mogwai
23.02.2018, 10.42
Tämän hetkisenä pyöränä toimii Kona Rove Al vm. 2015. Silläkin on tähän asti hoituneet ympärivuotiset työmatkat, arkiajot ja päiväretket sekä pidemmät, 1-2 viikon (mak. 1000 km) seikkailut.Pyöräkuume on kuitenkin nyt sietämättömän kova, ja ainoana pikkuesteenä uuden fillarin hankkimiselle on tiukahko rahatilanne. Nyt olen ajatellut ryhtyä kasaamaan uutta pyörää pikkuhiljaa pala palalta. Kokonaissumma noussee toki kohtuuhyvän kompliittipyörän hintoihin, mutta kerralla ei ainakaan kirpaisisi niin paljon. Lisäksi pääsisin harjoittamaan itselleni vierasta pitkäjänteisyyttä.
Tarkoituksena kasata siis määrittelemättömällä aikataululla osat uuteen ratsuun ja lopuksi kärrätä läjä osaavan pyörämekaanikon koottavaksi.
Pyörälle on tässä speksaillessa syntynyt seuraavanlaisia vaatimuksia:
- Teräsrunko (myös keula tod.näk. terästä, hiilarikin käy). Rengastilaa vähintään 40-millisille kumeille.
- Geometria jostain sporttisen ja mummon välimaastosta, droppitanko (nykyisessä Rovessa mielestäni ajoasento ihan miellyttävä).
- 2 x 10 tai 2 x 11 voimansiirto (harkinnassa ollut Tiagra 4700 tai 105 5800).
- Kestävät ja kevyehköt kiekot, tubelessista ei kokemuksia, mutta periaatteessa kiinnostaa, nämä olleet kiikarissa: https://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/4season-gravel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide
- Nestejarrut
- Hyvät kiinnitysmahdollisuudet tarakoille
Vinkit erityisesti runkoon liittyen, mutta miksei muutenkin, erittäin tervetulleita. Tietysti huolellisella speksaamisella olisi mukava välttää yhteensopivuusasioihin liittyvät sudenkuopat komponenttien haalimisessa. Myös tähän liittyviä huomioita otan kiitollisena vastaan.
Viime aikoina olen pohtinut eniten runkoon ja toisaalta osien hankkimisjärjestykseen liittyviä asioita. Toisaalta olisi mukava lähteä liikkeelle kiekoista ja voimansiirrosta. Näilllä voisi päivittää nykyistä fillaria ja lopulta sitten hankkia uuden rungon. Toisaalta runko edellä mentäessä varmaan olisi helpompi speksata komponentit sitten uuden rungon mukaan. Teräsrunkoja on tullut ihasteltua internetissä viime aikoina tunteja ja tunteja. Hintahaitarihan näissä on aika iso, ja se fakta, että en tosiaan varsinaisesti ui rahassa, rajaa monia hienoja vaihtoehtoja pois. Realistisina vaihtoehtoina olen nyt pyöritellyt vuoden 2017 Genesis Croix de Feriä joka irtoaisi n. 300:lla eurolla. Geometria olisi tod.näk. passeli ja muutkin vaatimukset täyttyisivät. Tuossa rungossa ainoa häiritsevä tekijä on väritys, joka ei kolahda ollenkaan.
Suunnilleen samalla rahalla irtoaisi itselleni tuntemattomamman valmistajan, Octane Onen malli Kode, joka näyttäisi muotoilultaan kulkevan hyvin samoja polkuja CdF:n kanssa, mutta visuaalinen ilme on muuten mieluisampi. Lisäksi Octanen runko on ainakin valmistajien speksien mukaan tuntuvasti kevyempi. Merkin tuntemattomuus, jonkinlainen halpisviba ja netistä löytyvien arvostelujen vähäisyys kuitenkin arveluttavat. Lisäksi kysymyksiä herättävät integroitu seat clamp (toimivatko nämä yleensä?) ja takahaarukan rakenne (horisontaaliset dropit irtohangerilla). Sinkulointitarpeita tuskin tulisi, ja mietinkin, että onko ns. kiinteä rakenne luotettavampi ja kestävämpi?
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/307/722502/genesis-croix-de-fer-725-frameset-large
http://octane-one.com/kode/
Pituutta itselläni 185, joten L-koko varmaan passeli. Nykyisen Roven koko 56 cm, joka ihan ok, vaikka pykälää isompikin menisi varmaan ihan hyvin.
Kaikenlaisia neuvoja ja huomioita otan siis vastaan oikein mielelläni. Erityisesti kokemukset tuosta Octane Onen runkosetistä kiinnostavat, kuten myös varteenotettavat vaihtoehdot edellä mainituille rungoille. Myös hinta- ja laatukokemukset Tampereen seudun pyörämekaanikoista kiinnostavat. Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä, mitä pyörän kasaaminen liikkeessä kustantaa, joten en ole alustavissa laskelmissani tätä vielä osannut huomioida. Voisi tietenkin koittaa tehdä itsekin, mutta ainakin voimansiirto ja nestejarrut ovat sellaisia asioita, jotka mieluiten teettäisi ammattilaisella.
Tulipa pitkä postaus. Kiitos ja kunnia niille, jotka jaksoivat lukea ja mahdollisesti vielä kommentoidakin!
edit: tarkkaa budjettia ei ole, mutta olen laskeskellut, että lopulliseksi hinnaksi voisi muodostua reilu 1500 €, josta tuon vanhan fillarin myymällä saisi ehkä nipsaistua muutaman satkun pois.
Tarkoituksena kasata siis määrittelemättömällä aikataululla osat uuteen ratsuun ja lopuksi kärrätä läjä osaavan pyörämekaanikon koottavaksi.
Pyörälle on tässä speksaillessa syntynyt seuraavanlaisia vaatimuksia:
- Teräsrunko (myös keula tod.näk. terästä, hiilarikin käy). Rengastilaa vähintään 40-millisille kumeille.
- Geometria jostain sporttisen ja mummon välimaastosta, droppitanko (nykyisessä Rovessa mielestäni ajoasento ihan miellyttävä).
- 2 x 10 tai 2 x 11 voimansiirto (harkinnassa ollut Tiagra 4700 tai 105 5800).
- Kestävät ja kevyehköt kiekot, tubelessista ei kokemuksia, mutta periaatteessa kiinnostaa, nämä olleet kiikarissa: https://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/4season-gravel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide
- Nestejarrut
- Hyvät kiinnitysmahdollisuudet tarakoille
Vinkit erityisesti runkoon liittyen, mutta miksei muutenkin, erittäin tervetulleita. Tietysti huolellisella speksaamisella olisi mukava välttää yhteensopivuusasioihin liittyvät sudenkuopat komponenttien haalimisessa. Myös tähän liittyviä huomioita otan kiitollisena vastaan.
Viime aikoina olen pohtinut eniten runkoon ja toisaalta osien hankkimisjärjestykseen liittyviä asioita. Toisaalta olisi mukava lähteä liikkeelle kiekoista ja voimansiirrosta. Näilllä voisi päivittää nykyistä fillaria ja lopulta sitten hankkia uuden rungon. Toisaalta runko edellä mentäessä varmaan olisi helpompi speksata komponentit sitten uuden rungon mukaan. Teräsrunkoja on tullut ihasteltua internetissä viime aikoina tunteja ja tunteja. Hintahaitarihan näissä on aika iso, ja se fakta, että en tosiaan varsinaisesti ui rahassa, rajaa monia hienoja vaihtoehtoja pois. Realistisina vaihtoehtoina olen nyt pyöritellyt vuoden 2017 Genesis Croix de Feriä joka irtoaisi n. 300:lla eurolla. Geometria olisi tod.näk. passeli ja muutkin vaatimukset täyttyisivät. Tuossa rungossa ainoa häiritsevä tekijä on väritys, joka ei kolahda ollenkaan.
Suunnilleen samalla rahalla irtoaisi itselleni tuntemattomamman valmistajan, Octane Onen malli Kode, joka näyttäisi muotoilultaan kulkevan hyvin samoja polkuja CdF:n kanssa, mutta visuaalinen ilme on muuten mieluisampi. Lisäksi Octanen runko on ainakin valmistajien speksien mukaan tuntuvasti kevyempi. Merkin tuntemattomuus, jonkinlainen halpisviba ja netistä löytyvien arvostelujen vähäisyys kuitenkin arveluttavat. Lisäksi kysymyksiä herättävät integroitu seat clamp (toimivatko nämä yleensä?) ja takahaarukan rakenne (horisontaaliset dropit irtohangerilla). Sinkulointitarpeita tuskin tulisi, ja mietinkin, että onko ns. kiinteä rakenne luotettavampi ja kestävämpi?
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/307/722502/genesis-croix-de-fer-725-frameset-large
http://octane-one.com/kode/
Pituutta itselläni 185, joten L-koko varmaan passeli. Nykyisen Roven koko 56 cm, joka ihan ok, vaikka pykälää isompikin menisi varmaan ihan hyvin.
Kaikenlaisia neuvoja ja huomioita otan siis vastaan oikein mielelläni. Erityisesti kokemukset tuosta Octane Onen runkosetistä kiinnostavat, kuten myös varteenotettavat vaihtoehdot edellä mainituille rungoille. Myös hinta- ja laatukokemukset Tampereen seudun pyörämekaanikoista kiinnostavat. Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä, mitä pyörän kasaaminen liikkeessä kustantaa, joten en ole alustavissa laskelmissani tätä vielä osannut huomioida. Voisi tietenkin koittaa tehdä itsekin, mutta ainakin voimansiirto ja nestejarrut ovat sellaisia asioita, jotka mieluiten teettäisi ammattilaisella.
Tulipa pitkä postaus. Kiitos ja kunnia niille, jotka jaksoivat lukea ja mahdollisesti vielä kommentoidakin!
edit: tarkkaa budjettia ei ole, mutta olen laskeskellut, että lopulliseksi hinnaksi voisi muodostua reilu 1500 €, josta tuon vanhan fillarin myymällä saisi ehkä nipsaistua muutaman satkun pois.