyttää vapaasti. Ajettavuuteen kiinnityspaikalla voi ainakin olla teoriassa vaikutusta, mutta onko sillä käytännössä? Itselläni on kokemusta vain satulaputkeen kiinnitettävästä peräpyörästä ja sen ajettavuus on minusta ongelmaton.

Grandi66
19.03.2018, 08.10
Ajettavuudessa huomattava ero kiinnitys tavoissa. Taka-akseliin kiinnittäessä painopiste on alhaalla ja tarakka kokonaisuudessaan käytössä ja paljon vakaampi kurveissa.

Mohkku
19.03.2018, 08.29
Onko sinulla kokemusta asiasta eli millaista vertailua olet tehnyt?

Minun maalaisjärkeni kun sanoo, että painopisteen sijainnin ratkaisee kuorman sijainti, ei kiinnityskohta. Ihan kuten tarakan sivulaukuissa painavien esineiden sijoittaminen pohjalle, ei laukun kiinnityspisteen sijainti yläosassa. Mutta vertailemaan en kärryjä ole päässyt, siksi näkemykset asiasta kiinnostaakin.

Grandi66
19.03.2018, 08.35
Aikoinaan oli satulaputkeen kiinnitetty kärry (ovat yleensä kaksi renkaisia), kaatuivat helposti, joten kypsyin siihen. Nyt BOBin kärry, kertaakaa ei ole kaatunut (yksi pyöräinen) tulee hyvin pyörän perässä. En enää edes ajattele satula putkeen kiinnitettävää, taitaa tänä päivänä kaikki olevan taka-akseliin kiinnitettäviä tai siihen lähistölle. Ja tärkein varmaan se että on samassa linjassa pyörän kanssa.

Mohkku
19.03.2018, 08.44
Eli kun yksi- ja kaksipyöräisen ajettavuudessa on selkeä ero, mielestäni tuolla asetelmalla ei selviä kiinnityspaikan sijainnin vaikutus. Itsekään en ole kaksipyöräisestä kärrystä kiinnostunut. Sen ainoa etu on varmaan kuormaamisen helppous.

Voi olla kuvitelmaa, mutta Bobin suurin ongelma on mielestäni 16" rengas. 20" olisi parempi, muttei mahdu Bobiin.

Grandi66
19.03.2018, 08.46
Taitaa vaan kaikki yksi pyöräiset olevan kiinnitykseltään akseliin, ihan rasituksen ja ajettavuuden takia.

Mohkku
19.03.2018, 08.54
Tähän ketjuun linkitin kaksi satulaputkikiinnitteistä, Oxtail ja Tout Terrain. Kieltämättä Bobin kärryt on kiinnostavimpia, kun ovat yleisiä, osia saatavilla ja rakenne yksinkertainen. Samasta syystä Topeakin Bob-kopio ei ole yhtä houkutteleva, vaikka hiukan tyylikkäämpi onkin. Weberin kärrystä löytyy netistä arvosteluja, joiden perusteella mikään ei puolla sen hankintaa, kun Bob on tarjolla.

Vaikutus ajettavuuteen on siis edelleen kysymysmerkki. Rasitusta en pidä satulaputken suhteen huonompana, kun peräpyörät niin kiinnitetään. Pyörä painaa 10 kg ja kyydissä heiluva polkija 20, joten vähintään samanlaisia kuormia siellä siis on kuin tavarakärryssä.

Grandi66
19.03.2018, 08.58
Vanhin bob minkä olen liikenteessä tavannut on ihan alkuajoilta, omakin on kohta 20 vuotta vanha ja siirtynyt palvelemaan tandemin kanssa. Yksin ajellessa käytän bikepackingiä jopa kuukausien reissussa.

hece
19.03.2018, 09.08
Minun maalaisjärkeni kun sanoo, että painopisteen sijainnin ratkaisee kuorman sijainti, ei kiinnityskohta. Ihan kuten tarakan sivulaukuissa painavien esineiden sijoittaminen pohjalle, ei laukun kiinnityspisteen sijainti yläosassa. Mutta vertailemaan en kärryjä ole päässyt, siksi näkemykset asiasta kiinnostaakin.
Minun maalaisjärkeni sanoo että pyörä on helpompi kaataa samalla voimalla työntämällä satulaputkesta kuin akselin kohdalta. Pidempi vipuvarsi tukipisteeseen eli maahan nähden. Kokemusta ei ole kuin kaksipyöräisestä akselikiinnitteisestä lastenkärrystä.

PMoi
19.03.2018, 09.57
Weberin kärrystä löytyy netistä arvosteluja, joiden perusteella mikään ei puolla sen hankintaa, kun Bob on tarjolla.

Yhden kesälomareissun vuokra Bob:in kanssa ja muutamia Weberin monoporterin kanssa ajaneena, olen kyllä tykännyt monoporterin matalammasta painopisteestä.

Yksipyöräinen kärry kallistelee sivuttain pyörän mukana, joten jos sen kaataa niin kaatuu pyöräkin.
Kaksipyöräisten kärryjen kiinnitys taas sallii pyörän kallistella sivuttain. Tästä seuraa myös se että kärry voi kallistua (ja kaatua) vaikka pyörä on pystyssä.

Mohkku
19.03.2018, 10.20
Minun maalaisjärkeni sanoo että pyörä on helpompi kaataa samalla voimalla työntämällä satulaputkesta kuin akselin kohdalta. Pidempi vipuvarsi tukipisteeseen eli maahan nähden.

Tästähän tulee hyvä keskustelu, kerrataan samalla peruskoulun fysiikan kurssit. Ja pahoittelen, jos termit ei ole matemaattisen täsmällisiä, minulla aikaa koulusta on neljännesvuosisata. Tarkennan tarvittaessa, mitä tarkoitan.

Koska yksipyöräinen kärry kallistelee pyörän mukana, mielestäni kärryssä ei ole sellaista määrää kallistavaa voimaa, että tuolla asialla olisi merkitystä. Pyrkiikö kärry kaatamaan mielestäsi pyörän sisä- vai ulkokurvin puolelle?

Toisaalta vipuvarren merkitystä voidaan miettiä tarkemmin. Sillä saadaan kyllä voimaa lisää, mutta matkan kustannuksella. Pyörän kaatamiseen tarvitaan
riittävä määrä kallistuksen astelukuja ja kun satulaputken päästä tietty asteluku vaatii pidempää matkaa kuin akselin päässä, menettää vipuvarsi merkityksensä tässä tapauksessa. Normaalistihan vivun avulla painavaa esinettä siirrettäessä vipua pitää liikuttaa yhä uudestaan, jotta saadaan aikaan riittävä määrä liikettä. Pyörän vaihteistolla (pienet vaihteet) sama juttu hoidetaan pyörittämällä kampia yhä uudestaan ja uudestaan. Peräkärryllä ei tätä mahdollisuutta ole yrittäessään kaataa pyöräilijää. Sen vipuun kohdistava voima ja liikerata on vakio.

ElBike
19.03.2018, 10.21
Onko sinulla kokemusta asiasta eli millaista vertailua olet tehnyt?

Mielestäni Bobin huonoin puoli ja ehkä ainoa huono puoli on että seisaaltaan ajo on ihan hirveää. Itse olen tottunut ilman kuormaa ajamaan useinkin esim. osan ylämäestä seisaaltaan. Tällä estän kropan ja istumalihasten jäykistymistä ja tuntuuhan ajo satulasta taas ihan erilaiselle kun ajaa hetken putkelta.

Bob kallistelee pyörän mukana ja vaikka kuinka tasaisesti ajaisi seisaaltaan, pyörä väkisin kallistelee. Tuo vääntö tuntuu inhottavalta ja tuntuu kuin koko fillarin runko vääntyisi mukana.
Mitenhän pyörä pääsisi elämään em. tapauksissa jos yksipyöräinen olisikin kiinni satulaputkessa. Tottakai kärry kääntyilisi mukana, mutta olisiko seurauksena kärryn mutkittelu perässä, sen sijaan että se tulee kuin samaa puuta fillarin kanssa ja aiheutta voimakasta kiertoa takanapaan? Kellään kokemusta?

Mohkku
19.03.2018, 10.35
Kokemusta tosiaan vain peräpyörästä, joten vertailukohtaa ei ole.

Putkelta ajettaessa pyörä kallistelee tietyn verran ja koska kärry kallistelee pyörän tahdissa, kiinnityskohdan mielestäni ei pitäisi tuossa ole vaikuttava asia. Tuossa ilmeisesti kaksipyöräinen kärry olisi selkeästi parempi.

Kare_Eskola
19.03.2018, 15.29
Mielestäni Bobin huonoin puoli ja ehkä ainoa huono puoli on että seisaaltaan ajo on ihan hirveää. Itse olen tottunut ilman kuormaa ajamaan useinkin esim. osan ylämäestä seisaaltaan. Tällä estän kropan ja istumalihasten jäykistymistä ja tuntuuhan ajo satulasta taas ihan erilaiselle kun ajaa hetken putkelta. Bob kallistelee pyörän mukana ja vaikka kuinka tasaisesti ajaisi seisaaltaan, pyörä väkisin kallistelee. Tuo vääntö tuntuu inhottavalta ja tuntuu kuin koko fillarin runko vääntyisi mukana.

Olen itse ajanut pitkiä, mäkisiä retkiä Bob Yakia vetäen, raskaalla kuormalla ja eri pyörillä. Putkelta ajon hankaluus johtuu eniten pyörän jäykkyydestä ja jonkin verran kuorman painopisteestä.

Surly Cross-Checkillä oli lähes mahdotonta ajaa putkelta luontevasti Yakin kanssa. Sen oppi vasta reilun viikon jälkeen, siihen asti perse oli kovilla, ja silloinkin tuntui typerältä. Teräksisen Cross-Checkin takapää spöijasi hirvittävästi.

On-One Pickenflickillä oli todella helppoa ajaa putkelta Yakin kanssa. Ei mitään hankaluutta. Pickenflickissä on paljon jäykempi runko, se on titaaninen kisakrossari.

Hipoteräksisellä maantiepyörällä kokeilin myös, oli vielä tukalampaa kuin Cross-Checkillä, vaikka pyörä on pintakova.

Lisäksi kannattaa pakata painavat tavarat pohjalle ja eteen.

Hyvä kärry se on, enkä ikinä korvaisi kaksipyöräisellä kärryllä, ne ovat tolkuttoman raskaita vetää Yakiin verrattuna.

Juha Jokila
19.03.2018, 16.16
Minun maalaisjärkeni sanoo että pyörä on helpompi kaataa samalla voimalla työntämällä satulaputkesta kuin akselin kohdalta. Pidempi vipuvarsi tukipisteeseen eli maahan nähden. Kokemusta ei ole kuin kaksipyöräisestä akselikiinnitteisestä lastenkärrystä.

Ei kiinnityskohdalla ole paljoa merkitystä, koska sama vipuvarsi on kärryn puolella, joka laskee voimaa samassa suhteessa. Pyörän runogon jäykkyys ja kiinnityksen välykset toiminee edullisemmin satulatolpan kautta. Kärryn jäykkyyttä tulee vastaavasti lisätä.

PMoi
19.03.2018, 18.18
Lisäksi kannattaa pakata painavat tavarat pohjalle ja eteen.

Kerrotko mikä ajatus on tuossa painavat eteen ajatuksessa?
Itse olen pyrkinyt painavat taakse lastaukseen.

Grandi66
19.03.2018, 18.59
Paino lähempänä aisan niveltä ja painautuu enemmän pyörän takarenkaalle. Huomannut myös tämän alin ja eteen parhaimmaksi pakkaus tyyliksi.

Kare_Eskola
19.03.2018, 19.37
https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM

Vaikka Yakissa on rengas takana niin silti.

PMoi
20.03.2018, 10.24
Kuormahan tulee yksipyöräisessäkärryssä renkaan etupuolelle, niin ei taida tuo matkailuvaunuefekti olla noin paha. Itse olen ajatellut että säästelen pyörän takakiekkoa ylimääräiseltä painolta.

Satulaputkeen kiinnitettettävän kärryn yksi haittapuoli on jos joutuu kääntämään ja jarruttamaan yhtäaikaa. Tällöin kärryn puskeminen pyrkii kaatamaan pyörää voimakkaammin mitä taka-akseliin kytkeytyvä kärry.

arctic biker
20.03.2018, 17.36
Mulla on tuo Bilteman lastenkuljetuskärry ollut tään vuosikymmen käytössä. Tosin irroitin hurstit ja tein siihen vanerista lavan. Ikuna ei tulis mieleen tolla lähteä oikeasti retkelle. Muistan hyvin kun kuskasin määrämittaan sahattuja kakkosnelosia mummiksella, ainoa oikea alamäki niin pelkäsin henkeni edestä.

Mitä ny toivoakseni ja luullakseni ymmärrän näistä kärryistä niin ainoa oikea on Bob Yak ja kiinnitys pyörän taka-akselille. Ny kovasti harmittaa kun joku vuosi ois ollut mahis tehdä ihan itse, silloin luovuin kun epäilin taitojani.

PS. Tuo Crosscheck on mun kokemuksen mukaan todella herkkä myös etulaukuille. Jos pienikin epätasapaino niin alkaapa keula vemputtaa.

TERU
21.03.2018, 05.05
En ole koskaan vetänyt kärryä perässäni edes retkellä, mutta kun asun taajamassa, jossa vanha valtatie kulkee läpi, niin näkee maan päästä päähänkin kulkevia retkeilijöitä, jopa ulkomaalaisia. Yksikin simpsakka nuori naispuolinen retkeilijä veti kevyellä maantiepyörällä yksipyöräistä kärryä vauhdikkaasti kuin mitään kuormaa ei olisi ollutkaan, vaikka näki kärryyn kuormatun runsaasti tavaraa. Meni niin hyvää vauhtia ettei päässyt edes tervehtimään!
Eräs tuttavani asuu n. 15 km päässä tästä samaisesta taajamasta eikä hänellä ole koskaan ollut autoa eikä korttiakaan. Hän osti Biltemasta kaksipyöräisen tavarakärryn ja kuljettaa tavaraa, vanha omakotitalo huollettavana, väliin painoakin tuossa, ei hän moiti raskaaksi kulkua, mutta tasaiset toki on nämä tiet.

Onko Surlyn etukiekon pinnat riittävän ja tasaisen kireällä, onko kiekot jokseenkin suunnassaan, siis suoralla rimalla tarkistettu esimerkiksi, kun vemputtaa vai onko vain ominaisuus, jolle ei mahda mitään?🤗

arctic biker
21.03.2018, 18.53
@Teru Onko Surlyn etukiekon pinnat riittävän ja tasaisen kireällä, onko kiekot jokseenkin suunnassaan, siis suoralla rimalla tarkistettu esimerkiksi, kun vemputtaa vai onko vain ominaisuus, jolle ei mahda mitään?

Olen puolukkaa kuskannut mutta etulaukuissa luontojaan on aina sama määrä, marjaa niin paljon kuin mahtuu. Kaikki vaihtoehdot olen miettinyt mutta minusta ominaisuus. Hauskaa tai ei mutten ole Crosscheckiä ees kovin mukavaksi kokenut.

Kevään ja ens kesän reissut, alle viikon,nyyh, teen toki Poison Opiumilla. Sen verta kepoista ja pieneen pakkaantuvaa rompetta olen hommannut jotta mahtuu kyytiin.

lansive
21.03.2018, 19.27
Mulla on tuo Bilteman lastenkuljetuskärry ollut tään vuosikymmen käytössä. Tosin irroitin hurstit ja tein siihen vanerista lavan. Ikuna ei tulis mieleen tolla lähteä oikeasti retkelle. Muistan hyvin kun kuskasin määrämittaan sahattuja kakkosnelosia mummiksella, ainoa oikea alamäki niin pelkäsin henkeni edestä.

Eihän tuo tosiaan mikään hyvä ole sahatavaran kuljetukseen. Tuppaa tulemaan peräpainoinen ja sitten on meno aika epävakaata. Arkistoista löytyi tämmöinen kuva, kun joskus tuolla kärryllä kattolautoja hain velipojalta. En muista mikä oli autossa vikana kun sillä ei tullut lähdettyä, mutta sen muistan, että toistamiseen en tuollaista kuormaa ottanut kyytiin.
https://pic.useful.fi/SyXQNGl5f.png

Taka-akselille yksipyöräinen on minunkin mielestäni paras vaihtoehto. Jos ensi kesänä pyöräreissu toteutuu, niin varmaan Bob Yak täytyy käydä shoppailemassa sitä varten, kun nuo kiinankopiot ovat jo osoittaneet todellisen luonteensa.

LintuPete
22.03.2018, 15.04
Bobeja löytyy jostain pyöräliikkeistä myös vuokralle reissu/tilapäiskäyttöön. Eikä omanikaan jatkuvassa käytössä ole jos kokeilla haluaa...

Auvo
23.03.2018, 14.21
Kuinoma.fi -palvelussa on kanssa Bobeja vuokralle: http://www.kuinoma.fi/ulkoilu/muut-pyorailytarvikkeet

Mohkku
24.03.2018, 13.05
Satulaputkikiinnitteinen peräkärry 20" renkaalla, vieläpä kohtalaisen edulliseen hintaan. Weehoo Cargo:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=214515;menu=1000,5,213;mid %5B594%5D=1;mid%5B48%5D=1;mid%5B214%5D=1;mid%5B107 7%5D=1;pgc%5B3339%5D=5636
https://rideweehoo.com/

Tehty ilmeisesti samaan runkoon kuin lasten kuljetukseen tarkoitetut... mitenkä nuo nyt nimeäisi... pyöräpyöräkärryt. Hiukan tuossa epäilyttää yksiputkinen runko, leveä kansilevy varmaan jonkinlaista vääntöä siihen aiheuttaa. Samoin yksipuolinen haarukka. Mutta ehkä mitoitukset on riittäviä ja voimat hallitaan. Kantavuuttakin luvataan pari kiloa enemmän kuin Bobille.

Grandi66
24.03.2018, 13.10
Se kantavuus on Bobissa ihan jenkkilää varten ja en usko et reissulla niin paljoo tarviit tavaraa.

Mohkku
26.03.2018, 13.13
Retkellä ei varmaan yli 30 kilolle ole tarvetta, kauppamatkalla saattaa päästä lähelle ja pelivara on aina tarpeen. 16" pyörän tilalle jos saisi paksun 20" renkaan, olisi Bob aika lähellä täydellistä. Mutta tilaa ei taida olla kuin hiukan leveämmälle (=korkeammalle ja siten joustavammalle) renkaalle. Menee kananmunat muuten rikki.

Grandi66
26.03.2018, 13.28
Miulla on 16" rengas joka on 1,75" levee ja hyvin on riittänyt. Jos epäilet kantavuutta niin kysäseppä Lekan pariskunnalta miten paljo heillä on tavaraa reissulla mukana. Muistaakseni löytyy kuvia tuolta matka säikeestä (en nyt muista minkä nimen alta) ja heillä on Bob Yak. Itellä on Bob ibex, jousellinen versio.

Smo
11.09.2018, 22.44
Jos rakentelis kajakkikärryn jostain vanhasta lastenkärryn raadosta jatkamalla ... mitenköhän mahtaisi taipua kaupungin liikenteessä reilu viisimetrinen kajakki fillarin perässä :rolleyes:

Mohkku
12.09.2018, 05.56
Kai tuo kääntyy, mutta tien pystysuuntaisissa taitteissa pitää olla tarkkana. Kajakin perä voi herkästi viistää maata, jos akseli on suunnilleen keskellä kajakkia. Jos taas akseli on suht takana, tulee toisenlaisia ongelmia. Netistä kyllä löytyy kuvia pitkien tavaroiden kuljettamisesta pyörällä. Hauska ajatus, mutta käytännössä ei ehkä sittenkään kovin käytännöllinen. Saattaa myös tuollainen rekka yllättää muut tienkäyttäjät, kajakki herkästi lyhenee jonkun hätäisemmän autoilijan toimesta.

Itse olen koittanut keksiä toimivaa tapaa suksien kuljettamiseen, mutta siihen ehkä kärry on ehkä liioittelua.

tinke77
12.09.2018, 08.41
Tai pyörät siihen kajakkiin, niin vois meloa työmatkat [emoji16]

Smo
12.09.2018, 11.20
^^Sukset aikoinaan vaan sidoin fillariin kiinni, toisaalta olivat mallia kirppis niin ei paljoa varoa tarvinut. Varmaan muutama "vakioreitti" tulisi kajakkifillarin kanssa, metroon sen kanssa ei ehkä kannata ängetä. Hätäiset autoilijat tulivat kanssa mieleen, siinähän ihmettelisivät.

Mohkku
12.09.2018, 12.27
Ongelmana suksien sitomisessa on se, että ne hankaa reisiä ja kuskin selän taakse niitä ei taida fiksusti saada kiinni. Puolentoistametrin takaylityksellä tietysti, mutta sitten alkaa olla samaa ongelmaa kuin kajakin kanssa. Peräpyörä olisi helppo ratkaisu (löytyy kotoa), mutta 10 kg painoinen kuljetusalusta ei ehkä ihan sekään ole älykkäässä suhteessa kuljetettavan tavaran painoon.

Smo
12.09.2018, 12.43
Hankalin este/hidaste kajakkikärrylle varmaan olisi Espoon etuajo-oikeutetuille fillareille laittamat kanttikivitöyssyt

Tolleen mulla oli :)

https://farm4.staticflickr.com/3705/11431816664_83996f7d84_b.jpg

Mohkku
12.09.2018, 13.01
Noin minäkin yritin, mutta suksi hankaa jalkoja.

hcf
13.09.2018, 19.20
Itse olen koittanut keksiä toimivaa tapaa suksien kuljettamiseen, mutta siihen ehkä kärry on ehkä liioittelua.

Hiihtosukset olen kulettanu suksipussissa ja hihnat pään yli toiselle olalle. Lepää ohjaustangolla. Olen kokeillu kaikki sitomistemput mutta tuo on helpoin ku kyseessä on siirtyminen ladun varteen.
Lasketteluvehkeet olen kuljettanu xxl:n bits halpis kärryssä. Etu ja taka suoja pois ja suksipussi sieltä reikien välistä hihnalla kiinni. Niin ettei hankaa rengasta eikä maata. Aika hikistä touhua kyllä polkea lämpimät laskuvaatteet päällä :D

Mohkku
02.02.2019, 08.27
Kilpailija Bobille: Burley Coho xc

https://www.burley.com/product/coho-xc/

Pylöris
10.04.2019, 17.53
https://i.imgur.com/eAFmEAn.jpg
Tämmöstäkään lastia ei juuri huomaa perässä. Harmillisen harvinaisia nämä tavarakärryt kätevyyteensä nähden.
Tämä 5/5 tuote kärryilyyn:
https://www.amazon.de/s?k=ROK+straps&i=automotive&ref=nb_sb_noss (https://www.amazon.de/s?k=ROK+straps&i=automotive&ref=nb_sb_noss)

Y-frame peräkärry:
https://liikkuvalaatikko.fi/karryt-ja-pyoratarvikkeet/

Harper
18.06.2020, 15.08
Mökkireissuille kärry hakusessa ja tämä https://www.bikester.fi/croozer-cargo-kalle-cargo-trailer-lemon-green-1183807.html olis kiikarissa. Kantavuutta sais olla tuo 40kg koska pitää saada vesikanisteria ja kylmälaukkua messiin. Nyt vaan tuo kiinnitys arveluttaa, kun omassa fillarissa on läpiakseli ja tossa puhutaan vaan pikalinkku kiinnityksestä. Onks kellää kokemusta saako Croozerin läpiakseliin kiinni? Muitakin vaihtoehtoja saa esittää.

Harper
19.06.2020, 19.19
Mökkireissuille kärry hakusessa ja tämä https://www.bikester.fi/croozer-cargo-kalle-cargo-trailer-lemon-green-1183807.html olis kiikarissa. Kantavuutta sais olla tuo 40kg koska pitää saada vesikanisteria ja kylmälaukkua messiin. Nyt vaan tuo kiinnitys arveluttaa, kun omassa fillarissa on läpiakseli ja tossa puhutaan vaan pikalinkku kiinnityksestä. Onks kellää kokemusta saako Croozerin läpiakseliin kiinni? Muitakin vaihtoehtoja saa esittää.

Itselleni vastaten, näyttää noita adaptereja olevan n. 1700 erilaista. Nyt pitäs vaan osata arvata oikea 148x12mm aksilalle. Kierteitä mittailemaan...

Markku Lehikoinen
16.07.2020, 20.53
Pitkällisen pähkäilyn jälkeen päädyin Burley Cohoon.
Vaan eipä onnistu, ovat loppu melkein koko maailmasta.
Kaikki nettikaupat lupailevat kuukauden-kahden toimitusaikaa,
joka on pysynyt samana jo kohta kahden kuukauden ajan.
Tietääkös joku tarkemmin, mitä vaikeuksia Burleylla on?
Burley itse on häveliäästi vaiti asiasta.
Kannattaako odottaa, vai hommaanko Bob Yakin?
Kaksi myyjää löysin, toinen Uudessa seelannissa, ei lähetä
ja toinen Velosport Mäkelänkadulla. Kävin tarjoamassa
suunnilleen 15% yli nettikauppojen hinnan, vaan ei riittänyt.

Markku Lehikoinen

alli
17.07.2020, 13.15
Kajakkikärryistä tuli mieleen, että onkohan joku kuskaillut iSUPpia fillarilla? Ehkä mahtuisi johonkin kärryyn ja painon puolesta olisi ajettavissa vielä? Pyörällä pääsisi lähelle rantaa, tosin saako nuo kärryt lukittua ja mahdetaanko niitä viedä?

Smo
17.07.2020, 13.24
Kajakkikärryn viimeisin visio oli tuollaisen kajakin kiinnitys liinoilla tuollaiseen lastenkärryn raatoon ja keulalenkistä fillariin. Ei ole päässyt testailemaan kun kärry on kaupungissa ja minä mökillä. Parempi kajakkikin on siellä ja parempi GG-vetofillari.

alli
17.07.2020, 13.38
Kajakin kuljettaminen fillarilla kuulostaa enempi tai vähempi sellaiselta Pelle Pelottoman jutulta, kun taas erikseen sekä suppailu että pyöräily ovat nyt suosittuja, niin ajattelin, jos näiden yhdistelmästä olisi kokemuksia.

Lare
17.07.2020, 13.41
Y trailer on hyvä. 2viikkoa oli käytössä. Mun mielestä parempi kuin bobyak joka oli myös mukana.
https://liikkuvalaatikko.fi/y-trailer/

alli
17.07.2020, 14.13
^ Ei huonon näköinen. Mitähän tarkoitti, kun maksimi lastitila on vain 90 cm? Roikkuuko vähän pitempi kassi sitten jo liikaa?

Lare
17.07.2020, 15.37
Ortliebin 110l kassi ja muuta sälää kyydissähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200717/b5700c107d7ba157e69c6c6aefa4f465.jpg

Lähetetty minun SM-G960F laitteesta Tapatalkilla

Smo
17.07.2020, 23.20
Kajakin kuljettaminen fillarilla kuulostaa enempi tai vähempi sellaiselta Pelle Pelottoman jutulta, kun taas erikseen sekä suppailu että pyöräily ovat nyt suosittuja, niin ajattelin, jos näiden yhdistelmästä olisi kokemuksia.

Minähän olen toki Pelle Peloton. Jos tuo naishenkilö jaksoi polkea Ruotsista Turkkiin koira kajakin kyydissä jaksaisin minäkin ehkä muutaman kilsan mökiltä toiselle järvelle
tai kaupungissa reilun kilometrin merenrantaan. Ppitäs vaan joskus rakentaa. Tai sit vaan laittaa hihnaa ja köyttä.

https://linahallebratt.se/wp-content/uploads/2020/01/utemagasinet_front-930x620.jpg

https://linahallebratt.se/blogg/2020/02/28/utemagasinet-att-vara-pa-tur-ar-mitt-hemma/

alli
18.07.2020, 10.49
^ No Linalla on reipas meininki 😁. Koira ja kaikki. Aikamoinen pitkä kuljetus tuo olis kyllä kaupunkialueella.

Lare
19.07.2020, 18.32
Diy Y-trail on houkuttava projekti. Nopeasti googlattuna pika irrotettavat akselit ja renkaat ovat haasteellisia löydettäviä.

gzmi
22.07.2020, 21.08
Bob Ibex on ollut loistava mitä olen sitä 5 vuotta vetänyt ehkä se hyvyys onkin siinä yksipyöräisyydessä. Täällä on kuvia vuoden 2018 Grand Touriltani, jossa näkyy kärriäkin.

Mukana on kulkenut retkituolikin, ei nappaa istua maassa ja etsiä huilipaikkoja, kun siltä tuntuu matkalla ja leirissä.

https://junnikkala-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/tonyat_junnikkala_me/Eto4LKli0WVPp8DYtjKAj2MBCZhxUa9o971SayXJpg27jA?e=5 SFcxc

alli
23.07.2020, 10.26
Diy Y-trail on houkuttava projekti. Nopeasti googlattuna pika irrotettavat akselit ja renkaat ovat haasteellisia löydettäviä.Eikö sulla jo ole tuo kärry? Onko tuossa valmiissa tuotteessa siis jotain vikaa? Vai yleisesti ruuvailu innostaa?

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Lare
23.07.2020, 10.44
Mulla oli vuokrakärry Liikkuva laatikko firmasta

SvaR
23.07.2020, 11.09
Kiinnostas toisaalta kokeilla/vuokrata tuommoista yksipyöräistä, mutta kun en löydä kuin kolme (Kempele, Järvenpää ja Helsinki) niin kaikki pikkasen turhan kaukana. Ja sen myötä ostoakin jo harkitsin, mutta probleema että eioota huutaa vähän joka pulju.

Auvo
23.07.2020, 11.19
Kiinnostas toisaalta kokeilla/vuokrata tuommoista yksipyöräistä, mutta kun en löydä kuin kolme (Kempele, Järvenpää ja Helsinki) niin kaikki pikkasen turhan kaukana. Ja sen myötä ostoakin jo harkitsin, mutta probleema että eioota huutaa vähän joka pulju.

Jos kertoisit sopivan alueen, saattaisi joku ystävällinen sielu vaikkapa tarjota tuollaista kokeiltavaksi. (Kempeleen, Järvenpään ja Helsingin ulkopuolelle jää vielä aika paljon Suomea).

SSGT-92
23.07.2020, 11.37
Tuolla kait olis ostettavis ; https://viranomainen.fi/p40912/bob-yak-tavarakärry-bob-varustekassi .
Onpahan noussu hinta siitä ku jokunen vuosi sitten oli tollainen harkinnassa. . .

SvaR
23.07.2020, 11.46
^Viimeksi kun katsoin tuon varuste.netin tarjonnan niin oli nolla tai sitten katsoin vaan ibex mallin, joka houkuttelisi enemmän vaikka on vielä hintavampi.
Ja miinusta että ollut boikotissa kyseinen kauppa.

^^Jos keskipisteeksi laittaa mansikka kaupungin ja siittä vaikka noin tunti suuntaansa niin olisi passeli etäisyys.

alli
23.07.2020, 12.36
Mulla oli vuokrakärry Liikkuva laatikko firmasta

Ok, no se selittää. Tuo vaikutti jotenkin kohtuuhintaiselta niin siksi kiinnostaa.

SSGT-92
23.07.2020, 16.57
Ei ois kovin tyyris, mut kestääkö sit oikeasti käyttöä. Näitä kun on 3 mallia, ni tuossa halvimmassa tuo kärryn kiinnitys pyörään on looginen, noissa kahdessa muussa ei itelle auennut.
https://www.vidaxl.fi/e/8718475718093/vidaxl-polkupyoran-tavarankuljetuskarry-kassilla-oranssi-ja-musta

Smo
23.07.2020, 17.41
*
^^Jos keskipisteeksi laittaa mansikka kaupungin ja siittä vaikka noin tunti suuntaansa niin olisi passeli etäisyys.

En tiiä mikä mahtaa olla mansikkakaupunki mutta jänes Z eli Zarni saattaisi omata moisen käytetyn jota ei ehkä tarvi ja on aikoinaan jossain Ristiina-Mikkeli suunnalla ollut. Tiedä sitten ilmestyisikö lukemaan viestiä, mulle ainakin tulee mailiin ilmoitukset YV:stä kyllä.

Smo
15.09.2020, 22.21
No niin.

https://pic.useful.fi/D1WFWUHRD.jpg

Nautiskelija
15.09.2020, 22.44
Mites käyttäytyi ajossa jos ehdit jo testata?

Smo
15.09.2020, 23.15
Normiajossa oikein hyvin, hitaassa ajossa jyrkät mutkat alkuun aika hasardia. Yllättävän kevyesti kulki tasaisella. Pois tulessa aattelin ettei tarvi laittaa ku silmänlumeeksi yksi hihna niin meinasi kärry jäädä kanttariin ja kajakki jatkaa fillarin perässä matkaa :)

Hyvin lyhyt matka, olisi voinut kävellenkin vetää mutta testata piti.

Kiinnitys ei kovin pitkälle matkalle sopisikaan tai ainakin pitäisi varautua vaurioihin tavaratelineen kissansilmälle ja naarmuihin kajakin keulaan kun nyt oli suoraan kajakin keulasta mustekalalla tavaratelineessä kiinni.

H.Brooks
07.10.2020, 18.16
Tänään saapui Burley coho xc. Kaksipyöräisen kärryn jälkeen tuntui kiikkerältä kun kyydissä oli koira. Mutta kevyt se on vetää ja vakuuttavaa viimeistelyä. Krampus voi olla parempi juhta mutta kyllä Stragglerin kanssakin matka taittuu.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201007/8559a21e4161fa6f313890b648fa54b1.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Markku Lehikoinen
03.11.2020, 20.30
http://www.saunalahti.fi/~mlehis/kuvat/Burley.jpg

No niin , tännekin tuli Burley, viimeinkin. Puolisen vuotta ostopäätöksestä.
Hyöytyliikennettä, pieni kuorma roinaa menossa kierrätykseen. Ensimmäinen testi
kevyellä kuormalla ja tasaisilla teillä. Yllättävän kevyesti tulee, eikä vaikuta ohjattavuuteen
tai muuhun ajotuntumaan juurikaan. Ylämäissä vaatii pykälää pienemmän vaihteen.
Kamerareppu sopii leveyteen justiinsa, pituuteen jää hieman tilaa eväille ja muille
tarpeellisille tavaroille.

Alumiinia pitäisi olla, mutta painava on, teräksiset vaihtoehdot näyttäisi olevan köykäisempiä.
Rakenne on tosi jämäkän ja tukevan oloinen. Ei ole rimpula. Kiinnitys pyörään on viksu,
senkun vaan yhdellä kädellä loksauttaa paikalleen ja menoksi.

Läskipyöriin ihmiset ovat jo tottuneet, mutta nyt sitten joka pyssäyksellä joutuu
tekemään tiliä kärrystä.

Parista kohdasta on hieman sanomista. Tavaraverkko on turhan lyhyt, saisi yltää koko
tavaratilan peitoksi. Verkon koukut turhan naftit, ei mene paikalleen ihan lykkäämällä.
Takahaarukkaa paikallaan pitävän sokan kohdalla on mittaus/hitsaus virhe, kanittaa
runkoputkeen ja paikalleen ja pois pujottaminen vaatii voimaa ja äheltämistä.
Koottuna tuo varastossa on, joten ei maata kaada.
Väri on tietysti kamala, mutta sen saa fiksattua muutaman illan puuhastelulla.

Seuraava testi sitten täpärillä, isolla polttopuulastilla ja ihan oikeilla poluilla.

Markku Lehikoinen

H.Brooks
03.11.2020, 23.24
Itte huomasin, että rapa lentää fillarin takarenkaasta ikävästi kärryn ja kärryn haarukan välissä olevaan pystyakseliin. Laitoin siihen telttapatjasta leikatun lokasuojan niin ei heti mene muoviholkit/laakerit paskaksi.

JaniM
05.05.2021, 12.24
Aikomuksena on kuljettaa suurehkoa koiraa peräkärryssä ja koiran (tuleva) paino rajaa vaihtoehdot aika vähiin. Olen katsellut tätä kärryä, mutta en löydä netistä mitään tietoa tuosta kiinnitysmekanismistä pyörään: https://www.zooplus.fi/shop/koirat/koulutus_ulkoilu/perakarryt/220833

Mahdollisia vetureita taloudesta löytyy Canyon Dude ja Exceed maastokikottimet sekä Grail CF SLX . Kaikki siis hiilarirunkoisia. Osaisiko joku auttaa tuon kiinnityksen kanssa? Ahdistaa ajatus ostaa taas uusi pyörä tätä käyttötarkoitusta varten :rolleyes:

Ei taida löytyä satulaputkikiinnitteisiä kärryjä, joissa kapasiteetti 40-50kg?

hece
05.05.2021, 16.10
Pyörissä siis varmaan kaikissa läpiakselit. Tällainen pyörään sopivilla mitoilla ja tuo kärryn koukku siihen kiinni niin ei tule ongelmaa:
https://varuste.net/p89628/thule-shimano-e-thru-axle-adapter-172-or-178-mm-m12x1-5

Siitä en osaa sanoa kuinka ko. kulkineen kestävät lisääntynyt rasitusta, mutta ainakaan itse kiinnitys ei noilla ole ongelma. Duden kuvittelisin sopivan tähän touhuun kaikin puolin parhaiten.

Jani Mahonen
10.05.2021, 10.08
Myös Roopertin akseliprojektilta löytyy ratkaisu läpiakselille kuin läpiakselille. Varmaan nuo kid trailer axels on sama kategoria jolla myös tuon em.trailerin saa kiinni.

https://robertaxleproject.com/family/

Minä en edes lähtisi laittamaan satulaputkeen kiinni nyt viimeisimmän kokemukseni perusteella. Jotenkin on vaan paljon tukevampi tuo navan kohdalle tuleva kiinnitys.