PDA

Näytä tavallinen näkymä : Talvipyöräilyvaatetus

STN
04.03.2018, 10.43
Millaista vaatekertaa olette talvella pitäneet ja kuinka napakasti talvipyöräilyvaatteet yleensä istunee käyttäjän päällä? Pitääkö olla sillei ihan napakat vai pitäneekö olla ilmatilaa vaatteiden alla?

Olen isokokoinen kaveri ja hommasin tuollaiset Trimtexin Elite Thermo sarjan talvivaatteet ja lähdin koeajolenkille siten että oli alusvaatekerrasto ja sen päällä nuo vaatteet; jalat oli ihan lämpimiä mutta yläruumis paleli. Johtukohan kylmyys siitä että ehkä kerrasto on yhden koon verran liian pieni? menee päälle ja kiinnikkin mutta vaate on 3xl, varmaan oikea koko olisi 4xl, mutta jos haluaisi Trimtexiltä tuon 4xl, vaatteita pitäisi tilata vähintään sen 5kpl. Onhan tässä pienenä toiveena että kun nyt ilmat lämpenee niin noita ei nyt tarttisi kauheesti ja kesällä saisi sen verta kevennettyä että ensi talvena nuo olisi passelit.

CamoN
04.03.2018, 11.32
Talviajovaatteet saa olla tyköistuvia, mutta liiallinen kiristäminen on haitaksi. Teknisiä urheiluvaatteita löytyy tietysti ominaisuuksien puolesta kaikenlaiseen käyttöön, mutta en usko että kerrospukeutuessa mikään tekninen vaate hyötyy erityisestä ilmatilasta sen sisä- tai ulkopuolella.

Kysymykseen siitä, miten ja mihin talvella pitäisi pukeutua, löytyy yhtä monta vastausta kuin vastaajaa. Jos jalat pärjää mutta torso ei, torsoon yksi kerros lisää.

kuovipolku
04.03.2018, 11.39
Jos sen saa puettua päälle, se ei ole liian pieni! Siis jos on maantiepyöräilijä; maastossa on omat säännöt, tavat, ihanteet ja tarpeetkin.

Vakavammin: oma kokemus sanoo ettei väljyydestä ole lämpimänä pysymisen kannalta kuin haittaa, kosteus iholta siirtyy huonommin. Ilma on kyllä hyvä eriste mutta sen pitää olla vaatteen tai sen materiaalin ominaisuus. Verkkoalusasut ovat toimivia, samoin kuidut joissa on eristävää ilmaa.

Alusasua voi kokeilla vaihtaa villaiseen tai voi laittaa alimmaksi ohuemman verkkoalusasun ja kakkoskerrokseksi ohuen tavallisen.

Yhteen aikaanhan oli oikea uskonkappale - jota esimerkiksi Craft käytti tehokkaasti markkinoinnissaan - että pitää aina olla kolme kerrosta. En pidä sitä sääntönä jota ei tule rikkoa, mutta ei se huono periaate ole. Kahta ulointa vaihtelemalla lämpötilan, tuulen ja tehon mukaan löytää useimmiten sopivan tai ainakin riittävän hyvän - tai ainakin minä olen löytänyt paremmin kuin kahta kerrosta käyttäen (jolloin useasti tuntuu siltä että on joko liian vähän tai liian paljon päällä).

Vastaus on silti 2-4:rolleyes:

biemmezeta
04.03.2018, 12.18
Tässä lajissa joutuu kukin taaplaamaan oman tiensä yrityksen sekä erehdyksen kautta. Vuosien mittaan kamppeita kertyy helposti pari kaapillista, mikä on ihan hyvä, koska vaatetusta pitää yleensä hieman muuttaa aina kun lämpötila pari kolme astetta muuttuu. Samoin vaikuttaa tuulen voimakkuus ja suuntakin.
Iän myötä fysiologia vielä muuttuu ja pukeutuminen sen myötä. Miehillä vanhetessa joutuu eturauhasen seutua suojaamaan enemmän ja myös jalkoja.
Jos kysymyksessä ei ole mikään tavoitteellinen tehotreeni, sopii talvipyöräilyssä ohjeeksi, että palellessa lisätään vähän lihastyötä ja päinvastoin.

nure
04.03.2018, 13.29
Liika on liikaa, aina tulee hiki... Syysvaatetukseen verrattuna pientä lisäystä, -10asteessa pitkät kalsarit ja kun mentiin kahteenkymppiin siirryttiin Löfflerin WindStopper talvihousuihin. Myssy kypärän alla, fleecekauluri ja rukkasten alla jotkin alushanskat. Kenkinä Virvelitehtaan talvi goretexit ja hyn tullut toimeen lyhyen työmatkan.
Kummasti itsellä ainakin jalat lämpiää muutaman minuutin palelemisen jälkeen, muutenkin hyvin yksilöllistä paleleminen.

noniinno
04.03.2018, 21.45
Olen sattuneesta syystä joutunut käyttämään kompressiosukkia. Eipä ole villasukkia tarvinnut tänä talvena, polveen ylettyvät kompressiosukat pitävät jalkaterätkin mukavan lämpimänä. Lisäksi saa käyttää "oikean" kokoisia kenkiä, villasukkavaroja ei tarvitse huomioida.

kuovipolku
04.03.2018, 21.56
Jännä havainto ja olisikin kiva tietää toimivatko kompressiosukat samoin muillakin.

PS Se on tutumpi juttu että pitkävartiset sukat, löysemmätkin, pitävät jalat huomattavasti lämpimimpänä tai pikemminkin pitempään lämpiminä kuin nilkkapituiset.

N.N.
26.11.2018, 19.59
Endura SL 260 Pro on ollut hyvä ajorotsi pari talvea, mutta nyt tuntuu että viima menee hihoista läpi jo parin pakkasasteen kelillä (kropan suojaan pukemalla tuuliliivin rotsin päälle), liekö viimanpitävyys kärsinyt pesujen myötä. Mitä suosittelisitte tilalle, voisi olla ihan vähän lämpimämpi ja vettähylkivä mielellään.

N.N.
28.11.2018, 18.32
Endura SL 260 Pro on ollut hyvä ajorotsi pari talvea, mutta nyt tuntuu että viima menee hihoista läpi jo parin pakkasasteen kelillä (kropan suojaan pukemalla tuuliliivin rotsin päälle), liekö viimanpitävyys kärsinyt pesujen myötä. Mitä suosittelisitte tilalle, voisi olla ihan vähän lämpimämpi ja vettähylkivä mielellään.
Suositelkaa nyt ihmiset hyviä talviajotakkejanne ennen kuin tosi pakkaset iskevät.

Vivve
28.11.2018, 18.57
Ensimmäinen pyöräilytalvi tulossa. Ajattelin kokeillla ihan vain halpaa hiihtopukua https://scandinavianoutdoor.fi/rukka/vaatteet/puvut/hiihtoasut/aslo-set/

arctic biker
28.11.2018, 20.03
Aika moni, itteni lisäksi on alkanut jostain ja siitä sitten kokemuksen ja pörsän kautta parantanut. Halvassa hiihtopuvussa persauksen kesto epäilyttää.

Kuhan
28.11.2018, 20.08
Ei mene rahat hukkaan tässä: https://www.bikeshop.fi/Gore-Bike-Wear-Phantom-Plus-GW/ekauppa/pGOPHPLGWZO/

JackOja
28.11.2018, 20.15
Suositelkaa nyt ihmiset hyviä talviajotakkejanne ennen kuin tosi pakkaset iskevät.

Gore Wearilta joku paksumman pään softshell-takki käytön (maasto/tie/tmt/jokumuumikä_____) mukaan. Valitsee kivoimman värin ja istuvuuden maun mukaan.

Smo
28.11.2018, 20.43
^Henkilökohtaisesti en tykkää paksuista softshelleistä kun ne on liian kuumia, mieluummin ohut johon laittaa toisen aluspaidan, merinoaluspaidan tai jopa ohuen fleecen väliin. Tietty jos noi Goret on yleensä ohuempia niin sitten

kuovipolku
28.11.2018, 21.47

Älä kerro tätä kenellekään, mutta mä olen tullut siihen tulokseen että lähes mikä tahansa talvitakki on pakkasilla hyvä, kunhan se on oikean kokoinen. ei ole mistään löysä eikä kireäkään, hihat ovat sopivan pitkät, kaulus tuntuu mukavalta ja taskut ovat oikeassa paikassa ja sopivan kokoisia.

Tärkeintä on kuitenkin ihoa lähinnä oleva kerros. Mieltymyksen ja lämpimän tarpeen mukaan merinovilla-tai polypropyleeniverkkoalusasu tai jos ei verkosta ole oppinut tykkäämään, niin sitten ei. Väliin kosteutta imevä välipaita, ohuempi tai paksumpi.

PS Eikö Enduran takille voisi vielä tarjota jotain DWR-käsittelyä? Pesukoneessa tai suihkuttamalla ja silittämällä ohjeiden mukaan?

Vivve
28.11.2018, 21.49
Aika moni, itteni lisäksi on alkanut jostain ja siitä sitten kokemuksen ja pörsän kautta parantanut. Halvassa hiihtopuvussa persauksen kesto epäilyttää.

No juu... Hain puvun postista. Takki nyt oliskin varmaan hyvä mutta housut ei. On tosiaan turhan ohutta tavaraa persuksissa.

N.N.
28.11.2018, 21.57
PS Eikö Enduran takille voisi vielä tarjota jotain DWR-käsittelyä? Pesukoneessa tai suihkuttamalla ja silittämällä ohjeiden mukaan?
DWR??

Sent from my iPad using Tapatalk

Smo
28.11.2018, 22.32
No juu... Hain puvun postista. Takki nyt oliskin varmaan hyvä mutta housut ei. On tosiaan turhan ohutta tavaraa persuksissa.

Laittaa shortsit siihen päälle tai/ja pehmustekalsarit alle

kuovipolku
28.11.2018, 23.19
https://en.wikipedia.org/wiki/Durable_water_repellent

Taisin lukea jossain vaiheessa liian monta ajoasuesittelyä ja -arvostelua ja termi tai lyhenne tarttui niin pahasti että käytin sitä ajattelematta ettei se kuulu kymmenen yleisimmän tai ihan kaikkien tuntemien joukkoon.

Meinasin vaan sitä että jos takki on pitänyt tuulta, muttei pidä enää, tuommoinen käsittely voi auttaa. Tietysti jos tuulenpitävyys on perustunut materiaalin muunlaiseen ominaisuuteen, niin silloin ei kannata tuhlata rahaa ja vaivaa moiseen.

kurvaaja
30.11.2018, 13.46
https://www.budgetsport.fi/tuote/halti-finby-set-miesten-pyorailypuku-lime-56478049/?refSrc=56516560_Musta&nosto=productcard-nosto-2 Mitenhän joku tämmöinen toimisi pyöräilyssä? Olisi tavoite joku pätevä yleisasu työmatkapyöräily/hiihto.

Marsusram
30.11.2018, 15.24
^Haltin Drymax ei ole rankemman sateenpitävä (5000mm), myöskin saumoissa on Haltilla yleensä ollut parantamisen varaa.
Usein Haltin asut ovat toimivaksi suunniteltuja, mutta toteutus ja kestävyys eivät ole niinkään hyviä. Pari hyvää poikkeustakin mahtuu testattuun joukkoon.
Arvioisin kuitenkin tuon tuotteen olevan hintansa arvoinen, kun ei ota extremekäyttöön (ei maastoon, hyvä käyttää lokasuojaa ettei satula rapaannu ja hankaa takamusta rikki).

kurvaaja
30.11.2018, 15.52
Ei ole tarkoitus käyttää kaatosateella, kunhan kestäisi kevyttä sadetta tihkua n. tunnin verran (työmatka suuntaansa). Tuulenpitävyys tärkeä! Työmatkahybridissä täys pitkät lokarit, joten perseen ei pitäisi rapaantua (ainakaan housujen ulkopuolelta :D )

Maahinen
30.11.2018, 16.28
https://www.budgetsport.fi/tuote/halti-finby-set-miesten-pyorailypuku-lime-56478049/?refSrc=56516560_Musta&nosto=productcard-nosto-2 Mitenhän joku tämmöinen toimisi pyöräilyssä? Olisi tavoite joku pätevä yleisasu työmatkapyöräily/hiihto.

Minulla on juuri sama puku.
Tänään oli tuo takki päällä aamulenkillä ja ei ollut sen alla kuin ohut fleece kerraston paita ja shoftshell takki ja hiki tuli.
Veden tuo syksyllä piti lenkeillä ulkona hyvin.

Smo
30.11.2018, 17.19
Minulla on juuri sama puku.
Tänään oli tuo takki päällä aamulenkillä ja ei ollut sen alla kuin ohut fleece kerraston paita ja shoftshell takki ja hiki tuli.
Veden tuo syksyllä piti lenkeillä ulkona hyvin.

Softshelli kuoren alla? No varmasti tulee hiki .. mulla on näillä keleillä kerrastopaita ja softshelli, jossain alle -5C toinenkin aluspaita ja -10C softshellin alle aluspaita + ohut fleeese tai merinoaluspaitaa. Kuoritakki sit sateella aluspaidalla.

Maahinen
30.11.2018, 17.49
Softshelli kuoren alla? No varmasti tulee hiki .. mulla on näillä keleillä kerrastopaita ja softshelli, jossain alle -5C toinenkin aluspaita ja -10C softshellin alle aluspaita + ohut fleeese tai merinoaluspaitaa. Kuoritakki sit sateella aluspaidalla.

On pikkasen hakusessa tuo kelien mukainen vaatettaminen vielä:D
Oli niin järkyttävän kova tuuli aamulla kun tein ulos lähtöä niin tuli tosiaan vedettyä pikkasen liikaa extraa päälle.
Mut pääasia ettei ollu kylmä.

Smo
30.11.2018, 17.54
^No jos softshelli ei pidä tarpeeksi tuulta niin sit ehkä tolla kuorella olis menny :) Ite olin tuolla järvien jäillä ottamassa tuulta vastaan softshellillä ja aluspaidalla. Jos olis tullu hiki olisin ollut loppuretken jäässä ..

arctic biker
30.11.2018, 17.56
Näistä Haltin vettä mukapitävistä ja vielä hengittävistä ,teoriassa, on jotain kokemusta. Negatiivista. Vielä on Haltin Silmu takki, kesäisin varuilta mukana , pinnoitteet hilseilee mutta pakkaantuu pieneen ja vielä hommansa lämpimällä säällä hoitaa. En ny enää Haltin tuotteita osta vaikka kuin halvalla saisin.

Smo
30.11.2018, 18.13
Haltin DryMax housut pelastivat kun menin kierrätyskeskukseen sadetta suojaan ja sieltä löytyi sellaiset, kävin sovituskopissa vaihtamassa kesähousut niihin ja jalat pysyi kuivana kaatosateessa lähes kympin housuilla loppumatkan :) .. tiedä sitten kuinka kauan olivat käytetyt edellisessä elämässään

arctic biker
30.11.2018, 18.37
Haltin DryMax housut pelastivat kun menin kierrätyskeskukseen sadetta suojaan ja sieltä löytyi sellaiset, kävin sovituskopissa vaihtamassa kesähousut niihin ja jalat pysyi kuivana kaatosateessa lähes kympin housuilla loppumatkan :) .. tiedä sitten kuinka kauan olivat käytetyt edellisessä elämässään .

Housuissa pelaa halvempikin. Ainakin itte hikoilen enempi selästä kuin jaloista.ImHo

Lammy
30.11.2018, 18.47
https://www.budgetsport.fi/tuote/halti-finby-set-miesten-pyorailypuku-lime-56478049/?refSrc=56516560_Musta&nosto=productcard-nosto-2 Mitenhän joku tämmöinen toimisi pyöräilyssä? Olisi tavoite joku pätevä yleisasu työmatkapyöräily/hiihto.Takki käytössä nyt viileämmillä keleillä. 1 tai 2 ohutta merinopaitaa alla. Suosittelen. Huosut olleet muutaman kerran käytössä ja toimivat. Hinta - laatu hyvä.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

sil
30.11.2018, 21.18

Minulla on vastaava ainakin 5 vuotta vanhan Rukan hiihtopuku, jossa takapuoli on ohuempaa hengittävämpää kangasta ja etupuoli paksumpaa softsellin tapaista. Housuilla olen pyöräillyt ainakin 2500 km eivätkä ne ole kuluneet juuri yhtään. Ihan toimivat ovat talvipyöräilyssä. Yli 10 asteen pakkasella olen laittanut alle saumattomat pitkät alushousut. Pyöräilyhousut (lyhyet bibsit) on tietysti aina alla.

Lammy
30.11.2018, 22.39
Minulla on vastaava ainakin 5 vuotta vanhan Rukan hiihtopuku, jossa takapuoli on ohuempaa hengittävämpää kangasta ja etupuoli paksumpaa softsellin tapaista. Housuilla olen pyöräillyt ainakin 2500 km eivätkä ne ole kuluneet juuri yhtään. Ihan toimivat ovat talvipyöräilyssä. Yli 10 asteen pakkasella olen laittanut alle saumattomat pitkät alushousut. Pyöräilyhousut (lyhyet bibsit) on tietysti aina alla.Juu pehmustetuilla alushousuilla toki mennään. Näillä keleillä Craftin sofshell päällyshousut ja tuo takki aluspaitoineen.

kp63
01.12.2018, 15.21
en ks alusta, mutta omat vinkit: ranteet ja nilkat lämpimiksi, auttaa sormiin ja varpaisiin. aluspaidan merkitystä ei voi korostaa liikaa. vaikea selittää, mutta mutuna verkkoaluspaita ja ohuempi tai pelkkä paksumpi toimii paremmin. molemmissa kai juttuna se, että kosteuden haihtumisen aiheuttama kylmyys ei ole iholla. btw oon muistaakseni joskus postannut ajatuksen laittaa eristystä esim villaa tai fleeceä tuulen pitävän kerroksen ulkopuolelle. se on kokeilemati. pointtina se ettei kalvo jäädy, jolloin hengittävyys säilyy.

arctic biker
01.12.2018, 16.53
en ks alusta, mutta omat vinkit: ranteet ja nilkat lämpimiksi, auttaa sormiin ja varpaisiin. aluspaidan merkitystä ei voi korostaa liikaa. vaikea selittää, mutta mutuna verkkoaluspaita ja ohuempi tai pelkkä paksumpi toimii paremmin. molemmissa kai juttuna se, että kosteuden haihtumisen aiheuttama kylmyys ei ole iholla. btw oon muistaakseni joskus postannut ajatuksen laittaa eristystä esim villaa tai fleeceä tuulen pitävän kerroksen ulkopuolelle. se on kokeilemati. pointtina se ettei kalvo jäädy, jolloin hengittävyys säilyy.
Tuossa tekstissä on minusta paljon järkeä.
Voi olla että moittimissani hiihtohousujen persauksen kestävyydestä on eroa, toki silloin kun ajetaan lokarittomalla pyörällä kurakeleissä. Nää exäni Rukan hiihtohousut oli varsin hentoiset takamukseltaan.

Laroute
02.12.2018, 11.39
Yksi mielestäni perustavanlaatuinen asia on se, että talvi ulkokuori ei ole ratakireä, vaan hieman väljyyttä, jotta ilma toimii eristeenä. Itse kävin tampereelta ostamassa Mia Storesta nuo talviajohousut ja otin hieman väljyyttä niihin. Menee maantieajossa -5 asteeseen mainiosti lyhyiden ajohousujen kanssa ja ovat täysin vedenpitävät ja mukavat siellä +5 asteesta kylmempään päin. Alle mahtuu sitten pitkät hengittävät ajohousut ja sitten mennäänkin jo melkoisen kylmiin keleihin. Ovat parhaat talviajohousut, jotka minulla on ollut. https://www.miastore.fi/epages/miastore.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018030703/Products/93320

Fuuga
02.12.2018, 13.42
Haltin DryMax housut pelastivat kun menin kierrätyskeskukseen sadetta suojaan ja sieltä löytyi sellaiset, kävin sovituskopissa vaihtamassa kesähousut niihin ja jalat pysyi kuivana kaatosateessa lähes kympin housuilla loppumatkan :) .. tiedä sitten kuinka kauan olivat käytetyt edellisessä elämässään .

Housuissa pelaa halvempikin. Ainakin itte hikoilen enempi selästä kuin jaloista.ImHo

Noi housut on aika hyvät. Takkikaan ei liene huono, mutta se päällä saa olla tehojen kanssa huolellisempi ettei ala hikoilla urakalla.

teeässä
02.12.2018, 16.02
Yksi mielestäni perustavanlaatuinen asia on se, että talvi ulkokuori ei ole ratakireä, vaan hieman väljyyttä, jotta ilma toimii eristeenä. Itse kävin tampereelta ostamassa Mia Storesta nuo talviajohousut ja otin hieman väljyyttä niihin. Menee maantieajossa -5 asteeseen mainiosti lyhyiden ajohousujen kanssa ja ovat täysin vedenpitävät ja mukavat siellä +5 asteesta kylmempään päin. Alle mahtuu sitten pitkät hengittävät ajohousut ja sitten mennäänkin jo melkoisen kylmiin keleihin. Ovat parhaat talviajohousut, jotka minulla on ollut. https://www.miastore.fi/epages/miastore.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2018030703/Products/93320

Kävin pari viikkoa sitten paikanpäällä poistamassa itselleni nuo samat housut ja asiallisilta vaikuttavat. Kertoivat että ovat lopettamassa kokonaan pyöräilijöiden linjaston joten jos näitä haluaa ostaa niin kiirettä pitää. Samasta syystä tuotteet ovat alennuksessa.

Slatan
10.12.2018, 00.35
Softshell takki hakusessa. Mielellään sellainen, joka toimisi pyöräilyn lisäksi myös hiihdossa. Tuota ajattelin lähteä tarkemmin sovittamaan:

https://www.suomenurheilupyora.fi/pearl-izumi-select-amfib-ajotakki

mutta jossain luki käyttölämpötilaksi +2 to +7 astetta. Tarkoitus olisi kuitenkin käyttää ainakin -10 asteessa. Pärjääkö tuolla Suomen pakkasessa vai pitääkö etsiä jotain toista.

GetAGrip83
10.12.2018, 07.36
ajanut pari talvea kevytuntuvatakilla, se on ollu mun feivöritti -4 ja kylmempään. toi amfib on sellanen. että saat laittaa kerroksia reipaasti muuten viima tulee läpi. pakkanen on pikkujuttu verrattuna vihihihihiiiiiiimaaaaan

stenu
10.12.2018, 08.16
btw oon muistaakseni joskus postannut ajatuksen laittaa eristystä esim villaa tai fleeceä tuulen pitävän kerroksen ulkopuolelle. se on kokeilemati. pointtina se ettei kalvo jäädy, jolloin hengittävyys säilyy.

Lasketteluhommissa toimii ainakin hyvin kevyttoppatakki kuoritakin päällä kovemmilla pakkasilla. Kuorikerros pysyy lämpimänä ja samalla estää toppatakin fyllinkejä kostumasta hiestä.

Pyöräillessä olen käytän ohutta toppaliiviä tuulitakin päällä lämmittänässä torsoa. Aika monelta valmistajalta rupeaa löytymään jo pyöräilyspesifejäkin toppatakkeja ja -liivejäkin. Lämmittävät fleeceä tai villaa tehokkaammin, jos pysyvät kuivina, mutta kostuessaan menettävät eristävyytensä lähes täysin, varsinkin untuva. Parhaat keinountuvat eristävät kosteinakin jonkin verran paremmin.

jone1
10.12.2018, 09.25
https://www.xxl.fi/vaude-me-cyclone-jacket-v-harmaa/p/1150752_2_style
Mulla on monia tommosia spadeksi softshell takkeja ja sitten hommasin ton vauden rotsin työmatkapyoräilyyn ja cruisailuun. Tuuli ja viima ei tule yhtään läpi ja hengittääkin kohtuu hyvin. Rotsi on just sopivan väljä ettei kiristä jokapaikasta ja saa alukerroksiakin alle tarpeen vaatiessa. Ajoin tunnin noin -8 asteessa craftin baselayeri alla eikä kylmä tullut. Mielestäni jos lämpöö haluu niin tommonen aavistuksen leikkaukseltaan väljä on paras.
edit. https://www.vaude.com/en-GB/Products/Clothing/Jackets/Men-s-Cyclone-Jacket-IV

kurvaaja
11.01.2019, 11.58
Minulla on vastaava ainakin 5 vuotta vanhan Rukan hiihtopuku, jossa takapuoli on ohuempaa hengittävämpää kangasta ja etupuoli paksumpaa softsellin tapaista. Housuilla olen pyöräillyt ainakin 2500 km eivätkä ne ole kuluneet juuri yhtään. Ihan toimivat ovat talvipyöräilyssä. Yli 10 asteen pakkasella olen laittanut alle saumattomat pitkät alushousut. Pyöräilyhousut (lyhyet bibsit) on tietysti aina alla.

Työmatka pyöräilyyn uutta asua tarvitsisi, kun vanhan kuorihousut menivät persauksesta rikki.. Ja koska hiihtokelitkin nyt harvinaisen hyvät, niin ajattelin satasata tuommoiseen hiihtoasuun. Pärjääkö tuommoisella softshell hiihtopuvulla pyöräillessä nollakelillä ilman pitkiä kalsareita / yläkropassa pelkkä aluspaita ? Missä kelissä kokemuksen mukaan rupeaa olemaan liian lämmin?

Joku vastaava asu siis kuin https://www.intersport.fi/fi/tuote/rukka-aslo-softshell-set-m-puku-56508702/ tai https://www.intersport.fi/fi/tuote/halti-viima-set-m-puku-56508149/

Onko kokemusta laadun suhteen noissa halvoissa asuissa Rukka vs. Halti?

Fuuga
11.01.2019, 12.16
Itselleni ainakin softshell fleece-vuorella olisi aivan liian tukahduttava nollakelillä. Nollakelillä mennään housujen puolesta kesäisillä irtolahkeilla ja lyhyillä housuilla. Kovasti riippuu pyöräilyn tyylistä. Jos on tarkoitus retkeillä ja pysähdellä niin mukaan tarvitsee lämpimämpää. Noista kahdesta, ja nyt tarkkana(!) ei ole käytännön kokemusta vaan pelkkä esittelyteksti kummastakin tuotteesta, lähtisin kauppaan sillä ennakko-odotuksella, että halti on enemmän se mitä etsisin.

Janu
11.01.2019, 12.54
Onko kokemusta laadun suhteen noissa halvoissa asuissa Rukka vs. Halti?

Ei ole. Eikä muutenkaan kokemusta juuri noista, mutta minulla on joku Haltin hiihtoasu heidän Stormwall softshell kankaasta. Enemmän hikoillessa ei hengittävyys kalvolla riitä, niinkuin ei varmaan millään muullakaan kalvolla, mutta muuten oikein erinomaisen pätevä. Takin kaulus on korkea ja suojaa kaulan todella hyvin. Tämän myötä ainakin itseltäni karisi halpismielikuva Haltista.

Fuuga
11.01.2019, 15.20
Softshell takki hakusessa. Mielellään sellainen, joka toimisi pyöräilyn lisäksi myös hiihdossa. Tuota ajattelin lähteä tarkemmin sovittamaan:

https://www.suomenurheilupyora.fi/pearl-izumi-select-amfib-ajotakki

mutta jossain luki käyttölämpötilaksi +2 to +7 astetta. Tarkoitus olisi kuitenkin käyttää ainakin -10 asteessa. Pärjääkö tuolla Suomen pakkasessa vai pitääkö etsiä jotain toista.Taitaa tuo olla sama kuin minulla tarttui mukaan 2017 ruskassa Rovaniemellä kun olin Varkaudesta ajanut pelkällä merinoisella ajopaidalla ja tarvitsin jotain lämpimämpää. Kyllä tuolla on ajettu -10 asteessakin viimeksi viime viikonloppuna lisäämällä merinokerroksia kahteen.

Ei kurjuutta kummempaa

m-52
11.01.2019, 16.27
Nuo ovat kyllä mielestäni mainiot housut, juoksen, hiihdän ja pyöräilen nuo jalassa.

arctic biker
11.01.2019, 19.26
Talvipyöräilyvaate ja oikein pakkasiin tarkoitettu? Ja vedenpitävä vielä, ei herranen aika. Oikeesti pakkasessa jos liikutaan ja vielä kinttaalla että että hikoillaan niin ei puhettakaan itelle jotain vettä pitävää. Sillai kohtuuvella kokemuksella.

MRe
11.01.2019, 19.44
Talvipyöräilyvaate ja oikein pakkasiin tarkoitettu? Ja vedenpitävä vielä,
Munkin mielestä tässä on joku epäjohdonmukaisuus. Jos pakkasta on enemmän kuin muutama aste, ei vedenpitävyydellä tee mitään. Pyöräilyssä talvella ja pakkasessa itse kaipaan eniten viimankestävää eteen ja varsinkin vyötärön kohdalle. Samoin hartioille jotain lisälämmikettä.

jone1
11.01.2019, 20.44
Työmatkoille talvella hommasin.
https://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-quisma-ii-softshell-pants-550115
https://www.xxl.fi/vaude-me-cyclone-jacket-v-harmaa/p/1150752_2_style
Loistava setti jos ei spandekseja hae (niitä kaapit täynnä), -10 astetta testattu 50min. työmatka. Ohut paita ja pitkät kalsarit alla.
Hengittääkin vielä ja tuuli/viima ei tule läpi.

kurvaaja
20.03.2019, 11.47
Takki käytössä nyt viileämmillä keleillä. 1 tai 2 ohutta merinopaitaa alla. Suosittelen. Huosut olleet muutaman kerran käytössä ja toimivat. Hinta - laatu hyvä.

Onko kokemuksia kovemmassa sateessa käytöstä? Pakkautuuko pieneen tilaan tarvittaessa?

Lammy
20.03.2019, 14.58
Onko kokemuksia kovemmassa sateessa käytöstä? Pakkautuuko pieneen tilaan tarvittaessa?Ei ole kovassa sateessa ajettu.
Ei mene mitenkään erityisen pieneen tilaan. Verkkovuori ja tukevahko kangas.

STN
23.03.2019, 10.14
Tämä talvi tulikin ajettua suht paljon töihin, vaikka enemmänkin olisin halunnut ajaa. Työmatkapyöräilyssä mulla oli tuo mainitsemani Trimtexin housut, jotka hajosi jo viikon käytön jälkeen. Sain takuuseen Trimtexiltä uudet, nekin hajosi viikon jälkeen. Juteltuani asiasta kavereiden kanssa, jolla Trimtexiä, kertoi että sama homma niilläkin, joten en vaihtanut housuja uudestaan vaan korjasin ne. Viikonloppulenkkejä varten mulla oli Assoksen talvihousut, en muista mikä malli mutta toimi hyvin.

JanneKii
27.03.2019, 17.32
^Haltin Drymax ei ole rankemman sateenpitävä (5000mm), myöskin saumoissa on Haltilla yleensä ollut parantamisen varaa.
Usein Haltin asut ovat toimivaksi suunniteltuja, mutta toteutus ja kestävyys eivät ole niinkään hyviä. Pari hyvää poikkeustakin mahtuu testattuun joukkoon.
Arvioisin kuitenkin tuon tuotteen olevan hintansa arvoinen, kun ei ota extremekäyttöön (ei maastoon, hyvä käyttää lokasuojaa ettei satula rapaannu ja hankaa takamusta rikki).

Halti teki semmoisen tempun, että se uudelleenbrändisi sen DryMax -kalvon. Minulla on 2 hyvää Haltin laskettelutakkia, nyt jo useamman vuoden vanhoja. Niissä se Drymax kalvo on sellainen, että sen vesipilari/hengittävyysarvo on 15 000 g/h. Mutta, kun ostin itselleni pyöräilyvaatteet alennuslaarista, niin nepä olivatkin yhtäkkiä Drymax classic (jossa tuo classic on kirjoitettu sen Drymaxin alle TODELLA pienellä fontilla). Ihmettelin sitten eka reissun jälkeen, että pirskatti kun on onkin hikinen olo, että miten se nyt näin. Luin sitten ne mukana tulevat laput läpi ja siitähän kävikin ilmi, että tuota Drymaxia on nyt 3 erilaista ainakin ja toi Drymax Classic on niistä se surkein. Se vastaa nyt lähinnä rikkinäistä muovipussia, eli ei nyt ihan taida pitää vettä mutta pistää sen hien kuitenkin talteen. Vesipilariarvo ja höyryarvo oli vain 3000 g/h, mikä on ihan hanurista. Kuluttajien harhaanjohtamista, jos minun mielipidettä kysyttäisiin.

Edit: löytyi jopa infoa: https://drymaxx.fi/
- näin siellä on se vanha DrymaxX nyt sitten DrymaxX Ultimate ja se classic ei näemmä ole edes surkein noista, vaan toiseksi huonon. Siellä on jopa DrymaxX Lite joka on vielä huonompi. :-)

jalkkis
08.09.2019, 16.21
Talvi lähenee kovaa vauhtia. Tarkoitus olisi olla paljon aktiivisemmin pyörän selässä myös talvella erityisesti työmatkaliikenteessä ja pitää miettiä varusteet kondikseen hyvissä ajoin.

Mites (ylä-) pään suojaaminen? Kypärän alla on ollut ohut Shimanon peruspipo, jonka kanssa olen pärjännyt muutaman asteen pakkasessa. Mutta mites pakkasen kiristyessä? Toimiiko kypärän sadehuppu kylmimmän ilmavirran blokkaajana ja sitten ohut pipo riittäisi?

Laskettelu/prätkäilyajoilta löytyy kommandohuppuja, joiden käytöstä en ole koskaan tykännyt... ja sitten kun on silmälasit, niin suojalasien käyttö on hiukka hankalaa.

Onhan visiirilliset kypärät. Hikoan helposti ja mietin, meneekö visiiri hyyryyn miten helposti?

Kaulaa varten on goretex-kauluri.

ristopee
08.09.2019, 16.53
Mä ostin viime talvena tämmösen kypäräkortsun, auttaa kivasti blokkaamaan viimaa pois: https://bbbcycling.com/en_en/bhe-76-helmetshield

Puskis
08.09.2019, 17.32
Kaksi kypärämyssyä (skull cap) päällekkäin toimii ainakin itellä kovalla pakkasella erinomaisen hyvin.

jalkkis
08.09.2019, 17.37
Tämmöstä mietin kypäräkortsuksi:
https://www.prisma.fi/fi/prisma/vaude-kyparan-sadesuoja

sas
08.09.2019, 19.02
Mulla joku (craft?) ohkainen windstopper pipo päässä ja kaulan sekä tarv leuansuojana buffi. Kun kelit lähenee 0-astetta teippaan vain kypärän etu- ja sivuosasta ilmanvaihtoreiät umpeen. Silmälasit myös käytössä ja niiden kanssa pitänyt kaksi talvea laskettelulaseja (otg-malli). Harmittaa vain etten ole ottanut skimbalaseja aiemmin käyttöön, koska suojaa viiman lisäksi hyvin lumisateelta. Linssinä joku oranssi tai vaalea ruskea, koska työmatkat talvella osuu hämärään/pimeään vrk aikaan.

Edit: kovilla pakkasilla (-20 /enemmän) käytössä windstopper kommando (shimano)

markkut
09.09.2019, 11.34
Craftin windstopper-hiihtopipolla pärjään helposti -10 asteeseen asti. Sitä kylmemmässä lisäksi ohut merinovillainen ninjapipo päähän. Kypärämyssyä tai tuuletusaukkojen tukkimista en ole kokeillut. Tuo korvia viimalta suojaava windstopper-kalvo on minusta tärkeä ominaisuus talvipyöräilypipossa. Se, kun löytyy, niin pipon ei tarvitse olla kovin paksu. Sama pätee muihinkin ruumiinosiin: Esim. bokserit, joissa etupuolella munaskuukkelit suojaava WS-kalvo, ovat hyvät niihin keleihin, kun tuntuu, että lyhyillä kalsareilla ei ihan pärjää, mutta pitkät ovat liian kuumat. Samoin merinovillaiset pitkät kalsarit, joissa etupuoli WS:ää, menevät yhden pykälän kylmemmällä kelillä, kuin normaalit pitkät kalsarit.

IHD
09.09.2019, 14.14
Mulla on talveksi joku Yokon Windstopper - päähine mallia ryssäläinen kosmonautti ja toimintakin on samaa neukkutyyliä: se on kylmempi kuin Haglofsin
ohut fleece päähine, jolla tarkenee tuonne -5 asteen tienoille. Sitä kylmempiin keleihin on Mammutin paksumpi fleece-pipo (mallia kosmonautti
sekin) jolla tarkenee -20:neen, naama jäätyy ennekuin pää ja siksi tarvitaankin kylmemmillä keleillä vielä silkkihuppu tai vastaava. -20 asteen
pakkasilla (harvinaista pääkaupunkiseudulla) meno on tosin niin jähmeää, ettei mielellään enää fillarilla ajele.

Teemu H
09.09.2019, 16.30
Kesälläkin on kypäränaluslakki, säiden kylmetessä se vaihtuu windstopperiin, sitten yksi kommandopipo (vaikkapa Varusteleka (https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-kommandopipo-yksireikainen-merinovillaa-musta/26158)) alle, ja vielä toinenkin. Kypäränkin voi verhota sateen, viiman ja näkyvyyden takia. Hyvin tarkenee koko talven.

Pään lämpimänä pysyminen on kaiken A ja O, varpaat ja sormet kylmenevät ennen tärkeämpiä elimistön osia.

Kuvan setupissa nenä jää paljaaksi, mutta ei ole minua häirinnyt kuin kovilla pakkasilla liikkeelle lähtiessä, jolloin viima vähän paleltaa. Äkkiä kuitenkin aina lämpenee. En ole jostakin syystä tottunut kolmireikäiseen kommandopipoon, ehkä tuon huurtumisen takia.

http://teemu.dy.fi/pyora/perusx.jpg

Ai niin, huomiseksi on hellettä lupailtu :D

tinke77
08.11.2019, 11.06
Jos joku kaipaa mukavaa pipoa kypärän alle, eikä tykkää niistä kahisevista windstopperpipoista, niin tätä voin suositella. Hyvin suojaa korvat ja tuultakin pitää aika kivasti, olematta liian kuuma.https://www.partioaitta.fi/icebreaker-unisex-adult-pocket-hat-black-gritstone-hthr-ex0006255/

Firlefanz
08.11.2019, 12.20
Miksi laittaa kypärän alle pipo kun siihen on olemassa tarkoituksenmukaisempia pyöräilyasusteita eli kypäränalusmyssyjä?

Mulla on semmoisia kaksikin, erimerkkisiä, eikä kumpikaan kahise vaikka on tuulenpitävä. Sen sijaan mulla kyllä on yksi hiihtopipo joka ehkä hieman kahisee, ilmeisesti sen takia että tuulenpitävä kalvo on villakudoksesta irrallinen.

PS Siitä olemme samaa mieltä että villa voi sellaisenaan pitää riittävästi tuulta. Suhteellisen ohutkin kerros riittää, kunhan kudos on tiivistä, onkohan "huovutettu" oikea termi?

tinke77
08.11.2019, 14.36
Vaikka ihan siksi, että tuo tuntuu mukavimmalta käyttää, riittää ainakin minulle syyksi. On kokemusta myös näistä mainitsemistasi tarkoitukseen käytettävistä alusmyssyistä ja hyvin ne toimii tuolla eteisen korissa kyllä.

Firlefanz
08.11.2019, 19.57
Laita itsellesi tarpeettomat ja kelpaamattomat alusmyssyt kiertoon, hyvä mies, äläkä niitä turhan panttina pidä! Kyllä ne joku huolii, kunhan et niistä liikaa pyydä!

Ihan uteliaisuuden ja yleisen mielenkiinnon vuoksi: millä lailla pipo on sinusta mukavamman tuntuinen kuin kypäränalusmyssy? (Sillä oletuksella että kumpikin on sopivankokoinen - ja kypäräkin sekä oikean kokoinen että oikein säädetty.)

timoht
08.11.2019, 23.00
Ihan vaan kommenttina että en itse ainakaan pidä noista kypärä(nalus)myssyistä joista näkyy vain naama syystä että jotenkin aina tuntuu että hengitys ei pelaa kunnolla ja vie muutenkin heikkoja tehoja🙄...kypärän alla mulla aina putkihuivi ja sitten kelin vaatiessa myssyä/pipoa lisäksi.

Firlefanz
09.11.2019, 11.34
Tarkoittanet kypäränalushuppuja? Vaikka taidetaan niitä myssyiksikin kutsua. Englanniksihan semmoinen taitaa yleensä kulkea nimellä balaclava tai jos siinä on vain kolme aukkoa ski mask. Jälkimmäinenhän on ruotsiksi myös rönarluva.

Mulla on vähän sama ongelma eli en tykkää hengittää kankaan läpi. Mutta kun balaclavaa ei vedä leuankärkeä ylemmäksi, niin toimiihan sellainenkin mukavasti eli ihan kuin samaan malliin päällevedetty buff.

tinke77 taisi hermostua siitä että koki minun arvostelleen hänen pukeutumistaan ja henkilökohtaisia preferenssejään, mutta siitähän ei tietenkään ollut kysymys. Paras pukeutumismalli tai -tapa on aina se joka toimii itsellä parhaiten, piste.

pviitane
09.11.2019, 12.56
Löysin XXL:stä windstopper-balaclavan https://www.xxl.fi/gore-wear-m-windstopper-balaclava-kommandopipo/p/1150299_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI-cWh3vrc5QIVGc-yCh2kew8vEAQYASABEgJNE_D_BwE

Suun edessä oleva verkko tekee sen, että hengittäminen ei tunnu ihan mahdottomalta ja uloshengitys ei ohjaudu pipon reunan kautta suoraan silmälaseille huuruntumaan.

cokekola
10.11.2019, 09.11
Mahtaako pyöräily- ja laskettelukypärillä olla suurikin ero, ennen kaikkea turvallisuuden suhteen? (Muukin kuin kauppiaan tarve myydä eri tarkoituksiin kuhunkin omat varusteensa.) Uusimmat laskettelukypäräthän ovat myös MIPS-tekniikalla varutettuja.

Laskettelukypärät ovat hyvin eristettyjä ja tarkoitettu pakkaseen, mutta ne ovat kuitenkin myös kohtuullisen hyvin tuuletettuja, harrastetaanhan niilläkin useimmiten "hiki hatussa". Monissa tuuletusta voi jopa säätää. Mukavaa on sekin, että niissä myös korvat on suojattu viimalta, kuuluvuus on kuitenkin hyvin tallella (riippuu tosin hieman kypärämerkistä, kuinka paljon ääntä korvasuojat eristävät.) Laskettelukypärä vaikuttaisi näistä syistä pakkaseen paljon sopivammalta kuin pyöräilykypärä, jotka yleensä kai suunnitellaan ennemminkin maksimaalista tuuletusta ja lämmön poistoa ajatellen.

cokekola
10.11.2019, 09.18
Löysin XXL:stä windstopper-balaclavan https://www.xxl.fi/gore-wear-m-windstopper-balaclava-kommandopipo/p/1150299_1_style?gclsrc=aw.ds&&gclid=EAIaIQobChMI-cWh3vrc5QIVGc-yCh2kew8vEAQYASABEgJNE_D_BwE

Suun edessä oleva verkko tekee sen, että hengittäminen ei tunnu ihan mahdottomalta ja uloshengitys ei ohjaudu pipon reunan kautta suoraan silmälaseille huuruntumaan.

Ostin tuollaisen samankaltaisen Goren systeemin, mutta kaksiosaisena, hattu erillisenä ja nenä-leuka-poskisuojus erillisenä:
https://www.xxl.fi/gore-wear-c3-gore-windstopper-helmet-cap-black-musta/p/1150298_2_style
https://www.xxl.fi/gore-wear-m-windstopper-facewarmer-lampomaski/p/1150300_1_style

Onneksi ostin kaksiosaisena, sillä jo ensi lenkillä totesin, että en hankintaa tehdessäni ollut innoissani tullut ajatelleeksi aina vuotavaa klyyvariani. Niistäminenhän ei tuon maskin kanssa oikein onnistu yhteiskuntakelpoisesti, joten alaosa palasi pikavauhtia takaisin reppuun.

Paksupolkija
10.11.2019, 13.09
Näytät nuppineulalta laskettelukypärässä kun se on niin iso vs. tiukka sukkahousuasu. Ei vaan itsekkin miettinyt mutta en vielä kokeillut. Pipo skeittityylin kypärän kanssa on riittänyt tähän mennessä.

Shoeiman
20.11.2019, 12.27
Itse kotiutin tällaisen windstopperhuivin ja kasvomaskin välimuodon CRC:sta kun halvalla sai:

https://www.chainreactioncycles.com//fi/en/dhb-windslam-neck-tube/rp-prod159071?utm_source=CRM&utm_medium=email&utm_campaign=OrderConfirmation&utm_content=SCAN

Tuossa siis suun (ja nenän) eteen saa tuon verkkomaisen osan ja muuten se on windstopper-tyyppistä kangasta. Käyttökokemusta ei tosin vielä ole, koska kelit on olleet sen verran lämpimät. Vaikutti kuitenkin ihan fiksulta ja koko oli hyvä. Ajattelin käyttää sekä talvipyöräilyssä että laskettelussa.

MRe
20.11.2019, 15.53
Itse kävin XXL:stä hakemassa windstopper-boxerit, niin ei kulkuset helkkää kaiken talvea...

markkut
21.11.2019, 09.21
Itse kävin XXL:stä hakemassa windstopper-boxerit, niin ei kulkuset helkkää kaiken talvea...

Nämä ovat mainio keksintö. Kylmimmillä keleillä vielä villasukka väliin eristeeksi. :) Minulla myös pitkät kalsarit windstopperilla.

fättärix
21.11.2019, 13.03
Onko Vauden takeista kokemuksia talvipyöräilyyn?

TERU
18.12.2019, 08.19
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=339702

Takkia tullut käännettyä niin monta kertaa, että uusittava on. Talviseen retkiajotyyliin, arkiseenkin. Onko mitään sanottavaa?
Vuodenvaihteen jälkeen K- ja S-sportit vois kotimaisista olla takinkääntöpaikkana kans.

harald
18.12.2019, 09.51
Tuo MT500 freezing point saapui äsken minulle. En ole vielä ehtinyt lenkille, kun kevyemmässäkin on pärjännyt. Sellainen huomio että selkäosa ei kyllä ole hengittävää materiaalia kun puhalluskokeella mittailee. Tuuletusaukkoja tuossa kyllä on sen edestä.

Minulle pakkasvaatteen ei tarvitsisi olla vedenpitävä enää, vaan hengittävyys edellä pitäisi mennä. No, katsotaan nyt millainen tuo on.

Chainreactionscycles/Wigglestä ostin tuon, 159€ rahteineen.

https://cdn.bike24.net/i/p/2/0/339702_00_d.jpg

hämeenhitain
18.12.2019, 10.17

Tirano II -kevyttoppiksesta on. Mallia ei vissiin enää tehdä, joku nykyisistä ehkä korvaa sen? Tämän ulkopinta on vähän merinovillaa sisältävä sekoite ja on Primaloft-täyte. Takki muuten OK mutta käyttöalue on aika kapea lämpötilan puolesta. Räntäsateessa kastuu monen tunnin lenkillä läpi, pikkupakkasella on turhan lämmin ja kovalla pakkasella liian kylmä. Sopivaa 5-10 pakkasasteen kuivaa säätä ei etelässä monta kertaa vuodessa tule.

Seuraavaa talvitoppista aikanaan ostaessa hankin jonkun, joka on selvästi pidempi (parkatyyppinen?) ja paksummin topattu, vetskari aukeaa myös alhaaltapäin ja saisi olla tuuletusaukkoja vetoketjuin.

TERU
18.12.2019, 10.22
Oho löytyi lähes kokemusta tuosta, mukava olis kuulla vielä ensiajojen jälkeinen tuntemus takista.
Huono olen hikoilemaan, pikemminkin vilukissa ja ajotkin kesyjä, eikä sadetakisikaan tällaista, eipä kovimmille pakkasillekaan. Jos tuohon kallistuu valinta, pitää katsoa mistä saa euroa halvemmalla.��

Ps. Tämä haraldin vastaukseen, kiitos

Kuhan
18.12.2019, 10.24
Tuo MT500 freezing point saapui äsken minulle. En ole vielä ehtinyt lenkille, kun kevyemmässäkin on pärjännyt. Sellainen huomio että selkäosa ei kyllä ole hengittävää materiaalia kun puhalluskokeella mittailee. Tuuletusaukkoja tuossa kyllä on sen edestä.

Minulle pakkasvaatteen ei tarvitsisi olla vedenpitävä enää, vaan hengittävyys edellä pitäisi mennä. No, katsotaan nyt millainen tuo on.

Chainreactionscycles/Wigglestä ostin tuon, 159€ rahteineen.

MT500 on aivan ehdoton SATEESSA lenkkeilyyn! Softcell/windstopper on kuitenkin aivan eri planeetalta hengittävyydeltään. Eli kuivalla säällä ja pakkasella softcell/windstopperia ylle. MT500 ei kuitenkaan ollut turha hankinta, toimii tuuletusaukkojen ansiosta paljon paremmin kuin vanha Goren sadetakki. Ainakin, kun olen runsaasti hikoileva.

Trecu
18.12.2019, 12.26
Mikä on Endura MT500 Waterproof takin (60,000g/m²/24hr) hengittävyys verrattuna Endura MT500 Freezing Point takkiin? Freezing pointin takista en löytänyt mitään tietoa.
Endura MT500 Waterproof takin kanssa on olen -25 pakkasella ajellut koska softshellit ja coretexit on jäätyneet etupuolelta ja hihojen suut ranteen ja kyynertaipeen väliltä huonon hengittävyyden takia. Eikä ole mikään mieluisa kokemus kun takki jäätyy päälle jossain korvessa. Endura MT500 Waterproof takki pysyy rinnan kohdalta kuivana ja jäätymättä, mutta hihat siinäkin alkaa itsellä 30-50km kohdalla jäätymään.
Pitääkö siihen tehdä vetoketjut hihojen suihin vai vaihtaa johonkin parempaan ja mihin?
Takissa pitää olla huppu räntä-, vesi- ja lumisateen ylläessä koska en halua niiden valuvan niskaan kylmillä ilmoilla. Samoin huppu on helppo vetäistä päälle kylmän puhurin iskiessä aukeita ylittäessä.

harald
18.12.2019, 15.04
Ajatteko muuten lumikeleillä ilman kypärää? Vaikka tuo Freezing Pointin huppu taitaa ylettyä kypäränkin yli.

JackOja
18.12.2019, 15.09
Ajatteko muuten lumikeleillä ilman kypärää? .

Emme.

tempokisu
18.12.2019, 15.20
Ajatteko muuten lumikeleillä ilman kypärää? Vaikka tuo Freezing Pointin huppu taitaa ylettyä kypäränkin yli.

Mä käytän nykyisin aina kypärää, kauppareissullakin ( 2,5km suuntaansa kelviä) mutta ison sadetakin huppu menee kypärän yli, ja takin alle mahtuu reppukin. Hei, mulla on takista jäljelle jäänyt talvihuppu, tarviikin koittaa meneekö kypärän ylitte.

Kuhan
18.12.2019, 22.06
Mikä on Endura MT500 Waterproof takin (60,000g/m²/24hr) hengittävyys verrattuna Endura MT500 Freezing Point takkiin? Freezing pointin takista en löytänyt mitään tietoa.
Endura MT500 Waterproof takin kanssa on olen -25 pakkasella ajellut koska softshellit ja coretexit on jäätyneet etupuolelta ja hihojen suut ranteen ja kyynertaipeen väliltä huonon hengittävyyden takia. Eikä ole mikään mieluisa kokemus kun takki jäätyy päälle jossain korvessa. Endura MT500 Waterproof takki pysyy rinnan kohdalta kuivana ja jäätymättä, mutta hihat siinäkin alkaa itsellä 30-50km kohdalla jäätymään.
Pitääkö siihen tehdä vetoketjut hihojen suihin vai vaihtaa johonkin parempaan ja mihin?
Takissa pitää olla huppu räntä-, vesi- ja lumisateen ylläessä koska en halua niiden valuvan niskaan kylmillä ilmoilla. Samoin huppu on helppo vetäistä päälle kylmän puhurin iskiessä aukeita ylittäessä.
Oman kehon lämpökuviot on selvästi erilaiset. -20 asteen ylittävissä olosuhteissa on 30km pintaan riittäneet ajopäivän kuittaamiseen. Ohut merino, paksumpi merino ja fleece windstopper/softcellin alle on toiminut varsin hyvin. Ei ole jäätynyt mistään ja kehon lämmöntuotto on pitänyt ylävartalon ja kädet kauttaaltaan toimivina. Varpaat/jalat ovat olleet rajoittava tekijä kovilla pakkaslenkeillä. Huppua en ole osannut kaivata, kun silkkkihuppu ja tällainen (https://www.halti.fi/collections/miesten-asusteet/products/avion-pipo) kypärän alla on riittänyt hienosti.

Trecu
18.12.2019, 23.05
Itsellä myös ohut merinovilla aluspaita (210g) ja paksumpi merinovillapoolo (260g) ja sitten takki. Jalassa ohuet läpikuultavat softshell housut tai hiihtohousut joissa edessä windstopper ja takaa hengittävät. Yksillä merinovilla sukilla pärjännyt peräti rautakärkisillä työkengissä kovimmatkin pakkaset jos ei jää eväiden syöntiä ja kahvin/kaakaon juontia kauemmaksi ajaksi oleilemaan paikalle. Käsissä yokon windstopper hiihtohanskat ja kovemmilla mechanixin windstopper hanskat.
Hankin tuossa juuri core windstopper pipon ja heti huomasin että se on kuin laittaisi korvatulpat korviin eikä kuule ympäristön ääniä oikeastaan ollenkaan. Katsoin että toi haltin olisi varmasti paljon parempi vaihtoehto. En ole kyllä ajaessa vielä kokeillut tuota corepipoa että tarkeneeko sillä edes kuinka kylmällä ilmalla ajamaan koska niin ohut? Kylmemmille tietysti bula merinovillainen balaclava/kypäränalusmyssy

Smo
18.12.2019, 23.10

Mulla on Vaude Elion softshelli. Jonkun mielestä varmaan kesätakki, ohut tiiviihkö takki jonka ostin oikeastaan tällaisille kevyille nollakelin sateille kun pinta on ehkä normisoftshelliä tiiviimpi. Hihojen alla on hengittävämpää kangasta mutta melkein tuntuu hiostavalta, talvet kuitenkin mennyt ohuilla softshelleillä, pitkähihainen aluspaita t-paidan tilalle nollan lähestyessä. Toinen aluspaita -10C lähestyessä ja ehkä fleece siitä vielä jäähtyessä.

TERU
19.12.2019, 06.06
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=339702

Takkia tullut käännettyä niin monta kertaa, että uusittava on. Talviseen retkiajotyyliin, arkiseenkin. Onko mitään sanottavaa?
Vuodenvaihteen jälkeen K- ja S-sportit vois kotimaisista olla takinkääntöpaikkana kans.
Parantelin sitten Wigglen liikevaihtoa takinkäännöllä, kiitos takin riittävistä kehuista!

arctic biker
19.12.2019, 08.35
https://www.xxl.fi/gore-wear-m-windstopper-facewarmer-lampomaski/p/1150300_1_style. Cokekola tään linkkasi, oikein kylmillä keleillä ihan toimivaksi kokenut. Suun edessä olevaa verkkoa saksilla hieman poistin.

Talvikypäränä on Etton ,XXL alesta 10 ekua, ylikokoinen. Tuuletusaukkoja teippasin umpeen, mahtuu paksumpaakin pipoa alle.

fättärix
19.12.2019, 10.37
Kiitos "hämeenhitain" ja "smo" kommenteista, takin etsintä jatkuu.

harald
19.12.2019, 18.10
Endura MT500 Freezing Point.

Nyt oli -2°C ja menin kelvilenkille sähköläskillä. Ensituntuma oli että kaulus oli vähän liian iso vaikka olin rullannut hupun, kauluria suosittelen. Puolen tunnin päästä tuntui ihan OK:lta eikä se mun mielestä tuntunut kuumalta vaikka odotinkin sitä talvitakilta tässä lämpötilassa, tunnin kohdalla piti jo alkaa availemaan vetskareita ja 1h20min kohdalla kun tulin kotiin takki oli aivan märkä selän puolelta. Tämä ei kyllä lupaa hyvää -10°C lämpötilaan, sillä kun ulkona kylmenee kosteuden tiivistyminenkin korostuu ja vaatteen hengittävyys korostuu. Ei jatkoon, palautukseen ja jotain toista tilalle.

Enduralla on 90 päivän no-questions-asked takuu, katsotaan miten se toimii chainreactionsin kautta.

Miten olisi Endura Singletrack Softshell II takki, onko kellään kokemusta siitä? Läpäiseekö se puhalluskokeen (voiko suulla puhaltaa ilmaa kankaan läpi selän puolella)?

Kuhan
19.12.2019, 20.43
Ne vetskarit kannattaa/pitää avata jo lähtiessä. Sitten säätää ajon aikana olosuhteiden (metsässä kaikki auki, kelveillä/teillä tuulen suunta huomioiden etsiä itselle sopiva konsepti). Loistava takki sateella, mutta tosiaan vähän tukala muuten. Mutta kyllä tuollainenkin pitää takkivalikoimasta löytyä. :)

harald
19.12.2019, 23.01
Vetskarit aiheuttaa ehkä vetoa. Saman saa aikaan halvalla tuulipuvulla jos vain aukaisee vetskarin. 190 euron takista talviolosuhteisiin saa odottaa enempää.

Haastemies
19.12.2019, 23.19
Norronan Infinium Pants -housut ja Convertible alpha60 Jacket -takki. Loistava setti talvipyöräilyyn. Tipuin eilen reittä myöden sillalta ojaan liukastumisen seurauksena ja suureksi hämmästyksesi housuista ei mennyt vesi läpi. Vaikka siis housut on hengittävät.
https://www.norrona.com/en-GB/products/men/?gclid=EAIaIQobChMIvPWDg9HC5gIVwasYCh3dnQDsEAAYASA BEgIPx_D_BwE&s=2&h=2898&vm=large&DesignedFor=Mountainbike

frenik
22.12.2019, 23.05
Miten olisi Endura Singletrack Softshell II takki, onko kellään kokemusta siitä? Läpäiseekö se puhalluskokeen (voiko suulla puhaltaa ilmaa kankaan läpi selän puolella)?

Ei pysty puhaltamaan läpi, ei tule paljoa ajaessa pidettyä kun MT500 waterproof hengittää paremmin ja vetoketjutuuletuksen mahdollisuus.

Sambolo
23.12.2019, 11.24
Tuo singletrack softshell ”takki” on omasta mielestä ennemminkin ohut paita. En ite maksais semmosesta kovin montaa kymppiä.. Varmaa jonkun takin alla ihan jees, mutta sellasenaan varmaa +5 ylöspäin?

Jokiniemi 1
23.12.2019, 11.46
Tuo singletrack softshell ”takki” on omasta mielestä ennemminkin ohut paita. En ite maksais semmosesta kovin montaa kymppiä.. Varmaa jonkun takin alla ihan jees, mutta sellasenaan varmaa +5 ylöspäin?Mites onko näistä kokemusta? https://www.suomenurheilupyora.fi/endura-mt500-freezing-point-talviajohousut kannattaako maksaa 160€ pelkästä merkistä. Alle sataseen saa tämmöset https://www.xxl.fi/chevalier-alabama-vent-pro-pant-color-vapaa-ajan-housut-dark-blue/p/1120368_2_style

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

jone1
23.12.2019, 12.10
https://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-quisma-ii-softshell-pants-550115 Noilla menty pari talvea. Alle 100 ekuu tarjouksessa ollu. Pitää tuulen pois ja hengittää. Hyvät housut jos ei succiksia ole hommaamassa.

Jokiniemi 1
23.12.2019, 19.25
Tuli haettua noi endurat. Heitin 20km lenkin ja tuntu ihan ok. Pitää odottaa kovempia pakkasia niin osaa sanoo enemmän. Ehkä koko olisi saanut olla M. Otin L koon.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

kojak
26.12.2019, 10.55
Onkos tästä Vauden takista kokemuksia?

https://www.xxl.fi/vaude-minaki-iii-jacket-1920-miesten-lammin-pyorailytakki-sininen/p/1163338_1_style

Itsellä kroppa tarkenee kyllä kovemmillakin keleillä, joten hengittävyys ois tärkeintä. Monet takit kastuu minun kehon "kierroksilla" läpimäriksi sisältä ja sitten tulee kylmä. Siirtymillä etupuolen lämpö ja tuulenpitävyys ois mukavaa.

hcf
26.12.2019, 11.58
Tuo singletrack softshell ”takki” on omasta mielestä ennemminkin ohut paita. En ite maksais semmosesta kovin montaa kymppiä.. Varmaa jonkun takin alla ihan jees, mutta sellasenaan varmaa +5 ylöspäin?Ai tää vai? Takilta näyttäähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191226/ba241d8a15771d6df06cb7d45a9bd517.jpg

Meikä o monta talvea menny odlo frequency hiihtotakilla. Hengittävyys huippuluokkaa. Vedenpitävyys aika hyvä. Viimalta ei suojaa 100% joten maantiepyöräilyssä huono.
Läskipyöräilyssä toimii.
Kovilla pakkasilla menee päälle erätukusta ostettu laskettelutakki (kuoritakki ilman toppauksia)

ViBr
26.12.2019, 14.41
Talvitakki maastoon pitäisi löytää. Vesikeleille löytyy hyvä takki, joten talvitakissa etusijalla ovat eristävyys ja kosteuden haihtuminen. Kotiseudullani tuulee aina, joten tuulenpitävyydestä ei ole varaa kovin paljon tinkiä. Taskut täytyy löytyä vähintään puhelimelle ja avaimille.

Koska ko. merkeistä on hyviä kokemuksia, niin finaaliin ovat päässeet seuraavat mallit:

Endura MT500 Freezing Point (https://www.endurasport.com/MT500-Freezing-Point-Jacket/p/bE9145)

Löffler ISO Primaloft MIX (https://www.loeffler.at/en/men/jackets-vests/bike-iso-jacket-primaloftR-mix-ms-20575/)

Kumpaakaan mallia ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla tai edes hypistellä, niin kaipaan nyt käyttäjäkokemuksia:

- Kumpi on lämpimämpi?
- Kumpi haihduttaa kosteutta paremmin?
- Onko Löfflerin istuvuus verrattavissa San Remoon? Jos on, niin onko liian slimmi kovemmille pakkasille?
- Onko Enduran istuvuus verrattavissa MT500 vedenpitävään takkiin? Ilmeisesti on, koska ulkonäkökin on lähes yhtenevä.
- Sopiiko molempien takkien rinta-/povitaskuun iso 6,7" puhelin?
- Löytyykö joku muu takki, joka päihittää molemmat edellä mainitut?

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Villetre
26.12.2019, 16.15
Harald kuule, täydellistä takkia ei olekkaan. On olosuhteita missä vaan mennään se oma aikansa ja mennään kotiin. Siksi mulla on monta erilaista takkia tilanteisiin. Joka takissa tunnin- kahden jälkeen on märkää taikka olet ajanut liian hiljaa. Siksi ne tuuletusaukot on että niitä avataan.. Vetoa jos tulee niin pidä kiinni. JA lähtiessä pitää olla aina kylmä muuten tulee jumalaton hiki..Jotta tulee todella kylmä. Enduran tuotteisiin olen tyytyväinen, ainoastaan kokojen heittely takeissa harmittaa.

Sambolo
26.12.2019, 17.13
Varmaan siksi että tuo on single track takki. Softshell on eri eli tämä. https://i.imgur.com/1Zti1bc.jpg

Ai tää vai? Takilta näyttäähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191226/ba241d8a15771d6df06cb7d45a9bd517.jpg

Meikä o monta talvea menny odlo frequency hiihtotakilla. Hengittävyys huippuluokkaa. Vedenpitävyys aika hyvä. Viimalta ei suojaa 100% joten maantiepyöräilyssä huono.
Läskipyöräilyssä toimii.
Kovilla pakkasilla menee päälle erätukusta ostettu laskettelutakki (kuoritakki ilman toppauksia)

Kommuutteri
26.12.2019, 19.15
Talvitakki maastoon pitäisi löytää. Vesikeleille löytyy hyvä takki, joten talvitakissa etusijalla ovat eristävyys ja kosteuden haihtuminen. Kotiseudullani tuulee aina, joten tuulenpitävyydestä ei ole varaa kovin paljon tinkiä. Taskut täytyy löytyä vähintään puhelimelle ja avaimille.

Koska ko. merkeistä on hyviä kokemuksia, niin finaaliin ovat päässeet seuraavat mallit:

Endura MT500 Freezing Point (https://www.endurasport.com/MT500-Freezing-Point-Jacket/p/bE9145)

Löffler ISO Primaloft MIX (https://www.loeffler.at/en/men/jackets-vests/bike-iso-jacket-primaloftR-mix-ms-20575/)

Kumpaakaan mallia ei ole ollut mahdollisuutta kokeilla tai edes hypistellä, niin kaipaan nyt käyttäjäkokemuksia:

- Kumpi on lämpimämpi?
- Onko Löfflerin istuvuus verrattavissa San Remoon? Jos on, niin onko liian slimmi kovemmille pakkasille?
- Onko Enduran istuvuus verrattavissa MT500 vedenpitävään takkiin? Ilmeisesti on, koska ulkonäkökin on lähes yhtenevä.

Lähetetty minun GM1913 laitteesta Tapatalkilla

Minulla on ollut käytössä tämä Löfflerin Primaloft (liekö sama vai edellinen malli) , samoin Vauden Minaki. Näistä Vaude on vähän lämpimämpi ja ehkä hieman hengittävämpi. Ehkä siksi että selässä on vanuton alue. Löffler on leikkaukseltaan erinomainen. Kumpikaan ei ole niin hengittävä, että pitäisin pitkillä lenkeillä, sillä nämä toppatakit keräävät vaan kosteutta kun vähänkin kovempaa / pidempään ponnistelee.

Kevyttä peekoota kovempaan ajoon on talvella toiminut hyvin vain joku Sportfulin R&D malliston takki. Se on melko lämmin oikeista kohdin, pitää riittävästi tuulta ja sateita, eikö hevin kastu sisältäpäin. Tuuliliivien ja aluskerrastojen avulla säätö eri keleihin. Tänään tosin ajoin peekoon Bioracerin softshellillä eikä sekään huono ollut. Parempi ainakin kuin nuo vanueristeiset

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kuhan
26.12.2019, 19.56
Taidan omata tunnotoman torson, kun en ymmärrä "vedon tunnetta" vetoketjuja avaamalla Enduran takkia käyttäessä. Itsellä on vaan vähän viileämpi/sopiva/lämmin tuntemus riippuen vetoketjujen aukiolosta/ilman lämpötilasta/tuulen suunnasta riippuen.

harald
26.12.2019, 20.17
Ihannetakkini kylmempiin keleihin olisi luokkaa fleece tai softshell selkä sekä käsivarsien taka/alaosat. Etuosa saisi olla enemmän topattu ja tuulenkestävä. Jos vatsa tai vartalo kokee että on kylmää lakkaa ääreisverenkierto ja silloin kysytään lämpimämpiä kenkiä ja hanskoja vaikka keho on oikeasti se, johon pitäisi saada enemmän lämpöä.

Tuolle freezing point takille pitänee antaa toinen mahdollisuus kun sen palauttaminen meni niin vaikeaksi. Parempi ratkaisu olisi varmaan jotkut liivit jotka antaisivat kehon etupuolelle vähän lisää suojaa.

Ja jos vetskareiden avulla pitäisi säätää lämpötila niin sellaisia takkeja on jo pari kolme.

Kalle H
28.12.2019, 16.36
Mä oon aina käyttänyt samaa syys/-kevättakkia myös talvella ja lisännyt sitten vaan sopivaa kerrastoa alle tarpeen mukaan. En oikein ymmärrä, että miksi se eristysmateriaali pitäisi laittaa siihen päällimmäisen kerrokseen, kun se toimii kuitenkin paljon paremmin ihoa vasten sopivasti sopivan napakasti istuvan ja sopivien kerrosten kanssa puettuna. Jos eriste on päällimmäisenä, niin se vaan vettyy ja jäätyy helpommin aktiiviliikunnassa.

Päälle siis vaan sopiva ohut softshell tai kuori (jos sellaisesta tykkää) ja alle sitten sopivaa merinokerrastoa, niin saa koottua hyvän ja mukautuvat kokoonpanon.

Jos sitten on oikein kylmää, niin väliin voi laittaa vaikka synteettisen primaloft-eristekerraston, mutta näkisin, että sellaista tarvii vasta sitten todella kylmissä -20..-30C lämpötiloissa.

Mun kaikkien aikojen suosikki on toi verkko merino, se toimii yksinään alukerrastona +5...-15C välillä ja toisen merinopaidan kanssa lisä kerroksena -10...-20C keleissä. Tuo siirtää kosteuden pois todella hyvin, sekä on todella lämmin ja mukava myös hieman kosteana.

https://m.addnature.fi/aclima-woolnet-alusvaatteet-with-zip-musta-665811.html

jvainion
29.12.2019, 14.15
^ Tuota Acliman verkkopaitaa voin myös suositella vahvasti. Samanlaisista pöksyistä myös erittäin hyviä kokemuksia, mutta niitä en ole pyöräilyssä käyttänyt. Jos päälivaatteissa on tuuletusominaisuudet niin toimii hyvin noiden verkkovaatteiden kanssa, koska ilmavirta pääsee iholle asti.

ViBr
26.01.2020, 21.01

- Kumpi on lämpimämpi?

Lähetetty minun GM1913 laitteesta TapatalkillaVastaanpa itse, jos siitä olisi vaikka apua jollekin toiselle.

Pääsin sovittamaan kokoa liian suurta Enduraa. Hyvältä sekin vaikutti, mutta päädyin Löffleriin. Kokemusta on muutaman lenkin verran joista yksi n. -15 asteen pakkasessa.

Eristekerros on ohuempi, kuin oletin. Myös eristävyys on heikompi. Se on toki helppo ratkaista laittamalla alle paksumpaa kerrosta.

Kosteuden haihtuminen taas toimii hiukan odotuksia paremmin. Kyljissä on aika suuret eristämättömät ja joustavat kaistaleet. Kovassa sivutuulessa ne ovat epämiellyttävät, kun viima puskee suoraan selkään. Ajoviima ohjautuu paremmin, eikä ainakaan läskipyörällä siirtymät aiheuta ongelmia.

Istuvuus ja laatu ovat erinomaisia. Hiukan väljempikin malli menisi maastoajossa, mutta onneksi tuli otettua numeroa suurempi koko kuin San Remosta. Kaulus saisi olla aavistuksen korkeampi.

Turvallisuus edellä valittaessa värivaihtoehtoina oli keltainen ja punainen. Dude-kuskina piti tietenkin saada se punainen, vaikka sen löytäminen teettikin vähän enemmän töitä.

Voin siis suositella Löffleriä. [emoji1303]

Lammy
15.04.2020, 10.58
Santini Vega Extreme Windbloc winter jacket XXL:n alennuksessa.

Olen nyt pyöräillyt tällä sekä TMT:t että lenkit (viimeisin 140 km rauhallista menoa). Aivan älyttömän hyvä takki.
Pitää sadetta, hengittää hyvin, on lämmin, leikkaus oivallinen ja taskut loistavat.
Ota kokoa suurempi.
https://www.xxl.fi/santini-vega-extreme-windbloc-winter-jacket-1920-unisex-talvipyorailytakki-harmaa/p/1168026_1_style

Road.cc testi.
https://road.cc/content/review/253165-santini-vega-xtreme-jacket

pikkupoika
15.04.2020, 18.43
+1 tälle. Joku kehu tuota takkia täällä viime syksynä, niin minä ostin kanssa tuon. Ryöstöhintaan tosin tuohon hintaan nähden ( mutta se on vain minun tyhmyyttä!). Mut on siis tosi hyvä takki. Käyttö alue tosi laaja kun on lämmin, niin voi ajaa yllättävän kylmässä ! Ja kun henkittää hyvin, niin voi käyttää myös vielä näilläkin keleillä! Neopreeni hihansuut ISO + ja jatko lirpake takin takana pitää perseen kuivana!! Iso suositus täältä tälle takille ja varsinkin tuohon hintaan.

hcf
15.04.2020, 20.10
Väärä väri vaan maantielle. Pitää olla huomioväriä

Lammy
15.04.2020, 21.19
Väärä väri vaan maantielle. Pitää olla huomioväriäKäytän kirkuvia henkseleitä ja valkoista kypärää.

kurvaaja
16.04.2020, 14.12
Käytän kirkuvia henkseleitä ja valkoista kypärää.

+1 henkseleille https://m.motonet.fi/fi/tuote/8600722/Atom-Outdoors-heijastinvaljaat-keltainen . Moni muukin (varsinkin jalan lenkkeilevä) näytti onneksi viime talvena löytäneen nämä, kun seurasi tienpäällä. Huippuvaruste lähes ilmaiseksi. Huomaamaton huomio. Näitä ei edes huomaa pitävänsä päällä / ei häiritse menoa, toisin kuin lepattavat heijastinliivit, mutta omaa huomattavuutta parantaa merkittävästi.

Lammy
16.04.2020, 14.16
+1 henkseleille https://m.motonet.fi/fi/tuote/8600722/Atom-Outdoors-heijastinvaljaat-keltainen . Moni muukin (varsinkin jalan lenkkeilevä) näytti onneksi viime talvena löytäneen nämä, kun seurasi tienpäällä. Huippuvaruste lähes ilmaiseksi. Huomaamaton huomio. Näitä ei edes huomaa pitävänsä päällä / ei häiritse menoa, toisin kuin lepattavat heijastinliivit, mutta omaa huomattavuutta parantaa merkittävästi.Juuri tämä malli.
Piti vain modata...poistin 12 cm kaikista päistä. Ihan vaan kevennykseksi heheh.
No ei, olivat säädöistä huolimatta väljät käytössä.

Krabba
06.11.2020, 07.03
Takeistakin on monta ketjua mutta liittynee tämän otsikon alle parhaiten. Eli hyvin palvellut Mavicin Inferno takki alkaa olla sen verran kireä (varmaan pesussa kutistunut), että uutta yhtä hyvää pitäisi alkaa katsomaan. Mikä on tällä hetkellä the talvitakki? Infernossahan yhdistyy hyvä pakkasenkesto, hengittävyys ja se näkyykin värimaailman sekä heijastimien ansiosta. Onko Castellin Alphasta mihinkään talvipakkasilla?

Lähetetty minun HD1903 laitteesta Tapatalkilla

paaton
06.11.2020, 07.52
Alphalla tarkenee noin -5c asti. Tuon jälkeen hihat alkavat tuntumaan viileiltä minulle. Eli käytännössä esimerkiksi viime talvi meni alphalla kokonaan oikein hyvin.

Nyt tilasin alesta double espresson kylmemmille keleille. Tuo on selvästi lämpöisempi takki. Mutta tosiaan voi jäädä alphan kanssa aika vähäiselle käytölle, mikäli pakkasia ei tule.

Alpha pitää mahtavasti tuulta, vaikka on tosi ohut. Tuon vuoksi tykkään siitä paljon enemmän, mitä paksummista läpipuhaltavista softshelleistä.

EvilOne
06.11.2020, 08.36
Alphalla tarkenee noin -5c asti. Tuon jälkeen hihat alkavat tuntumaan viileiltä minulle. Eli käytännössä esimerkiksi viime talvi meni alphalla kokonaan oikein hyvin.

Nyt tilasin alesta double espresson kylmemmille keleille. Tuo on selvästi lämpöisempi takki. Mutta tosiaan voi jäädä alphan kanssa aika vähäiselle käytölle, mikäli pakkasia ei tule.

Alpha pitää mahtavasti tuulta, vaikka on tosi ohut. Tuon vuoksi tykkään siitä paljon enemmän, mitä paksummista läpipuhaltavista softshelleistä.

Mulla myös Alpha, erittäin hyvä takki. Mistä löytyi Double Espresso alesta?

Teemu H
06.11.2020, 08.39
Castelli Alphalla pärjää kyllä -20 asteisiin kerrospukeutumalla. Double espresso painaa suunnilleen saman kuin Alpha, minkälaisia eroja käytännössä on?

paaton
06.11.2020, 09.45
Castelli Alphalla pärjää kyllä -20 asteisiin kerrospukeutumalla. Double espresso painaa suunnilleen saman kuin Alpha, minkälaisia eroja käytännössä on?

Tuo alphan kylmän kesto tosiaan rippuu. Minulla se takki on niin tiukka, ettei alle mahdu kuin ohut aluspaita. Kun pakkanen alkaa laskea lähemmäs -10, niin kädet paleltuvat. Käsivarsien alapuolellahan alphassa ei ole minkäänlaista vuorta. Periaatteessahan alpha on pelkkää kuorta, jonka alla on edessä fleece vuori. Rinnan kohdalta tuon vuoren saa vielä vetoketjulla auki.

Espressossa vuori on jokapuolella takkia, ja se tuntuu pykälää paksummalta. Istuvuus on myös hivenen väljempi, eli alle mahtuu varmastikkin pykälää paksumpi aluspaita. Suurin ero ehkä kuitenkin nuo lämpimämmät käsivarret. Double espresso ei kuitenkaan ole mikään mammuttipaksu softshelli, niinkuin jotkin goren softshellit. Eli tuulenpitävä ulkokerros on ohut ja tuon alla erillinen vuori. Vaikuttaa tosi hyvältä, vaikka en tosiaan ole päässyt vielä testaamaan.

Double Espresso oli tammikuusta-syyskuuhun asti 160e hintaan alessa merlinillä. Odottelin koko kesän, josko hinta olisi laskenut vieläkin. Ei tippunut. Syyskuussa tuli jo kiire tilata takki, koska kelien viiletessä saldo hupeni nopeasti. Muutenkin laadukkaat ajokamat kannattaa yllättäen ostaa sesonkien ulkopuolella. Säästö on oikeasti iso. Nythän castellin hinnat ovat näemmä nousseet järkyttävän korkeiksi, mutta vielä on pitkä matka assokseen. Itse pidän kuitenkin tärkeimpänä laadukasta kalvoa ja gore tekee tällähetkellä parhaat kalvot. Nämä alpha ros takit ovat oikeasti mahtavia. +2c ja räntäsade. Alpha päälle ja vetoa. Vesi pysyy ulkona.

Lammy
06.11.2020, 10.27
Väärä väri vaan maantielle. Pitää olla huomioväriä
Nyt on HUOMIO-väri tarjolla.
https://www.xxl.fi/santini-vega-extreme-polartec-2021-unisex-pyorailytakki-oranssi/p/1178080_1_style
Edelleen - hieno tuote.

Road.cc testi.
https://road.cc/content/review/25316...-xtreme-jacket (https://road.cc/content/review/253165-santini-vega-xtreme-jacket)

pohjola
06.11.2020, 10.43
Naisille:) :( Santini Vega Xtreme
157.99 €

Ennen:
229 €Säästät:
31.1% :)
https://www.bikeinn.com/Py%C3%B6r%C3%A4ily/santini-vega-xtreme/137269675/p

kurvaaja
06.11.2020, 11.02
Nämä alpha ros takit ovat oikeasti mahtavia. +2c ja räntäsade. Alpha päälle ja vetoa. Vesi pysyy ulkona.
Ei lisättävää. Ainakin viime "talven" tapaisiin olosuhteisiin Alpha RoS on täydellinen valinta. Kovin kylmäähän ei tainnut olla (lyhyt muisti..) missään vaiheessa, mutta käytin takkia joka päivä joulu-maaliskuu. En muista myöskään tarkkaan paljonko omastani maksoin, mutta en olisi katunut hetkeäkään vaikka olisi maksanut täydet 300€. Uskomaton rotsi. Luulin, että tämmöisiä tehdään vain tyyliin astronauteille, mutta että joka pojalle. Nykyään huonot kelit on vain entistä huonompia tekosyitä.

Lauri H
06.11.2020, 14.52
Hommasin tämän alkusyksystä, kylmänherkkänä ihmisenä oon tykännyt ja uskoisin pärjääväni sillä useimmilla talvikeleillä kun alla on sopivasti hengittävää lämmikettä. Vesikään ei ole tullut läpi reilun puolen tunnin matkoilla sateessa.

https://www.xxl.fi/gore-running-wear-c3-classic-ws-thermo-jacket-20-21-miesten-pyorailytakki-musta/p/1150294_1_style

JackOja
06.11.2020, 15.11
Ah, XXL... Gore Running Wear C3 pyöräilytakki. Saisivat opetella mitä myyvät!

harald
06.11.2020, 17.11
Ja vaikka kauppa on XXL, ja kokokin on XXL niin tuo takki muistaakseni on aika nafti minulle jolle yleensä sopii XL.

Lauri H
06.11.2020, 17.54
Ah, XXL... Gore Running Wear C3 pyöräilytakki. Saisivat opetella mitä myyvät!

No, minä käytän sitä yleisliikkumistakkina niin pyöräillessä kuin juostessakin, miksei myös hiihtäessäni. Eli siinä mielessä osuvaa :D

MRe
28.11.2023, 20.59
Tilasin Enduran MT500 Freezing Point -takin, niin eihän tässäkään ole takataskuja… sama kuin Vauden Minaki III:ssa. Muutenkin taitaa tuo olla lähes 1:1 Minakin kanssa, joten olikohan tämä nyt sitten taas turha ostos…

Mutta miksei ajotakissa ole takataskuja? Ajaako kaikki reppujen kanssa?

JackOja
28.11.2023, 21.15
Mutta miksei ajotakissa ole takataskuja?

Sä ostit sellaisen ajotakin, jossa niitä ei ole. Itsellä on kaikissa ajotakeissa takataskuja.

Aakoo
28.11.2023, 21.30
Sinne takin alle voi laittaa paidan, missä on takataskut.

Bndit
28.11.2023, 22.16
Ei kai maastopyörälytakeissa mitään takataskuja ole, nehän olis täynnä kuraa…itsellä ei ainakaan ole, enkä ole kaivannut.

MRe
29.11.2023, 08.31
Sä ostit sellaisen ajotakin, jossa niitä ei ole. Itsellä on kaikissa ajotakeissa takataskuja.

Niin tässä pääsi käymään.

MRe
29.11.2023, 08.36
Ei kai maastopyörälytakeissa mitään takataskuja ole, nehän olis täynnä kuraa…itsellä ei ainakaan ole, enkä ole kaivannut.

Joo, onhan se totta, että takataskut on täynnä soraa ja havunneulasia. Mutta niihin saa kätevästi varahanskat ja vaikka buffin. Avaimetkin olisi kiva kuljettaa jossain.

Mutta joo, tyhmänä luulin, että takissa olisi ollut ne taskut.

Opulus
29.11.2023, 09.07
Sinne takin alle voi laittaa paidan, missä on takataskut.

Toimiva ratkaisu sikäli ettei tarvita termospulloa juoman pysymiseksi siedettävän lämpöisenä, mutta ei-niin-toimiva sikäli kuin joutuu avaamaan takin päästäkseen ajopaidan taskulle.

Esim. Sportfullin ohuessa sade/tuulitakissa on selässä vetoketju, jonka avaamalla pääsee kömpelömpikin kuski melko vaivatta taskulle ilman että joutuu turvallisuuden vuoksi pysähtymään. Enduran takkia näkemättä ja päälllensä pukematta on vaikea sanoa onnistuisiko sama Freezing Pointin tuuletusaukon kautta.

MRe
29.11.2023, 09.16
Enduran takkia näkemättä ja päälllensä pukematta on vaikea sanoa onnistuisiko sama Freezing Pointin tuuletusaukon kautta.
Tuuletusaukot on verkotettu. Vielä katsomatta, että muodostuuko sinne taakse sellainen yhtenäinen pussukka ("kenguruntasku") jonne voisi tunkea vaikkapa juuri ne hanskat. Edessä tuuletusaukot muodostaa myös jonkinlaiset taskut, mutta etutaskut eivät ole kovin miellyttävät.

Ehkä mä ostan jonkun lannevyöpussukkahässäkän...?

Opulus
29.11.2023, 09.17
Joo, onhan se totta, että takataskut on täynnä soraa ja havunneulasia. Mutta niihin saa kätevästi varahanskat ja vaikka buffin. Avaimetkin olisi kiva kuljettaa jossain.

Mutta joo, tyhmänä luulin, että takissa olisi ollut ne taskut.

Tyhmä kysymys. mutta olisin kuvitellut että kaapistasi olisi löytynyt useampi kuin yksi toimiva ja ehjä talvitakki? Pelkän uutuuden vuoksi hankitussa tavarassa on aina se riski että siihen pettyy (ja vaikkei pettyisikään, niin jonkun muka paremman ominaisuuden tuottama onni yleensä osoittautuu...).

Tai oikeastaan pitäisi kysyä miten ihmeessä et edes tuotekuvasta nähnyt ettei tavanomaisia takataskuja tai edes yhtä isompaa vetoketjulla varustettua takataskua ole?:cool: Ei vaineskaan - mutta mikä vika on niissä etupuolen taskuissa? (Avaimia varten näkyisi löytyvän "hidden internal pocket", joka toki voi olla jollain lailla hankalampi käyttää?)

MRe
29.11.2023, 10.08
Tyhmä kysymys. mutta olisin kuvitellut että kaapistasi olisi löytynyt useampi kuin yksi toimiva ja ehjä talvitakki? Pelkän uutuuden vuoksi hankitussa tavarassa on aina se riski että siihen pettyy (ja vaikkei pettyisikään, niin jonkun muka paremman ominaisuuden tuottama onni yleensä osoittautuu...).
Tämä on totta. Molemmat kohdat. Mulla on yksi Mavicin softcell ajalta, kun Mavic vielä teki kunnon talvitakkeja. Siinä on takataskut. Olisi vaan pitänyt pysyä vanhassa ja vakaassa, eikä kurkotella uusiin.

Tai oikeastaan pitäisi kysyä miten ihmeessä et edes tuotekuvasta nähnyt ettei tavanomaisia takataskuja tai edes yhtä isompaa vetoketjulla varustettua takataskua ole?:cool:
Mä luulen, että tuossa tarkkaavaisuus herpaantui viimeisellä metrillä ja ajatus vei miestä. Story of my life.

Bndit
29.11.2023, 10.19
Itse olen tottunut ajamaan ajamaan tavarat housujen taskuissa,maastossa yleensä puhelin ja avaimet, työmatkoilla myös nappikuulokkeiden kotelo. Jos tarvitsee enemmän tavaraa mukaan, esim paksumpaa paitaa tai ruokaa yms. niin sitten vyölaukku :)

JackOja
29.11.2023, 10.27
Mä taas en millään viitsisi ajella tavaraa housujen taskuissa, edes avaimia.

Sellainenkin asia on kuin suljettavat taskut. Mulla on joku Enduran ikivanha mtb-takki, jossa vetoketjullinen. Ja noissa missä on avonaisia taskuja niin meneehän sinne kuraa ja hiekkaa ja sepeliä, mutta olen siinä mielessä vanhanaikainen, että aina ottanut ne pois.

MRe
29.11.2023, 10.52
Sama juttu. Taskut ajohousuissa (pl. selässä olevat taskut) on kyllä mulla ihan turhat.

Gary oin'
29.11.2023, 11.55
Minulla on ollut kova harkinta Vauden Kuro Insulating Jacketista (https://www.vaude.com/nl/en/42885-kuro-insulating-cycling-jacket-men-s.html#?colour=1381), saisikohan merkittävästi lisälämpöä Kuro Softshell Jacketiin (https://www.vaude.com/nl/en/42481-kuro-softshell-cycling-jacket-men-s.html#?colour=1252) verrattuna? Tuo jälkimmäinen on ollut erinomainen hankinta ja maanantaiaamun kolmen vartin työmatka -13°C pakkasessa meni vielä parilla aluspaidalla hyvin, mutta tuon koko&leikkaus on sen verran nafti että paljon paksumpaa ei enää alle mene. Harmi kun tämän talven värit on tylsät, aiempaa mieleisempää saisi vielä sieltä täältä vaihtelevin hinnoin.

Kuro-takeissa on erinomaiset selkätaskutkin, ainoa miinus että sorminäppäryys ei oikein taivu laittamaan vetoketjua kiinni ajon aikana lobstereilla.

Koheltaja
29.11.2023, 16.17
Kaikki kamat kulkee vuodenajasta riippumatta enduron puolelta tutuksi tulleelta Ogio 450 vyölaukussa. Sitä kun tuli käytettyä mopojen kanssa vuosikaudet niin tuntui luontevalta ottaa käyttöön myös nappularengaspyöräilyssä. Siinä kulkee työkalut, juomat, ravinnot, tekstiilit ja mitä milloinkin sattuu mukaan tulemaan. Ajovaatteiden taskut on vähemmällä käytöllä, selkätaskuille olen löytänyt vielä vähemmän käyttöä.

xubu
29.11.2023, 18.05

Sellainenkin asia on kuin suljettavat taskut. Mulla on joku Enduran ikivanha mtb-takki, jossa vetoketjullinen. Ja noissa missä on avonaisia taskuja niin meneehän sinne kuraa ja hiekkaa ja sepeliä, mutta olen siinä mielessä vanhanaikainen, että aina ottanut ne pois.

Pikkuskidinä mun housujen taskut olivat kuin melkein naisten käsilaukku, kaikkea löytyi.
Avaimet ja puhelin kulkee vieläkin housujen taskussa ja nenäliinakin sieltä löytyy.
Lisänenäliinat ja muu sälä on sitten repussa.

Ohiampuja
30.11.2023, 10.18
Kaikki kamat kulkee vuodenajasta riippumatta enduron puolelta tutuksi tulleelta Ogio 450 vyölaukussa.
Minäkin olen nyt talvella käyttänyt vyölaukkua, mutta mitään painavaa en voi sinne laittaa. Se alkaa heti painaa ikävästi vatsaa.

Mutta mun ongelma on sormet, niitä palelee vaikka mitä pukisi päälle. Nyt parhaat on olleet perinteiset villalapaset ja niiden päälle kuorirukkaset. Varpaiden kanssa pärjää kun vaihtaa talveksi lukot avopolkimiin. Ja kunnon talvikenkiin. :)

Steve Baggy
30.11.2023, 10.38
Mutta mun ongelma on sormet, niitä palelee vaikka mitä pukisi päälle.Osta pogiet.

Smo
30.11.2023, 10.54
Mulla jäätyy myös sormet kylmemmällä jos ei ole rukkasia ja alussormikkaita. Ylävartalossa taas tulee pidettyä vähän vaatetta ettei hikoilisi mutta auttaisikohan merinotopsussa mainittu
verkkoaluspaita näihin jos saisi lämpoä ylävartaloon ja sitä kautta sormiin.

Opulus
30.11.2023, 11.17
Verkkoaluspaita toimii (kunhan on sopivan tiukka).

Viime talvena hiihdossa kokeilin sellaistakin että lisäsin käsivarsiin kerroksen (eli hyödynsin irtohihat väärässä lajissa). Se tuntui auttavan siten että pärjäsi samoilla hanskoilla pari astetta kylmemmässä ja pari pykälää viimaisemmassa säässä.

pturunen
01.12.2023, 15.30
Verkkoaluspaita toimii (kunhan on sopivan tiukka).

Verkkoaluspaita on erittäin jees. Jos löytyy merinovillaa, niin sellainen. Ei ala haisemaan. Lisäetu on, että kastuessaan tuossa on vähemmän märkään kangasta ihoa vasten. Villakin on tarpeeksi märkänä kylmää ihoa vasten, vaikka mainosmiehet muuta väittävätkin.

Koheltaja
01.12.2023, 16.33
Minäkin olen nyt talvella käyttänyt vyölaukkua, mutta mitään painavaa en voi sinne laittaa. Se alkaa heti painaa ikävästi vatsaa.

Mutta mun ongelma on sormet, niitä palelee vaikka mitä pukisi päälle. Nyt parhaat on olleet perinteiset villalapaset ja niiden päälle kuorirukkaset. Varpaiden kanssa pärjää kun vaihtaa talveksi lukot avopolkimiin. Ja kunnon talvikenkiin. :)

Ogiossa on leveä hihna ja laukun takapinta kumia joten tuo pysyy aika hyvin paikallaan vaikka olisi 3-5 kiloa tavaraa kyydissä, en ole kokenut että painaisi vatsaa tai muuta vyötärön osaa.

Sievin varsikengät talviajossa villasukan kanssa ja hyvin on toiminut piikkipolkimien kanssa, eikä ole varpaita paleltanut. Talvijalkine on oltava väljä että jalkineen sisälle jää riittävä ilmatila eristämään kylmyyttä ja veri kiertää jalassa paremmin kun jalka ei ole tiukasti jalkineessa.

Ajohanskat vaihtelee mielen mukaan, yleensä ulkoilu/hiihtohanskaa, rukkasia ja kolmesormisia en ole oppinut käyttää pyöräilyssä. Pikkupakkasista plussalle ja märille keleille löytyy Yoko neopreenihansa jota löytyy vaikkapa Motonetin mp puolelta. Myös kahvapussit on kova sana, voi käyttää neopreeni- tai kesähanskaa myös kovilla pakkasilla.

Ohiampuja
01.12.2023, 17.07
Tänään kävin lumisessa metsässä ajelemassa vyölaukun kanssa ja muistinkin mikä vika siinä oli. Se keräsi selkään kaikki puista varisseet lumet. Sitten ne suli sinne laukun ja selän väliin ikävästi.

Muuten vaatteet pelasi hienosti. :)

Koheltaja
02.12.2023, 06.43
^Myös lokasuojaton takarengas heittää kaikkea silppua vyölaukun ja selän väliin ja vyölaukku kannattaa ottaa pois ulkona ettei roskat rapise lattialle. Molempien ongelmien kanssa olen tullut toimeen koska märällä ja/tai lumisella kelillä on aina GTX taki päällä joten lumet ja kastumiset ei haittaa.

Ohiampuja
05.12.2023, 08.49
En malta olla kirjoittamatta mun joka talvista vakiopostausta. Eli ihmettelyä meidän kylmänsietokyvyn eroista. :)

Aamulla -15 C pakkasta, eli siis kunnolla vaatetta. Aluspaita, fleecepaita, Fjällrävenin kevyttoppaliivi ja sen päälle Haglöfsin kevyt toppatakki. Jalkaan Helly Hansenin pitkät kalsarit, Arcteryxin softshell housut ja päälle Craftin sadepuvun housut. Jaloissa tietysti ohuet merinovillasukat, kotona tehdyt villasukat ja kunnon lämpöiset talvikengät (talveksi avopolkimet)

Käsissä oli villalapaset ja niiden päällä paksuvuoriset nahkarukkaset. Ja kyllä vaan, peukalo se kylmettyi niin että pienenpää vaihdetta ei saanut päälle kuin nyrkillä vipua painamalla.

Mutta mukava on silti pyörällä käydä töissä. Eikä tullut yhtään kuuma, oli just sopiva vaatetus n 5 km työmatkalle. :)

markkut
05.12.2023, 09.17
^ On tosiaan aika iso ero esim. meikäläisen vaatteisiin samoihin lämpötiloihin. Pidän itseäni vielä jossain määrin vilukissana, mutta tuohon verrattuna yksi kerros pois ja näyttäisi, että ne muutkin kerrokset ohuempia.

Työmatka 17,5 km. Oma setti -15 pakkaseen:

- Tekninen t-paita. Pitkähihainen merinokalsaripaita. Ohut merinovillaneule. Pearl Izumin vuoreton softcell -ajotakki.
- Rukan merinokalsarit, joissa windstopper -kalvo etupuolella. Enduran paksuhkot, mutta hyvin hengittävät pitkät bibsit. Shortsit päälle.
- Pitkät laskettelusukat. Lake MX146 -kengät. Löfflerin topatut kengänsuojat.
- Villasormikkaat. Black Diamond mitkälie kiipeilykäsineet.
- Villabuffi. Lidlin aevan mainio urheilupipo. Villainen kypärämyssy.

Hämmentävintä on ollut tässä parina talvena huomata, että pärjään sormikasmallisilla hanskoilla jo aika kylmille keleille. Ilmeisesti on ääreisverenkierto parantunut, koska aiemmin piti siirtyä rukkasiin jossain -10 tienoilla. Tänään oli sama varustus -12 pakkaseen ja vähän meinasi jo liian kuumakin tulla.

nure
05.12.2023, 10.13
^^Itse talvipyöräilyvuosina hyvin maltillisesti ilman jäähtymisen mukaan lisäsin vaatetusta periaatteella "kyllä se liike lämmittää".

Ohiampuja
06.12.2023, 15.54
Mikä se onkaan nimeltään se käsien lämmitin mikä ohjaustankoon pujotetaan? Ja onko ne helppo vaihtaa pyörästä toiseen?

vihtis83
06.12.2023, 16.15
Mikä se onkaan nimeltään se käsien lämmitin mikä ohjaustankoon pujotetaan? Ja onko ne helppo vaihtaa pyörästä toiseen?

Tankorukkaset.

navajokoira
06.12.2023, 19.13
Tunnetaan myös nimillä pogies, bar mitts, bar mittens, tankokintaat, ”kädenlämmittimet ohjaustankoon” jne.

https://www.motonet.fi/tuote/yoko-handu-kadenlammittimet-ohjaustankoon?product=40-03036
https://www.xxl.fi/white-bar-mittens-tankokintaat-musta/p/1150305_1_Style

Vaihtamisen helppous riippunee kintaan mallista sekä pyörästä. Tuo XXL:n malli on aika helppo sujauttaa droppitankoon (muttei ole älykkäästi suunniteltu pysymään sellaisessa paikallaan), jos vaijerit kulkee tankoteipin alla ja riittää kun on suoja hupuilta ajaessa. Maastopyörän jarrukahvan ja vaihtajien ohi pujottelu voi olla vähän työläämpää.

Yokon tekelettä en ole fyysisesti nähnyt, mutta kuvan perusteella siinä ei näy mitään millä se kiristyisi droppeihin, kun taas maasto-/kaupunkipyöriin varmaan sujahtaisi kätsymmin.

Hienommat mallit on hämmentävän hintavia.

Steve Baggy
06.12.2023, 20.28
Mulla on toki isot kourat, mutta koin nuo XXL:n versiot liian ahtaiksi. Jarruttaminen meni vaikeaksi.

Ostin sitten Cobrafistit. Kalliit ne on, mutta kyllä se näkyykin sitten käytettävyydessä.

pumpum
06.12.2023, 23.40
Mulla on toki isot kourat, mutta koin nuo XXL:n versiot liian ahtaiksi. Jarruttaminen meni vaikeaksi. Sama ongelma eikä kädet nyt mitenkään erityisen isot ole, annoin pois.

kauris
07.12.2023, 10.06
Mulla on ollut ongelmia löytää tarpeeksi isoja neopreenisia tai vastaavia kengänpäällisiä. Talvikengän päälle ihan mahdoton ajatus mutta kesäkengänkin päälle mulla olevat xl-kokoisiksi ilmoitetut on tosi työläs saada vedettyä.

jalkkis
07.12.2023, 18.46
Tunnetaan myös nimillä pogies, bar mitts, bar mittens, tankokintaat, ”kädenlämmittimet ohjaustankoon” jne.

https://www.motonet.fi/tuote/yoko-handu-kadenlammittimet-ohjaustankoon?product=40-03036
https://www.xxl.fi/white-bar-mittens-tankokintaat-musta/p/1150305_1_Style

Vaihtamisen helppous riippunee kintaan mallista sekä pyörästä. Tuo XXL:n malli on aika helppo sujauttaa droppitankoon (muttei ole älykkäästi suunniteltu pysymään sellaisessa paikallaan), jos vaijerit kulkee tankoteipin alla ja riittää kun on suoja hupuilta ajaessa. Maastopyörän jarrukahvan ja vaihtajien ohi pujottelu voi olla vähän työläämpää.

Yokon tekelettä en ole fyysisesti nähnyt, mutta kuvan perusteella siinä ei näy mitään millä se kiristyisi droppeihin, kun taas maasto-/kaupunkipyöriin varmaan sujahtaisi kätsymmin.

Hienommat mallit on hämmentävän hintavia.Mulla on nuo Yokot ja en tiedä ovatko hyvät. Ei pelastanut mun talviajoja. Mutta, enempi taitaa johtua siitä, että mun talvipyörailyt menevät niin matalalla sykkeellä, että veri ei kierrä kunnolla sormiin asti.

Minulle sähköhanskat paljon paremmat.

sape87
07.12.2023, 19.11
7r bags ollut todella hyvät! Hinnakkaat (~170€), mutta menee täydellisesti droppitankoon ja normitankoon. Ja ovat lämpimät! Kesähanskoilla selvis yli 5 tuntii -10°C pakkases eikä missään vaihees tuntunu ees viileyttä, vaikka oon tosi herkkä kylmämään. Ovat tosi laadukkaasti tehty. Noissa on pienet vetoketjulliset taskut tavaroille ja vetoketju jolla ilmaa saa kiertämään jos meinaa liian lämpimäks mennä.

Steve Baggy
07.12.2023, 19.58
Näiden tankotumppujen kanssa tuleekin käyttää kohtalaisen ohkaisia hanskoja, koska se ruumiinlämpö se on mikä sen tumpun sisällön lämmittää. Tumppu pitää sen sisältönsä sitten lämpimänä. Itse käytin aluksi ihan liian paksuja hanskoja noiden Cobrafistien kanssa. Asiaa toki helpottaa jos pääsee lähtemään lämpimästä tilasta.

nure
07.12.2023, 21.16
Noista tankorukkasista tiedä tiedä mutta muutaman kymmenen vuoden kokemuksen perusteella kunnon rukkaset, yhtä koska suuremmat ja jokin silkki/fleecehanska alla toiminut hyvin. Toisaaltaan jotkut palelee ja jotkut ei...

Ohiampuja
07.12.2023, 22.03
Rukkaset on vaan maastossa vähän huonot, ei voi yhdellä sormella jarruttaa ja samalla pitää tangosta tukevaa otetta.

Kuminauha
08.12.2023, 11.53
Hestra army leather patrol 3-finger mulla kädessä sitten kun on toistakymmentä astetta pakkasta.

nure
08.12.2023, 18.35
^^Rukkaset ja gripparit toimineet maastossakin. Lobsterit myös toimii kun riittävän isot.

Ohiampuja
08.12.2023, 21.34
Tänään kävin hiihtämässä rukkaset kädessä ja sormet pysyi hyvin lämpöisenä. Mutta sen jälkeen paljain käsin vähän suksien räpläystä, niin sormet kylmettyi hetkessä niin ettei Salomonin monojen nauhoja tahtonut saada avattua. Toimintakyky katosi ihan minuuteissa.

Kerran pyörälenkin jälkeen sormet oli niin jäässä etten saanut avainta ulko-oven lukkoon. Piti hakata nyrkillä ikkunaan että vaimo tuli avaamaan oven.

Ohiampuja
07.03.2024, 09.06
Olen fillaroinut talven töihin Haglöfsin kevyt toppatakissa ja nyt huomasin kuinka olkapäiltä oli täytteet kadonneet täysin.

Onkohan repun viilekkeet syylliset asiaan? Onkohan olemassa kevyt toppiksia jotka kestää pitää reppua selässä?

Zykkel
07.03.2024, 10.27
Olen fillaroinut talven töihin Haglöfsin kevyt toppatakissa ja nyt huomasin kuinka olkapäiltä oli täytteet kadonneet täysin.

Onkohan repun viilekkeet syylliset asiaan? Onkohan olemassa kevyt toppiksia jotka kestää pitää reppua selässä?

Itse olen vastaavassa ajossa monen merkkistä takkia (ja housuja) käyttänyt. Yksi parhaimmista on ollut Halti. Haltilla on monta "laatuluokkaa" ja paras
DrymaxX on se mitä suosittelen. Olen kaikki Haltin outletista ostanut. Jos satut pääkaupunkiseudulla asumaan, niin Haltilla on outlet myymälöitä mistä voi löytyä viimeisiä eriä edullisesti.

Halti Outlet -ulkoiluvaatteita edullisesti – Halti verkkokauppa (https://www.halti.fi/collections/halti-outlet)
Halti-myymälät – Halti verkkokauppa (https://www.halti.fi/pages/halti-myymalat)

Ohiampuja
07.03.2024, 10.57
Minulla on jonkinlainen Halti-allergia. Mun nuoruudessa 80-luvulla Haltin vaatteet oli oikein hyviä, mutta sitten jossain kohtaa niiden laatu romahti ihan täysin.
Ja siinä yhteydessä menetin luottoni koko merkkiin.

JackOja
07.03.2024, 11.39
Kannattaa antaa mahdollisuus uudelle mahdollisuudelle. Oikein toimivaa kampetta löytyy nykyään.

Zykkel
07.03.2024, 12.02
Minulla ja vaimolla oli muutama vuosi sitten samassa käytössä molemmilla Peak Performancen takit. Tyylikkäitä, mutta molemmissa kävi samoin. Täytteet liikkuvat vuorien sisällä ja lopulta oli vuoressa tyhjiä kohtia. Otin yhteyttä Peakin asiakaspalveluun ja kysyin asiasta. Vastaus oli, että pitäisi pyörivässä kuivaimessa kuivata ja jotenkin sormilla "huovuttaa" täytteet kohdalleen. En sen jälkeen enää Peakin tuotteita ole ostanut. Oliko sitten molemmat jotain maanantai kappaleita?

Ohiampuja
15.03.2024, 15.40
Taas hiukan ohi otsikosta.

Mutta nämä ekat lämpöiset päivät ovat minulle haastavat pukeutumisen suhteen. Kun tuntuu että koko talven on palellut joko sormia tai varpita, niin ei sitä oikein osaa keventää vaatetusta niin paljon kuin tarvitsisi.

Nimimerkki kylläpä tulikin pirunmoinen hiki. :)

trallalaalaakso
18.03.2024, 19.01
Äkkiä nuo Haltin kamppeet kuluu väreistään ja virahtaa, perusrättiä ollut jo pitkään, outlethinnoilla voi hyvin usein ostaa, muuten järjetöntä. Talvitakki kävi uudelleennapituksessa heti, ja ne drymax shortsit on kesäkäyttöön aivan erinomaiset, keveät ja kuivuvat ja hyvännäköiset.
Larun outlet lenkkipolun äärellä, tulee pyörähdettyä ja ostettua, kuhan ymmärtää reaaliteetit.

Ohiampuja
28.03.2024, 12.04
Jossain ketjussa joku mainosti Fjällrävenin G1000 kangasta talvipyöräilyssä. Ja pitää todeta että nyt olen samaa mieltä.

Pitää tuulta ihan kohtuu hyvin ja silti hengittää paremmin kuin Enduran singletrack takki. Ja se retkitakki-mallinen leikkaus taskuineen kaikkineen sopii mun ajeluihin hienosti.

Eli ensi talvea odotellessa. :)

Smo
28.03.2024, 15.58
^Eikös tuo Endura ole joku sadetakki? Varmasti hengittää aika monikin takki paremmin :) Nythän kyllä alkaa olla jo paitakelit

Hower
28.03.2024, 17.27
On noita Haltin kamppeita tullut ostettua, jotenkin hurahtaa niiden outletliikkeiden tarjouksiin. Ikinä en ole täysihintaisena ostanut mitään kun vähän väliä on 30-50% alennusta tarjolla. Viimeksi tämmöinen kun väri on hieno: https://www.halti.fi/products/liike-miesten-3l-drymaxx-urheilutakki?utm_campaign=google-shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&variant=41239284645935&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18029207749&utm_content=&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqpSwBhClARIsADlZ_TlhU8dl6VKz7rEHGImR XOU4SxgkELCGPgEvILGS4iJsIf4G-vr40ukaAprREALw_wcB
Järjetön originaalihinta (329), mutta möivät noita muistaakseni pitkälti alle 200€ hintaan. Eli ostin kun järkeilin saavani hienon, yli kolmensadan euron takin halavalla. Eipä se huono ole räntäsateessa. Hiki tietty tulee niinkuin kaikissa kalvovaatteissa. Hiki on hyvä.

Jukka
28.03.2024, 21.29
Edelleenkin voin suositella Goren Infinium kankaasta tehtyjä takkeja, alle vaikka verkkoaluspaitaa ja merinoa lämpötilatarpeen mukaan. Itsellä pari Sportfullin eri paksuista versiota, myös Castellilta löytyy näitä, varmaan monelta muultakin. Tämän talven työmatkat ja lenkit meni melkein kokonaan Sportful Fiandre warm (https://www.sportful.com/LU/en/Mens/Cycling/Jackets/FIANDRE-WARM-JACKET/p/1120500_002) takilla, ihan kylmimpinä päivinä heitin päälle vielä ohuen tuulitakin. Hyvää noissa Sportfullin takeissa on se, että selkä on hieman hengittävämpää matskua, kuin muut osat. Tuossa Fiandressa on vielä tuuletusvetoketjut edessä ja takana "kanavat" poistoilmalle. Tietty useat pyörälyyn suunnitellut tälläiset takit on aika tyköistuvia.

Teemu H
28.03.2024, 22.44
Fjällräven G1000 on loistava, kun kävelee lasten kanssa laavulle makkaraa paistelemaan.

En minä sitä missään nimessä talvipyöräilyssä tai ainakaan hikeen ja kastumiseen johtavassa kylmän sään pitkäkestoisessa pyöräilyssä käyttäisi. Ehkä jos poljetaan lasten kanssa laavulle makkaraa paistamaan talvella, niin.... no en kyllä silloinkaan laittaisi.

Gorea ja villaa se pitää olla, juuri kuten tuossa yllä neuvottiin.

Marsusram
29.03.2024, 00.17
^Eikös tuo Endura ole joku sadetakki? Varmasti hengittää aika monikin takki paremmin :) Nythän kyllä alkaa olla jo paitakelit

Riippuu mistä versiosta puhutaan. Hummvee, MT500 ja Singletrack tuoteperheissä kun on tuulenpitäviä, lämmönpitäviä ja vedenpitäviä.
https://www.rosebikes.fi/endura-singletrack-softshell-mtb-softshell-jacket-2717026
Tämä kai on se "sadetakki", toimii hyvin koiranilmalla:
https://varuste.net/p108891/endura-singletrack-jacket-ii-mens

Pastu
29.03.2024, 06.37
Edelleenkin voin suositella Goren Infinium kankaasta tehtyjä takkeja, …Tämän talven työmatkat ja lenkit meni melkein kokonaan Sportful Fiandre warm (https://www.sportful.com/LU/en/Mens/Cycling/Jackets/FIANDRE-WARM-JACKET/p/1120500_002) takilla,

Vahvasti samaa mieltä ja samalla rotsilla ajanut kaksi talvea erittäin tyytyväisenä. Tänä talvena otin takin kaveriksi Sportful Infinium (https://www.sportful.com/FI/en/Mens/Cycling/Bibtights/INFINIUM-BIBTIGHT/p/1121518_002_52_3XL) pitkät bibsit.

Ohiampuja
29.03.2024, 10.19
Mun vanha, vuosia käytetty joka kelin yleistakki on juuri se Singletrackin sadetakkiversio, joku gore-kalvon kopio.

Näissä ajovaate kokemuksissa olisi tärkeätä tuoda esille myös oma käyttötapa. Talvipyöräilyäkin on niin monenlaista. Joku ajaa tiukkaa treeniä wattipolkimien ohjaamana, kun mun oma ajelu on lähempänä tuota lasten kanssa nuotiolla istuskelua. Se on sellaista läskipyörällä lyllertämistä ja samalla luonnosta nauttimista. Vastaantulevat maisemat tai lähelleen päästänyt palokärki pysähdytään katselemaan ihan rauhassa.

Mun talvipyöräilyllä ei ole mitään tekemistä treenaamisen kanssa, ja siihen tuo Fjällräven G1000 sopii oikein hyvin. :)

pumpum
29.03.2024, 11.28
https://yokokauppa.fi/products/yoko-windblock-pyorailytakki-unisex Hieman yllättynyt miten hyvin toiminut työmatka-ajossa syksystä alkaen. Noin -15c asteeseen asti riittänyt, kohtalaisesti pitää vettä ja takaa todella hengittävä.

El-Carpaso
01.04.2024, 15.53
Mulla on kyllä G1000 toiminut ihan hyvin useammankin tunnin läskilenkeillä. Kuusi tuntia on pisin mitä sen kanssa on vedetty ja ainoa ongelma oli hakkuuaukeiden risukosta käsivarsille tippunut puuterilumi, joka loppulenkistä alkoi sulamaan läpi.

Vahattuna tuo hylkii hiukan vettä, hengittää ja pitää tuulta tosi hyvin. Tuuletusräppänöitä saa auki tarpeen mukaan, mutta pääasiassa pysyvät kiinni. Paljon kuivempana tuolla pysyy alusvillat kuin millään teknisellä takilla mitä olen kokeillut. Goren infiniumia olen vain käpistellyt kaupassa, mutta käteen tuntui sen verran paksulta tavaralta, etten oikein usko sen hengittävän riittävästi.

nure
01.04.2024, 20.24
Itse en kyllä ole nauttinut ainakaan noista kireistä goretexin takeista, mielummin jokin windstopper tyyppinen toiminut selkeästi paremmin.
Ei pakkasella tarvita mitään vedenpitävää.

Teemu H
02.04.2024, 09.20
Gore-tex Infinium on juuri tuollainen softshell-vaatteissa käytettävä tuulenpitävä materiaali.

nure
02.04.2024, 11.06
^Sitten on OK jos ei vedenpitävänä markkinoida. Täytyy testata ja tutustua.

jalkkis
02.04.2024, 17.37
Gore-tex Infinium on juuri tuollainen softshell-vaatteissa käytettävä tuulenpitävä materiaali.Onko Infiniumia eri variantteja? Mulla on joku Goren takki Infiniumia ja se on aika pullo...

Pumafi
02.04.2024, 18.51
Löytyy useita eri variantteja. Omasta vaatekaapista ainakin 3 erilaista, ohuempaa, tuulenpitävää ja lämmintä.

Mankelist
06.04.2024, 12.01
Laitoin jo toiseen ryhmään kyselyä, mutta täältä lötyihin ihan vaatetukseen sopiva. Ympärivuoden pyöräilyyn vaatetusta, työmatkaa 10km suuntaansa. Oikeastaan suurin tarve on räntä/vesisadekelin vaatetukseen: housut+takki+hanskat+kypärähuppu+kengänsuojat. Eli pitää oikeasti sateen (10km matkalla kaatosateessa kastuu muuten läpi), mutta olisi hyvä olla miellyttävä myös muullakin kelillä. Eli hengittävyyttä jonkin verran. Kokoa 2m ja 100kg, olen tykästynyt GOREWEARin kamoihin. Vai olisko joku merkki erityisesti tehty pitkille ihmisille. Mitä mieltä esim. näistä (esim. ei ole gorewearilta pitkiähousuja vielä mulla, että miten housun pituus riittää, inseam 96cm?
https://www.bike-discount.de/en/gore...-rain-jacket-3 (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-gore-tex-paclite-rain-jacket-3)
https://www.bike-discount.de/en/gore...e-rain-pants-1 (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-gore-tex-paclite-rain-pants-1)
https://www.bike-discount.de/en/gore...ex-overshoes-1 (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-c3-gore-tex-overshoes-1)
https://www.bike-discount.de/en/gore...x-helmet-cover (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-c3-gore-tex-helmet-cover)
https://www.bike-discount.de/en/gore...-thermo-gloves (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-c5-gore-tex-thermo-gloves)

Lisäksi talvivaatetusta täytyisi vähän päivitellä varmaan, millaisella systeemillä menette? Millaisi eri vaatteita/kerroksia kelin kylmetessä. Ite oon menny ihan toppapuvulla+välikerrastoja -25C pakkasilla, että ei ole erityistä pyörävaatetta noille keleille. Pienemmilläkin pakkasilla kesäajotakki ja alle vaan kerroksia.

petewow
06.04.2024, 12.05
^Ottaisin kengänsuojien tilalle talvikengät.

ranttis
06.04.2024, 22.08
Paclitet ihan päteviä. 2m pitkälle voi isoinkin koko olla pieni etenkin housuista kun ottaisin sen jo 190cm ja inseam 89cm mitoilla. XXL:ssä noita on monena vuonna ollut myös jotta pääsee sovittaan.

Enduran MT500 sarjalaisia kannattaa myös kurkata.

Itse sovittelin molempia moneen kertaankin. Lopulta ostin jahkailujen jälkeen Pacliten takin (L-koko) ja MT500 housut (XL-koko). Pacliten housut on ihan ok mutta kahisevampaa materiaalia. MT500 on vähemmän jätesäkkimäinen materiaalin tuntumalta. Käyttökokemusta on vielä olemattomasti mutta tuttavia on noilla kyllä molemmilla ajellu niin housuista kuin takistakin.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

El-Carpaso
07.04.2024, 08.23
Laitoin jo toiseen ryhmään kyselyä, mutta täältä lötyihin ihan vaatetukseen sopiva. Ympärivuoden pyöräilyyn vaatetusta, työmatkaa 10km suuntaansa. Oikeastaan suurin tarve on räntä/vesisadekelin vaatetukseen: housut+takki+hanskat+kypärähuppu+kengänsuojat. Eli pitää oikeasti sateen (10km matkalla kaatosateessa kastuu muuten läpi), mutta olisi hyvä olla miellyttävä myös muullakin kelillä. Eli hengittävyyttä jonkin verran. Kokoa 2m ja 100kg, olen tykästynyt GOREWEARin kamoihin. Vai olisko joku merkki erityisesti tehty pitkille ihmisille. Mitä mieltä esim. näistä (esim. ei ole gorewearilta pitkiähousuja vielä mulla, että miten housun pituus riittää, inseam 96cm?
https://www.bike-discount.de/en/gore...-rain-jacket-3 (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-gore-tex-paclite-rain-jacket-3)
https://www.bike-discount.de/en/gore...e-rain-pants-1 (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-gore-tex-paclite-rain-pants-1)
https://www.bike-discount.de/en/gore...ex-overshoes-1 (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-c3-gore-tex-overshoes-1)
https://www.bike-discount.de/en/gore...x-helmet-cover (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-c3-gore-tex-helmet-cover)
https://www.bike-discount.de/en/gore...-thermo-gloves (https://www.bike-discount.de/en/gorewear-c5-gore-tex-thermo-gloves)

Lisäksi talvivaatetusta täytyisi vähän päivitellä varmaan, millaisella systeemillä menette? Millaisi eri vaatteita/kerroksia kelin kylmetessä. Ite oon menny ihan toppapuvulla+välikerrastoja -25C pakkasilla, että ei ole erityistä pyörävaatetta noille keleille. Pienemmilläkin pakkasilla kesäajotakki ja alle vaan kerroksia.

Mulla on inseam 96,5cm ja housuina on nykyisin POC consort Dungaree koossa XXL. Riittävän pitkät jaloista ja riittävästi reisitilaa. Koska kyseessä on lappuhaalari, ei persekään kastu liian matalalle tipahtavan selkäosan vuoksi. Perus sadehousut on hankala pitää riittävän korkealla.

Ajomukavuudeltaan ja liikkuvuudeltaan nuo on ihan eri luokassa kuin mikään muu kokeilemani housu. Kangas joustaa ja tilaa reisissä on tosiaan reilusti.

Huonona puolena nuo alkaa useamman tunnin ajossa kaatosateessa päästämään hieman kosteutta läpi. Noissa oli uutena vähän kehno DWR, mutta se nyt on uusittavaa kulutuskamaa muutenkin.

Hinta noissa on aika pöyristyttävä. Kannattaa etsiä alennuksesta.

Takakeno
07.04.2024, 12.40
Enduran MT500 sarjalaisia kannattaa myös kurkata.

Hommasin MT500 sadehousut viime syksynä työmatkailuun. Ne on mun mielestä oikein hyvät ja mukavat. Niin mukavat et tyynesti pidän niitä koko päivän, eikä tartte mietiskellä onko tarpeeks huono sää niille. Haluisin myös takin, mut kalliita ovat.

ranttis
07.04.2024, 12.47
Hommasin MT500 sadehousut viime syksynä työmatkailuun. Ne on mun mielestä oikein hyvät ja mukavat. Niin mukavat et tyynesti pidän niitä koko päivän, eikä tartte mietiskellä onko tarpeeks huono sää niille. Haluisin myös takin, mut kalliita ovat.Jep, eräs kollega toiminut samoin MT500 housujen kanssa. Hintaa noilla toki on mutta on ne ollut pitkäikäisiäkin tutuilla. Nyt tosin hieman epäilyttää kärsiikö kulutuskestävyys kun materiaaleja muutetaan säädösten takia.

Benny
08.04.2024, 19.04
Jep, eräs kollega toiminut samoin MT500 housujen kanssa. Hintaa noilla toki on mutta on ne ollut pitkäikäisiäkin tutuilla. Nyt tosin hieman epäilyttää kärsiikö kulutuskestävyys kun materiaaleja muutetaan säädösten takia.

Mulla on ollut useampi pari noita MT500 vedenpitäviä shortseja ja niiden kestävyys on ollut kyllä huono. Syksyllä kun otat käyttöön, niin kevätloskassa kastuu jo hanuri.

Mekaanisen kulutuksen kestävyys on myös keskinkertainen takapuolen osalta. Satula kuluttaa kankaan ja sitten alkaa repeilemään.

Ajoin noilla kyllä huonot kelit ja ilman lokareita, jolloin satulan ja housun välissä oleva hiekka tietenkin nopeuttaa kulumista.

Tomppabozz
09.04.2024, 22.24
Multa löytyy juurikin samaa eli Paclitet Gorewearilta. Itselläni pituutta 195cm ja elopaino siellä +/- 100kg.
Kaikki XL-kokoa.

Housut eivät ole pituudella pilattu, mutta pitkillä kengillä tai sopivilla kengänsuojilla en ole kokenut ongelmaksi. Tuollainen puolen tunnin reippailu sateessa menee ihan nätisti.

Sateella minulla on kaksi ratkaisua. Lake MX146 ja sitten toinen kesäisempi on sitten Shimanon S1100R h20. https://www.bike-discount.de/en/shimano-s1100r-h2o-overshoes?number=20052422-40124271&__delivery=8&__currency=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwztOwBhD7ARIsAPDKnkDq6kH1bnXHmXpKKDTg tZc4NRtOvs_BmQAU0SVJxmakMMVfUdF-QE4aAgRWEALw_wcB

Puoleen tuntiin riittää kaikki hienosti. Kypärään käytän Provizin 360, hopeista/harmaata eli sellainen superheijastava vedenpitävä tekele. Hyvä setti. Koko talven.

Pyhä Risti
23.07.2024, 00.47
Nyt olisi hyvä aika ostaa talvihanskoja ja lobstereita.
(Saadaan täällä foorumilla taas alkutalvesta alkava sormien palelukeskustelu vähemmäksi ????)

Bike24 myy 45NrtH hanskoja hyvillä alennuksilla.
Myös muuta 45nrth-tavaraa hyvään hintaan jos koko sopii.

Itselle tulossa paketti jossa yhdet lobsterit ja yhdet hanskat.
Tulin myös sen verran kaapista ulos että tilasin Haglöfsin toppahameen kokeeksi, eipä siellä metsässä kukaan katso. Testing, testing ...

Jännästi 45nrth sivuilla käsineiden lämpimyyssuositukset ei mene minun logiikan mukaan.
(Sieltä tosiaan löytyy valintaopas)
Johtuuko sitten eristeiden laadusta vai mistä.

Pikkupyöräilijä
17.09.2024, 08.25
Osaisiko kukaan vinkata, missä olisi hyvä valikoima pieniä (olen 160cm ja 44kg eli varmaan naisten xs olisi ok) kokoja lämpimistä, pehmustetuista pitkistä henkselitrikoohousuista? Olen kovasti yrittänyt etsiskellä, mutta ainakaan suuremmista urheiluliikkeistä (esim. XXL) ei ole löytynyt tarpeeksi pieniä kokoja... Netistä kai näin ollen tarvitsisi tilata, mutta sovittamatta on kyllä aika tuuripeliä sopivuuden suhteen.

Zykkel
17.09.2024, 09.11
Hiihtohousut käyvät aika hyvin myös talvipyöräilyyn. Haltilla on myös kivijalkakauppoja, joissa voi vaatteita sovittaa. Tässä malliksi yhdet, ei trikoota mutta jotain joustavaa Stormwall materiaalia?

Tripla II Naisten Hiihtohousut – Halti verkkokauppa (https://www.halti.fi/products/tripla-ii-naisten-hiihtohousut?variant=41379029483567)

Pikkupyöräilijä
17.09.2024, 17.03
Hiihtohousut käyvät aika hyvin myös talvipyöräilyyn. Haltilla on myös kivijalkakauppoja, joissa voi vaatteita sovittaa. Tässä malliksi yhdet, ei trikoota mutta jotain joustavaa Stormwall materiaalia?

Tripla II Naisten Hiihtohousut – Halti verkkokauppa (https://www.halti.fi/products/tripla-ii-naisten-hiihtohousut?variant=41379029483567)

Kiitos vinkistä! Noissa ei toki pehmustetta ole, mutta alle sitten vaikka pehmustetut shortsit, jos tarvitsee...

hubba
01.10.2024, 13.05
Mitä puette välikerrokseksi talvitakin alle? Käytössä 45nrth naughtvind takki. 0c pintaan 2 pitkähihaista teknistä paitaa alla toimii hyvin mutta miten kylmemmässä. Joku fleece tai merinovillaa?
Yhtään enempää kerroksia en halua mielummin vähemmän.

paaton
01.10.2024, 13.53
Castellin flanders warm on kuningas. Yhtä ohut kuin tekninen, mutta lämmittää selvästi enemmän. Kuivuu ajon aikana.

paaton
01.10.2024, 13.55
Mulla kanssa maksimi flanders+tekninen tai oikein kovilla pakkasilla ohut merino.

Tuon jälkeen liivi päällä jos paleltaa edelleen.

Aakoo
01.10.2024, 14.09
Talvella ei tule ajettua niin kovilla sykkeillä, eli merino tai ohutfleece menee teknisen paidan päälle.

paaton
01.10.2024, 14.19
Flanders on kai just tosi ohutta fleeceä. Kainaloissa vielä jotain verkkokamaa.

Ei tietystikkään tarvitse olla castellia, mutten oikein vastaavaa tosi ohkaista ole muualta löytänyt. 2017 ostettu ja vieläkin ehjä.

70kg/178cm ja s vähän lyhyt hihoista, mutta muuten oikein passeli.

Bndit
01.10.2024, 16.27
Acliman woolnet, parasta alusvaatetta talveen: https://varuste.net/p47127/aclima-woolnet-crew-neck-men ei kannata antaa perverssin ulkonäön hämätä :D

paaton
01.10.2024, 17.32
Acliman woolnet, parasta alusvaatetta talveen: https://varuste.net/p47127/aclima-woolnet-crew-neck-men ei kannata antaa perverssin ulkonäön hämätä :D

Hullun kuuma. Siis ihan mieletön.

kaakku
01.10.2024, 17.39
Noille reikäpaidoille kyl varaukseton peukku. Mulla on Acliman ritaripaita ja on kyllä hyvä. Plussana vielä erittäin erotische ulkonäkö kun tuon vetäsee päällensä.

paaton
01.10.2024, 17.48
Noille reikäpaidoille kyl varaukseton peukku. Mulla on Acliman ritaripaita ja on kyllä hyvä. Plussana vielä erittäin erotische ulkonäkö kun tuon vetäsee päällensä.

Noniin. Mikä prkleen ritaripaita, onko tämä joku sanakäännös taas?
Tällainen?

https://media2.retkitukku.fi/product-images/XL/aclima-warmwool-hoodsweater-kids-corsair-dill-0.jpg

Minä ostin typeryyksissäni tuosta verkkopaidasta poolomallin ja sitä ei kyllä pysty pitämään kuin kovilla pakkasilla. Mutta jos takin kaulus ei ole liian tiukka, niin toimii kyllä asiallisesti kelien kylmetessä.
Mutta ensin vaihtelen itse takit paksummiksi ja tuolle on käyttöä vasta siinä kohtaa kun miettii onko ulos enää mitään asiaa.

kaakku
01.10.2024, 18.03
Se oli vähän niinku vitsi ja vertaus tuollaisesta Acliman reikäpaidasta vs keskiaikainen rengashaarniska.

https://www.varusteleka.fi/pictures/thumbs500a/430855ba8dff948df1.jpg
mulla siis tämä malli..

Opulus
01.10.2024, 18.04
^Ajatus kai kulkee niin että tuommoinen verkkoaluspaita on kuin keskiaikaisen ritarin tai muun soturin rengashaarniska tai panssaripaita, materiaali vain on toinen:cool:

Muuten: tuommoiselle villaiselle verkkopaidalle on tietysti keinokuituisia vaihtoehtoja; itse tykkään yhä Brynjen Super Thermosta, joka on jonkin sortin polypropyleenia.

Copilot
01.10.2024, 19.41
Nää on niin henkilökohtaisia asioita. Joku tarkenee melkein kesäkamoissa ja jollakin on toppatakki päällä.

Oon aiemminkin sanonut niin wifebeater on aika hyvä alimmaksi kerrokseksi. Siihen sitten jotain kosteutta siirtävää paitaa päälle lämmikkeeksi ja takki päälle.

ViP
01.10.2024, 19.52
Se oli vähän niinku vitsi ja vertaus tuollaisesta Acliman reikäpaidasta vs keskiaikainen rengashaarniska.

https://www.varusteleka.fi/pictures/thumbs500a/430855ba8dff948df1.jpg
mulla siis tämä malli..

Itellä sama nyt kai neljättä vuotta menossa ja on ehdottomasti paras paita about kaikkeen viileämmän kelin liikuntaan. Yhden ylimääräisen reiän oon onnistunut hihaan hankkimaan, mutta muuten pelittää edelleen kuin uusi. Hämmentävän lämmin ja samaan aikaan todella hengittävä. Tollaista Brynjen vastaavaa tekisi mieli testata, josko toimisi vähän lämpöisemmiläkin keleillä.

stenu
01.10.2024, 20.17
Täältä yksi ääni lisää Acliman verkkopaidoille. Pyöräillessä mun tulee käytettyä ehkä lyhythihaisia eniten ja laskettelu- ym. touhuissa pitkähihaisia.

Haussa olisi oikeasti vedenpitävät pitkät tightsit tuleville vesisadetta ja pohjoistuulta, tuntuu kuin +2 keleille. Mieluiten ilman säämiskää, mutta säämiskällinen voisi kelvata.

Aakoo
02.10.2024, 10.29
Haussa olisi oikeasti vedenpitävät pitkät tightsit tuleville vesisadetta ja pohjoistuulta, tuntuu kuin +2 keleille. Mieluiten ilman säämiskää, mutta säämiskällinen voisi kelvata.

Olisin myös tästä kiinnostunut, Pearl Izumi Amfib Lite on vähän sinnepäin mutta ei kuitenkaan.

Istumatyöläinen
02.10.2024, 10.48
Aclimassa näyttää olevan sekä verkkoa, että tavallista kangasta. Mikäs idea siinä on? Kumpiko noista on lämpimämpää?

Kepsu
02.10.2024, 12.47
Verkko on epämiellyttävän tuntuista repun tai rinkan painaessa olkapäitä. Nuo eivät ole pöyräilyyn erityisesti suunniteltuja vaan yleiskäyttöön. Minullakin on paita +huosut ja paras aluasu jonka omistan.

navajokoira
02.10.2024, 13.44
Hullun kuuma. Siis ihan mieletön.

Just näin mäkin ajattelin kun ihailin itseäni huoltiksen vessan peilistä Svalan vastaavissa vermeissä

Istumatyöläinen
02.10.2024, 13.52
Hartioilla tuon selityksen ymmärränkin, mutta miksi kyljissä?

Kepsu
02.10.2024, 14.20
Voisiko liittyä siihen että useissa takeissa on tuuletus mahdollisuus kainalossa/kyljessä, ei pääse "raaka" ilma suoraan iholle. Tämä vain arvaus.

Kepsu
02.10.2024, 15.43
Ja osuvathan hihnat kylkiinkin sekä lantiovyö.

stenu
02.10.2024, 17.40
Olisin myös tästä kiinnostunut, Pearl Izumi Amfib Lite on vähän sinnepäin mutta ei kuitenkaan.

Jep, tänpäiväinen sorasatku meni Amfib Liteillä ihan hyvin, kun sade oli pääasiassa tihutusta. Sitten, kun sataa oikeasti, niissä kastuu sen verran, että tahtoo varpaat kylmettyä.

M A
12.10.2024, 11.04
Amfib litet tuli itsekin hommattua kun löytyi halvennuksesta. Yllättävän hyvin pitää sadevettä mutta takaa suihkuava vesi kastelee alaselän. Harmi ettei softshelliä ole pyllyn ja alaselän kohdalla. Pitää viritellä asssaveri paikalleen jos se vähän vähentäis tota… kunnon lokareita ei maasturiin jaksais viritellä. Meinasin kyllä vetää työmatkalle tarvittaessa ihan kuorihousut päälle, mutta näillä keleillä niillä kastuu vaan sisältä.

Aakoo
12.10.2024, 17.53
^ Lokarit vaan kiinni niin säästyy monelta harmilta varsinkin eteläisen Suomen talvessa.

Yedi.
12.10.2024, 20.23
Yllättävän hyvin pitää sadevettä mutta takaa suihkuava vesi kastelee alaselän. Harmi ettei softshelliä ole pyllyn ja alaselän kohdalla.

Enduran Spray Pant:ssa kannikkavako/satula-alue on "kolmekerroskalvoa" ja ylempänä takana on softshelliä. Pientä tihkusadetta kestävät muuutenkin jonkin verran ja reisistä on tuuletukset, joista saa liikalämpöä pois. Minusta nuo on syksyn yleisajoon aika hyvät housut.

"Irtolokarikaan" ei ole kauhean paha fillarissa takana, niin ei kuraa ei lennä takapuoleen & selkään...

hubba
13.10.2024, 11.41
Onko nuo Enduran Freezing point housut miten pitkiä? Lantiomitta menisi juuri L koon ylärajalle mutta riittääköhän pituus kun haaramitta on n. 94cm. Jos ottaa XL niin istuukohan nuo liian löysästi? 186cm 76kg ja pitkät jalat.

oPa
13.10.2024, 21.21
Onko nuo Enduran Freezing point housut miten pitkiä? Lantiomitta menisi juuri L koon ylärajalle mutta riittääköhän pituus kun haaramitta on n. 94cm. Jos ottaa XL niin istuukohan nuo liian löysästi? 186cm 76kg ja pitkät jalat.

L-kokoisessa puntin sisäsauma ~86cm. Itse olen 185cm / 87kg ja pääsääntöisesti tulee Endurasta käytettyä M-kokoa. Freezing pointit on L-kokoiset sillä idealla että alle mahtuu kerroksia. Vyötärössä itsellekin on noissa jonkin verran ylimääräistä, joten veikkaan että 10kg kevyemmälle sitä ylimääräistä on todella paljon.

Enduran mitoitustaulukossa en ole lantiomittaa edes nähnyt. Vyötärömitta mikä sieltä löyty pitää ainekin omalla kohdalla hyvin kutinsa.

hubba
14.10.2024, 07.08
L-kokoisessa puntin sisäsauma ~86cm. Itse olen 185cm / 87kg ja pääsääntöisesti tulee Endurasta käytettyä M-kokoa. Freezing pointit on L-kokoiset sillä idealla että alle mahtuu kerroksia. Vyötärössä itsellekin on noissa jonkin verran ylimääräistä, joten veikkaan että 10kg kevyemmälle sitä ylimääräistä on todella paljon.

Enduran mitoitustaulukossa en ole lantiomittaa edes nähnyt. Vyötärömitta mikä sieltä löyty pitää ainekin omalla kohdalla hyvin kutinsa.

Kiitos tiedosta, pitää laittaa L koko tilaukseen.

hubba
31.10.2024, 08.51
Miten kylmällä olette pärjänneet Pearl Izumi Amfib lobstereilla?

cuppis
01.11.2024, 15.16
Noniin. Mikä prkleen ritaripaita, onko tämä joku sanakäännös taas?
Tällainen?

https://media2.retkitukku.fi/product-images/XL/aclima-warmwool-hoodsweater-kids-corsair-dill-0.jpg

Minä ostin typeryyksissäni tuosta verkkopaidasta poolomallin ja sitä ei kyllä pysty pitämään kuin kovilla pakkasilla. Mutta jos takin kaulus ei ole liian tiukka, niin toimii kyllä asiallisesti kelien kylmetessä.
Mutta ensin vaihtelen itse takit paksummiksi ja tuolle on käyttöä vasta siinä kohtaa kun miettii onko ulos enää mitään asiaa.

Tästä paitamallista varoituksen sana. Taskun kohdalla on tietysti tuplakangas joka hiostaa napa-aluetta aika rajusti. Varsinkin jos päällä on vielä jotkut korkeavyötäröiset henkselikuorihousut.
Kestävä tuo kyllä on, omani täytti 11 vuotta.

M A
10.11.2024, 20.26
Isänpäivälahjaksi tuli svalan verkkomerinopaita. Odotukset on korkealla tuon suhteen työmatka ja lenkkivaatteena

Copilot
06.01.2025, 18.32
Castellin flanders warm on kuningas. Yhtä ohut kuin tekninen, mutta lämmittää selvästi enemmän. Kuivuu ajon aikana.
Tämä on kyllä mainio tuote. Lämmittää ja pysyy tosiaan hyvin kuivana. Vaikka välillä tulisi vähän hiki niin tää kuivuu päälle eikä tule sitä kylmän kalseutta oikeastaan ollenkaan, joka johtuu siitä että ihoa vasten kostea vaate. Tänään oli vähän turhankin paljon päällä niin aluskerros oli kuiva kotiin tullessa, vaikka välikerros oli ihan kostea joten pakkasesta huolimatta ei tullut kylmä. Piti tilata toinenkin.

paaton
06.01.2025, 19.00
Minä mietin että tilaisin toiseksi tämän poolokauluksisen.

https://www.bike-discount.de/en/castelli-flanders-warm/neck-baselayer-longsleeve?

Nyt kovilla pakkasilla lämmin merinobuffi menee takin kauluksen alle, mutta huomasin tässä pieniä ongelmia. Buffi tietystikkin kastuu/jäätyy hengitysilmasta, joka ei juurikaan haittaa jos vaan pysyy jatkuvasti liikkeessä.
Ongelmia tulee, kun käyttää juomareppua takin alla. Takin vetoketju tarttee avata juomista varten ja buffi meneekin helposti rullalle vaikka miten päin. Umpijäistä buffia on vähän paha sorkkia oikeaan asentoon takaisin ajaessa.
Korkea kaulus olisi näppärä kun pakkanen laskee alle -10c.

Tuota juomareppua olen muuten testaillut vaikka minkälaisina komboina. Nyt tullut siihen tulokseen, että takin alle menevä on ainoa toimiva ratkaisu. Takin vetoketjun saa ajaessa hanskat kädessä auki ja juominen onnistuu.
Uswen talvirepun letkunsuoja on hankala käyttää. Vaatii pysähdyksen juomista varten ja letku jäätyy siltikin kovemmilla pakkasilla. Talvireppu toimii ehkä jonnekkin -5c asti.

Mutta ihan toimiva setti on ajaa ohuealla takilla ja talvirepulla nollan tuntumassa ja kovemmilla pakkasilla venyvämpi talvitakki+pienin uswe takin alle.

Copilot
06.01.2025, 19.13
Mä mietin, että tuleeko tuosta ahdistava, kun itsellä ainakin lähes kaikissa talven välikerrokseksi kelpaavissa paidoissa on korkeahko vetoketjulla oleva kaulus. Välipaidan pitäisi sitten olla ainakin matalalla kauluksella.

Situm
06.01.2025, 19.15
Mä hankin Cyclescopista sportfulin supergiaran (https://www.cycledshop.fi/p/sportful-supergiara-puffy-long-sleeve-talvitakki), ja pitää kyllä sanoa, että on mukava rotsi työmatkoille ja ihan muuten vaan ajeluun. Melko lämmin, joten alle nollan keleissä parhaimmillaan. -7 ja alla ohkanen merino oli enemmän kuin tarpeeksi. Väljä, joten sopii tämmöselle vähän pötikällekin. Pitää tosi hyvin tuulen poissa ja hihat on riittävän pitkät. Hengittää kohtuullisesti, vaikka paita onkin lenkin jälkeen märkänä.

paaton
06.01.2025, 19.19
Mä mietin, että tuleeko tuosta ahdistava, kun itsellä ainakin lähes kaikissa talven välikerrokseksi kelpaavissa paidoissa on korkeahko vetoketjulla oleva kaulus. Välipaidan pitäisi sitten olla ainakin matalalla kauluksella.

No silloin ei kyllä tarvitse jos välikerroksessa on pitkä kaulus. Mulla on tuo talvitakki niin lämmin, ettei mitään paksumpaa välikerrosta oikein voi käyttää. Tulee totaali paahtuminen vielä -15c kohdilla muuten.

Minä käytän tuota flandersia aika paljon heti +5c jälkeen ohuempien takkien kanssa, enkä missään nimessä haluaisi silloin korkeaa kaulusta. Se olis pakko repiä irti jos alkaa paahtumaan.

Copilot
06.01.2025, 19.20
Minä käytän tuota flandersia aika paljon heti +5c jälkeen ohuempien takkien kanssa, enkä missään nimessä haluaisi silloin korkeaa kaulusta. Se olis pakko repiä irti jos alkaa paahtumaan.
Joo toi menee mainiosti pelkän ohuen rotsin kans syksyn keleissä.