Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kesäksi "jokapaikan kumit" crossariin



hitlike
24.02.2018, 11.23
Asiaa nyt jonkin verran tutkineena olen melkolailla jo päätynyt WTB Cross Bosseihin. Mihin tarkoitukseen: tielle, soralle, satunnaisille poluille ja latupohjille kompromissikumit. Ajattelin myös litkuttaa joka ei ihan joka crossikumeilla onnistukaan.

Jotain juttua ko. renkaista:
https://www.cxmagazine.com/wtb-tire-cross-boss-test-review-35c-tubeless
https://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/tyres/cyclocross/product/wtb-cross-boss-tire-tyre-review-51643/
http://www.cyclingweekly.com/reviews/tyres/wtb-cross-boss-cyclocross-tyre-2

Mitä mieltä? Onko parempia vaihtoehtoja? Kokemuksia?

Kiitokset jo etukäteen.

paskalokki
24.02.2018, 12.13
Pitää iskeä varmaan itsekin krossariin nämä alle. Vittoria Cross XL Pro:ta ei saa kuin 33 mm leveänä (yksi pari ajettuina) ja Schwalbe G-Onen läpi tuli sepeli niin heppoisasti ja teki sen verran suuren reiän, ettei litkukaan paikannut. Miinusta kun ei tuon leveämpänä näitä saa.

CamoN
24.02.2018, 14.56
CrossBoss ei ole ainakaan huono vaihtoehto kompromissiksi. Järkevä matala- ja tiheänappulainen kulutuspinta joka tarjoaa pitoa maastossa sekä rullaavuutta kestopäällysteellä. 35mm leveys on sekin vähän siltä väliltä - ilmatilaa on sen verran että mukavuuden tarpeessa voi ajaa aika matalilla paineilla, mutta renkaat on silti aika kevyet. Jos jotain miinuksia on pakko keksiä niin nykymuodin mukaisilla 19-21mm sisäleveyden kehillä kulutuspinta on aika kulmikas, joka ei välttämättä sovi jokaiseen ajotyyliin jokaiselle alustalle. Schwalben X-One, G-One ja varsinaiset krossirenkaat taitaa muotoutua pyöreämmiksi.

Vielä nupiksi helppo tubeless-asennus. CrossBossit on olleet varsinaisena rengasparina omassa krossarissa kohta 1,5 vuotta. Pari kertaa lenkin jälkeen olen huomannut rungosta että litku on paikannut jossain vaiheessa jotain. Toinen rengas tyhjenee itsekseen erittäin hitaasti (viikkojen aikana) eikä siitä löydy mitään vikaa, toinen pitää ilmat todella hyvin.

Vivve
24.02.2018, 21.31
Ite oon kans pohtinu asiaa ja päätynyt tällä hetkellä Panaracer Gravelkingeihin https://www.bike-components.de/en/Panaracer/GravelKing-SK-Tubeless-Ready-28-Folding-Tyre-p58120/

paskalokki
24.02.2018, 22.53
Ite oon kans pohtinu asiaa ja päätynyt tällä hetkellä Panaracer Gravelkingeihin https://www.bike-components.de/en/Panaracer/GravelKing-SK-Tubeless-Ready-28-Folding-Tyre-p58120/Tämä olisi kanssa vaihtoehto, leveämpikin sellainen. Kuvio muistuttaa vaan aika rutkasti G-Onea, joten epäilen sikäli kestävyyttä sorapinnalla.

JackOja
24.02.2018, 23.59
GravelKing kestää erinomaisen hyvin.

nure
25.02.2018, 09.35
4Season 28 millisenä itselle tulossa. Tubolitot sisäkumeiksi niin paino ei pääse karkaamaan...

Blackborow
25.02.2018, 10.08
Contin Speed Ridet vaikuttaa ihan kelvollisilta paitsi että tubeless-käyttöön niistä ei ole. Viitisen satkua ehdin ajaa viime syksynä ennen talvikelejä sekalaista ajoa.

paskalokki
25.02.2018, 11.04
4Season 28 millisenä itselle tulossa. Tubolitot sisäkumeiksi niin paino ei pääse karkaamaan...Maantiepyörään sopivat nämä, viime kesä ilman yhtäkään rengasrikkoa sisureilla, tulikohan vajaa 5000 km. Omaksi ilokseen ajelevalla ei pieni vierintävastuksen nouseminen ole maailmanloppu, kun ei kisaa. Pistosuojaus sen sijaan erittäin tervetullut ominaisuus.

pätkä
25.02.2018, 11.17
Schwalbe X-One Speed 33-622 täytynee tänä vuonna testata. Voisi olla koville pinnoille mainio rengas.

https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-x-one-speed.html

SotkuPekka
27.02.2018, 21.52
Itse arvon Panaracer Gravelkingin ja Paselan välillä, taittuvana ja 28-32 millisinä. Ajot maantietä 70%, loput enimmäkseen hiekkatietä ja satunnaista sorapätkää loput. Maantiellä tulisi kulkea vauhdikkasti ja mukavuuttakin saisi löytyä, jälkimmäistä Paseloista kuulemma löytyy. Gravelking ilmeisesti on vauhdikas rengas maantiellä mutta miten lienee mukavuuden laita? Kumpikohan olisi parempi valinta?

hitlike
27.02.2018, 22.29
Gravelkingit varmasti hyvät kumit mutta ei niillä paljoa tien ulkopuolelle uskalla mennä vauhdilla. Itse haen sellaista jolla pitää pärjätä myös neulaspoluilla ja pehmeämmällä hiekalla. Eli kuviota saa olla, joka sitten tietysti hidastaa tiellä mutta eipä tuo ole niin justiinsa kun ei kelloa vastaan koskaan ajeta. Sen verran tosin sanon että esim todella rankalla ja harvalla kuviolla oleva täysverinen mutarengas Rocket Ron 33 millisenä tuntui tiellä jo vähän "hitaalta". Tosin sitten ~2-2.5 barin paineilla kaikkialla muualla pito oli aivan loistava.

JackOja
27.02.2018, 23.09
Sit pitää muistaa, että voidaan puhua Gravelkingistä tai Gravelking SK:sta.

Itse toki tarkoitan aina nappulaista SK-versiota enkä sileää. Tuppaa vaan unohtua lisätä tuo SK loppuun kun tuntuis itsestään selvältä näissä ympyröissä.

Jekkujätkä
02.03.2018, 12.47
Ritcheyn Megabite voisi olla hyvä vaihtoehto jos ajojen osuus tiellä ei ole liian suuri. Vähäisen kokemuksen perusteella kivat kumit.

LJL
02.03.2018, 12.55
GravelKing kestää erinomaisen hyvin.

Kyllä, kaiken kaikkiaan (SK:t) ihan järkyttävän hyvät kumit. Kunhan ei ole kuraa, niin voi vetää myös helppoa polkua, ainakin 35mm osalta kokemus tämä. Lämmin suositus.

plr
02.03.2018, 13.13
Continental Cyclocross Speedistä on tullut oma vakiorenkaani crossarissa. Kevyt, rullaa hyvin kaikilla alustoilla ja edullinen. Kestää hyvin kilometrejä, mutta ei hiekoitussepeliä.

Tilasin juuri 6 kappaletta, kun hinta näyttää olevan kohdallaan 12,45 €/kpl.
https://www.bike-components.de/en/Continental/Cyclocross-Speed-Folding-Tyre-p20322/

velib
02.03.2018, 14.48
Heitetään vielä itsellä käytössä oleva Challengen Gravel Grinder: http://www.challengetech.it/products/gravel/gravel-grinder-053/01940/en

Kuvio on hyvin samanlainen kuin tuossa contissa. Rullaa todella hyvin, mutta hieman matalemmilla paineilla löytyy myös pitoa sivunappuloiden ansiosta. Märällä eivät tosin juuri pidä, mutta sopivat kuvauksen mukaiseen ajoon oikein hyvin. Tuon linkkaamani mallin saa ehkä tubelessiksi, omani ovat vanhaa mallia joka tuskin toimii ilman sisäkumia.

Laerppi
02.03.2018, 19.38
Itse olen ollut todella tyytyväinen yllä mainittuihin Challengen 38mm gravel grindereihin.

CamoN
02.03.2018, 22.15
Schwalbe X-One Speed 33-622 täytynee tänä vuonna testata. Voisi olla koville pinnoille mainio rengas.

Huomasin tänään että cycloni ensiasennuskumithan oli 33mm X-Onet. Nakkasin ne viime talvella hyllylle kun halusin jatkaa CrossBosseilla. Olin jotenkin jotenkin rekisteröinyt nuo Schwalbet Rocket Roneiksi tai vastaaviksi ”oikeiksi” cyclocross-renkaiksi.

Tänään näppäsin X-Onet yhdelle kiekkoparille joka vapautui cyclocross-käyttöön. Pelkän näppituntuman perusteella vaikuttivat oikein päteviltä yleisrenkaiksi. Kevyet mutta kuitenkin sen verran korkeutta kulutuspinnassa, että kestävät varmaan sekalaisessa ajossa hyvin. Hiekoitussepelin kanssa voi olla vähän tuurissaan.

kyöräilijä
03.03.2018, 17.27
Moro.

Pitäisi hommata cycloon renkaat, pääasiassa työmatka käyttöön. Matka on n. 15km siivu ja hieman reittivalinnasta riippuen mahdollisesti sisältäisi n. 4km hiekkapintaista kelviä.
Itselläni ollut mielessä, Schwalbe marathon supreme hd evolution tai Continental Grand Prix 4-Season, molempia olen katsonut 32mm leveydessä.
Ajatuksia ja suosituksia ottaisin mielelläni vastaan, koska oma kokemus on lähinnä tuolta maastopuolelta.
Kiitos jo etukäteen!

Puskis
03.03.2018, 18.24
Moro.

Pitäisi hommata cycloon renkaat, pääasiassa työmatka käyttöön. Matka on n. 15km siivu ja hieman reittivalinnasta riippuen mahdollisesti sisältäisi n. 4km hiekkapintaista kelviä.
Itselläni ollut mielessä, Schwalbe marathon supreme hd evolution tai Continental Grand Prix 4-Season, molempia olen katsonut 32mm leveydessä.
Ajatuksia ja suosituksia ottaisin mielelläni vastaan, koska oma kokemus on lähinnä tuolta maastopuolelta.
Kiitos jo etukäteen!

Jos ei tubeless tai leveemmät kiinnosta, niin varmaan hyvät vaihtoehdot.

arctic biker
04.03.2018, 17.01
Continental Cyclocross Speedistä on tullut oma vakiorenkaani crossarissa. Kevyt, rullaa hyvin kaikilla alustoilla ja edullinen. Kestää hyvin kilometrejä, mutta ei hiekoitussepeliä.

Tilasin juuri 6 kappaletta, kun hinta näyttää olevan kohdallaan 12,45 €/kpl.
https://www.bike-components.de/en/Continental/Cyclocross-Speed-Folding-Tyre-p20322/

Speed on kyllä hyvä rengas, 2x Speed ja 2x Race löytyy joten mun ei tarvitse haaveillakaan uusia ens kesäksi. Contin CycloXkingitkin on jos nappularenkaita kaipaan
Hinta/laatusuhde on erinomainen.

Tour-lehdestä sattui silmään arvio Gravelking SK:sta. 17C vanteella 40mm leveä, pitävyyttä kehuvat ja helposti litkutettava. Vierintävastusta moittivat, 10w enempi kuin Schwalbe G one.

Sotanorsu666
05.03.2018, 15.42
Onko kellään Gravel King SK:lla takana kilometrejä sepelikausilla ? Kestääkö sepeliä vai pitääkö nastojen jälkeen laittaa marathonit alle siksi aikaa, että kadut saadaan harjattua sepelistä.

maalinni
05.03.2018, 18.37
Minä tilasin Panaracer paselan taittuvana ja 38 leveänä. Schwalben g-one classic oli toinen vaihtoehto, mutta pasela on sileämpi ja halvempi.

Shimaani
05.03.2018, 20.24
Onko kellään Gravel King SK:lla takana kilometrejä sepelikausilla ? ...On. Ei oo vielä sapelisepeli iskenyt mut kai tänä keväänä sit paukkuilee.

Gary oin'
09.03.2018, 11.27
Gravel King SK:hon kun päästiin, niin olikos kellään kokemuksia 32mm tubeless-hommista? Onko näissä oikeasti eri kudos ja seos kuin leveämmissä ja tuleeko onnistumaan?

35mm luvataan yhteensopivaksi, mutta pelkään että se ottaa jo kiinni etuvaihtajan pantaan. 33mm X-Onen nappulat ovat jo todella lähellä

Sotanorsu666
09.03.2018, 11.37
Gravel King SK:hon kun päästiin, niin olikos kellään kokemuksia 32mm tubeless-hommista? Onko näissä oikeasti eri kudos ja seos kuin leveämmissä ja tuleeko onnistumaan?

35mm luvataan yhteensopivaksi, mutta pelkään että se ottaa jo kiinni etuvaihtajan pantaan. 33mm X-Onen nappulat ovat jo todella lähellä

Tuo 35mm gravel king sk turpoaa litkuilla noin 38mm leveyteen, joten ei kannata kokeilla. Itselläni on varastossa yhdet 32mm sk:t odottamassa kesää ja litkuja. Katsotaan sitten miten toimii.

Gary oin'
09.03.2018, 21.26
Tuo 35mm gravel king sk turpoaa litkuilla noin 38mm leveyteen, joten ei kannata kokeilla. Itselläni on varastossa yhdet 32mm sk:t odottamassa kesää ja litkuja. Katsotaan sitten miten toimii.

Kiitos, huomio leveydestä osui juuri kohdalleen! Enköhän itsekin tilaa vaan 32-milliset ja kokeile, ihan rohkaisevaa keskustelua tullut nyt vastaan.

Edit: Bike-components myy juuri 32-millistä houkuttelevaan 26e hintaan!
https://www.bike-components.de/en/Panaracer/GravelKing-SK-28-Folding-Tyre-p56952/

Vivve
10.03.2018, 01.36
Nyt kun on enemmän tutkiskellut rengastarjontaa on varteenotettavia renkaita myös WTB Resolute https://www.bike-components.de/en/WTB/Resolute-28-Faltreifen-p59572/ sekä WTB Riddler 37C https://www.bike-components.de/en/WTB/Riddler-TCS-Light-Fast-Rolling-37c-Folding-Tyre-2017-Model-p51535/. Onko näistä jollakin kokemuksia?

Kalle H
13.03.2018, 13.12
Itse korvasin Konan Private Jaken alkuperäiset 35mm Cross Boss -renkaat juuri 42mm Resoluteilla, kun halusin hieman lisätilavuutta kulahtaneiden Cross Boss renkaiden tilalle (olivat muuten aivan mainiot ensiasennus renkaiksi).
Cross Boss oli loistava, joustava ja nopea rengas, joka myös piti hyvin. Tuossa 35mm koossa se oli i20 vanteella todellisuudessa n. 38mm leveä - eli tilavuuttakin oli ihan mukavasti. Tuo 42mm leveä Resolute on puolestaan todellisuudessa i20 vanteella n. 43mm leveä, eli se on vieläkin mukavampi ja varmaan jopa nopeampi soralla kuin tuon Cross Boss - rungoltaan ja nappalultaan nämä molemmat ovat hyvin samankaltaisia.

Itse tyykkään ajaa Resolutella ne lenkit jotka ovat 90% soraa, metsätietä ja polkua. "Helpommille" lenkeille ja työmatkaan on sitten eri renkaat/vanteet. Asfaltilla tuollainen korkeampi keskinapputa tuppaa kulumaan aika nopeasti.

Toisille vanteille heitän nyt sitten kesäksi yleisrenkaiksi nuo Overidet (https://www.cycletyres.com/hutchinson-overide-tyre-reinforced-tubeless-ready-4162.html), jotka ainakin sormituntuman perusteella vaikuttavat varsin lupaavilta - eikä hintakaan ollut paha.

Isä nitro
16.03.2018, 13.55
Nyt kun on enemmän tutkiskellut rengastarjontaa on varteenotettavia renkaita myös WTB Resolute https://www.bike-components.de/en/WTB/Resolute-28-Faltreifen-p59572/ sekä WTB Riddler 37C https://www.bike-components.de/en/WTB/Riddler-TCS-Light-Fast-Rolling-37c-Folding-Tyre-2017-Model-p51535/. Onko näistä jollakin kokemuksia?

Noista jälkimmäisistä kyselin kanssa kokemuksia tunti sitten paksut GG-renkaat säikeessä. Nämä Resolutet tulivat ihan yllätyksenä. Onkohan nyt WTBllä vähän liikaa vaihtoehtoja näin yksinkertaiselle polkijalle. Ihan menee pää sekaisin.

mjjk
20.03.2018, 08.53
Continental Cyclocross Speedistä on tullut oma vakiorenkaani crossarissa. Kevyt, rullaa hyvin kaikilla alustoilla ja edullinen. Kestää hyvin kilometrejä, mutta ei hiekoitussepeliä.

Tilasin juuri 6 kappaletta, kun hinta näyttää olevan kohdallaan 12,45 €/kpl.
https://www.bike-components.de/en/Continental/Cyclocross-Speed-Folding-Tyre-p20322/ Toimiiko tämä tubeleksena?

LJL
20.03.2018, 09.28
Toimiiko tämä tubeleksena?

Yleensä kaikenlaiset Continentalin (maasto)renkaat olen saanut litkuttumaan, vaikka eivät olisi olleet tubeless-readyt.. Eiköhän nuokin, ellei sattuisi olemaan aivan jotain normaalista poikkeavan huokoista.

mjjk
20.03.2018, 09.37
Yleensä kaikenlaiset Continentalin (maasto)renkaat olen saanut litkuttumaan, vaikka eivät olisi olleet tubeless-readyt.. Eiköhän nuokin, ellei sattuisi olemaan aivan jotain normaalista poikkeavan huokoista.Ok. Kiitos.

plr
20.03.2018, 23.50
Toimiiko tämä tubeleksena?

Kuulemani mukaan toimii kyllä.

Isä nitro
21.03.2018, 13.18
Minä olen vältellyt, ehkä turhaan, Continentalia, kun firma ei ole ainakaan mainostellut tuotteidensa tubeless-alttiutta. Nyrkkisääntönä olen kuullut sellaisen, että jos edes toinen keskeisistä tekijöistä, siis vanne tai rengas, on tubeless niin pitäisi onnistuman. Kolmantena merkittävänä tekijänä mainitsen ns. human factorin eli asentajan. Itse olen tubetellut välillä 28 mm - 4,8" eikä ole henkilökohtaista tarvetta kyseenalaistaa tuota nyrkkisääntöä, joskin kaikkia mahdollisia kombinaatioita en ole luonnollisesti kokeillut. Ja väitänpä että nykyisin onnistuu sellaisenkin kombon tubelesointi, joka olisi jäänyt kokemuksen ja tiedon/taidon puutteen vuoksi tekemättä muutama vuosi sitten.

mjjk
21.03.2018, 13.37
Pitää laittaa nuo kokeiluun. Kiitos vastauksista.

Kalle H
21.03.2018, 14.11
Itse suosisin kyllä sekä maantie- että cyclohommissa oikeita Tubeless-/TubelessReady-renkaita sekä vanteita. Maantie- ja cyclorenkaat ovat kuitenkin hieman "herkempiä" maastorenkaisiin verrattuna, joten aito tubeless-yhteensopivuus on mielestäni ihan hintansa arvoinen ominaisuus, etenkin kun niitäkin on nykyisin saatavilla todella hyvin.

Isä nitro
21.03.2018, 15.37
Täysin samaa mieltä, mutta kuten edellä on käynyt ilmi niin homma voi onnistua ilman TLR ja vastaavia merkintöjä. Riskit arvioikaan jokainen aikuinen itse. Muistaakseni esimerkiksi Michelinin Cyclocross Jet oli takavuosina yksi ensimmäisiä tubeless-klassikkoja ilman kyseistä merkintää. Sitten on vielä muistettava se, että jos homma toimii pajalla, niin se ei välttämättä tarkoita sitä alamäkeä, jossa on renkaissa painetta 1 barin verran, vauhtia 40 km/h ja edessä tiukka kurvi...

mjjk
22.03.2018, 18.39
Tilasin nyt kuitenkin tuolla toisessa ketjussa mainitut Hutchinson Overidet. Ovat ainakin tubelesreadyt niin ei jää siitä kiinni.