PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teräsrunkoisen do-it-all-fillarin kasailua, vinkit ja kokemukset tervetulleita



mogwai
23.02.2018, 10.42
Tämän hetkisenä pyöränä toimii Kona Rove Al vm. 2015. Silläkin on tähän asti hoituneet ympärivuotiset työmatkat, arkiajot ja päiväretket sekä pidemmät, 1-2 viikon (mak. 1000 km) seikkailut.Pyöräkuume on kuitenkin nyt sietämättömän kova, ja ainoana pikkuesteenä uuden fillarin hankkimiselle on tiukahko rahatilanne. Nyt olen ajatellut ryhtyä kasaamaan uutta pyörää pikkuhiljaa pala palalta. Kokonaissumma noussee toki kohtuuhyvän kompliittipyörän hintoihin, mutta kerralla ei ainakaan kirpaisisi niin paljon. Lisäksi pääsisin harjoittamaan itselleni vierasta pitkäjänteisyyttä.

Tarkoituksena kasata siis määrittelemättömällä aikataululla osat uuteen ratsuun ja lopuksi kärrätä läjä osaavan pyörämekaanikon koottavaksi.
Pyörälle on tässä speksaillessa syntynyt seuraavanlaisia vaatimuksia:

- Teräsrunko (myös keula tod.näk. terästä, hiilarikin käy). Rengastilaa vähintään 40-millisille kumeille.

- Geometria jostain sporttisen ja mummon välimaastosta, droppitanko (nykyisessä Rovessa mielestäni ajoasento ihan miellyttävä).

- 2 x 10 tai 2 x 11 voimansiirto (harkinnassa ollut Tiagra 4700 tai 105 5800).

- Kestävät ja kevyehköt kiekot, tubelessista ei kokemuksia, mutta periaatteessa kiinnostaa, nämä olleet kiikarissa: https://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/4season-gravel-disc-road-cx-wheelset-1589g-24deep-24wide

- Nestejarrut

- Hyvät kiinnitysmahdollisuudet tarakoille

Vinkit erityisesti runkoon liittyen, mutta miksei muutenkin, erittäin tervetulleita. Tietysti huolellisella speksaamisella olisi mukava välttää yhteensopivuusasioihin liittyvät sudenkuopat komponenttien haalimisessa. Myös tähän liittyviä huomioita otan kiitollisena vastaan.

Viime aikoina olen pohtinut eniten runkoon ja toisaalta osien hankkimisjärjestykseen liittyviä asioita. Toisaalta olisi mukava lähteä liikkeelle kiekoista ja voimansiirrosta. Näilllä voisi päivittää nykyistä fillaria ja lopulta sitten hankkia uuden rungon. Toisaalta runko edellä mentäessä varmaan olisi helpompi speksata komponentit sitten uuden rungon mukaan. Teräsrunkoja on tullut ihasteltua internetissä viime aikoina tunteja ja tunteja. Hintahaitarihan näissä on aika iso, ja se fakta, että en tosiaan varsinaisesti ui rahassa, rajaa monia hienoja vaihtoehtoja pois. Realistisina vaihtoehtoina olen nyt pyöritellyt vuoden 2017 Genesis Croix de Feriä joka irtoaisi n. 300:lla eurolla. Geometria olisi tod.näk. passeli ja muutkin vaatimukset täyttyisivät. Tuossa rungossa ainoa häiritsevä tekijä on väritys, joka ei kolahda ollenkaan.

Suunnilleen samalla rahalla irtoaisi itselleni tuntemattomamman valmistajan, Octane Onen malli Kode, joka näyttäisi muotoilultaan kulkevan hyvin samoja polkuja CdF:n kanssa, mutta visuaalinen ilme on muuten mieluisampi. Lisäksi Octanen runko on ainakin valmistajien speksien mukaan tuntuvasti kevyempi. Merkin tuntemattomuus, jonkinlainen halpisviba ja netistä löytyvien arvostelujen vähäisyys kuitenkin arveluttavat. Lisäksi kysymyksiä herättävät integroitu seat clamp (toimivatko nämä yleensä?) ja takahaarukan rakenne (horisontaaliset dropit irtohangerilla). Sinkulointitarpeita tuskin tulisi, ja mietinkin, että onko ns. kiinteä rakenne luotettavampi ja kestävämpi?

https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/307/722502/genesis-croix-de-fer-725-frameset-large

http://octane-one.com/kode/

Pituutta itselläni 185, joten L-koko varmaan passeli. Nykyisen Roven koko 56 cm, joka ihan ok, vaikka pykälää isompikin menisi varmaan ihan hyvin.

Kaikenlaisia neuvoja ja huomioita otan siis vastaan oikein mielelläni. Erityisesti kokemukset tuosta Octane Onen runkosetistä kiinnostavat, kuten myös varteenotettavat vaihtoehdot edellä mainituille rungoille. Myös hinta- ja laatukokemukset Tampereen seudun pyörämekaanikoista kiinnostavat. Itselläni ei ole mitään käsitystä siitä, mitä pyörän kasaaminen liikkeessä kustantaa, joten en ole alustavissa laskelmissani tätä vielä osannut huomioida. Voisi tietenkin koittaa tehdä itsekin, mutta ainakin voimansiirto ja nestejarrut ovat sellaisia asioita, jotka mieluiten teettäisi ammattilaisella.

Tulipa pitkä postaus. Kiitos ja kunnia niille, jotka jaksoivat lukea ja mahdollisesti vielä kommentoidakin!

edit: tarkkaa budjettia ei ole, mutta olen laskeskellut, että lopulliseksi hinnaksi voisi muodostua reilu 1500 €, josta tuon vanhan fillarin myymällä saisi ehkä nipsaistua muutaman satkun pois.

JackOja
23.02.2018, 11.01
Tarkoituksena kasata siis määrittelemättömällä aikataululla osat uuteen ratsuun ja lopuksi kärrätä läjä osaavan pyörämekaanikon koottavaksi.
.

Tsori, mutta tuossa ei ole mielestäni mieltä. Kannattaa itse kasata, ei siinä ole mitään ihmeellisen vaikeaa.

Budjettisi kuullostaa melko ahtaalta.

Toi Croix Yläfemmasta olis hyvä diili kyllä.

mogwai
23.02.2018, 11.24
Tsori, mutta tuossa ei ole mielestäni mieltä. Kannattaa itse kasata, ei siinä ole mitään ihmeellisen vaikeaa.

Budjettisi kuullostaa melko ahtaalta.

Toi Croix Yläfemmasta olis hyvä diili kyllä.

Itse kasaaminen olisi toki hyvä vaihtoehto ihan oppimiskokemuksen kannaltakin. Historian painolastina vaan on sen verran paljon "tein itse ja säästin"-kokemuksia, että arveluttaa tuo touhu :)

Budjetti on tosiaan ahdas. Toisaalta, kun tein koelaskelmat kolmen huntin rungolla, tiagran hydr. osasarjalla, noilla Huntin kiekoilla (valmistaja, ei hinta) ja muilla kilkkeillä (laskelma oli aika kattava, vain vaijerit, tankoteipit yms. pientä puuttui) hinta asettui tuonne 1600-1700 euron luokkaan, mikä tuntui vielä jossain määrin järkevältä ja ehkä jopa toteutettavissa olevalta. Tuossa laskelmassa oli vielä joitain kokonaishintaa nostavia, "kalliimpia" palikoita, kuten Brooksin cambium-penkkiä, Pelagon etutartsia ja Salsan cowchipper-tankoa.

Yläfemman CdF ois järkevä ostos, mutta väritys tosiaan aiheuttaa ahdistusta. Klassinen järjen ja tunteiden taistelu siltä osin siis meneillään.

Puskis
23.02.2018, 11.40
Jos sinkulointioptiota ei tarvitse, niin pidemmän päälle noi Koden dropoutit on varmaan aika rasittavat verrattuna tavallisiin. Cdf hyvän hintainen.

Vivve
23.02.2018, 12.53
Genesis on tohon hintaan hyvä ja itsekin sen ostin ja kokosin samanmoiseksi kuin sinäkin aiot. Ainoastaan hydrauliset jarrut jätin väliin. Muista laskelmoida pyöräpajan kustannukset ainakin rotsauksista ja feissauksista.

nure
23.02.2018, 17.46
Oma projekti alkaa olla loppusuorilla, itselläkin oli eka vaihtoehto CdF mutta kun Foxissa törmäsin All Cityn Machomanii niin homma alkoi siitä. Itsellä oli 1x11 ainoa oikea vaihtoehto ja Rival/Force hoitaa kyllä homman... Fulcrumin kiekoilla pitäisi painon mennä alle kymmenen kilon ja lopullista hintaa en ole edes kehdannut laskea.
Kokoa ihmeessä itse, muuten menetät paljon hauskaa ja oppii myös olennaisia seikkoja joista usein myähemminkin hyötyä. Toisaaltaan en tiedä kuinka ilahtuneita pyöräkauppiaat ovat kokoamaan muualra hankituista osista pyörää... Lisäksi osien haaliminen sieltä sun täältä esim. Saksan puodeista kasvattaa postikulujen muodossa budjettia...

lawry
24.02.2018, 00.39
Oli sen verran samanlainen tilanne viime syksynä, että pakko vastailla. Aika samoista lähtökohdista lähdin speksailemaan itselleni "kaikkeen" sopivaa yleispyörää. Olin aiemmin käynyt ihan mielenkiinnosta bikefitissä, jonka pohjalta aloin etsimään toimivaa runkoa. Sellainen löytyi lopulta All Cityltä (halusin nimenomaan terästä, koska järkevää titaanirunkoa ei tähän hätään löytynyt) ja homma lähti edistymään. Tilasin muutamasta nettikaupasta palikat (mulla on noi samat Huntin kiekot mitä oot miettinyt) ja Toni & Toni laittoi pyörän kasaan. Todella tyytyväinen pyörään, reilu 1000km ajoa takana ja paranee vaan.

https://www.dropbox.com/s/oddqko3oyty3pbh/2017-12-03%2004.14.04%202.jpg?dl=1

https://www.dropbox.com/s/vtrhf1nozjp6quy/2017-12-03%2004.14.04%201.jpg?dl=1

Köfte
24.02.2018, 01.14
^ Nyt ollaan asian ytimessä, mikä A-C-runko kyseessä?
Speksailu jatkuu:)

kuovipolku
24.02.2018, 03.16
Sama kuin joulukuussa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit&p=2733860#post2733860)

Space Horse (https://allcitycycles.com/bikes/space_horse).

Köfte
24.02.2018, 18.35
^ Kiitos, myöhätyövuoron jälkeen ei ole välttämättä vireimmillään... (nolomio)

Vivve
24.02.2018, 19.03
Tässä vielä tännekin CdF, itseäkin vähän nuo värit oudoksutti ennen tilausta mutta livenä ne on ok.
https://lh3.googleusercontent.com/NeMU7GP5SiWZOg7Tl7WAB5TSIi7K02LFv1WwoOtKnw3OEaFac_ DTZk5I-IvfeW93kmKkL6o99h4V1Pq9WrFA9-q_eQt0krwHyBhMFIIv4qykiNAR8vslTqmV-DRFs2aHmV_dpBe5YYVrthwEgzapX1c9i6hw3quD0h2Ft4q0hqg txCf6YRxaoBp9xDcLHvcLCf5FL_l69fFg6LFldxsF64vQqdp4s CbmnGpU3UHrDqihVu3YQT3-swomPz6wweHr76VXyn6TWPGVC9QJzSvXj3cDf9T4QnxQU-oJut2u5W_keAvyTxpncPi3RJlFiEGSdCF7t2GPyJluMnd4RYJd hoVJpY3pp4XoCsJWjP30eHZaEFNvkFqLRgo8kZiRUMI4FEWbcn V1BdQl729dfoFrt03Ni6XjIdyFIzVTVQXfmfSM_ewO4fXJ5pyV m33LAYYcUHpq7GUA2af5zwdDQjEEnw-u4VMNiCcnuHSAbC8Xm2qFTJ02Ba-DuQidtf607ql8jEfyp69WaOUXQOPDnQrv-YaMg4liP3Oo2Oq-PWvbmpDtG1BCA8Ihc2YGN30Znb9rArmcS1bfQoSjTA9zjKH17B sJJCrj37okCuNsBR5WUVtklfc_XQnSjAtZ-Ymb9Ldq9g1Mt-vxnM6NEYRqUSbBxx_pIv-g2WAe=w883-h662-no

yedi
24.02.2018, 19.43
Itse tekemällä ei fillarin hankinnassa säästä, päinvastoin...

Itsellä "kaikkeen sopiva" on ollut haaveissa jokusen vuoden... Ei taida kuitenkaan sopia kaikkeen, kun maantie ajoa pitäisi vähän elvyttää ja DH:ssa eikä maastoajossa maantie runko ei oikein toimi. :seko: Salsan Vaya näytti sopivalta kuvitelmiini/tarpeisiini, mutta värit ei sattunut sopiviksi ja etuhaarukka muuttui kuituiseksi, niin ostin Surlyn Disk Trukker rungon. (Foxcomp:lle kiitokset hyvästä palvelusta, kun sattui reissua Turkkuseen niin pääsi runkoja katsomaan paikan päälle ja kaupat tuli tehtyä...:))

Pitäisi innostua navat, vanteet ja pinnat hankkimaan, niin pääsisi kiekkoja tekemään. Ei kai passaa hätäillä, kun runkoakin tuli katseltua 4-5 vuotta...

Finale
24.02.2018, 21.24
Mites tuollainen täysjäykkä teräsrunko toimii maaseudun hiekkateillä ja metsäautoteillä? Seurataan mielenkiinnolla kuinka tämä projekti etenee.

JackOja
24.02.2018, 21.31
Mites tuollainen täysjäykkä teräsrunko toimii maaseudun hiekkateillä ja metsäautoteillä? ...

Erinomaisesti.

yedi
25.02.2018, 10.51
Mites tuollainen täysjäykkä teräsrunko toimii maaseudun hiekkateillä ja metsäautoteillä? Seurataan mielenkiinnolla kuinka tämä projekti etenee.

Ehkä monet ovat unohtaneet, että joustoa fillareihin tuli 80/90-lukujen vaihteessa. Siihen asti ajettiin täysjäykillä reilut sata vuotta. Tietkin oli tuolloin paljon huonompia kuin nykyajan metsäautotiet. Metsätöihinkin ajoivat polkuja tai fillareita varten tehtyjä ajouria pitkin pitkiä matkoja. WWII:ssakin joukot liikkuivat täysjäykillä fillareilla huonoilla teillä taisteluvarustus mukana...

JE80
25.02.2018, 18.53
Mites tuollainen täysjäykkä teräsrunko toimii maaseudun hiekkateillä ja metsäautoteillä? Seurataan mielenkiinnolla kuinka tämä projekti etenee.

Varmasti hyvin toimii. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180225/89e21eb6c0f0d9154745909f60f6c18d.jpg

Välikevennyksenä kuva venäläisestä hiekkatiestä, joka sai matkan edetessä yhä enemmän kaatopaikkamaisia piirteitä. Itse olin edellä mainitulla alu-Rovella liikenteessä, kaverilla oli alla teräsversio. Hyvin rullasi [emoji1]




Sent from my iPhone using Tapatalk

mogwai
25.02.2018, 19.27
Jahas. Asensin tapatalkin, joka löysi jonkun vanhan ja unohdetun foorumitilini. Edellinen viesti lähti näemmä tuolla tunnuksella. Pahoittelut aiheuttamastani hämmennyksestä.


Sent from my iPhone using Tapatalk