PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleiskäyttöön tuleva täysjousto



VHV
28.02.2018, 09.53
Moro,

olen nyt muutaman vuoden ajanut jäykkäperä 29er. Ihan mukavahan sillä on ajaa, hyvin yleiskäyttöön soveltuva. Eli olen ajanut metsäautoteitä, neulaspolkuja, hiihtoladunpohjia, jopa maantielenkkejä ja työmatkat.

MUTTA, aina kun maasto menee haastavammaksi, niin tulee mieleen, että millaistahan tämä olisi täpärillä. Juurakot, kivikot ja muut vie kyllä ilon ajamisesta. Ja niitä nyt käytännössä on mahdoton polkuajossa välttää.

ELi tätä tuotetta olen katsellut:

https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/2018/neuron-al-7-0.html

Hintaluokka on maks 2000e ja ehkä jopa odotan, että tämä tulisi ALEEn juhannuksen jälkeen.

Olisiko tämä järkevä ostos "yleistäpäriksi" vai suositteletteko jotakin muuta tuotetta yllämainittuun käyttöön?

Kiitos nam.

Flextone2
28.02.2018, 15.22
Itsellä sama tilanne ja vielä tuota Neuron 7.0:n tilaamista puuhastelen, sopivan toimitusaika on vaan pitkä. Canyonin Outlettiin oli tupsahtanut muutama neuroni ihan kohtuu alennuksilla. Toisaalta maalaisena tekisi mieli kytätä hyväkuntoista käytettyä, jolloin samaan rahaan saisi hyvällä tuurilla paremmilla palikoilla olevan... kuluvia kuitenkin vaihdellaan. Mutta toisaalta omassa käytössä kelpaisi mikä tahansa, kunhan jonkun vaan alle nyt löytäisi. :-)

Reba
28.02.2018, 16.13
Varmasti hyvä pyörä, mutta joku hifisti voi olla tästäkin eri mieltä. Satulan joudut todennäköisesti vaihtamaan, jos mukavuudesta tykkäät. Tuo satula on järkyttävän kova, ainakin omaan makuuni.

nure
28.02.2018, 18.26
^Jos pyörä notkuu kummastakin päästä niin pitääks satulankin vielä olla pehmeä... Nimim. "Speedneedle is Best"

makimies
28.02.2018, 20.59
Jep, Canyonia en ostaisi kuin outletista. Sielä on jatkuvasti noita fillareita pilkkahintaan.
Spectralin omistaneena sanoisin että ihan hyvä pyörä, mutta notkuu polkiessa kovasti.
Satula ja gripit menivät vaihtoon heti myös.
Satula on kovasti kapea, eikai tuolla kovuudella ole mitään merkitystä.

Täpäri on todella hyvä laite juurakkoon ja polkuajeluun.

Noita Canyoneita on myös käytettynä vaikka ja kuinka fillaritorissa, hinta siinä 1500euron tienoilla.

Maalainen
01.03.2018, 08.57
Ehdottomasti makuasia. Aloittajan kuvaamasta tilanteesta itse päädyin Canyonin Nerveen, huomatakseni sillä olevan hieman tylsää ajella metsäautoteitä, neulaspolkuja ym. Palasin jäykkäperään kyseisessä "yleiskäytössä". Olen tullut ajatukseen, että 2 maastopyörän taktiikalla jäykkäperän kaverina saisi olla Nerveä/ Neuronia järeämpi täpäri. Mutta omat mieltymykset löytyy vain kokeilemalla, pitää ostaa sellainen fillari kun mieli tekee ja ajaa...

VHV
01.03.2018, 09.40
Kiitos vastauksista.

Tämä jäykkis on avannut itelle hieman silmiä maastopyöräilyy. Juuri yleiskäytössä aivan oiva kampe, mutta jotenkin tuntuu, että se oikea maastopyöräily ei ole kovin mielekästä. Toki hienoilla kangasmaatoisilla poluilla ajo hauskaa, mutta kun ei niitä ole niin kauhean paljon. Siksi useat polkurynkytykset ei ole kovinkaan hauskoja. Jäykkis on toisaalta myös oiva kampe kuntoiluun. Juuri metsäautoteiden ja hiihtolatupohjien polkeminen on hyvää aerobista liikuntaa.

Voisiko joku sanoa mitkä ovat täpärin huonoimmat puolet tuollaiseen yleiskäyttöön?

Jami2003
01.03.2018, 09.55
Huonoimmat puolet ovat että sillä pääsisi myös vaikeampiin paikkoihin. Tiet ja polut ovat liian helppoja ja pehmeitä ilman täristämistä.

Mulla on Cuben Stereo ja oikeasti ei ole paikkaa missä kaipaisi jäykkäperää. Siitä huolimatta hankein täysjäykän 27,5+. Renkaat toki kantaa pehmeällä alustalla mutta muuten missään olosuhteissa tuo täysjäykkä ei voita täpäriä mitattavilla arvoilla. Mutta ainahan sitä välillä tekee mieli simppelimpää kampetta jolla tuntee kaikki oksat ja männynkävyt.

Nykyiset täpärit ei notku (ainakaan cube) joten jos yhdellä maastopyörällä menee niin täpäri ehdottomasti.

CamoN
01.03.2018, 09.56
Korkeampi paino ja huollettavien kohteiden määrä takajousituksessa. Ajamisen kannalta täysjoustossa ei ole jäykkäperään nähden selkeitä huonoja puolia, kunhan joustopituudet on suunnilleen sopivat omaan ajoon eikä oma ajaminen ole juurikin sellaista 99% neulaspolkua ja hiekkatietä.

Kanuuna
01.03.2018, 10.02
Voisiko joku sanoa mitkä ovat täpärin huonoimmat puolet tuollaiseen yleiskäyttöön?

Perus kelveillä, siirtymillä ja kauppareissuilla notkuminen ja energian syönti, joka johtuu joka polkaisulla tapahtuvasta iskareiden niiaamisesta...JOS ei ole iskarilukkoja, jotka tosin itseltä löytyy. Paino nyt pienenä miinuksena. Eipä tule äkkiseltään muuta huonoa sanottavaa mieleen. Paitsi no, täpärissä aina muutama liikkuva osa enemmän, kuin jäykässä, eli ”enemmän huoltoa”.

simtee
01.03.2018, 10.22
Viime keväänä samassa tilanteessa hommasin jäykkäperäisen Cuben tilalle Neuron 9.9AL ja tyytyväinen olen ollut, sopii oikein hyvin yleispyöräksi jäykkäperän tilalle. Takajousto helpottaa nimenomaan juurakoissa ja kivikoissa ajamista, mutta tuolla joustolla ei tietenkään ajella mitään metrien droppeja tai hyppyreitä. 7.0 AL näyttää myös oikein pätevältä, jarrut ovat astetta halvempaa sarjaa muihin osiin nähden, mutta varmasti oikein toimivat nekin. Kannattaa odottaa sopiva tarjouskampanja ja iskeä kiinni.

Slatan
01.03.2018, 16.41
En minäkään ymmärrä, miksi täysjousto olisi huonompi ajettava kuin jäykkis? Varmaan siinä on painoa vähän enemmän ja hieman notkuu poljettaessa, mutta normaalille harrastajalle sillä ei suurta merkitystä pitäisi olla? Tietysti helpoissa pätkissä aikaa vastaan ajettaessa (strava?) jäykkis on varmasti nopeampi! Itse tykkään mieluusti ajaa täpärillä jopa kaupungissa ja asfaltilla jolloin reunusten ylitykset on kivan pehmeitä :) Itse arvostankin eniten hauskuutta ja mukavuutta kuin nopeutta.

Tuo neuron on varmasti soiva peli, mutta mieti vielä olisiko sittenkin parempi hommata kerralla riittävästi joustoa, koska maastossa meno muuttuu aina vaan mukavammaksi mitä ennemmän sitä on? Nimimerkillä 120mm --> 150mm joustoon juuri siirtynyt. Mutta nämä kaikkihan on mielipideasioita, toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...

Kanuuna
01.03.2018, 18.24
...hieman notkuu poljettaessa, mutta normaalille harrastajalle sillä ei suurta merkitystä pitäisi olla?

Ei välttämättä normaalille harrastajalle, mutta aloittelijalta, joka on ensi kertaa täpärin selässä, saattaa viedä mehua jaloista. Eli ei koske välttämättä tätä tapausta, kunhan ilimootin.

Hardza
01.03.2018, 19.31
Mikäli maastopyörällä ajamisesta on kokemusta ja vaativampaan maastoon on halu päästä siirtymään, niin ottaisin toiseksi pyöräksi pykälää rouheemman pelin. Tämä siis edelletyksenä, että jäykkis jää talliin. Jäykkäperä ja suht jyrkkäkeulaisen täpärin ominaisuudet vaativassa maastossa eivät kuitenkin eroa toisistaan niin paljon, että näitä kannaisi pitää molempia varaston täytteenä.

Eli näillä spekseillä:
-29" kiekot (että renkaat käy tarvittaessa ristiin, muuten maku kysymys)
-Trail pyörä: 130-160mm joustoa suht loivalla keulakulmalla (65-67 astetta).

Mikäli tarkoitus on pitää vain yksi pyörä, niin sitten täpäriä sen mukaan onko ajo kevyempää uraa vai hieman raskaampaa menoa. Mullakin vaihtui ensi kesäksi pyörä 120mm->150mm joustolla varaustettuun traili pyörään (Radon Stage -> YT Jeffsy 27"). Perusteluina tälle, että neulaspoluilla ei tarvii päästä täysiä ja hieman isommat kivikot/juurakot menisi mukavasti yli.
Jos kaikki tarpeet haluaa täyttää, niin pitäisi olla XC-etujousto + kevyt täpäri +enska/DH täpäri + läski.. Hieman kallis combo vaan ostaa :rolleyes:

Hinta-laatusuhteeltaan saksalaisten pyörien ale/outlet kamppeet ovat varsin ylivoimaisia: Radon, Canyon, YT tai Cube.

kempula
01.03.2018, 19.40
Viime vuoden Radoneita saa edullisesti nyt.

https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/

VHV
02.03.2018, 10.36
Moro,

kiitos paljon kaikille hyödyllisistä vastauksista :). Maastopyöräily on itselle yksi harrastus, joten aikaa menee myös muuhun liikuntaan ja kuntoiluun. Eli yhden pyörän taktiikalla ajattelin jatkaa, koska ajokertoja ei viikkoon niin montaa tule. Nyt ajattelin juuri vaihtaa jäykkäperän juuri mahdollisimman yleiskäyttöiseen täpäriin ja siksi tuo 120mm joustomatka voisi tuntua itselle parhaalle ja Canyonin hinta/laatusuhde houkuttaa ja tuo malli voisi olla järkevä. Itselle riittävän laadukkaat osat, että kestää ajamista.

Uskoisin, että muutaman kesän jäykkäperä-ajelun jälkeen 120mm jousto tuntuu itselle erilaiselta jo varmasti. Sittenhän taas voi seuraavaa pyörää miettiä näiden kokemusten jälkeen.